Tackar på förhand/Bertil
Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 09 mars 2008 - 17:01
Tackar på förhand/Bertil
Postad 09 mars 2008 - 17:39
Om du har en giltig uppdatering på USB-sticka kan du göra så som det står i manualen, innan uppdatering får man reda på versioner (aktuell version i TVn respektive på USB-stickan)Är lite inne på att uppgradera mjukvaran i min Tv som inköptes september 2007. Hur kan man se vilken Fw man har i burken? Samsung 46F86
Tackar på förhand/Bertil
Om du inte har en firmwareuppdatering tillgänglig på USB-sticka måste du gå in i Service-Menyn (SM) genom att:
Ställ TVn i standbyläge
tryck sen på följande knappar i ganska snabb följd:
>info<
>menu<
>mute<
>on< (röd knapp, dvs starta TV:n)
Nu kommer information upp som bl a visar datum och version för FW och antalet driftstimmar
Gå ur SM genom att ställa TVn i standbyläge igen
Hursomhelst, problemet är ändå att få tag på uppdateringar - och mej veterligen är det bara Philips som distribuerar sådana till sina apparater via webben,
Postad 09 mars 2008 - 18:16
Ska kolla vad jag har först. Det är väl deras skyldighet att kunna leverera en mjukvaru-uppgradering annars tar det hus i ....., med tanke på hur mycket man betalat för burken. Mjukvaruuppdateringar är ju en självklarhet man ska ha tillång till ,IMHO
OBS Glöm inte att skriva upp ALLA era inställningar som ni har gjort för dom försvinner nämligen när man går in i service menyn!
Version:SQ01
Jag hade firmware 1001 och tv´n var tillverkad i augusti 2007 (46F86). Den senaste fw ska enligt uppgift vara 1012 i Australien
http://www.dtvforum....p...696&st=2380
Ps Jag är redan nu väldigt nöjd med tv¨n för utom motion blur som uppstår i bland
Ringde i dag 17/3 till Samsung support som talade om att det inte fanns någon nyare fw till 46F86. Har man problem så rådde dom mig att reklamera dit där jag köpte tv´n och dom i sin tur RMA apparaten. Sedan skulle någon tekniker komma hem.
Redigerat av Mr.Hammer, 17 mars 2008 - 15:12.
Postad 09 mars 2008 - 19:56
Postad 09 mars 2008 - 20:01
Postad 09 mars 2008 - 21:00
Får du tag på ngn förutom från Samsung så ska du vara noga med att den passar exakt till din tv. Du kan få problem med garanti om du laddar den med fel fw (Brickar den)Ingen som har nya mjukvaran på sticka och kan dela med sig då ? Lite sugen på att uppgradera jag med
Ps vad har du för fw i din?, tillverkad? mm
Postad 09 mars 2008 - 21:04
Det enda värdet jag känner till är 25000, statiskt? ???hejsan. vet nån vad den statiska kontrasten är på denna tv? 40" mvh johan
46F86
Postad 09 mars 2008 - 21:27
I senaste numret av hemmabiotidningen mäter de upp LE40F86 till 600:1 i Ansi-kontrast med en djupsvärta på 0,4 cd-m(i kvadrat).
Att jämföra med Pioneer PDP-428DX som mäter 2400:1 i Ansi-kontrast med en djupsvärta lägre än 0,1.
Redigerat av Unregistered5480a0bb, 11 mars 2008 - 19:07.
Postad 11 mars 2008 - 18:26
Var inne på mediamarkt och kikade på den (46f86) och tänkte dela med mig lite av intrycket.
var mest intresserad av 1080p24 frågan, jag gämförde med att ställa bluray på 24hz respektive 60hz när eftertexterna rullade. det blev en ganska tydlig skilnad, där 24hz var en aning mjukare. Då hade jag 100hz-läget på av.
gjorde samma sak med en 40" sony x3500, med film mode på off (motionflow av). såg precis likadant ut.
dock så tyckte jag att det var synd att samsungen flimrade lite när ljusstyrkan inte var på 10 (max). någon som har nån kommentar/lösning?
Postad 12 mars 2008 - 00:33
Tycker det är märkligt att R/F86 ä sånna pris/testvinnare. nåja, här har ni test av F96 LED no1
Bifogad fil(er)
Redigerat av toler, 12 mars 2008 - 00:34.
Postad 14 mars 2008 - 16:56
Får du tag på ngn förutom från Samsung så ska du vara noga med att den passar exakt till din tv. Du kan få problem med garanti om du laddar den med fel fw (Brickar den)Ingen som har nya mjukvaran på sticka och kan dela med sig då ? Lite sugen på att uppgradera jag med
Ps vad har du för fw i din?, tillverkad? mm
Min är byggd i Oktober 2007 och har FW 1001
Postad 15 mars 2008 - 15:01
Om du har en giltig uppdatering på USB-sticka kan du göra så som det står i manualen, innan uppdatering får man reda på versioner (aktuell version i TVn respektive på USB-stickan)Är lite inne på att uppgradera mjukvaran i min Tv som inköptes september 2007. Hur kan man se vilken Fw man har i burken? Samsung 46F86
Tackar på förhand/Bertil
Om du inte har en firmwareuppdatering tillgänglig på USB-sticka måste du gå in i Service-Menyn (SM) genom att:
Ställ TVn i standbyläge
>info<
>menu<
>mute<
Nu kommer information upp som bl a visar datum och version för FW och antalet driftstimmar
Du nämner inget om HUR man gör för att uppgradera med eller utan FW på en USB-sticka.
Ska man uppgradera via USB till skärmen, hur?
Den enda möjligheten till uppgradering är för digitalboxen, såvitt jag kan hitta bland menyer (inkl servicemenyn).
Den info om version jag hittade under servicemenyn löd:
T-SFRPEUMD-2003.1
T-BDPMPEUS-1004
SAFFRON_TR-2003
OCT 17 2007
Sen i en undermeny hittade jag:
Logic Sw Version 07Y 06M 25D
Är det nån här som vet hur man kör kalibreringen i servicemenyn?
Jag får bara "Failure" på HDMI.
Postad 15 mars 2008 - 15:20
Tackar på förhand/Bertil
Ställ TVn i standbyläge
>info<
>menu<
>mute<
Du nämner inget om HUR man gör för att uppgradera med eller utan FW på en USB-sticka.
Den enda möjligheten till uppgradering är för digitalboxen, såvitt jag kan hitta bland menyer (inkl servicemenyn).
T-SFRPEUMD-2003.1
T-BDPMPEUS-1004
SAFFRON_TR-2003
OCT 17 2007
Vet inte vilken modell du har - men det verkar som du har en Samsung Plasma (arbetsnamn SAFFRON)
Det står i manualen hur man uppgradera FW, men bara om du har en TV-modell med USB-port - vet ej om din har det. Om du inte har en TV-modell med USB-port krävs speciella PC-program+kablar som bara exempelvis en sericeverkstad/Samsung har, eftersom uppdatering då görs via TVns dsub-port. För alla Samsung TVar kan man däremot kolla vilken FW version man har genom att gå in i servicemenyn, beskrivit ovan.
Beträffande uppdatering av TVns digital-TV box (Over-air downloads) vet jag inget om hurvida detta sker i Sverige, men i exvis England förekommer det för Samsungs TVar, se exvis
http://www.avforums....ad.php?t=710191
http://www.dtg.org.u...oad_schedule.pl
Postad 15 mars 2008 - 15:49
Tackar på förhand/Bertil
Ställ TVn i standbyläge
>info<
>menu<
>mute<
T-SFRPEUMD-2003.1
T-BDPMPEUS-1004
SAFFRON_TR-2003
OCT 17 2007
Vet inte vilken modell du har - men det verkar som du har en Samsung Plasma (arbetsnamn SAFFRON)
Det står i manualen hur man uppgradera FW, men bara om du har en TV-modell med USB-port - vet ej om din har det. Om du inte har en TV-modell med USB-port krävs speciella PC-program+kablar som bara exempelvis en sericeverkstad/Samsung har, eftersom uppdatering då görs via TVns dsub-port. För alla Samsung TVar kan man däremot kolla vilken FW version man har genom att gå in i servicemenyn, beskrivit ovan.
Beträffande uppdatering av TVns digital-TV box (Over-air downloads) vet jag inget om hurvida detta sker i Sverige, men i exvis England förekommer det för Samsungs TVar, se exvis
http://www.avforums....ad.php?t=710191
http://www.dtg.org.u...oad_schedule.pl
Förlåt, missade att skriva vilken modell jag har. :-/
Det är en PS-50P96FD /XEC
På min tidigare Boxerbox så hämtade den hem uppdateringar via antenn, antar att den gör det även här för DTV.
Men för att uppgradera själva hårdvaran i skärmen så behövs det antagligen en sladd, för det finns ingen USB-port, såvitt jag kan se iaf.
Är det nån som är haj på kalibreringen? Får "Success" på DTV, men på HDMi blir det "Failure". Förstår inte varför. :-/
Mvh,
Joseph
Postad 16 mars 2008 - 11:57
Skulle nog avråda dig , i all välmening, att mecka i servicemenyn om du inte är helt säker på vad du gör. Kan ju faktiskt sluta med att du inte får igång den igen, brickar den. Det är en annan femma med F86 där man uppgraderar via USB sticka (Fat 32) Du har väl inte den möjligheten?
För oss med F86 apparater:
I Australien tankar dom ner ver 1012 från nätet och alla verkar jättenöjda med den fw för den korrigerar det tidigare felet med 100hz motion plus bl a.
http://www.dtvforum....p...696&st=2400
Postad 17 mars 2008 - 22:09
För oss med F86 apparater:
I Australien tankar dom ner ver 1012 från nätet och alla verkar jättenöjda med den fw för den korrigerar det tidigare felet med 100hz motion plus bl a.
http://www.dtvforum....p...696&st=2400
Åhh vill ha!!
Postad 18 mars 2008 - 09:11
Redigerat av andreas.h, 18 mars 2008 - 09:13.
Postad 18 mars 2008 - 18:53
Postad 18 mars 2008 - 19:12
Postad 20 mars 2008 - 03:29
Finns det någon FW nu?.
Har haft jätte mycke tv-problem & orkar inte skicka tillbaka denna,
Vad kan jag göra?
Tvn är köpt för ca en vecka sen.
/ Rickard
Postad 20 mars 2008 - 10:01
En liten uppdatering: Samsungs servicepartner Powermill/InfoCare hörde av sig först nu på morgonen, Samsung bad om ursäkt för att servicen var fördröjd. När man köpt en 40" Samsung och uppåt och bor i områden som har tillgång till Prestigeservice ( http://www.samsung.c...ge/prestige.htm ) ska man få hjälp inom 24 timmar.Jag felanmälde min 40F86:a igår morse i hopp om att få uppdaterad mjukvara. Informationen jag fick var att det är http://www.powermill.se som kommer sköta servicen. Jag återkommer när jag vet mer!
Hur som helst, på telefon sa Powermill/InfoCare nu att en mjukvaruuppdatering förmodligen är lösningen, vilket också var vad jag hoppades på. Jag reser bort nu men vi bokade 31 mars, tidigt på morgonen.
Igår pratade jag också med Samsung om varför de inte kan göra uppdateringar allmänt tillgängliga. Anledningen är bibehållen garanti - de vill helt enkelt ha full kontroll på uppdateringarna som görs. Förmodligen beror det på att det här med USB-uppdatering inte är så vanligt ännu. Ni som vill få uppdaterad firmware, felanmäl era TV-apparater!
Jag återkommer när jag fått uppdateringen. Förhoppningsvis löser den problemen!
Postad 22 mars 2008 - 11:12

Ska följa den här tråden ett tag innan jag uppgraderar iaf. Speciellt med tanke på att jag är mycket nöjd med bilden på SD, HD och Blueray (Ps3)
Samsung 46F86 kopplad till Humax 1000 vid HDMI
http://www.avsforum....ad.php?t=944490
Originally Posted by TNT13
WARNING BEFORE YOU UPGRADE!
SOOOO, if you're happy with AMP off with old firmware, you may NOT want to update to 1013.1.
Hope this helps!
Couldn't agree more...I had firmware version 1009 and upgraded to 1013.1. I wish I hadn't. In my opinion the image has drastically lost is bite or "PoP" as many have said. If the tech could have mentioned this prior to upgrading I would have settled for a little TBE from time to time....but now....I find HD 1080 no longer have the focused crisp feel and some channels have so much judder it makes them unwatchable. I have called Samsung several times about this "downgraded image"....And I believe they avoid handing this firmware out because of it. (but wont tell you up front).
So...Word to the wise, newer firmware is not always better, and once you upgrade there's no going back...
I hope they address this soon.
Postad 22 mars 2008 - 23:11
Snacka om att man börjar vela när man ser såna här inlägg i US.
![]()
Ska följa den här tråden ett tag innan jag uppgraderar iaf. Speciellt med tanke på att jag är mycket nöjd med bilden på SD, HD och Blueray (Ps3)
Samsung 46F86 kopplad till Humax 1000 vid HDMI
http://www.avsforum....ad.php?t=944490
Originally Posted by TNT13
WARNING BEFORE YOU UPGRADE!
SOOOO, if you're happy with AMP off with old firmware, you may NOT want to update to 1013.1.
Hope this helps!
Couldn't agree more...I had firmware version 1009 and upgraded to 1013.1. I wish I hadn't. In my opinion the image has drastically lost is bite or "PoP" as many have said. If the tech could have mentioned this prior to upgrading I would have settled for a little TBE from time to time....but now....I find HD 1080 no longer have the focused crisp feel and some channels have so much judder it makes them unwatchable. I have called Samsung several times about this "downgraded image"....And I believe they avoid handing this firmware out because of it. (but wont tell you up front).
So...Word to the wise, newer firmware is not always better, and once you upgrade there's no going back...
I hope they address this soon.
Det sista som sägs stämmer med all säkerhet inte eftersom det går att görs "roll back" till den närmaste 'fungerande' firmware. Det aktiveras ett nytt meny alternativ när ny FW har lagts in
Postad 24 mars 2008 - 19:48
rullande linjer på F86 försvann i samband med firmware uppdatering 1009. Jag har själv version 1007 och har sett dessa rullande linjer och stör mig på dem... Tyvärr går det inte att ladda ner en uppdatering utan du måste ringa Samsung och felanmäla tv'n för att få uppdaterat via en tekniker som kommer hem till dig, om du har en svensksåld tv. Jag har tyvärr oturen att ha köpt en tv som är grå importerad från Tyskland och är då hänvisad till att skicka den till en verkstad i Sverige för att uppgraderas.. Det suger och jag vill inte skicka den, hoppas på att få uppdatering hemskickad via USB pinne alt. hitta en firmware från Samsung Tyskland.. Någon som vet om den går att ladda ner någonstans?
Mvh Anders
Postad 25 mars 2008 - 11:48
Och vilka är det som kör med grå-import? Komplett? ChargeIT? NetOnNet? Dustin?
Postad 25 mars 2008 - 12:38
Har en Yamaha-DVD kopplad via HDMI som stödjer 720p och 1080i, och frågan är väl, hanterar F86:an uppskalning på HDMI-ingången eller hur funkar det ? Eller kommer jag få nöja mig med 1080i ?
M.v.h
Josh
Postad 25 mars 2008 - 13:32
Hej Njodo,
rullande linjer på F86 försvann i samband med firmware uppdatering 1009. Jag har själv version 1007 och har sett dessa rullande linjer och stör mig på dem... Tyvärr går det inte att ladda ner en uppdatering utan du måste ringa Samsung och felanmäla tv'n för att få uppdaterat via en tekniker som kommer hem till dig, om du har en svensksåld tv. Jag har tyvärr oturen att ha köpt en tv som är grå importerad från Tyskland och är då hänvisad till att skicka den till en verkstad i Sverige för att uppgraderas.. Det suger och jag vill inte skicka den, hoppas på att få uppdatering hemskickad via USB pinne alt. hitta en firmware från Samsung Tyskland.. Någon som vet om den går att ladda ner någonstans?
Mvh Anders
Hejhej.
Jag köpte tvn på komplett så min är en import (tycker det är dåligt att dom inte skriver nått om det) Men ska iaf skicka tillbaka tvn till dom & förhoppningvis få en som funkar bättre. men risken är säkert stor att man får en med samma fel igen. Dom hade iaf inte någon koll på någon udate till tvn, ringde för en vecka sedan dit & han skulle kolla upp det, men har ej hör av sig. Så nu gjorde jag en returanmälan via hemsidan,
Jag har ju haft denna modell tidigare, men den köpte jag på mediamarkt & på den var det inte dessa rullningar. Den lämnade jag tillbaka pga att den sköt förjävligt.
Postad 25 mars 2008 - 13:38
Hur är det med dessa grå-importer, vad är det man förlorar? Är det 100% pixelgaranti och det här med uppdateringar eller?
Och vilka är det som kör med grå-import? Komplett? ChargeIT? NetOnNet? Dustin?
Man får inte samsungs service att service stället kommer & hämtar tvn dirket hemma hos dig om det händer nått.
Nu måste ju min tv som jag har köpt gå via posten till komplett.se , sen om dom mot förmodan inte ger mig en ny påengång skickar dom iväg tvn till ett service ställe,
Men annars har jag ingen koll på garantiavtalen gentimot samsung det är iaf inte helt lika när man köper en import.
Postad 25 mars 2008 - 13:44
Har en nybörjarfråga om uppskalning för F86:an.
Har en Yamaha-DVD kopplad via HDMI som stödjer 720p och 1080i, och frågan är väl, hanterar F86:an uppskalning på HDMI-ingången eller hur funkar det ? Eller kommer jag få nöja mig med 1080i ?
M.v.h
Josh
Hej
Men en DVD-film kan väl inte spelas upp i mer än 576p iaf. eller har jag fel.
Ä jag har ingel koll hoppas du får ett bättre svar snart mvh Rickard
Postad 26 mars 2008 - 07:50
Vad är det för skillnad på F96 och F86?
Vilken är att föredra ? Och pga. vad ?
Postad 26 mars 2008 - 08:10
Hajk,
F96 har LED-teknik som ger bättre svärta. Den BÄSTA svärtan på marknaden.
Därför föredrar jag den, och därför köper jag den idag.
Redigerat av sepulfreak, 26 mars 2008 - 08:11.
Postad 26 mars 2008 - 09:00
Postad 26 mars 2008 - 14:48
Bra val - är själv fascinerad ägare till F96 sedan drygt 1 vecka.Hajk,
Ångrar inte storleken det minsta, trots bytet från 26" tjockT. Var rädd att det skulle bli för STORT steg, men det blev bara för dyrt...
Är det dags med en "owners therad" eller "calibration thread" måntro?
Postad 26 mars 2008 - 17:16

Postad 26 mars 2008 - 18:45
Du kan väl använda vilken HDMI ingång du vill...??
...
Redigerat av tuffodum, 27 mars 2008 - 01:30.
Postad 26 mars 2008 - 22:26
Postad 27 mars 2008 - 09:58
Håller med, men han har helt rätt. Jag läste samma tråd någon gång för länge sedan, och till slut höll alla med om att ingång 3 reagerar lite annorlunda från de andra två ingångar. Det finns någon slags fel i de andra två ingångar som inte finns med på ingång 3.det där med PS3 bara på 3e HDMI är nog det mest bissarra påstående jag läst. dum
Postad 27 mars 2008 - 23:44

Mvh Kassören
Postad 28 mars 2008 - 22:25
Bra val - är själv fascinerad ägare till F96 sedan drygt 1 vecka.Hajk,
Ångrar inte storleken det minsta, trots bytet från 26" tjockT. Var rädd att det skulle bli för STORT steg, men det blev bara för dyrt...
Är det dags med en "owners therad" eller "calibration thread" måntro?
nice! Måste vara ren njutning! Vilket avstånd sitter du på och vad har du att säga om standard sändningar? Jag sitter på knappt 3m vilket ger en precis lagom biokänsla i mina ögon och kommer ha den i princip enbart till höguplöst, planerar inköp av bluray så småningom.
Redigerat av sepulfreak, 28 mars 2008 - 22:34.
Postad 28 mars 2008 - 22:32
Det är möjligt F96 har bästa svärtan, men den dras med problem just relaterade till LED tekniken. På AVforums.com finns det en snubbe som köpte båda för att jämföra, i slutändan lämnade han tillbaka F96an och behöll F86an. Så frågar du mig så är F86an att föredra, dessutom är den billigare.
Ett fruktat problem med LED:en är "svartpåvitt-blödningar" tex en muspekare/eftertexter mot svart bakgrund eftersom det verkligen är kolsvart. Att det problemet inte uppenbarar sig på modellen under är för att den helt enkelt inte blir lika svart. Detta är ju ett problem som man får överväga, vilket jag gjort, likaså den extremt snäva betraktningsvinkeln vilket för mig inte var någon issue. Men det vore kul att diskutera lite med dig om vilka fördelar du väger för F86 gentemot F96 eftersom jag antar att DU sett båda in real life och jmfrt. nja förutom priset alltså. Det som diskuterats på AV; så föredrar du F86 för att en på AV lämnade tillbaka efter att HAN jmfrt eller för att du själv tagit ställning till det med dina egna ögon framför tv:n? ha det nice!
Redigerat av sepulfreak, 28 mars 2008 - 22:39.
Postad 29 mars 2008 - 10:30
Postad 30 mars 2008 - 12:13
Postad 30 mars 2008 - 13:29
Problemet som beskrevs var att eftersom led stänger av belysningen på delar av bilden för att få den svärtan den har så missar den små detaljer. Exemplet som beskrevs var från en starwars film där den helt enkelt missade att det fanns små stjärnor på den svarta himlen och stängde av belysningen. Vilket gjorde att det blev helt svart och såg allmännt underligt ut. Fanns ingen anledning för mig att jämföra dom, jag ville inte betala extra för den featuren. Om du nu säger att det finns ännu mer problem så gör väl det bara att den går ännu mer bort.
Enligt min mening överväger fördelarna med Samsungs implementering av local-dimming tekniken dess nackdelar. Andra high-end LCDer må ha bättre detaljer/färgåtergivning "out of the box", men använd min F96 okalibrerad än så länge. Även fast vi kommer få se bättre lösningar på denna teknik i framtiden gjorde jag avvägningen av köpet bland dagens utbud. Ångrar inte 52" storleken, skulle inte kunna tänka mig mindre, även fast jag byter från 26" CRT från 1980-talet. Sedan tycker jag LED ger en behagligare bild att titta på än lysrör, och sätter detta framför 100Hz tekniken. Om man vill kan man ju dessutom stänga av dimmingen och få en konventionell backlight och reglera den statiska ljusstyrkan själv som på andra LCDer.
Förhoppningsvis nöjer jag mig med denna i över 10 år, sedan är OLED-tekniken billig att köpa och mognare.
Postad 31 mars 2008 - 16:03
Postad 31 mars 2008 - 21:05
Problemet som beskrevs var att eftersom led stänger av belysningen på delar av bilden för att få den svärtan den har så missar den små detaljer. Exemplet som beskrevs var från en starwars film där den helt enkelt missade att det fanns små stjärnor på den svarta himlen och stängde av belysningen. Vilket gjorde att det blev helt svart och såg allmännt underligt ut. Fanns ingen anledning för mig att jämföra dom, jag ville inte betala extra för den featuren. Om du nu säger att det finns ännu mer problem så gör väl det bara att den går ännu mer bort.
Enligt min mening överväger fördelarna med Samsungs implementering av local-dimming tekniken dess nackdelar. Andra high-end LCDer må ha bättre detaljer/färgåtergivning "out of the box", men använd min F96 okalibrerad än så länge. Även fast vi kommer få se bättre lösningar på denna teknik i framtiden gjorde jag avvägningen av köpet bland dagens utbud. Ångrar inte 52" storleken, skulle inte kunna tänka mig mindre, även fast jag byter från 26" CRT från 1980-talet. Sedan tycker jag LED ger en behagligare bild att titta på än lysrör, och sätter detta framför 100Hz tekniken. Om man vill kan man ju dessutom stänga av dimmingen och få en konventionell backlight och reglera den statiska ljusstyrkan själv som på andra LCDer.
Förhoppningsvis nöjer jag mig med denna i över 10 år, sedan är OLED-tekniken billig att köpa och mognare.
Oj! 10 år? Förhoppningsvis är IMLED här långt innan det och är det så så finns det nog ingen anledning att satsa på OLED. Kontrastmässigt ska de vara ganska jämförbara, men ljusstyrkemässigt slår nog IMLED OLED. Jag har oxå en F96 och frågan är hur mycket den är värd när IMLED kommer, för jag kommer sälja den direkt då. Jag tycker i alla fall just nu att den är värd varenda krona utöver priset för en F86. Den är helt klart det absolut bästa jag sett och det som retat mig mest, dvs glödande grå dimma, slipper jag nu. Jag har inte haft mycket tid till att kalibrera TV:n och jag kör den fortfarande i från låda inställningar och jag blir lika imponerad varje gång när jag drar igång något HD-material. Blödning av ljus runt upplysta föremål på svart bakgrund är ett icke problem för mig. Det syns bara (så att man reagerar) när t.ex. en markör blinkar eller när en muspil dras över en svart skärm + rullande vita eftertexter. I övrigt märker man det inte under förutsättning att man sitter rakt framför TV:n. 15 grader off axis och det är ett helt annat ballgame. Några stjärnor som försvinner har jag inte sett, detta är nog ett problem som kan dyka upp om man ställer in TV:n för absolut bästa svärta. Det gäller som alltid när man hanterar TV-apparater och skärmar att hitta en balans mellan svärta och ljusstyrka. Denna TV är sammanfattningsvis inget för den stora familjen dock. Detta med betraktningsvinkel är verkligen viktig och måste understrykas väldigt mycket. Sitter man i fel vinkel är upplevelsen av denna annars grymma TV helt förstörd. Fast då kan man ju helt enkelt slå av Smartlighting och vips så har man en F86...fast utan 100 hz dårrå.
Redigerat av majstang, 31 mars 2008 - 21:10.
Postad 02 april 2008 - 07:39
Killen på samsungs support var helt oförstående när jag berättade om att denna bugg. Han ville skicka in den på service direkt. Tack för det, precis vad man vill höra efter att ha haft tv:n i 14 timmar.
Ni som haft problem med flimmer i 24p-läget, hur har det gått för er? Har ni fått tv:n uppdaterad till en senare firmware än 1007.0, och hur gick det till?
Redigerat av Unregistered0b130625, 02 april 2008 - 09:39.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar