LG:s PG6000 plasma
2138 svar till detta ämne
Postad 02 april 2008 - 19:24
Lahe
-
Lahe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har ett litet problem med min 50PG6000!
Bilden hackar till ungefär var 10:e sekund på min TV när jag kollar på analog TV. Bilden liksom fryser till i någon millisekund innan det rullar på igen.
Det konstiga är att om jag stänger av TV:n och slår på den igen så hackar det inte längre, men bara så länge man inte byter kanal. Byter jag kanal så börjar det hacka igen, och det gäller alla kanaler.
Så om jag hittar något intressant på t.ex. TV4 så måste jag stänga av tv:n och slå på den igen för att titta på TV4 utan hack.
Vad ska jag göra? Är det någon annan som har samma problem med sin tv, men kanske inte lagt märke till det?
Postad 02 april 2008 - 19:44
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Står det i manualen vilka inställningar man ska ha i början?
Annars vilka körde ni på?
Är trött och orkar inte lusläsa manualen nu vill bara ha igång och testa televisionen.
En guide av fredrik/doja vore det bästa haha ni är ju kungar på tvn nu.
Postad 02 april 2008 - 19:52
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Står det i manualen vilka inställningar man ska ha i början? Annars vilka körde ni på?
Står ingenting i manualen om rekommenderade inställningar i början, jag drog bara ner allt så det var under 50 och stängde av alla extra funktioner i början.
Postad 02 april 2008 - 20:23
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
Användare
-
-
167 inlägg
Så man bör ändra upplösningen INNAN man kopplar in DVI:n från TV:n? Jag gjorde inte det och då funkade det inte alls. När jag startade om visade TV:n 1600x1200-upplösning, men hela bilden gick ju inte att visa. Sen när jag kopplade in skärmen igen så blev det ett svart område ca 10 cm brett på vänstersidan av skärmen och bilden var förskjuten lika långt till höger. Fick starta om för att få det att funka. Kanske bör kolla upp om det finns nya drivrutiner till grafikkortet. ------------- Ska bli mycket intressant ikväll. I måndags såg vissa matcher bra ut medan vissa var väldigt dåliga, så jag antar att det var lite blandad kvalité på källan från de olika matcherna. De gånger jag har sett på fotboll på 42"+-skärm har det inte sett vidare bra ut. Men då har det oftast varit på någon sportbar, antar att de inte kört med direkt optimerade inställningar.
Nja, du skall inte behöva ändra upplösning innan. Men skriv ned vad du har för: 1. Operativsystem (Windows Xp, Vista, Linux, Mac) 2. Grafikkort och drivrutiner 3. Inställningar för Clone/Vertical/Horizon eller Dual view mode Mvh Albin Hehe...supersyn tror jag inte att jag har men den LYSER verkligen grönt så den är svår att missa. Hade den varit svart så hade jag kanske inte upptäckt den från soffan som är ungefär på 4 meters avstånd. Hur fungerar distanslagen egentligen? Får jag skicka tillbaka något som jag är missnöjd med även om jag öppnat och satt på den? Syftar främst på storleken då jag nog helst vill ha 50" igen.
Jag förstår. Jag hade gjort en RMA på den TV'n. Ser jag en pixel så stör jag mig på det men det är jag. Jag har ett litet problem med min 50PG6000!
Bilden hackar till ungefär var 10:e sekund på min TV när jag kollar på analog TV. Bilden liksom fryser till i någon millisekund innan det rullar på igen. Det konstiga är att om jag stänger av TV:n och slår på den igen så hackar det inte längre, men bara så länge man inte byter kanal. Byter jag kanal så börjar det hacka igen, och det gäller alla kanaler.
Så om jag hittar något intressant på t.ex. TV4 så måste jag stänga av tv:n och slå på den igen för att titta på TV4 utan hack.
Vad ska jag göra? Är det någon annan som har samma problem med sin tv, men kanske inte lagt märke till det?
Hm, har funderat på det du skriver och letat efter problemet men hittar det ej förutom på en dansk kanal, tv2. Där uppstår exakt samma problem som du beskriver så jag antar och tror att det har med källan att göra. Som jag tidigare skriver kollar jag på TV via analogt jag också. Återknyt! Mvh ---------------------------------------------------- För övrigt har ni mina inställningar här: Bildläge: Expert 1 Kontrast: 70 Ljusstyrka: 52 Skärpa: 50 Färg: 40 Färgton: 0 Expertkontroll: EX kontast: Låg Brusreducering: Låg Gamma: Mellan Svart nivå: Auto (eftersom jag kör via analog antenn, går ej att ändra) Film läge: Av Färg standard: SD (går ej att ändra via analog antenn) Vit balans: Mellan Övrigt på: 0 Obsarvera att detta är för min miljö hemma. Jag kommer att inhandla en hårdvaru kalibrator vilket jag rekommenderar er att göra också. Det finns _ingen_ ide att köpa en TV för så mycket pengar om man inte skall kalibrera TV'n ordentligt. Köp en kalibrator ni som har lagt nu minst 13000kr på en TV och endel av er närmare 16000kr. Köp en kalibrator för en 2000-3000kr så att ni får en ordentlig bild för det kommer aldrig att hända med hjälp av meny kalibrering. Det blir en markant skillnad med en hårdvarukalibrator. Mvh Albin
Postad 02 april 2008 - 21:12
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Albin vilken lösning kör du? du har 12~m hdmi kabel och en hdmi->dvi konverterare?
Men hur får du ljud? separat ljudkabel bredvid?
lots of cables.
Redigerat av toyzar, 02 april 2008 - 22:13.
Postad 02 april 2008 - 21:31
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
@Albin,
Vilken hårdvaru kalibrator hade du tänkt att investera i?
Har kollat runt själv efter någon lämplig.
Postad 02 april 2008 - 21:45
Mr_Foppa
-
Mr_Foppa
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hunnit köra min 50" i ganska precis en vecka och blir mer och mer nöjd. Har börjat fippla lite mer med inställningar och nu börjar det likna något.
Det enda kruxet är att dålig insignal verkligen märks! Från knivskarpt till sunk när t.ex. svt sport visar egna/andras bilder. Annars är jag riktigt nöjd! Kommer att behöva investera i bättre digitalbox, bättre dvd osv ... men det är ett lyxproblem!
Återkommer med mer, men tänkte att jag kunde lägga in en positiv push för er som går i köptankar!
Postad 02 april 2008 - 22:17
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Skulle någon kunna vara schyst och kolla avståndet mellan nedersta kanten av den "synliga" bilden och eventuell bänk som den står på? Intressant att se hur hög center man får plats med
Postad 02 april 2008 - 22:28
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Jag förstår. Jag hade gjort en RMA på den TV'n. Ser jag en pixel så stör jag mig på det men det är jag.
Jag hade gärna skickat tillbaka den men jag vet inte om dom accepterar det?
Postad 02 april 2008 - 23:02
skywlker
-
skywlker
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nja, du skall inte behöva ändra upplösning innan. Men skriv ned vad du har för:
1. Operativsystem (Windows Xp, Vista, Linux, Mac) 2. Grafikkort och drivrutiner 3. Inställningar för Clone/Vertical/Horizon eller Dual view mode
1. Windows XP 2. NVIDIA GeForce 8600 GT, driver version 6.14.11.5819 3. Dual View mode För övrigt kan jag meddela att fotbollen inte såg så bra ut, syndes särskilt tydlig när resultattavlan visades och klubbemblemen var alldeles grötiga. Men jag har sett betydligt sämre. Jag misstänker dock att jag har en dålig signal på 6:an då även reklamen ser väldigt grötig och pixlig ut. Jag var förvånad att jag fick in 6:an, trodde den var kodad...
Postad 03 april 2008 - 06:00
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Lagt märke till en sak på min TV, de två pixelraderna längst ner på TV:n lyser mycket kraftigare än de resterande pixlarna, testade köra vit rengörning i 15 min samt 3h Break-In DVD för att se om det var någon form av ghost, men det vägrade försvinna, frågan är om det är något som gör det värt att lämna in TV:n, vilket jag helst vill undvika för kan bara tänka mig alla problem det kommer att ge....
Redigerat av Fredrik HL, 03 april 2008 - 06:00.
Postad 03 april 2008 - 06:32
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
Användare
-
-
167 inlägg
Albin vilken lösning kör du? du har 12~m hdmi kabel och en hdmi->dvi konverterare? Men hur får du ljud? separat ljudkabel bredvid? lots of cables.
Jag har 15m HDMI med en HDMI/DVI konverterare, helt rätt. Dock kör jag ut ljud från ljudkort till förstärkare som sedan går till fyra högtalare i rummet. TV högtalarna är tysta när jag tittar från PC än så länge. Jag kommer att inhandla en Surround förstärkare också här inom kort och får se hur jag löser det hela på bästa sätt. Måste dock köpa in en Sub och en center högtalare såvida jag inte blir nöjd med TV ljudet. I så fall kör jag ut med en kabel brevid till det jag köper mig ett grafikkort som har stöd för HDMI samt ljud integrerat på PCB. Mvh @Albin,
Vilken hårdvaru kalibrator hade du tänkt att investera i? Har kollat runt själv efter någon lämplig.
Jag vet inte säkert men har kollat endel på denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=242756Eller kanske det blir en Spyder 3. Jag hade gärna skickat tillbaka den men jag vet inte om dom accepterar det?
Du kan ju kolla upp med LG först om vad de har för pixelgaranti för PG6000 och sedan ringa till din återförsäljare ifall du har rätten på din sida. Det är möjligt att din återförsäljare, till exempel Dustin har en supportorganisation som sköter alla sådana här bitar eller kanske hänvisar direkt till LG. Denna pixelgarantin är ju rätt gammal och innehåller bara LCD skärmar: http://www.dustin.se...pixelpolicy.pdf1. Windows XP 2. NVIDIA GeForce 8600 GT, driver version 6.14.11.5819 3. Dual View mode
För övrigt kan jag meddela att fotbollen inte såg så bra ut, syndes särskilt tydlig när resultattavlan visades och klubbemblemen var alldeles grötiga. Men jag har sett betydligt sämre. Jag misstänker dock att jag har en dålig signal på 6:an då även reklamen ser väldigt grötig och pixlig ut. Jag var förvånad att jag fick in 6:an, trodde den var kodad...
Ok, allt ser bra ut förutom dina drivrutiner som verkar vara 158.19 som är på tok för gamla drivrutiner. Klicka på nedan länk och bocka i "I have read and agree....." för vidare nedladdning: http://www.nvidia.co...69.21_whql.htmlNär de senaste drivrutinerna är nedladdade så går du in i Kontrollpanelen och sedan "Lägg till/Ta bort program" och avinstallerar dina befintliga Nvidia drivrutiner och sedan startar du om datorn. Därefter installerar du de nya drivrutinerna som du nu laddade ned och startar om datorn. Ett tips när man köper ett grafikkort är att _aldrig_ installera drivrutinerna som följer med på skivan såvida man inte har tillgång till internet för att ladda ned de senaste drivrutinerna. Drivrutinerna som följer med skivan är i princip alltid out of date. Mvh Albin Lagt märke till en sak på min TV, de två pixelraderna längst ner på TV:n lyser mycket kraftigare än de resterande pixlarna, testade köra vit rengörning i 15 min samt 3h Break-In DVD för att se om det var någon form av ghost, men det vägrade försvinna, frågan är om det är något som gör det värt att lämna in TV:n, vilket jag helst vill undvika för kan bara tänka mig alla problem det kommer att ge....
Jag tycker också att det lyser mer om kanterna än i mitten till exempel, vet ej om det är det du menar. Jag tänker inte på backlight bleeding utan det kan vara en vit bakgrund (so inte är vit på min tv utan mörkvit/ljusgrå) så lyser det upp mer och starkare på kanterna, framförallt på vänster sida. Mvh
Redigerat av Unregistered98025e06, 03 april 2008 - 06:36.
Postad 03 april 2008 - 07:39
xdusty
-
xdusty
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Jag har beställt 42:an från netsuperstore, förväntar mig inga mirakel med tanke på deras dåliga feedback. Men att spara 2000 kr lockade för mycket..
Hur går det då? Har du fått den beställd och är på väg? Skriv gärna hur affären gick med den butiken osv. Lycka till btw.
Postad 03 april 2008 - 09:38
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Jag vet inte säkert men har kollat endel på denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=242756 Eller kanske det blir en Spyder 3.
Har också kollat en del på Eye-ONE display 2 men den verkar ju mera vara för LCD/CRT skärmar till datorer (om det nu är någon skillnad) Jag har även kollat på denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=242320Mycket för att det utryckligen står att den också är för Plasma skärmar. Den har också fått rätt bra omdömen on the world wide webb. Mvh Tomas
Redigerat av TomasL, 03 april 2008 - 09:42.
Postad 03 april 2008 - 10:01
kntrl
-
kntrl
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag förstår. Jag hade gjort en RMA på den TV'n. Ser jag en pixel så stör jag mig på det men det är jag. Jag hade gärna skickat tillbaka den men jag vet inte om dom accepterar det?
Om du beställt den via postorder så har du 14 dagars ångerrätt där du har rätt att returnera varan även efter du har packat upp den och använt den, förutsatt att den är i säljbart skick, dvs emballage är intakt, manualer och allt som medföljde ser orört ut samt självklart att tv:n ser orörd ut.
Postad 03 april 2008 - 10:40
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Jag tycker också att det lyser mer om kanterna än i mitten till exempel, vet ej om det är det du menar. Jag tänker inte på backlight bleeding utan det kan vara en vit bakgrund (so inte är vit på min tv utan mörkvit/ljusgrå) så lyser det upp mer och starkare på kanterna, framförallt på vänster sida.
Mvh
MM, kollar man på en ingång utan bild så ser det ut som (i mitt fall ) att den understa kanten lyser i svag ljusgrå nyans, ungefär som om man skulle ha en ghost som löper längs med hela underkanten på 2px höjd.
Postad 03 april 2008 - 12:23
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Teven är uppställd och gått sedan igår eftermiddag! Har kört med låga inställningar, alla grundinställningar på 50 och kontrasten 65. Inga tecken på ghosting alls så här långt! Inte ens efter text-tv kontroll! Inväntar digital HDTV-box idag från Comhem, då väntar de riktiga testen! Just nu kör jag med en 6 år gammal box med scartkoppling... Så jag räknar med synbara förbättringar redan ikväll när boxen blir inkopplad. Trots scarten så är bilden klart godkänd jämfört med vad min 6 år gamla 28" widescreen CRT presterar redan nu utan vettiga källor och kalibrering.
För er med Comhem kan rekommendera att det just nu finns erbjudande om Canal + total med medium 8 favoriter för 299:-! Detta erbjudande kan du sen kombinera med köp av HDTV-box för 995:-! Klart prisvärt anser jag! Jag har dessutom Viasatsportpaket, sammanlag betalar jag inte mer än 350:-/mån för hela klabbet!
Hur stora förbättringar kan jag vänta mig när nya boxen kopplas in med HDMI? Stora eller knappt märkbara? Ska sen även koppla in datorn med HDMI, något jag behöver tänka på då? Blir upplösningen automatiskt högsta tänkbara från datorn eller måste jag in och mikromixtra? Räcker det att klona bilden för att se film i bra upplösning? Har ju högre upplösning i datorskärmen från början och antar att bilden skalas ned till max vad teven klarar vid ihopkoppling?
Postad 03 april 2008 - 12:39
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Inga tecken på ghosting alls så här långt!
Kan du bekräfta att du inte upplever någon ghosting om du väljer en ingång utan bild, öppnar TV inställningsmenyn och låter den visas i typ 1 min och sedan klickar bort den och se om du får någon ghost? Tycker det är märkligt att de flesta som skriver här inte verkar uppleva någon ghosting alls, kanske ska ta och reklamera TV:n och sen köpa en ny för att se om det är bättre på den?  Har tillspå Söndag på mig
Redigerat av Fredrik HL, 03 april 2008 - 12:40.
Postad 03 april 2008 - 12:48
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Inga tecken på ghosting alls så här långt! Kan du bekräfta att du inte upplever någon ghosting om du väljer en ingång utan bild, öppnar TV inställningsmenyn och låter den visas i typ 1 min och sedan klickar bort den och se om du får någon ghost? Tycker det är märkligt att de flesta som skriver här inte verkar uppleva någon ghosting alls, kanske ska ta och reklamera TV:n och sen köpa en ny för att se om det är bättre på den? Har tillspå Söndag på mig 
Testade som du bad om, ingen ghosting! Vet inte hur det skulle bli om jag drog upp kontrasten, men det skippar jag så här tidigt. Kanske blir annorlunda med nya boxen? Kan sådant här bero på hur teven är kopplad? Kör ju genom scart som sagt (fast det borde väl inte spela någon roll...). Nybörjare som jag är, whitewash som jag ser nämnas överallt, är det en speciell knapp eller inställning man kan aktivera? Kan ju vara bra att veta utifall jag skulle se ghosting någon gång framöver.
Postad 03 april 2008 - 12:49
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
Användare
-
-
167 inlägg
Har också kollat en del på Eye-ONE display 2 men den verkar ju mera vara för LCD/CRT skärmar till datorer (om det nu är någon skillnad)
Jag har även kollat på denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=242320 Mycket för att det utryckligen står att den också är för Plasma skärmar. Den har också fått rätt bra omdömen on the world wide webb.
Mvh Tomas
Ja, jag vet faktiskt inte själv varför de andra inte skulle fungera lika bra till plasma men det är möjligt att så är fallet. Det kan ju inte vara för svårt att ta reda på.  MM, kollar man på en ingång utan bild så ser det ut som (i mitt fall ) att den understa kanten lyser i svag ljusgrå nyans, ungefär som om man skulle ha en ghost som löper längs med hela underkanten på 2px höjd.
Okej. Nja, ghosting är inget jag ser här utan det är mer att det lyser upp mer vid sidorna men endast om jag har en helt vit bild så syns det. Inga tecken på ghosting alls så här långt! Tycker det är märkligt att de flesta som skriver här inte verkar uppleva någon ghosting alls, kanske ska ta och reklamera TV:n och sen köpa en ny för att se om det är bättre på den? Har tillspå Söndag på mig 
Jag tror snarare att folk inte vet vad de skall titta på. Tyvärr är det ett vanligt fenomen i bildvärlden. Många ser ju inte skillnad på 30-60fps heller. Det mest konstiga är att nu år 2008 är det fortfarande massvis med människor som tror att 30fps är gränsen för flyt i ett spel eller i en film till exempel. Sanslöst.  Mvh
Postad 03 april 2008 - 15:20
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Fullkomligt nöjd med min 50" än så länge iaf.
kollade fotbollen igår på 6an, detta var digitalt via den inbyggda digitalboxen direkt från tvjacket i ett Comhem-hus!!
Fattar inte hur jag kan få in 6an och 4an digitalt med en inbyggd mottagare som inte ens stödjer "comhemstandarden"!!.., men jag klagar inte! 
Det såg iaf väldigt bra ut med Fredrik HLs inställningar, efter att jag dragit ner färgtonen till ca 30.
Dock vet jag inte om dessa inställningar är bäst lämpade för en filmkväll..., känns lite "skrikigt" kanske.
En fråga till de lite mer kunniga;
Eftersom jag kör 1360x768 pixelmappat från datorn, får jag ju inte tillgång till alla bildinställningarna...,
tror ni det är bättre att köra en icke datorupplösning och få dessa extra inställningsmöjligeheter, och samtidigt förlora fördelen med pixelmappad bild (om det finns någon sådan fördel när de gäller film) och låta tvn skala om...?
Postad 03 april 2008 - 15:30
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Inga tecken på ghosting alls så här långt! Kan du bekräfta att du inte upplever någon ghosting om du väljer en ingång utan bild, öppnar TV inställningsmenyn och låter den visas i typ 1 min och sedan klickar bort den och se om du får någon ghost? Tycker det är märkligt att de flesta som skriver här inte verkar uppleva någon ghosting alls, kanske ska ta och reklamera TV:n och sen köpa en ny för att se om det är bättre på den? Har tillspå Söndag på mig 
Fredrik out of the box är det sjukligt med ghosting.. hlet sjukt vad allt fastnar på en kolsvart bakgrund. Hoppas verkligen det försvinner.. man är ju lite orolig  ( köpte den igår )
Postad 03 april 2008 - 15:33
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Hej på er glada ägare, fredrik Hl jag ser gosting när jag pillat lite inställningarna dock väldigt lite.
Jag har sett manualen på PDF här i tråden innan jag köpte tv n, är det någon som kan länka om den lite enkelt?Intresset för att lus läsa lite mer finns säkert för nya ägare igen!
Postad 03 april 2008 - 16:24
Unregistered2c870314
-
Unregistered2c870314
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Postad 03 april 2008 - 16:27
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Hej på er glada ägare, fredrik Hl jag ser gosting när jag pillat lite inställningarna dock väldigt lite. Jag har sett manualen på PDF här i tråden innan jag köpte tv n, är det någon som kan länka om den lite enkelt?Intresset för att lus läsa lite mer finns säkert för nya ägare igen!
Gå till LG:s hemsida http://nordic.lge.com/sv/index.jhtmlDär kan du klicka på "Ladda ner manual" i högerkanten för att komma till avdelningen där man kan söka efter manualer till LG:s apparater. Eventuellt funkar denna direktlänk: http://se.lgservice....sc/b2c/hpi/mainSkriv in "pg6000" i fältet för Model No och klicka på Search (alternativt även nyttja pulldownlistorna för att begränsa sökningen, t ex till enbart manualer på svenska). Ladda hem önskad manual.
Postad 03 april 2008 - 17:45
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Tror inte jag ids lämna in TV:n, låter det vara, det blir säkert bättre med tiden iaf så  Den ljusa pixelraden fanns inte där idag när jag kollade efter jag kom hem från jobbet iaf.... Pratade iaf med LG angående eventuell reparation av TV:n och de sade följande: Sedan kommer det, beroende på vart du bor, antingen någon och hämtar tvn eller någon som kollar på tvn på plats. Det vi behöver för att boka en reperation är förutom adress och modell, inköpsdatum och serienummer.
Känns rätt skönt att slippa åka till El-Giganten med TV:n ifall något skulle hända  Och samtidigt sade El-Giganten ang eventuellt byte: Om det är inom 30 dagar kan du komma in och få en annan modell av samma tv.
Skadar kanske inte att testa?  Jag gjorde en ny kalibrering här om dagen bara för att testa, men kom även då fram till att 44 i Färg var den bästa för att sedan ställa in enskilt. Jag ska testa att sätta den på typ 30 och sen försöka fixa till det med de enskilda färgerna sen, reglaget går dock bara från -15 till +15. Jag lyckades få bort lite grönstick i bilden jämfört med mina tidigare inställningar, men förlorade lite på den blåa kontrasten dock. Rätt kul att sitta och kalibrera, kanske ska ta och köpa sig en Spyder 3 och leka djupare  Ska posta de nya inställningarna senare så fort jag blir klar.
Redigerat av Fredrik HL, 03 april 2008 - 17:49.
Postad 03 april 2008 - 17:50
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
snabb fråga fredrik. Jag har meckat ytterst lite så jag är inte säker på nått än. XBOX360:
Du kör via HDMI kabel nu? eller component? vilket blir bäst? jag har hdmi och testade välja 720p i menyn innan .. det blev helt konstigt. även 1080i ser mycket meck ut. undrar vad det beror på.
Postad 03 april 2008 - 18:02
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
snabb fråga fredrik. Jag har meckat ytterst lite så jag är inte säker på nått än. XBOX360: Du kör via HDMI kabel nu? eller component? vilket blir bäst? jag har hdmi och testade välja 720p i menyn innan .. det blev helt konstigt. även 1080i ser mycket meck ut. undrar vad det beror på.
Jag har tyvärr ett 360 från release dagen så jag kör med Component i 1080p, det ser dock jätte bra ut. Har du testa 1080p?
Postad 03 april 2008 - 18:25
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
nej... jävligt meck ska testa lite mer sen.
Postad 03 april 2008 - 19:39
Fiddler
-
Fiddler
-
Rookie
-
5 inlägg
Sådär, nu har jag fått hem min pg6000 (42). Har tidigare haft 5st olika LCD TV´s, men då jag aldrig blev riktigt nöjd med bilden bestämde jag mig nu för att testa plasma. Valde som många andra mellan denna och PX80. Jag har uppfattat dem båda som bildmässigt på samma nivå, trots att pg6000 sägs ha 30.000 i kontrast. Hur som helst, har endast haft den i några timmar och har bara hunnit testa digital TV (Extern skit box från comhem), PS3 (Spel + Blu-ray) och även xb360 via VGA sladd. Resultatet, helt fantastiskt! Är just nu grymt nöjd!
Föst var jag jäkligt nervös när postgubben kom då den LÅG NER på en pall i lastbilen, men tänkta jaha..min vanliga tur liksom. Sen när jag packade upp den uppmärksammade jag en massa repor på panelen och blev helt sänkt. Tog en massa kort för att maila till återförsäljaren. Sen såg jag en liten klisterlapp längst upp i hörnet och drog bort den...självklart var det en stor plastfilm över hela skärmen  Så jag drog bort plastfilmen och vips, alla repor var borta. Sen när allt var inkopplad höll jag andan lite innan jag tryckte på ON, men allting fungerade felfritt. Puuh...
Men posten är bedrövligt dåliga på att läsa instruktioner, värdelöst!
Gällande ghosting, jag testade att plocka fram menyn på TV´n klockade 60sek och växlade till en annan källa och jag ser verkligen ingen ghost alls. Det enda jag uppmärksammat är att man kan se lite av PS3 menyn när man startar en film, men då räcker det att sätta på White cleaning eller vad det heter i 5 sekunder och sedan trycka på meny för att hoppa tillbaka och allt är 100% igen!
Betyg 5/5 och detta efter några timmar endast. Inga döda pixlar eller annat har jag uppmärksammat. Kör just nu på ca 50% av alla värden, tycker dock det är värdelöst att man skall behöva "köra in" en TV från 2008, men då detta är min första plasma så gör jag enligt "experterna". Det lär knappast skada.
Dags att se om alla filmer!
Köpte min TV från komplett, grymt snabb leverans! (Posten borde dock skämmas!)
Tack för mig!
Postad 03 april 2008 - 20:02
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Nu har jag hunnit testa min nya HDTV-box några timmar! Är grymt nöjd måste jag säga, hdtv-kanalerna ser magnifika ut, trots noll kalibrering. Enda lilla negativa har varit tv3's halvtaskiga utsändning av "two and a half men". Men det beror ju inte på teven i första hand, t ex "Sjukhuset" efter såg mycket bättre ut.
Har som sagt inte upplevt någon ghosting alls! Har iofs inte direkt ansträngt mig för att få till det heller, förutom när jag testade åt användare här, där resultatet blev noll ghosting.
Men jag är fortfarande nyfiken på hur/var jag sätter igång White wash? Är det samma som myrornas krig eller? Detta är som sagt min första platt-tv så än så länge är jag närmast total nybörjare.
Har kompisar som har fullhd-tv, Sharp 46" lcd från förra året och en kompis med en Hugosson 32" hd-tv lcd och helt objektivt kan jag säga att min teve visar BRA mycket bättre bild än deras apparater, trots digitalbox och hdmi-anslutningar på även dem.
Jag är iaf vrålnöjd än så länge och ser fram emot vad min amatörkalibrering kan ge i bättre bild när teven fått gå "några" timmar till.
Kommer snart att koppla datorn till teven också, via hdmi, något jag bör tänka på då? Har ett Nvidia 7950 GT grafikkort i datorn. Tacksam för alla tips och råd i den frågan!
Postad 03 april 2008 - 20:09
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Manualen finns på sid.15
Hej på er glada ägare, fredrik Hl jag ser gosting när jag pillat lite inställningarna dock väldigt lite. Jag har sett manualen på PDF här i tråden innan jag köpte tv n, är det någon som kan länka om den lite enkelt?Intresset för att lus läsa lite mer finns säkert för nya ägare igen! Gå till LG:s hemsida http://nordic.lge.com/sv/index.jhtml Där kan du klicka på "Ladda ner manual" i högerkanten för att komma till avdelningen där man kan söka efter manualer till LG:s apparater. Eventuellt funkar denna direktlänk: http://se.lgservice....sc/b2c/hpi/main Skriv in "pg6000" i fältet för Model No och klicka på Search (alternativt även nyttja pulldownlistorna för att begränsa sökningen, t ex till enbart manualer på svenska). Ladda hem önskad manual.
Tack för hjälpen jag var inne på LG hemsida och letade lite men som sagt hittade inte då! Kul att det dyker in nya nöjda ägare i tråden!
Postad 03 april 2008 - 20:17
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Gällande ghosting, jag testade att plocka fram menyn på TV´n klockade 60sek och växlade till en annan källa och jag ser verkligen ingen ghost alls. Det enda jag uppmärksammat är att man kan se lite av PS3 menyn när man startar en film, men då räcker det att sätta på White cleaning eller vad det heter i 5 sekunder och sedan trycka på meny för att hoppa tillbaka och allt är 100% igen!
Hehe, jag kollade hur mycket det vart för mig på 60 sec. Körde mot en helsvart bakgrund, efter 60 sec så kan jag se inte bara själva menyn konturerna, utan även texterna "BILD, "LJUD", "TID", "ALT" och konturerna av de små fina ikonerna som är på varje knapp. Kommer nog åka till El-giganten imorn och lämna tillbaka den och sen köpa en ny nästa vecka, det är ju trots allt en j*vligt bra TV förutom att det verkar som jag har fått en med ganska ordentliga ghosting problem.
Redigerat av Fredrik HL, 03 april 2008 - 20:26.
Postad 03 april 2008 - 20:26
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
Användare
-
-
167 inlägg
Fullkomligt nöjd med min 50" än så länge iaf. kollade fotbollen igår på 6an, detta var digitalt via den inbyggda digitalboxen direkt från tvjacket i ett Comhem-hus!! Fattar inte hur jag kan få in 6an och 4an digitalt med en inbyggd mottagare som inte ens stödjer "comhemstandarden"!!.., men jag klagar inte!  Det såg iaf väldigt bra ut med Fredrik HLs inställningar, efter att jag dragit ner färgtonen till ca 30.
Dock vet jag inte om dessa inställningar är bäst lämpade för en filmkväll..., känns lite "skrikigt" kanske.
En fråga till de lite mer kunniga; Eftersom jag kör 1360x768 pixelmappat från datorn, får jag ju inte tillgång till alla bildinställningarna..., tror ni det är bättre att köra en icke datorupplösning och få dessa extra inställningsmöjligeheter, och samtidigt förlora fördelen med pixelmappad bild (om det finns någon sådan fördel när de gäller film) och låta tvn skala om...?
Nackdelen är att pixelmappar man inte 1:1 kan det se grötigt ut. Enligt mig bör du egentligen köra 1360*768 för att få optimal bild. Native på platt TV eller skärmar ser ju självklart bäst ut. Sedan är det ju en smaksak om vilket man trivs med bäst. Kanske får du enligt dig en bättre bild med 1920*1080 och en kalibrering istället för 1360*768 med en halvtaskig kalibrering. Mvh
Postad 03 april 2008 - 21:31
Löwet
-
Löwet
-
Rookie
-
6 inlägg
Gällande ghosting, jag testade att plocka fram menyn på TV´n klockade 60sek och växlade till en annan källa och jag ser verkligen ingen ghost alls. Det enda jag uppmärksammat är att man kan se lite av PS3 menyn när man startar en film, men då räcker det att sätta på White cleaning eller vad det heter i 5 sekunder och sedan trycka på meny för att hoppa tillbaka och allt är 100% igen! Hehe, jag kollade hur mycket det vart för mig på 60 sec. Körde mot en helsvart bakgrund, efter 60 sec så kan jag se inte bara själva menyn konturerna, utan även texterna "BILD, "LJUD", "TID", "ALT" och konturerna av de små fina ikonerna som är på varje knapp. Kommer nog åka till El-giganten imorn och lämna tillbaka den och sen köpa en ny nästa vecka, det är ju trots allt en j*vligt bra TV förutom att det verkar som jag har fått en med ganska ordentliga ghosting problem.
Din beskrivning passar bra in på min också. Den är helt klart känsligare gällande ghosting än vad jag räknade med. Men det är ju inget som syns om man tittar på någon kanal, det är bara när man har en svart bakgrund det syns och det försvinner ganska fort. I övrigt är jag väldigt nöjd, speciellt med ps3.
Postad 03 april 2008 - 21:48
toyzar
-
toyzar
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
alltså fredrik. Min är likadan det är sjukt med ghosting just nu  har du ringt och hört med grabbarna vad det kan bero på? undrar om px80n har minsta bekymmer med ghosting.
Postad 03 april 2008 - 21:49
skywlker
-
skywlker
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ok, allt ser bra ut förutom dina drivrutiner som verkar vara 158.19 som är på tok för gamla drivrutiner. Klicka på nedan länk och bocka i "I have read and agree....." för vidare nedladdning: http://www.nvidia.co...69.21_whql.html
Tack för hjälpen, funkade betydligt bättre med nya drivrutiner. Men med 1600x1200 sa bara TV:n "Ingen signal" och jag var tvungen att köra NVIDIA:s guide för flera skärmar för att få upp bild. Testade med 1024x768, som är den enda upplösningen som jag kan visa som det finns stöd för, och då funkade det direkt. Jag inte kan skicka 1360x768 från datorn, men det borde ju ändå bli bäst att köra med 1024x768 för det är ju native-upplösningen. Eller? Testade köra Blade Runner som Fredrik HL tyckte såg konstig ut när jag körde 1600x1200-läge och observerade en grej. Eftersom TV:n mappade fel så fyllde inte bilden ut hela bildytan i höjdled, utan den fick lägga till svarta "boxar" över och under den bild som datorn skickade. Dessutom är det svarta "boxar" runt bilden som finns med i signalen från datorn, och det är STOR skillnad på svärta mellan de olika "boxarna". Alltså: TV:n klarar att visa svärta mycket bra men det gäller att ha en bra signal. Signalen från min dator verkar inget vidare, men om jag kollar på något från datorn är det främst streamad TV och då är det ändå skitbild. Kör jag samma film på min nyinköpta Oppo DV-980H blir det mycket bra bild och grym svärta. Tyvärr går det ju inte att jämföra den med "tv-skapad" svärta efter som den såklart mappar bilden rätt.
Postad 03 april 2008 - 22:07
Unregisteredfe92bc66
-
Unregisteredfe92bc66
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Så nu har jag tillbringat första kvällen med 42":aren. Man kan lugnt säga att jag är nöjd.. 
Fick den i eftermiddags och har ställt ner alla värden kraftigt, har inget som är över 50 på filmläget som är det jag har valt att köra nu i början. Trotts detta levererar tv:n en mycket bra bild. Jag är ju en sportfantast så det blev till att kolla in hockeyn på kanal 5 och det såg MYCKET bra ut. Jag kör boxer via den inbyggda mottagaren med en CA-modul.
Har även kollat runt på alla andra kanaler och till min förvåning är det ingen kanal som är helt osebar. Visst vissa program håller ju inte någon högre kvalite men det funkar över förväntan. Till och med Eurosport ser bra ut.
Vad gäller ghosting har jag blivit uppskrämd här de senaste dagarna efter de problem vissa verkar ha haft. Jag har dock inte märkt av nåon ghosting att tala om. Det enda jag har sett var de första 10 minuterna då mycket svaga konturer efter menyn kunde ses, fast bara om jag satt ca 30 cm från tv:n...
Hitills är jag mycket nöjd. Har börjat o köra break-in dvd och ska så göra ett bra tag, sen blir det kalibrering. Av vad jag har hört här så finns det mycket mer att få ut av tv:n....
Postad 03 april 2008 - 22:12
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Hej är det någon här inne som vet om PG6000 skickar vidare 5.1 ljudet från hdmi ingångarna till den optiska utgången?
Det skulle vara väldigt användbart iochmed att jag bara har en optisk ingång på förstärkaren och jag orkar som inte hålla på att fiffla med nån switch.
Postad 03 april 2008 - 22:13
xdusty
-
xdusty
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Föst var jag jäkligt nervös när postgubben kom då den LÅG NER på en pall i lastbilen, men tänkta jaha..min vanliga tur liksom. Sen när jag packade upp den uppmärksammade jag en massa repor på panelen och blev helt sänkt. Tog en massa kort för att maila till återförsäljaren. Sen såg jag en liten klisterlapp längst upp i hörnet och drog bort den...självklart var det en stor plastfilm över hela skärmen Så jag drog bort plastfilmen och vips, alla repor var borta. Sen när allt var inkopplad höll jag andan lite innan jag tryckte på ON, men allting fungerade felfritt. Puuh... Men posten är bedrövligt dåliga på att läsa instruktioner, värdelöst!
Kul att läsa din text om din nya erfarenheten med plasman, tänker precis att så kommer det gå till nu när jag väntar på min... Postgubben kommer typ slänga runt lådan, repor och sen funkar inte den inte när man ska slå på den. Jag har dock väntat på min 50 pg6000 sen den 27 mars.. :/ Beställt från TBH.se men har inte sett något kollinr, om dom nu skickar ut sånt eller något annat väsen om att kanske den inte finns på lager. Det står 3-5 dagars leverans så jag hoppas i morgon (fredag) att jag har den! Har en PS3 själv och precis köpt en HDMI kabel så jag hoppas att det blir en grym upplevelse och köra spelen på tvn.
Postad 03 april 2008 - 22:16
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
För er med Comhem kan rekommendera att det just nu finns erbjudande om Canal + total med medium 8 favoriter för 299:-! Detta erbjudande kan du sen kombinera med köp av HDTV-box för 995:-! Klart prisvärt anser jag! Jag har dessutom Viasatsportpaket, sammanlag betalar jag inte mer än 350:-/mån för hela klabbet! 
Beställde också det "paketet" i söndags. Ska hämta ut min box imorgon!
Postad 03 april 2008 - 22:22
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Jag förstår. Jag hade gjort en RMA på den TV'n. Ser jag en pixel så stör jag mig på det men det är jag. Jag hade gärna skickat tillbaka den men jag vet inte om dom accepterar det?
Om du beställt den via postorder så har du 14 dagars ångerrätt där du har rätt att returnera varan även efter du har packat upp den och använt den, förutsatt att den är i säljbart skick, dvs emballage är intakt, manualer och allt som medföljde ser orört ut samt självklart att tv:n ser orörd ut.
Jag har mailat Dustin angående det. Får se vad dom säger? Var väldigt försiktig när jag packade upp den för jag misstänkte att jag skulle tycka att den var för liten. Måste man sätta dit nya plastremmarna som går runt kartongen också när man skickar tillbaka den (om ni förstår vilka jag menar)? Kan dom göra det på posten tro? Blir en 50" istället om det går att skicka tillbaka den. Tack för era tips AlbinNdoja och kntrl...
Redigerat av smellymarq, 03 april 2008 - 22:22.
Postad 04 april 2008 - 03:03
azz81
-
azz81
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har nu fått hem min 50` LGPG6000 men jag funderar på vilket väggfäste jag ska använda mig av. Jag undrar om det finns någon som monterat upp sin 50`Tv på väggen och kanske kan ge lite tips på vilke väggfäse man ska välja. Jag har fundera på Biltemas väggfäse. Finns de olika väggfästen från Biltema och vilket passar i så fall för min Tv? Jag har betongvägg som är hård som sten =) Ingår allt i paketet eller behöver man kmplettera med något speciellt? Tacksam för all hjälp jag kan få =) Vill verkligen få upp den på väggen snart
Förresten har hört mycket om Break In DVD och att man ska använda sig av den i början. Hur får man tag på den? Är det verkligen nödvändigt att köra den och hur länge i så fall?
Tacksam för all hjälp =)
Postad 04 april 2008 - 06:37
Unregisteredfe92bc66
-
Unregisteredfe92bc66
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Förresten har hört mycket om Break In DVD och att man ska använda sig av den i början. Hur får man tag på den? Är det verkligen nödvändigt att köra den och hur länge i så fall?
Tacksam för all hjälp =)
Det finns två läger angående Break In DVD. Vissa tror att det gör nytta andra förkastar det. Jag personligen tror att det funkar. Om du söker i denna tråden efter Break in DVD så kommer du att hitta länken att ladda ner från, det är gratis och lagligt. Jag kommer att köra ett par timmar varje dag till att börja med.
Postad 04 april 2008 - 06:58
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
Användare
-
-
167 inlägg
Ok, allt ser bra ut förutom dina drivrutiner som verkar vara 158.19 som är på tok för gamla drivrutiner. Klicka på nedan länk och bocka i "I have read and agree....." för vidare nedladdning: http://www.nvidia.co...69.21_whql.html Tack för hjälpen, funkade betydligt bättre med nya drivrutiner. Men med 1600x1200 sa bara TV:n "Ingen signal" och jag var tvungen att köra NVIDIA:s guide för flera skärmar för att få upp bild. Testade med 1024x768, som är den enda upplösningen som jag kan visa som det finns stöd för, och då funkade det direkt. Jag inte kan skicka 1360x768 från datorn, men det borde ju ändå bli bäst att köra med 1024x768 för det är ju native-upplösningen. Eller?
Testade köra Blade Runner som Fredrik HL tyckte såg konstig ut när jag körde 1600x1200-läge och observerade en grej. Eftersom TV:n mappade fel så fyllde inte bilden ut hela bildytan i höjdled, utan den fick lägga till svarta "boxar" över och under den bild som datorn skickade. Dessutom är det svarta "boxar" runt bilden som finns med i signalen från datorn, och det är STOR skillnad på svärta mellan de olika "boxarna". Alltså: TV:n klarar att visa svärta mycket bra men det gäller att ha en bra signal. Signalen från min dator verkar inget vidare, men om jag kollar på något från datorn är det främst streamad TV och då är det ändå skitbild. Kör jag samma film på min nyinköpta Oppo DV-980H blir det mycket bra bild och grym svärta. Tyvärr går det ju inte att jämföra den med "tv-skapad" svärta efter som den såklart mappar bilden rätt.
Ok härligt! Ja självklart skall du köra 1024*768 då det är native upplösningen och då ser ingenting grötigt ut. Självklart skall du inte köra en 4:3 eller 5:4 upplösning som 1600*1200 då det inte är en native upplösning utan i så fall 1680*1050 som är en 16:10 upplösning. Men som jag sa tidigare så är 1024*768 en optimal upplösning för din 42 tums LG.  Får jag fråga vad du har för kabel från Dator till Tv? Jag skulle rekommendera en HDMI/DVI kabel från SUPRA som du kan köpa från Dustinhome. Allt annat skulle jag låta va på grund av att jag vet de gör kvalitéts kablage. Mvh
Redigerat av Unregistered98025e06, 04 april 2008 - 07:00.
Postad 04 april 2008 - 07:43
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Lite OT; Px70 50" finns för 12999:- på expert  , enligt mig ganska bra pris, samma som för 42"pg6000
Postad 04 april 2008 - 07:59
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Break-in DVD finns att ladda ner gratis här: http://www.eaprogramming.com/Där kan du t.ex ladda ner en .iso fil som du sedan bränner på en DVD.
Postad 04 april 2008 - 08:26
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Får jag fråga vad du har för kabel från Dator till Tv? Jag skulle rekommendera en HDMI/DVI kabel från SUPRA som du kan köpa från Dustinhome. Allt annat skulle jag låta va på grund av att jag vet de gör kvalitéts kablage.
Mvh
Skulle nog säga att det finns många andra kablar som fungerar minst lika bra som supras och kostar bara hälften (när vi pratar kablage under 10m) Att supra skulle automatiskt förknippas med kvalité ställer jag mig också lite tveksam till. Visst dom har bra kablar men dom kostar för mycket. Det är bara att läsa på detta forum om hur många det är som haft problem med supras HDMI -HDMI/DVI kablage. Dom har haft jätteproblem med kontaktdonen. När man väljer kabel så tycker jag man skall välja prisklass på kabel beroende på längd. Ju längre kabel man ska ha ju bättre kabel ska man välja. Ska man inte ha så lång kabel så kan man välja något i "mellanprissegmentet" men inte den allra billigast kabeln heller. Lite OT men vill med bestämdhet påpeka att det finns många andra mera prisvärda kablar än Supra.
Redigerat av TomasL, 04 april 2008 - 08:28.
Postad 04 april 2008 - 09:32
skywlker
-
skywlker
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Får jag fråga vad du har för kabel från Dator till Tv? Jag skulle rekommendera en HDMI/DVI kabel från SUPRA som du kan köpa från Dustinhome. Allt annat skulle jag låta va på grund av att jag vet de gör kvalitéts kablage.
Jag har en 10 meters Delteco och den kostar väl lite drygt en tredjedel av vad en Supra kostar, då det är sannolikt inte samma kvalité. Skulle antagligen bli bra mycket bättre med en bättre kabel, men som jag sa spelar det inte så stor roll. Det jag kör via datorn är som sagt mest streamade TV-sändningar och där är nog inte kabeln en flaskhals ändå. Skulle jag kolla på mycket film via datorn skulle jag definitivt investera i en Supra. Via DVD:n kör jag 2 m Supra och det ser mycket bra ut. Det var verkligen klasskillnad när jag jämförde att köra Blade Runner via datorn och via DVD:n.
Postad 04 april 2008 - 10:01
mbm
-
mbm
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ok, allt ser bra ut förutom dina drivrutiner som verkar vara 158.19 som är på tok för gamla drivrutiner. Klicka på nedan länk och bocka i "I have read and agree....." för vidare nedladdning: http://www.nvidia.co...69.21_whql.html Tack för hjälpen, funkade betydligt bättre med nya drivrutiner. Men med 1600x1200 sa bara TV:n "Ingen signal" och jag var tvungen att köra NVIDIA:s guide för flera skärmar för att få upp bild. Testade med 1024x768, som är den enda upplösningen som jag kan visa som det finns stöd för, och då funkade det direkt. Jag inte kan skicka 1360x768 från datorn, men det borde ju ändå bli bäst att köra med 1024x768 för det är ju native-upplösningen. Eller?
Testade köra Blade Runner som Fredrik HL tyckte såg konstig ut när jag körde 1600x1200-läge och observerade en grej. Eftersom TV:n mappade fel så fyllde inte bilden ut hela bildytan i höjdled, utan den fick lägga till svarta "boxar" över och under den bild som datorn skickade. Dessutom är det svarta "boxar" runt bilden som finns med i signalen från datorn, och det är STOR skillnad på svärta mellan de olika "boxarna". Alltså: TV:n klarar att visa svärta mycket bra men det gäller att ha en bra signal. Signalen från min dator verkar inget vidare, men om jag kollar på något från datorn är det främst streamad TV och då är det ändå skitbild. Kör jag samma film på min nyinköpta Oppo DV-980H blir det mycket bra bild och grym svärta. Tyvärr går det ju inte att jämföra den med "tv-skapad" svärta efter som den såklart mappar bilden rätt.
Ok härligt!
Ja självklart skall du köra 1024*768 då det är native upplösningen och då ser ingenting grötigt ut.
Självklart skall du inte köra en 4:3 eller 5:4 upplösning som 1600*1200 då det inte är en native upplösning utan i så fall 1680*1050 som är en 16:10 upplösning. Men som jag sa tidigare så är 1024*768 en optimal upplösning för din 42 tums LG. 
Mvh
Jeg kör 1360x768 på min 42" --sätter jeg den til 1024x768 fyller billedet inte hele skärmen. Oplösningen 1024x768 er jo et 4:3 format, mens 1280x1024 och 1360x768 er 16:9 och 16:10.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|