LG:s PG6000 plasma
2138 svar till detta Àmne
Postad 02 April 2008 - 19:24
Lahe
-
Lahe
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Jag har ett litet problem med min 50PG6000!
Bilden hackar till ungefÀr var 10:e sekund pÄ min TV nÀr jag kollar pÄ analog TV. Bilden liksom fryser till i nÄgon millisekund innan det rullar pÄ igen.
Det konstiga Àr att om jag stÀnger av TV:n och slÄr pÄ den igen sÄ hackar det inte lÀngre, men bara sÄ lÀnge man inte byter kanal. Byter jag kanal sÄ börjar det hacka igen, och det gÀller alla kanaler.
SÄ om jag hittar nÄgot intressant pÄ t.ex. TV4 sÄ mÄste jag stÀnga av tv:n och slÄ pÄ den igen för att titta pÄ TV4 utan hack.
Vad ska jag göra? Ăr det nĂ„gon annan som har samma problem med sin tv, men kanske inte lagt mĂ€rke till det?
Postad 02 April 2008 - 19:44
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
StÄr det i manualen vilka instÀllningar man ska ha i början?
Annars vilka körde ni pÄ?
Ăr trött och orkar inte luslĂ€sa manualen nu vill bara ha igĂ„ng och testa televisionen.
En guide av fredrik/doja vore det bÀsta haha ni Àr ju kungar pÄ tvn nu.
Postad 02 April 2008 - 19:52
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
ForumrÀv
-
-
980 inlÀgg
StÄr det i manualen vilka instÀllningar man ska ha i början? Annars vilka körde ni pÄ?
StÄr ingenting i manualen om rekommenderade instÀllningar i början, jag drog bara ner allt sÄ det var under 50 och stÀngde av alla extra funktioner i början.
Postad 02 April 2008 - 20:23
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
AnvÀndare
-
-
167 inlÀgg
SÄ man bör Àndra upplösningen INNAN man kopplar in DVI:n frÄn TV:n? Jag gjorde inte det och dÄ funkade det inte alls. NÀr jag startade om visade TV:n 1600x1200-upplösning, men hela bilden gick ju inte att visa. Sen nÀr jag kopplade in skÀrmen igen sÄ blev det ett svart omrÄde ca 10 cm brett pÄ vÀnstersidan av skÀrmen och bilden var förskjuten lika lÄngt till höger. Fick starta om för att fÄ det att funka. Kanske bör kolla upp om det finns nya drivrutiner till grafikkortet. ------------- Ska bli mycket intressant ikvÀll. I mÄndags sÄg vissa matcher bra ut medan vissa var vÀldigt dÄliga, sÄ jag antar att det var lite blandad kvalité pÄ kÀllan frÄn de olika matcherna. De gÄnger jag har sett pÄ fotboll pÄ 42"+-skÀrm har det inte sett vidare bra ut. Men dÄ har det oftast varit pÄ nÄgon sportbar, antar att de inte kört med direkt optimerade instÀllningar.
Nja, du skall inte behöva Àndra upplösning innan. Men skriv ned vad du har för: 1. Operativsystem (Windows Xp, Vista, Linux, Mac) 2. Grafikkort och drivrutiner 3. InstÀllningar för Clone/Vertical/Horizon eller Dual view mode Mvh Albin Hehe...supersyn tror jag inte att jag har men den LYSER verkligen grönt sÄ den Àr svÄr att missa. Hade den varit svart sÄ hade jag kanske inte upptÀckt den frÄn soffan som Àr ungefÀr pÄ 4 meters avstÄnd. Hur fungerar distanslagen egentligen? FÄr jag skicka tillbaka nÄgot som jag Àr missnöjd med Àven om jag öppnat och satt pÄ den? Syftar frÀmst pÄ storleken dÄ jag nog helst vill ha 50" igen.
Jag förstÄr. Jag hade gjort en RMA pÄ den TV'n. Ser jag en pixel sÄ stör jag mig pÄ det men det Àr jag. Jag har ett litet problem med min 50PG6000!
Bilden hackar till ungefÀr var 10:e sekund pÄ min TV nÀr jag kollar pÄ analog TV. Bilden liksom fryser till i nÄgon millisekund innan det rullar pÄ igen. Det konstiga Àr att om jag stÀnger av TV:n och slÄr pÄ den igen sÄ hackar det inte lÀngre, men bara sÄ lÀnge man inte byter kanal. Byter jag kanal sÄ börjar det hacka igen, och det gÀller alla kanaler.
SÄ om jag hittar nÄgot intressant pÄ t.ex. TV4 sÄ mÄste jag stÀnga av tv:n och slÄ pÄ den igen för att titta pÄ TV4 utan hack.
Vad ska jag göra? Ăr det nĂ„gon annan som har samma problem med sin tv, men kanske inte lagt mĂ€rke till det?
Hm, har funderat pĂ„ det du skriver och letat efter problemet men hittar det ej förutom pĂ„ en dansk kanal, tv2. DĂ€r uppstĂ„r exakt samma problem som du beskriver sĂ„ jag antar och tror att det har med kĂ€llan att göra. Som jag tidigare skriver kollar jag pĂ„ TV via analogt jag ocksĂ„. Ă
terknyt! Mvh ---------------------------------------------------- För övrigt har ni mina instĂ€llningar hĂ€r: BildlĂ€ge: Expert 1 Kontrast: 70 Ljusstyrka: 52 SkĂ€rpa: 50 FĂ€rg: 40 FĂ€rgton: 0 Expertkontroll: EX kontast: LĂ„g Brusreducering: LĂ„g Gamma: Mellan Svart nivĂ„: Auto (eftersom jag kör via analog antenn, gĂ„r ej att Ă€ndra) Film lĂ€ge: Av FĂ€rg standard: SD (gĂ„r ej att Ă€ndra via analog antenn) Vit balans: Mellan Ăvrigt pĂ„: 0 Obsarvera att detta Ă€r för min miljö hemma. Jag kommer att inhandla en hĂ„rdvaru kalibrator vilket jag rekommenderar er att göra ocksĂ„. Det finns _ingen_ ide att köpa en TV för sĂ„ mycket pengar om man inte skall kalibrera TV'n ordentligt. Köp en kalibrator ni som har lagt nu minst 13000kr pĂ„ en TV och endel av er nĂ€rmare 16000kr. Köp en kalibrator för en 2000-3000kr sĂ„ att ni fĂ„r en ordentlig bild för det kommer aldrig att hĂ€nda med hjĂ€lp av meny kalibrering. Det blir en markant skillnad med en hĂ„rdvarukalibrator. Mvh Albin
Postad 02 April 2008 - 21:12
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
Albin vilken lösning kör du? du har 12~m hdmi kabel och en hdmi->dvi konverterare?
Men hur fÄr du ljud? separat ljudkabel bredvid?
lots of cables.
Redigerat av toyzar, 02 April 2008 - 22:13.
Postad 02 April 2008 - 21:31
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlÀgg
@Albin,
Vilken hÄrdvaru kalibrator hade du tÀnkt att investera i?
Har kollat runt sjÀlv efter nÄgon lÀmplig.
Postad 02 April 2008 - 21:45
Mr_Foppa
-
Mr_Foppa
-
Wannabe
-
-
48 inlÀgg
Hunnit köra min 50" i ganska precis en vecka och blir mer och mer nöjd. Har börjat fippla lite mer med instÀllningar och nu börjar det likna nÄgot.
Det enda kruxet Àr att dÄlig insignal verkligen mÀrks! FrÄn knivskarpt till sunk nÀr t.ex. svt sport visar egna/andras bilder. Annars Àr jag riktigt nöjd! Kommer att behöva investera i bÀttre digitalbox, bÀttre dvd osv ... men det Àr ett lyxproblem!
Ă
terkommer med mer, men tÀnkte att jag kunde lÀgga in en positiv push för er som gÄr i köptankar!
Postad 02 April 2008 - 22:17
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
MĂ€stare
-
-
2665 inlÀgg
Skulle nÄgon kunna vara schyst och kolla avstÄndet mellan nedersta kanten av den "synliga" bilden och eventuell bÀnk som den stÄr pÄ? Intressant att se hur hög center man fÄr plats med
Postad 02 April 2008 - 22:28
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1040 inlÀgg
Jag förstÄr. Jag hade gjort en RMA pÄ den TV'n. Ser jag en pixel sÄ stör jag mig pÄ det men det Àr jag.
Jag hade gÀrna skickat tillbaka den men jag vet inte om dom accepterar det?
Postad 02 April 2008 - 23:02
skywlker
-
skywlker
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Nja, du skall inte behöva Àndra upplösning innan. Men skriv ned vad du har för:
1. Operativsystem (Windows Xp, Vista, Linux, Mac) 2. Grafikkort och drivrutiner 3. InstÀllningar för Clone/Vertical/Horizon eller Dual view mode
1. Windows XP 2. NVIDIA GeForce 8600 GT, driver version 6.14.11.5819 3. Dual View mode För övrigt kan jag meddela att fotbollen inte sÄg sÄ bra ut, syndes sÀrskilt tydlig nÀr resultattavlan visades och klubbemblemen var alldeles grötiga. Men jag har sett betydligt sÀmre. Jag misstÀnker dock att jag har en dÄlig signal pÄ 6:an dÄ Àven reklamen ser vÀldigt grötig och pixlig ut. Jag var förvÄnad att jag fick in 6:an, trodde den var kodad...
Postad 03 April 2008 - 06:00
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
ForumrÀv
-
-
980 inlÀgg
Lagt mÀrke till en sak pÄ min TV, de tvÄ pixelraderna lÀngst ner pÄ TV:n lyser mycket kraftigare Àn de resterande pixlarna, testade köra vit rengörning i 15 min samt 3h Break-In DVD för att se om det var nÄgon form av ghost, men det vÀgrade försvinna, frÄgan Àr om det Àr nÄgot som gör det vÀrt att lÀmna in TV:n, vilket jag helst vill undvika för kan bara tÀnka mig alla problem det kommer att ge....
Redigerat av Fredrik HL, 03 April 2008 - 06:00.
Postad 03 April 2008 - 06:32
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
AnvÀndare
-
-
167 inlÀgg
Albin vilken lösning kör du? du har 12~m hdmi kabel och en hdmi->dvi konverterare? Men hur fÄr du ljud? separat ljudkabel bredvid? lots of cables.
Jag har 15m HDMI med en HDMI/DVI konverterare, helt rÀtt. Dock kör jag ut ljud frÄn ljudkort till förstÀrkare som sedan gÄr till fyra högtalare i rummet. TV högtalarna Àr tysta nÀr jag tittar frÄn PC Àn sÄ lÀnge. Jag kommer att inhandla en Surround förstÀrkare ocksÄ hÀr inom kort och fÄr se hur jag löser det hela pÄ bÀsta sÀtt. MÄste dock köpa in en Sub och en center högtalare sÄvida jag inte blir nöjd med TV ljudet. I sÄ fall kör jag ut med en kabel brevid till det jag köper mig ett grafikkort som har stöd för HDMI samt ljud integrerat pÄ PCB. Mvh @Albin,
Vilken hÄrdvaru kalibrator hade du tÀnkt att investera i? Har kollat runt sjÀlv efter nÄgon lÀmplig.
Jag vet inte sÀkert men har kollat endel pÄ denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=242756Eller kanske det blir en Spyder 3. Jag hade gÀrna skickat tillbaka den men jag vet inte om dom accepterar det?
Du kan ju kolla upp med LG först om vad de har för pixelgaranti för PG6000 och sedan ringa till din ÄterförsÀljare ifall du har rÀtten pÄ din sida. Det Àr möjligt att din ÄterförsÀljare, till exempel Dustin har en supportorganisation som sköter alla sÄdana hÀr bitar eller kanske hÀnvisar direkt till LG. Denna pixelgarantin Àr ju rÀtt gammal och innehÄller bara LCD skÀrmar: http://www.dustin.se...pixelpolicy.pdf1. Windows XP 2. NVIDIA GeForce 8600 GT, driver version 6.14.11.5819 3. Dual View mode
För övrigt kan jag meddela att fotbollen inte sÄg sÄ bra ut, syndes sÀrskilt tydlig nÀr resultattavlan visades och klubbemblemen var alldeles grötiga. Men jag har sett betydligt sÀmre. Jag misstÀnker dock att jag har en dÄlig signal pÄ 6:an dÄ Àven reklamen ser vÀldigt grötig och pixlig ut. Jag var förvÄnad att jag fick in 6:an, trodde den var kodad...
Ok, allt ser bra ut förutom dina drivrutiner som verkar vara 158.19 som Àr pÄ tok för gamla drivrutiner. Klicka pÄ nedan lÀnk och bocka i "I have read and agree....." för vidare nedladdning: http://www.nvidia.co...69.21_whql.htmlNÀr de senaste drivrutinerna Àr nedladdade sÄ gÄr du in i Kontrollpanelen och sedan "LÀgg till/Ta bort program" och avinstallerar dina befintliga Nvidia drivrutiner och sedan startar du om datorn. DÀrefter installerar du de nya drivrutinerna som du nu laddade ned och startar om datorn. Ett tips nÀr man köper ett grafikkort Àr att _aldrig_ installera drivrutinerna som följer med pÄ skivan sÄvida man inte har tillgÄng till internet för att ladda ned de senaste drivrutinerna. Drivrutinerna som följer med skivan Àr i princip alltid out of date. Mvh Albin Lagt mÀrke till en sak pÄ min TV, de tvÄ pixelraderna lÀngst ner pÄ TV:n lyser mycket kraftigare Àn de resterande pixlarna, testade köra vit rengörning i 15 min samt 3h Break-In DVD för att se om det var nÄgon form av ghost, men det vÀgrade försvinna, frÄgan Àr om det Àr nÄgot som gör det vÀrt att lÀmna in TV:n, vilket jag helst vill undvika för kan bara tÀnka mig alla problem det kommer att ge....
Jag tycker ocksÄ att det lyser mer om kanterna Àn i mitten till exempel, vet ej om det Àr det du menar. Jag tÀnker inte pÄ backlight bleeding utan det kan vara en vit bakgrund (so inte Àr vit pÄ min tv utan mörkvit/ljusgrÄ) sÄ lyser det upp mer och starkare pÄ kanterna, framförallt pÄ vÀnster sida. Mvh
Redigerat av Unregistered98025e06, 03 April 2008 - 06:36.
Postad 03 April 2008 - 07:39
xdusty
-
xdusty
-
LĂ€rjunge
-
-
310 inlÀgg
Jag har bestÀllt 42:an frÄn netsuperstore, förvÀntar mig inga mirakel med tanke pÄ deras dÄliga feedback. Men att spara 2000 kr lockade för mycket..
Hur gÄr det dÄ? Har du fÄtt den bestÀlld och Àr pÄ vÀg? Skriv gÀrna hur affÀren gick med den butiken osv. Lycka till btw.
Postad 03 April 2008 - 09:38
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlÀgg
Jag vet inte sÀkert men har kollat endel pÄ denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=242756 Eller kanske det blir en Spyder 3.
Har ocksÄ kollat en del pÄ Eye-ONE display 2 men den verkar ju mera vara för LCD/CRT skÀrmar till datorer (om det nu Àr nÄgon skillnad) Jag har Àven kollat pÄ denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=242320Mycket för att det utryckligen stÄr att den ocksÄ Àr för Plasma skÀrmar. Den har ocksÄ fÄtt rÀtt bra omdömen on the world wide webb. Mvh Tomas
Redigerat av TomasL, 03 April 2008 - 09:42.
Postad 03 April 2008 - 10:01
kntrl
-
kntrl
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Jag förstÄr. Jag hade gjort en RMA pÄ den TV'n. Ser jag en pixel sÄ stör jag mig pÄ det men det Àr jag. Jag hade gÀrna skickat tillbaka den men jag vet inte om dom accepterar det?
Om du bestÀllt den via postorder sÄ har du 14 dagars ÄngerrÀtt dÀr du har rÀtt att returnera varan Àven efter du har packat upp den och anvÀnt den, förutsatt att den Àr i sÀljbart skick, dvs emballage Àr intakt, manualer och allt som medföljde ser orört ut samt sjÀlvklart att tv:n ser orörd ut.
Postad 03 April 2008 - 10:40
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
ForumrÀv
-
-
980 inlÀgg
Jag tycker ocksÄ att det lyser mer om kanterna Àn i mitten till exempel, vet ej om det Àr det du menar. Jag tÀnker inte pÄ backlight bleeding utan det kan vara en vit bakgrund (so inte Àr vit pÄ min tv utan mörkvit/ljusgrÄ) sÄ lyser det upp mer och starkare pÄ kanterna, framförallt pÄ vÀnster sida.
Mvh
MM, kollar man pÄ en ingÄng utan bild sÄ ser det ut som (i mitt fall ) att den understa kanten lyser i svag ljusgrÄ nyans, ungefÀr som om man skulle ha en ghost som löper lÀngs med hela underkanten pÄ 2px höjd.
Postad 03 April 2008 - 12:23
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Teven Àr uppstÀlld och gÄtt sedan igÄr eftermiddag! Har kört med lÄga instÀllningar, alla grundinstÀllningar pÄ 50 och kontrasten 65. Inga tecken pÄ ghosting alls sÄ hÀr lÄngt! Inte ens efter text-tv kontroll! InvÀntar digital HDTV-box idag frÄn Comhem, dÄ vÀntar de riktiga testen! Just nu kör jag med en 6 Är gammal box med scartkoppling... SÄ jag rÀknar med synbara förbÀttringar redan ikvÀll nÀr boxen blir inkopplad. Trots scarten sÄ Àr bilden klart godkÀnd jÀmfört med vad min 6 Är gamla 28" widescreen CRT presterar redan nu utan vettiga kÀllor och kalibrering.
För er med Comhem kan rekommendera att det just nu finns erbjudande om Canal + total med medium 8 favoriter för 299:-! Detta erbjudande kan du sen kombinera med köp av HDTV-box för 995:-! Klart prisvÀrt anser jag! Jag har dessutom Viasatsportpaket, sammanlag betalar jag inte mer Àn 350:-/mÄn för hela klabbet!
Hur stora förbÀttringar kan jag vÀnta mig nÀr nya boxen kopplas in med HDMI? Stora eller knappt mÀrkbara? Ska sen Àven koppla in datorn med HDMI, nÄgot jag behöver tÀnka pÄ dÄ? Blir upplösningen automatiskt högsta tÀnkbara frÄn datorn eller mÄste jag in och mikromixtra? RÀcker det att klona bilden för att se film i bra upplösning? Har ju högre upplösning i datorskÀrmen frÄn början och antar att bilden skalas ned till max vad teven klarar vid ihopkoppling?
Postad 03 April 2008 - 12:39
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
ForumrÀv
-
-
980 inlÀgg
Inga tecken pÄ ghosting alls sÄ hÀr lÄngt!
Kan du bekrÀfta att du inte upplever nÄgon ghosting om du vÀljer en ingÄng utan bild, öppnar TV instÀllningsmenyn och lÄter den visas i typ 1 min och sedan klickar bort den och se om du fÄr nÄgon ghost? Tycker det Àr mÀrkligt att de flesta som skriver hÀr inte verkar uppleva nÄgon ghosting alls, kanske ska ta och reklamera TV:n och sen köpa en ny för att se om det Àr bÀttre pÄ den?  Har tillspÄ Söndag pÄ mig
Redigerat av Fredrik HL, 03 April 2008 - 12:40.
Postad 03 April 2008 - 12:48
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Inga tecken pÄ ghosting alls sÄ hÀr lÄngt! Kan du bekrÀfta att du inte upplever nÄgon ghosting om du vÀljer en ingÄng utan bild, öppnar TV instÀllningsmenyn och lÄter den visas i typ 1 min och sedan klickar bort den och se om du fÄr nÄgon ghost? Tycker det Àr mÀrkligt att de flesta som skriver hÀr inte verkar uppleva nÄgon ghosting alls, kanske ska ta och reklamera TV:n och sen köpa en ny för att se om det Àr bÀttre pÄ den? Har tillspÄ Söndag pÄ mig 
Testade som du bad om, ingen ghosting! Vet inte hur det skulle bli om jag drog upp kontrasten, men det skippar jag sÄ hÀr tidigt. Kanske blir annorlunda med nya boxen? Kan sÄdant hÀr bero pÄ hur teven Àr kopplad? Kör ju genom scart som sagt (fast det borde vÀl inte spela nÄgon roll...). Nybörjare som jag Àr, whitewash som jag ser nÀmnas överallt, Àr det en speciell knapp eller instÀllning man kan aktivera? Kan ju vara bra att veta utifall jag skulle se ghosting nÄgon gÄng framöver.
Postad 03 April 2008 - 12:49
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
AnvÀndare
-
-
167 inlÀgg
Har ocksÄ kollat en del pÄ Eye-ONE display 2 men den verkar ju mera vara för LCD/CRT skÀrmar till datorer (om det nu Àr nÄgon skillnad)
Jag har Àven kollat pÄ denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=242320 Mycket för att det utryckligen stÄr att den ocksÄ Àr för Plasma skÀrmar. Den har ocksÄ fÄtt rÀtt bra omdömen on the world wide webb.
Mvh Tomas
Ja, jag vet faktiskt inte sjÀlv varför de andra inte skulle fungera lika bra till plasma men det Àr möjligt att sÄ Àr fallet. Det kan ju inte vara för svÄrt att ta reda pÄ.  MM, kollar man pÄ en ingÄng utan bild sÄ ser det ut som (i mitt fall ) att den understa kanten lyser i svag ljusgrÄ nyans, ungefÀr som om man skulle ha en ghost som löper lÀngs med hela underkanten pÄ 2px höjd.
Okej. Nja, ghosting Àr inget jag ser hÀr utan det Àr mer att det lyser upp mer vid sidorna men endast om jag har en helt vit bild sÄ syns det. Inga tecken pÄ ghosting alls sÄ hÀr lÄngt! Tycker det Àr mÀrkligt att de flesta som skriver hÀr inte verkar uppleva nÄgon ghosting alls, kanske ska ta och reklamera TV:n och sen köpa en ny för att se om det Àr bÀttre pÄ den? Har tillspÄ Söndag pÄ mig 
Jag tror snarare att folk inte vet vad de skall titta pÄ. TyvÀrr Àr det ett vanligt fenomen i bildvÀrlden. MÄnga ser ju inte skillnad pÄ 30-60fps heller. Det mest konstiga Àr att nu Är 2008 Àr det fortfarande massvis med mÀnniskor som tror att 30fps Àr grÀnsen för flyt i ett spel eller i en film till exempel. Sanslöst.  Mvh
Postad 03 April 2008 - 15:20
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1429 inlÀgg
Fullkomligt nöjd med min 50" Àn sÄ lÀnge iaf.
kollade fotbollen igÄr pÄ 6an, detta var digitalt via den inbyggda digitalboxen direkt frÄn tvjacket i ett Comhem-hus!!
Fattar inte hur jag kan fÄ in 6an och 4an digitalt med en inbyggd mottagare som inte ens stödjer "comhemstandarden"!!.., men jag klagar inte! 
Det sÄg iaf vÀldigt bra ut med Fredrik HLs instÀllningar, efter att jag dragit ner fÀrgtonen till ca 30.
Dock vet jag inte om dessa instÀllningar Àr bÀst lÀmpade för en filmkvÀll..., kÀnns lite "skrikigt" kanske.
En frÄga till de lite mer kunniga;
Eftersom jag kör 1360x768 pixelmappat frÄn datorn, fÄr jag ju inte tillgÄng till alla bildinstÀllningarna...,
tror ni det Àr bÀttre att köra en icke datorupplösning och fÄ dessa extra instÀllningsmöjligeheter, och samtidigt förlora fördelen med pixelmappad bild (om det finns nÄgon sÄdan fördel nÀr de gÀller film) och lÄta tvn skala om...?
Postad 03 April 2008 - 15:30
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
Inga tecken pÄ ghosting alls sÄ hÀr lÄngt! Kan du bekrÀfta att du inte upplever nÄgon ghosting om du vÀljer en ingÄng utan bild, öppnar TV instÀllningsmenyn och lÄter den visas i typ 1 min och sedan klickar bort den och se om du fÄr nÄgon ghost? Tycker det Àr mÀrkligt att de flesta som skriver hÀr inte verkar uppleva nÄgon ghosting alls, kanske ska ta och reklamera TV:n och sen köpa en ny för att se om det Àr bÀttre pÄ den? Har tillspÄ Söndag pÄ mig 
Fredrik out of the box Àr det sjukligt med ghosting.. hlet sjukt vad allt fastnar pÄ en kolsvart bakgrund. Hoppas verkligen det försvinner.. man Àr ju lite orolig  ( köpte den igÄr )
Postad 03 April 2008 - 15:33
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlÀgg
Hej pÄ er glada Àgare, fredrik Hl jag ser gosting nÀr jag pillat lite instÀllningarna dock vÀldigt lite.
Jag har sett manualen pÄ PDF hÀr i trÄden innan jag köpte tv n, Àr det nÄgon som kan lÀnka om den lite enkelt?Intresset för att lus lÀsa lite mer finns sÀkert för nya Àgare igen!
Postad 03 April 2008 - 16:24
Unregistered2c870314
-
Unregistered2c870314
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Manualen finns pÄ sid.15
Postad 03 April 2008 - 16:27
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
ForumrÀv
-
-
986 inlÀgg
Hej pÄ er glada Àgare, fredrik Hl jag ser gosting nÀr jag pillat lite instÀllningarna dock vÀldigt lite. Jag har sett manualen pÄ PDF hÀr i trÄden innan jag köpte tv n, Àr det nÄgon som kan lÀnka om den lite enkelt?Intresset för att lus lÀsa lite mer finns sÀkert för nya Àgare igen!
GÄ till LG:s hemsida http://nordic.lge.com/sv/index.jhtmlDÀr kan du klicka pÄ "Ladda ner manual" i högerkanten för att komma till avdelningen dÀr man kan söka efter manualer till LG:s apparater. Eventuellt funkar denna direktlÀnk: http://se.lgservice....sc/b2c/hpi/mainSkriv in "pg6000" i fÀltet för Model No och klicka pÄ Search (alternativt Àven nyttja pulldownlistorna för att begrÀnsa sökningen, t ex till enbart manualer pÄ svenska). Ladda hem önskad manual.
Postad 03 April 2008 - 17:45
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
ForumrÀv
-
-
980 inlÀgg
Tror inte jag ids lÀmna in TV:n, lÄter det vara, det blir sÀkert bÀttre med tiden iaf sÄ  Den ljusa pixelraden fanns inte dÀr idag nÀr jag kollade efter jag kom hem frÄn jobbet iaf.... Pratade iaf med LG angÄende eventuell reparation av TV:n och de sade följande: Sedan kommer det, beroende pÄ vart du bor, antingen nÄgon och hÀmtar tvn eller nÄgon som kollar pÄ tvn pÄ plats. Det vi behöver för att boka en reperation Àr förutom adress och modell, inköpsdatum och serienummer.
KÀnns rÀtt skönt att slippa Äka till El-Giganten med TV:n ifall nÄgot skulle hÀnda  Och samtidigt sade El-Giganten ang eventuellt byte: Om det Àr inom 30 dagar kan du komma in och fÄ en annan modell av samma tv.
Skadar kanske inte att testa?  Jag gjorde en ny kalibrering hÀr om dagen bara för att testa, men kom Àven dÄ fram till att 44 i FÀrg var den bÀsta för att sedan stÀlla in enskilt. Jag ska testa att sÀtta den pÄ typ 30 och sen försöka fixa till det med de enskilda fÀrgerna sen, reglaget gÄr dock bara frÄn -15 till +15. Jag lyckades fÄ bort lite grönstick i bilden jÀmfört med mina tidigare instÀllningar, men förlorade lite pÄ den blÄa kontrasten dock. RÀtt kul att sitta och kalibrera, kanske ska ta och köpa sig en Spyder 3 och leka djupare  Ska posta de nya instÀllningarna senare sÄ fort jag blir klar.
Redigerat av Fredrik HL, 03 April 2008 - 17:49.
Postad 03 April 2008 - 17:50
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
snabb frÄga fredrik. Jag har meckat ytterst lite sÄ jag Àr inte sÀker pÄ nÄtt Àn. XBOX360:
Du kör via HDMI kabel nu? eller component? vilket blir bÀst? jag har hdmi och testade vÀlja 720p i menyn innan .. det blev helt konstigt. Àven 1080i ser mycket meck ut. undrar vad det beror pÄ.
Postad 03 April 2008 - 18:02
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
ForumrÀv
-
-
980 inlÀgg
snabb frÄga fredrik. Jag har meckat ytterst lite sÄ jag Àr inte sÀker pÄ nÄtt Àn. XBOX360: Du kör via HDMI kabel nu? eller component? vilket blir bÀst? jag har hdmi och testade vÀlja 720p i menyn innan .. det blev helt konstigt. Àven 1080i ser mycket meck ut. undrar vad det beror pÄ.
Jag har tyvÀrr ett 360 frÄn release dagen sÄ jag kör med Component i 1080p, det ser dock jÀtte bra ut. Har du testa 1080p?
Postad 03 April 2008 - 18:25
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
nej... jÀvligt meck ska testa lite mer sen.
Postad 03 April 2008 - 19:39
Fiddler
-
Fiddler
-
Rookie
-
5 inlÀgg
SĂ„dĂ€r, nu har jag fĂ„tt hem min pg6000 (42). Har tidigare haft 5st olika LCD TVÂŽs, men dĂ„ jag aldrig blev riktigt nöjd med bilden bestĂ€mde jag mig nu för att testa plasma. Valde som mĂ„nga andra mellan denna och PX80. Jag har uppfattat dem bĂ„da som bildmĂ€ssigt pĂ„ samma nivĂ„, trots att pg6000 sĂ€gs ha 30.000 i kontrast. Hur som helst, har endast haft den i nĂ„gra timmar och har bara hunnit testa digital TV (Extern skit box frĂ„n comhem), PS3 (Spel + Blu-ray) och Ă€ven xb360 via VGA sladd. Resultatet, helt fantastiskt! Ăr just nu grymt nöjd!
Föst var jag jĂ€kligt nervös nĂ€r postgubben kom dĂ„ den LĂ
G NER pÄ en pall i lastbilen, men tÀnkta jaha..min vanliga tur liksom. Sen nÀr jag packade upp den uppmÀrksammade jag en massa repor pÄ panelen och blev helt sÀnkt. Tog en massa kort för att maila till ÄterförsÀljaren. Sen sÄg jag en liten klisterlapp lÀngst upp i hörnet och drog bort den...sjÀlvklart var det en stor plastfilm över hela skÀrmen  SÄ jag drog bort plastfilmen och vips, alla repor var borta. Sen nÀr allt var inkopplad höll jag andan lite innan jag tryckte pÄ ON, men allting fungerade felfritt. Puuh...
Men posten Àr bedrövligt dÄliga pÄ att lÀsa instruktioner, vÀrdelöst!
GÀllande ghosting, jag testade att plocka fram menyn pÄ TVŽn klockade 60sek och vÀxlade till en annan kÀlla och jag ser verkligen ingen ghost alls. Det enda jag uppmÀrksammat Àr att man kan se lite av PS3 menyn nÀr man startar en film, men dÄ rÀcker det att sÀtta pÄ White cleaning eller vad det heter i 5 sekunder och sedan trycka pÄ meny för att hoppa tillbaka och allt Àr 100% igen!
Betyg 5/5 och detta efter nÄgra timmar endast. Inga döda pixlar eller annat har jag uppmÀrksammat. Kör just nu pÄ ca 50% av alla vÀrden, tycker dock det Àr vÀrdelöst att man skall behöva "köra in" en TV frÄn 2008, men dÄ detta Àr min första plasma sÄ gör jag enligt "experterna". Det lÀr knappast skada.
Dags att se om alla filmer!
Köpte min TV frÄn komplett, grymt snabb leverans! (Posten borde dock skÀmmas!)
Tack för mig!
Postad 03 April 2008 - 20:02
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Nu har jag hunnit testa min nya HDTV-box nĂ„gra timmar! Ăr grymt nöjd mĂ„ste jag sĂ€ga, hdtv-kanalerna ser magnifika ut, trots noll kalibrering. Enda lilla negativa har varit tv3's halvtaskiga utsĂ€ndning av "two and a half men". Men det beror ju inte pĂ„ teven i första hand, t ex "Sjukhuset" efter sĂ„g mycket bĂ€ttre ut.
Har som sagt inte upplevt nÄgon ghosting alls! Har iofs inte direkt anstrÀngt mig för att fÄ till det heller, förutom nÀr jag testade Ät anvÀndare hÀr, dÀr resultatet blev noll ghosting.
Men jag Ă€r fortfarande nyfiken pĂ„ hur/var jag sĂ€tter igĂ„ng White wash? Ăr det samma som myrornas krig eller? Detta Ă€r som sagt min första platt-tv sĂ„ Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r jag nĂ€rmast total nybörjare.
Har kompisar som har fullhd-tv, Sharp 46" lcd frÄn förra Äret och en kompis med en Hugosson 32" hd-tv lcd och helt objektivt kan jag sÀga att min teve visar BRA mycket bÀttre bild Àn deras apparater, trots digitalbox och hdmi-anslutningar pÄ Àven dem.
Jag Àr iaf vrÄlnöjd Àn sÄ lÀnge och ser fram emot vad min amatörkalibrering kan ge i bÀttre bild nÀr teven fÄtt gÄ "nÄgra" timmar till.
Kommer snart att koppla datorn till teven ocksÄ, via hdmi, nÄgot jag bör tÀnka pÄ dÄ? Har ett Nvidia 7950 GT grafikkort i datorn. Tacksam för alla tips och rÄd i den frÄgan!
Postad 03 April 2008 - 20:09
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlÀgg
Manualen finns pÄ sid.15
Hej pÄ er glada Àgare, fredrik Hl jag ser gosting nÀr jag pillat lite instÀllningarna dock vÀldigt lite. Jag har sett manualen pÄ PDF hÀr i trÄden innan jag köpte tv n, Àr det nÄgon som kan lÀnka om den lite enkelt?Intresset för att lus lÀsa lite mer finns sÀkert för nya Àgare igen! GÄ till LG:s hemsida http://nordic.lge.com/sv/index.jhtml DÀr kan du klicka pÄ "Ladda ner manual" i högerkanten för att komma till avdelningen dÀr man kan söka efter manualer till LG:s apparater. Eventuellt funkar denna direktlÀnk: http://se.lgservice....sc/b2c/hpi/main Skriv in "pg6000" i fÀltet för Model No och klicka pÄ Search (alternativt Àven nyttja pulldownlistorna för att begrÀnsa sökningen, t ex till enbart manualer pÄ svenska). Ladda hem önskad manual.
Tack för hjÀlpen jag var inne pÄ LG hemsida och letade lite men som sagt hittade inte dÄ! Kul att det dyker in nya nöjda Àgare i trÄden!
Postad 03 April 2008 - 20:17
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
ForumrÀv
-
-
980 inlÀgg
GÀllande ghosting, jag testade att plocka fram menyn pÄ TVŽn klockade 60sek och vÀxlade till en annan kÀlla och jag ser verkligen ingen ghost alls. Det enda jag uppmÀrksammat Àr att man kan se lite av PS3 menyn nÀr man startar en film, men dÄ rÀcker det att sÀtta pÄ White cleaning eller vad det heter i 5 sekunder och sedan trycka pÄ meny för att hoppa tillbaka och allt Àr 100% igen!
Hehe, jag kollade hur mycket det vart för mig pÄ 60 sec. Körde mot en helsvart bakgrund, efter 60 sec sÄ kan jag se inte bara sjÀlva menyn konturerna, utan Àven texterna "BILD, "LJUD", "TID", "ALT" och konturerna av de smÄ fina ikonerna som Àr pÄ varje knapp. Kommer nog Äka till El-giganten imorn och lÀmna tillbaka den och sen köpa en ny nÀsta vecka, det Àr ju trots allt en j*vligt bra TV förutom att det verkar som jag har fÄtt en med ganska ordentliga ghosting problem.
Redigerat av Fredrik HL, 03 April 2008 - 20:26.
Postad 03 April 2008 - 20:26
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
AnvÀndare
-
-
167 inlÀgg
Fullkomligt nöjd med min 50" Àn sÄ lÀnge iaf. kollade fotbollen igÄr pÄ 6an, detta var digitalt via den inbyggda digitalboxen direkt frÄn tvjacket i ett Comhem-hus!! Fattar inte hur jag kan fÄ in 6an och 4an digitalt med en inbyggd mottagare som inte ens stödjer "comhemstandarden"!!.., men jag klagar inte!  Det sÄg iaf vÀldigt bra ut med Fredrik HLs instÀllningar, efter att jag dragit ner fÀrgtonen till ca 30.
Dock vet jag inte om dessa instÀllningar Àr bÀst lÀmpade för en filmkvÀll..., kÀnns lite "skrikigt" kanske.
En frÄga till de lite mer kunniga; Eftersom jag kör 1360x768 pixelmappat frÄn datorn, fÄr jag ju inte tillgÄng till alla bildinstÀllningarna..., tror ni det Àr bÀttre att köra en icke datorupplösning och fÄ dessa extra instÀllningsmöjligeheter, och samtidigt förlora fördelen med pixelmappad bild (om det finns nÄgon sÄdan fördel nÀr de gÀller film) och lÄta tvn skala om...?
Nackdelen Àr att pixelmappar man inte 1:1 kan det se grötigt ut. Enligt mig bör du egentligen köra 1360*768 för att fÄ optimal bild. Native pÄ platt TV eller skÀrmar ser ju sjÀlvklart bÀst ut. Sedan Àr det ju en smaksak om vilket man trivs med bÀst. Kanske fÄr du enligt dig en bÀttre bild med 1920*1080 och en kalibrering istÀllet för 1360*768 med en halvtaskig kalibrering. Mvh
Postad 03 April 2008 - 21:31
Löwet
-
Löwet
-
Rookie
-
6 inlÀgg
GÀllande ghosting, jag testade att plocka fram menyn pÄ TVŽn klockade 60sek och vÀxlade till en annan kÀlla och jag ser verkligen ingen ghost alls. Det enda jag uppmÀrksammat Àr att man kan se lite av PS3 menyn nÀr man startar en film, men dÄ rÀcker det att sÀtta pÄ White cleaning eller vad det heter i 5 sekunder och sedan trycka pÄ meny för att hoppa tillbaka och allt Àr 100% igen! Hehe, jag kollade hur mycket det vart för mig pÄ 60 sec. Körde mot en helsvart bakgrund, efter 60 sec sÄ kan jag se inte bara sjÀlva menyn konturerna, utan Àven texterna "BILD, "LJUD", "TID", "ALT" och konturerna av de smÄ fina ikonerna som Àr pÄ varje knapp. Kommer nog Äka till El-giganten imorn och lÀmna tillbaka den och sen köpa en ny nÀsta vecka, det Àr ju trots allt en j*vligt bra TV förutom att det verkar som jag har fÄtt en med ganska ordentliga ghosting problem.
Din beskrivning passar bra in pÄ min ocksÄ. Den Àr helt klart kÀnsligare gÀllande ghosting Àn vad jag rÀknade med. Men det Àr ju inget som syns om man tittar pÄ nÄgon kanal, det Àr bara nÀr man har en svart bakgrund det syns och det försvinner ganska fort. I övrigt Àr jag vÀldigt nöjd, speciellt med ps3.
Postad 03 April 2008 - 21:48
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlÀgg
alltsÄ fredrik. Min Àr likadan det Àr sjukt med ghosting just nu  har du ringt och hört med grabbarna vad det kan bero pÄ? undrar om px80n har minsta bekymmer med ghosting.
Postad 03 April 2008 - 21:49
skywlker
-
skywlker
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Ok, allt ser bra ut förutom dina drivrutiner som verkar vara 158.19 som Àr pÄ tok för gamla drivrutiner. Klicka pÄ nedan lÀnk och bocka i "I have read and agree....." för vidare nedladdning: http://www.nvidia.co...69.21_whql.html
Tack för hjÀlpen, funkade betydligt bÀttre med nya drivrutiner. Men med 1600x1200 sa bara TV:n "Ingen signal" och jag var tvungen att köra NVIDIA:s guide för flera skÀrmar för att fÄ upp bild. Testade med 1024x768, som Àr den enda upplösningen som jag kan visa som det finns stöd för, och dÄ funkade det direkt. Jag inte kan skicka 1360x768 frÄn datorn, men det borde ju ÀndÄ bli bÀst att köra med 1024x768 för det Àr ju native-upplösningen. Eller? Testade köra Blade Runner som Fredrik HL tyckte sÄg konstig ut nÀr jag körde 1600x1200-lÀge och observerade en grej. Eftersom TV:n mappade fel sÄ fyllde inte bilden ut hela bildytan i höjdled, utan den fick lÀgga till svarta "boxar" över och under den bild som datorn skickade. Dessutom Àr det svarta "boxar" runt bilden som finns med i signalen frÄn datorn, och det Àr STOR skillnad pÄ svÀrta mellan de olika "boxarna". AlltsÄ: TV:n klarar att visa svÀrta mycket bra men det gÀller att ha en bra signal. Signalen frÄn min dator verkar inget vidare, men om jag kollar pÄ nÄgot frÄn datorn Àr det frÀmst streamad TV och dÄ Àr det ÀndÄ skitbild. Kör jag samma film pÄ min nyinköpta Oppo DV-980H blir det mycket bra bild och grym svÀrta. TyvÀrr gÄr det ju inte att jÀmföra den med "tv-skapad" svÀrta efter som den sÄklart mappar bilden rÀtt.
Postad 03 April 2008 - 22:07
Unregisteredfe92bc66
-
Unregisteredfe92bc66
-
Amatör
-
-
59 inlÀgg
SÄ nu har jag tillbringat första kvÀllen med 42":aren. Man kan lugnt sÀga att jag Àr nöjd.. 
Fick den i eftermiddags och har stÀllt ner alla vÀrden kraftigt, har inget som Àr över 50 pÄ filmlÀget som Àr det jag har valt att köra nu i början. Trotts detta levererar tv:n en mycket bra bild. Jag Àr ju en sportfantast sÄ det blev till att kolla in hockeyn pÄ kanal 5 och det sÄg MYCKET bra ut. Jag kör boxer via den inbyggda mottagaren med en CA-modul.
Har Àven kollat runt pÄ alla andra kanaler och till min förvÄning Àr det ingen kanal som Àr helt osebar. Visst vissa program hÄller ju inte nÄgon högre kvalite men det funkar över förvÀntan. Till och med Eurosport ser bra ut.
Vad gÀller ghosting har jag blivit uppskrÀmd hÀr de senaste dagarna efter de problem vissa verkar ha haft. Jag har dock inte mÀrkt av nÄon ghosting att tala om. Det enda jag har sett var de första 10 minuterna dÄ mycket svaga konturer efter menyn kunde ses, fast bara om jag satt ca 30 cm frÄn tv:n...
Hitills Àr jag mycket nöjd. Har börjat o köra break-in dvd och ska sÄ göra ett bra tag, sen blir det kalibrering. Av vad jag har hört hÀr sÄ finns det mycket mer att fÄ ut av tv:n....
Postad 03 April 2008 - 22:12
Juhan
-
Juhan
-
ForumrÀv
-
-
679 inlÀgg
Hej Àr det nÄgon hÀr inne som vet om PG6000 skickar vidare 5.1 ljudet frÄn hdmi ingÄngarna till den optiska utgÄngen?
Det skulle vara vÀldigt anvÀndbart iochmed att jag bara har en optisk ingÄng pÄ förstÀrkaren och jag orkar som inte hÄlla pÄ att fiffla med nÄn switch.
Postad 03 April 2008 - 22:13
xdusty
-
xdusty
-
LĂ€rjunge
-
-
310 inlÀgg
Föst var jag jĂ€kligt nervös nĂ€r postgubben kom dĂ„ den LĂ
G NER pÄ en pall i lastbilen, men tÀnkta jaha..min vanliga tur liksom. Sen nÀr jag packade upp den uppmÀrksammade jag en massa repor pÄ panelen och blev helt sÀnkt. Tog en massa kort för att maila till ÄterförsÀljaren. Sen sÄg jag en liten klisterlapp lÀngst upp i hörnet och drog bort den...sjÀlvklart var det en stor plastfilm över hela skÀrmen SÄ jag drog bort plastfilmen och vips, alla repor var borta. Sen nÀr allt var inkopplad höll jag andan lite innan jag tryckte pÄ ON, men allting fungerade felfritt. Puuh... Men posten Àr bedrövligt dÄliga pÄ att lÀsa instruktioner, vÀrdelöst!
Kul att lÀsa din text om din nya erfarenheten med plasman, tÀnker precis att sÄ kommer det gÄ till nu nÀr jag vÀntar pÄ min... Postgubben kommer typ slÀnga runt lÄdan, repor och sen funkar inte den inte nÀr man ska slÄ pÄ den. Jag har dock vÀntat pÄ min 50 pg6000 sen den 27 mars.. :/ BestÀllt frÄn TBH.se men har inte sett nÄgot kollinr, om dom nu skickar ut sÄnt eller nÄgot annat vÀsen om att kanske den inte finns pÄ lager. Det stÄr 3-5 dagars leverans sÄ jag hoppas i morgon (fredag) att jag har den! Har en PS3 sjÀlv och precis köpt en HDMI kabel sÄ jag hoppas att det blir en grym upplevelse och köra spelen pÄ tvn.
Postad 03 April 2008 - 22:16
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1040 inlÀgg
För er med Comhem kan rekommendera att det just nu finns erbjudande om Canal + total med medium 8 favoriter för 299:-! Detta erbjudande kan du sen kombinera med köp av HDTV-box för 995:-! Klart prisvÀrt anser jag! Jag har dessutom Viasatsportpaket, sammanlag betalar jag inte mer Àn 350:-/mÄn för hela klabbet! 
BestÀllde ocksÄ det "paketet" i söndags. Ska hÀmta ut min box imorgon!
Postad 03 April 2008 - 22:22
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1040 inlÀgg
Jag förstÄr. Jag hade gjort en RMA pÄ den TV'n. Ser jag en pixel sÄ stör jag mig pÄ det men det Àr jag. Jag hade gÀrna skickat tillbaka den men jag vet inte om dom accepterar det?
Om du bestÀllt den via postorder sÄ har du 14 dagars ÄngerrÀtt dÀr du har rÀtt att returnera varan Àven efter du har packat upp den och anvÀnt den, förutsatt att den Àr i sÀljbart skick, dvs emballage Àr intakt, manualer och allt som medföljde ser orört ut samt sjÀlvklart att tv:n ser orörd ut.
Jag har mailat Dustin angÄende det. FÄr se vad dom sÀger? Var vÀldigt försiktig nÀr jag packade upp den för jag misstÀnkte att jag skulle tycka att den var för liten. MÄste man sÀtta dit nya plastremmarna som gÄr runt kartongen ocksÄ nÀr man skickar tillbaka den (om ni förstÄr vilka jag menar)? Kan dom göra det pÄ posten tro? Blir en 50" istÀllet om det gÄr att skicka tillbaka den. Tack för era tips AlbinNdoja och kntrl...
Redigerat av smellymarq, 03 April 2008 - 22:22.
Postad 04 April 2008 - 03:03
azz81
-
azz81
-
Rookie
-
4 inlÀgg
Jag har nu fÄtt hem min 50` LGPG6000 men jag funderar pÄ vilket vÀggfÀste jag ska anvÀnda mig av. Jag undrar om det finns nÄgon som monterat upp sin 50`Tv pÄ vÀggen och kanske kan ge lite tips pÄ vilke vÀggfÀse man ska vÀlja. Jag har fundera pÄ Biltemas vÀggfÀse. Finns de olika vÀggfÀsten frÄn Biltema och vilket passar i sÄ fall för min Tv? Jag har betongvÀgg som Àr hÄrd som sten =) IngÄr allt i paketet eller behöver man kmplettera med nÄgot speciellt? Tacksam för all hjÀlp jag kan fÄ =) Vill verkligen fÄ upp den pÄ vÀggen snart
Förresten har hört mycket om Break In DVD och att man ska anvĂ€nda sig av den i början. Hur fĂ„r man tag pĂ„ den? Ăr det verkligen nödvĂ€ndigt att köra den och hur lĂ€nge i sĂ„ fall?
Tacksam för all hjÀlp =)
Postad 04 April 2008 - 06:37
Unregisteredfe92bc66
-
Unregisteredfe92bc66
-
Amatör
-
-
59 inlÀgg
Förresten har hört mycket om Break In DVD och att man ska anvĂ€nda sig av den i början. Hur fĂ„r man tag pĂ„ den? Ăr det verkligen nödvĂ€ndigt att köra den och hur lĂ€nge i sĂ„ fall?
Tacksam för all hjÀlp =)
Det finns tvÄ lÀger angÄende Break In DVD. Vissa tror att det gör nytta andra förkastar det. Jag personligen tror att det funkar. Om du söker i denna trÄden efter Break in DVD sÄ kommer du att hitta lÀnken att ladda ner frÄn, det Àr gratis och lagligt. Jag kommer att köra ett par timmar varje dag till att börja med.
Postad 04 April 2008 - 06:58
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
AnvÀndare
-
-
167 inlÀgg
Ok, allt ser bra ut förutom dina drivrutiner som verkar vara 158.19 som Àr pÄ tok för gamla drivrutiner. Klicka pÄ nedan lÀnk och bocka i "I have read and agree....." för vidare nedladdning: http://www.nvidia.co...69.21_whql.html Tack för hjÀlpen, funkade betydligt bÀttre med nya drivrutiner. Men med 1600x1200 sa bara TV:n "Ingen signal" och jag var tvungen att köra NVIDIA:s guide för flera skÀrmar för att fÄ upp bild. Testade med 1024x768, som Àr den enda upplösningen som jag kan visa som det finns stöd för, och dÄ funkade det direkt. Jag inte kan skicka 1360x768 frÄn datorn, men det borde ju ÀndÄ bli bÀst att köra med 1024x768 för det Àr ju native-upplösningen. Eller?
Testade köra Blade Runner som Fredrik HL tyckte sÄg konstig ut nÀr jag körde 1600x1200-lÀge och observerade en grej. Eftersom TV:n mappade fel sÄ fyllde inte bilden ut hela bildytan i höjdled, utan den fick lÀgga till svarta "boxar" över och under den bild som datorn skickade. Dessutom Àr det svarta "boxar" runt bilden som finns med i signalen frÄn datorn, och det Àr STOR skillnad pÄ svÀrta mellan de olika "boxarna". AlltsÄ: TV:n klarar att visa svÀrta mycket bra men det gÀller att ha en bra signal. Signalen frÄn min dator verkar inget vidare, men om jag kollar pÄ nÄgot frÄn datorn Àr det frÀmst streamad TV och dÄ Àr det ÀndÄ skitbild. Kör jag samma film pÄ min nyinköpta Oppo DV-980H blir det mycket bra bild och grym svÀrta. TyvÀrr gÄr det ju inte att jÀmföra den med "tv-skapad" svÀrta efter som den sÄklart mappar bilden rÀtt.
Ok hÀrligt! Ja sjÀlvklart skall du köra 1024*768 dÄ det Àr native upplösningen och dÄ ser ingenting grötigt ut. SjÀlvklart skall du inte köra en 4:3 eller 5:4 upplösning som 1600*1200 dÄ det inte Àr en native upplösning utan i sÄ fall 1680*1050 som Àr en 16:10 upplösning. Men som jag sa tidigare sÄ Àr 1024*768 en optimal upplösning för din 42 tums LG.  FÄr jag frÄga vad du har för kabel frÄn Dator till Tv? Jag skulle rekommendera en HDMI/DVI kabel frÄn SUPRA som du kan köpa frÄn Dustinhome. Allt annat skulle jag lÄta va pÄ grund av att jag vet de gör kvalitéts kablage. Mvh
Redigerat av Unregistered98025e06, 04 April 2008 - 07:00.
Postad 04 April 2008 - 07:43
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlÀgg
Lite OT; Px70 50" finns för 12999:- pÄ expert  , enligt mig ganska bra pris, samma som för 42"pg6000
Postad 04 April 2008 - 07:59
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlÀgg
Break-in DVD finns att ladda ner gratis hÀr: http://www.eaprogramming.com/DÀr kan du t.ex ladda ner en .iso fil som du sedan brÀnner pÄ en DVD.
Postad 04 April 2008 - 08:26
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlÀgg
FÄr jag frÄga vad du har för kabel frÄn Dator till Tv? Jag skulle rekommendera en HDMI/DVI kabel frÄn SUPRA som du kan köpa frÄn Dustinhome. Allt annat skulle jag lÄta va pÄ grund av att jag vet de gör kvalitéts kablage.
Mvh
Skulle nog sÀga att det finns mÄnga andra kablar som fungerar minst lika bra som supras och kostar bara hÀlften (nÀr vi pratar kablage under 10m) Att supra skulle automatiskt förknippas med kvalité stÀller jag mig ocksÄ lite tveksam till. Visst dom har bra kablar men dom kostar för mycket. Det Àr bara att lÀsa pÄ detta forum om hur mÄnga det Àr som haft problem med supras HDMI -HDMI/DVI kablage. Dom har haft jÀtteproblem med kontaktdonen. NÀr man vÀljer kabel sÄ tycker jag man skall vÀlja prisklass pÄ kabel beroende pÄ lÀngd. Ju lÀngre kabel man ska ha ju bÀttre kabel ska man vÀlja. Ska man inte ha sÄ lÄng kabel sÄ kan man vÀlja nÄgot i "mellanprissegmentet" men inte den allra billigast kabeln heller. Lite OT men vill med bestÀmdhet pÄpeka att det finns mÄnga andra mera prisvÀrda kablar Àn Supra.
Redigerat av TomasL, 04 April 2008 - 08:28.
Postad 04 April 2008 - 09:32
skywlker
-
skywlker
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
FÄr jag frÄga vad du har för kabel frÄn Dator till Tv? Jag skulle rekommendera en HDMI/DVI kabel frÄn SUPRA som du kan köpa frÄn Dustinhome. Allt annat skulle jag lÄta va pÄ grund av att jag vet de gör kvalitéts kablage.
Jag har en 10 meters Delteco och den kostar vÀl lite drygt en tredjedel av vad en Supra kostar, dÄ det Àr sannolikt inte samma kvalité. Skulle antagligen bli bra mycket bÀttre med en bÀttre kabel, men som jag sa spelar det inte sÄ stor roll. Det jag kör via datorn Àr som sagt mest streamade TV-sÀndningar och dÀr Àr nog inte kabeln en flaskhals ÀndÄ. Skulle jag kolla pÄ mycket film via datorn skulle jag definitivt investera i en Supra. Via DVD:n kör jag 2 m Supra och det ser mycket bra ut. Det var verkligen klasskillnad nÀr jag jÀmförde att köra Blade Runner via datorn och via DVD:n.
Postad 04 April 2008 - 10:01
mbm
-
mbm
-
Wannabe
-
-
14 inlÀgg
Ok, allt ser bra ut förutom dina drivrutiner som verkar vara 158.19 som Àr pÄ tok för gamla drivrutiner. Klicka pÄ nedan lÀnk och bocka i "I have read and agree....." för vidare nedladdning: http://www.nvidia.co...69.21_whql.html Tack för hjÀlpen, funkade betydligt bÀttre med nya drivrutiner. Men med 1600x1200 sa bara TV:n "Ingen signal" och jag var tvungen att köra NVIDIA:s guide för flera skÀrmar för att fÄ upp bild. Testade med 1024x768, som Àr den enda upplösningen som jag kan visa som det finns stöd för, och dÄ funkade det direkt. Jag inte kan skicka 1360x768 frÄn datorn, men det borde ju ÀndÄ bli bÀst att köra med 1024x768 för det Àr ju native-upplösningen. Eller?
Testade köra Blade Runner som Fredrik HL tyckte sÄg konstig ut nÀr jag körde 1600x1200-lÀge och observerade en grej. Eftersom TV:n mappade fel sÄ fyllde inte bilden ut hela bildytan i höjdled, utan den fick lÀgga till svarta "boxar" över och under den bild som datorn skickade. Dessutom Àr det svarta "boxar" runt bilden som finns med i signalen frÄn datorn, och det Àr STOR skillnad pÄ svÀrta mellan de olika "boxarna". AlltsÄ: TV:n klarar att visa svÀrta mycket bra men det gÀller att ha en bra signal. Signalen frÄn min dator verkar inget vidare, men om jag kollar pÄ nÄgot frÄn datorn Àr det frÀmst streamad TV och dÄ Àr det ÀndÄ skitbild. Kör jag samma film pÄ min nyinköpta Oppo DV-980H blir det mycket bra bild och grym svÀrta. TyvÀrr gÄr det ju inte att jÀmföra den med "tv-skapad" svÀrta efter som den sÄklart mappar bilden rÀtt.
Ok hÀrligt!
Ja sjÀlvklart skall du köra 1024*768 dÄ det Àr native upplösningen och dÄ ser ingenting grötigt ut.
SjÀlvklart skall du inte köra en 4:3 eller 5:4 upplösning som 1600*1200 dÄ det inte Àr en native upplösning utan i sÄ fall 1680*1050 som Àr en 16:10 upplösning. Men som jag sa tidigare sÄ Àr 1024*768 en optimal upplösning för din 42 tums LG. 
Mvh
Jeg kör 1360x768 pÄ min 42" --sÀtter jeg den til 1024x768 fyller billedet inte hele skÀrmen. Oplösningen 1024x768 er jo et 4:3 format, mens 1280x1024 och 1360x768 er 16:9 och 16:10.
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Titan Noir Max
Rian
2026-09-06 21:47:55
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|