Har en gammal comhembox från Sagem. Den är kopplad med en "billig" scart. Bilden är bra. Om jag går och köper en "dyr" scart kabel tror ni att det kommer att göra stor skillnad? Eftersom digitalboxen är gammal så kanske det inte spelar någon roll hur bra kabel jag har, eller?
Officiell Tråd - Pioneer PDP-436/506
Pioneer PDP-506FDE
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Pioneer PDP-506XDE
(TV)
Rapporterad
|
1
|
(28)
|
Inga priser | |
Pioneer PDP-506XDE-A
(TV)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Pioneer PDP-436FDE
(TV)
|
1
|
(33)
|
Inga priser | |
Pioneer PDP-436XDE
(TV)
|
1
|
(71)
|
Inga priser | |
Pioneer PDP-436RXE
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser |
Postad 23 December 2005 - 10:04
Har en gammal comhembox från Sagem. Den är kopplad med en "billig" scart. Bilden är bra. Om jag går och köper en "dyr" scart kabel tror ni att det kommer att göra stor skillnad? Eftersom digitalboxen är gammal så kanske det inte spelar någon roll hur bra kabel jag har, eller?
Postad 23 December 2005 - 10:40
xboxen kopplar jag med komponent till mediaboxen och en optisk kabel till receivern.
dvd kopplar jag med hdmi till mediaboxen och med koax till receivern.
Min fråga hur kopplar jag receivern till mediaboxen, ska man köra koax där med?
Jag har inga högtalare på min tv utan vill köra allt ljud via min receiver, det är en h/K 8500.
Skulle uppskatta en svar innan lunch för jag måste införskaffa rätt kabel receiver->mediabox på lunchen.
/Mvh
Postad 23 December 2005 - 11:15
Postad 23 December 2005 - 11:38
Jag har en liten fråga angående inkoppling. Jag har en Pioneer 506 och ska koppla in följande delar, xbox, receiver och dvd.
xboxen kopplar jag med komponent till mediaboxen och en optisk kabel till receivern.
dvd kopplar jag med hdmi till mediaboxen och med koax till receivern.
Min fråga hur kopplar jag receivern till mediaboxen, ska man köra koax där med?
Jag har inga högtalare på min tv utan vill köra allt ljud via min receiver, det är en h/K 8500.
Skulle uppskatta en svar innan lunch för jag måste införskaffa rätt kabel receiver->mediabox på lunchen.
/Mvh
Kör optiskt om du har XDE, annars får du köra med vanliga stereo kablar.
Postad 23 December 2005 - 17:06
Min Apple Powerbook G4 med Mobility Radeon 9700 har DVI ut. Om jag
man köper en DVI-D -> HDMI converter på Clas Ohlson, sätter den uteblivna
HDCP-kodningen stopp för signalen då?
Postad 23 December 2005 - 18:50
Fan vad nöjd med resultatet jag blev!
S39an är faktiskt riktigt BRA!
\\mikee
OT!! kan vi försöka skippa snacket om DG!! i denna tråd och försöka koncentrera oss på Plasman istället. TEX byta lite användar tips med varandra!!!
Postad 23 December 2005 - 21:11
Om jag vill koppla min dator till 436XDE:n digitalt, vad finns det för möjligheter?
Använd istället VGA. Då slipper du skalningen som uppstår med DVI--->Hdmi.
Postad 23 December 2005 - 22:14
Om jag vill koppla min dator till 436XDE:n digitalt, vad finns det för möjligheter?
blir det inte bättre bild om man ställer in DVI---> Hdmi rätt istället för att köra vga ? har för mig att trycket i bilden blir bättre via DVI ut från datorn. Sen slipper man ju ha kabeln inkopplad på fronten oxå...
Postad 24 December 2005 - 01:13
Fortfarande ingen som har koll på hur man kan tvätta bort inbränningar?
Postad 24 December 2005 - 09:30
Men DVI -> HDMI fungerar alltså? Killen i affären sa att det inte gick för att källan (datorn) måste skicka HDCP-signal. Hade säljaren noll koll?Om jag vill koppla min dator till 436XDE:n digitalt, vad finns det för möjligheter?
Vad är det för skalning som sker? Snabb förklaring, tack.
VGA känns sådär, är ju trots allt analogt.
Postad 24 December 2005 - 11:51
Men DVI -> HDMI fungerar alltså? Killen i affären sa att det inte gick för att källan (datorn) måste skicka HDCP-signal. Hade säljaren noll koll?
Jo fast analogt behöver väl inte vara så dåligt? Visst i teorin så är digitalt bättre, men implementationen av den digitala lösningen måste ju också vara bra i de för tillfället använda apparaterna.
HDCP, det sätter väl bara P om materialet är HDCP-shyddat? Och isf. finns det ens sådant material till försäljning idag? Sedan finns det ju dessutom möjlighet att skicka HDCP signal via DVI, men han kanske avsåg just ditt specifika grafikkort?
Skalningen har jag inte haft möjlighet själv att uppleva, men är det problemet med overscan som menas, och uppkommer den bara när man går mellan DVI->HDMI?
Postad 25 December 2005 - 00:07
Killen på Pause Ljud & Bild sa att den inte tar emot någon direkt digital signal såvida den inte är HDCP-kodad. Men han lät jävligt osäker. Så han kan mycket väl ha fel.Men DVI -> HDMI fungerar alltså? Killen i affären sa att det inte gick för att källan (datorn) måste skicka HDCP-signal. Hade säljaren noll koll?
Jo fast analogt behöver väl inte vara så dåligt? Visst i teorin så är digitalt bättre, men implementationen av den digitala lösningen måste ju också vara bra i de för tillfället använda apparaterna.
HDCP, det sätter väl bara P om materialet är HDCP-shyddat? Och isf. finns det ens sådant material till försäljning idag? Sedan finns det ju dessutom möjlighet att skicka HDCP signal via DVI, men han kanske avsåg just ditt specifika grafikkort?
Skalningen har jag inte haft möjlighet själv att uppleva, men är det problemet med overscan som menas, och uppkommer den bara när man går mellan DVI->HDMI?
Man får ju hoppas att implementationen av den digitala lösningen är bra i en TV för 32 lakan...
Postad 25 December 2005 - 00:37
Killen på Pause Ljud & Bild sa att den inte tar emot någon direkt digital signal såvida den inte är HDCP-kodad. Men han lät jävligt osäker. Så han kan mycket väl ha fel.
Man får ju hoppas att implementationen av den digitala lösningen är bra i en TV för 32 lakan...
Om jag har fattat saken rätt angående HDCP så är det i mottagaren (TV'n i detta fallet) som stödet
måste finnas för att den ska kunna ta emot både HDCP-kodad och icke-kodad signal.
Jag klipper in texten från hembiobutikens hembioskola:
HDCP
Ett krav från de stora filmbolagen nu för tiden är att allt som kan skicka digitala signaler måste ha ett bra
kopieringsskydd. Att filmbolagen har så mycket att säga till om beror på att många av de stora
hemelektronikföretagen äger filmbolag, tex Sony som äger Columbia Pictures.
För HDMI valdes samma kopieringsskydd som DVI använder, HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection)
från Intel. Det är både ett hårdvaru- och mjukvaruskydd som ger tillverkarna av apparater och media möjlighet att
välja om kodningen ska användas eller inte. Det som styr vilka apparater som kan prata med varandra är den
apparat som skickar. Den mottagande apparaten kommer bara att använda HDCP om den sändande kräver det.
Detta innebär att tex en DVD-spelare med en DVI-utgång som saknar HDCP kan kommunicera med tex en plasmaskärm
som har HDMI-ingång. Det omvända skulle dock inte fungera eftersom HDMI-standarden kräver att en apparat med
HDMI-utgång alltid skickar signalen krypterad med HDCP. För att ta emot en signal från en apparat med HDMI-utgång
måste mottagande apparat ha en HDMI-ingång eller en HDCP-kompatibel DVI-ingång.
En enklare summering av ovanstånde skulle bli:
HDMI -> HDMI = OK
HDMI -> DVI (HDCP-kompatibel) = OK
DVI -> HDMI = OK
DVI (HDCP-kompatibel) -> HDMI = OK
DVD-filmer med HDCP-skyddat material är fortfarande ovanligt men lär komma på bred front i samband med HD-DVD
och Blu-Ray om 2-3 år. Ett par amerikanska HDTV-leverantörer har börjat sända med HDCP-kryptering.
Postad 25 December 2005 - 00:43
Konstiga instruktioner till bordsstället förresten; det stod att man skulle LÄGGA ner TV:n på "mage" vid monteringen!!! Vem törs det efter alla varningar om att man inte får lägga plasmor ner???
Det gjorde inte jag, det var väldigt smidigt att montera den upprätt.
Förresten - jag kör HDMI 720p från min Philips 9000S men TV:n säger att den får 750p. Skumt... Vilket är korrekt? Samma fel uppstår vid 1080i, TV:n säger att den får 1125i.
Postad 25 December 2005 - 00:58
Sådär ja, nu är min 436 XDE inkopplad. En otroligt bra TV måste jag säga. Supernöjd! Enda minuset är att jag inte fick fart på de digitala kanalerna med min inomhusantenn.
Konstiga instruktioner till bordsstället förresten; det stod att man skulle LÄGGA ner TV:n på "mage" vid monteringen!!! Vem törs det efter alla varningar om att man inte får lägga plasmor ner???
Förresten - jag kör HDMI 720p från min Philips 9000S men TV:n säger att den får 750p. Skumt... Vilket är korrekt? Samma fel uppstår vid 1080i, TV:n säger att den får 1125i.
Seriös kille den där Audiovector!
Jag har fortfarande inte öppnat min TV-manual och du läste manualen till bordsstället...
Nej, det var bara att passa i de två fyrkantiga hålen sen stod den ju själv i stället utan att man
behövde skruva fast den (om det var TS-12'an).
Har också märkt problemet med 720 vs. 750 linjer på min Sony HX1010.
Vet dock inte om det är något problem eller hur man fixar det.
Postad 25 December 2005 - 01:06
Postad 25 December 2005 - 01:06
Nu har jag en FDE, men om jag kommer ihåg rätt så tar XDE bara emot PC-upplösningar och inte native 16:9 upplösningar som 720x1280 och 1080x1920, åtminstone inte utan att skala om videosignalen. Detta står också i manualen som säger följande för vga-ingången:
Kompatibilitetslista för datorer
Upplösning Frekvens Anmärkningar
720 x 400 70 Hz
640 x 480 60 Hz
72 Hz
75 Hz
800 x 600 56 Hz
60 Hz
72 Hz
75 Hz
1024 x 768 60 Hz
70 Hz
75 Hz
1280 x 768 56 Hz
60 Hz
70 Hz
Jag kör htpc via HDMI in och det funkar, tyvärr blir det en ganska kraftig overscan men om man kan leva med det...
Min uppfattning är att deinterlacing är ok, inte mer, men skalningen är tyvärr precis lika dålig som för tidigare versioner. Mina egna tester säger att man plågar plasman något mindre genom att mata den med 720p, istället för 1080i. Allt enl.mina egna erfarenheter som sagt.
Postad 25 December 2005 - 01:16
Jag undrar vad jag gör för fel när jag använder komponent? röd vit rca in i boxen och röd blå grön. Men jag får inget ljud. har provat olika kablar med olika componenter. FUNKAR INTE HJÄLP
Om jag inte tar fel så är de två (röd & vit RCA) kontakterna utgångar från boxen.
Du måste köra ljudet vid sidan om mediaboxen.
Lite klent faktiskt enligt mitt tycke...
Postad 25 December 2005 - 01:23
edit: då finns det inget jag kan göra utan jag måste använda extern utrustning?
Använder nämligen bara TV'ens högtalare för tillfället. xbox360 utan ljud är inte så skoj
Redigerat av cyanide, 25 December 2005 - 01:32.
Postad 25 December 2005 - 01:39
jo det stämmer bra det. de är utgångar av ljudet på baksidan.
edit: då finns det inget jag kan göra utan jag måste använda extern utrustning?![]()
Använder nämligen bara TV'ens högtalare för tillfället. xbox360 utan ljud är inte så skoj
Har du scart på XBoxen så kan du koppla scarten på samma ingång (2 har jag för mig) och ta ljudet den vägen.
Jag är ingen spelare, så jag har absolut ingen koll på spelkonsoller.
Postad 25 December 2005 - 09:30
Postad 25 December 2005 - 10:23
Men jag kommer få en overscan, vilket jag antar betyder
att den kommer klippa bildkällans kanter runtom?
Varför blir det så? Även om man matar med 1024x768
eller 1280x768?
Postad 25 December 2005 - 11:05
Då verkar det som att DVI -> HDMI fungerar trots allt.
Men jag kommer få en overscan, vilket jag antar betyder
att den kommer klippa bildkällans kanter runtom?
Varför blir det så? Även om man matar med 1024x768
eller 1280x768?
Bra fråga, har inte fått nått bra svar av Pioneer annat än att HDMI-ingången inte är till för datorer...
Postad 25 December 2005 - 14:35
jo det stämmer bra det. de är utgångar av ljudet på baksidan.
edit: då finns det inget jag kan göra utan jag måste använda extern utrustning?![]()
Har du scart på XBoxen så kan du koppla scarten på samma ingång (2 har jag för mig) och ta ljudet den vägen.
Jag är ingen spelare, så jag har absolut ingen koll på spelkonsoller.
Japp funkar perfa nu, tack ska du ha!
edit: tack till 666 också!
Redigerat av cyanide, 25 December 2005 - 14:38.
Postad 25 December 2005 - 16:01
kontrast 32
ljus -1
färg -18
tint grön 12 (jag har min på grön 5)
skärpa 0
färgtemp
r-hög 0
g-hög +1
b-hög +2
r-låg 0
g-låg +1
b-låg +2
cti på
svärta på
acl av
dynamisk kontrast av
gamma 1
PureCinema av vid TV tittande
PureCinema på vid Film tittande
100hz på vid TV tittande
75hz på vid film tittande
Dessa inställningarna passar riktigt bra till Film och Tv tittande.
Men till xbox360 (eller andra tv-spelskonsoller) passar dessa inställningar inte särskilt bra.
Nu undrar jag om det är någon som lyckats få till bilden riktigt bra och om du/ni vill dela med er av de inställningarna
Redigerat av cyanide, 25 December 2005 - 17:56.
Postad 25 December 2005 - 17:37
Hade en 32" CRT innan så detta var ju ett rejält steg och man sitter klistrad framför skärmen.
Riktigt snyggt när man matar den med HD-material, längtar redan till fotbolls VM!
Synd att man sitter och är lite inbränningsparanoid bara men hoppas man slipper det.
De flesta kanaler verkar ju ha relativt snälla logotyper nu. Treans ser lite väl elak ut
iofs. Vet nån vilka logotyper som är de största bovarna? Är det trean och Z-tv eller?
Vidare, är det stor skillnad i bildkvalitet mellan progressivkomponent signal och hdmi?
Har bara komponentutgång på min nuvaranda dvd och undrar om det är värt att lägga
lite pengar på en med hdmi?
God jul på er alla också
Postad 25 December 2005 - 17:52
Sådär. nu sitter 506an på väggen och jag är grymt nöjd!
![]()
Hade en 32" CRT innan så detta var ju ett rejält steg och man sitter klistrad framför skärmen.
Riktigt snyggt när man matar den med HD-material, längtar redan till fotbolls VM!
Synd att man sitter och är lite inbränningsparanoid bara men hoppas man slipper det.
De flesta kanaler verkar ju ha relativt snälla logotyper nu. Treans ser lite väl elak ut
iofs. Vet nån vilka logotyper som är de största bovarna? Är det trean och Z-tv eller?
Vidare, är det stor skillnad i bildkvalitet mellan progressivkomponent signal och hdmi?
Har bara komponentutgång på min nuvaranda dvd och undrar om det är värt att lägga
God jul på er alla också
TV3's logga är giftig den. Du kan ju annars scrolla upp bilden tills 3ans logga är ur bild.
välj först aspect ratio läge "ZOOM" sedan går du in i alternativ/position och scrollar upp bilden tills loggan är ur bild.
De första 200timmarna bör du undvika loggor och andra statiska objekt (tex livmätare i tv-spel etc.)
även efter den så kallade inkörningstiden får man inbränningar lätt. Men vad jag har märkt så är de inte lika påtagliga och de försvinner fortare.
Postad 25 December 2005 - 18:15
Jag tycker inte att skillnaden är någon större mellan bra scart/scart-RGB och HDMI.
Om du däremot själv tycker att bilden inte svarar upp emot dina förväntningar, då kan det vara läge att testa HDMI.
Alla mina burkar jag har testat HDMI emot är av så kallat "dyrare" typ och de lämnar säkert riktigt bra
bild redan som interlaced, sen gör mediaboxen ett bra jobb med skalningen till skärmen.
Jag tror dessutom att det är femte gången jag skriver ungefär samma sak.
Är det ingen som läser de andra inläggen innan man frågar?
Postad 26 December 2005 - 02:18
Sådär ja, nu är min 436 XDE inkopplad. En otroligt bra TV måste jag säga. Supernöjd! Enda minuset är att jag inte fick fart på de digitala kanalerna med min inomhusantenn.
Seriös kille den där Audiovector!
Jag har fortfarande inte öppnat min TV-manual och du läste manualen till bordsstället...
Nej, det var bara att passa i de två fyrkantiga hålen sen stod den ju själv i stället utan att man
behövde skruva fast den (om det var TS-12'an).
Har också märkt problemet med 720 vs. 750 linjer på min Sony HX1010.
Vet dock inte om det är något problem eller hur man fixar det.
Jag köpte bordsstället TS-10, skitsnyggt! Dessutom fanns det två skruvhål baktill, så jag skruvade fast stället i TV-bänken. Barnsäkert och coolt (ser bättre ut än en wire mellan plasman och väggen)...
Bild finns i galleriet nu.
Postad 26 December 2005 - 02:30
Jag tycker inte att skillnaden är någon större mellan bra scart/scart-RGB och HDMI.
Om du däremot själv tycker att bilden inte svarar upp emot dina förväntningar, då kan det vara läge att testa HDMI.
Alla mina burkar jag har testat HDMI emot är av så kallat "dyrare" typ och de lämnar säkert riktigt bra
bild redan som interlaced, sen gör mediaboxen ett bra jobb med skalningen till skärmen.
Jag kör HDMI från min Philips 9000S och komponent från min Yamaha S-657, och skillnaden är inte jättestor men den finns där. Komponentsignalen är inte lika detaljerad så den funkar faktiskt bättre på dåliga filmer (t.ex. äldre filmer eller "back-up"-kopior). Man stör sig inte lika mkt på felen med komponent.
Med en ny originalfilm är det oerhört trevligt att köra över HDMI, man får ett bättre djup i bilden samt renare färger.
Lite OT: Skulle helst bara ha EN DVD-spelare men Philipsen saknar DVD Audio samt klarar inte av mina "back-up"-skivor... Dessutom är Yamahan snabbare och har bättre FF och REW-funktionalitet.
Förresten- min Pioneer HDD-recorder var kanon tillsammans med min 32" Sony CRT i 2,5-timmarsläget men på 436:an ser man alla komprimeringsartefakter så nu är det 1,5-timmarsläget eller bättre som gäller...
Postad 26 December 2005 - 03:51
Jag kör HDMI från min Philips 9000S och komponent från min Yamaha S-657, och skillnaden är inte jättestor men den finns där. Komponentsignalen är inte lika detaljerad så den funkar faktiskt bättre på dåliga filmer (t.ex. äldre filmer eller "back-up"-kopior). Man stör sig inte lika mkt på felen med komponent.
Kanske Yaman är för dålig på komponentsignal?
Min "gammelvärsting" Pioneer DV-717 står sig väldigt bra ännu bildmässigt och presterar långt över
vad man tror är möjligt via scarten. Men så kostade den också en bra bit över 10-tusen för ganska många år sen.
Även när jag jämför scart 576i mot HDMI 720p på Min Sony HX1010 så är skillnaden mycket knapp.
Hur som helst så visar det bara att scalern i Pioneers mediaboxar håller hög klass.
Förresten- min Pioneer HDD-recorder var kanon tillsammans med min 32" Sony CRT i 2,5-timmarsläget men på 436:an ser man alla komprimeringsartefakter så nu är det 1,5-timmarsläget eller bättre som gäller...
Har upplevt samma sak med min HX1010 och det kan vara en akilleshäl med TV'n som vi har hittat.
Storleken vid 4:3-bild motsvarar nästan exakt den jag hade på min gamla 33-tummare och dessa
fel syntes bara om man valde de allra sämsta komprimeringarna på min gamla TV.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 26 December 2005 - 13:14.
Postad 26 December 2005 - 20:45
Förresten så är Yamahan väldigt bra i komponent, skulle inte sakna HDMI om jag inte provat...
Postad 26 December 2005 - 21:30
Det är väl ingen akilleshäl på TV:n. Det visar ju bara att den är grymt detaljrik och avslöjar dålig kringutrustning...
Nja, jag är inte så säker på det.
Känns som att det "krockar" i mediaboxen när det ska behandlas ytterligare en gång till digitalt.
Konstigt nog får jag samma syndrom via HDMI och det är förbryllande.
Nog hade de synts på min gamla CRT... så bra "tvättar" inte en dålig TV bilden.
Jag filar på en lösning som kan avhjälpa problemet även om det inte är något stort problem.
Förresten så är Yamahan väldigt bra i komponent, skulle inte sakna HDMI om jag inte provat...
Jag tvivlar inte på att den gör ett bra jobb, men det hade säkert blivit bättre med en Primare eller Thule.
Skillnaden hade nog varit mindre synbar då menar jag.
Btw. Har du inte fått mitt PM?
Postad 26 December 2005 - 22:25
Det är väl ingen akilleshäl på TV:n. Det visar ju bara att den är grymt detaljrik och avslöjar dålig kringutrustning...
Yapp, den avslöjar kass utrustning. Skit in, skit ut som man brukar säga.
Komponent är är perfekt till DVD film. HDMI kommer vara perfekt för HD formaten.
Postad 26 December 2005 - 22:46
Många talar om att t.e.x. analog signal inte blir bra, men jag har Discovery via antennuttaget analogt
och den är minst lika bra som de jag har via digitalboxen. Däremot är vissa andra analoga
helt värdelösa. Har också märkt att en del filmer från digitalboxen (Canal+) ser lika kassa ut som
dåliga analoga. Speciellt äldre filmer och såna med lägre budget.
Alltså funkar analoga signaler jättebra om det är en bra signal.
MPEG-artefakterna däremot beror antagligen på att de ska behandlas ytterligare en gång i TV'ns
mediabox (så länge man inte kan skicka 1024x768 från videon/DVD'n).
Vad man än skickar för signal så ska mediaboxen skala om den.
Hade det bara varit spelaren som är problemet så borde felen vara synliga på en vanlig CRT också.
Ska tilläggas att man måste gå ner i kvalité för att det ska vara riktigt synligt, men jag kör lägre
komprimeringsgrad nu än innan p.g.a. detta "problemet".
Annars kan jag hålla med om att den avslöjar dålig signal betydligt mer än CRT, men mästaren
på att tappa kvalité av dålig signal är nog LCD-TV trots allt.
Postad 27 December 2005 - 08:25
Jag är inte riktigt med ändå i resonemanget.
Många talar om att t.e.x. analog signal inte blir bra, men jag har Discovery via antennuttaget analogt
och den är minst lika bra som de jag har via digitalboxen. Däremot är vissa andra analoga
helt värdelösa. Har också märkt att en del filmer från digitalboxen (Canal+) ser lika kassa ut som
dåliga analoga. Speciellt äldre filmer och såna med lägre budget.
Alltså funkar analoga signaler jättebra om det är en bra signal.
MPEG-artefakterna däremot beror antagligen på att de ska behandlas ytterligare en gång i TV'ns
mediabox (så länge man inte kan skicka 1024x768 från videon/DVD'n).
Vad man än skickar för signal så ska mediaboxen skala om den.
Hade det bara varit spelaren som är problemet så borde felen vara synliga på en vanlig CRT också.
Ska tilläggas att man måste gå ner i kvalité för att det ska vara riktigt synligt, men jag kör lägre
komprimeringsgrad nu än innan p.g.a. detta "problemet".
Annars kan jag hålla med om att den avslöjar dålig signal betydligt mer än CRT, men mästaren
på att tappa kvalité av dålig signal är nog LCD-TV trots allt.
Varför måste felen synas lika mycket på en vanlig CRT?
Det har jag aldrig upplevt. LCD brukar som du säger vara helt bedrövlig om den matas med dålig signal. Plasman vill även den ha en bra signal för att prestera.
En vanlig bildrörs tv brukar vara väldigt mycket mer förlåtande om den får dålig bildsignal.
Plasma/LCD kräver lite mer helt enkelt.
Men en bra analog signal ger ju lika bra bild som en digital i många fall. Bra komponent signal kan bli hur bra som helst.
Postad 27 December 2005 - 10:05
En sista fråga ang. detta. Finns serienummret endast på skärmen och mediaboxen? Inte i några papper eller så? Har inte lust att koppla loss min mediabox...Det står på kartongerna också och de har inte samma serienummer.
Jag skrev dem båda i PDP+ pappret.
Jag är fortfarande inte på det klara med vilket som är serienumret på skärmen. Det sitter en liten smal vit lapp uppe på kanten av skärmen. Är detta serienumret för skärmen??
Mediaboxens serienummer antar jag att man hittar på baksidan av boxen?
Ska nämligen skicka in mina PDP+ papper idag och vill att det är rätt nummer jag skickar iväg.
Postad 27 December 2005 - 10:31
Längst upp på baksidan sitter en stor dekal med modell, serienummer mm. Hade min skärm upphängd på väggen så det var inte smidigt och läsa. Fick hålla en spegel mot dekalen och ta en bild på spegelbilden med digitalkamera och sedan spegelvända bilden i Photoshop. Alla sätt är bra utom de dåligaJag är fortfarande inte på det klara med vilket som är serienumret på skärmen. Det sitter en liten smal vit lapp uppe på kanten av skärmen. Är detta serienumret för skärmen??En sista fråga ang. detta. Finns serienummret endast på skärmen och mediaboxen? Inte i några papper eller så? Har inte lust att koppla loss min mediabox...Det står på kartongerna också och de har inte samma serienummer.
Ska nämligen skicka in mina PDP+ papper idag och vill att det är rätt nummer jag skickar iväg.
Redigerat av Karl-Johan, 27 December 2005 - 10:32.
Postad 27 December 2005 - 11:10
Längst upp på baksidan sitter en stor dekal med modell, serienummer mm. Hade min skärm upphängd på väggen så det var inte smidigt och läsa. Fick hålla en spegel mot dekalen och ta en bild på spegelbilden med digitalkamera och sedan spegelvända bilden i Photoshop. Alla sätt är bra utom de dåligaJag är fortfarande inte på det klara med vilket som är serienumret på skärmen. Det sitter en liten smal vit lapp uppe på kanten av skärmen. Är detta serienumret för skärmen??En sista fråga ang. detta. Finns serienummret endast på skärmen och mediaboxen? Inte i några papper eller så? Har inte lust att koppla loss min mediabox...Det står på kartongerna också och de har inte samma serienummer.
Ska nämligen skicka in mina PDP+ papper idag och vill att det är rätt nummer jag skickar iväg..
Aha, min sitter också på väggen redan... Det är ju inte direkt jättekul att ta ner den... Men du är säker på att det är detta numret och inte det som står på den lilla vita klisterlappen på toppen?
Postad 27 December 2005 - 11:21
Aha, min sitter också på väggen redan... Det är ju inte direkt jättekul att ta ner den... Men du är säker på att det är detta numret och inte det som står på den lilla vita klisterlappen på toppen?
Tja, det stod SN framför vilket brukar betyda Serialnumber/Serienummer.
Postad 27 December 2005 - 15:21
Varför måste felen synas lika mycket på en vanlig CRT?
Det har jag aldrig upplevt. LCD brukar som du säger vara helt bedrövlig om den matas med dålig signal. Plasman vill även den ha en bra signal för att prestera.
En vanlig bildrörs tv brukar vara väldigt mycket mer förlåtande om den får dålig bildsignal.
Plasma/LCD kräver lite mer helt enkelt.
Men en bra analog signal ger ju lika bra bild som en digital i många fall. Bra komponent signal kan bli hur bra som helst.
Jag tror inte vi talar om samma sak.
Vad det gäller störningar av olika slag så håller jag med till 100%, men en MPEG-artefakt är något
helt annat eller så använder jag helt fel uttryck för det.
Jag tänker på de fyrkanterna som uppstår vid för hög komprimering vanligtvis och/eller för att avkodningen
inte hinner med, men det kanske kallas något annat?
Eftersom såna problem var synliga även på min gamla TV vid hårdare komprimering så antar jag
att inte tekniken i sig självt kan dölja problemet.
Postad 27 December 2005 - 19:14
Eller så är det som du säger, vi pratar om olika saker!
Det var inlägg 1131 som Audiovector skrev som var startskottet.
Möjligt att jag har missuppfattat vilken typ av defekt som avsågs, men jag ser åtminstone skillnad till det
sämre på Pion och det är i mina ögon en akilleshäl.
Varken Audivector's Pioneer DVR-520H eller min Sony RDR-HX1010 ska vara av den sorten att de producerar några negativa fenomen.
Problemen uppstår när man spelar in TV-material i 2,5 timmarsläget eller sämre och Pion verkar förstärka problemen avsevärt.
Man måste nästan gå upp till 1,5 timmesläget för att uppnå samma kvalitétskänsla på inspelningen.
Det är inga leksaker någon av maskinerna vi har och även om det finns värre modeller än 520H så tror jag
knappast att det kommer vara speciellt avgörande angående detta problemet.
Postad 27 December 2005 - 19:27
Ska man låta DVD-spelarn skala upp bilden till 720p eller 1080i, eller låta skärmen ta hand om det hela och köra DVDn i 620p?
Postad 27 December 2005 - 19:38
Vad ska man köra med för inställning på DVD-spelarn? Har en Denon 2910.
Ska man låta DVD-spelarn skala upp bilden till 720p eller 1080i, eller låta skärmen ta hand om det hela och köra DVDn i 620p?
Jag har testat ganska mycket idag och kommit fram till att 720p var den bästa lösningen via HDMI.
Testa själv om det inte är allt för mycket jobb att skifta upplösning.
Verkar vara delade meningar vad som blir bäst...
Postad 28 December 2005 - 09:39
Eller så är det som du säger, vi pratar om olika saker!
Det var inlägg 1131 som Audiovector skrev som var startskottet.
Möjligt att jag har missuppfattat vilken typ av defekt som avsågs, men jag ser åtminstone skillnad till det
sämre på Pion och det är i mina ögon en akilleshäl.
Varken Audivector's Pioneer DVR-520H eller min Sony RDR-HX1010 ska vara av den sorten att de producerar några negativa fenomen.
Problemen uppstår när man spelar in TV-material i 2,5 timmarsläget eller sämre och Pion verkar förstärka problemen avsevärt.
Man måste nästan gå upp till 1,5 timmesläget för att uppnå samma kvalitétskänsla på inspelningen.
Det är inga leksaker någon av maskinerna vi har och även om det finns värre modeller än 520H så tror jag
knappast att det kommer vara speciellt avgörande angående detta problemet.
Håller med dig. Visst borde bilden bli bättre i 2,5-timmarsläget. På CRT:n blev bilden helt acceptabel med sådana inspelningar men på 436:an är resultatet helt F Ö R S K R Ä C K L I G T ! ! !
Vad ska jag göra med mina inspelningar nu (har cirka 20 st i denna kvalitet)?
Postad 28 December 2005 - 09:42
Vad ska man köra med för inställning på DVD-spelarn? Har en Denon 2910.
Jag kör med 720p själv, har testat alla lägen men detta blir allra bäst (har Philips 9000S och Supra HDMI).
Postad 28 December 2005 - 12:56
Postad 28 December 2005 - 16:06
Har digitalboxen på Input 1, dvd:n på Input 2 (komponent) och vill koppla in mitt Xbox med RGB-scart på Input 3. Kommer jag att ha något för det?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Pioneer pdp 43” låter
36 bilder
95 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?