* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *
1887 svar till detta ämne
Postad 01 april 2005 - 17:54
pellevin
-
pellevin
-
Användare
-
-
146 inlägg
Har GT sagt 5-6 veckor nu för en nybeställning? Svar: Nej endast min egen uppskattning.
if u order today u should receive in approx. 2-3 weeks. Svar: GT är mycket heta på att få nya kunder att beställa, jag la min beställning 14/3 och fick till svar igår 3-4 veckor. Så ta deras lev. tider med en stor näve salt.
<{POST_SNAPBACK}>
Tja eller snarare ett badkar med salt....
Postad 01 april 2005 - 19:12
Messiah
-
Messiah
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Alltså detta GT, är det Gultronics? Är det schysst och beställa där ifrån utan tull och andra avgifter? Är denna projjen extremt ljuskänslig`? Typ om man vill ha nån lampa tänd, eller har lust att se lite film eller dylikt under dag/skymning utan att mörklägga?
Hörde att LCD var mycket svagare för det än DLP =(, ja som var så sugen på denna projjen, säg att allt är bra plz!?
Ha de fint
En sak till ja kom på, denna projjen med dom kända felen, kommer dom att vara fixade när man får en ny? Det är kanske därför det dröjer så, dom vill inte sälja fler med fel eller?
Jag hoppas det, inte kul o få en ny när man vet om felen.
Redigerat av Messiah, 01 april 2005 - 19:33.
Postad 01 april 2005 - 23:53
Unregistered517f64c5
-
Unregistered517f64c5
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Problem med min nya HS-50.
altt fungerade perfekt via hdmi ingången till jag monterade den på takstativet.
hdmi kabel började glappa ( glida ur ) fick stoppa in den några gånger efter varandra.
Nu hittar projjen ingenting på hdmi ingången.
Nån som vet hur pass känslig Hdmi är för så kallad " hotswapping"
är nervös öm man ska ha bränd hdmi ingången i projjen.
Nån som har några förslag
Kör med följande
Iscan ultra DVI - Kabel Oehlbach på 10m DVI - supra adapter DVI-Hdmi Hs-50
F... vad jobbit väntat på projjen i 3 mån sen detta första kvällen
/ Jons
Postad 02 april 2005 - 00:25
Unregistered04e49dc2
-
Unregistered04e49dc2
-
Användare
-
-
172 inlägg
Mailade GT för några dagar sedan, har inte fått svar ännu. Kanske måste ringa för att få tag på dem?
Postad 02 april 2005 - 08:55
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
jons: Kan vara kabeln också. Jag hade grymma problem att få min Oehlbach DVI-kabel (DVI-D>DVI-D) att funka. Fick det aldrig att synka. DVI-kabeln var 10 meter. Min nuvarande Oehlbach på 10 meter som är HDMI>HDMI funkar dock kanon! Se också till att det inte blir för stor hävarm på adaptern vid projektorn. Prova att vinkla den lätt uppåt.
Postad 02 april 2005 - 09:12
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1 294 inlägg
Angående det är med rödfilter så är det lampans brister man försäker korrigera med ett CC20R filter. Jag använde ett CC40R till min gamla VW11HT med lyckat resultat för övrigt. På den tiden var kontrasten utan filter dålig men med ca. dubbelt så bra.
De lampor som används skall ge ut vitt ljus dvs. lika mycket i alla färger. Tyvärr är det så att många ger ut mindre i rött. Nu skiljer det sig åt mellan olika expemplar av lampor och det finns t.o.m de som ger minst i blått.
Om vi tänker oss att lampan ger hälften så mycket ljus i rött som i blått och grönt så måste detta kompenseras annars blir bilden mycket kall. Det enklaste är att köra LCD:n för rött fullt dvs. mellan 0-100% och de blå och gröna mellan 0-50%. Då har man balans mellan färgerna för alla ljusmängder. Poängen med ett rött filter är att det dämpar blått och grönt. I vårt exempel skulle vi behöva ett CC50R filter. Med det dämpas blått och grönt till hälften och vi måste därmed köra dessa panelerna mellan 0-100% för att få ut samma ljusmängd som innan. med alla tre panelerna körandes 0-100% så får vi ut maximal kontrast.
Notera att man måste ändra färgbalansen i projektorn så att den ger ut mer rött samtidigt som filtert används. Annars blir bilden i fel färgskala.
/professorB
Postad 02 april 2005 - 14:50
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Jons: Det är nog mycket av det peter säger. Det blir säkert för mycket påfrestningar på adaptern, allra helst med din variant, en skör HDMI kontakt som ska hålla upp en adapter sam sen sitter i en klumpig DVI kantakt. Jag skulle rekommendera att du kör en ren HDMI kabel eller åtminstone en HDMI kontakt som få gå in i projen.. Mvh Andreas
Postad 02 april 2005 - 17:11
lunkens
-
lunkens
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Fick ett glatt meddelande här i veckan om att min hs50 nu fanns att hämta hos min försäljare.
Efter jag läst om alla problem med alignmentfel på displayerna undrar jag om någon har fått sin sony i denna leverans som kommit nyss och hunnit testa ifall detta fel är korrigerat?
Tråkigt att få en ny projektor och att det då redan skall vara något fel på den
Vart finns dessa rödfilter att beställa någonstans?
Postad 02 april 2005 - 19:46
Messiah
-
Messiah
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Fick ett glatt meddelande här i veckan om att min hs50 nu fanns att hämta hos min försäljare.
Efter jag läst om alla problem med alignmentfel på displayerna undrar jag om någon har fått sin sony i denna leverans som kommit nyss och hunnit testa ifall detta fel är korrigerat? Tråkigt att få en ny projektor och att det då redan skall vara något fel på den 
<{POST_SNAPBACK}>
Vem är denna försäljare om man får lov och fråga? Sen har ja ställt samma fråga som dig men det är rätt segt med svar. Det är som om dom nonchalerar alla frågor som berör problem. Dom vill leva i sin värld där Hs50 är perfekt, hmm, nu e det inte så. Ja vill också ha denna projj så svaren på dom frågor ja ställde en bit upp vore inte fel. Man vill ju beställa o hinna få den innan man är 90 år. Ha de
Postad 03 april 2005 - 00:26
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
En liten undran bara om det är bara jag på detta forum som har lämnat in min sony för alignment felet?
För enligt Tomas på Inside Service skickade han iväg 15st projar till Belgien för just detta problem.
Själv ska jag kolla med honom på Måndag om han möjligtvis har hört något.
Och ni som har fått era sonys nu, har ni nya firmwaren eller?
Blankningen på 720p vill säga.
Postad 03 april 2005 - 01:59
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
andy76q: Ditt CC25R-filter (som för övrigt jag också ska beställa snart) drar ner alla färgen UTOM just rött med 25%. Det är det siffran 25 står för. Iom att man därigenom drar ner de andra färgerna kan man dra på/"pusha" blått mer än vad man annars kan göra utan filter. Drar man upp (pushar) blått så ökas den upplevda kontrasten utan att färgerna blir "off" iom filtret. Rödfilter används mycket inom fotografering just för att det ökar bildens upplevda kontrast. That's why! 
<{POST_SNAPBACK}>
Har fortfarande inte förstått varför man vill addera rött för att dra upp blått. Tittar man på Cine4Homes färgtemperatur-skala så ligger blått lågt och rött högt i de nedre IRE regionerna för en okalibrerad HS-50.  Skulle man sålese addera rött för att kunna addera blått innebär det att rött hade landat MKT högt samt blått hade hamnat "på grönt" (om man utgår från att man höjer rött så pass mkt att blått landar mitt över grönt). Oavsett så är höjdningen av blått bara ett "knep" för att lura gemene konsument att vitt är KRITVITT. Tittar man på D65 punkten så skall rött ner och blått upp en bra bit upp för IRE värdena men värdena ligger dock relativt bra okalibrerade (fövånansvärt bra för en proj i denna prisklass). Sen kan man väl säga att om man skall gå mot HDTV färgstandard så har de lagt korrekt färgpunkt något högre för blått (dvs mer blått för att åstkadkomma vitt enl HDTVs normer). Frågan är om detta inte är pga konsumentens "inställning" av att en blåaktig vita är vitare än en neutral vita (som de säger i DVE så är det en av anledningarna att man adderar blått i tandkräm - för att få tandpastan att se vitare ut fastän de eg. är blåare). Andra anledninge av att jag fortfarande inte förstår varför man vill ha ett rödfilter är att man har en utmörkt meny för att kalibrera både förspänning och gain för de tre "panelernas grundfärger". Är det så att denna kalibrering inte räcker så förstår jag det men efter att ha lekt lite med dem så kan jag personligen tycka att de räcker till mer än väl för att nå rätt tryck i det röda - mer än väl t.o.m. Om ljus bestående av rött, gult, blått (de tre grundfägerna bara det att i en projektor har man valt att projicera grönt (= gult+blått) istället för gult och blått separat(vilket iofs borde funka lika bra då man projcierar blått men eftersom huvuddelen av bildinformationen utgörs av blått kör man grönt - för att inte "mjölka ur" blått). Man har alltså alltid möjlighet att trycka ur mer blått eftersom blått finns delso som en egen panel och även som en del av den gröna och skulle det kunna vara av denna anleding man adderar ett rödfilter - dvs pga man har ett överskott av blått i panelen? Man har valt grönt för det var det närmast korrekta men eg. så har man för mkt blått? Borde då inte tillvkerarna välja att göra en Red / green(reddish) / Blue panel om det nu är så att man behöver rött över hela IRE området. PErsonligen tolkar jag det som att man vill dra NER rött och UPP blått efter en manuell kalibrering av färgerna om man tittar på Cine4Homes kalibreringsresultat  men jag kan givetvis misstolka anledningen av rödilter. Kanske är det så att många DVD spelare är gröntintade (min är det) i sitt färgschema och därför vill många addera rött och blått? Hur som helst - jag ser ingen riktigt bra anledning till rödfilter men tar hjärtligt emot en teoretisk förklaring. Ett färgfilter kan aldrig lägga till mer färg än det projektorn kan producera. Precis på samma sätt som en duk med gain 1.3 aldrig kan reflektera MER ljus än vad projektor levererar. En plusgainduk får istället en minde betraktningsvinkel mot tittaren istället. Snävare viewingangle som det heter på engelska.
Och en snävare viewing angle innebär att ljuset koncentreras mot ett mindre område och ger därav högre intensitet per ytenhet = upplevs som ljusare. Det lustiga är att även svart borde upplevas som ljusare OM det inte är "true black" - dvs inget reflekterat ljust. Mig veterligen finns det dock INGEN teknik som tillåter detta idag - inte ens CRT projar  Ett litet duktest med Stewarts material Greyhawk RS, FireHawk, StudioTek samt Xus Grey gain 0.8 + Carada brilliant white, classi white och high contrast grey och ytterligare två "wildCard dukar" är på gång - dessutom mot två stycken olika projar nämligen HS-50 och en 3-4*så dyr apparat. Stay tuned - ni kommer inte tro era öron/ögon när ni ser (tyvärr svårt med fotona) och hör resultatet.  Ha d Boogie
Redigerat av bigbadboogie, 03 april 2005 - 02:08.
Postad 03 april 2005 - 02:15
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
GT ringde mig igår onsdag och sa att min Hs-50 skulle gå under onsdagen och troligtvis vara hos mig under måndagen
Det var nog det bästa telefon samtalet i år !!
Jag beställde min 7/1-05.
3 månaders levtid helt sjukt .
Har inte sett en dvd film på 3månader ska bli underbart att börja beta av dom. ( Sålden min gamla LG projj redan dan efter jag beställde den nya GT lovade då 5-10 dagar lev tid )
jons
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tyckte det sög att min HS-50 tog 1 månad att leveras (beställd i februari lev i mars) men o.a.s. så pröjsade jag 23+moms = ca 29 papp för min i en AudioVideo inriktad butik (som för den delen erbjuder en service som gör överpriset väl värt det  ). Dessutom sade de till mig redan vid beställning att det angaligen skulle dröja mins 3 v innan jag fick den - det är vad jag kallar ärlighet och för min del talar för en straightforward service. Man blir inte besviken helt enkelt även om de givetivs inte kunde påverkar sonys bekymmer gjorde de allt de kunde för att få fram en proj så fort de kunde (och mkt riktigt så fick jag min en stund innan de börjar strömma in från utlandet  )
Redigerat av bigbadboogie, 03 april 2005 - 02:17.
Postad 03 april 2005 - 02:25
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Alltså detta GT, är det Gultronics? Är det schysst och beställa där ifrån utan tull och andra avgifter? Är denna projjen extremt ljuskänslig`? Typ om man vill ha nån lampa tänd, eller har lust att se lite film eller dylikt under dag/skymning utan att mörklägga?
Hörde att LCD var mycket svagare för det än DLP =(, ja som var så sugen på denna projjen, säg att allt är bra plz!?
Ha de fint
En sak till ja kom på, denna projjen med dom kända felen, kommer dom att vara fixade när man får en ny? Det är kanske därför det dröjer så, dom vill inte sälja fler med fel eller?
Jag hoppas det, inte kul o få en ny när man vet om felen.
<{POST_SNAPBACK}>
Vill du av någo anledning köra en projektor i ett belyst rum DLP eller LCD så är enda lösningen jag har sett en Stewart Firehawk eller Sonys nya Chromavue screen (har dock ej sätt sistnämnda med egna ögon ännu). Dock har HS-50 ett high lamp mode läge samt även möjligheten att öppna iris helt - gör du detta blir bilden mkt ljusstark (1200 ANSI från lampan plus fullt ljusflöde istället för 800 ANSI och anpassat och oftast lägre ljusflöde). Dock så kan man väl erkänna att är du ute efter att titta på bilden i starkare ljus (dåligt mörklagt rum på dagtid i kombo med vita väggar) bör du satsa på en ytterligar ljusstarkare projektor t.e.x Sharp XVZ-2000 som också är en mkt bra dock något dyrare projektor (inte lika bra på alla punkter men båttre på andra i mina ögon men smaken är som baken). Personligen föredrar jag HS-50 om man adderar + och - och då har jag ett vitt rum med mörkläggninggardiner med visst ljusinsläpp mellan gardin och spröjs (som dock skall fixas snarasr med täck/styr-lister). Det ABSOLUT bästa är givetvis helt svart rum med TOTAL mörkläggning. Då BÖR du tom köra en vit duk för att få ut allt av projektorn. Gråa dukar behöver du eg. bara om ditt rum lider av för mkt ambient light eller projektorn av dålig kontrast. Frågan är hur långt du kan gå i mörkläggning och svartmålning innan tjejen blir tokig (om du inte är "lucky enough" och bor själv vill säga  ) / Boogie
Redigerat av bigbadboogie, 03 april 2005 - 02:30.
Postad 03 april 2005 - 02:40
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
En liten undran bara om det är bara jag på detta forum som har lämnat in min sony för alignment felet? För enligt Tomas på Inside Service skickade han iväg 15st projar till Belgien för just detta problem. Själv ska jag kolla med honom på Måndag om han möjligtvis har hört något. Och ni som har fått era sonys nu, har ni nya firmwaren eller? Blankningen på 720p vill säga.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har inte lämna in än i alla fall - visar det sig funka bra med panel alignment lämnar jag in den för ENBART det när det lugnar sig. Blanking problemet har de skrivt om på AVS ang HS-51an i alla fall. Där är några som fått sina fixade men de har efter fixen istället overscan (vilket projar normalt iofs har) vilket jag tycker är synd. Givetvis vill man ha 1:1 mapping i 720p utan blanking då detta är panelens native aspect. Som jag förstår har man 1:1 med blanking idag vilket jag tycker är bättre än overscan då den visade bilden i alla fall är rätt. Bäst hade som sagt 1:1 utan blanking och overscan varit (gärna meny-val för 1:1, blanking, overscan) JAg gillar den meny JVC D-ILA har på sina maskin - 4 val: - 1:1 (perfekt mapping = ingen scaler används - dvs matar du 852*480 på en 720 panen får du en lite bild i mitten medans om du matar en 1280*720 bild får du perfekt pixel-mapping) - Panel fill (fyller panelen oavsett intagen bild utan att zooma (intern scaler används) - Aspect (fyller panelen enl vald aspect ratio) - ser ingen skilland mot ovan val. - Zoom (fyller panelen med fejk-zoom - dvs drar ut 4:3 till 16:9) / Boogie
Postad 03 april 2005 - 10:04
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
bigbadboogie: Angående Cine4home.de så är det väl så att de använder just ett rödfilter vid deras kalibrering, eller? Har hört på andra forum att det var just ett rödfilter de använde när de fick de höga kontrastvärderna. Om det används vid det bilder du visade nyss vet jag ej. Rätta mig om jag har fel. Angående duk så tror jag att jag ska höra med SMS angående en vit duk. De borde ha fått det riktiga vita materialet nu. Samma som jag har fast vitt. Dock är jag "svärttokig" så jag undrar om jag får bättre svärta med vit duk? Svårt att se det. Dock kan jag ju mörklägga bra så det kan vara värt att prova.
Postad 03 april 2005 - 15:12
lunkens
-
lunkens
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Efter jag läst om alla problem med alignmentfel på displayerna undrar jag om någon har fått sin sony i denna leverans som kommit nyss och hunnit testa ifall detta fel är korrigerat? Tråkigt att få en ny projektor och att det då redan skall vara något fel på den 
<{POST_SNAPBACK}>
Vem är denna försäljare om man får lov och fråga? Sen har ja ställt samma fråga som dig men det är rätt segt med svar. Det är som om dom nonchalerar alla frågor som berör problem. Dom vill leva i sin värld där Hs50 är perfekt, hmm, nu e det inte så. Ja vill också ha denna projj så svaren på dom frågor ja ställde en bit upp vore inte fel. Man vill ju beställa o hinna få den innan man är 90 år.
Ha de
<{POST_SNAPBACK}>
Det är Lennart på Hembioconsult. han fick in ett par i lager här förra veckan, tror alla var bokade iofs. Han kontaktade mig och undrade om jag fortfarande ville ha den då många hade vart o frågat om han hade någon. Men självklart skulle jag det  Inget är perfekt i denna värld. jag hoppas bara att alignmentfelet inte är så grovt på min projje och att jag kommer o bli nöjd med bilden. Vart lite tveksam när jag jämnförde den sida vid sida med en MT200 och då är det något som e galet.... Vart nånstans vet jag ej.
Postad 03 april 2005 - 18:30
Messiah
-
Messiah
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Nå, har nån införskaffat Benq 7700 och jämfört dessa? Det har varit dött nu ett tag, skulle vara kul och höra fler jämförelser med HS50 då alla verkar avguda denna projjen trots alla brister. Det verkar som Sony kan komma undan med mord med denna projjen. Jag själv hade nog tagit det rätt hårt att behöva vänta flera månader på att en ny sak ska lagas. Enligt konsument lagarna behöver du inte göra det utan kan begära en ny felfri ju. Då kan man ju köpa en igen när dom är fixade, eller bara häva köpet och be om pengarna. Man ska inte vika sig för sånt här tycker jag. Det hade varit en sak om den kosta 12.000:- då kan man förlåta mer, men detta är ju typ en av deras finare då ska det vara klockrent. Det är som att köpa en bil osså drar ratten till höger men du får stå ut med det och att växelspaken lossnar ibland när du lägger i 5:e växeln. Men alltså typ nåt i den sjuka stilen är det ju. Det är för dyra grejor att tjafsa runt med tycker jag. Men ni alla verkar vara lite sony hjärntvättade.
Jag är väldigt sugen på den själv, kanske blir man hjärntvättad av namnet sony, alla deras produkter har för det mesta sålt bra. Dom har också varit grymt bra, vunnit mycket priser och så, men nån gång måste vara den första att göra en produkt lite knasig kanske.
Det är lite retligt bara, för man väntar bara på ett glatt besked att nån är helnöjd och inte har något fel på sin. Då är saken klar och man köper en.
Postad 03 april 2005 - 20:56
Terry
-
Terry
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej, hej!
Jag lämnade ju in min HS-50 för alignmentfel bl.a, redan 050307, men tröttnade på att vänta och bytte upp mig (jaja, min åsikt  )till en Sharp xv-z2000. Personligen tror jag att Sony självklart visste att panelerna kunde sitta en pixel hit och en dit, sådant kallas ju felmarginal och innebär att flera produkter går igenom kontrollen och således genererar mer klirr i kassan ... De hade nog inte förväntat sig en sådan "motgång" utan hoppats det skulle duga och om det inte duger åt en del, så är det ju bara att fixa till det ... Om det är så här borde det innebära att det finns ett visst antal (ganska många) som har sin HS-50 hemma utan att veta om felet eller inte orka eller bry sig om att göra någonting åt det ... Man kan också fundera på hur motsvarigheten till konsumenköplagen fungerar i andra länder, ger den samma möjligheter att häva köpet vid "felaktig vara" te.x ... Skulle något land inte ha en bra sådan lag eller på annat sätt inte ge kunden möjlighet att reparera eller häva köpet, innebär ju detta en kalasbra vinst för Sony och kan i.s.f förklara en del ... En annan förklaring kan vara att de vill se vart gränsen går, d.v.s gränsen för hur dåliga produkter man kan släppa innan någon bryr sig ... Det finns alltid företagsekonomi inblandat, hur många kommer att klaga, vad kostar det, hur många gör det inte o.s.v ... Det är faktiskt vi konsumenter som bestämmer hur bra produkter vi vill ha. Så länge vi tar all skit, kommer vi få mer skit ... Så enkelt är det ...
Postad 03 april 2005 - 21:04
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Det är som att köpa en bil osså drar ratten till höger men du får stå ut med det och att växelspaken lossnar ibland när du lägger i 5:e växeln. Men alltså typ nåt i den sjuka stilen är det ju. Det är för dyra grejor att tjafsa runt med tycker jag.
Jag skulle nog inte se buggarna som så allavarliga fel att växelspaken lossnar - snarare i stil med att där är en missfärgning på ena blinkerglaset men i övrigt är bilen en total körupplevelse  Bilden är riktigt kalas även MED felet men då projektorn är i ett så pass högt pris-segment för att vara LCD och så nära perfektion vill alla ha ut "det där sista" - dvs en felfri projektor och det skall man givetvis få. Annars får Sony ändra specen till "panelerna kan vara förskjutna med upp till 2 pixlar"  Men ni alla verkar vara lite sony hjärntvättade.
Mjo man blir väl lite så när man har sett den makalöst bra bilden Jag är väldigt sugen på den själv, kanske blir man hjärntvättad av namnet sony, alla deras produkter har för det mesta sålt bra. Dom har också varit grymt bra, vunnit mycket priser och så, men nån gång måste vara den första att göra en produkt lite knasig kanske.
Hmmm - kan inte hålla med om att allt sony sålt varit bra - ok snarare. De har haft någon DVD-spelare, en och anna DV-kamera samt Qualian t.ex. som varit riktigt bra men jag skulle nog påstå att de ligger en bit efter t.ex. Denon, Marantz, NAD och de andra japanarna ÖVER LAG. Sen är t.ex. deras plasmor helt "overpriced" för den prestanda de ger. Mp3 spelarna är väl ok men kör ju deras egna memorystick vilket är ett aber då man inte kan använda det tex i sin Pocket-PC utan adaptor. Och det finns bättre Mp3 spelare för det priset de begär så bra vill jag inte heller där utnämna dem till. Men nu skulle vi inte prata Sonys vara eller icke vara utan just HS-50
Postad 03 april 2005 - 21:07
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Messiah: HS50an kanske säljer bra pga att det är den bästa LCD-projektorn just nu. De som köper denna är nog medvetna om LCD-teknikens brister och skriver av sig om detta. De kanske också stör sig på DLP-teknikens brister. Jag köper den projektor som ger bäst bild för pengen. Sen om det står Sony, BenQ, Sharp, LG eller liknande på den spelar ingen roll för min del. Felen är numera inte stora på HS50an enligt mig och te.x. overscan har ju var och varannan projektor i dagsläget. Men visst, det finns rum för ännu lite mer optimering från Sonys sida tycker jag. Att jämföra HS50an med en bil som drar åt höger är lite extremt tycker jag. * no offence *  Det är ju inte så att ett köp av en HS50a innebär direkt livsfara som det exemplaret du nämner. Vilka bilar är helt prickfria vid en lansering? De flesta produkter har sina barnsjukdomar och likaså HS50. Dock kan jag hålla med om att man undrar hur Sony tänkte när de gjorde blankning på 720p-signal via HDMI? Sen tycker jag det är guld att Sony börjat lyssna mer på konsumenterna. Sony och de andra stora lirarna har en tendens att släppa en produkt på marknaden och om den har sina brister så får man som konsument leva med det. "Take it or leave it" ungefär. Som tur är är marknaden lite annorlunda idag och de tillverkare som inte lyssnar på konsumenterna försvinner förr eller senare. Att kräva en ny då ens projektor är på service är nog kanske inte aktuellt för alla då man då riskerar att få ett exemplar med andra fel, te.x. pixelfel osv. Detta gäller ju inte bara HS50an. Sen det sista. Någon som är nöjd med HS50an? Här har du en!  Men visst, alltid vill man ha bättre prylar. Hembiosjukan kallas det.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 03 april 2005 - 21:14.
Postad 03 april 2005 - 22:17
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
det är inga större fel på HS50:n det är bara den bilden man kankse får när man läser på alla forum och så vem snackade om alignment fel innan nån tog upp det på AVS forumet. dessa forum är ju till för att disskutera produkterna och många som skriver här på forumen är väldigt intresserade och givetvis leter minsta små fel på produkten precis som kanske en bilantustiast skulle klaga på bmw M5:s nya vridmomentkurva eller nått sånt.
detta är givetvis jätte bra då det tvingar företagen att jobba hårdare för att förbättra produkterna men jag tror inte ens dom som fick dom första exemplaren av HS50:n med blankning och annat är missnöjda.
HS50:n är en projj som är helt produktionsklar med några små missar som för den delen inte försämrar bildkvaliten nämnvärt (har inte märkt nått på nån av de projjar jag har demat) och jag tror de flesta är väldigt nöjda med sin HS50.
Redigerat av ZoomAir, 03 april 2005 - 22:18.
Postad 03 april 2005 - 22:18
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
bigbadboogie: Angående Cine4home.de så är det väl så att de använder just ett rödfilter vid deras kalibrering, eller? Har hört på andra forum att det var just ett rödfilter de använde när de fick de höga kontrastvärderna. Om det används vid det bilder du visade nyss vet jag ej. Rätta mig om jag har fel.
Hej Peter Jag hittar ingenting om rödfilter på cine4home i alla fall. De lyckas uppnå 6100:1 som maximal kontrast men då ej med D65 punkten korrekt. När det justerar projektorn för D65 (kommer VÄDLIGT nära) så sjunker kontrasten till 2800-3200:1 beroende på om de valde "cinema" elle kalibrerade själv via GRB gain och förspänning. I svart (dvs låga IRE) så lider sonyn dock av för mkt blått. Det kan vara detta som ni vill kalibrera bort genom ett rödfilter. *hur jag tänkte* Dock får ju detta som konsekvens att rött kommer adderas även för högre IRE-värden (ljusare scener) med rödstick som fenomen. Kaliberar man sedan ner det röda från menyn eller drar upp det blåa så är man tillbaka där man började *slut hur jag tänkte* Hittade en intressant tråd som förklarar varför man vill ha ett rödfilter. Dock säger den inget om vilket men en del info om folourfacts och SMARTIII (skall kolla om de har tagit fram softisen för HS50 för smart - nästan värt att investera i i så fall även om det kan ta sin lilla tid att komma rätt  ) AVforums trådAngående duk så tror jag att jag ska höra med SMS angående en vit duk. De borde ha fått det riktiga vita materialet nu. Samma som jag har fast vitt. Dock är jag "svärttokig" så jag undrar om jag får bättre svärta med vit duk? Svårt att se det. Dock kan jag ju mörklägga bra så det kan vara värt att prova.
Jag har testat firehawken och lite andra dukar med HS50an (och JVC D-ILA) nu  Tyvärr så blev det något kajko med kameran jag lånade - alla bilder blev tokmörka efter att jag pilla på någon inställning. Har dock en bild som visar lite hur de olika dukarna påverkar färgerna (för mörk men man ser skillnaden i alla fall). - Euroscreen matte white, Firehawk, GreyHawk RS, studiotek, XUS grey, Carda brillant, cinema och high contrast samt 2 "no name" dukar. Kan du gissa vilken som är vilken 
IMGP0481.JPG 2,15MB
161 Antal nerladdningar
Redigerat av bigbadboogie, 03 april 2005 - 22:20.
Postad 04 april 2005 - 14:28
Messiah
-
Messiah
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Har ni sett, den har gått ner idag till 24.293:- är detta inte ett underbart pris eller vadå? Vet nån om dessa priser som är från dessa ställen har samma garanti villkor och dylikt?
Den är alltså billigare än Benq7700, vilket får en att undra varför man ska köpa den 7700 alls?
Postad 04 april 2005 - 15:15
Unregistered11aa4495
-
Unregistered11aa4495
-
Lärjunge
-
-
464 inlägg
åååkejjjj bigbadboogie Då tar vi det igen... "Man" (de som mätt å det är inte bara Cine4home) uppnår den högsta kontrasten med HS50 med fel vitpunkt, dvs. projjen ställd i en högre färgtemperatur där rött INTE ligger över blått och grönt. Den plot du visar är med läget "Cinema" och den är ointressant ur alla avseenden utom homogeniteten (lutningen) över IRE-skalan... se nedan. Tittar man i Factorysettings upptäcker man att råinställningarna för de olika färgtemperaturerna skiljer sig åt avseende påstället på grönt och blått. Alltså kan man krana ut mer kontrast om blått och grönt kan gasas på mer. För att göra det och ändå inte få för hög färgtemperatur så kan man addera ett rödfilter som ju sänker färgtemperaturen. En mycket intressant tendens i såväl mätningar som min bild hemma är att det röda förlorar i fart mot högre ljusstyrka, medan tvärtom men i mindre utsträckning gäller för blått. Man kan ändra den lutningen genom att ÖKA rött avseende förstärkning men sänka avseende offset... å tvärt om för blått men inte lika mycket. Gör man det utan filter så mättar man rött ännu tidigare under förlust av kontrast och ganska lustiga färgtonförändringar vid varierande ljusstyrka, men MED ett rödfilter så behöver man inte styra ut rött så hårt. Man kan liksom börja på en lägre siffra avseende offset (eller ännu hellre i råinställningen i factorymode för färgtemperaturen) utan att förstärkningen kör panelen i botten. Nu har jag sagt det 4 gånger och tycker själv att det är alldeles självklart, vilket kanske förklarar mitt tonläge. Med hopp om överseende och alldeles utan svårigheter att själv inse sammanhanget /Håkan PS. detaljinställningar skiljer alltid mellan individer... så därför är dessa utelämnade, men man kan titta (eller mäta om man kan) på vilken gråskala som helst.
Postad 04 april 2005 - 16:17
Unregistered2ad9423f
-
Unregistered2ad9423f
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har ni sett, den har gått ner idag till 24.293:- är detta inte ett underbart pris eller vadå?
<{POST_SNAPBACK}>
Det varade inte länge. Nu är den uppe i 25 499:-
Postad 04 april 2005 - 17:24
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Hej alla goa..
Pratade med Tomas och Inside Service idag och frågade om han hade hört något om min proje, men inget nytt tyvärr.
Men frågade honom om det fanns en ny mjukvara att få och det fanns det sa han, men frågade oxå om jag behövde det? Skumt tänkte jag, varför skulle jag inte vilja det för?
Men han sa att det är ju bara om man kör via HDMI och det är ju inga normala människor som gör.. Hmm, jag är en sa jag som kör med HDMI..
Okej sa han och skulle maila sony i belgien om att mjukvaru uppdatera min.
Det känns ju fint även om den nu inte heller va klockren.
Nu har jag fått min z3:a oxå så nu ska pilla på den.
Postad 04 april 2005 - 18:31
lunkens
-
lunkens
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Men han sa att det är ju bara om man kör via HDMI och det är ju inga normala människor som gör.. <{POST_SNAPBACK}>
Heh rolig människa  Enligt tester, bla Christer borta på BigScreen är HDMI fördelaktigt om jag inte minns fel. I vilket fall som helst skall inte en servicetekniker ge ett sådant utlåtande  ingen vill väl känna sig "onormal"
Postad 04 april 2005 - 19:10
NightRabbit
-
NightRabbit
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hej pojkar...
Jag är inte så gammal i game't, så inga påhopp tack...
Anledningen till att jag skriver är att jag har själv beställt en HS50 för 2 veckor sen. Men idag beslöt jag mej för att höra med återförsäljaren hur det har gått med min beställning.
Som vanligt har dom inte fått hem en sådan  , han ringde sin leverantör, dom hade inga hemma, ringde till Sony Sve som i sin tur sa att dom har heller inga hemma, Dom e alltså slut i hela Sverige.  Och något svar kunde dom inte ge p.g.a att dom vet inte vad som e med i sändningarna till Sverige, först när det kommer till Sony Sve så kan dom se vart varorna skall. Så väntan verkar se lång ut...
En annan sak låter ialla fall lovande, kommande HS50 lär vara fixade med just barndoms-sjukdomarna....
Postad 04 april 2005 - 19:21
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3 653 inlägg
hur mycket kostar en ny lampa till denna proje?
Postad 04 april 2005 - 19:40
NightRabbit
-
NightRabbit
-
Användare
-
-
159 inlägg
hur mycket kostar en ny lampa till denna proje?
<{POST_SNAPBACK}>
Kommer inte ihåg var jag såg det, men runt 3800:-
Postad 04 april 2005 - 19:44
lunkens
-
lunkens
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
En annan sak låter ialla fall lovande, kommande HS50 lär vara fixade med just barndoms-sjukdomarna.... 
<{POST_SNAPBACK}>
Är detta helt säkert tro? Tycker det borde vara självklart, men jag har mina misstankar om att "felen" inte kommer vara fixade (overscan samt pixelalignment) Det senare felet är väl det värre egentligen. Jag har frågat det förut och har ännu inte fått någon bekräftelse på det. Om felen är fixade alltså. Annars tror jag du har valt att köpa en mycket fin projje
Postad 04 april 2005 - 20:37
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
kan ju bara säga att nu när jag har köpt mig en z3:a så jag kan jämföra med hur min hs50:a va så va den helt åt **** med pixlarna.. Sanyon är helt korrekt.
Hoppas min sony blir lika korrekt som denna är.
Postad 04 april 2005 - 20:43
Messiah
-
Messiah
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
En fråga jag ställde för rätt längesen men fick aldrig svar var. Hur är det egentligen med LCD och den så kallade blekningen som sker med just LCD? Den ska försämras rätt så fort, någon erfarenhet om detta och hur lång tid man kan räkna att projjen är klar i färger och så?
Postad 06 april 2005 - 14:03
Unregistered1055
-
Unregistered1055
-
Rookie
-
6 inlägg
En fråga till er som beställt från Gultronics och kanske fått hem projektorn. Det är med en viss frustration man mailar Lal och efterfrågar leveransstatus eftersom han aldrig kan ge ett klart besked, om han överhuvudtaget svarar. Jag beställde min projektor den 2 feb och har fortfarande inte fått den. Det senaste beskedet från Lal var; "pls bare with us. u r in the queue and will be contacted soon prior to despatch."Hur ligger ni andra till i kön?
Postad 06 april 2005 - 14:41
pellevin
-
pellevin
-
Användare
-
-
146 inlägg
Hur ligger ni andra till i kön?
<{POST_SNAPBACK}>
BRA fråga, jag ställde den till Lal för över en vecka sedan per mejl, han svarade aldrig..  ....bastard! . Någon som har fått någon projektor från GT nyligen? Eller vet något om hur fasen det står till där på ön? Det var länge sedan jag bara var frustrerad kan jag tillägga...
Postad 06 april 2005 - 15:39
micm
-
micm
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Fick min i fredags, bestälde 11 januari . stog tydligen som 2:a i kön....
Grym bild!!!
Postad 06 april 2005 - 18:14
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Angående köfrågor/köpfrågor från Gultronics osv så försöker vi hålla denna tråden så fri som möjligt ifrån sådana inlägg. För oss som redan har en HS50 så är det inte så kul att kolla denna tråden flera gånger per dag och se att någon bara har skrivit: "Jag är först i kön hos Gultronics!" eller liknande. No offence! Men det finns trådar som berör detta ämne under "Butiker & Import". Om just Gultronics har ni en sådan tråd te.x. HÄR. Ta det snacket i den tråden istället.  Det handlar ju mer om Importköp än vad det säger om HS50an. Kanske ni kan hålla med om, eller? Nu tillbaka om info om HS50an!
Postad 07 april 2005 - 00:38
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
"True Dat" - tack för det Peter.
Testade 1080i från komponent idag från min Philips spelare (moddad med FW).
Inge bra kan jag säga  - klara inte högsta horisontella frekvenserna (mao är antagligen HS50ans scaler bättre än den gamla faroudjan i 963an). Mer info i 963 tråden.
Postad 07 april 2005 - 20:00
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Hej, strömkontakten bak på HS50 är den
1. den kantiga typen
2. eller den som ser ut som tre rund stift som sitter ihop ?
Redigerat av ljudnisse, 07 april 2005 - 20:02.
Postad 07 april 2005 - 20:03
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Postad 08 april 2005 - 10:25
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Här kommer en riktigt bra review på HS50an. Den bästa jag läst tror jag. Just att de tycker likadant som jag är bara roligt att läsa. Testet nämner även två konkurrenter; BenQ PE8700+ samt PT-AE700. Skulle de har nämnt dithering på PE8700+ så skulle recensionen få full pott. Det glömde de tyvärr. Vet inte om testet länkats till tidigare i denna tråd? Här kommer länken ändå.... Ultimate AV
Postad 08 april 2005 - 11:49
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Knappast oväntat att den är en bra maskin, det behövs inga tester att bevisa vad den redan prestera, den var bäst redan förra året. De som tvilar får helt enkelt söka efter en annan, så är det!
Postad 08 april 2005 - 19:53
NightRabbit
-
NightRabbit
-
Användare
-
-
159 inlägg
Ja jag håller med, både Peter AC3
Jag var djupt impad av demen jag fick hos The Rock, och då jämförde vi HS50 o AE700, även Sharpen.
Synd att det skall ta sån tid o få hem en HS50, de suger riktigt i tarmen...
Postad 09 april 2005 - 08:48
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Igår fick jag två filter att leka med från Hoya. Ett rödfilter, CC25R, och ett ND2x-filter. Rödfiltret fick jag ingen ordning på hur jag är gjorde. Helt röd bild fast jag drog som tusan i "färgspakarna" grön och blå.  Får läsa mig till lite på internet hur man ska göra tror jag. ND-filtret var coolt dock! Efter kalibrering så fick jag bort mycket av det "lagg" (IDE) som HS50an visar i IRISläget Auto. Kunde ljusa upp bilden via att ställa IRIS/Close Reg till 190 och få samma svärta som när jag hade den ställd runt 204.  Dock blir ju så klart det vita lite mörkare i ljusa scener så jag ska testa med att dra upp kontrasten något senare då den står på 85 just nu. IRIS/Open Reg står ju i 0 utan att det vita blir chrushed eller nått. Ni som stör er på IDE (Iris Delay Effect) tycker jag ska prova ett ND2x-filter. Fungerade kanon för mig! Edit: IDE blir inte lika synligt då spannet inte blir lika långt. Som många vet så är IRISen slöare från ljusa scener till mörka än vad den är tvärtom.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 09 april 2005 - 08:49.
Postad 09 april 2005 - 14:07
PIPRO Sverige
-
PIPRO Sverige
-
Användare
-
-
148 inlägg
För den intresserade kan jag nämna att vårt uppmätta kontrastvärde på HS50 innan Cine4Home tuningen var 2500:1, vilket i sig är ganska imponerande, men ändå inte i närheten av vad det var efter tuningen, då vi nådde smått otroliga 6100:1 i kontrast. Känn på den
Mvh Patrik Johansson
PIPRO Sverige
PS För ordningens skull, det går så klart att uppnå dessa förbättringar även om det inte är just vi som gjort tuningen, förutsat så klart att den som gör det har den nödvändiga kunskapen och utrustningen.
Postad 09 april 2005 - 17:22
NightRabbit
-
NightRabbit
-
Användare
-
-
159 inlägg
För den intresserade kan jag nämna att vårt uppmätta kontrastvärde på HS50 innan Cine4Home tuningen var 2500:1, vilket i sig är ganska imponerande, men ändå inte i närheten av vad det var efter tuningen, då vi nådde smått otroliga 6100:1 i kontrast. Känn på den
Mvh Patrik Johansson PIPRO Sverige
PS För ordningens skull, det går så klart att uppnå dessa förbättringar även om det inte är just vi som gjort tuningen, förutsat så klart att den som gör det har den nödvändiga kunskapen och utrustningen.
<{POST_SNAPBACK}>
Du kanske du skall läsa testet som e gjort några inlägg före... Dom fick ut mer än 2500:1
Postad 09 april 2005 - 17:31
NightRabbit
-
NightRabbit
-
Användare
-
-
159 inlägg
Förresten... Någon som vet på rak arm var HS50'n tillverkas här i Europa???
Hade ett samtal med min säljare igår, han sa att den kommer nu att skickas direkt från Belgien till butiken...
Postad 09 april 2005 - 18:55
lunkens
-
lunkens
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Nui är detta iofs helt off topic. Men att sony skulle skeppa maskinerna direkt från fabrik till återförsäljare tror jag svagt på. Det låter ju bra för kunden dock.
Var själv och hämtade min HS50 idag och såg på följesedeln som min återförsäljare hade glömt i kartongen  kom från wiktorson.
Nu mera ontopic. Någon som har fått denna nyare batch av HS50 och vet hur det är med overscanproblemet samt om displayerna är alignade rätt?
Själv har jag inte hunnit testa min maskin
Postad 09 april 2005 - 20:58
Unregistered5376ab7e
-
Unregistered5376ab7e
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Du kanske du skall läsa testet som e gjort några inlägg före... Dom fick ut mer än 2500:1
<{POST_SNAPBACK}>
Om du i din tur läst ordentligt så hade du sett att de fick ut 6100:1, vilket man får säga är rätt bra, eller hur?
Postad 09 april 2005 - 21:53
NightRabbit
-
NightRabbit
-
Användare
-
-
159 inlägg
Nui är detta iofs helt off topic. Men att sony skulle skeppa maskinerna direkt från fabrik till återförsäljare tror jag svagt på. Det låter ju bra för kunden dock.
Var själv och hämtade min HS50 idag och såg på följesedeln som min återförsäljare hade glömt i kartongen kom från wiktorson.
Nu mera ontopic. Någon som har fått denna nyare batch av HS50 och vet hur det är med overscanproblemet samt om displayerna är alignade rätt? Själv har jag inte hunnit testa min maskin 
<{POST_SNAPBACK}>
De var inte svaret på min fråga, men men, jag skrev bara va jag fick höra av säljaren, som i sin tur har snackat med inköpschefen hos Sony Sve. Men de återstår och se... För den intresserade kan jag nämna att vårt uppmätta kontrastvärde på HS50 innan Cine4Home tuningen var 2500:1, vilket i sig är ganska imponerande, men ändå inte i närheten av vad det var efter tuningen, då vi nådde smått otroliga 6100:1 i kontrast. Känn på den
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Om du i din tur läst ordentligt så hade du sett att de fick ut 6100:1, vilket man får säga är rätt bra, eller hur?
<{POST_SNAPBACK}>
Sorry, läste nog inte allt...  Men nu såg jag det... att få ut över 6000 i kontrast kallar jag för att VERKLIGEN mecka...  Bra jobbat...
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|