Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba Z3030 - 37"-52"

1520 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2008 - 06:49

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

...skärmen skulle vara konvex/konkav (minns inte riktigt vem som drar ut :) ) här ute.

Konvex växer sig tjock.
Konkav går nästan av.
Så, nu kommer du alltid komma ihåg vilken som är vilken!

Postad 17 January 2008 - 07:10

GodZilly
  • GodZilly
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Jag har haft min TV i två dagar nu. Jag var väldigt nöjd igår men idag upptäckte jag en sak som var mindre trevligt. När jag körde ett PS3-spel upptäckte jag att de nedersta 4cm på skärmen uppdateras mycket segare än resten, det är som en släpning där. Efter mycket testande kom jag till slut fram till vad det är: NTSC-signaler. Jag testade ett PAL-spel på min PS2:a och då finns inte "släp-kanten" längst ner.
Att köra 1080p-trailers på PS3:an verkar funka fint men när man kör spel så är kanten där. Jag har inga Blu-ray-filmer än så jag kan inte testa en sån.

Är det någon annan som upplevt detta? Finns det någon inställning jag kan göra? Har jag fått ett måndagsex.? Jag har flera NTSC-spelkonsoller så det här kommer inte att hålla om det inte går att åtgärda.

Jag kan ju lägga till att om jag kör ett NTSC (Amerikanskt) PS2-spel så får jag den där tearing/släpnings-kanten men om jag istället poppar i ett PAL (Europeiskt) PS2-spel (min maskin är chippad, därför kan jag köra flera regioner) så syns kanten inte som sagt.

Postad 17 January 2008 - 07:28

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Hej där kära Toshiba ägare!

Idag blev jag en lycklig ägare av en Toshiba 47z3030. Satte upp den direkt och började pilla runt. Grundinställningarna var ju inte alltför klockrena, men eftersom jag har läst här i några månader nu så har jag gjort vissa inställningar.

Dock har jag en fråga som jag inte har hittat något svar på. På min tv är det som att bilden blir utdragen vid sidorna. Det finns på både höger och vänster sida, ca 4 cm fram till kanten där då bilden blir utdragen ungefär som att skärmen skulle vara konvex/konkav (minns inte riktigt vem som drar ut :) ) här ute. Finns det någon som har haft samma problem och löst det?

Har allt samma på min men olika mkt beroende på vilken bild inställning jag har.
Trycker du på "visningsformat" knappen på kontrollen så får du ju fram ett antal
olika visningslägen,t.ex Brett format, Exact scan och Bio1 mm. Där kör jag på brett format
för ja tycker de blir minst knepigt i kanterna då. Nu har ja inte provat massor,kanske ngn annan
som tycker ngn annan är bättre som testat lite mer än jag?

Postad 17 January 2008 - 07:49

GodZilly
  • GodZilly
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Jag har haft min TV i två dagar nu. Jag var väldigt nöjd igår men idag upptäckte jag en sak som var mindre trevligt. När jag körde ett PS3-spel upptäckte jag att de nedersta 4cm på skärmen uppdateras mycket segare än resten, det är som en släpning där. Efter mycket testande kom jag till slut fram till vad det är: NTSC-signaler. Jag testade ett PAL-spel på min PS2:a och då finns inte "släp-kanten" längst ner.
Att köra 1080p-trailers på PS3:an verkar funka fint men när man kör spel så är kanten där. Jag har inga Blu-ray-filmer än så jag kan inte testa en sån.

Är det någon annan som upplevt detta? Finns det någon inställning jag kan göra? Har jag fått ett måndagsex.? Jag har flera NTSC-spelkonsoller så det här kommer inte att hålla om det inte går att åtgärda.

Jag kan ju lägga till att om jag kör ett NTSC (Amerikanskt) PS2-spel så får jag den där tearing/släpnings-kanten men om jag istället poppar i ett PAL (Europeiskt) PS2-spel (min maskin är chippad, därför kan jag köra flera regioner) så syns kanten inte som sagt.

Uppdatering: Idag när jag testade TV:n igen så var kanten borta oavsett signal (NTSC vs. PAL). Jag vet inte om det var något tillfälligt igår eller om det berodde på att jag hade för många in-enheter igång samtidigt. Jag får undersöka mer.

Postad 17 January 2008 - 09:25

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Idag blev jag en lycklig ägare av en Toshiba 47z3030. Satte upp den direkt och började pilla runt. Grundinställningarna var ju inte alltför klockrena, men eftersom jag har läst här i några månader nu så har jag gjort vissa inställningar.

Dock har jag en fråga som jag inte har hittat något svar på. På min tv är det som att bilden blir utdragen vid sidorna. Det finns på både höger och vänster sida, ca 4 cm fram till kanten där då bilden blir utdragen ungefär som att skärmen skulle vara konvex/konkav (minns inte riktigt vem som drar ut :) ) här ute. Finns det någon som har haft samma problem och löst det?

Har allt samma på min men olika mkt beroende på vilken bild inställning jag har.
Trycker du på "visningsformat" knappen på kontrollen så får du ju fram ett antal
olika visningslägen,t.ex Brett format, Exact scan och Bio1 mm. Där kör jag på brett format
för ja tycker de blir minst knepigt i kanterna då. Nu har ja inte provat massor,kanske ngn annan

Jag tycker att ni ska läsa i manualen på sidan 20-21! :)

Postad 17 January 2008 - 10:05

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
En varm rekommendation till oss alla faktiskt. En hel del av frågorna besvaras där! :)

Jag tycker att ni ska läsa i manualen på sidan 20-21! B)

Postad 17 January 2008 - 11:06

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Jag tycker att ni ska läsa i manualen på sidan 20-21! :)

Har allt läst de men vet fortfarande inte vilken som är bäst.
Och då menar ju på vanlig Digital tv sändning. När tv:n fick bestämma själv så ville han ju ha Super Live1 läget
men de tyckte ja ju ble skit eftersom de ble fult i kanterna. Så då stängde ja av de automatiska läget
och då tycker ja Brett Format funkar bäst. Vad använder ni till Tv sändning?

Postad 17 January 2008 - 11:11

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
HDTVtests hävdade ju att 24p/5:5 pulldown inte fungerar med en PS3:a på Z3030, jag läste testen bara någon dag efter att jag hade bestämt mig för att köpa just en PS3:a som BD-spelare. Det fick mig att tveka lite, det kan ju vara ett kompabilitetsproblem mellan Z3030 och PS3. Men jag chansade och köpte en PS3 eftersom jag hade 30 dgr öppet köp. Jag har tidigare i tråden lagt fram teorin/idén att 24p fungerar, men man måste ha Film Stabilization på "Standard" för att aktivera 5:5 pulldown.

Jag vet inte hur många här på MinHembio som har testat, men nu har iaf en kille på AVForums testat och skriver följande:

Anyway, I've come to the same conclusion as you. If you turn off FS you can easily spot the pulldown artefacts that you would normally see with NTSC 2/3 material. Turning it to standard eliminates most of the judder, but not all. Examining panning shots on a couple of high-contrast desert scenes from Res Evil: Extinction and The Hills Have Eyes reveals much smoother motion, but with a bit of judder (but not 2/3 judder). The pan across the moon in FF: Rise of the Silver Surfer is also another good indicator.

When you switch FS to smooth it pretty much eliminates any kind of motion judder, so I'm fairly sure that it's inserting more interpolated frames. This can look a little artificial, but it still looks pretty damn good and works wonders for 2/3 pulldown if you hate it. I haven't seen any artefacts as a result of the processing either.

Alltså i princip samma slutsats som jag har kommit fram till, är det något läge som visar 24p korrekt är det med FS = "Standard". Men till saken hör att Engelsmannen inte har en PS3:a utan en Samsung BD-P1400 och en Toshiba HD-EP35. Det bör alltså inte vara beroende av källa och jag kommer därför behålla min PS3:a, vilket jag redan hade tänkt eftersom den är bra på så mycket annat än Blu-Ray. :)

Hippo6: om du tittar på bredbild (16:9) så är brett format rätt. Jag har även ställt in min digitalbox så att den skickar 4:3 om sändningen är 4:3, d v s jag vill inte ha någon som helst zoomning eller förvräning av bilden.

Redigerat av Tomas L, 17 January 2008 - 11:14.

Postad 17 January 2008 - 20:00

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej

Vad det gäller format på bilden så tycker jag personligen att man inte ska dra ut 4:3 till fullskärm.
Har man 42" eller större så får man tillräckligt stor bild ändå.

Kom ihåg att ställa in era digitalboxar och DVD-spelare så att de är inställda på att TV:n är 16:9.
På så vis ändras bilden automatiskt av TV till rätt format.

Jag har sätt skräckexempel på när boxen tror att TV:n är 4:3 och resultatet blir en extremt utdragen bild med svart upptill och nertill på 16:9 TV:n. Och folk som inte vet bättre sitter och tittar på sådan bild!

/ANSY

PS har nu kopplat in antenntill tv:n och kollar handboll på 4:an via inbyggda digitalmottagaren. Ibland tror man ju att det är HD-sändning!.

Postad 17 January 2008 - 23:39

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

HDTVtests hävdade ju att 24p/5:5 pulldown inte fungerar med en PS3:a på Z3030, jag läste testen bara någon dag efter att jag hade bestämt mig för att köpa just en PS3:a som BD-spelare. Det fick mig att tveka lite, det kan ju vara ett kompabilitetsproblem mellan Z3030 och PS3. Men jag chansade och köpte en PS3 eftersom jag hade 30 dgr öppet köp. Jag har tidigare i tråden lagt fram teorin/idén att 24p fungerar, men man måste ha Film Stabilization på "Standard" för att aktivera 5:5 pulldown.

Jag vet inte hur många här på MinHembio som har testat, men nu har iaf en kille på AVForums testat och skriver följande:

Anyway, I've come to the same conclusion as you. If you turn off FS you can easily spot the pulldown artefacts that you would normally see with NTSC 2/3 material. Turning it to standard eliminates most of the judder, but not all. Examining panning shots on a couple of high-contrast desert scenes from Res Evil: Extinction and The Hills Have Eyes reveals much smoother motion, but with a bit of judder (but not 2/3 judder). The pan across the moon in FF: Rise of the Silver Surfer is also another good indicator.

When you switch FS to smooth it pretty much eliminates any kind of motion judder, so I'm fairly sure that it's inserting more interpolated frames. This can look a little artificial, but it still looks pretty damn good and works wonders for 2/3 pulldown if you hate it. I haven't seen any artefacts as a result of the processing either.

Alltså i princip samma slutsats som jag har kommit fram till, är det något läge som visar 24p korrekt är det med FS = "Standard". Men till saken hör att Engelsmannen inte har en PS3:a utan en Samsung BD-P1400 och en Toshiba HD-EP35. Det bör alltså inte vara beroende av källa och jag kommer därför behålla min PS3:a, vilket jag redan hade tänkt eftersom den är bra på så mycket annat än Blu-Ray. :)

Hippo6: om du tittar på bredbild (16:9) så är brett format rätt. Jag har även ställt in min digitalbox så att den skickar 4:3 om sändningen är 4:3, d v s jag vill inte ha någon som helst zoomning eller förvräning av bilden.

Kolla efter effekter från interpolering. Det finns sekvenser som forcerar fram ev. problem. Jag kan tipsa om en sekvens: Mission Impossible 3, kolla efter sekvenser med 'the vatican wall'.. tydligen blir den märklig med interpolering. Testa köra utan M100 och med..

För övrigt måste jag säga att det är en rätt schysst rulle, sällan jag rekommenderar actionfilmer... och Bournce serien, oh.. sorry, ot.. ett test hade varit väldigt bra iaf! ;)
//M

Postad 18 January 2008 - 07:29

maghed32
  • maghed32
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag funderar på att köpa 47"-aren från tyskland, my-solution. Det har pratats om problem med EPG funktionen i andra trådar vid köp ifrån tyskland. Är det något som berör denna tv också?

Postad 18 January 2008 - 13:25

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Vad är epg?

funderar också på 47an från my-solution så det vore intressant att veta om det är några skillnader på en tyskimport...

Postad 18 January 2008 - 13:40

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Vad är epg?

funderar också på 47an från my-solution så det vore intressant att veta om det är några skillnader på en tyskimport...

EPG är såvitt jag vet Elektronisk Program Guide. Och jag har inte hört någon som klagat, eller haft problem med det för att TV:n är köpt i tyskland. Men jag använder det inte själv, så jag vet inte egentligen (jag har inte kopplat in nån digital TV ännu).

Postad 18 January 2008 - 14:50

maghed32
  • maghed32
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Vad är epg?

EPG är såvitt jag vet Elektronisk Program Guide. Och jag har inte hört någon som klagat, eller haft problem med det för att TV:n är köpt i tyskland. Men jag använder det inte själv, så jag vet inte egentligen (jag har inte kopplat in nån digital TV ännu).

Ja precis, det är den Elektroniska Program Guide. Jag vet att tillexempel några Sharp användare klagat över att den inte fungerat som det är tänkt på importerade. Men om man planerar att använda extern digital tv box och inte den interna så spelar det ju ingen roll.

Postad 18 January 2008 - 16:37

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Kolla efter effekter från interpolering. Det finns sekvenser som forcerar fram ev. problem. Jag kan tipsa om en sekvens: Mission Impossible 3, kolla efter sekvenser med 'the vatican wall'.. tydligen blir den märklig med interpolering. Testa köra utan M100 och med..

För övrigt måste jag säga att det är en rätt schysst rulle, sällan jag rekommenderar actionfilmer... och Bournce serien, oh.. sorry, ot.. ett test hade varit väldigt bra iaf! ;)
//M

Jag kommer nog att köpa både MI och Bourne-trilogin när de kommer på BD med svensk text (vilket min flickvän kräver). MI:3 utan svensk text för 399 kr är inte aktuellt...

Några tips på andra scener som är problematisk för interpolering? (Blu-Ray).

Postad 18 January 2008 - 17:20

oldini
  • oldini
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

//M

Jag kommer nog att köpa både MI och Bourne-trilogin när de kommer på BD med svensk text (vilket min flickvän kräver). MI:3 utan svensk text för 399 kr är inte aktuellt...

Ett riktigt hett tips är ju annars att köpa bra film och njuta av den istället för interpoleringen ;)

Postad 18 January 2008 - 18:29

fredriksthlm
  • fredriksthlm
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag har en 47Z3030D och är väldigt nöjd med allt utom en detalj.
Det som går genom hd-ingångar syncar inte bild och ljud. Ljudet ligger lite före bilden, vilket är mycket störande. Detta upplevs särskilt tydligt i ett spel som Guitar Hero eller när man ser på en tennismatch. Någon som har förslag till en lösning? Är det ett fabriksfel? Mycket tacksam för svar!

Postad 18 January 2008 - 22:56

calhor
  • calhor
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har en liten dum fråga, hur ställer jag in hz antalet på tvn?
Vart går jag in? Vill gärna kunna ändra detta när jag kollar på film och lirar spel. (Kör film och spel med ps3).

Redigerat av calhor, 19 January 2008 - 02:07.

Postad 19 January 2008 - 19:21

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Vart går jag in? Vill gärna kunna ändra detta när jag kollar på film och lirar spel. (Kör film och spel med ps3).

TV:n spelar det källan ger ifrån sig, iaf så gott det går... du letar på fel ställe.
//m

Postad 19 January 2008 - 19:54

Loumark
  • Loumark
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Varför får jag ingen bild när jag kör från min htpc med geforce 6100 via Supra DVI-HDMI till hdmiport 1 på tv:n? En 47Z3030...
Jag ser att datorn hittar tv:n när jag kör dualview och har en annan bildskärm kopplad till datorns vga-port. Såg även nånstans att datorn automatiskt hade ställt in rätt upplösning till tv:n (1920x1080), så det är inte där felet ligger...
Inställning i tv:n??

Tack på förhand!

Postad 19 January 2008 - 20:40

icPeter
  • icPeter
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man får av foten på Toshiban? Tänkte väggmontera, men hittar ingen information i manualen.

Postad 19 January 2008 - 20:42

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man får av foten på Toshiban? Tänkte väggmontera, men hittar ingen information i manualen.

Det ska stå någonstans i den här tråden.

Edit: Hittade på det.

"Är det någon som vet vilka och hur många skruvar man ska ta bort för att få av foten på 47:an?"

"Ja det är 5st skruvar som ska bort för att foten ska bli fri.
Dom tre som sitter precis ovanför foten samt dom 2 som sitter precis bredvid.."

Redigerat av firre, 19 January 2008 - 20:47.

Postad 19 January 2008 - 21:12

icPeter
  • icPeter
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hittade bra bild i inlägg 385!
https://www.minhembi...s...t&p=1656847

Postad 19 January 2008 - 21:30

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Hittade bra bild i inlägg 385!
https://www.minhembi...s...t&p=1656847

Klockrent!

Postad 19 January 2008 - 21:40

Unregistered79450e75
  • Unregistered79450e75
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Expansys säljer just nu 42z till vrakpris, 13800kr! Billigare än 37"-varianten! :blink:

Postad 19 January 2008 - 21:52

ucam
  • ucam
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Det som går genom hd-ingångar syncar inte bild och ljud. Ljudet ligger lite före bilden, vilket är mycket störande. Detta upplevs särskilt tydligt i ett spel som Guitar Hero eller när man ser på en tennismatch. Någon som har förslag till en lösning? Är det ett fabriksfel? Mycket tacksam för svar!

Det låter inte roligt.

Har du ställt in PC läge på tv:n?

Någon annan som har dessa problem på 47"-arna? Hade tänkt köpa denna tv:n men om den har input-lag i PC läge går den fetbort.

Postad 19 January 2008 - 22:01

calhor
  • calhor
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

TV:n spelar det källan ger ifrån sig, iaf så gott det går... du letar på fel ställe.
//m

Men kan man inte ändra på tvn så det blir 100hz av eller på? Det kan man ju på de flesta andra tv-apparater med 100 hz-funktion. Varför jag undrar är eftersom när jag såg en film häromdagen och det kom en helikopter så flöt inte proppellerna riktigt, de liksom "gick för sakta" eller vad man ska säga.
Vad kan det annars bero på?
Tack på förhand

Redigerat av calhor, 19 January 2008 - 22:02.

Postad 19 January 2008 - 22:15

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Det låter inte roligt.

Någon annan som har dessa problem på 47"-arna? Hade tänkt köpa denna tv:n men om den har input-lag i PC läge går den fetbort.

Detta är ett fenomen som jag har både på Plasman, LCDn och CRtn. Samma på alla och det har knappast något med input-lag att göra, vad jag kan förstå. fredriksthlm säger väl inget om input-lag från PCn heller.
Ok. Just från spelet verkar konstigt, men menar du att input-lag även skulle påverka ljudet? Kanske?

Redigerat av ffodil, 19 January 2008 - 22:26.

Postad 19 January 2008 - 22:51

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Det låter inte roligt.

Detta är ett fenomen som jag har både på Plasman, LCDn och CRtn. Samma på alla och det har knappast något med input-lag att göra, vad jag kan förstå. fredriksthlm säger väl inget om input-lag från PCn heller.
Ok. Just från spelet verkar konstigt, men menar du att input-lag även skulle påverka ljudet? Kanske?

Nej - jag tror snarare att det är TVn som tar för tid för sig att processa bilden, så bilden hamnar på efterkälken - tror att Phlips senaste serie lider av detta.

Just specifkt för detta spelet finns det väl en inställing i spelet för att kopmensera/kalibrera detta. Har själv haft problem med detta fenomen när jag spelat in RIKTIG gura i datorn via olika ljudkort och program

Känner till folk som haft problem med olika sorters fördröjningar (inte just med Toshiba, utan andra fabrikat) - exempelvis:
1) När man rör på musen dröjer det mellan 50 -> 100 ms innan motsvarande rörelse händer på skärmen
2) Ljudet (eller bilden) kommer kommer före bilden (eller ljudet?) när man matar från en receiver (eller skickar ljudet från TVn till något, minns inte...)

Om nr 1) existerar på en TV gör det omöjligt för mig att köpa den, men problemeyt är att man har svårt att testa sådant i butik, utan får leta svaren/ fråga efter svaren på diverse forum istället

Hur år det då med Z-serien angående detta?

Redigerat av snowstorm, 19 January 2008 - 22:55.

Postad 19 January 2008 - 23:04

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Det låter inte roligt.

Håller med föregående talare, vad jag vet finns det väl en inställing i spelet för att kopmensera/kalibrera detta. Har själv haft problem med detta fenomen när jag spelat in RIKTIG gura i datorn via olika ljudkort och program

Känner till folk som haft problem med olika sorters fördröjningar (inte just med Toshiba, utan andra fabrikat) - exempelvis:
1) När man rör på musen dröjer det mellan 50 -> 100 ms innan motsvarande rörelse händer på skärmen
2) Ljudet (eller bilden) kommer kommer före bilden (eller ljudet?) när man matar från en receiver (eller skickar ljudet från TVn till något, minns inte...)

Om nr 1) existerar på en TV gör det omöjligt för mig att köpa den, men problemeyt är att man har svårt att testa sådant i butik, utan får leta svaren/ fråga efter svaren på diverse forum istället

Precis vad jag menar att det är bara 1) som har med input-lag att göra . Ljudet är det andra saker som påverkar.
Dock vet inte jag vad, mer än att det möjligen färdas olika snabbt i etern. Kan t.ex. tydligt höra olika mycket fördröjning från parabol och marksänt.

Postad 20 January 2008 - 12:43

PeterC
  • PeterC
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Var i kontakt med Webhallen som säljer 47" (19995 kr) för lite mer information om leveranstider, de skrev så här:

Vi har för närvarande inga datum på när produkten kommer in i vårt lager från vår leverantör. Detta då produkten är en beställningsvara och inte heller leverantören har den i lager eller något nytt preliminärdatum.

Då vi får ny info kommer detta stå under produktens specifika sida, antingen som ett preliminärdatum för leverans till oss eller antal i lager hos leverantören.

Info angående pixelgarantier: Vi följer alltid tillverkarens pixel garantier.

Jag är också inne på att beställa från dem. Jag har även varit i kontakt med Komplett.se och inWarehouse. Trots att inWarehouse numera ägs av Komplett.se så har de olika priser.

Vad har svenska Toshiba för pixelgaranti? Jag hittar inget på deras hemsida. En annan sak som slog mig när jag var inne på svenska Toshibas hemsida är att just 47"-aren inte finns i deras sortiment. Bara 42" och 52". Är 47"-aren nån slags gråimport hos de svenska försäljarna?

När det gäller pixelgarantin hos Komplett.se så följer de gällande ISO-standard. inWarehouse skulle återkomma med den uppgiften. Kan gissa att de har samma som Komplett.se.

Ett tag var jag inne på att beställa från my-solution.de, men om Webhallen säljer den för under 20000 så föredrar jag nog att beställa från Sverige. Är pixelgarantin bättre/sämre/lika om man beställer från Tyskland?

/PeterC

Postad 20 January 2008 - 12:55

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Varför får jag ingen bild när jag kör från min htpc med geforce 6100 via Supra DVI-HDMI till hdmiport 1 på tv:n? En 47Z3030...
Jag ser att datorn hittar tv:n när jag kör dualview och har en annan bildskärm kopplad till datorns vga-port. Såg även nånstans att datorn automatiskt hade ställt in rätt upplösning till tv:n (1920x1080), så det är inte där felet ligger...

Tack på förhand!

Hur lång är HDMI-kabeln?
Är den lång (runt 10m) så kan kan kabeln vara problemet. (Vissa grafikkort klarar långa kablar bättre än andra).

Hursomhelst så bör du byta grafikkort. Du kommer ändå inte att kunna köra någon HD-bild med bra flyt från det kortet. Jag kör just nu ett Geforce 7600GS och det klarar inte 1080P utan hack. Jag ska byta till ett ATI 2600XT som har fått bäst i test vad det gäller HTPC. ATI har i regel bättre bild på film/TV. Nvidia kanske har bättre spelprestanda.

/ANSY

Postad 20 January 2008 - 14:12

zipzipzipzip
  • zipzipzipzip
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Har också stora problem med och köra dvi-hdmi till tv.

om man kör genom vga så fungerar det utmärkt.

har testat samma kabel från en bärbar dator och då fungerade det utmärkt (så kabeln fungerar)( förutom att bilden vart "prickig" om man körde in hdmi kabeln i hdmi 3 men hdmi 1 så fungerade det perfekt)

vet inte riktigt om det har och göra att jag sitter på vista 64bit.
den bärbara vi testade ifrån var det xp 32 bit på.

har testat med 2 grafikkkort i min dator och försökt allt-. ett grafikk är hd2600xt och 7100gs.

(har de nyaste drivrutinera för båda grafikkort)

det ända jag har kvar känns det som är att försöka uppdatera tv mjukvara , men hittar vart det är står i instruktionsboken att det ska vara i "funktions" menyn men det ser ju inte samma ut som i instruktionsboken som det gör på tv...hittar ialalfall inte vart man uppdaterar på tv.

Om inte det fungerar får ma nväl köpa 32 bit OS:(( suck.

tacksam för hjälp iallafall om någon har någon ide.

Postad 20 January 2008 - 15:10

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hmm det är märkligt att flera har problem med dator över HDMI.
För mig fungerar det klockrent, men jag har haft lite problem:

Om en HDMI kabel fungerar på en dator/grafikkort behöver inte betyda att den fungerar med en annan dator/grafikkort.

Mitt ATI 2600XT klarade inte 10m HDMI kabel samt en DVI-HDMI adapter. Ingen bild alls.

Mitt Nvidia 7600GS klarade 10m HDMI och en DVI-HDMI adapter men när man såg film blev den blått "sprak" i svarta detaljer.

Dessa båda problem försvann när jag bytte till en 5m DVI-HDMI kabel (och gjorde hål i väggen).

Skärpan måste sänkas till -50 på TV:n för att liten text ska se "pixelmappad" ut.

Kontrollera att grafikkortet är inställt på 50 eller 60Hz. Har du högre Hz får du ingen bild.
Har du en annan skärm kopplad till datorn kan du få problem. Pröva att bara koppla TV:n.

Prova 1280x720, det klarar TV:n bra. (är ibland att föredra om man tycker text blir för liten i 1920x1080).

Kör du Nvidia kan du behöva ändra "Change flat panel scaling" i kontrollpanelen för att få pixelmappat.

Tips: Har du ytterliggare en dator kan du installera Real VNC på datorerna sen kan du fjärrstyra din HTPC från den andra datorn via nätverket. Koppla in TV:n till HTPC:n och starta. Får du ingen bild så ansluter du med VNC från den andra datorn och ändrar upplösning/bildfrkvens på HTPC:ns grafikkort tills du har bild.

Jag kör WinXP 32-bit. Just nu är det Nvidia 7600GS jag använder (väntar på nytt moderkort för att kunna köra ATI 2600XT). DVI-HDMI kabel 5m från Biltema. Jag har bild på TV:n direkt från boot (jag ser BIOS). Grafikkorts-drivrutinen känner igen TV:n som "Toshiba TV" och ger rätt alternativ förupplösningar.

Lycka till!
/ANSY

Redigerat av ANSY, 20 January 2008 - 15:13.

Postad 20 January 2008 - 18:07

Loumark
  • Loumark
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Tack på förhand!

Hur lång är HDMI-kabeln?
Är den lång (runt 10m) så kan kan kabeln vara problemet. (Vissa grafikkort klarar långa kablar bättre än andra).

Hursomhelst så bör du byta grafikkort. Du kommer ändå inte att kunna köra någon HD-bild med bra flyt från det kortet. Jag kör just nu ett Geforce 7600GS och det klarar inte 1080P utan hack. Jag ska byta till ett ATI 2600XT som har fått bäst i test vad det gäller HTPC. ATI har i regel bättre bild på film/TV. Nvidia kanske har bättre spelprestanda.

/ANSY

HDMI-kabeln är bara 1,5meter, så det ska inte vara några problem!..
Jo, jag har haft planer på att skaffa ett bättre grafikkortet då mitt 6100 är integrerat i moderkortet. Hade tänkt ett 2600XT, men vet inte vilket passivt kylt som passar i ett Antec Fusion-chassi.
Där e inga inställningar att göra i tv:n väl?
Det e väl bara o testa vidare!
Tack för hjälpen

Postad 20 January 2008 - 20:24

ucam
  • ucam
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Precis vad jag menar att det är bara 1) som har med input-lag att göra . Ljudet är det andra saker som påverkar.
Dock vet inte jag vad, mer än att det möjligen färdas olika snabbt i etern. Kan t.ex. tydligt höra olika mycket fördröjning från parabol och marksänt.

Det är sant. Tänkte fel där. ;)

Postad 20 January 2008 - 20:29

ucam
  • ucam
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

//m

Men kan man inte ändra på tvn så det blir 100hz av eller på? Det kan man ju på de flesta andra tv-apparater med 100 hz-funktion. Varför jag undrar är eftersom när jag såg en film häromdagen och det kom en helikopter så flöt inte proppellerna riktigt, de liksom "gick för sakta" eller vad man ska säga.
Vad kan det annars bero på?
Tack på förhand

Active vision M100 är väl det som slår av o på 100Hz?
Filmstabilisering kanske?

Iaf - sök i tråden om info. Har för mig det står nånstans.

Postad 20 January 2008 - 21:16

maghed32
  • maghed32
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag vet att detta är diskuterat tidigare men jag bara ta upp det en gång till...

Jag tittade på z3030 samtidigt som Sony w3000 idag på inWarehouse och som de flesta andra påpekat så ser z3030 hemsk ut i jämförelse med w3000, den såg faktiskt ganska hemsk ut i jämförelse med de flesta. Jag försökte ställa in den lite snabbt för att förbättra bilden men lyckades inte så bra. Ni som redan inhandlat z3030, går den att ställa in så att bilden närmar sig w3000?
Var helt inställd på att köpa en z3030 men börjar tveka lite efter dagens runda på stan.

Postad 20 January 2008 - 21:34

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Jag vet att detta är diskuterat tidigare men jag bara ta upp det en gång till...

Jag tittade på z3030 samtidigt som Sony w3000 idag på inWarehouse och som de flesta andra påpekat så ser z3030 hemsk ut i jämförelse med w3000, den såg faktiskt ganska hemsk ut i jämförelse med de flesta. Jag försökte ställa in den lite snabbt för att förbättra bilden men lyckades inte så bra. Ni som redan inhandlat z3030, går den att ställa in så att bilden närmar sig w3000?
Var helt inställd på att köpa en z3030 men börjar tveka lite efter dagens runda på stan.

Jag måste försöka att ta mig till InWarehouse och se denna TV. På beskrivningen verkar den ju inte riktigt frisk.

/ANSY

Postad 20 January 2008 - 23:18

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Jag har sett en 46" W3000 kalibrerad av Sony hos OnOff i Kista när den kört Spiderman 3 på Blu-Ray, har sedan jämfört med Spiderman 3 på 52" Z3030, så inte sida-vid-sida vilket vore optimalt men ändå bättre än ingen jämförelse. Min reflektion var att bildupplevelsen på färger, kontrast och skärpa är minst lika bra på Z3030. Efter att ha sett film med 100hz så tycker jag att "lagget" på W3000 (som inte har 100hz) var väldigt störande och därför drog ned bildupplevelsen en bra bit under Z3030. Dock så tycker jag att den djupaste svärtan är märkbart bättre på W3000 när man tittar på en helt svart bild (tex svarta kanterna i ovan o underkant när det inte är 16:9 källa), men i en film när nyanser är viktigare än absolut svart så märkte jag ingen skillnad.

Som sagt inget idealt test men ändå kallibrerade skärmar och samma uppspelningsmaterial.

Har föresten fortfarande inte hunnit plocka upp mina skärmar, har dom dock sen idag här hos mig :) Väntar på att köket ska bli klart imorgon så det inte dammar så mycket, sen blir det installation!! Mot slutet på veckan och senast helgen blir det Z3030 orgie i alla storlekar hehe!! :P

/Roger

Redigerat av TheRoggan, 21 January 2008 - 00:18.

Postad 21 January 2008 - 07:10

fredriksthlm
  • fredriksthlm
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Det låter inte roligt.

Håller med föregående talare, vad jag vet finns det väl en inställing i spelet för att kopmensera/kalibrera detta. Har själv haft problem med detta fenomen när jag spelat in RIKTIG gura i datorn via olika ljudkort och program

Det jag upplever är att ljudet ligger före bilden när jag har hdmi som källa. Det är varierande grad, men i exempelvis SVTs morgontv är det klart tydligt. Med scart (gamla xboxen) märker jag inte av något tydligt sync-fel.
Är det någon mer som märkt av detta? Är det någon som lyckats fixa till det eller har förslag? I annat fall, hur ska jag söka support i ärendet?
Tacksam för svar!

Postad 21 January 2008 - 09:55

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Prova med att ändra inställningarna för SRS WOW samt Lip Sync Latancy (HDMI).
Det kanske påverkar ljudet på något sätt.

Själv kör jag allt ljud till förstärkare som har en fördröjning på 26ms.
När jag kör den inbyggda digitalmottagaren och använder de inbyggda högtalarna ser/hör jag ingen osynk mellan ljud o bild.

/ANSY

Postad 21 January 2008 - 11:03

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Jag har inte sett W3000 sida vid sida med Z3030, men jag har haft en D3000 och i hemmamiljö så vinner Z3030 på de flesta punkter, inklusive svärta (om någon nu trodde någonting annat). Z3030 har däremot många justeringsmöjligheter och det kan vara lite av en utmaning att få ut maximal prestanda. Apparaterna sitter kanske på väggen och om man står så man ser apparaterna från ovanifrån/underifrån och sidan så kommer S-PVA panelen i Sony att se bättre ut än Z3030 med S-IPS. Jag skulle också vilja ta mig en närmare titt på Inwarehouse utställning.... :)

Postad 21 January 2008 - 15:25

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

För övrigt måste jag säga att det är en rätt schysst rulle, sällan jag rekommenderar actionfilmer... och Bournce serien, oh.. sorry, ot.. ett test hade varit väldigt bra iaf! :)
//M

Ett riktigt hett tips är ju annars att köpa bra film och njuta av den istället för interpoleringen :P

:D Ja, visst är det så! Köpte faktiskt Pirates 3 och Spiderman 3 i fredags och har tittat på dem i helgen. Naturligtvis även med tanke på 24p... :P :D Jag är nu relativt säker på att OM det är i något läge där 5:5 pulldown är aktiverat, så är det med FS=STANDARD. Juddret är försvinner, men i övrigt så är det inte så himla stor skillnad jämfört med FS=OFF. Då är frågan, beror detta på interpolering? Nej, jag tror inte det, för en anledning till att interpolera är att få bättre rörelseskärpa. Och det är precis det som händer när man sätter FS=JÄMN. Det syns tydligt på eftertexterna till Pirats 3, rörelseskärpan blir bättre, de har använt ett ganska tunt teckensnitt som gör att man enkelt kan se skillnaden. Men eftersom det inte är någon direkt skillnad [på rörelseskärpan] melllan FS=OFF och FS=STANDARD, så tyder det på att det inte sker någon interpolering och eftersom juddret försvinner så är den enda logiska slutsatsen: FS=STANDARD innebär 5:5 pulldown på 24p.

Helt säkra kan vi inte vara tills vi får bättre information från en pålitlig källa, tyvärr är denna fråga allt för komplicerad för den vanliga kundsupporten.

Redigerat av Tomas L, 21 January 2008 - 15:27.

Postad 21 January 2008 - 19:13

Rax
  • Rax
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
En liten fråga angående frakt av denna tv 47z3030, jag ska frakta den några 100 meter, från posten och hem, kan jag lägga ner kartongen i bilen utan att den går sönder? Jag har nämligen inte plats med att den står upp.

Postad 21 January 2008 - 19:23

Fredrikkk
  • Fredrikkk
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Kan inte ni lyckliga ägare av Z3030 lägga upp fler bilder/bilder på er tv, så vi som inte köpt någon ännu och inte har möjlighet att se den i verkligeheten får läskas ännu mer? :)

Postad 21 January 2008 - 23:11

Unregistered986769fe
  • Unregistered986769fe
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Hej!

Skickade in en beställning på 47" hos pixmania igår. Trots all kritik så vart det att köpa den därifrån, fråga mig inte varför. Förhoppningsvis är det inget som strular, och i långa loppet ingenting som går sönder.
Väntar nu med spänning på att få hem tvn så man kan njuta av ps3n för fullt.

Tack Tomas och alla andra som har hållit tråden levande och fyllt den med massa givande åsikter och fakta. Det är som någon annan i forumet påpekade ganska intressant att se hur denna tråd utvecklats och hur många som köpt tvn just på grund av denna, utan att ens sett tvn. Jag är nu en av dom!

Postad 22 January 2008 - 00:21

Unregistereda935097d
  • Unregistereda935097d
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Någon som vet vad den amerikanska versionen 46LX177 motsvarar i Europa? Tänker mest på denna recension.

Fick rätt så sunkigt betyg, särskilt färgåtergivningen vilket fick mig att undra om det verkligen kan motsvara Z-modellen.

Postad 22 January 2008 - 00:28

Unregistereda935097d
  • Unregistereda935097d
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Ser nu förresten att den andra Toshiban de testat är en LX196. Förmodar att X:et i båda modellerna motsvarar X:et i Europa?

Nja, är väl ganska säker på att det är Z-modellen nu. Dessutom är jag inte riktigt säker på hur jag skall tolka det som jag kallade för recension men egentligen är "Technical Ratings". Recensionen är ju något bättre även om den inte ligger på topp.

Redigerat av Unregistereda935097d, 22 January 2008 - 00:49.

Postad 22 January 2008 - 08:42

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Någon som vet vad den amerikanska versionen 46LX177 motsvarar i Europa? Tänker mest på denna recension.

Fick rätt så sunkigt betyg, särskilt färgåtergivningen vilket fick mig att undra om det verkligen kan motsvara Z-modellen.

Man undrar vad det är för panel, då det inte är samma som används i Z-serien. Det man kan ta till sig från LX177 reviews är bitar från bildbehandlingen, även om det är aningen tveksamt att dra paraleller även där.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.