* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34715 svar till detta ämne
Postad 09 april 2010 - 10:28
friv9936
-
friv9936
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Från och med 1 april kommer det att finnas ett paket för er som har kollektivavtal med Lagom som innebär att ni får Stora paketet för 99 kr/månad. Paketet innehåller de kanaler som normalt ingår i Stor förutom de kanaler som ingår i Lagom och kan endast beställas om man har kollektivavtal med Lagom.
Markus Johansson Telia Kundservice
Blev glad när jag såg denna nyhet - var efterlängtat! När jag sedan igår då ringde Kundservice (fiber lan) för att beställa detta, då var det inget han hade hört talas om alls! Så det blev inget Stor för 99 kr/mån för mig än så länge... Hur är det egentligen med informationen och kompetensen på kundservicen? om det finns en produkt att beställa borde väl dom man ska beställa produkten av åtminstone känna till den??
Postad 09 april 2010 - 11:24
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Hej Telia. Det verkar fortfarande vara grava problem med textningen vid inspelning. spelade in V på Canal plus och textningen där var helt off, Möjligtvis en liten förbättring sedan November. När ska detta problem vara åtgärdat? Börjar kännas lite frustrerande, man drar sig för att sepla in nåt med text för det blir störigt att titta på när textningen är ett par meningar före eller efter eller helt uteblir...
Just serien V kan du även kolla på Canal Plus Select (Video On Demand) så behöver du inte spela in den.
Postad 09 april 2010 - 12:01
Axela
-
Axela
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej Telia. Det verkar fortfarande vara grava problem med textningen vid inspelning. spelade in V på Canal plus och textningen där var helt off, Möjligtvis en liten förbättring sedan November. När ska detta problem vara åtgärdat? Börjar kännas lite frustrerande, man drar sig för att sepla in nåt med text för det blir störigt att titta på när textningen är ett par meningar före eller efter eller helt uteblir...
Kraftigt medhåll! Allting man spelar in på canalplus får fel på texten. Går ju inte kolla när texten hela tiden ligger några sekunder fel. Hade tom. varit bättre utan text i så fall... Kan väl inte vara så svårt att fixa, vad händer med det här?
Postad 09 april 2010 - 12:11
Axela
-
Axela
-
Rookie
-
5 inlägg
Bäste Markus!
-Problemet är "nog" inte hårdisken utan hur den är monterad i boxen. Och även om den höga ljudnivån mm. inte har någon teknisk funktion så är det för konsumenten ett upplevt problem. Har min box i sovrummet och jag lovar dig att den hörs då och då.
Mitt förslag är att Telia kontaktar tillverkaren och kräver en förbättrad produkt, och ett modiferingskit för befintliga boxar med vibrationsproblem mm. Eller är det så att den finns en stor felprocent av den använda hårddiskmodellen med högre vibrationsamplitud?
Mvh/Lennart
Håller med här också. Jag tycker det är irriterande bara i ett vardagsrum. Ser man en film med en del tysta scener blir man märkbart störd. Att ha den i sovrummet är otänkbart. Nu har jag fått en ny box och den låter faktiskt lite mindre än den förra så tydligen skiljer det lite på boxarna, MEN alla boxarna låter! Borde väl uppmärksammas på ngt sätt, och framförallt förändras i en nyare version av boxen.
Postad 09 april 2010 - 12:18
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Sökning i TV-guiden fungerar inte om man växlar mellan olika kanallistor. Välj först TV-guide med gul knapp på fjärrkontrollen. Växla sedan till en annan kanallista med grön knapp och välj sedan sök program med gul knapp. Gå sedan till programkanal i sökmenyn.
Vid sökning av program för en viss kanal så får jag flera olika problem.
1 De kanaler som finns under programkanal i sökmenyn matchar inte den valda kanallistan. 2 Om jag söker efter program för t ex TV4 Sport (kanal 15 i kanallista alla) så får jag istället program för Canal+ Series (kanal 15 i min egen kanallista) som sökresultat. 3 Om jag söker efter program för t ex Canal+ Action (kanal 20 i kanallistan alla) så får jag "Inget program matchade din sökning" (min egna kanallista har bara 16 kanaler).
Så problemet är att sökfunktionen i TV-guiden inte kan hantera när man byter kanallista och man får olika konstiga sökresultat beroende på antal kanaler i de egna kanallistorna samt ordningen på dem.
Jag fick också problem med att söka efter "Nürnberg". Varken med "ü" eller "u" hittade jag programmet. Sökte jag däremot på "berg" kom det upp.
Postad 09 april 2010 - 12:24
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Instämmer. Har påpekat detta ett otal gånger och också felanmält det till Telia. Jag spelade senast in från History Channel igår och texten låg 3s före.
Redigerat av Michael L, 09 april 2010 - 16:18.
Postad 09 april 2010 - 17:38
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Upptäckte att det saknades textning även på Showtime o BBC Ent. och efter omstart av boxen (rycka strömkabeln) så fanns textning på alla kanaler, även TV7.
Så fel jag hade. TV7 verkar ha text lite från film till film? Vad är problemet?
Postad 09 april 2010 - 18:31
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Instämmer. Har påpekat detta ett otal gånger och också felanmält det till Telia. Jag spelade senast in från History Channel igår och texten låg 3s före.
Såg på en inspelning jag hade gjort från Discovery Science igår natt. Då texten 0,5s före. Så det verkar väldig olika från kanal till kanal.
Postad 09 april 2010 - 21:26
ILOS
-
ILOS
-
Amatör
-
-
52 inlägg
En fråga om pris på Viasat Sport: har man höjt priset på kanalen nyligen, kostar 139 kr nu, kostade inte den 99 kr för ett par veckor sedan. Måste man binda sig 12 månader när man beställer kanalen?
Har någon koll på om man köper den inspelningsbara boxen nu och då genom köpet binder sig att betala 50 kr i månaden i 18 månader, kan jag då om typ 2 månader beställa viasat sport med en bindningstid på 12 månader, och fortfarande bara ha då 16 månader (18-2) kvar på min bindningstid på abonnemanget?
Hoppas ni förstår min fråga.
MVH
Daniel
Postad 09 april 2010 - 22:36
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
En fråga om pris på Viasat Sport: har man höjt priset på kanalen nyligen, kostar 139 kr nu, kostade inte den 99 kr för ett par veckor sedan. Måste man binda sig 12 månader när man beställer kanalen?
Har någon koll på om man köper den inspelningsbara boxen nu och då genom köpet binder sig att betala 50 kr i månaden i 18 månader, kan jag då om typ 2 månader beställa viasat sport med en bindningstid på 12 månader, och fortfarande bara ha då 16 månader (18-2) kvar på min bindningstid på abonnemanget? Hoppas ni förstår min fråga. MVH Daniel
Vid köp av boxen binder du inget avtal annat än att du betalar boxen under 18 månader. Den är inte knuten till något abonnemang/kanalpaket.
Postad 09 april 2010 - 22:41
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Har någon koll på om man köper den inspelningsbara boxen nu och då genom köpet binder sig att betala 50 kr i månaden i 18 månader, kan jag då om typ 2 månader beställa viasat sport med en bindningstid på 12 månader, och fortfarande bara ha då 16 månader (18-2) kvar på min bindningstid på abonnemanget? Hoppas ni förstår min fråga. MVH Daniel
Priset på boxen är en ren avbetalning på boxen och hänger inte ihop med någon bindningstid på abonnemanget. /A
Postad 10 april 2010 - 08:14
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Hej om man hade tillgång till exempelvis de nordiska extrakanalerna skulle man inte automatisk kunna få in tv7?
Postad 10 april 2010 - 10:20
Mange Magnet
-
Mange Magnet
-
Användare
-
-
138 inlägg
Lagom till andra låten i melodifestivalsfinalen började min Telia-digital-TV hacka. Till tredje låten tog det tvärstopp. Alla gäster, kvinnor och barn, skrek rakt ut, det var i mitt sällskap en svart dag för Telia. Lyckligtvis kunde jag plocka fram en mindre TV med möjlighet till Boxer, så vi kunde se att rätt låt vann.
Dagen efter ringde jag Telia. "Vi skickar ut en tekniker som messar när det är klart". Och på onsdagen fick jag ett SMS att allt var klart. Och på torsdagen fick jag ett SMS att allt var klart. Och jodå, allt var klart.
På torsdagen, den sjuttonde, bestämde jag mig för att gå all in Telia. Jag hade slarvat och inte haft ADSL-modemet i första jack, men nu skulle det bli bättring. Jag ringde Telia och beställde Telia smart (även om jag är osäker på vad det egentligen är för något) med trådlös gateway och Ruckus Mediaflex.
Ingenting hände. Först i slutet på veckan därpå fick jag ett brev daterat den tjugotredje som sa att Teliasmart kommer inom tio arbetsdagar. Ruckusen nämndes inte.
Drygt två veckor senare, den sjunde april, fick jag ett SMS som sa att beställningen av Telia Smart är nu klar. Perfekt tänkte jag, fortfarande osäker på vad Telia Smart är. Gateway och Ruckus syntes inte till.
I torsdags, den åttonde, ringde jag Telia och frågade försynt efter gateway och Ruckus. Den trevliga kvinnan, kunde inte svara, tyckte det verkade som att Ruckusbeställningen annullerats, försökte ringa en kollega som dock hade gått för dagen, och bad att få återkomma. "Annullering", det kände jag igen från när jag kämpade för att beställa Telias triple play, något som innebär att det till slut började strömma in mängder av brev från Telia, ibland flera varje dag, med den ena bekräftelsen efter den andra. "Vi får nog ha koll på brevlådan", sa jag till min fru.
Men den trevliga kvinnan ringde tillbaka, igår den nionde. Hon sa, utan närmare förklaring, att hon nu ordnat så att gatewayen kommer nästa vecka. Ruckusbeställningen däremot, den hade annullerats eftersom Ruckus inte längre finns tillgänglig. Hmm, det var nytt för mig, tänkte jag, att en avtalspart ensidigt bara kan riva upp ett avtal som de inte klarar följa. Det fanns ingen uppgift när Ruckusarna skulle komma in, så hon bad mig ringa igenom om två veckor. "Kan ni inte bara skicka en så fort den kommer" frågade jag. "Nej det går inte". Ojdå tänkte jag, är det kunderna som ska ha bevakning på Telias lagerhållning? Då säger vi så.
Så kom det då något brev? Jajamän. Igår - samma dag som kvinnan sa att det inte går att veta när Ruckus kommer in och att de inte kan skicka någon då - fick jag ett brev med följande innehåll:
"Hej Tack för din beställning, tyvärr har varan du beställ (Ruckus Mediaflex art.nr 901-3825-EU01) utgått och vi makulerar din order. Ersättningsvara Ruckus MediaFlex N art. nr 901-7811-EU90 har beräknad inleverans den 17/4 till vårt lager och skickas då omgående till er. Med vänlig hälsning TeliaSonera Sverige AB Varuförsörjning & Logistik"
Tre och en halv vecka efter min beställning vet jag inte vad jag ska tro. Men tre saker har jag lärt mig.
1. Telia ger utan tvekan bättre bild än Boxer på min Samsung LE32B657 (trots att Boxer går via TV:ns inbyggda digitalbox)
2. Det finns stora möjligheter för Telia att förbättra sin administration
3. Det verkar vara en ny Ruckus-modell på gång.
Postad 10 april 2010 - 11:18
Unregistereded81b662
-
Unregistereded81b662
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
För att göra en lång historia kort.
Jag har allt (Fast telefoni, bredband, mobilt bredband, tre mobilabonnemang & digital tv) hos Telia och har så haft i ganska många år nu.
Bestämde mig i december att skaffa inspelningsboxen mot 100:-/månad i 18 månader, blev dock lite sur när de sänkte priset till 50:- men orkade inte bråka.
Efter nyår någon gång började det dyka upp lite irriterande hack i ljud och bild, men då det kom någon gång per kväll brydde jag mig inte. Under februari ökade dessa hack, för att sedermera under mars eskalera så till den milda grad att det hackade varje minut, det vill säga det gick inte att titta.
I mitten på mars tog jag kontakt med Telia som nollställde mjukvaran, och installerade om densamma men inget hände. De skickade då ut en beställning till en tekniker som skulle felsöka.
Teknikern ringde mig 16/3 och sa att han såg att det var tusentals störningar på ett dygn eller något liknande, vilket tydde på att felet låg i stationen. Han kom hem och mätte och sa att det var samma fel i mitt första jack, vilket betydde att felet låg utanför min lägenhet och att han skulle skicka det vidare till någon annan tekniker. 18/3 fick jag ett sms från telia som informerade mig om att de inte hittade något fel i deras nät och att felet verkade komma från min utrustning.
Jag tog kontakt med supporten (via chat) som mer eller mindre hävdade att teknikern som var ute hade fel och att felet låg i min nätverkskabel mellan modem och box. Jag sa att jag trodde felet låg i min 1963 box, det trodde inte supporten.
Jag testade således med en ny nätverkskabel men felen var kvar.
Jag tog därför kontakt med supporten igen som skulle skicka ut en tekniker ånyo. Dagen efter fick jag tag på en gammal Kreatel box och testade att byta, och simsalabim så fungerade det som det skulle.
Jag tog därpå kontakt med supporten för att avboka teknikern eftersom det verkade vara boxen som var felkällan. Supporten jag talade med berättade att så var förmodligen inte alls fallet, eftersom:
"Jag har undersökt det här en del och du är inte den första som får samma typ av fel och där det faktiskt fungerar med en äldre digitalbox. Vad våra tekniker har kommit fram till är att det flera fall har visat sig att det är modemet som ställer till problemet i hur det komunicerar. Du kan börja med att göra en reset på modemet för att se om det hjälper."
Jag gjorde en reset enligt manualen och hacken blev aningen färre men kvarstod fortfarande. Tog därför kontakt med supporten igen som sa att en tekniker skulle ta kontakt med mig för att sedan undersöka ytterligare. Detta var 1/4 och den 6/4 ringde jag supporten för att se vad som var på gång. Enligt personalen jag fick tala med då så skulle problemet åtgärdas samma dag kl 20:50 och att teknikerna skulle kontakta mig innan de stängde ärendet.
Dagarna gick och då jag inte hört något alls från Telia ringde jag igen 9/4 kl 08:00 och fick reda på att det minsann var ett kabelfel i stationen som skapade mina störningar och att tekniker var på väg för att avhjälpa felet och att de skulle ringa mig när det var klart. Vidare var jag välkommen att höra av mig när allt fungerade eftersom jag skulle få kompensation.
Kl 13:24 i går ringde teknikern mig och ville komma in till mig, jag svarade att jag inte var hemma och skulle komma hem sent. Jag frågade också om de hade lagat felet i stationen. Teknikern säger då att det inte varit något fel i stationen och att han misstänker att det är min box som spökar. Vi bestämde att han skulle komma hem till mig på måndag eftermiddag. Vad som händer då törs jag knappt spekulera i, är det månne fel på min TV eller kanske något material i mina väggar som orsakar? Kl 14:16 fick jag SMS från Telia:
"Telia har behandlat din felanmälan och din tjänst för tfn <mitt telefonnummer> ska nu fungera igen. Vänliga hälsningar från Telia och välkommen åter."
Som det är nu så börjar jag bli ganska trött på Telia - som jag har varit väldigt nöjd med fram till nu - och jag överväger kraftigt att så fort som alla bindningstider är klara se mig om efter en annan leverantör eftersom jag som totalkund hos Telia uppenbarligen inte är speciellt viktig.
Postad 10 april 2010 - 13:00
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
Någon som vet om man kan köra telias digital tv genom eluttagen istället för deras Ruckus Mediaflex?? Tex denna? Tror ni det går? https://www.prisjakt....php?rec=320121
Postad 10 april 2010 - 16:30
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Buggrapportering gällande Mina Sidor | Min TV:
Bugg #1:
Om man söker på "24" får man upp en massa olika resultat, t.ex. att ett avsnitt kommer visas ikväll.
Däremot dyker inte 24 på tv400 imorrn kl 20:00 upp över huvud taget! Mycket illa.
Bugg #2:
Det blev hela 34 stycken träffar på "24".
Träff 1-10 visas. Jag klickar på "Visa flera..." och träff 11-20 ska visas, men 7 av träffarna är gamla och har redan visats på första sidan. "Visa flera..." (21-30) på nytt upprepar vissa träffar på nytt. "Visa flera..." en sista gång ska visa de sista fyra träffarna men det blir fel igen.
Postad 10 april 2010 - 16:38
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Någon som vet om man kan köra telias digital tv genom eluttagen istället för deras Ruckus Mediaflex??
Tex denna? Tror ni det går?
https://www.prisjakt....php?rec=320121
Det beror på, läs inlägg #11699 EK
Redigerat av Unregisteredcec18524, 10 april 2010 - 16:40.
Postad 10 april 2010 - 16:49
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Såg på en inspelning jag hade gjort från Discovery Science igår natt. Då texten 0,5s före. Så det verkar väldig olika från kanal till kanal.
Jag spelade in ett program på Discovery Science i eftermiddags, där låg texten ca 1,5s före. Det verkar vara olika från mottagare till mottagare också och möjligen från tillfälle till tillfälle. Jag utgår från att Telia arbetar med problemet - och personligen ser jag hellre en bra lösning än en snabb om jag måste välja - men detta problem har funnits ett tag nu och påverkar uppenbarligen många, samtidigt som det förtar mycket av hela vitsen med en inspelningsbar box. Som man betalar pengar för. Som sagt - man gjorde nyligen något med TV4 Science Fiction. Det ledde tillfälligt till dubbla textremsor och de man sedan behöll är lite onödigt blaffiga, men man fick synkroniseringen att fungera. Tekniken i detta - vad det nu var man gjorde - borde man kunna använda för de övriga kanalerna. Själv sätter jag tills vidare en extern DVD-spelare med HDD på inspelning från boxen om jag spelar in från en kanal jag vet har problem. Men det var liksom inte det som var tanken när jag skaffade 1963:an... (utom för de program jag vill spara undan förstås...)
Postad 10 april 2010 - 18:40
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Som sagt - man gjorde nyligen något med TV4 Science Fiction. Det ledde tillfälligt till dubbla textremsor och de man sedan behöll är lite onödigt blaffiga, men man fick synkroniseringen att fungera. Tekniken i detta - vad det nu var man gjorde - borde man kunna använda för de övriga kanalerna.
Ser texten på TV4 Science Fiction ut som den på Animal planet?
Postad 10 april 2010 - 18:50
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Ser texten på TV4 Science Fiction ut som den på Animal planet?
Vad jag kan se, ja. Men den ligger högre upp i bilden.
Postad 10 april 2010 - 19:06
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Vad jag kan se, ja. Men den ligger högre upp i bilden. Liter mer info om texten. Kanske förklarar varför texten är i sync på TV4 Science Fiction.
Postad 10 april 2010 - 22:50
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Liter mer info om texten. Kanske förklarar varför texten är i sync på TV4 Science Fiction.
Tack för tipset, det är ibland svårt att hitta bland gamla inlägg i den här mastodonttråden... Jag har testat lite och jämfört TV4 Sci Fi med Animal Planet: - Utseendet på texten verkar vara detsamma på dessa båda kanaler och skiljer sig från exempelvis Discovery Science. Enda skillnaden jag kan se att på TV4 Sci Fi ligger den högre upp i bilden. - På både TV4 Sci Fi och Animal Planet kan jag välja bort texten. - På Animal Planet kan jag välja svenska, finska, norska eller danska resp ingen text alls, vilket fungerar. - På TV4 Sci Fi Kan jag välja mellan svenska eller ingen text. Väljer jag norska, danska eller finska får jag ingen text alls. - På båda dessa kanaler är texten numera i fas vid uppspelning från hårddisken. I Peter Cigéhns inlägg från 10/6 2007 säger han att: Min gissning vad gäller textningen på Showtime är att man har börjat med textning som ligger inbäddad i samma MPEG-ström som bild och ljud
...
Detta i motsats till textningen på t ex Discovery kanalerna som skickas till boxen i separata multicastströmmer, en per språk (svenska, danska, finska och norska).
...
/Peter Cigéhn
Som det är nu på TV4 Sci Fi och Animal Planet skickas tydligen texten i separata strömmar, eller jag kan åtminstone välja språk, även om norska danska och finska inte tycks finnas inlagda på TV4 Sci Fi . Så jag är inte säker på om det som beskrivs i inlägget från 2007 är samma fenomen. En snabbkoll med Showtime visar att texten där ser ut som på Discovery Science m fl och inte som på TV4 Sci Fi och Animal Planet och att det går att växla språk där också, men texten verkar vid ett snabbt försök vara i fas vid uppspelning trots allt - även om mitt korta försök kan behöva testas mer.
Redigerat av Michael L, 10 april 2010 - 23:22.
Postad 11 april 2010 - 11:27
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Glömde nämna att när det inlägget skrevs så hade Showtime samma text som TV4 Science Fiction och Animal Planet. Så textremsan skikas alltså i samma mpeg ström på dom kanalerna. Medans på Discovery skikas texten i en separat ström. Bildbevis
Redigerat av 91robe, 11 april 2010 - 11:27.
Postad 11 april 2010 - 14:13
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Glömde nämna att när det inlägget skrevs så hade Showtime samma text som TV4 Science Fiction och Animal Planet. Så textremsan skikas alltså i samma mpeg ström på dom kanalerna. Medans på Discovery skikas texten i en separat ström.
Bildbevis
Intressant, men jag kan växla språk på Animal Planet och TV4 Sci Fi (även om bara svenska verkar finnas inlagt på TV4 Sci Fi). Jag uppfattade Peters inlägg från 2007 som att det i så fall inte skulle gå? Eller skickar man alla språkvarianter också här men i samma ström med den tekniken? I så fall skulle det kanske redan finnas en färdig lösning på problemet, bara att implementera... På Showtime har man dessutom snyggat till utseendet på textraden (om man nu fortfarande använder samma teknik). Eller finns det någon särskild nackdel med detta?
Postad 11 april 2010 - 16:44
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
En liten fråga:
Nu bor jag i en lägenhet med tillgång till fiber lan. Men om jag sen flyttar till ett ställe där det inte fins fiber utan enbart ADSL kan jag då avsluta mitt digital tv abonnemang utan att behöva betala resten av bindningstiden?
Postad 11 april 2010 - 19:06
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Jag har adsl och är lite nyfiken på hur andelen nöjda/missnöjda kunder fördelar sig mellan fiber och adsl. Därför skapade jag en omröstning här: https://www.minhembi...howtopic=260235
Postad 11 april 2010 - 22:13
Dizztman
-
Dizztman
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
För att göra en lång historia kort. Jag har allt (Fast telefoni, bredband, mobilt bredband, tre mobilabonnemang & digital tv) hos Telia och har så haft i ganska många år nu. Bestämde mig i december att skaffa inspelningsboxen mot 100:-/månad i 18 månader, blev dock lite sur när de sänkte priset till 50:- men orkade inte bråka.
Efter nyår någon gång började det dyka upp lite irriterande hack i ljud och bild, men då det kom någon gång per kväll brydde jag mig inte. Under februari ökade dessa hack, för att sedermera under mars eskalera så till den milda grad att det hackade varje minut, det vill säga det gick inte att titta.
I mitten på mars tog jag kontakt med Telia som nollställde mjukvaran, och installerade om densamma men inget hände. De skickade då ut en beställning till en tekniker som skulle felsöka. Teknikern ringde mig 16/3 och sa att han såg att det var tusentals störningar på ett dygn eller något liknande, vilket tydde på att felet låg i stationen. Han kom hem och mätte och sa att det var samma fel i mitt första jack, vilket betydde att felet låg utanför min lägenhet och att han skulle skicka det vidare till någon annan tekniker. 18/3 fick jag ett sms från telia som informerade mig om att de inte hittade något fel i deras nät och att felet verkade komma från min utrustning. Jag tog kontakt med supporten (via chat) som mer eller mindre hävdade att teknikern som var ute hade fel och att felet låg i min nätverkskabel mellan modem och box. Jag sa att jag trodde felet låg i min 1963 box, det trodde inte supporten. Jag testade således med en ny nätverkskabel men felen var kvar.
Jag tog därför kontakt med supporten igen som skulle skicka ut en tekniker ånyo. Dagen efter fick jag tag på en gammal Kreatel box och testade att byta, och simsalabim så fungerade det som det skulle. Jag tog därpå kontakt med supporten för att avboka teknikern eftersom det verkade vara boxen som var felkällan. Supporten jag talade med berättade att så var förmodligen inte alls fallet, eftersom: "Jag har undersökt det här en del och du är inte den första som får samma typ av fel och där det faktiskt fungerar med en äldre digitalbox. Vad våra tekniker har kommit fram till är att det flera fall har visat sig att det är modemet som ställer till problemet i hur det komunicerar. Du kan börja med att göra en reset på modemet för att se om det hjälper."
Jag gjorde en reset enligt manualen och hacken blev aningen färre men kvarstod fortfarande. Tog därför kontakt med supporten igen som sa att en tekniker skulle ta kontakt med mig för att sedan undersöka ytterligare. Detta var 1/4 och den 6/4 ringde jag supporten för att se vad som var på gång. Enligt personalen jag fick tala med då så skulle problemet åtgärdas samma dag kl 20:50 och att teknikerna skulle kontakta mig innan de stängde ärendet.
Dagarna gick och då jag inte hört något alls från Telia ringde jag igen 9/4 kl 08:00 och fick reda på att det minsann var ett kabelfel i stationen som skapade mina störningar och att tekniker var på väg för att avhjälpa felet och att de skulle ringa mig när det var klart. Vidare var jag välkommen att höra av mig när allt fungerade eftersom jag skulle få kompensation.
Kl 13:24 i går ringde teknikern mig och ville komma in till mig, jag svarade att jag inte var hemma och skulle komma hem sent. Jag frågade också om de hade lagat felet i stationen. Teknikern säger då att det inte varit något fel i stationen och att han misstänker att det är min box som spökar. Vi bestämde att han skulle komma hem till mig på måndag eftermiddag. Vad som händer då törs jag knappt spekulera i, är det månne fel på min TV eller kanske något material i mina väggar som orsakar? Kl 14:16 fick jag SMS från Telia: "Telia har behandlat din felanmälan och din tjänst för tfn <mitt telefonnummer> ska nu fungera igen. Vänliga hälsningar från Telia och välkommen åter."
Som det är nu så börjar jag bli ganska trött på Telia - som jag har varit väldigt nöjd med fram till nu - och jag överväger kraftigt att så fort som alla bindningstider är klara se mig om efter en annan leverantör eftersom jag som totalkund hos Telia uppenbarligen inte är speciellt viktig.
Har haft liknande fel under en lång period, men verkar ha löst det nu. Dels var det lite underligheter ifrån Telias sida (Orkar inte skriva om allt nu), men det var även fel på 220V-adaptern till modemet. Teknikern som kommer till dig har ett eget modem så tänk på att använda hans adapter också. Prova gärna hans adapter till ditt modem.... Jag kan inte förklara varför den gamla boxen funkar men inte den inspelningsbara - men så var det för mig också.
Postad 12 april 2010 - 06:44
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har haft liknande fel under en lång period, men verkar ha löst det nu. Dels var det lite underligheter ifrån Telias sida (Orkar inte skriva om allt nu), men det var även fel på 220V-adaptern till modemet. Teknikern som kommer till dig har ett eget modem så tänk på att använda hans adapter också. Prova gärna hans adapter till ditt modem....
Jag kan inte förklara varför den gamla boxen funkar men inte den inspelningsbara - men så var det för mig också.
Vad jag hört från folk så har det krånglat mycket med 1963 boxen, men när det bytat modemet till ett Thomson (telia smart) har det funkat felfritt sedan.
Postad 12 april 2010 - 12:11
Göran J
-
Göran J
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Citera(TeliaKundservice @ Mar 30 2010, 12:50 ) Från och med 1 april kommer det att finnas ett paket för er som har kollektivavtal med Lagom som innebär att ni får Stora paketet för 99 kr/månad. Paketet innehåller de kanaler som normalt ingår i Stor förutom de kanaler som ingår i Lagom och kan endast beställas om man har kollektivavtal med Lagom. Markus Johansson Telia Kundservice Blev glad när jag såg denna nyhet - var efterlängtat!
När jag sedan igår då ringde Kundservice (fiber lan) för att beställa detta, då var det inget han hade hört talas om alls! Så det blev inget Stor för 99 kr/mån för mig än så länge... Hur är det egentligen med informationen och kompetensen på kundservicen? om det finns en produkt att beställa borde väl dom man ska beställa produkten av åtminstone känna till den??
Nu har jag fixat det. Ringde först Telias fibersuport 020-240250 men de visste inte något, så jag blev kopplad till en annan Kundservice som först inget visste men hon tog sig tid och ringe någon som visste. Sedan kunde hon fixa till det för mej. Göran
Redigerat av Göran J, 12 april 2010 - 12:16.
Postad 12 april 2010 - 12:30
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
En liten fråga:
Nu bor jag i en lägenhet med tillgång till fiber lan. Men om jag sen flyttar till ett ställe där det inte fins fiber utan enbart ADSL kan jag då avsluta mitt digital tv abonnemang utan att behöva betala resten av bindningstiden?
Bindningstiden gäller oavsett. Med tanke på att Telia kan leverera digital-tv även via ADSL är det enligt mig förståeligt. Det finns kanske personer som skulle utnyttja ett sådant system för att komma från bindningstider annars. Jag sitter för övrigt i samma sits och ska kanske flytta från lägenhet med FiberLAN till hus med enbart möjlighet till ADSL.
Postad 12 april 2010 - 14:10
friv9936
-
friv9936
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Citera(TeliaKundservice @ Mar 30 2010, 12:50 ) Från och med 1 april kommer det att finnas ett paket för er som har kollektivavtal med Lagom som innebär att ni får Stora paketet för 99 kr/månad. Paketet innehåller de kanaler som normalt ingår i Stor förutom de kanaler som ingår i Lagom och kan endast beställas om man har kollektivavtal med Lagom.
Nu har jag fixat det. Ringde först Telias fibersuport 020-240250 men de visste inte något, så jag blev kopplad till en annan Kundservice som först inget visste men hon tog sig tid och ringe någon som visste. Sedan kunde hon fixa till det för mej.
Göran
Jag har också äntligen fått detta paket nu efter att ha ringt 2 ggr till. Om ett par veckor är detta säkert allmänt känt hos Kundservice... kan man hoppas!
Postad 12 april 2010 - 17:42
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Jag vill minnas att jag skrivit flera gånger att det planeras att åtgärdas i omkring månadsskiftet mars/april.
Jag undrar om det finns någon uppdaterad tidsplan för detta?
Postad 12 april 2010 - 18:11
Peder69
-
Peder69
-
Rookie
-
7 inlägg
När jag kom hem efter jobbet i dag så gick det inte längre att titta på några kanaler på TV:n (stänger aldrig av digitalboxen normalt). Tablån fungerade, men det gick inte att titta på nåt.
Startade om boxen men nu kommer jag inte längre än till den tredje pricken (som är röd) innan boxen startar om och upprepar samma procedur. Hjälper inte heller att bryta strömmen till boxen tillfälligt. Har även testat att starta om routern. 40 minuters väntetid hos kundtjänst... Har fiber.
Tyvärr kan man ju inte se på Telias hemsida om det är någon driftstörning eftersom man sitter på fiber.
Är det bara jag den här gången (bor i Sthlm)?
Redigerat av Peder69, 12 april 2010 - 18:12.
Postad 12 april 2010 - 19:12
Mauritsius
-
Mauritsius
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
När jag kom hem efter jobbet i dag så gick det inte längre att titta på några kanaler på TV:n (stänger aldrig av digitalboxen normalt). Tablån fungerade, men det gick inte att titta på nåt.
Startade om boxen men nu kommer jag inte längre än till den tredje pricken (som är röd) innan boxen startar om och upprepar samma procedur. Hjälper inte heller att bryta strömmen till boxen tillfälligt. Har även testat att starta om routern. 40 minuters väntetid hos kundtjänst... Har fiber.
Tyvärr kan man ju inte se på Telias hemsida om det är någon driftstörning eftersom man sitter på fiber.
Är det bara jag den här gången (bor i Sthlm)?
Ingen bild här heller (sthlm), efter omstart går den ena boxen endast till 1 gul prick medan den andra (inspelningsbar) ger ett felmeddelande och sen vit bild.
Redigerat av Mauritsius, 12 april 2010 - 19:12.
Postad 12 april 2010 - 19:20
Peder69
-
Peder69
-
Rookie
-
7 inlägg
Efter mycket om och men så fick jag till slut besked från Telias support att det för närvarande är driftstörning för Telias digital TV i Hägersten & Aspudden och att felsökning pågår...
Kanske läge att öppna en god bok och göra som man gjorde förr i tiden en stund
Postad 12 april 2010 - 19:29
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
På Showtime har man dessutom snyggat till utseendet på textraden (om man nu fortfarande använder samma teknik).
Eller finns det någon särskild nackdel med detta?
Tror dom använder samma teknik för texten på showtime som dom gör på t.ex. history channel. Så dom har nog inte snyggat till texten på showtime.
Postad 12 april 2010 - 20:48
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Tror dom använder samma teknik för texten på showtime som dom gör på t.ex. history channel. Så dom har nog inte snyggat till texten på showtime.
Angående undertexter... Varför har de så många olika? Och varför är de så gräsligt fula och felplacerade? Kolla på denna bild, de undre två bilderna är tagna idag, från TV4 Sci-fi. Hur har någon tänkt när man placerat textblaffan nästan mitt i filmrutan!?! De övre två bilderna visar hur min Popcorn Hour applicerar undertexter. De två undre visar hur en VIP1963 med kanalen TV4 Sci-fi applicerar undertexter.
Postad 12 april 2010 - 21:14
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Så här är texten hos CD
Ser inte ut som boxen bestämmer var texten ska komma på bilden
Postad 12 april 2010 - 21:21
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Så här är texten hos CD Ser inte ut som boxen bestämmer var texten ska komma på bilden
Intressant. Någon med tekniskt expertis som vet hur det här fungerar? Är det Telia, VIP1963 eller TV4 som bestämmer utseende och placering av texten?
Postad 12 april 2010 - 22:18
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Ikväll försvann "Min Tv" från "Mina Sidor", jag har inte haft några speciella problem med min 1963 och nästan alltid använt websidan för att programmera inspelningar - så den är saknad! Någon som har sama problem, eller vet varför (Telia)? Ikväll försvann "Min Tv" från "Mina Sidor", jag har inte haft några speciella problem med min 1963 och nästan alltid använt websidan för att programmera inspelningar - så den är saknad!
Någon som har sama problem, eller vet varför (Telia)?
Nu va dentillbaka lika mystiskt som den försvann fö en timme sedan oavsett dator jag försökte från ...
Redigerat av kentrj, 12 april 2010 - 22:16.
Postad 13 april 2010 - 10:25
Unregistereded81b662
-
Unregistereded81b662
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Har haft liknande fel under en lång period, men verkar ha löst det nu. Dels var det lite underligheter ifrån Telias sida (Orkar inte skriva om allt nu), men det var även fel på 220V-adaptern till modemet. Teknikern som kommer till dig har ett eget modem så tänk på att använda hans adapter också. Prova gärna hans adapter till ditt modem....
Jag kan inte förklara varför den gamla boxen funkar men inte den inspelningsbara - men så var det för mig också.
Teknikern dök upp efter en del gnissel. Han hade med sig ett identiskt Zyxel modem (utan nät adapter) och då fungerade det bra. Så det var bara att bege sig till närmaste butik och inhandla ett nytt modem för 495:- (jag hade givetvis lyckats slarva bort kvittot på mitt 6 månader gamla modem). Har precis pratat med Telia angående kompensation, och lyfter på hatten, det var klanderfritt både gällande sättet jag bemöttes på samt kompensationsnivån, tack!
Postad 13 april 2010 - 14:02
patrickpw
-
patrickpw
-
Rookie
-
1 inlägg
Vet ngn här om man kan stänga av wifi-funktionen på Telia's Thomson modem ..??
Tack
Postad 13 april 2010 - 16:43
Unregistered1e1c5adc
-
Unregistered1e1c5adc
-
Användare
-
-
167 inlägg
I söndags såg jag det var sista dagen (för den här gången?) att beställa en inspelningsbar box för 50:-
Jag ringde kundtjänst och beställde 2 st. Vi har kollektivt fiberlan där det ingår 2 lagompaket. Tidigare har vi kompletterat med ett extra abonnemang för att få Canal+ och stora paketet med inspelningsbox vilket har funkat perfekt.
På kundtjänst sa man i söndags att boxarna kostade mycket riktigt 50:-/st och jag skulle få dom på tisdag.
I dag ringde jag kundtjänst för att få ett sändnings id. Det fanns ingen beställning inlagd. Idag kostar boxarna 100:-/st.
Man sa även att dom aldrig har kostat 50:- när man beställer dom via kundtjänst (bara på nätet).
Dom skulle kolla allt en extra gång och ringa tillbaks omgående men jag har inte hört nåt.
Ser gärna att exempelvis Markus kommenterar detta.
Förutom detta har jag bara goda erfarenheter av Telias Digital TV. Bild, ljud och inspelningsbox har nästan alltid fungerat perfekt.
/G
Postad 13 april 2010 - 16:54
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ingen som har uppmärksammat att ny programvara är ute i produktion? Jag har i och för sig inte Telias digital-TV själv, men vad jag kan se så är GUI-version 5_0_23_16 som legat ute på staging sajten som jag skrivit lite om tidigare numera också ute i produktion.
/Peter Cigéhn
Postad 13 april 2010 - 16:56
David2
-
David2
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag beställde av kundtjänst i mitten av förra veckan och då var det 50Kr/mån som gällde.
Detta hoppas jag gäller, dom sa i och för sig att jag skulle få boxen i fredags men har inte fått något sms om leverans än.
Lennart
Postad 13 april 2010 - 18:01
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Ingen som har uppmärksammat att ny programvara är ute i produktion? Jag har i och för sig inte Telias digital-TV själv, men vad jag kan se så är GUI-version 5_0_23_16 som legat ute på staging sajten som jag skrivit lite om tidigare numera också ute i produktion.
/Peter Cigéhn
Ser inga synliga ändringar i boxen
Postad 13 april 2010 - 18:11
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Vet ngn här om man kan stänga av wifi-funktionen på Telia's Thomson modem ..??
Tack
Inga problem alls. Skriv in 192.168.1.254 eller dsldevice.lan i webbläsaren så kommer du in i gränssnittet där du kan göra förändringarna. Man skall även kunna trycka på knappen på framsidan för att stänga av detta har jag läst någonstans, men jag har aldrig provat det så jag vet inte om det fungerar.
Postad 13 april 2010 - 18:47
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
I söndags såg jag det var sista dagen (för den här gången?) att beställa en inspelningsbar box för 50:- Jag ringde kundtjänst och beställde 2 st. Vi har kollektivt fiberlan där det ingår 2 lagompaket. Tidigare har vi kompletterat med ett extra abonnemang för att få Canal+ och stora paketet med inspelningsbox vilket har funkat perfekt. På kundtjänst sa man i söndags att boxarna kostade mycket riktigt 50:-/st och jag skulle få dom på tisdag. I dag ringde jag kundtjänst för att få ett sändnings id. Det fanns ingen beställning inlagd. Idag kostar boxarna 100:-/st. Man sa även att dom aldrig har kostat 50:- när man beställer dom via kundtjänst (bara på nätet). Dom skulle kolla allt en extra gång och ringa tillbaks omgående men jag har inte hört nåt. Ser gärna att exempelvis Markus kommenterar detta. Förutom detta har jag bara goda erfarenheter av Telias Digital TV. Bild, ljud och inspelningsbox har nästan alltid fungerat perfekt.
/G
Dom vet inte vad dom pratar om. Spelar ingen roll om du ringer in eller beställer via Mina Sidor, 50 kr/mån har den kostat till alldeles nyligen.
Postad 13 april 2010 - 19:07
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ser inga synliga ändringar i boxen
Nej, om du läst min tidigare analys så är det inte heller några uppenbara synliga förändringar gjorde heller. Det mesta är "bakom kulisserna"... /Peter Cigéhn
Postad 13 april 2010 - 20:17
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Några fler som har osynk på cirka 10 sekunder på flera kanaler.
@ Telia
Snälla, kan ni kolla upp detta då det börjar bli mer av en regel än undantag detta med osynk på texten (översättningen)
Nu har det varit så titt som tätt på olika kanaler.
Just nu: TV4Film och en pågående film som heter "Skulls".
Det är är inte kul alls. Man har börjat undvika tv-tittandet bara för att man vet att att det är osynk.
6 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|