Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 12 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 02 March 2008 - 22:02

Unregistered22960a33
  • Unregistered22960a33
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag har en fråga angående "user interfacet" i tvixen, närmare bestämt om den visar skivomslag och meta-data till musik. Det är så att jag är mycket nöjd med hur windows media center visar skivomslag med all infromation om skivan när man spelar upp den och jag undrar om samma typ av funktion finns i tvixen?

Problemet är det att WMP inte klarar av Flac men vixen gör det så den är mycket intressant pga. Dessuom är den liten och behändig så man kan slänga ut HTPCn och köra tvixen mot nätverket.

Om det även finns en överblick av alla skivor med omslag typ liknande skivbiblioteket i media center där alla skivomslag dyker upp så du får välja en skiva?

Någon som har lust att beskriva hur det ser ut i tvixen och om den klarar av att hantera det jag undrar. (bilder skulle uppskattas om någon orkar lägga upp ;) )

Tack på förhand.

Postad 02 March 2008 - 22:22

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Har fått lite problem med syncningen mellan ljud o bild.(ljud något efter)
Fungerar när jag kopplar ljudet direkt till förstärkare. Har för enkelhetens skull (bara en sladd när man kopplar till tv)kopplat hdmi till teven och ljud vidare från tv till förstärkaren. Basic,, men resultatet blir en jobbig fördröjning i ljudet... finns där nån funktion som tillåter mig att ställa in det här manuellt på tvixen eller kopplar jag helt galet?

Någon undrade om kvaliteten på hårt komprimerade mkv (ca 2g),, nu vill som sagt inte tvixen veta av dem o strular(inge ljud o hänger sig),, har kollat lite via laptopen o anser att bilden är helt ok, jag blev väldigt överraskad. Bilden är betydligt bättre än dubbelt så stora dvd-ripar. Hade ju vart kanon om tvixen kunde fixa dessa filer...

En sista fråga. Jag är ingen stjärna på de här med datorer o så. Ladda hem senaste vlc o har upptäckt att den slukar allt, stora som små filer i alla format. Vad är det som göratt tvixen inte klarar det samma?. Mjukvaran kan ju inte vara så otroligt hemlig?? räcker inte tvixens hårdvara till? säkert flera som tycker frågan är trög, men men - mina naiva ögon fattar inte ;)

Postad 02 March 2008 - 22:38

Resal
  • Resal
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
är det någom mer som fått missljud i fläkten i tvixen, kör på normal då låter den som en vinkelslip inte lika högt men tillräckligt störande, om man ställer den på låg 1 hörs den knappt, fick den i fredags, då kunde man hade den på hög2 och man hörde knappt fläktljudet, men nu är det "vinkelsslip" ljud i den. är det något man göra åt det eller ska man retunera den, kör inte med interndisk.
En fråga till när man stänger av den ska den inte gå ner i standby då, min stängs av och när man slår på den botar den och håller på i säker över minuten innan den hoppar igång, kör med firmware 1.1.41

Postad 02 March 2008 - 22:59

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

1. Har fått lite problem med syncningen mellan ljud o bild.(ljud något efter)
Fungerar när jag kopplar ljudet direkt till förstärkare. Har för enkelhetens skull (bara en sladd när man kopplar till tv)kopplat hdmi till teven och ljud vidare från tv till förstärkaren. Basic,, men resultatet blir en jobbig fördröjning i ljudet... finns där nån funktion som tillåter mig att ställa in det här manuellt på tvixen eller kopplar jag helt galet?

2. Någon undrade om kvaliteten på hårt komprimerade mkv (ca 2g),, nu vill som sagt inte tvixen veta av dem o strular(inge ljud o hänger sig),, har kollat lite via laptopen o anser att bilden är helt ok, jag blev väldigt överraskad. Bilden är betydligt bättre än dubbelt så stora dvd-ripar. Hade ju vart kanon om tvixen kunde fixa dessa filer...

3. En sista fråga. Jag är ingen stjärna på de här med datorer o så. Ladda hem senaste vlc o har upptäckt att den slukar allt, stora som små filer i alla format. Vad är det som göratt tvixen inte klarar det samma?. Mjukvaran kan ju inte vara så otroligt hemlig?? räcker inte tvixens hårdvara till? säkert flera som tycker frågan är trög, men men - mina naiva ögon fattar inte ;)

1. Din TV ser till att fördröja ljudet. Byt TV eller koppla på annat sätt alt. kör med dubbla kablar.

2. Du skriver inte vad det är för typ av fil (codec... inte container), hur många minuter film, upplösning eller något annat viktigt.
Om filen är riktigt hårt komprimerad så blir den sämre än att det är lönt med en mediaspelare.
90 minuter 720p mpeg4 är redan för dålig vid 4,3 GB för att det ska verka vettigt.

3. VLC har utvecklats under många år och behöver aldrig bytas ut fysiskt. Den spelar upp det mesta, men det finns program som gör det bättre om man jämför codec för codec. Tvixens bildkvalité slår det mesta under en stor hög tusenlappars PC eller DVD-spelare. Du måste jämföra på TV'n för att få en rättvis bild av det hela.
Dessutom måste Dvico hålla sig till vissa regler som programutvecklare brukar kringgå på olika sätt.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 02 March 2008 - 23:08.

Postad 02 March 2008 - 23:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

är det någom mer som fått missljud i fläkten i tvixen, kör på normal då låter den som en vinkelslip inte lika högt men tillräckligt störande, om man ställer den på låg 1 hörs den knappt, fick den i fredags, då kunde man hade den på hög2 och man hörde knappt fläktljudet, men nu är det "vinkelsslip" ljud i den. är det något man göra åt det eller ska man retunera den, kör inte med interndisk.
En fråga till när man stänger av den ska den inte gå ner i standby då, min stängs av och när man slår på den botar den och håller på i säker över minuten innan den hoppar igång, kör med firmware 1.1.41

Du kanske är ovanligt känslig eller har mer oljud än vad det bör vara.
Få den bytt om du har möjlighet.

Tvixen är en förenklad dator med en typ av Linux och måste starta upp.
Det finns en hel del DVD-spelare som har samma egenhet.

Postad 02 March 2008 - 23:50

NixxtaG
  • NixxtaG
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!
Såg av en slump denna låda på internet idag och blev genast intresserad. På många sätt verkar den vara precis vad jag vill ha. Har läst ganska mycket i denna och andra trådar men det skulle vara sjysst om någon kunde svara på lite frågor jag fortfarande har.

Den främsta anledningen till mitt intresse är .mkv uppspelningnen som min dator inte klarar av på ett ok sätt. Serier på 1.10 gb går bra men inte filmer på dryga 4. Min fråga gäller streamingen från datorn. Den har väl inget att göra med datorns prestanda i sig utan mer på din router och liknande? Filmerna borde väl spela bra om jag har ett hyggligt nätverk?

Hursomhelst tänker jag nog sätta i 500gb i den iaf, hur mycket låter tvixen då? Är det störande högt eller mer som ljudet från en relativt tyst bärbar? Blir den väldigt varm?

Funkar det att spela upp Blue-Ray iso-filer? Kommer ett sådant stöd komma tror ni?

Och till sist, vad är fördelarna respektiva nackdelarna med denna om man väljer mellan Tvix och Popcorn hour? Någon som testat båda?

Tack på förhand.

Postad 03 March 2008 - 09:50

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
NixxtaG:

Har själv en Popcorn Hour A-100, så här ser min sammanfattning ut. Har ej själv testat Tvixen!

Tvix M-6500
+ Display för enklare funktioner
+ HDMI 1.3 (stöds ej i mjukvara ännu, klarar "superljuden" tex DD+, DTS-HD när detta funkar)
+ Snygg, hög detaljfinish
+ Seriös leverantör, lång erfarenhet, bra support
- Priset (ca 4000 kr)
- Vissa buggar, värmeproblem

Popcorn Hour A-100
+ Priset (ca 2000 kr)
+ Webtjänster
+ NAS-server/Torrentklient
+ Seriös leverantör, lång erfarenhet, bra support
+ Stor öppenhet mot användare om nya funktioner
- Ej möjlighet till kopiering USB>Dator (på PCH kör man nätverk el nätverkskabel)
- Något billigare finish
- Lite slö när det gäller filöverföring
- Vissa buggar, värmeproblem

Vad gäller filstöd osv är dessa mycket snarlika, så där skiljer i stort sett inget. Bägge tillverkarna är mycket seriösa och duktiga på firmwareuppdateringar. Så oavsett köp blir du sannolikt mycket nöjd!

;)

Postad 03 March 2008 - 12:00

Alex_25
  • Alex_25
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hur är det med "klockproblemet"? Går det att ha tvixen avständ några dagar utan att klockinställningarna fösvinner? (det ena som hindrar mig från att köpa en)

Postad 03 March 2008 - 12:03

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Hur är det med "klockproblemet"? Går det att ha tvixen avständ några dagar utan att klockinställningarna fösvinner? (det ena som hindrar mig från att köpa en)

Från Tvix till Tvix verkar det som. Ingen generell lösning än.

Postad 03 March 2008 - 12:42

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Kan mna stänga av "inbedded subs" i tvixen? Har en .mkv film som har inbedded engelska o rmänska visst...men verkar som om jag måste välja antingen eller.

Är detta nåt som åtgärdas i ett nytt firmware eller kan man intes tänga av den lls i .mkv?

Jag vet inte om jag missförstår dig nu, men texten är "inbränd" i filmen, så kommer du att ha text oavsett vad du gör. Om du trycker kort på "Subtitles"-knappen på fjärrkontrollen när du tittar på filmen, och du sätter den på "Off", så ska du inte få några undertexter...

Kan mna stänga av "inbedded subs" i tvixen? Har en .mkv film som har inbedded engelska o rmänska visst...men verkar som om jag måste välja antingen eller.

Är detta nåt som åtgärdas i ett nytt firmware eller kan man intes tänga av den lls i .mkv?

Textfilen ligger i containern .mkv och bör gå att stänga av. (Har ingen 6500 att testa med)
Om du däremot vill använda en svensk text till den filmen, så kan det bli problem.
Troligen måste man "muxa om" filmen för att få dit en svensk text också.

D e just d som e problemet. Trycker på "Subtitles" och den byter bara, kan inte välja off. Jobbigt o ha text på engelska när man inte vill...man fattar ju d utan.

E annars väldigt nöjd med den, visst har fått boota den ett par ggr, men den e ju som sagt fortf ny med nytt FW. Jag har 1.1.35F i min...finns d en nyare? Finns iaf inte på deras hemsida.

Har någon annan ett problem med att spola framåt på vissa .mkv filer? Man kan kolla på dom utan problem men om man spolar så antingen hänger den sig eller stoppar filmen.

Sen en grej...min fläkt låter lite myskoo tror jag.
En fläkt ska ju bara surra, men min har ett annat ljud till, det låter som om man skulle ha en slad vid en fläkt, dvs om sladden nuddar vid fläkten. Ett exempel vore om man sätter ett spelkort på hjulet av en cykel för o få "motorcykel" ljud.

Klart inte lika högt alls...men en fläkt borde nog inte låta så...ska nog ta den till affären o kolla om d e vanligt!!!!

Postad 03 March 2008 - 12:43

Unregistered26cb8c4a
  • Unregistered26cb8c4a
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Hej

Sitter och väntar på en PopcornHour A-100... En polare har nu åkt över till staterna några dagar och jag har bett han titta i butiker efter en sådan där. Tror dock inte att han kommer att hitta någon... Det var då jag kom på tvixen igen.

Så mina frågor är enligt följande: Någon som har en aning om det kan gå att få tag i en M-6500A i någon butik i Usa?
Är det något speciellt man bör ha i åtanke om han skulle få tag i en?

Postad 03 March 2008 - 15:46

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

E annars väldigt nöjd med den, visst har fått boota den ett par ggr, men den e ju som sagt fortf ny med nytt FW. Jag har 1.1.35F i min...finns d en nyare? Finns iaf inte på deras hemsida.

Japp. http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/

Postad 03 March 2008 - 15:55

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
tack Gabbe!,, fast våra krav på bilkvalitet skiljer sig nog en aning. Har ett gäng mkv-filmer i 720p på ca 4,5g. Att klaga på den bilden är att vara sjukt kräsen. Ang de små "mkv-erna" så tycker jag att de ser bra ut. Visst kan bilden uppfattas som lite "brusigare" men va faen,, behöver ju inte vänte 2 dagar på att få ner na'...
men men, tack iaf

Postad 03 March 2008 - 16:17

Jinglerack
  • Jinglerack
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man kan köra bildspel och smidigt lyssna på musik och göra spellistor och så? Och om inte, är det någon som har en rekommendation om en annan apparat som kan detta smidigt självklart utan att förlora tvix fantastiska filmfunktioner. Tack.

Postad 03 March 2008 - 16:25

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Är det bara jag som upplever att om man spolar i filmer som man streamar via nätverket så når man inte upp i hastigheten 32x tex.... Jag tycker det går betydligt saktare.. kanske 4x fast man spolar i 32x..
Mvh

Min Tvix spolar inte i 32x exakt heller. Även fast jag kör från HDD. Men ah... Kanske beror på vilket material man spelar också.

Postad 03 March 2008 - 16:29

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
På 4100 är spolningen mer en gissning när det gäller hastigheten, speciellt bakåt. Antagligen är det lika "bra" på 6500.

Postad 03 March 2008 - 17:34

holyhansen
  • holyhansen
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Snart får man tvixen då, ska bli kul att ställa upp den mot popcornspelaren och göra en grundlig jämförelse. :)

Postad 03 March 2008 - 20:47

kastrom
  • kastrom
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag har precis fått min Tvix men den fungerar väldigt dåligt eller igentligen inte alls. Jag kan mata in inställningarna i setup, jag kan se filer i min utdelade katalog på datorn men om jag försöker spela något händer inget och enda sättet är att stänga av den. Jag har firmware 21 så jag tänkte uppgradera men ingen av de två datorerna hittar den, det är Vista på båda.
Har inte installerat hårddisken ännu men vill inte göra det eftersom jag vill få den att fungera innan jag monterar den.
Är den kass eller finns det något jag kan göra?

/Kent

Postad 03 March 2008 - 21:15

Chris72
  • Chris72
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Så mina frågor är enligt följande: Någon som har en aning om det kan gå att få tag i en M-6500A i någon butik i Usa?
Är det något speciellt man bör ha i åtanke om han skulle få tag i en?

Viktigt att tänka på, med all elektronik från USA, att de har 120V@60Hz i elnätet.
I specifikationen för Tvixen står "90-240V free voltage" så det borde fungera.. vågar du chansa?
Eventuella garantiärenden lär inte bli så smidiga, men priset är det inget fel på.
$419 plus frakt. http://www.tvixbox.c...p?product_id=23

Postad 03 March 2008 - 21:34

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag har precis fått min Tvix men den fungerar väldigt dåligt eller igentligen inte alls. Jag kan mata in inställningarna i setup, jag kan se filer i min utdelade katalog på datorn men om jag försöker spela något händer inget och enda sättet är att stänga av den. Jag har firmware 21 så jag tänkte uppgradera men ingen av de två datorerna hittar den, det är Vista på båda.
Har inte installerat hårddisken ännu men vill inte göra det eftersom jag vill få den att fungera innan jag monterar den.

/Kent

Vet inte om det här hjälper dig...

https://www.minhembi...p;#entry1811859

Postad 03 March 2008 - 23:29

Unregistered4bb56cbc
  • Unregistered4bb56cbc
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hej!

En kort fråga; kan Tvixen spela upp FLAC "bit-perfect", eller sker någon form av omsampling av ljudsignalen?

Postad 03 March 2008 - 23:59

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Hej!

En kort fråga; kan Tvixen spela upp FLAC "bit-perfect", eller sker någon form av omsampling av ljudsignalen?

Det går galant!

Postad 04 March 2008 - 01:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

tack Gabbe!,, fast våra krav på bilkvalitet skiljer sig nog en aning. Har ett gäng mkv-filmer i 720p på ca 4,5g. Att klaga på den bilden är att vara sjukt kräsen. Ang de små "mkv-erna" så tycker jag att de ser bra ut. Visst kan bilden uppfattas som lite "brusigare" men va faen,, behöver ju inte vänte 2 dagar på att få ner na'...
men men, tack iaf

Nej, det blir varken dålig eller brusig bild med 4,5GB's-filmer. Däremot så blir flytet vis snabba scener en katastrof i vissa lägen. Nu kör jag all film på 2 meter bred blid på full-HD projektor och har i och med detta fått lite större krav, men det vore väl f*n annars. Helst vill man ju köra 1080p-filer med 12GB+

Postad 04 March 2008 - 07:16

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

/Kent

Det låter inte som att det är ngt fel på Tvixen utan att du helt enkelt inte konfigurerat närverket på rätt sätt , fenomentet du beskriver uppträder(på 4100 iallefall) om du skrivit in fel Ip nr i tvixen eller glömt skriva in det , hos mig är det det IP numret som netshare visar när man startar programmet som skall skrivas in i tvixen.

Postad 04 March 2008 - 08:39

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om man kan köra bildspel och smidigt lyssna på musik och göra spellistor och så? Och om inte, är det någon som har en rekommendation om en annan apparat som kan detta smidigt självklart utan att förlora tvix fantastiska filmfunktioner. Tack.

På min TVix funkar det inte att visa bilder överhuvudtaget. Som jag fattar det har de lagt allt krut på bra videovisning. Visa bilder blev väl mer går de så går de annars får de vara.

Postad 04 March 2008 - 08:47

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Fick min 6500 igår och är mycket nöjd. Körde en .x264 film i 1080p igår från extern hårddisk utan större bekymmer. Tyvärr upptäckte jag att å -ä -ö blev ett bekymmer när jag hade svensk text på, kan detta åtgärdas?

Postad 04 March 2008 - 08:55

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

På min TVix funkar det inte att visa bilder överhuvudtaget. Som jag fattar det har de lagt allt krut på bra videovisning. Visa bilder blev väl mer går de så går de annars får de vara.

Jag tog 400 bilder på semester i Sydafrika, körde en batchresize så att TViXen (jag har en 4100) skulle slippa läsa onödigt mycket data och skala om, sparade dem i en katalog, ställde in visningstid för bilderna - och det blev ett bildspel som fungerade hur bra som helst...

Postad 04 March 2008 - 09:22

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Fick min 6500 igår och är mycket nöjd. Körde en .x264 film i 1080p igår från extern hårddisk utan större bekymmer. Tyvärr upptäckte jag att å -ä -ö blev ett bekymmer när jag hade svensk text på, kan detta åtgärdas?

Är det en inbäddad sub? För å, ä, ö visas här från mina externa subbar iaf.

Postad 04 March 2008 - 09:34

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Inbäddad sub i mkv-filer funkar inte med åäö.
Jag får konstiga tecken då.
Fungerar med typ .srt filer.

Postad 04 March 2008 - 10:11

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Problemet med åäö i filer och mappar som jag skrev om tidigare verkar bara finnas när man kör Samba.
Har testat med Netshare 2.01 och då fungerar det.
Vet inte om felet har med Samba i sig att göra eller om det är en bugg i Tvixen.
Skulle hellre vilja köra med Samba men som det är nu så går det ju tyvärr inte så bra.

Installera Windows Services for UNIX så får behöver du intte köra Tvix NetShare.

Jag hade problem med att Tvix netshare kunde hänga sig ibland v2.01. Efter att ha kört en hel dag med iso och mkv filer så nästa dag fick jag inte kontakt med servern. Så ser man att det har krashat i windows.
Så jag installerade ditt program som du rekommenderade. Men jag har ingen susning om hur jag konfiguerar det ;)

Postad 04 March 2008 - 10:17

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Jag hade problem med att Tvix netshare kunde hänga sig ibland v2.01. Efter att ha kört en hel dag med iso och mkv filer så nästa dag fick jag inte kontakt med servern. Så ser man att det har krashat i windows.
Så jag installerade ditt program som du rekommenderade. Men jag har ingen susning om hur jag konfiguerar det ;)

NFS (Network File System) using Microsoft Windows Services for UNIX

Postad 04 March 2008 - 10:52

Jeppanpeppan
  • Jeppanpeppan
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har kört tvixen med intern hårddisk (samsung spinpoint 1 TB) sedan i fredags. Provat en del .avi, samt 720p och 1080p material.
Avi hackar nästan alltid när man spolar i dem, men löst det genom att efteråt spola bakåt och trycka play direkt.

Har lyckats kolla på en del 720p utan problem, några seriavsnitt samt två filmer. Men helt plötsligt med ett avsnitt i 720 så började det hacka och jag tror efter allt mitt knapptryckande att den hände sig. Provade spela upp igen men det började hacka på exakt samma ställe, typ 12 min in. Så jag provade spela upp exakt samma klipp från datorn via nätverk och det gick galant. Exakt samma sak hände igår med en 1080p film men först efter 1h o 20 min. Så trodde först det var överhettning, fläkten var på "långsamt 2". Men efter uppackning på datorn fungerade det perfekt.

Någon som känner igen detta eller vet vad det beror på? Känns ju kasst o ha köpt 1TB hårddisk, så går det inte med säkerhet att spela upp från den.
Just det, jag kör med den senaste firmwaren!!

En annan sak; jag har kyckats få en mapp på hårddisken som innehålelr 4,5 gig som inte går att ta bort! Ej från dator eller i tvixen. Registret skadat eller så.
Något tips på program som bara tar bort grejer utan problem?

Redigerat av Jeppanpeppan, 04 March 2008 - 10:55.

Postad 04 March 2008 - 11:12

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Någon som har provat jämföra ljudkvalitéten mellan dvd iso filer och .mkv filer?

Jag har jämfört Matrix Reloaded och revolutions 1080p mot dvd-iso och vanliga .iso har bra mycket bättre ljudkvalité. DVD:a har bra mycket mer dynamik i ljudet samt bättre basomfång och mycket tajtare.

Spelade upp flera scener ur dom här filmerna och provade både optisk och coaxial digitalkabel (Supra)

Varierar ljudkvalitén på .mkv filer?. Har inte dessa högre bitrate på AC3 och DTS spåret än vad vanliga DVD's brukar ha?. Har inte ännu jämfört Pirates of the Caribbean men ska göra detta oxå.

Postad 04 March 2008 - 11:37

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Varierar ljudkvalitén på .mkv filer?. Har inte dessa högre bitrate på AC3 och DTS spåret än vad vanliga DVD's brukar ha?. Har inte ännu jämfört Pirates of the Caribbean men ska göra detta oxå.

Det beror väl som med nästan allt annat - på vad det är för källa/material? ;) Är källan dålig så blir de ju per defintion inte bättre bara för att det är en MKV-fil.

Postad 04 March 2008 - 11:51

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har lyckats kolla på en del 720p utan problem, några seriavsnitt samt två filmer. Men helt plötsligt med ett avsnitt i 720 så började det hacka och jag tror efter allt mitt knapptryckande att den hände sig. Provade spela upp igen men det började hacka på exakt samma ställe, typ 12 min in. Så jag provade spela upp exakt samma klipp från datorn via nätverk och det gick galant. Exakt samma sak hände igår med en 1080p film men först efter 1h o 20 min. Så trodde först det var överhettning, fläkten var på "långsamt 2". Men efter uppackning på datorn fungerade det perfekt.

Jag gissar ändå att du kanske behöver dra upp fläkthastigheten ett steg eller så, eller placera TViX:en på något annat ställe så att luften kan cirkulera lite bättre. Prova det och återkom. ;)

Postad 04 March 2008 - 12:04

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Man får känslan av att du har testat en hög bilder som kommer från samma ställe?
Om de är progressiva jpeg så fungerar de inte.

Postad 04 March 2008 - 12:05

TJ_Mackey
  • TJ_Mackey
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
ThePreToriaN: Jag har liksom du jämfört ljudkvaliteten mellan olika film-format och har då upptäckt att det är mycket bättre ljud på .iso och .avi filer, precis som du säger. Bättre utsignal, högre ljud, mer dynamik, större basomfång etc. MKV-filer låter dovt och instängt vilket resulterar i att jag alltid får skruva upp förstärkaren på max. Skruvar man upp ljudet på Tvixen så riskerar man ju att signalen blir förvrängd (läs tidigare i denna tråd).

sean.wiklund: Den dåliga ljudkvaliteten gäller ALLA .mkv filer, oavsett källa/material.

Eftersom det fina ljudet finns där i både .iso och .avi filer så vet vi ju att apparaten är kapabel till att återge fint ljud. Med detta sagt så borde väl en framtida firmware uppdatering kunna fixa till detta ljudproblem i .mkv filer?

Postad 04 March 2008 - 12:52

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Man får känslan av att du har testat en hög bilder som kommer från samma ställe?

man har ju inte lust att konvertera några tusen bilder för att kunna titta på dom med TViX.en.

Postad 04 March 2008 - 12:56

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

ThePreToriaN: Jag har liksom du jämfört ljudkvaliteten mellan olika film-format och har då upptäckt att det är mycket bättre ljud på .iso och .avi filer, precis som du säger. Bättre utsignal, högre ljud, mer dynamik, större basomfång etc. MKV-filer låter dovt och instängt vilket resulterar i att jag alltid får skruva upp förstärkaren på max. Skruvar man upp ljudet på Tvixen så riskerar man ju att signalen blir förvrängd (läs tidigare i denna tråd).

sean.wiklund: Den dåliga ljudkvaliteten gäller ALLA .mkv filer, oavsett källa/material.

Eftersom det fina ljudet finns där i både .iso och .avi filer så vet vi ju att apparaten är kapabel till att återge fint ljud. Med detta sagt så borde väl en framtida firmware uppdatering kunna fixa till detta ljudproblem i .mkv filer?

Japp har oxå lite en känsla av detta.
När det låter jämförbart med dynamik i .mkv filer och man skruvat upp så är istället dialogen från center-kanalen alldeles för hög. Frågan är om det har förekommit från konverteringen från Blu-Ray eller HDDVD original eller är originalen bristfälliga.

Jag har ett par filmer på Blu-ray till PS3:an men har inte hunnit jämföra dessa mot .mkv än.

Däremot bildkvalitéten från .mkv och mot min projje HS-60 (Sony) ser väldigt original lika ut, kan inte se några försämringar på de filer jag har iallafall. Mycket nöjd med det. ;)

Postad 04 March 2008 - 12:56

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Nu har jag inte jämfört ljudet grundligt mellan ISO och MKV. Men givetvis spelar bitraten in en avgörande roll vad gällande detta så lite svårt att dra ett rakt streck över vad som är bäst. Men jag kan iaf säga att jag får ut GRYMT surround (som det helt enkelt ska vara vara antar jag) ur 4.5 GB MKVs som är kodade med AC3. Inga problem här vad gällande den biten. Sen kan jag tänka mig att kvaliten på ljudet, att jag hellre skulle föredra DTS än AC3, det känns mer professionellare på nåt sätt. Är inte superinsatt fördelar resp nackdelar med de båda ljudformaten till tusen, men klart godkänt surround får jag iaf från mina MKVs kodade med AC3.

Postad 04 March 2008 - 13:00

Unregistered3eca1c15
  • Unregistered3eca1c15
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Kan man spela upp en film som är uppdelad i många filer? Om man t ex har ett gäng filer som är döpta film001.ts, film002.ts, film003.ts o s v?

Har försökt söka reda på det men hittar inte nåt.

Postad 04 March 2008 - 13:05

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

En annan sak; jag har kyckats få en mapp på hårddisken som innehålelr 4,5 gig som inte går att ta bort! Ej från dator eller i tvixen. Registret skadat eller så.

Kan inträffa nån gång att vissa filmfiler ej finns att ta bort. En grej kan vara att gå in på felsäkert läge via datorn så kan du eventuellt ta bort filen/filerna. Dock vet jag inte om stödet för USB är implementerat då så att du får åtkomst till Tvixen, men det borde det väl funka iom att möss fungerar.
Annars vet jag att det finns regfixar till just *.AVI som inte går att ta bort, bara köra och sen så kan du ta bort dem. Detsamma lär väl gälla för MKV antar jag, att det finns en liknande fix (om inte samma) som fixar det hela. Har dock inte tid att googla nu för dig..
Nu googlade jag lite iaf, här kanske du hittar lite mer information...
http://www.student.s...um/f28t561.html
Lycka till!

Postad 04 March 2008 - 13:25

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej

Ska bakgrundsbilden ha collorbanding problem (dålilg färg(Grå) skala), övergången mellan mörkt och ljust blir som olika gråskaliga rader, dom flyter liksom inte ihop? Detta problem har jag i det vänstra nedre hörnet och det högra övre hörnet. Ikornerna har jag inget problem med, klara och fina. Kör både tvixen och min Plasma i 720P. Kör med firmware .41

/Johan

Redigerat av jsturess, 04 March 2008 - 15:54.

Postad 04 March 2008 - 13:26

Jeppanpeppan
  • Jeppanpeppan
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Jag gissar ändå att du kanske behöver dra upp fläkthastigheten ett steg eller så, eller placera TViX:en på något annat ställe så att luften kan cirkulera lite bättre. Prova det och återkom. ;)

mmm njaae jag kanske skulle nämnt att jag provade 1080p filmen imorse när tvixen stått o svalnat hela natten och det var hack på exakt samma ställe, 1h 20min in. Jag hoppade självklart dit med "goto funktionen".
Iof testade jag inte från datorn men varför skulle det inte fungera. För övrigt står min tvix väldigt öppet.
har för mig att jag läste nånnstans att tvixen hade problem med uppspelning från intern hdd? kanske var det 4100?
Får kolla vidare så länge, tack för svar!

Nu googlade jag lite iaf, här kanske du hittar lite mer information...
http://www.student.s...um/f28t561.html
Lycka till!

Tack så mycket, ska se om jag får bort mappen när jag kommer hem!

Postad 04 March 2008 - 13:59

panosdl
  • panosdl
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har inte följt hela tråden, men nu har Tvix även släppt pressrelease på M-7000A (se länk nedan), efterföljaren till M-5100SH.
Den har samma chip som M-6500A och Popcorn Hour verkar det som.

Jag tycker själv att M-5100SH är designmässigt mycket snyggare än M-6500A, så det blir att spara ett tag och köpa M-7000A för att testa mot min Popcorn Hour.

http://www.tvix.co.k...e...mid=414&pg=

Redigerat av panosdl, 04 March 2008 - 13:59.

Postad 04 March 2008 - 14:07

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

man har ju inte lust att konvertera några tusen bilder för att kunna titta på dom med TViX.en.

Nej, jag förstår det.
Om det är en viktig detalj så borde du ha kollat upp dina bilder innan köpet.
Det står ju trots allt i specarna att den inte tar progressiva bilder.
Tråkigt att de inte har gjort stöd för det till denna modellen åtminstone...

Postad 04 March 2008 - 15:01

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Har kört tvixen med intern hårddisk (samsung spinpoint 1 TB) sedan i fredags. Provat en del .avi, samt 720p och 1080p material.
Avi hackar nästan alltid när man spolar i dem, men löst det genom att efteråt spola bakåt och trycka play direkt.

Någon som känner igen detta eller vet vad det beror på? Känns ju kasst o ha köpt 1TB hårddisk, så går det inte med säkerhet att spela upp från den.
Just det, jag kör med den senaste firmwaren!!

Är din disk helt 100?
Kanske är läge att göra en omformatering och prova igen?
//Henke

Postad 04 March 2008 - 15:27

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Tar kanske någon timme eller så, medan du äter en hamburgare och sedan springer en runda. Så mycket dyrare blir inte elräkningen om datorn står på och jobbar under tiden.

Postad 04 March 2008 - 16:00

Jinglerack
  • Jinglerack
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Nej, jag förstår det.
Om det är en viktig detalj så borde du ha kollat upp dina bilder innan köpet.
Det står ju trots allt i specarna att den inte tar progressiva bilder.
Tråkigt att de inte har gjort stöd för det till denna modellen åtminstone...

Inte för att låta helt borta men vad betyder progressiva bilder? Och är det någon som har förslag på en bättre spelare i så fall som är mer anpassad för bilder och musik? (HDMI föredraget)

Postad 04 March 2008 - 16:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Inte för att låta helt borta men vad betyder progressiva bilder? Och är det någon som har förslag på en bättre spelare i så fall som är mer anpassad för bilder och musik? (HDMI föredraget)

Kör en dator. Kanske en mac-mini med frontrow etc.

Tvixen har ju alltid i mina ögon varit en renodlad filmmaskin, att den kan köra andra saker hjälpligt är bara en liten bonus.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.