Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - LG 42PX5R

1696 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 januari 2006 - 18:17

stathagen
  • stathagen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag kan inte förstå hur en del som lägger nästan 25 tusen på en ny tv, ändå sitter med endast analog mottagning. Jag kör comhem och har ju då en del kanaler analogt och skillnaden mellan den digitala sändningen och den analoga är stor. Ett råd för dom som endast har analog mottagning är absolut att lägga lite pengar på att även skaffa digitalbox.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där lät ju för bra för att vara sant!! ..bara skaffa sig en box...yeah right..

Vi har bara analog feed i vårt nät förrutom canal + och nått sånt digitalt.

1. Boxer är ju totalt värdelöst så det går ju bort dirtekt.

2. Vi har ett jättebra utbud i kabelnätet så då ska jag ha både ViaSat och Canal Digital för att kunna se det jag gör idag.

3. Jag har idag två st Plasma och ungarna kommer väl att få en LCD i sitt allrum till våren. lägg till Multiabbonnemang på båda operatörerna.

4. Räkna på vad detta kostar i månaden och återkom. ...bara skaffa en box...........

case

<{POST_SNAPBACK}>

Boxer har jag iofs inte själv, men vad är det för värdelöst med boxer?

<{POST_SNAPBACK}>

För hård komprimering på det jag sett. Pixligt och trist bild. Går ju inte att jämföra med VisaSat eller Canal Digital.

Okej några kanaler är väl bra, men långt ifrån alla!

case

<{POST_SNAPBACK}>

ok, men nya viasat silver kanske kan va ett alternativ? 139kr/mån första 2 åren, numera ingår ju alla tv4-kanaler utan fakta.
(oj då, börjar bli lite off topic nu)

Redigerat av stathagen, 10 januari 2006 - 18:19.

Postad 10 januari 2006 - 19:40

T-Green
  • T-Green
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Någon som känner till om det finns någon VESA standard för väggfäste till LG 42PX5R?

Eller kanske något fäste som är billigt och bra?

/T-Green

Postad 10 januari 2006 - 19:59

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0

Någon som känner till om det finns någon VESA standard för väggfäste till LG 42PX5R?

/T-Green

<{POST_SNAPBACK}>

Borde gå att bygga med Elfa konsoller. Kolla i mitt galleri.

case

Postad 10 januari 2006 - 20:00

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Jag kan inte förstå hur en del som lägger nästan 25 tusen på en ny tv, ändå sitter med endast analog mottagning. Jag kör comhem och har ju då en del kanaler analogt och skillnaden mellan den digitala sändningen och den analoga är stor. Ett råd för dom som endast har analog mottagning är absolut att lägga lite pengar på att även skaffa digitalbox.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har PY10-plasman. Kopplade in digital-TV igår. Sitter också på ComHem. Jag tycker INTE att digitala versionen var markant bättre än anal-versionen. Enda undantaget är TV4+. Fick en Humax CX-FOX-C och den är inkopplad med RGB-Scart. Mycket besviken, trodde det skulle bli bättre.

Postad 10 januari 2006 - 21:31

Unregistereda082a25a
  • Unregistereda082a25a
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

/T-Green

<{POST_SNAPBACK}>

Borde gå att bygga med Elfa konsoller. Kolla i mitt galleri.

case

<{POST_SNAPBACK}>

T-Green!
Jag har gjort likadant som Case - använt ELFAs-hängskena och bärlist. Har skrivit om det lite mer utförligt högre upp i denna tråd. Funkar hur bra som helst med min PX5:a!

Postad 11 januari 2006 - 11:27

stathagen
  • stathagen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har PY10-plasman. Kopplade in digital-TV igår. Sitter också på ComHem. Jag tycker INTE att digitala versionen var markant bättre än anal-versionen. Enda undantaget är TV4+. Fick en Humax CX-FOX-C och den är inkopplad med RGB-Scart. Mycket besviken, trodde det skulle bli bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Konstigt, jag har bara en gammal sagembox, men märker markant skillnad mellan analoga och digitala kanaler. Särskilt tv4 och svt är riktigt bra.

Postad 11 januari 2006 - 11:34

CosaNostra
  • CosaNostra
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
samma här... satt med analogt Comhem kabeltv.. och tycker mig se skillnad också. ganska markant.

Postad 11 januari 2006 - 11:36

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

/T-Green

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte mitt på SIBA. Nåt slags tiltbart universalfäste för 1300 spänn

---

Angående boxers kvalitet på utsändningarna. Tror mycket beror på mottagaren ifall man upplever pixlighet och kompressions-skavanker. Fick igång min DVB-T mottagare i datorn igår och kan meddela att det var SJUKT bra bild. Kunde helt klart mäta sig med DVD vid uppspelning på min 21" datorskärm. Skall ta lite screenshots ikväll. Ska även provköra grejjerna på PX5:an

Postad 11 januari 2006 - 11:55

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0

/T-Green

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte mitt på SIBA. Nåt slags tiltbart universalfäste för 1300 spänn

---

Angående boxers kvalitet på utsändningarna. Tror mycket beror på mottagaren ifall man upplever pixlighet och kompressions-skavanker. Fick igång min DVB-T mottagare i datorn igår och kan meddela att det var SJUKT bra bild. Kunde helt klart mäta sig med DVD vid uppspelning på min 21" datorskärm. Skall ta lite screenshots ikväll. Ska även provköra grejjerna på PX5:an

<{POST_SNAPBACK}>

Gör det för 21" är ju rätt litet. Kolla dessutom igenom alla kanalerna inte bara SVT.

case

Postad 11 januari 2006 - 12:09

Unregistered63b08f33
  • Unregistered63b08f33
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hej!

Fick hem min PX4R i går och såg en lite repa högst upp på toppen. Lite tråkigt tänkte jag men men den ser man ju inte. Upp med den och såg att det var ett sträck på frontglaset som man kunde gnugga bort med screen clean. Annars så var den fin.

Iaf fin bild osv. Man hör fläkten lite men tror inte man stör sig på den. Sitter man utan ljud så hör man den men det brukra man kanske inte göra varje dag :) Dock vid mycket ljusa bilder så hörde man att det surrar lite mer men det verkar de flästa göra så.

Nu till frågan: I installatörsmenyn så vet man ju inte om någon petat om det nere hos LG eller hos lev. Kan någon kanske skriva in lite så man kan dubbelkolla det.....

Enligt lev så ska den vara ny från LG men har ju iaf garantin.

Edit: En till fundering: Kan plasman inte svara lika bra på inställningarna på kontrast och ljus när man kör via HDMI. Tycker det inte blir någon bra inställning på det svarta. Att det gärna flyter ihop. Någon som har några tipps?

Mvh
Micke

Redigerat av Unregistered63b08f33, 12 januari 2006 - 10:09.

Postad 13 januari 2006 - 08:34

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Hejsan!!

Någon som fått klarhet med pipet i stand-by läget på tv`n

Postad 13 januari 2006 - 17:31

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Fick besked från www.tec24-7.com idag att min TV skickades iväg igår. Hoppas den dyker upp under nästa vecka.
Än så länge har dom hållt vad dom lovat. Får jag den i tid kan jag inte ge annat än 10 i betyg för den butiken.
Pratade med dom igår och det var inga problem. Han var bra på engelska.

Postad 13 januari 2006 - 19:41

Unregistered5765238d
  • Unregistered5765238d
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har följt den här tråden med intresse här ett tag nu och slimmat ned mitt val till antingen en PX5R eller en Samsung LE-40M61BX.

Kommer att använda den till analog tv (com-hem), VIASAT via box/SCART, XBOX/SCART, DVD & MCE2005 via HTPC.

LG'n ser bra ut och har bra vädligt bild men är något orolig över inbränningar och har därför kollat även på en del LCD'er där då Samsungen verkar vara riktigt bra. Har någon gjort ett liknande val och har någon erfarenhet att dela med sig av?

Postad 13 januari 2006 - 20:22

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Nja, jag tittade lite på LCD när jag började leta efter en lämplig tv. Valde dock ganska snabbt bort LCD. Fick svar av en handlare att de inte är snabba nog att se fotboll på. 8ms räcker inte fullt ut.
Då är en plasma klart bättre och eftersom min tv kommer visa 50% fotboll, 40% film och 10% så var valet enkelt.
Det finns ju inbränningsskydd som knappt är märkbar mer än vid stilla bilder tex nyheter.

Postad 13 januari 2006 - 20:48

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Nja, jag tittade lite på LCD när jag började leta efter en lämplig tv. Valde dock ganska snabbt bort LCD. Fick svar av en handlare att de inte är snabba nog att se fotboll på. 8ms räcker inte fullt ut.
Då är en plasma klart bättre och eftersom min tv kommer visa 50% fotboll, 40% film och 10% så var valet enkelt.
Det finns ju inbränningsskydd som knappt är märkbar mer än vid stilla bilder tex nyheter.

<{POST_SNAPBACK}>

Plasmor har också släptid så det är inte längre en fråga LCD vs Plasma utan mer tillverkare/modell som avgör.

Testa att köra ett dans-spel på PS2 (DDR MAX eller liknande med dansmatta) så kommer ni att märka att PS2-AI ligger före bild och ljud i spelet. Så är det med min plasma. Med andra plasmor kan det säkert bli helt annorlunda.

Detta mäker inte folk som bara tittar på DVD-film då lipsync är enkelt att fixa eller folk som kör andra enklare spel som bil/skjuta/hoppa. Där märks inte denna ljud+bild-fördröjning.

För att få det hela acceptabelt så måste jag slå av alla ljud/bild effekter i plasman och köra bilden i 4:3 format. 16:9 är olidligt! då ljud/bild-fördröjningen blir för stor. Komponent ingången är lite snabbare än Scarten.

:P

Postad 13 januari 2006 - 21:27

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Plasmor har också släptid så det är inte längre en fråga LCD vs Plasma utan mer tillverkare/modell som avgör.

Testa att köra ett dans-spel på PS2 (DDR MAX eller liknande med dansmatta) så kommer ni att märka att PS2-AI ligger före bild och ljud i spelet. Så är det med min plasma. Med andra plasmor kan det säkert bli helt annorlunda.

Detta mäker inte folk som bara tittar på DVD-film då lipsync är enkelt att fixa eller folk som kör andra enklare spel som bil/skjuta/hoppa. Där märks inte denna ljud+bild-fördröjning.

För att få det hela acceptabelt så måste jag slå av alla ljud/bild effekter i plasman och köra bilden i 4:3 format. 16:9 är olidligt! då ljud/bild-fördröjningen blir för stor. Komponent ingången är lite snabbare än Scarten.

:P

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, tror dig. Jag är i princip helt färsk när det gäller bild och minns bara det en säljare sa till mig när jag stod och tittade på samsungs 40" som nyligen vann pris.
Hade iofs valt plasma ändå pga priset. 21.600kr inkl frakt från tyskland skojar man inte bort.

Postad 13 januari 2006 - 22:50

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Nej, jag tänker inte köra ett dansspel med dansmatta.....aldrig. Finns det vuxna som gör det? :P

Redigerat av Unregistered0e3a6535, 13 januari 2006 - 22:52.

Postad 14 januari 2006 - 18:52

Unregistered21617390
  • Unregistered21617390
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Har någon provat att ställa in sin tv med någon typ av kalibrerings dvd?
När jag körde digital video essentials gick det ej att få fram några gråskalor när man ska ställa in brigthness o kontrast. Dvs dom 6 vita rutorna som ska visa olika vithets/grå skalor var alla vita.
Provade även THX optimizer och olika dvd spelare via scart och komponent men likadant där, bara
en vit nyans.
Gör jag något fel eller ska det vara såhär??

Postad 15 januari 2006 - 20:08

Fester
  • Fester
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hmm har fått nått fnatt på min nya LG42PX5R.Hade tv avstängd i ett dygn.Koppla in min Xbox360 med komponent kablarna.
Till & från så rör sig bilden i sidled,liksom hoppas till & sen e det bra en stund för att göra samma sak igen.Nån som har nån aning el har min nya tv gått sönder?? :o

Postad 15 januari 2006 - 20:55

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Hoppar bilden till mkt i sidled? Är det inte Orbitern du har aktiverat i Specialmenyn?

Postad 15 januari 2006 - 22:40

Unregistered63b08f33
  • Unregistered63b08f33
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hej,

När jag har tn "nystartad" så kan en "pixel" inte vilja vara med i whiteeash men startar man om whitewashen så är den med.
Kan detta vara normalt? eller är den på sista versen och ska servas....

Min teori är att den inte har blivit varm eller uppladdad tillräckligt...

Mvh
Micke

Postad 16 januari 2006 - 08:25

Fester
  • Fester
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hoppar bilden till mkt i sidled? Är det inte Orbitern du har aktiverat i Specialmenyn?

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe visst hade jag aktiverat den :D .Satte tillbaka till normalt & allting e bra igen,hehe :o .

Postad 16 januari 2006 - 08:51

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Men det är bra att ha orbitern på om man vill minska risken för tydliga inbränningar, speciellt om man ofta har stillastående saker på skärmen (spelmenyer, etc).

Postad 16 januari 2006 - 12:39

payman
  • payman
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Hej alla!

Jah har nu haft min LG 42PX4R i snart tre veckor. Det ständiga pipet i standbyläge avtar ej utan är minst sagt irriterande och alla dörrar måste stängas till det rum TV:n står i för att ens kunna sova.

Fläktljudet är också oförändrat högt. Detta problem undvikes dock genom att dra upp volymen till +20 och däröver.

Någon som haft kontakt med LG angående framförallt standbypipet? Jag väntar fortfarande på att det ska höra av sig då jag serviceanmält mitt pi nu två gånger.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej.

Jag har inget pipljud men dock surr från fläkt eller strömpack (42PX4R). Jag pratade med LG och de sade att de har svårt att mäta ljud under 30 decibel. Dessutom så friskriver de sig från fläktsurr. Samtalet gav alltså inget.
Min TV har ett konstant surr som kräver 15-20 i ljudnivå. Dock så hör jag det mest på kvällen. När jag ska kolla detta på morgonen så surrar den igång men tystnar faktiskt efter en stund.
Detta gör mig förbryllad och jag undrar om jag egentligen har nåt att komma med om jag vill lämna tillbaka TV:n.

Är det nån som har koden till servicemenyn? Skulle vara kul att få se lite mer info om fläkten etc så man kan dra egna slutsatser.

Är det nån som har returnerat sin 4R pga av missljud? Hur har det gått?
Jag köpte min från Bra ljud och Bild.

Redigerat av payman, 16 januari 2006 - 12:41.

Postad 16 januari 2006 - 13:19

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hur är det med typ OnOffs försäkring, pratade med en säljare och berättade om mina farhågor att jag skulle få en tv med pip eller ett jäkla surrande från fläktarna.

Han sa att om jag tar försäkringen så kan jag vara helt lugn, minsta lilla grej som jag irriterar mig på en död pixel, surr, pip eller liknande så fixxar dom det omgående. Inget gorm att behöva förklara för LG vad som är fel och hoppas att garantin täcker det.
Sen även om jag får en repa på den så fixxar dom det, spiller jag dricka i den så fixxar dom det. Går det hål i tvn rakt igenom så fixxar dom det. Ingen avskrivning och ingen självrisk heller.

Är försäkringen så bra verkligen ?

Postad 16 januari 2006 - 13:28

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
En död pixel kommer nog inte att ge dig nån möjlighet till ett byte.

Postad 16 januari 2006 - 15:15

Unregistered63b08f33
  • Unregistered63b08f33
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Kan en pixel bara dö utan vidare. Har en som sagt vara en som är seg i vittvätten när den är nystartad men med i matchen sen som jag skrev tidigare.

Mvh
Micke

Postad 16 januari 2006 - 15:55

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Eftersom att han i stort sett sa: alla "olyckor" du kan tänkas råka ut för, "tappa" en hammare i rutan så den går sönder tex så får du en ny tv utan självrisk och utan avskrivning. Dom tjänar troligen riktigt bra med pengar på försäkringarna, tror inte det är många som skulle orsaka en skada med flit så därför kan dom väl säga sådär.

Men det jag vill ha är att jag vill vara säker på att jag kan få en fungerande tv som INTE låter som ett reaplan som man läst att vissa tydligen gör, och det verkar kunna skilja från tv till tv. Skulle jag då ha möjlighet att byta ut tvn om jag får en som lever om massor så kan jag tänka mig att betala lite extra för det....

Redigerat av Unregistered2606abe1, 16 januari 2006 - 15:56.

Postad 17 januari 2006 - 02:14

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Fick besked igår om att min TV hade nått Malmö och borde dyka upp här antingen idag (tisdag) eller senast onsdag.
Väggfäste, kabellist och ny digitalbox är införskaffade. Ny återstår bara kablar. Hade tänkt köra scart-rgb från både dvd och digitalbox. Ingen av dom har bättre.
Och då är frågan, vad väljer jag för märke?
Jag var på HiFi Klubben idag och skulle se vad dom hade. Minns inte namnet men en 1,5 meters skulle kosta 398kr. Fyfan tänkte jag, 400 pengar för 1,5 meter kabel.
Finns det andra som är lite lite billigare men som presterar ungefär lika bra?

Inte nog med att man har velat i veckor vilken tv man ska ha, nu ska man välja vilken sorts kabel oxå, tar det aldrig slut? :)

Postad 17 januari 2006 - 09:05

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0

Fick besked igår om att min TV hade nått Malmö och borde dyka upp här antingen idag (tisdag) eller senast onsdag.
Väggfäste, kabellist och ny digitalbox är införskaffade. Ny återstår bara kablar. Hade tänkt köra scart-rgb från både dvd och digitalbox. Ingen av dom har bättre.
Och då är frågan, vad väljer jag för märke?
Jag var på HiFi Klubben idag och skulle se vad dom hade. Minns inte namnet men en 1,5 meters skulle kosta 398kr. Fyfan tänkte jag, 400 pengar för 1,5 meter kabel.
Finns det andra som är lite lite billigare men som presterar ungefär lika bra?

Inte nog med att man har velat i veckor vilken tv man ska ha, nu ska man välja vilken sorts kabel oxå, tar det aldrig slut? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kjell o Co har hyfsade kablar till bra pris - Clictronic eller nått sånt heter dom.

case

Postad 17 januari 2006 - 10:09

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Tackar!
Tur dom inte hade några hemma på HiFi Klubben då. 398kr jämfört med 149kr. Tror inte skillnaden är så himla stor.

Postad 17 januari 2006 - 13:43

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Nu står TVn på Schenkers distributionslager här i Helsingborg. Lagom störigt att jag inte har nån möjlighet alls att själv hämta den. Får den levererad i morgon förmiddag. :)
Dax för kabelinköp idag sen är man redo att trycka upp den på väggen.

Bilder kommer.....

Postad 17 januari 2006 - 19:24

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Vad trevligt att du får din dumburk snart dåå!!!

Postad 19 januari 2006 - 11:11

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Nu står den på plats. Bara att spana i mitt galleri.
Hade bråttom när jag packade upp den så därför sitter klistermärkena fortfarande kvar.
Dom är självklart borttagna nu och det ser riktigt bra ut tycker jag.
Tvekar på att sätta den på vägg faktiskt. Får i sånna fall bli ett senare projekt.

Nästa projekt......DVD spelare. Tittar på följande:
* Sony DVP-NS92V (snygg, bra bild och ljud samt billigast, bild flyttar höger ibland?)
* Denon 1920 (snygg, nästan 1000kr dyrare och verkar lite buggig i divx)
* Panasonic S97 (mycket bra betyg men ful och 700kr dyrare)

Postad 19 januari 2006 - 11:29

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
DivX lär ju inte se bra ut på en 42 tummare. Varför köper man en HD plasma för 25-30000kr och tittar på kraftigt komprimerad material som divX?? Ser liksom ingen mening med det. Inte ens komprimerade DVD-R filmer ser helt 100% bra ut på 42 tummarna hur ska divX se ut då?

Postad 19 januari 2006 - 13:39

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Givetvis är det ju inte prioritet 1 att ha en fungerande Divx spelare. Klarar den det så är det väl bra? Har aldrig haft behov av det men sitter just nu och ser Prison Break på datorn och tänkte i mitt still sinne att det hade varit nice att se dom på dvdn istället (det var dock när jag hade 28" CRT).
Vet inte ens om det fungerar med dom avsnitten eftersom dom är rippade från HD sändningar. Har noll och intet erfarenhet om divx och komprimering av alla de slag.

Prioritet 1 är bild
Prioritet 2 är ljud
Prioritet 3 är design

Resten är bara en bonus om den klarar.

Postad 19 januari 2006 - 15:22

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0
Skulle nog ranka det som:

1. Bild
2. Design
3. Ljud

då ljudet aldrig är sådär speciellt bra från en TV, och man tar det via förstärkaren om man vill ha det bra.

Postad 19 januari 2006 - 15:32

jpu
  • jpu
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Får förhoppningsvis min i morgon!
Men jag får ju nästan lite ont i magen när man läser bland inläggen här: Pixeldans, reaplansfläktar, döda pixlar mm. Med min otur kommer väl allt drabba mig... :-). Nåväl ska inte måla f-n på väggen för där ska ju TV'n sitta!
Laddade hem instruktionsboken via nätet och den ser ju lovande ut... NOT. Sidan 5 "Färgprickar på skärmen" där friskriver de sig från att pixlar kan vara skadade redan från fabrik! Känns inte så kul, vad säger ni andra?

Postad 19 januari 2006 - 15:49

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Skulle nog ranka det som:

1. Bild
2. Design
3. Ljud

då ljudet aldrig är sådär speciellt bra från en TV, och man tar det via förstärkaren om man vill ha det bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Hårfin skillnad mellan prio 2 och 3. Ljudet prioriterar jag högre för att olika DVDs presterar olika ljudbild. Jag har det kopplat till mitt surroundsystem så bra ljud blir det men kan en prestera bättre ljud än en annan kanske man borde ta det i beräkning.
Har läst att tex Denon spelaren har lite platt ljud. Inte så fyllig bas. Frågan är bara om jag, som novice inom ämnet, hade märkt nån direkt skillnad.

Från det ena till det andra. Har bara hunnit testa min tv några timmar och hittils kan jag säga att några fläktar hör jag bara när den startar upp sen tystnar dom eller så har jag tillräckligt högt ljud på för att inte höra dom.
Pipet från den i standby läge hörde jag direkt när jag pluggade in den men att jag i morse när jag gick förbi den och la örat till hörde inte ett skvatt från den.
Såg inga fel på skärmen, typ döda eller halvdöda pixlar. Nu har jag iofs inte synat den med lupp och ska nog inte göra det heller. Tänk om jag hittar nåt jag normalt inte skulle upptäcka om jag inte tittar extra noga? :o

Analogt visar den skitbra bild tycker jag. Överraskad, trodde det skulle vara sämre.
Bild från DVDn kopplad med scart-rgb (Ext1) är väl sådär. Bra men inte så jag hoppar av lycka.
Digitalboxen är kopplad med scart-komposit (Ext2) och där är jag inte heller impad.
Lösningen finner ni ovan i en ny dvd som kommer kopplas till HDMI och då flyttas signalen från boxen över till Ext1. Dock behöver ju inte HDMI betyda att det blir supermycket bättre. Men hoppet är det som sist lämnar en mäniska....sägs det. :P

Redigerat av Riddlah, 19 januari 2006 - 15:53.

Postad 20 januari 2006 - 15:15

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Någon som är inne på tråden och snabbt kan svara på vad det är
för skruv till PX4R/PX5R? Är det M5 skruvar för att montera fästet i tv:n?

Mvh
Micke

Postad 23 januari 2006 - 09:35

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Är det nån mer än jag som får tillfälliga inbränningar när man sett på text-tv?
Har contrast och brightness ställt ganska lågt men tar man fram text-tv blir den uberskarp och sätter sina spår även om jag bara snabbt (20 sekunder) tittat på 650 på 1an eller 2an. Efter en stund försvinner det men jag är rädd att ser jag för länge på en viss sida att det ska bli permanent. Har inte testat men kan man ställa ner brightness även på text-tv?

Sen en annan sak. Har läst att vissa i tråden låter tvn gå på låga inställningar i 150 timmar ca sen ökar lite i ytterliggare 150 timmar för att sen gå fullt. Finns det nån mening med det alls? Är det meningen att man ska "spela in" den? Om ja, varför?

Postad 23 januari 2006 - 09:54

Tobbe Hansson
  • Tobbe Hansson
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Har talat med en Produktchef visserligen på Pioneer men kan tänka att det gäller alla plasma-tv , man skall låta den "bränna" in ca 3-4 månader med låg kontrast innan man skruvar upp kontrasten för att minska risken med inbränningar.

Tydligen (om jag kommer i håg rätt) skall plasmacellerna användas , slitas in ett tag först.

Rätta mig om jag har fel men jag frågade angående Pioneers plasma tv via telefon förra veckan.

//Tobbe

Postad 23 januari 2006 - 10:06

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Det är rekommenderat att under de första 200timmarna köra på låga inställningar på kontrast och ljusstyrka för att "köra in" panelen och för att undvika inbränningar. Kör på max ca 50-60 på bägge inställningarna. Den första tiden så är det normalt att se tillfälliga inbränningar, som försvinner efter en liten stund, relativt snabbt men efter några veckor så skall detta avta då plasmacellerna stabiliserats. Pratade med en tekniker på LG om detta och på 42PX3RVn jag hade tidigare så var det så. Redan efter den första veckan såg jag genast en förbättring.

Postad 23 januari 2006 - 10:11

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Läs denna artikel så blir ni förhoppningsvis klokare. :)

Postad 23 januari 2006 - 18:17

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Ja det var bra skrivet.
Jag ställer helt enkelt min 4R i "Normal" och så kör den i ur och skur, ungarna kommer hem från skolan, trycker på fjärren och så är showen igång. När pappan sent om sider kommer hem utmattad från jobbet :ph34r: så har det redan loggats flera timmars plasma-användande (de håller kanske ögonen på TV:n ca 40% av den tiden på sin höjd skulle jag tro). Och jag själv hinner väl glädja mig åt den ett tag på kvällen. Jag såg senast i service-menyn att den kommit upp i ca 540 timmar nu. Inga problem med inbränning eller några andra försämringar, jag har inte behövt bry mig om det alls. Jag har Orbiter-läget påslaget. Så en av den här TV-modellens främsta fördelar är att man kan använda den som en "vanlig TV" utan att behöva bry sig speciellt mkt om något finlir. Den bidrar också till rums-uppvärmingen. Perfekt symbios med den ordinarie elementen om rummet värms med direktverkande el :)

Postad 24 januari 2006 - 13:45

LuddeNo1
  • LuddeNo1
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hur kommer man in i service menyn?

Postad 24 januari 2006 - 18:25

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

Hur kommer man in i service menyn?

<{POST_SNAPBACK}>

Håll menu intryckt på både fjärr och tv samtidigt i några sekunder....

Postad 24 januari 2006 - 22:31

T-Green
  • T-Green
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Nu är jag trött på att vänta!!!

Beställde PX5R i början av januari och den skulle komma den 15/1. Har inte fått den än. :) Kanske nästa vecka sa dom.

Kan någon lägga upp en schysst bild på fjärren?

/T-Green

Postad 24 januari 2006 - 23:35

CosaNostra
  • CosaNostra
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
beställde du oxå från fyndbörsen?

Postad 24 januari 2006 - 23:54

Riddlah
  • Riddlah
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Nu är jag trött på att vänta!!!

Beställde PX5R i början av januari och den skulle komma den 15/1. Har inte fått den än. :)  Kanske nästa vecka sa dom.

/T-Green

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, jag beställde min från tyskland och fick den inom 1½ vecka. Dessutom var den fett billig.
Rekomenderar starkt www.tec24-7.com.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.