* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX200 *
1232 svar till detta ämne
Postad 17 January 2007 - 00:57
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
ECO = ekonomiskt?
De flesta andra projektorer har ju det för att kunna spara på lampan till dubbel sin livstid.
<{POST_SNAPBACK}> Fläktljudet går ner för att lampans styrka sänks så det är eco.
<{POST_SNAPBACK}>
Okey .. På de två jag haft så har inte det funnits något som kallas ECO men det verkar ju vara samma funktion inte heller på min nya Epson 700 finns det något som kallas ECO. MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2007 - 00:59.
Postad 17 January 2007 - 01:14
Primo1
-
Primo1
-
Amatör
-
-
70 inlägg
okej tack för svaret! Tur att man har kört på whisper hela tiden då.
Postad 30 January 2007 - 15:18
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
Sådär dags för en liten uppdatering!
Fick hem min AVR-645a igår, så demo exet som ja hade lånat lämna ja tillbaka.
Fick låna hem en annan HDMI kabel, och med den funkade de kanon!
Testade att koppla in den ja hade köpt tillsammans med förstärkaren och fick samma
HDMI utanför synk med den.
Så summa summarum, min Supra 8m HDMI-HDMI som ja köpte var trasig
redan när den låg ny i förpackningen!
Så va nere o bytte den idag, känns riktigt skönt att ha hittat felet.
Postad 01 February 2007 - 12:00
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Rengjord för 2a. gången och justerade paneler. Såg bra ut. dammproblem igen och det blir ett återköp/byte. 100h har den gått.
Postad 01 February 2007 - 12:41
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Rengjord för 2a. gången och justerade paneler. Såg bra ut. dammproblem igen och det blir ett återköp/byte. 100h har den gått.
<{POST_SNAPBACK}>
vad innebär det att få panelerna justerade? kostnad?
Postad 01 February 2007 - 18:06
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Jag hade visst förskjutning av den röda panelen förutom damm och oskärpa i projjen. De fixade till det med när de ändå hade den inne på service. Väl utfärt arbete och allt på garantin.
Postad 08 March 2007 - 19:44
beke
-
beke
-
Användare
-
-
155 inlägg
Hej!
Har fått en lustig sak nere i högra hörnet. Spelar ingen roll vilken källa, zoom eller inställningar jag har. Verkar sitta på panelen..
Allt vitt blir lila, sträcker sig från nedre högra hörnet nästa enda bort till det vänstra..
På bilden ser man tydligt hur det ser ut. Dock är bilden lite suddig..
Man ser det bara vid vita bakgrunder.
Någon annan som råkat ut för detta? Den har gått strax över 200h.
Vad tror ni? Är det damm som många andra verkar ha råkat ut för? Känns väl sådär kul...
/Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Det är "smuts" på någon av lcd-panelerna, man ser det tydligt då man kör en vit bild då alla panelerna går för fullt, prova med att köra en helt röd en grön och en blå bild (en i taget) så kommer du att se vilken av panelerna som är smutsig, om det nu gör en lyckligare att veta det Jag hade samma problem på min tx-200a, fast värre  vi hade ett gele ljus tänt (bl.a.) en kväll då vi hade projen igång, och det brann så fint där under många timmar, grejjen var ju bara att det var nåt fel på det och förbränningen var mycket dålig så det sotade som f*n men det märkte ju inte vi  dagen efter så såg jag på bilden att något var fel. Jag tog ut filtret och det var svart! Helt sjukt har aldrig varit med om något liknande. Hursomhelst så pillade jag isär projen o rengjorde panelerna resultatet blev som nytt! använde mig av servetter för rengöring av linser/optik och linspapper samt tryckluft på burk. Hittade denna länk som beskriver med lite bilder hur man tar isär en tx-100, kan vara till bra hjälp för den som vågar pilla lite själv http://www.avsforum....p/t-607853.html
Postad 08 March 2007 - 19:55
Unregistered6fbd5647
-
Unregistered6fbd5647
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej!
Har fått en lustig sak nere i högra hörnet. Spelar ingen roll vilken källa, zoom eller inställningar jag har. Verkar sitta på panelen..
Allt vitt blir lila, sträcker sig från nedre högra hörnet nästa enda bort till det vänstra..
Vad tror ni? Är det damm som många andra verkar ha råkat ut för? Känns väl sådär kul...
/Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Det är "smuts" på någon av lcd-panelerna, man ser det tydligt då man kör en vit bild då alla panelerna går för fullt, prova med att köra en helt röd en grön och en blå bild (en i taget) så kommer du att se vilken av panelerna som är smutsig, om det nu gör en lyckligare att veta det
Jag hade samma problem på min tx-200a, fast värre vi hade ett gele ljus tänt (bl.a.) en kväll då vi hade projen igång, och det brann så fint där under många timmar, grejjen var ju bara att det var nåt fel på det och förbränningen var mycket dålig så det sotade som f*n men det märkte ju inte vi dagen efter så såg jag på bilden att något var fel. Jag tog ut filtret och det var svart! Helt sjukt har aldrig varit med om något liknande. Hursomhelst så pillade jag isär projen o rengjorde panelerna resultatet blev som nytt! använde mig av servetter för rengöring av linser/optik och linspapper samt tryckluft på burk. Hittade denna länk som beskriver med lite bilder hur man tar isär en tx-100, kan vara till bra hjälp för den som vågar pilla lite själv
http://www.avsforum....p/t-607853.html
<{POST_SNAPBACK}>
Har haft min inskickad på service hos Powermill. Dom bytte ut någon del av optiken (eller hela). Diahoric optic hette delen de bytte. Försvann gjorde det i alla fall. Men nu efter ett tag har jag fått damm istället. Grön prick som syns vid svart bakgrund.. /Martin
Postad 08 March 2007 - 20:04
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Här är en till länk med bilder på rengöring av TX200. Hittade den då jag klickade mig fram via ovan länk som beke postat. Tack för den. http://home.parse.nl.....20howto open/Men var försiktig gott folk.
Postad 08 March 2007 - 20:49
beke
-
beke
-
Användare
-
-
155 inlägg
Här är en till länk med bilder på rengöring av TX200. Hittade den då jag klickade mig fram via ovan länk som beke postat. Tack för den.
http://home.parse.nl.....20howto open/
Men var försiktig gott folk. 
<{POST_SNAPBACK}>
Instämmer! viktigt att vara försiktig om man ger sig på att att ta isär projen, men känner man att man är lite händig och har förståelse för hur man hanterar elektronik så är det inga problem. Helst om det "bara" rör sig om damm, då går det att blåsa bort det med "tryckluft på burk" och man behöver inte beröra komponenterna.
Postad 01 April 2007 - 21:38
Unregisteredf339c6b3
-
Unregisteredf339c6b3
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hejsan killar, min 200 har börjat bete sig väldigt egendomligt. Med ungefär 5 sekunders intervaller så höjer/sänker den ljusstyrkan. Ungefär som att man slår från whisper mode till normal. Jag har provat köra fabriksinställningar, till ingen nytta. Den agerar likadant på component och HDMI.
Jag har köpt den ifrån Pixmania.com i augusti förra året. Vad ska jag ta mig till? Vart ska jag vända mig för eventuell reparation/garantiärende?
Enormt tacksam för svar, man mår inte bra av att se den i detta skicket.. snyft
Edit: Tilläggas bör att den endast gått 450 timmar.
Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 01 April 2007 - 22:02.
Postad 04 April 2007 - 20:47
beke
-
beke
-
Användare
-
-
155 inlägg
Hejsan killar, min 200 har börjat bete sig väldigt egendomligt. Med ungefär 5 sekunders intervaller så höjer/sänker den ljusstyrkan. Ungefär som att man slår från whisper mode till normal. Jag har provat köra fabriksinställningar, till ingen nytta. Den agerar likadant på component och HDMI. Jag har köpt den ifrån Pixmania.com i augusti förra året. Vad ska jag ta mig till? Vart ska jag vända mig för eventuell reparation/garantiärende?
<{POST_SNAPBACK}>
Prova att köra ett tag i Normal mode och se om det hjälper, lampan kan ha en benägenhet att växla i ljusintensitet om man använt whisper läget en längre tid. Mindre troligt, men prova att stänga av irisen, kan vara den som fått ett spel och håller på o öppnar och stänger, men det borde du höra?
Postad 05 April 2007 - 17:33
Unregisteredf339c6b3
-
Unregisteredf339c6b3
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hejsan killar, min 200 har börjat bete sig väldigt egendomligt. Med ungefär 5 sekunders intervaller så höjer/sänker den ljusstyrkan. Ungefär som att man slår från whisper mode till normal. Jag har provat köra fabriksinställningar, till ingen nytta. Den agerar likadant på component och HDMI. Jag har köpt den ifrån Pixmania.com i augusti förra året. Vad ska jag ta mig till? Vart ska jag vända mig för eventuell reparation/garantiärende?
<{POST_SNAPBACK}>
Prova att köra ett tag i Normal mode och se om det hjälper, lampan kan ha en benägenhet att växla i ljusintensitet om man använt whisper läget en längre tid.
Mindre troligt, men prova att stänga av irisen, kan vara den som fått ett spel och håller på o öppnar och stänger, men det borde du höra?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har pillat lite på det men det hjälpte inte, ska testa köra den på normal ett tag.
Postad 12 July 2007 - 20:32
lillington
-
lillington
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej allihopa. Var ett tag sedan det skrevs i denna tråden, tänkte återöppna den
Jag funderar nämligen på en Invideo 113" ramspänd gray duk.
Vad rekommenderar ni för tittavstånd på en 113" duk?
Tacksam för svar.
Postad 13 July 2007 - 20:15
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
I senaste nummret av hemmabiotidningen nämner dom 2x dukbredden eller 3x dukhöjden och det tycker jag låter lämpligt. jag sitter på 3.8m avstånd till en 2m bred duk.
Postad 17 July 2007 - 19:12
Unregisteredbcb6f925
-
Unregisteredbcb6f925
-
Amatör
-
-
73 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
har samma fenomen på vår pj-tx300. Också bara 3-400 timmar på lampan. Märker dock endast av fenomenet när jag kör via VGA. Skulle ändå sätta mina slantar på att det är lampan.
Postad 29 July 2007 - 22:41
JBRAA
-
JBRAA
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!
/Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har exakt lika dant på min. Lite blått undertill och gult övertill. Har ca 250 timmar på lampan, och har inte märkt detta förrän helt nyligen. Stör inte jättemycket, men vore bra om jag visste vad det berodde på och om man kunde få bort det.
Postad 24 August 2007 - 21:00
Unregistered6fbd5647
-
Unregistered6fbd5647
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag fick skicka in min. Dom bytte någon del som hette diahoric optics.. vad det nu kan vara. Problemet försvann. Dock fick jag färgskiftningar i bilden. Det går från lite gulaktig ton från vänster till en rödaktig på högersidan.
Har även fått några dammblobbar. Antar att jag måste skicka in den igen. Inte så kul med tanke på att Powermill som sköter servicen inte är så snabba.
Man kan väl säga att jag aldrig kommer köpa en Hitachi igen =).
Men du ska nog ta kontakt med din butik eller Powermill, som sköter servicen så hjälper dom dig..
Lycka till
/Martin
Redigerat av Unregistered6fbd5647, 24 August 2007 - 21:00.
Postad 25 August 2007 - 22:39
infinity-Ante
-
infinity-Ante
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jaha, då sällar man sig till skaran som fått dammblobb då suck... en blobb som just nu inte är särskilt störande men det känns ju verkligen bara som en tidsfråga innan fler. 68 timmar har projjen gått
Postad 11 September 2007 - 01:49
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
har samma fenomen på vår pj-tx300. Också bara 3-400 timmar på lampan. Märker dock endast av fenomenet när jag kör via VGA. Skulle ändå sätta mina slantar på att det är lampan.
<{POST_SNAPBACK}>
Har fått samma problem. Har kört en philips dvd med 1.5m hdmi kabel (följde med hdtvboxen från CD) men inte märkt några skiftningar i ljusstyrkan. Kopplade sedan in min nybyggda HTPC på samma kabel och märkte efter ett tag att ljusstyrkan skiftade lite. Köpte sedan en 10m HDMI kabel på biltema och har nu har jag jättestora skiftningar på ljusstyrkan. Finns det någon lösning på problemet och vad är det som kan orsaka det? Ska testa att koppla in dvd:n med 1.5m kabeln igen för att se om det är skiftningar även då. Funderar på om det är HTPCn som skickar ut för stark/svag signal eller nått men 1.5m kabel ska ju inte vara nått problem. Om en HDMI kabel är för lång el av för dålig kvalite kan man då få detta problem eller får man andra former av störningar eller kanske ingen bild alls istället? Får väl börja med att testa 1.5m och 10m kabeln i dvd:n för att ex utesluta kablarna.
Redigerat av PiZZaMaN, 11 September 2007 - 01:52.
Postad 11 September 2007 - 07:22
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Har fått samma problem. Har kört en philips dvd med 1.5m hdmi kabel (följde med hdtvboxen från CD) men inte märkt några skiftningar i ljusstyrkan. Kopplade sedan in min nybyggda HTPC på samma kabel och märkte efter ett tag att ljusstyrkan skiftade lite. Köpte sedan en 10m HDMI kabel på biltema och har nu har jag jättestora skiftningar på ljusstyrkan. Finns det någon lösning på problemet och vad är det som kan orsaka det? Ska testa att koppla in dvd:n med 1.5m kabeln igen för att se om det är skiftningar även då. Funderar på om det är HTPCn som skickar ut för stark/svag signal eller nått men 1.5m kabel ska ju inte vara nått problem. Om en HDMI kabel är för lång el av för dålig kvalite kan man då få detta problem eller får man andra former av störningar eller kanske ingen bild alls istället?
Får väl börja med att testa 1.5m och 10m kabeln i dvd:n för att ex utesluta kablarna.
<{POST_SNAPBACK}>
Det kan ju vara utnivån från grafikkortet som är för lågt, vilket visar sig ju längre kabel du har.
Postad 11 September 2007 - 13:33
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
mjo det kan det ju vara. man tycker det borde funka felfritt med så kort kabel som 1.5m. Har inte hunnit utesluta kabellängden och verifiera att det är inbyggda grafikkortet som är problemet. Moderkortet är Asus M2A-VM HDMI. Kanske får köpa en hdmi förstärkare för 350kr på clas ohlsson som gör att man kan ha 30m kabel. men det är klart. funkar det inte äns med 1.5m kabel så är det ju kört iaf för mkt kortare kabel än så kan man ju inte ha innan förstärkaren.
Jag får forska vidare å kanske kolla i HTPC forumet.
Postad 11 September 2007 - 19:00
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Är det inte vanligt whispermode-flicker eller vad man kan kalla skiftningarna. Brukar ju kunna bli om man kört länge i whispermode. Blev efter 120h på min TX-300 men kör man några timmar (2-3 filmer) i normal mode så brukar det försvinna.
Har ni inte provat det redan så är det ju värt att testa först innan man börjar misstänka kablar (som hade funkat tidigare om jag inte uppfattade det fel)
Postad 25 September 2007 - 09:41
NiklasK
-
NiklasK
-
Lärjunge
-
-
452 inlägg
Är osäker om detta avhandlats tidigare i tråden, har inte hittat något. Hur funkar det om man matar projjen via VGA istället från dator?
Har idag en dator med 1xHDMI och 1xVGA. Tänkte köra HDMI till TV och ev VGA till projjen. Är dett ett bra alternativ eller skall jag göra tvärtom?
Postad 30 September 2007 - 14:18
F.L.
-
F.L.
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Efter ett och ett halvt år problemfritt tittande fick min projektor för sig att ge upp.
Powerknappen lyser rött samt så blinkar Temp knappen rött vilket enligt manualen tyder på att fläkten har stannat.
Man hör hur fläkten varvar upp för att sedan gå ner i varv igen. Detta sker 4-5 gånger innan den ger upp och ändrar knapparna till rött.
Ingen bild skickar den heller...
Projektorn har stått fritt och på samma plats hela tiden. Jag har också rengjort filtret enligt de intervall som rekomenderats. Så att den skulle blivigt överhettad eller likande har jag mycket svårt att tro.
Max 500 timmar på lampan.
Lät den stå strömlös över natten men det hjälpte inte.
Någon som har råkat ut för liknande och isf hur löste ni det?
Har iaf kontaktat stället jag köpte den ifrån.
Återkommer med hur det går...
Postad 03 October 2007 - 18:21
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Är det inte vanligt whispermode-flicker eller vad man kan kalla skiftningarna. Brukar ju kunna bli om man kört länge i whispermode. Blev efter 120h på min TX-300 men kör man några timmar (2-3 filmer) i normal mode så brukar det försvinna.
Har ni inte provat det redan så är det ju värt att testa först innan man börjar misstänka kablar (som hade funkat tidigare om jag inte uppfattade det fel)
<{POST_SNAPBACK}>
Det är lustigt det där. Jag verkar ha drabbats av samma sak. Har kört min i 630 timmar i Whispermode när jag upptäckte flimmer. Testade ditt tips och efter att ha kört Normal mode ca 5 timmar så verkar de ha försvunnit (peppar, peppar). Jag blev oroad att det var lampan (redan?!?!?) och svor en hel dag innan jag läste dessa inlägg. I mitt fall försvann alltså inte flimmren direkt när man slog om till Normal utan först när man hade kört Normal några timmar (ca 5 timmar i mitt fall). Är det så det har varit hos er andra med? Och har någon en förklaring på varför det är så?
Postad 03 October 2007 - 20:04
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Det är lustigt det där. Jag verkar ha drabbats av samma sak. Har kört min i 630 timmar i Whispermode när jag upptäckte flimmer. Testade ditt tips och efter att ha kört Normal mode ca 5 timmar så verkar de ha försvunnit (peppar, peppar). Jag blev oroad att det var lampan (redan?!?!?) och svor en hel dag innan jag läste dessa inlägg.
I mitt fall försvann alltså inte flimmren direkt när man slog om till Normal utan först när man hade kört Normal några timmar (ca 5 timmar i mitt fall). Är det så det har varit hos er andra med? Och har någon en förklaring på varför det är så?
<{POST_SNAPBACK}>
Då är det bara att knäppa över till Whisper igen och tror inte du behöver oroa dig mer för lampan. Jag har kört 60-80 timmar "whisper" sen det hände för mig. Har dock inte någon förklaring till varför/vad som händer. Men vad man hört så är det lika för andra att det försvinner efter några timmars normalkörning.
Postad 04 December 2007 - 09:45
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
Efter ett och ett halvt år problemfritt tittande fick min projektor för sig att ge upp.
Powerknappen lyser rött samt så blinkar Temp knappen rött vilket enligt manualen tyder på att fläkten har stannat. Man hör hur fläkten varvar upp för att sedan gå ner i varv igen. Detta sker 4-5 gånger innan den ger upp och ändrar knapparna till rött. Ingen bild skickar den heller... Projektorn har stått fritt och på samma plats hela tiden. Jag har också rengjort filtret enligt de intervall som rekomenderats. Så att den skulle blivigt överhettad eller likande har jag mycket svårt att tro. Max 500 timmar på lampan. Lät den stå strömlös över natten men det hjälpte inte.
Någon som har råkat ut för liknande och isf hur löste ni det?
Har iaf kontaktat stället jag köpte den ifrån. Återkommer med hur det går...
Oj låter skumt! Får hoppas att de löser sig! Ser fram emot att läsa hur de gick. Men 500 timmar på 1,5år? Använder du den inte? Min har gått ~3500 timmar på runt 13-14 månader nu.
Postad 23 January 2008 - 18:59
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Nu har det börjat hända igen...samma problem som för några månader sen med att bilden flimmrar till och blir mörkare för att efter några sekunder bli ljusare igen. Sist detta hände så hade jag kört i Whisper mode rätt länge. Fick då tipset att ändra till Normal mode och låta det gå några timmar. Visst, fenomenet försvann efter ca 6h. Men nu kom det tillbaka och då jag kört i Normal mode sen dess har jag inga mer trix att ta till
Vad jag kunna läsa mig till i denna tråd så verkar många fler ha fått samma problem och då ställt frågan om det är lampan det är fel på. Är det någon som kan bekräfta detta? Ni som upplevt detta, har ni bytt lampa och har då problemet försvunnit? Lampan är snart 2 år gammal samt har gått 1000h. Så jag HOPPAS det är lampan som börjar bli sliten och att det inte är något annat optiskt som kräver att man lämnar in den på service.
Tacksam om någon kan dela med sig av sin erfarenhet.
Postad 25 January 2008 - 00:35
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Jag har något svagt minne av att jag läste på avsforum att någon hade åtgärdat problemet genom att tvätta lampans kontakter med sprit eller om han gnuggade dom med nån duk.
Om alternativet är att köpa en ny lampa så skadar det knappast att prova.
Postad 01 February 2008 - 17:02
Unregisteredd878f44c
-
Unregisteredd878f44c
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Halloj har samma problem jag med att den går från ljust till mörkt sedan tillbaka till ljust osv,,, men tror det är lampan som beter sig så efter en tid.
Men mitt problem är att när jag igår kolla på film så kom en text upp "KOLLA LUFTFLÖDET"
Vad kan detta vara??.(suck vill se film ikväll jhu )
mycket tacksam för hjälp. köpte min från Pipro ,,så jag vet inte hur jag skall gå till väga med garantier osv.
Man har väll 2 års garanti hos svenska hitachi?? Är det Hitachi man skall vända sig till?? De enda jag har är en reciet i pdf format från Pipro. Usch vad jobbigt detta var.
mkt tacksam för hjälp gubbar
m.v.h Bjarne
Redigerat av Unregisteredd878f44c, 01 February 2008 - 17:25.
Postad 02 February 2008 - 07:51
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Halloj har samma problem jag med att den går från ljust till mörkt sedan tillbaka till ljust osv,,, men tror det är lampan som beter sig så efter en tid. Men mitt problem är att när jag igår kolla på film så kom en text upp "KOLLA LUFTFLÖDET"
Vad kan detta vara??.(suck vill se film ikväll jhu )
mycket tacksam för hjälp. köpte min från Pipro ,,så jag vet inte hur jag skall gå till väga med garantier osv. Man har väll 2 års garanti hos svenska hitachi?? Är det Hitachi man skall vända sig till?? De enda jag har är en reciet i pdf format från Pipro. Usch vad jobbigt detta var. mkt tacksam för hjälp gubbar
m.v.h Bjarne
I mitt fall verkar det som att problemet har försvunnit av sig självt. Allt jag gjorde var att jag kollade på TV/film några kvällar och såg till att projektorn gick 4-5h/kväll utan att stänga av den. Alltså inga korta persioner utan lag lät lampan gå ordentligt varm helt enkelt. "KOLLA LUFTFLÖDET": Du har säkert kollat detta men ifall att... 1. Kolla filtret, rengör det även om det inte verkar nödvändigt. Kanske dags att köpa nytt filter? 2. Se till att projektorn inte står på ett ställe som blockarar luftöppningarna på sidorna samt framsidan. 3. Är det ovanligt varmt i rummet? Öppen spis/braskamin som drar upp värmen i rummet kan kanske vara en anledning. Jag märker att fläkten på projjen hörs mer när jag eldar i min braskamin.
Postad 16 February 2008 - 09:08
Neelo
-
Neelo
-
Amatör
-
-
82 inlägg
har också lyckats få problemet att projjen inte vill starta ...fläkten varvar upp på låga varv sedan så börjar powerknappen lysa rött och temp-lampan blinka rött...(kan då tillägga att den inte varit igång på ett par dagar, så ett värmeproblem kan det väl ändå inte vara?)
har nylien rengjort filtret. + även sett att jag fått som ni beskriver som dampartiklar som liknar lätt färgade tennisbollar på duken...inget som stör direkt men ändå...
nån som rengjort innuti projjen nångång typ med damm-trasa? kanske inte gör någon skillnad
nån som har något förslag på mina bekymmer....om lampan hade varit sönder hade väl Lamp-lampan lyst/blinkat eller??
ha det gött
//Neelo
Postad 21 February 2008 - 01:35
Schrimpf
-
Schrimpf
-
Användare
-
-
155 inlägg
Någon som vet vad det är för skillnad på lamporna på projektorlampor.com? den ena heter W efter och den andra rätt och slätt PJ-TX200
Postad 22 February 2008 - 08:53
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Det verkar inte vara någon som helst skillnad:
Citat från www.avforums.com:
"The w on the end of the projector model you have brought to our attention is just a shipping code, the specs of the appliances are the same, it has just been imported into the country.
I apologise for any inconvenience or dissatisfaction this matter may have caused you but trust that the above information has helped to clarify the situation.
Regards
Consumer Affairs Team
Hitachi (Europe) Ltd
England, UK."
Postad 23 February 2008 - 16:21
beke
-
beke
-
Användare
-
-
155 inlägg
3067 timmar fick jag ur lampan, ca 70% av tiden i Whisper mode,
när jag nu bytt lampan känns projjen som ny, vilken skillnad
bilden är verkligen dassig då lampan börjar brinna ut, nästa byte kommer helt klart ske i förtid.
Postad 24 February 2008 - 07:43
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Ni som har bytt lampa, fick ni med ett nytt filter vid köpet av den nya lampan eller får man bestäla det separat?
Postad 24 February 2008 - 13:34
beke
-
beke
-
Användare
-
-
155 inlägg
nytt filter ingick med min nya lampa,
Postad 24 February 2008 - 19:40
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
nytt filter ingick med min nya lampa,
OK! Varifrån beställde du?
Postad 24 February 2008 - 21:59
beke
-
beke
-
Användare
-
-
155 inlägg
nytt filter ingick med min nya lampa, OK! Varifrån beställde du?
Fick med en extra lampa vid projektor köpet hos hembioconsult
Postad 28 February 2008 - 17:10
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Nu har det börjat hända igen...samma problem som för några månader sen med att bilden flimmrar till och blir mörkare för att efter några sekunder bli ljusare igen. Sist detta hände så hade jag kört i Whisper mode rätt länge. Fick då tipset att ändra till Normal mode och låta det gå några timmar. Visst, fenomenet försvann efter ca 6h. Men nu kom det tillbaka och då jag kört i Normal mode sen dess har jag inga mer trix att ta till 
Vad jag kunna läsa mig till i denna tråd så verkar många fler ha fått samma problem och då ställt frågan om det är lampan det är fel på. Är det någon som kan bekräfta detta? Ni som upplevt detta, har ni bytt lampa och har då problemet försvunnit? Lampan är snart 2 år gammal samt har gått 1000h. Så jag HOPPAS det är lampan som börjar bli sliten och att det inte är något annat optiskt som kräver att man lämnar in den på service.
Tacksam om någon kan dela med sig av sin erfarenhet.
Jag har haft min PJ på service och hade bl.a en fråga om flimrande ljus. Svaret var att det var lampan och att den i så fall behövde bytas. Som tur är har jag en i lager då dom hade extra lampa som kampanj när jag köpte min.
Postad 28 February 2008 - 17:13
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Jag har en TX200 som jag har takmonterat. Skärpan i bilden blir klart sämre takmonterat. Jag får bra skärpa i överkant om jag ställer in så, men då oskarpt i nederkant. Vice versa om jag ställer in perfekt i nederkant så blir det oskarpt i överkant.
Nån som känner igen detta? Eller är jag för petig? Serviceteknikern på Powermill sa att jag var den enda som hade klagat...
/Barsk
Postad 29 February 2008 - 06:40
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Tacksam om någon kan dela med sig av sin erfarenhet. Jag har haft min PJ på service och hade bl.a en fråga om flimrande ljus. Svaret var att det var lampan och att den i så fall behövde bytas. Som tur är har jag en i lager då dom hade extra lampa som kampanj när jag köpte min.
Tackar för infon. Skönt att veta att det är lampan och inget annat då... Som jag skrev i ett inlägg tidigare så försvann mitt flimmer efter några dagars filmtittande. Har nu haft ca. 100h utan minsta flimmer (peppar, peppar). Verkar alltså som att det var något tillfälligt.
Postad 29 February 2008 - 06:46
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Jag har en TX200 som jag har takmonterat. Skärpan i bilden blir klart sämre takmonterat. Jag får bra skärpa i överkant om jag ställer in så, men då oskarpt i nederkant. Vice versa om jag ställer in perfekt i nederkant så blir det oskarpt i överkant.
Nån som känner igen detta? Eller är jag för petig? Serviceteknikern på Powermill sa att jag var den enda som hade klagat...
/Barsk
Har min takmonterad och har alltid haft kanonbra fokus i alla kanter. Och jag är nog av den petigare sorten jag med  Jag förmodar nu att din TX hänger helt rakt då det annars kan skapa oskärpa på delar av bilden.
Postad 29 February 2008 - 09:06
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
/Barsk Har min takmonterad och har alltid haft kanonbra fokus i alla kanter. Och jag är nog av den petigare sorten jag med Jag förmodar nu att din TX hänger helt rakt då det annars kan skapa oskärpa på delar av bilden.
Min är garanterat rakt upphängd. Får se om jag kan få ihop mer underlag för att gå tillbaka till Powermill och klaga vidare. Man har ju 3 år reklamationsrätt. Garantitiden var bara ett år.... Kruxet med reklamation är att om dom inte kan beviosa att det är "fel" så får man betala arbetskostnad och returfrakt. Det här är ju en bedömningsfråga och hamnar lite i en gråzon. Den fungerar, men inte riktigt tillräckligt bra. Vad är gränsen för att det är ett fel? När jag har den rättvänd så är skärpan bra... Verkar vara nåt som hänger löst. /Barsk
Postad 29 February 2008 - 15:59
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
När jag har den rättvänd så är skärpan bra... Verkar vara nåt som hänger löst.
Är det skillnad på om den är rättvänd eller upp och ner så är det klart något fel på den. Som om att linsen vinklar sig en aning när den blir upphängd. Skummt fel dock...har aldrig hört om något sådant tidigare
Postad 19 March 2008 - 22:50
kusen
-
kusen
-
Forumräv
-
-
714 inlägg
Idag gjorde jag en upptäckt...tror jag...Bildstyrkan började igen att variera, trotts att jag kör Normal mode och inte Whisper samt att lampan gått 1100h. Efter 2 timmar flimmer tänkte jag att jag testar att se så att något inte glappar så jag pillade lite på HDMI sladdens båda kontakter som går mellan projjen och stärkaren. Bilden försvann nån sekund då jag tydligen pillade lite för mycket men återkom omgående. Det konstiga, dock glädjande, var att efter det verkade det som att flimmret försvann. Kan det ha varit som så att nån av kontakterna inte satt i ordentligt utan glappade och orsaka flimmer? Persoligen tycker jag att det låter långsökt, om en HDMI sladd glappar så borde bilden försvinna helt och inte flimmra pga att bandbredden minskar eller något sådant, eller hur? Allt eller inget trodde jag. Men faktum kvarstår, efter mitt "pill" så försvann flimmret. Någon mera som råkat ut för något likande med HDMI sladden?
Postad 20 March 2008 - 17:28
milde
-
milde
-
Användare
-
-
226 inlägg
/Barsk
Har fått samma problem som du beskriver, har haft min liggandes tills jag flyttade och takmonterade min..
Postad 25 March 2008 - 09:51
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
/Barsk
Har fått samma problem som du beskriver, har haft min liggandes tills jag flyttade och takmonterade min..
Ok, om du skickar in den och får den åtgärdad så skicka mig gärna en referens på det. Isåfall får dom tillbaka min och får åtgärda också. Enligt teknikern var det "inom specifikation".... :-( Hur går man vidare på det? Fabriksgarantin är 1 år så ska man häva nåt är det via konumentlagen som är tre år. Men då måste det vara ett fel som man kan bevisa fanns från köp. Och det är det ju, men här är det definitionen av "fel" som är problemet. Vem avgör det? Om dom inte godkänner ärendet åker man på arbetskostnad samt returfrakt, så innan man skickar in ska man nog ha rejält på fötterna. Mvh Barsk
Postad 25 March 2008 - 09:54
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Idag gjorde jag en upptäckt...tror jag...Bildstyrkan började igen att variera, trotts att jag kör Normal mode och inte Whisper samt att lampan gått 1100h. Efter 2 timmar flimmer tänkte jag att jag testar att se så att något inte glappar så jag pillade lite på HDMI sladdens båda kontakter som går mellan projjen och stärkaren. Bilden försvann nån sekund då jag tydligen pillade lite för mycket men återkom omgående. Det konstiga, dock glädjande, var att efter det verkade det som att flimmret försvann. Kan det ha varit som så att nån av kontakterna inte satt i ordentligt utan glappade och orsaka flimmer? Persoligen tycker jag att det låter långsökt, om en HDMI sladd glappar så borde bilden försvinna helt och inte flimmra pga att bandbredden minskar eller något sådant, eller hur? Allt eller inget trodde jag. Men faktum kvarstår, efter mitt "pill" så försvann flimmret. Någon mera som råkat ut för något likande med HDMI sladden?
Visst kan det ha varit glapp. Annars är det ett bra tips om man får flimmer att köra några timmar i Normal mode, om man tidigare kört i Whisper. Jag fick bort mitt flimmer på så vis. Tydligen blir lampan flimmrig i whisperläge ibland...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|