![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 26 maj 2013 - 09:36
Postad 26 maj 2013 - 09:53
Vad finns det eg för skäl att inte köpa en 64F8505 och istället köpa en Panasonic i år? Nu när den tom vunnit HDTV Shootout (som ju är känd för att vara Panasonickramarnas högkvarter), är klart bättre i ljusa rum och dessutom väsentligt billigare? Problem med buzzing verkar ju finnas, men så även på Panasonics så det är väl isf mer ett skäl att skippa plasma helt och hållet snarare än att köpa en Panasonic plasma med samma problem.
I en mörk grotta kanske Panasonic har en lite fördel fortfarande, men det verkar ju krävas närmast perfekta förhållanden för att de fördelarna ska komma till sin rätt, dessutom brukar väl HDTV Shootouten vara typ i en mörk grotta och ändå vann Samsungen (även om det var med rätt små marginaler)
Energiförbrukningen kan väl vara ett skäl, men jag förställer mig att om man drar ner ljusstyrkan till Panasonicnivåer så är skillnaden säkert mindre, och då blir det väl återigen snarare ett skäl att skippa plasma helt och hållet än att köpa en Panasonic?
Redigerat av Unregistered1413, 26 maj 2013 - 09:56.
Postad 26 maj 2013 - 10:42
Postad 26 maj 2013 - 10:46
Jag ser bland annat lägre input lag, mindre IR (jag spelar till och från) och en fot som inte kräver väggmontering eller ny, större tv-bänk för min del som fördelar för Panasonic. Jag har dock fortfarande inte riktigt bestämt mig.
Inputlag är nog absolut en faktor, även om skillnaden verkar rätt liten i praktiken (ingen hard core gamer kör väl med någon av skärmarna skulle jag tro). Men att den skulle ha mindre IR, är det något som är bekräftat? Tidigare år har det väl snarare varit tvärt om. Exakt vad du menar med foten förtår jag dock inte, menar du rent estetiskt eller är Samsungs fot så mkt större än den på Panasonicen (den ser dock större ut men det tror jag delvis kan vara en synvilla)
(För egen del tycker jag VT60 är klart snyggare än Samsungen, både gällande stället och designen på själva TV:n)
Redigerat av Unregistered1413, 26 maj 2013 - 10:55.
Postad 26 maj 2013 - 10:56
Postad 26 maj 2013 - 12:13

Postad 26 maj 2013 - 12:25
Mata den med 24 Hz signal och stäng av Smooth Cinema eller vad det heter.Ni som äger ST/VT 60 kan ni förklara för mig som åker runt nu och tittar på ny TV hur man sätter den i 96 hz läge som väl ska kunna gå? Antingen är jag blind eller så heter det något annat
Postad 26 maj 2013 - 13:39
Mata den med 24 Hz signal och stäng av Smooth Cinema eller vad det heter.
Tackar så mycket. Verkar som om dem amerikanska modellerna är lite mer avancerade i detta avseendet.
Postad 27 maj 2013 - 08:22
Postade detta i Samsungtråden, men för att få lite mer balans kanske det är bra att få kommentarer även från denna tråd, som jag föreställer mig innehåller fler Panasonicfans
Vad finns det eg för skäl att inte köpa en 64F8505 och istället köpa en Panasonic i år? Nu när den tom vunnit HDTV Shootout (som ju är känd för att vara Panasonickramarnas högkvarter), är klart bättre i ljusa rum och dessutom väsentligt billigare? Problem med buzzing verkar ju finnas, men så även på Panasonics så det är väl isf mer ett skäl att skippa plasma helt och hållet snarare än att köpa en Panasonic plasma med samma problem.
I en mörk grotta kanske Panasonic har en lite fördel fortfarande, men det verkar ju krävas närmast perfekta förhållanden för att de fördelarna ska komma till sin rätt, dessutom brukar väl HDTV Shootouten vara typ i en mörk grotta och ändå vann Samsungen (även om det var med rätt små marginaler)
Energiförbrukningen kan väl vara ett skäl, men jag förställer mig att om man drar ner ljusstyrkan till Panasonicnivåer så är skillnaden säkert mindre, och då blir det väl återigen snarare ett skäl att skippa plasma helt och hållet än att köpa en Panasonic?
Panasonicen är snyggare
Lider ej av brightness pop
Bättre svärta
Bättre input lag
Min budget är max 25k
Thats my two cents

Postad 27 maj 2013 - 08:52
Jag har i dagsläget en VT3055. Tycker ni det är lönt att köpa nya panasonic?
Postad 27 maj 2013 - 09:32
Hej!
Jag har i dagsläget en VT3055. Tycker ni det är lönt att köpa nya panasonic?
Nej så mycket händer inte på två år.
Redigerat av Unregistered13d51662, 27 maj 2013 - 09:33.
Postad 27 maj 2013 - 09:35
Postad 27 maj 2013 - 09:38
någon som vet om man kan få tag på en vt30 65 tum? säljer gärna min vt3055=)
Sökte på prisjakt

http://www.netonnet....0y/153712.5290/
/Fredrik
Postad 27 maj 2013 - 13:03
2D är inga problem men jag har märkt det på alla 3D titlar hittils. Uppfattar det nästan som PWM brus eller vad det heter. Om du tittar utan glasögon på en 3D titel i THX cinema läget så ser du problemet förstärkt och tydligt. För det mesta syns det inte beroende på materialet men här och där påminns man och det bryter tyvärr illusionen lite.
Postad 27 maj 2013 - 13:37
Postad 27 maj 2013 - 14:18
Nej det är inte den lägre upplösningen. Detta har varit känt på Panasonics modeller sen VT20.. Ofta är detta grönt eller rosa... går att till viss del kalibrera BORT. Dock så kan ju 65Tum på 2,6 göra att du ser det tydligare... Jag har förut också suttit lika nära men har nu dragit tillbaka soffan lite. Mycket vilsammare för ögonen tycker jag. ..Plus att man kan insupa hela bilden på en gång. tycker också att "POP out" effkter blir bättre med lite längre ifrån.. Men detta är mina two cents
Flytta tvn längre bak är tyvärr inte ett alternativ och ska inte behöva vara det kan jag tycka med blu-ray. Först så tillåter inte möbleringen det sen så är 2,4-2,8 det optimala avståndet för att kunna se skillnaden på upplösningen 1080p enligt flera källor, längre bak ja då kan man lika gärna använda 720p.
Blir ju även mer inlevelse att sitta närmare för just 3D men synd att detta är en välkänd brist. Vad jag kan se så är det inget färgstick i detta "mönster" jag ser utan det bara flyter runt på vissa områden och endast i 3D.
Redigerat av wesslan, 27 maj 2013 - 14:19.
Postad 27 maj 2013 - 14:34
Är bara en sak som irriterar mig på nya VT60 och det är bildkvaliten i 3D på vissa områden i bilden. Jag ser som brusande/randiga områden i bakgrunden där det ska vara slätt, Aldrig på det i fokus. Läst att Panasonic valt en annan 3D teknik än tex Samusung (tyvärr sämre) som gör att det inte är dubbla 1080p i 3D läget utan lägre på vissa skikt, runt 540 om jag fattat rätt. Kan det vara detta jag ser i bilden, den lägre upplösningen som brister pga storleken och mitt avstånd, 65tum på 2,6m avstånd?
2D är inga problem men jag har märkt det på alla 3D titlar hittils. Uppfattar det nästan som PWM brus eller vad det heter. Om du tittar utan glasögon på en 3D titel i THX cinema läget så ser du problemet förstärkt och tydligt. För det mesta syns det inte beroende på materialet men här och där påminns man och det bryter tyvärr illusionen lite.
Är väl exakt samma teknik de använder? Problemet med stora tvapparater är dock att färgrymden inte räcker till riktigt. 24bit räcker dåligt. Kanske det du ser?
Postad 27 maj 2013 - 15:00
Postad 27 maj 2013 - 15:15
Jag var och tittade på VT60 i butik nu och tyckte att bilden hade en väldigt flimrande karaktär. Kan det bero på inställningar eller signalen den matas med? Den visade tråkig CMore HD. Känner så här i efterhand att jag nog borde kollat om de inte hade något roligare att mata den med.
Alla plasmor flimmrar ngt. En del stör sig på det, andra gör det inte.
Postad 27 maj 2013 - 15:26
Postad 27 maj 2013 - 16:04
ohh smaskens=)
va tror ni man kan få för sin vt3055 ?
Frågan är om det inte är bättre att köpa en ST60 rent bildkvalitetsmässigt jämfört med en VT30 i den prisklassen?
Postad 27 maj 2013 - 16:20
Frågan är om det inte är bättre att köpa en ST60 rent bildkvalitetsmässigt jämfört med en VT30 i den prisklassen?
Definitivt. En 3 år gammal tv är inte i närheten.
Postad 27 maj 2013 - 17:10
Definitivt. En 3 år gammal tv är inte i närheten.
"inte ens i närheten" är nog att överdriva ganska så duktigt.
VT30 och ST50 ska vara ganska likvärdiga prestandamässigt, så visst ST60 är bättre, men kanske inte direkt med hästlängder!
Postad 27 maj 2013 - 17:27
Postad 27 maj 2013 - 17:46
Är väl exakt samma teknik de använder? Problemet med stora tvapparater är dock att färgrymden inte räcker till riktigt. 24bit räcker dåligt. Kanske det du ser?
Nej samsung och panasonic använder olika 3D tekniker, scanlines. Tydligen ger samsungen en bättre bild då upplösning bibehålls i hela bilden men antagligen finns det någon fördel med panasonics också eftersom de valt den. Allt enligt hdtvtest/avforums recensioner och forum.
2D är inga problem men tydligt på 3D så det är något med 3D tekniken som brister. Bör ej kunna vara färgrymd på detta.
Postad 27 maj 2013 - 17:56
Postad 27 maj 2013 - 17:56
Postad 27 maj 2013 - 18:57
Har i dag en 50 Tum G20 och är hyffsat nöjd med bilden kunde vara lite svartare förstås.
Det jag undrar är skall man vänta på att VT60 går ner i pris eller duger ST60 altenativt VT30 som säljs ny på Netonnet.
Jag spelar en del ps3 COD (Call Of Duty ) framförallt är oroad av inputlagen på st 60 som är 45ms enligt rapporter är det någon i detta forum som har en st60 och spelar. Shit glömde nämna är ute efter 65 tum
Postad 27 maj 2013 - 19:24
1. Panasonicen är snyggare
2. Lider ej av brightness pop
3. Bättre svärta
4. Bättre input lag
5. Min budget är max 25k
1. Check (även om jag inte sett Samsungen i verkligheten ännu)
2. Rimligt skäl, även om problemen beskrivs som mindre i år än förra året. Det gjorde de väl iof förra året också om jag minns rätt.
3. Check
4. Check, även om jag undrar hur stor skillnaden eg är i praktiken, dvs, även Panasonicen är ju chanslös mot en riktigt gamingskärm
5. Prismässigt kanske man måste jämföra billigare Panasonic med billigare Samsungs för att få en rättvis jämförelse, även om inget annat än toppmodellerna är intressant för mig (ZT60 har jag dock svårt att se fördelarna med föra VT60, speciellt sett till priset och mindre storlek).
någon som vet om man kan få tag på en vt30 65 tum? säljer gärna min vt3055=)
Varför skulle någon vilja byta från en VT30 55" mot en 65"? Har man ont om pengar finns väl inget skäl att byta alls (min personliga åsikt) och har man det inte så kan jag inte förstå varför man skulle satsa på en VT30 när det finns 2 bättre generationer.
Postad 27 maj 2013 - 19:35
Jag var och tittade på VT60 i butik nu och tyckte att bilden hade en väldigt flimrande karaktär. Kan det bero på inställningar eller signalen den matas med? Den visade tråkig CMore HD. Känner så här i efterhand att jag nog borde kollat om de inte hade något roligare att mata den med.
Intressant, för de 2 gånger som jag sett VT60 (om inte rätt hastigt) så var det min uppfattning att de blivit klart bättre på flimmer än tidigare, då jag kunde se det från flera meters avstånd. Och då var det ändå sunkiga köplade-slingor som kördes på dem.
Alla plasmor flimmrar ngt. En del stör sig på det, andra gör det inte.
Vilket osökt får mig att upprepa min tidigare fråga som inte fick något svar, är det så att Panasonics plasmor flimrar mer än Pioneers gjorde/gör? Har tvingats plocka fram min Pioneer 507XD iom att huvudtv:n är på service och slås av att jag inte alls ser lika påtagligt med flimmer på den som jag gjort på VT30 och VT50. Då snackar vi ju ändå en TV från 2007/2008 och 2 generationer innan den legendariska Kuron.
"inte ens i närheten" är nog att överdriva ganska så duktigt.
VT30 och ST50 ska vara ganska likvärdiga prestandamässigt, så visst ST60 är bättre, men kanske inte direkt med hästlängder!
Är det inte främst gällande ljusstyrkan där VT30 ligger efter VT50 som i sin tur ligger efter VT60 (samma gäller väl ST modellerna)? Ska man bara se i mörk grotta så kanske skillnaden blir mindre, även om väl svärtan blivit bättre också.
Postad 27 maj 2013 - 20:20
Intressant, för de 2 gånger som jag sett VT60 (om inte rätt hastigt) så var det min uppfattning att de blivit klart bättre på flimmer än tidigare, då jag kunde se det från flera meters avstånd. Och då var det ändå sunkiga köplade-slingor som kördes på dem.
Jo, vill minnas att jag hört det också, men har inte direkt kollat på plasma förrän inför detta tv-köpet. Jag får som sagt bita i det sura äpplet och anta att jag vänjer mig. Det skulle kännas så fruktansvärt illa att välja bort en riktigt bra tv för en sådan sak.
Postad 27 maj 2013 - 22:00
Ni får ursäkta om ifall min fråga uppfattas som dum.
Är inne lite, eller ganska mycket, på TX-P50ST60Y som ny tv. Har i nuläget en äldre LG 42" LCD, och jag har tröttnat på mörkgrå svärta. Tänkte byta ut den nu, och det blir isåfall första plasman. Mitt lilla dilemma är att mitt vardagsrum är en väldigt ljust ett, med två fönster på den väggen som är bakom väggen där jag har tv, varav ett har sol som lyser in nu på sommaren under hela eftermiddagen/tidig kväll. Det är en allmänt väldigt ljus lägenhet.
Hur tror det hade varit med en plasma som ST60Y? Är den väldigt ljuskänslig och reflektiv? Har såklart persienner, samt att jag gör mitt seriösa tittande på kvällen mestadels. Men man vill ju kunna använda tvn även på dagen. Vill verkligen ha fulla färger och bra svärta, och är trött på LCD.
Postad 28 maj 2013 - 05:47
Postad 28 maj 2013 - 06:52
Okej, jag provar igen, och ser om någon vänlig själ känner sig manad.
Ni får ursäkta om ifall min fråga uppfattas som dum.
Är inne lite, eller ganska mycket, på TX-P50ST60Y som ny tv. Har i nuläget en äldre LG 42" LCD, och jag har tröttnat på mörkgrå svärta. Tänkte byta ut den nu, och det blir isåfall första plasman. Mitt lilla dilemma är att mitt vardagsrum är en väldigt ljust ett, med två fönster på den väggen som är bakom väggen där jag har tv, varav ett har sol som lyser in nu på sommaren under hela eftermiddagen/tidig kväll. Det är en allmänt väldigt ljus lägenhet.
Hur tror det hade varit med en plasma som ST60Y? Är den väldigt ljuskänslig och reflektiv? Har såklart persienner, samt att jag gör mitt seriösa tittande på kvällen mestadels. Men man vill ju kunna använda tvn även på dagen. Vill verkligen ha fulla färger och bra svärta, och är trött på LCD.
Har haft en 50ST50Y och nu en Sharp 60LE636S och kan göra en jämförelse mellan dem i dagsljus och mörker. I ett ljust rum är Sharpen helt underbar. Reflekterar väldigt lite ljus och svärtan känns otroligt bra. Även i ett lite mörkare rum har den väldigt bra svärta, enda problemet då är att om bilden är helt svart så stänger den av bakgrundsbelysningen vilket gör att svärtan inte är stabil hela tiden.
När det gäller Panasonicen så har den bra ljusstyrka och ett bra filter, men i ett ljust rum är svärtan ändå inte lika bra som Sharpen. Den går bra att använda dagtid ifall man kan vika för persienner eller liknande, men blir aldrig den riktiga djupsvärtan som Panasonic är kända för. Däremot i ett helt mörklagt rum så blir det en helt annan sak. Då är det väldigt svårt att se skillnaden på de svarta partierna över och under filmen jämfört med ramen runt TVn.
Så dagtid och egentligen hela dygnet under sommaren föredrar jag Sharpen, medan när det går att få riktigt mörkt i rummet så skulle jag föredra Panasonicen. Hade jag dock inte stört mig rejält på det extrema surrandet från Panasonics plasmor och att bilden flimrar i ljusa partier så hade jag suttit kvar nöjd med ST50.
Postad 28 maj 2013 - 16:37
Postad 28 maj 2013 - 17:29
Måste finnas lite marginaler om man gör en sådan sänkning, det var ett nytt ex.
Redigerat av spuj, 28 maj 2013 - 17:30.
Postad 28 maj 2013 - 17:29
Dra er inte för att försöka pruta om ni ska handla en VT60.. Jag var inne på elgiganten för att kika om de hade fått in Samsungs 64F8505 vilket de inte hade, men Panasonics 65" fanns på lager. När säljaren försökte sälja på mig Panasonicen och jag inte visade något större intresse erbjöd han den självmant för samma pris som Samsungen, dvs 33k.
Jag slog till
ojj det var en kanon deal det!
grattis
Postad 28 maj 2013 - 17:40
Postad 28 maj 2013 - 21:19
Edit: Går det att komma åt avancerade bildinställningar på de andra visningslägena förutom personlig/professionell 1 och 2?
De amerikanska rekommendera bildinställningar jag kan hitta är baserade på visningslägen där jag inte kan välja avancerade bildinställningar.
Redigerat av spuj, 28 maj 2013 - 23:55.
Postad 29 maj 2013 - 09:56
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!
Edit: Går det att komma åt avancerade bildinställningar på de andra visningslägena förutom personlig/professionell 1 och 2?
De amerikanska rekommendera bildinställningar jag kan hitta är baserade på visningslägen där jag inte kan välja avancerade bildinställningar.
Man ska inte jämföra med amerikanska modeller. De är inte samma som säljs här.
Postad 29 maj 2013 - 10:13
Man ska inte jämföra med amerikanska modeller. De är inte samma som säljs här.
Tyvärr har vi EU bor endast flatpanelhds Pro inställningar att kika på, US har CNET och snart D-nice. Förstår inte varför folk inte vill dela med sig om man är recensent och gjort en kalibrering. Är ju upp till ägaren sen att avgöra vad som ser bäst ut ändå.
Postad 29 maj 2013 - 10:16
P65VT65 (VT60) på avforums nu: http://www.avforums....535/Review.html
Man är fortfarande grymt nöjd med sitt 65VT60 köp nu när recensionerna trillar in. Extra kul att 65an verkar ha lite bättre svärta än 55an, iaf enligt AVforums mätning:
55VT65
Calibrated black level (black screen) 0.005 cd/m2 avforums
Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.007 cd/m2 avforums
65VT65
Calibrated black level (black screen) 0.002 cd/m2 avforums
Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.004 cd/m2 avforums
Inget fel på ljusstyrkan heller då både THX Cinema och Pro läget mätte 113 cd/m2. Lite underligt dock då jag tror THX har låst panel luminence setting "low" medans han använde "Mid" i Pro.
Redigerat av wesslan, 29 maj 2013 - 10:18.
Postad 29 maj 2013 - 13:29
Man är fortfarande grymt nöjd med sitt 65VT60 köp nu när recensionerna trillar in. Extra kul att 65an verkar ha lite bättre svärta än 55an, iaf enligt AVforums mätning:
55VT65
Calibrated black level (black screen) 0.005 cd/m2 avforums
Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.007 cd/m2 avforums
65VT65
Calibrated black level (black screen) 0.002 cd/m2 avforums
Calibrated black level (ANSI checkerboard) 0.004 cd/m2 avforums
Inget fel på ljusstyrkan heller då både THX Cinema och Pro läget mätte 113 cd/m2. Lite underligt dock då jag tror THX har låst panel luminence setting "low" medans han använde "Mid" i Pro.
Frågan är om det är storleken som gör skillnaden eller om det är att det är två olika exemplar bara?
Lär ju skilja en del bara från exemplar till exemplar på 55" t.ex.
Postad 29 maj 2013 - 13:49
Som alltid när Tomas testar, mkt läsvärt!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar