Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8.590908 (21) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8.9375 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 9.064516 (30) Inga priser
Samsung Q96 50" TV - PS50Q96HD (TV) 2 8.999998 (14) Inga priser
Samsung Q97 50" TV - PS50Q97HD (TV) 1 8.738094 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8.924528 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 13 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 17 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 17 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 18 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 18 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 18 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 18 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 18 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 18 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 18 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 18 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 18 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 18 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 18 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 18 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 18 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 18 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 18 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 18 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 18 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 18 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 18 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 18 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 18 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 18 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 18 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 18 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 18 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 18 år sedan

Postad 21 August 2007 - 16:43

LikeAGlove
  • LikeAGlove
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej hej, har nu bestämt mig för en till SAMSUNG PS-50Q97HD, det mesta jag läst i denna tråden verkar vara folk som vill få till det där lilla extra och pilla å ha sig, det enda jag är intresserad av är att se dvd med bra bild. Sen är det ju klart att alla definerar "bra bild" olika men men, duger denna maskinen till mina önskemål måntro?

Sen är det även någon som vet skillnaden mellan Q96 och Q97 är det verkligen bara att "listen" är i olika färger?

Redigerat av LikeAGlove, 21 August 2007 - 16:47.

Postad 21 August 2007 - 16:55

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Sen är det även någon som vet skillnaden mellan Q96 och Q97 är det verkligen bara att "listen" är i olika färger?

JA :)

Postad 21 August 2007 - 18:11

Stal
  • Stal
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Hej hej, har nu bestämt mig för en till SAMSUNG PS-50Q97HD, det mesta jag läst i denna tråden verkar vara folk som vill få till det där lilla extra och pilla å ha sig, det enda jag är intresserad av är att se dvd med bra bild. Sen är det ju klart att alla definerar "bra bild" olika men men, duger denna maskinen till mina önskemål måntro?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du en vanlig DVD så blir bilden helt okej, tycker jag alltså. Har man en nyare DVD som skalar upp bilden så blir den riktigt bra.

Postad 21 August 2007 - 20:50

superken
  • superken
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

JA :)

<{POST_SNAPBACK}>

:blink:

Postad 21 August 2007 - 21:22

Unregisteredb8cb7621
  • Unregisteredb8cb7621
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har du en vanlig DVD så blir bilden helt okej, tycker jag alltså. Har man en nyare DVD som skalar upp bilden så blir den riktigt bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur vet jag om jag har en DVD som skalar upp?
Kan någon förklara begreppet eller hänvisa till en tråd om det.
Jag har en H/K DVD30.

Redigerat av Unregisteredb8cb7621, 21 August 2007 - 21:23.

Postad 21 August 2007 - 22:13

ginriki
  • ginriki
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag skickar snart teveh****tet genom fönstret, satt nu o skulle kolla på film o halvvägs igenom filmen så slår den av sig själv. Slår på den o den är igång 5 sek sedan slår den av sig igen, så håller vi på o trilskas ett tag innan jag ger upp o konsulterar er istället. Är det någon som känner till detta fenomen?
Teven är cirka 1 mån gammal o har gått cirka 350h.

MVH/ Riki

Postad 22 August 2007 - 20:37

typas
  • typas
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Sitter nu och kollar på fotbollslandskampen på tv3 via parabol, måste säga att bilden är dålig. Spelarna har dålig skärpa vid rörelse och vid inlägg hackar bollen. Vilken är den mest optimala inställningen för att visa sport (film,standard,dynamisk) samt vilka bildförbättringsfunktioner ska man ha på ?

Postad 22 August 2007 - 20:56

cry_wolf
  • cry_wolf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tittar på samma match via boxer, inte helt bra bild.

Stängde av movie saken iaf för den pajjade bilden helt.

Postad 22 August 2007 - 21:20

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Jag skickar snart teveh****tet genom fönstret, satt nu o skulle kolla på film o halvvägs igenom filmen så slår den av sig själv. Slår på den o den är igång 5 sek sedan slår den av sig igen, så håller vi på o trilskas ett tag innan jag ger upp o konsulterar er istället. Är det någon som känner till detta fenomen?

<{POST_SNAPBACK}>

Känns som överhettning, men skulle kunna vara nästan vad som helst! Sitter den på väggen?
Du kan ju alltid lämna in den på service :lol:

Sitter nu och kollar på fotbollslandskampen på tv3 via parabol, måste säga att bilden är dålig. Spelarna har dålig skärpa vid rörelse och vid inlägg hackar bollen. Vilken är den mest optimala inställningen för att visa sport (film,standard,dynamisk) samt vilka bildförbättringsfunktioner ska man ha på ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är denna grej vi snackat om tidigare, bollen ser ut att få som knivar runt sig när den rör sig över kompexa bakgrunder som tex. publiken :lol:
Som Hoff länkade verkar det komma en FW som kanske fixar detta!

Tittar på samma match via boxer, inte helt bra bild.

Stängde av movie saken iaf för den pajjade bilden helt.

Din vän i vardagen MOVIE PLUS :lol:

Postad 22 August 2007 - 21:54

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jag är sugen på en 50 tums Q97:a och var till OnOff (i Falun) och kikade på den. Dessvärre tyckte jag att bilden var rätt risig... Enligt säljaren matades den med 720p-material via HDMI men jag tyckte bilden var grynig och det som rörde sig i bilden var inramat av en väldigt pixlig kant, väldigt tydligt.

Är det verkligen bara dåliga inställningar eller har jag haft för höga förväntningar?

Postad 22 August 2007 - 21:59

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Jag är sugen på en 50 tums Q97:a och var till OnOff (i Falun) och kikade på den. Dessvärre tyckte jag att bilden var rätt risig... Enligt säljaren matades den med 720p-material via HDMI men jag tyckte bilden var grynig och det som rörde sig i bilden var inramat av en väldigt pixlig kant, väldigt tydligt.

Är det verkligen bara dåliga inställningar eller har jag haft för höga förväntningar?

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla menyn om Movie Plus var påslagen!
Sedan kan du kolla om dynamisk var valt i menyn, för bilden ska inte vara grying.

*Edit. Slå av MP och ändra så du får något annat än dynamsik i menyn :lol:

Redigerat av Damp, 22 August 2007 - 22:00.

Postad 22 August 2007 - 23:41

ginriki
  • ginriki
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Känns som överhettning, men skulle kunna vara nästan vad som helst! Sitter den på väggen?
Du kan ju alltid lämna in den på service :lol:

Har hittat felet, är något sorts glapp i panelen, kan slå av o på teven genom att tilta panelen :lol:
Får se hur pass förekommande besvären är, har 50tummaren så det är lite bökigt att ta den till o från affären :lol:

Postad 23 August 2007 - 01:04

sarek
  • sarek
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Idag var jag och kollade på Elgiganten i Trollhättan om de hade någon PX70 inne, men ni vet nog svaret vid det här laget. De hade inte ens någon hängande på väggen som man kunde kolla på. De erbjöd och rekommenderade en LG till rabatterat pris (11 000) istället. Tyvärr hängde den bredvid en Q96:a och det var föga smickrande för LG:n. Svärta, kontrast och färger kändes mycket bättre på Samsungen. Dock tyckte jag bilden var grynig på båda TV-apparaterna som matades med SVT HD, säljaren ändrade då till någon fotbollsmatch (även den i HD) samtidigt som jag bad honom stänga av alla bildförbättringsfunktioner. Det blev bra mycket bättre även om jag fortfarande såg en tendens till grynighet, men det verkar ju kunna fixas genom att trixa lite med inställningar efter att ha läst denna tråd. Nu ska jag bara finna något billigare ställe än Elgiganten att köpa den på så jag också kan bli lycklig :lol:.

* Ett par snabba frågor dock, är den känslig för dåliga kablar eller kan man satsa på en billig HDMI-kabel?

* Jag har just nu en Samsung DVD-HR 737 med HDMI men som inte stödjer uppskalning, är det värt att byta till en med uppskalning? Kommer det göra stor skillnad?

* Med risk för att bli dumförklarad så ställer jag denna fråga ändå. Textningen på TV:n tycker jag var väldigt "taggig" om man jämför med vissa andra apparater, har detta med Plasma kontra LCD att göra eller beror det på något annat? (Bäst att skriva i parantes att det enbart är min nyfikenhet som gör att jag vill veta, det är alltså inget jag stör mig på :lol: ).

Postad 23 August 2007 - 01:35

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
ginriki:

Har hittat felet, är något sorts glapp i panelen, kan slå av o på teven genom att tilta panelen  :lol:
Får se hur pass förekommande besvären är, har 50tummaren så det är lite bökigt att ta den till o från affären :lol:

Men så ska det ju inte vara. Säkert inte så svårt att fixa till för en tekniker. Nu vet jag ju inte var du bor, men Samsung håller ju på att fixa till så att folk ska få support i hemmet, annars så hämtar de väl tv:n gratis. Ring Samusngs support och hör om de kan skicka nån.

sarek:

* Ett par snabba frågor dock, är den känslig för dåliga kablar eller kan man satsa på en billig HDMI-kabel?

Jag har inte ens testat hdmi på min ännu, men den är ju inte kräsen med gamla kassa scarts i varje fall.. Tycker den gör ett imponerande jobb med tanke på vad den får utstå när jag kopplar in mina gamla prylar.

* Jag har just nu en Samsung DVD-HR 737 med HDMI men som inte stödjer uppskalning, är det värt att byta till en med uppskalning? Kommer det göra stor skillnad?

Det undrar jag också. Jag är mkt nöjd med bilden från min gamla Pioneer som vare sig har hdmi eller uppskalning, men jag kommer nog att uppgradera ändå. Jag undrar iofs över hur mkt bättre det blir..

* Med risk för att bli dumförklarad så ställer jag denna fråga ändå. Textningen på TV:n tycker jag var väldigt "taggig" om man jämför med vissa andra apparater, har detta med Plasma kontra LCD att göra eller beror det på något annat? (Bäst att skriva i parantes att det enbart är min nyfikenhet som gör att jag vill veta, det är alltså inget jag stör mig på  ).

Det verkar vara specifikt för just denna tv av nån anledning, men jag stör mig inte heller på det.

Postad 23 August 2007 - 08:39

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Har hittat felet, är något sorts glapp i panelen, kan slå av o på teven genom att tilta panelen  :lol:

Skönt att du hittade felet!

Enligt Samsung är det sagt att har du köpt en 40" eller större får du hemservice :lol:
källa1
källa2

Postad 23 August 2007 - 08:53

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Den nya servicen avser alla återförsäljare av Samsung i Stockholmsområdet

Jahapp, vi i övriga sverige då :lol:

Postad 23 August 2007 - 11:50

ginriki
  • ginriki
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Den nya servicen avser alla återförsäljare av Samsung i Stockholmsområdet

Jahapp, vi i övriga sverige då  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

hmm, har en känsla av att sundsvall inte omfattar stockholmsområdet :lol:

Postad 23 August 2007 - 11:56

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Skönt att man förengångs skull har fördel att bo i storstan :lol:

Postad 23 August 2007 - 12:12

Unregistered7b1f3b43
  • Unregistered7b1f3b43
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Det här verkar intressant!

http://www.samsung.c...ome_service.htm

Postad 23 August 2007 - 13:21

sarek
  • sarek
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jag har inte ens testat hdmi på min ännu, men den är ju inte kräsen med gamla kassa scarts i varje fall.. Tycker den gör ett imponerande jobb med tanke på vad den får utstå när jag kopplar in mina gamla prylar.

Det låter bra då jag kommer köra scart från digitalboxen till TV:n. Får ta och testa med en HDMI-Kabel av det lite billigare slaget till DVD-spelaren, till att börja med i alla fall.

Det undrar jag också. Jag är mkt nöjd med bilden från min gamla Pioneer som vare sig har hdmi eller uppskalning, men jag kommer nog att uppgradera ändå. Jag undrar iofs över hur mkt bättre det blir..

Då sitter vi i samma sitts ungefär då. Skulle vara kul att höra från någon som testat vanlig och uppskalad DVD.

* Med risk för att bli dumförklarad så ställer jag denna fråga ändå. Textningen på TV:n tycker jag var väldigt "taggig" om man jämför med vissa andra apparater, har detta med Plasma kontra LCD att göra eller beror det på något annat? (Bäst att skriva i parantes att det enbart är min nyfikenhet som gör att jag vill veta, det är alltså inget jag stör mig på  ).

Det verkar vara specifikt för just denna tv av nån anledning, men jag stör mig inte heller på det.

<{POST_SNAPBACK}>

Så det är alltså specifikt för denna modell? Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Undrar hur det kan komma sig dock?

Postad 23 August 2007 - 14:34

Unregistered6baf198e
  • Unregistered6baf198e
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Då har man äntligen beställt en ny tv, tog bara nått år eller så :D

Bidde en Samsung PS50Q96HDX.

Postad 23 August 2007 - 14:58

LikeAGlove
  • LikeAGlove
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag har ringt in till 100 olika återförsäljare idag känns det som, men jag kan inte bestämma mig för vart jag ska köpa den, dock har jag beslutat mig för en Q96 då jag tycker dom är snyggare utan aluminumlisten. Men jag kan inte hitta nåt ställe med tillräckligt bra försäkring och support, det som leder at the moment är nog media markt men det kommer kosta ett par tusingar extra :D

Postad 23 August 2007 - 15:00

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Jag har ringt in till 100 olika återförsäljare idag känns det som, men jag kan inte bestämma mig för vart jag ska köpa den, dock har jag beslutat mig för en Q96 då jag tycker dom är snyggare utan aluminumlisten. Men jag kan inte hitta nåt ställe med tillräckligt bra försäkring och support, det som leder at the moment är nog media markt men det kommer kosta ett par tusingar extra  :D

<{POST_SNAPBACK}>

hmm, vad är ditt problem?
Du har väl lika garanti överallt?
Hemförsäkringen täcker din tv :D

Postad 23 August 2007 - 15:34

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
slog också till på en 50":are idag.. Men blev q97 för mig.. Lottade mellan den och q96, 97:an vann och får äran att flytta in i mitt vardagsrum ! :D

Postad 23 August 2007 - 15:59

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Ser fram mot rejäla omdömen från er som har handlat 50-tummare.

Postad 23 August 2007 - 16:56

LikeAGlove
  • LikeAGlove
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

hmm, vad är ditt problem?
Du har väl lika garanti överallt?
Hemförsäkringen täcker din tv smile.gif

då en 50" inte är något jag slänger in i bilen och kör in till en verkstad så fort den strular letar jag efter ett företag med bra support också, tex media markt som skickar killar inom 24 timmar som kommer och lagar den på plats, behöver dom ta med den tar dom även med sig en låne tv :D

Postad 23 August 2007 - 18:18

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

då en 50" inte är något jag slänger in i bilen och kör in till en verkstad så fort den strular letar jag efter ett företag med bra support också, tex media markt som skickar killar inom 24 timmar som kommer och lagar den på plats, behöver dom ta med den tar dom även med sig en låne tv :D

<{POST_SNAPBACK}>

Bor du i Stockholm?

Kolla några inlägg upp, så länkar jag till info om hemservice genom samsung om du köper 40" och större :D
Då behöver du inte media markt :angry:

Postad 23 August 2007 - 19:15

LikeAGlove
  • LikeAGlove
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Bor du i Stockholm?

yeah men nu bor jag ju inte i Sthlm :D

Postad 23 August 2007 - 19:26

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Bor du i Stockholm?

yeah men nu bor jag ju inte i Sthlm :D

<{POST_SNAPBACK}>

Var värt ett försök :D

Postad 23 August 2007 - 19:48

leddie
  • leddie
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kollade på samma match på min 28 tums CRT och upplevde riktigt kass kvalitet, bilden hängde inte riktigt med i vissa lägen (såg nästan lite grovpixligt ut), och det är ju inte riktigt CRT'ns svagheter...
Uppenbarligen sändningen som inte var av högsta kvalitet.
Det här gör ju att man kanske råkar skruva i onödan, när det i själva verket är sändingen som är paj, och tror det är plasman som krånglar.

Postad 24 August 2007 - 09:56

Knutten
  • Knutten
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon annan som har problem med inbränningar på sin Q97?

Har kört min tv över 400 timmar och har lika lätt att få inbränningar nu som när tv: n var helt ny totts det att jag har väldigt låga inställningar (runt 40). Undertexterna är det som orsakar mest problem och är svårast att få bort och det räcker oftast med att en bild visas i ca 2-3 sekunder för att det ska bli en inbränning.

Tacksam för svar!

MVH

/Knutten

Postad 24 August 2007 - 12:14

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Är det någon annan som har problem med inbränningar på sin Q97?

Har kört min tv över 400 timmar och har lika lätt att få inbränningar nu som när tv: n var helt ny totts det att jag har väldigt låga inställningar (runt 40). Undertexterna är det som orsakar mest problem och är svårast att få bort och det räcker oftast med att en bild visas i ca 2-3 sekunder för att det ska bli en inbränning.

Menar du inbränningar eller att du ser skuggor av texten någon sekund efteråt?
Finns inbrännings remsan kvar dagen efter?

Postad 24 August 2007 - 13:30

Unregisteredb8cb7621
  • Unregisteredb8cb7621
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Jag har ringt in till 100 olika återförsäljare idag känns det som, men jag kan inte bestämma mig för vart jag ska köpa den, dock har jag beslutat mig för en Q96 då jag tycker dom är snyggare utan aluminumlisten. Men jag kan inte hitta nåt ställe med tillräckligt bra försäkring och support, det som leder at the moment är nog media markt men det kommer kosta ett par tusingar extra  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

MediaMarkt köper troligtivs inte in från Samsung Sverige och då gäller inte pixelgarantin m.m.

Postad 24 August 2007 - 13:42

Knutten
  • Knutten
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Oftast blir det skuggor men texten från t.ex. canal +, silver och Animal planet skapar åttor (8888888888) som i princip är omöjliga att få bort.

Det verkar som TV:n är överkänslig för statiska bilder vilket är lite oroande

Postad 24 August 2007 - 17:10

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla menyn om Movie Plus var påslagen!
Sedan kan du kolla om dynamisk var valt i menyn, för bilden ska inte vara grying.

*Edit. Slå av MP och ändra så du får något annat än dynamsik i menyn :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag varit och tittat på Q97:an igen och den här gången fick jag vara ifred tillsammans med fjärren och kunde stänga av diverse otyg. Nu blev bilden riktigt bra och lever upp till den bild jag hade hoppats på.

Varför envisas tillverkarna med att bygga in "bildförbättringsfunktioner" som bara förstör bilden? Helt obegripligt...

Men nu blir jag lite orolig för inbränningarna som har diskuterats i de senaste inläggen... Jag har en knodd på snart 1,5 år och frågan är om man törs välja plasma i och med att tv'n säkert kommer att stå på ganska obevakad i framtiden?

Det här är helt klart det mest ångestframkallande elektronikköp jag nånsin har gjort (eller snarare ska göra om jag kommer till skott nångång).

Postad 24 August 2007 - 17:26

Stal
  • Stal
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag körde första 150 timmarna på 50 i ljusstyrka, 50 kontrast och 40 i skärpa. Nu har jag 80 i ljusstyrka, 65 i kontrast och 50 i skärpa när jag ser på vanliga tv-kanaler, lite andra när jag ser på film. Jag har sett lite tendenser till att bilden blir kvar 2-3 sek när jag byter kanal. Men jag har aldrig märkt av någon inbränning fast jag ser på tex Discpvery HD i 10-12 timmar isträck. Loggan försvinner efter ca 2-3 sekunder.

Postad 24 August 2007 - 19:05

maxtax
  • maxtax
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Jag körde första 150 timmarna på 50 i ljusstyrka, 50 kontrast och 40 i skärpa. Nu har jag 80 i ljusstyrka, 65 i kontrast och 50 i skärpa när jag ser på vanliga tv-kanaler, lite andra när jag ser på film. Jag har sett lite tendenser till att bilden blir kvar 2-3 sek när jag byter kanal. Men jag har aldrig märkt av någon inbränning fast jag ser på tex Discpvery HD i 10-12 timmar isträck. Loggan försvinner efter ca 2-3 sekunder.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte mer än hålla med, har inte haft några problem med inbränningar alls. Möjligtvis någon dvd-meny som varit kvar i 1-2 sekunder, men dem försvinner på en gång. TV-loggorna bränns inte in överhuvudtaget, i övrigt så är det en underbar tv :) Sitter själv och klämmer på 42''arn B)

Postad 24 August 2007 - 19:48

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Ok, låter ju bra med inbränningen.

Jag kom på en annan sak som är viktig för mig: När jag kollar på vanlig tv så fixar min 10 år gamla Panasonic 32:a att automatiskt byta mellan 4:3 och äkta widescreen om sändningen byter mellan formaten. Fixar Q97:an det eller får man sitta och fippla själv hela tiden? Detta var svårt att testa i affären. Jag klarar för övrigt inte att se förvrängd (utdragen) bild, 4:3 är 4:3 och 16:9 är 16:9...

Postad 24 August 2007 - 20:59

Stal
  • Stal
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Kör du HDMI så fixar den rätt format, dvs byter till 4:3 och 19:9 automatiskt efter sändningen. Rekommenderar HDMI eftersom skillnaden för mig mellan scart och HDMI på Canal Digitals HD-parabol är som natt och dag.

Postad 24 August 2007 - 21:15

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

Ok, låter ju bra med inbränningen.

Jag kom på en annan sak som är viktig för mig: När jag kollar på vanlig tv så fixar min 10 år gamla Panasonic 32:a att automatiskt byta mellan 4:3 och äkta widescreen om sändningen byter mellan formaten. Fixar Q97:an det eller får man sitta och fippla själv hela tiden? Detta var svårt att testa i affären. Jag klarar för övrigt inte att se förvrängd (utdragen) bild, 4:3 är 4:3 och 16:9 är 16:9...

<{POST_SNAPBACK}>

Japp. Du väljer separat hur 4:3 och 16:9 ska hanteras. :)

Postad 25 August 2007 - 08:47

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jag kommer nog att köra via analog kabeltv ett tag, om jag skiftar mellan två kanaler som kör olika format, ställer tv'n då om sig själv?

Postad 25 August 2007 - 13:18

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

Jag kommer nog att köra via analog kabeltv ett tag, om jag skiftar mellan två kanaler som kör olika format, ställer tv'n då om sig själv?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp.

Postad 25 August 2007 - 13:33

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Jag har nu kört min Q97 ett par veckor,måste säga att jag är faktiskt grymt nöjd! Ska bara bygga ett väggfäste till den nu..

Postad 25 August 2007 - 14:48

boilingpoint
  • boilingpoint
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har kört min Q97 i 3 veckor och är helnöjd,kan verkligen rekommendera denna tv.

Postad 26 August 2007 - 12:27

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
KarlXII: Tack!

Ni andra som är nöjda, tack för det också, det är mer och mer som talar för en Q97:a. Har ni lust att beskriva lite utförligare vad ni gillar mest och om ni har hittat något att irritera sig på?

Postad 26 August 2007 - 12:36

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

KarlXII: Tack!

Ni andra som är nöjda, tack för det också, det är mer och mer som talar för en Q97:a. Har ni lust att beskriva lite utförligare vad ni gillar mest och om ni har hittat något att irritera sig på?

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda jag är missnöjd med är fjärren,fruktansvärt seg och riktningskänslig! Annars är jag nöjd med bilden,det som jag tycker är viktigast! Kör på parabol från viasat!

Postad 26 August 2007 - 14:58

hottuna
  • hottuna
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Det enda jag är missnöjd med är fjärren,fruktansvärt seg och riktningskänslig!

<{POST_SNAPBACK}>

Va?? :rolleyes: Då måste det vara fel på den. Jag kan ha min fjärr liggandes hur som helst, riktad åt ett helt annat håll, täckt av täcke eller mig själv, spelar ingen roll.

Postad 26 August 2007 - 15:37

cry_wolf
  • cry_wolf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Min är med seg. I början tryckte jag ofta 2 ggr bara för att jag trodde jag missat första gången.

Postad 26 August 2007 - 15:50

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Det enda jag är missnöjd med är fjärren,fruktansvärt seg och riktningskänslig!

<{POST_SNAPBACK}>

Va?? :rolleyes: Då måste det vara fel på den. Jag kan ha min fjärr liggandes hur som helst, riktad åt ett helt annat håll, täckt av täcke eller mig själv, spelar ingen roll.

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här. Riktningskänslig är det minsta min fjärr är.

Postad 26 August 2007 - 18:23

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Samma erfarenhet med fjärren. Ibland tror man att man missat att trycka och ibland är det tvärtom, man tror att man missade att trycka till ordentligt och trycker igen :rolleyes:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.