Mvh Nicke
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 28 maj 2008 - 17:44
Mvh Nicke
Postad 28 maj 2008 - 22:54

Postad 30 maj 2008 - 12:51

Mvh
Ljudkvalite
np: Infected mushroom - Never ever land
Postad 30 maj 2008 - 16:33
Postad 30 maj 2008 - 19:27
men, har du inte provar att köra med "Noise maker" också ?!
Front 242 eller?
har också CR80s men kan bara öka i stegen +6dB och +10dB på potten som sitter på framsidan, den står alltig på +10dB
Ja, min är inställd på +6dB eftersom jag inte har ställt in filtret än och den verkar mest rätt. Fast, tror nog +10db är närmare korrekt än +6dB faktiskt.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 31 maj 2008 - 12:01

Mvh
Ljudkvalite
Postad 01 juni 2008 - 07:49
Skulle vilja ha ett par ACO-skivor, men eftersom jag inte har någon bil så blir det ett väldigt projekt att kunna hämta dem själv. Tänkte därför kolla om det är någon som ska upp till Öhman via Norrköping som skulle kunna tänka sig att köpa med sig ett par skivor till mig?
Postad 06 juni 2008 - 16:26

Om det är någon som bor i närheten av Karlstad som har något RIKTIGT bra och kraftigt slutsteg och som vill lyssna på ett par Ino i32s + Y-2, hör av dig.

Mvh
Ljudkvalite
Postad 06 juni 2008 - 19:04
Börjar bli bra trött på mitt basslutsteg som inte orkar driva på mina basar
![]()
Om det är någon som bor i närheten av Karlstad som har något RIKTIGT bra och kraftigt slutsteg och som vill lyssna på ett par Ino i32s + Y-2, hör av dig.![]()
Mvh
Ljudkvalite
Har du inte testat att vända på smeten och köra med 208an till basarna? Bara för att testa menar jag

Postad 06 juni 2008 - 19:26
Börjar bli bra trött på mitt basslutsteg som inte orkar driva på mina basar
![]()
Om det är någon som bor i närheten av Karlstad som har något RIKTIGT bra och kraftigt slutsteg och som vill lyssna på ett par Ino i32s + Y-2, hör av dig.![]()
Mvh
Ljudkvalite
Vad har du för steg idag till dem? Rotel har jag ett gott öga till, bra neutralt ljud, kraftiga och relativt billiga. Ett RB-991 beggat kanske? 2x200 w många ampere. Hittas för 4-5 Tkr. Har haft 993 och det var kanon. Har RB-1075 idag, toppen det med.
Postad 06 juni 2008 - 20:29
Har du inte testat att vända på smeten och köra med 208an till basarna? Bara för att testa menar jag
Nja, det blir ju samma problem, då orkar den inte med topparna + att jag vill hellre slutsteget klipper (i värsta fall) på basarna istället för topparna. Men ska försöka låna en förstärkare snart. Ny förstärkare blir det till hösten, först ska jag fixa rummet eftersom Öhman har varit här och gjort en ritning vad som ska fixas.

Vad har du för steg idag till dem? Rotel har jag ett gott öga till, bra neutralt ljud, kraftiga och relativt billiga. Ett RB-991 beggat kanske? 2x200 w många ampere. Hittas för 4-5 Tkr. Har haft 993 och det var kanon. Har RB-1075 idag, toppen det med.
Behringer A-500 till basarna. Kommer köpa nytt slutsteg till hösten men är ju nyfiken att testa systemet fullt upp nu.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 07 juni 2008 - 02:06

Postad 08 juni 2008 - 03:09
Postad 12 juni 2008 - 01:56
Postad 12 juni 2008 - 11:28
Tänkte bara skriva att jag är en blivande inoit, beställde i måndags pi60 efter att ha varit på IÖs senaste demokväll (ville ju kolla vad all uppståndelse handlade om och hade fått mycket pengar över de senaste månaderna). Blir vitlackade med den nya svarta sockeln, enligt IÖ kommer de antagligen anlända någon gång i Juli. Sjukt bra högtalare verkligen. Kan bli komplettering med matchande A2or senare.
Vad är den nya svarta sockeln? Vidareutveckling eller bara för syns skull? Finns det bilder?

Postad 12 juni 2008 - 11:31

Postad 12 juni 2008 - 12:19
Postad 12 juni 2008 - 12:58

För dom som inte vet vad vi pratar om så är det en "fot" till pi60 där det finns utfräst för sd-fötter.
Så det ser ut som en monterad fot nästan, bara nån milimeters mellanrum, men högtalaren vilar helt på sd-fötter i dom urfrästa håligheterna. Gjorde en snygg skiss

Mkt smidigt, så slipper man se dom ej så vackra fossingarna.
Den riktiga sockeln har lite fasningar och så, bara en principskiss.
Postad 12 juni 2008 - 13:47
Kan knappt vänta tills man får godsakerna =)
Postad 12 juni 2008 - 21:18
Martin,vänder du på sockeln du gjort skiss på så blir det rätt,själva sockeln består av en massiv skiva som skruvas fast i pi60 lådorna med 4 st skruv,sen är det urfräsningar för fötterna i sockeln,så när monteringen är klar så är sockeln nån mm från golvet.MvhFast monterade är väl lite fel ord att använda kanske
För dom som inte vet vad vi pratar om så är det en "fot" till pi60 där det finns utfräst för sd-fötter.
Så det ser ut som en monterad fot nästan, bara nån milimeters mellanrum, men högtalaren vilar helt på sd-fötter i dom urfrästa håligheterna. Gjorde en snygg skissuntitled.JPG 6,96K 0 Antal nerladdningar
Mkt smidigt, så slipper man se dom ej så vackra fossingarna.
Den riktiga sockeln har lite fasningar och så, bara en principskiss.
Postad 12 juni 2008 - 22:14
Såklart, man ska inte dricka öl och tänka/rita samtidigtMartin,vänder du på sockeln du gjort skiss på så blir det rätt,själva sockeln består av en massiv skiva som skruvas fast i pi60 lådorna med 4 st skruv,sen är det urfräsningar för fötterna i sockeln,så när monteringen är klar så är sockeln nån mm från golvet.Mvh

Jag tänkte på ett hembygge jag såg när jag ritade, det såg ut sådär.
Redigerat av Martin, 12 juni 2008 - 22:15.
Postad 13 juni 2008 - 14:49

Mvh
Ljudkvalite
Postad 13 juni 2008 - 17:05
Postad 13 juni 2008 - 17:58

Fruktansvärt snyggt

Tror dina pi60 koller bli skitsnygga med vit lack och svart fot.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 13 juni 2008 - 18:42
Redigerat av Erik_a80, 13 juni 2008 - 18:42.
Postad 13 juni 2008 - 21:23

Gillar utsendet på dom där Y-2 lådorna

Postad 16 juni 2008 - 16:15

Mvh
Ljudkvalite
Postad 16 juni 2008 - 20:46

Hur har du placeringen i rummet nu då, med basmodulerna och frontarna ?

Postad 16 juni 2008 - 21:11
Mvh
Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 16 juni 2008 - 21:12.
Postad 16 juni 2008 - 21:12

Postad 16 juni 2008 - 21:21
Har ju haft Öhman hos mig för se vad jag ska göra med rummet så snart blir det ännu bättre ljud.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 16 juni 2008 - 21:25

Nå vad sa han, fick du en jobbig bakläxa på rummet ?! det blir sommarskola då eller ?

Redigerat av DVD-ai, 16 juni 2008 - 21:26.
Postad 16 juni 2008 - 22:06
Mvh
Ljudkvalite
Postad 17 juni 2008 - 09:19

Postad 18 juni 2008 - 22:19

Postad 19 juni 2008 - 07:52
Anders
Postad 19 juni 2008 - 13:33
Postad 19 juni 2008 - 14:00
2308 borde funka bra. Fast jag tror jag väntar på de nya maskinerna som borde komma snart, vore nice med avkodning av DTS-HD och DD TrueHD. Sa visserligen att jag sket i funktioner, men stöd för ljudformat är bra annars är hela digitaldelen i receivern onödig typ.
Postad 19 juni 2008 - 14:43

Mvh
Ljudkvalite
Postad 19 juni 2008 - 17:10
Skulle säkert klara mig med en Denon snäppet under också.
Postad 20 juni 2008 - 08:49
Finns det fler bilder från det där rummet? Det ser ut att ha estetiskt tilltalande akustiska åtgärder.
Postad 20 juni 2008 - 09:48
ÄR det peerless XLS element, är om inte annat extremt likt i alla fall

Postad 20 juni 2008 - 10:09
Sen är delar av elemente som du säger från XLS

Max användbar slaglängd för Ino W121 är faktiskt ungefär 5 cm. Även i praktiken kan man konstatera att man vid slaglängdsutnyttjande i den graden fortfarande inte hör klagomål om hörbar distorsion från lyssnarna, fast mätbar är den förstås.
Dimensioneringen för Ino W121 gjordes långt innan Peerless kom ut med sin XXLS-serie, och bortsett ifrån att det finns ytliga likheter (och membranytan är samma, ja) är egenskaperna väldig olika. W121 har exempelvis väsenligt mycket lägre rörig massa eftersom jag inte gör några dimensioneringar för pyttelådor, som ändå kommer att fördärva allting med sin fjädringsolinjäritet, och vad är då vitsen med att utgå ifrån ett långslagigt element?
Saken är den att när W121 togs fram fanns inte XXLS, däremot XLS, så den korgen använde jag (medmodifikationer) för det tyckte jag passade mycket bra. Detsamma gällde när W104 togs fram.
De senare tillkomna XXLS-motorsystemen har vissa likheter med det jag tagit fram till W121. Jag känner inte till de olika varianterna av XXLS-element dock, utan har bara stött på ett par modeller, vilka båda två hade en väsentligt högre rörlig massa än W121.
Det använder samma korg som XLS-baselementen från Peerless (bortsett ifrån att korgens hals här är 1 cm längre för att ge utrymme för 2 cm extra slaglängd p-p) men i övrigt är det ett väldigt annorlunda element.
Det är gjort för att arbeta i lågvolymer om en bra bit över 100 liter, så rörliga massan är i runda tal hälften av den hos XLS-elementen, och även det mesta andra skiljer sig. Impedansen är på 9 ohm, motorn är svagare trots att talspolens resistans är mycket högre än i XLS. Det har heller ingen fyrlagerstalspole.
Alla element som används i Ino-högtalare är Ino-element. För det
mesta använder jag dock redan existerande korgar, eftersom man
kan spara pengar på att slippa göra en massa nya gjutverktyg för
sådana, till ingen nytta.
Ibland går det inte dock, och jag måste göra nya korgar, eller nya
delar till existerande korgar för att modifiera dem, som i detta fall.
Men jag gör det bara om det finns särdeles goda skäl till att korgar
som finns redan inte går att använda.
Resten av delarna till elementet är knepigare att hitta färdiga, så
dom behöver jag tyvärr för det allra mesta göra, specialanpassade
för elementet ifråga. Många poldelar, magneter bobiner, talspolar,
domar och konmembran, gummiupphängningar och centerdomar
har det ju blivit genom åren.
Redigerat av Martin, 20 juni 2008 - 10:23.
Postad 20 juni 2008 - 10:17
perlees kontigt att ingen har mät upp ino elementen och för att se hur mycket dom skiljer sig från perlees elementenIno-W121. Sen vem som tillverkar dom just nu vet jag inte.
Redigerat av Unregistered1022, 20 juni 2008 - 10:18.
Postad 20 juni 2008 - 10:26
Jo det vore ju skoj att se iofs om någon har tid och lust, men det är inte många parametrar som är lika som sagt.perlees kontigt att ingen har mät upp ino elementen och för att se hur mycket dom skiljer sig från perlees elementen
Postad 24 juni 2008 - 06:09
Halloj!
Skulle vilja ha ett par ACO-skivor, men eftersom jag inte har någon bil så blir det ett väldigt projekt att kunna hämta dem själv. Tänkte därför kolla om det är någon som ska upp till Öhman via Norrköping som skulle kunna tänka sig att köpa med sig ett par skivor till mig?
Upprepar min förfrågan, det är ett par av de mindre skivorna jag vill ha....
----------------
Now playing: Eddie Vedder - Rise
via FoxyTunes
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar