Blev riktigt sugen på 7005:an nu när El-Giganten sänkte till 14990:-. Jag som hade tänkt vänta till Black Friday. Om de sänker den då funkar prisgarantin då eller? Tror jag har 90 dagars prisgaranti på mitt kreditkort också iofs.
Samsung KS7505 65" TV - UE65KS7505
(TV)
|
6
|
(4)
|
Inga priser | |
Samsung KS8005 55"
(TV)
|
9
|
(21)
|
Inga priser | |
Samsung KS8005 65"
(TV)
Rapporterad
|
9
|
(11)
|
Inga priser | |
Samsung KS7505 55"
(TV)
|
6
|
(1)
|
Inga priser | |
Samsung KS7005 55"
(TV)
|
8
|
(19)
|
Inga priser | |
Samsung KS9005 49" - UE49KS9005
(TV)
|
7
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung KS9005 55" 4K Ultra HD Smart TV - UE55KS9005
(TV)
|
8
|
(3)
|
Inga priser | |
Samsung KS9005 65" LED TV - UE65KS9005
(TV)
|
8
|
(5)
|
Inga priser | |
Samsung UE75" TV - UE75KS8005
(TV)
|
8
|
(17)
|
Inga priser | |
Samsung KS7005 49"
(TV)
|
8
|
(9)
|
Inga priser | |
Samsung KS7005 60" LED TV - UE60KS7005
(TV)
|
8
|
(14)
|
Inga priser | |
Samsung KS9005 78" TV - UE78KS9005
(TV)
|
7
|
(3)
|
Inga priser | |
Samsung KS9505 65"
(TV)
|
5
|
(5)
|
Inga priser | |
Samsung KS9505 78"
(TV)
|
5
|
(3)
|
Inga priser | |
Samsung KS7005 65" LED TV - UE65KS7005
(TV)
|
8
|
(16)
|
Inga priser |
Postad 07 November 2016 - 13:31
Okej, hur funkar det? Ändras ljusstyrka och andra inställningar automatiskt när du exempelvis startar Uncharted 4?
Det kommer ett meddelande på TV:n att en HDR video spelas. PS4:an påpekar också detta när spelet startas, om jag inte kommer ihåg fel.
Postad 07 November 2016 - 13:38
Jag matar min 65" med Telia digital tv. Nu har Telia ett ganska ok utbud med HD kanalen (jag har stora paketet) och det är jäkligt tur det, då sd kanalerna som tex TV3 o TV4 är fruktansvärda att genomlida. Samma med Play biblioteket som också bara är i sd. Blir att man lik förbannat måste följa tv tider om man vill se i HdEn sak man grubblar över är om 65 an kommer klara hantera Telia 720p
Så absolut det går utmärkt att se på 65" o Telias sk a "hd" men jag föredrar absolut bättre källor att se ifrån.
Redigerat av Firre77, 07 November 2016 - 13:39.
Postad 07 November 2016 - 13:46
Blev en ue65ks7005 nu idag sen elgiganten sänkte med 2000:-, gick inte att motstå längre ![]()
Har tidigare haft 60" Samsung plasma som blev trasig efter en flytt, jag tror denna blir minst lika bra!
Redigerat av buffish, 07 November 2016 - 13:47.
Postad 07 November 2016 - 13:47
Jag matar min 65" med Telia digital tv. Nu har Telia ett ganska ok utbud med HD kanalen (jag har stora paketet) och det är jäkligt tur det, då sd kanalerna som tex TV3 o TV4 är fruktansvärda att genomlida. Samma med Play biblioteket som också bara är i sd. Blir att man lik förbannat måste följa tv tider om man vill se i Hd
Så absolut det går utmärkt att se på 65" o Telias sk a "hd" men jag föredrar absolut bättre källor att se ifrån.
Har 70 kanaler inte ens hälften är väl HD kanaler? Då antar jag det inte spelar roll om man går in i inställningar bild och ändrar 720p till 1080p blir inte bättre?
Så det är här jag är kluven om man ska köpa denna pga just därför, men nästan alla märken släpper bara i 4k ultra hd eller 4k "smart tv"
Postad 07 November 2016 - 14:33
Blev riktigt sugen på 7005:an nu när El-Giganten sänkte till 14990:-. Jag som hade tänkt vänta till Black Friday. Om de sänker den då funkar prisgarantin då eller? Tror jag har 90 dagars prisgaranti på mitt kreditkort också iofs.
Undrar jag också. Någon som vet hur det funkar?
Jag tänker vänta till Black Friday då jag tror på ytterligare lägre priser men det vore trevligt att kunna köpa redan nu.
Postad 07 November 2016 - 15:12
Nu har webhallen hakat på elgiganten priskrig? ![]()
Nån som har denna kanske skulle lägga upp kort film på meny sekvenserna hur snittet ser ut när man bläddrar och så?
Redigerat av Ironse, 07 November 2016 - 15:37.
Postad 07 November 2016 - 20:19
Lämnade tillbaka 65"7005a pga av att bakpanelen inte satt fast ordentligt plus att den hade brutalt mkt coulding problem, satt man lite åt sidan var det stora vita fläckar på skärmen. ![]()
Dock har ju priset rasat ännu mer nu, om den är felfri så är det ett bra köp.
Redigerat av shille, 07 November 2016 - 20:19.
Postad 08 November 2016 - 07:35
Postad 08 November 2016 - 08:37
Det jag hann testa igår med 65ks7005 så är jag imponerad faktiskt!
FInns det något sätt att dema 4k+HDR för att se vad den är kapabel till? Tänkte om det finns bra klipp på Youtube via egna appen eller hur kan man visa upp egenskaperna från TVn på ett bra sätt? Finns det några kalibrerade inställningar som man kan utgå ifrån?
Postad 08 November 2016 - 09:00
Enligt avforums.com kan man pröva med att köra med sina inställningar och bara sätta bakljus till Max o smartled hög o färgrymd naturlig vid HDR tittande. Har icke prövat själv.Det jag hann testa igår med 65ks7005 så är jag imponerad faktiskt!
FInns det något sätt att dema 4k+HDR för att se vad den är kapabel till? Tänkte om det finns bra klipp på Youtube via egna appen eller hur kan man visa upp egenskaperna från TVn på ett bra sätt? Finns det några kalibrerade inställningar som man kan utgå ifrån?
Postad 08 November 2016 - 09:16
En KS9505 (FALD) i retur till EG efter ca 6 dagars testning.
Tittvinkel: detta är ett större problem än vad jag hade räknat med. En liten anledning till returen.
Clouding: ja, det finns men TVn gör ett bättre jobb med att dölja detta än tidigare modeller. Inget stort problem.
Banding: stort problem på mitt ex. Stor anledning till returen. Snygga ringar som årsringarna i en trädstam. Med en riktig 4k signal syns det väldigt lite, MEN det finns där. Jag läste på lite om banding och som jag förstår handlar det om en defekt panel (?).
Flashligt: nej
Bilden: Ärligt talat så är bilden helt ok i 4k men jag är inte imponerad. Oled ligger hästlängder före. Det som stör mig är att bilden känns väldigt "nervös", 1080p signal som skalas upp ser inte helt ok ut, lite av "pixlarnas krig" ibland. Sen hackar bilden lite när vyn rör sig i sidled, detta kunde jag inte få bort. Testade med youtube, netflix och blueray. Förstår inte varför. När man spelar på PS4 däremot finns inget problem.
Väldigt störande: ett svagt ljusfält runt alla fasta objekt. tror det kallas "halo effekt". MEN just undertexter är en mardröm. Med HDR ljusstyrkan gör det fan ont i ögonen när man tittar på undertexterna i en film. Det tar över hela bilden. Också en stor anledning till returen.
Om man, som jag, vill ha en gaming-tv med hdr så känns det som att en KS7005 alt. KS8005 är ett bättre alternativ då du får samma bild för mycket mindre pengar. Samsungs panellotteri är ett j*vla skämt. Jag är lite rädd för hur jag skulle uppleva oled b6v input lag i hdr, annars skulle jag köpa en sådan alla dagar i veckan.
Det finns andra som köpte en ks9505, det vore spännande att höra om era upplevelser.
Postad 08 November 2016 - 09:36
[quote name="Edja78" post="4383532" timestamp="1478592960"]En KS9505 (FALD) i retur till EG efter ca 6 dagars testning.
Tittvinkel: detta är ett större problem än vad jag hade räknat med. En liten anledning till returen.
Clouding: ja, det finns men TVn gör ett bättre jobb med att dölja detta än tidigare modeller. Inget stort problem.
Banding: stort problem på mitt ex. Stor anledning till returen. Snygga ringar som årsringarna i en trädstam. Med en riktig 4k signal syns det väldigt lite, MEN det finns där. Jag läste på lite om banding och som jag förstår handlar det om en defekt panel (?).
Bilden: Ärligt talat så är bilden helt ok i 4k men jag är inte imponerad. Oled ligger hästlängder före. Det som stör mig är att bilden känns väldigt "nervös", 1080p signal som skalas upp ser inte helt ok ut, lite av "pixlarnas krig" ibland. Sen hackar bilden lite när vyn rör sig i sidled, detta kunde jag inte få bort. Testade med youtube, netflix och blueray. Förstår inte varför. När man spelar på PS4 däremot finns inget problem
Väldigt störande: ett svagt ljusfält runt alla fasta objekt. tror det kallas "halo effekt". MEN just undertexter är en mardröm. Med HDR ljusstyrkan gör det fan ont i ögonen när man tittar på undertexterna i en film. Det tar över hela bilden. Också en stor anledning till returen.
Om man, som jag, vill ha en gaming-tv med hdr så känns det som att en KS7005 alt. KS8005 är ett bättre alternativ då du får samma bild för mycket mindre pengar. Samsungs panellotteri är ett j*vla skämt. Jag är lite rädd för hur jag skulle uppleva oled b6v input lag i hdr, annars skulle jag köpa en sådan alla dagar i veckan.
Det finns andra som köpte en ks9505, det vore spännande att höra om era upplevelser.[/
Då har den inte förändrats mycket sen fg års JS9505 modell för det var den jag provade och jag kan hålla med det mesta plus den tvivelaktiga byggkvaliteten med glipor o kanter som inte stämde. Vi fick kanske måndagsex.
Redigerat av Tore3, 08 November 2016 - 15:35.
Postad 08 November 2016 - 22:37
Någon som vet om ks8005 har låg input lag söker nämligen en bra gaming-tv ??
Postad 08 November 2016 - 22:42
Har du läst i tråden över huvud taget? Hade du gjort det hade du fått veta att input lag ligger på ca 21ms...Någon som vet om ks8005 har låg input lag söker nämligen en bra gaming-tv ??
Postad 09 November 2016 - 00:43
För mig fungerar HDR i Game Mode oavsett inställningar? Provat både med Uncharted 4 och TLOU.
Okey .. Det skall fungera med Fifa 17 också men jag kan inte se att det kommer upp någon logga eller annat för HDR och inställningarna slår ju inte över till HDR inställning när man kör i gamemode och inte heller när man kör i vanliga filmläget. Nu har jag inte Ps4 Pro men det skall fungera med den gamla också och det finns HDR i inställningarna på Ps4an
Någon som testat mer och som kan berätta lite om era "upplevelser" ![]()
Postad 09 November 2016 - 02:48
Härliga nyheter! http://www.flatpanel...l&id=1478587563
Postad 09 November 2016 - 09:24
Tack för tipset! Tittar just nu på HDR Launch playlist på Youtube. Sanslöst bra bild. Färgerna är enastående och hela bilden får ett extra djup.Härliga nyheter! http://www.flatpanel...l&id=1478587563
Postad 09 November 2016 - 14:35
Tack för tipset! Tittar just nu på HDR Launch playlist på Youtube. Sanslöst bra bild. Färgerna är enastående och hela bilden får ett extra djup.
Fungerar det redan på dessa apparater? Trodde Youtube-appen behövde en uppdateringen, eller hela tvn en ny firmware...
Postad 09 November 2016 - 16:07
Tack för tipset! Tittar just nu på HDR Launch playlist på Youtube. Sanslöst bra bild. Färgerna är enastående och hela bilden får ett extra djup.
Fungerar det redan på dessa apparater? Trodde Youtube-appen behövde en uppdateringen, eller hela tvn en ny firmware...
Nej det fungerar inte. Det är bra bild men inte HDR
Postad 09 November 2016 - 18:30
Första klippet är så pass bra att jag trodde det var HDR jag tittade på. Spännande att se hur det kan bli bättre. Någon som vet när vi kan förvänta oss uppdaterad firmware?Nej det fungerar inte. Det är bra bild men inte HDR
Postad 09 November 2016 - 18:41
Jag beställde en idag på Elgigantens hemsida. Om du har SEB kreditkort har du 90-dagars prisgaranti med andra firmor på Internet men då ska det vara "normalpris" kampanjpriser på t.ex. Black Friday gäller inte på SEB! Var tveksam till Elgigantens UE65KS7005 då de betecknar den XXE men i verkligheten är det UXXE. XXE är nordiska marknaden enligt Samsung. Dustin säger UE65KS7005TXXE och vad T betyder hittar jag inte. 14 990 är nog ett bra pris. De hade en hemma i vår butik men då jag måste betala på Internet för att ha prisgaranti i 90 dagar med andra Internetpriser så valde jag att vänta på fri fraktleverans om 14 dagar istället. SEB ger även ett års extra garanti på kreditkortet. Löp och köp!
Postad 09 November 2016 - 18:46
Jag är väldigt nöjd. Jag letar inte aktivt efter fel och har inte stött på något jag irriterar mig på än. Det tog ett tag att hitta rätt inställningar för ljusstyrka, rörelsehantering och brusreducering, men nu sitter de riktigt bra. Allt från Canal Digitals HD-kanaler till Netflix och Youtube ser enligt mig otroligt bra ut. Att TV'n dessutom är snygg, snabb i reaktionerna, integrerar bra med digitalboxen, har bra ljud och har en grymt skön fjärrkontroll gör att jag behåller den här apparaten! Det låter nästan som att edja78 fått tag på ett måndagsexemplar om problemen med banding, halos och rörelsehantering är så pass stora som beskrivs.En KS9505 (FALD) i retur till EG efter ca 6 dagars testning.
Bilden: Ärligt talat så är bilden helt ok i 4k men jag är inte imponerad. Oled ligger hästlängder före. Det som stör mig är att bilden känns väldigt "nervös", 1080p signal som skalas upp ser inte helt ok ut, lite av "pixlarnas krig" ibland. Sen hackar bilden lite när vyn rör sig i sidled, detta kunde jag inte få bort. Testade med youtube, netflix och blueray. Förstår inte varför. När man spelar på PS4 däremot finns inget problem.
Det finns andra som köpte en ks9505, det vore spännande att höra om era upplevelser.
Redigerat av Saturnus, 09 November 2016 - 18:49.
Postad 09 November 2016 - 19:21
Väldigt osäker om man ska slå till på någon "ultra hd" pga 4k upplösning alls när mitt telia sänder 720p
Funderat kanske på TCL 65 a i stället för 7005
http://www.elgigante...art-tv-u65s7906
Även kikat på sonys 7507 65a
Postad 09 November 2016 - 19:25
Jag är väldigt nöjd. Jag letar inte aktivt efter fel och har inte stött på något jag irriterar mig på än. Det tog ett tag att hitta rätt inställningar för ljusstyrka, rörelsehantering och brusreducering, men nu sitter de riktigt bra. Allt från Canal Digitals HD-kanaler till Netflix och Youtube ser enligt mig otroligt bra ut. Att TV'n dessutom är snygg, snabb i reaktionerna, integrerar bra med digitalboxen, har bra ljud och har en grymt skön fjärrkontroll gör att jag behåller den här apparaten! Det låter nästan som att edja78 fått tag på ett måndagsexemplar om problemen med banding, halos och rörelsehantering är så pass stora som beskrivs.
Jag är glad för din skull! Det är nog som du säger, jag fick nog ett dåligt exemplar helt enkelt. Jag har även lagt upp 3 bilder i mina album, "tror" att jag lyckades sätta den mappen offentlig så dem som vill kan se bilderna. En av dem visar "clouding" med 20 i bakgrundsljus (typ hdr). En visar PS4 1080p med lätt banding (bästa jag kunde få, mkt värre på andra källor), och den sista visar en 4k netflix (över 250mbit fiber, se himlen, tycker inte det är så bra för en så dyr TV).
Postad 09 November 2016 - 20:31
Postad 09 November 2016 - 21:03
Vad menar du med att panelen är bättre på KS8005?Ni som köper 65KS8005 för 20-24 000kr istället för 65KS7005 för 15-18 000kr. Hur motiverar ni detta? Det enda jag egentligen kan komma på är att panelen är bättre på 8005? Bild verkar ju vara, vad jag läst i princip lila bra.
Postad 09 November 2016 - 22:06
Postad 09 November 2016 - 22:53
- Något högre peak brightnes på KS8005
- Bättre ljud på KS8005
- Möjligen bättre byggkvalitet på KS8005 eller kanske bättre materialval i bakstycket
Bildmässigt ska det däremot vara lite som skiljer, men eventuellt har KS8005 ett litet övertag. Flera tester jag läst anser dock inte att det lilla övertaget motiverar det högre priset och anser att KS7005 är ett bättre köp. Och ska du ha en 65" så stämmer det nog eftersom priskillnaden är mer än 5000. Ska du däremot ha 55" så kan du lika gärna köpa KS8005 eftersom de kostar lika mycket i den storleken.
Postad 10 November 2016 - 08:34
Postad 10 November 2016 - 10:41
Jag har läst att bakpanelen på 7005 har lossnat för väldigt många men jag har inte läst att det har hänt på någon 8005
Backstycket på min 8005a var loss redan i kartong. Lämnade tillbaka.
Postad 10 November 2016 - 13:26
Backstycket på min 8005a var loss redan i kartong. Lämnade tillbaka.
He he, inga glipor än på vårt exemplar, men vi har plasten kvar på bakstycket o över ramen. Kanske den hjälper hålla ihop tvn ett tag.
Postad 10 November 2016 - 13:43
He he, inga glipor än på vårt exemplar, men vi har plasten kvar på bakstycket o över ramen. Kanske den hjälper hålla ihop tvn ett tag.
När jag hade en tekniker över som fick ta bort bakstycket för att byta moderkort så fick han kämpa en del med att ta bort bakstycket så ingen risk att det ska lossna om det inte redan sitter dåligt skulle jag tro.
Postad 10 November 2016 - 13:44
När jag hade en tekniker över som fick ta bort bakstycket för att byta moderkort så fick han kämpa en del med att ta bort bakstycket så ingen risk att det ska lossna om det inte redan sitter dåligt skulle jag tro.
Okej, det låter bra.
Postad 10 November 2016 - 15:06
Skulle testa nya HDR stödet på YouTube men hur fasiken har Samsung ställt till det. Råkar man stänga YouTube-appen blir man utloggad.
Tror inte heller att YouTube-appen är uppdaterad med HDR ännu då det går att skifta mellan HDR+ på och av och det blir skillnad.
HDR Launch Playlisthttps://www.youtube....mgprtDeY8WDa8YX
Postad 11 November 2016 - 01:08
Fick hem min Ps4 Pro idag oh jäklar vad fina vissa spel ser ut i HDR. Har testat Ratchet & Clank, The Last Of Us, Uncharted 4 och Infamous. Alla ser helt fantastiska ut. Black Ops 3 och Infinite Warfare verkar dock inte stödja HDR i dagsläget. Har en 65KS7005.
Redigerat av Unregistered28f46e78, 11 November 2016 - 01:32.
Postad 11 November 2016 - 19:55
Redigerat av daywalker, 11 November 2016 - 19:57.
Postad 13 November 2016 - 11:19
På detta clip
https://www.youtube.com/watch?v=IKyaNyYS5Is
Får man se man kan ändra inställningen från 3840 x 2160
Jag trodde hela tiden detta var fast upplösning
Det jag undrar här Om jag då ändrar till 1080p 1920 x 1080 borde det då bli bättre bild för mig om jag matar in källa samma material från Telia?
Hade väl varit skillnad annars om tv skärmen hade 3840 x 2160 i upplösning men matat med 1920 x 1080 källa?
Redigerat av Ironse, 13 November 2016 - 11:30.
Postad 13 November 2016 - 11:33
Är inte helt med på vad du menar, men om du menar att det i tevens gränssnitt finns möjlighet för att ändra upplösning så gör det inte det. Det du ser på videon när han visar tillgängliga upplösningar är förmodligen grafikinstöllningarna på en dator han har inkopplad. Teven skalar automatiskt upp till sin native upplösning från bildkällor med lägre upplösning, tex 720p. Och KS7005/8005 är ganska bra på den uppskalningen.På detta clip
https://www.youtube....h?v=IKyaNyYS5Is
Får man se man kan ändra inställningen från 3840 x 2160
Jag trodde hela tiden detta var fast upplösning
Det jag undrar här Om jag då ändrar till 1080p 1920 x 1080 borde det då bli bättre bild för mig om jag matar in källa samma material?
Redigerat av peppelito, 13 November 2016 - 11:42.
Postad 13 November 2016 - 13:09
Är inte helt med på vad du menar, men om du menar att det i tevens gränssnitt finns möjlighet för att ändra upplösning så gör det inte det. Det du ser på videon när han visar tillgängliga upplösningar är förmodligen grafikinstöllningarna på en dator han har inkopplad. Teven skalar automatiskt upp till sin native upplösning från bildkällor med lägre upplösning, tex 720p. Och KS7005/8005 är ganska bra på den uppskalningen.
Ok så även om jag matar 1080p från Telia så tar TV emot i 4k 3840?
En sak som gör mig osäker av köp då jag bara kör SD kanaler
Postad 13 November 2016 - 15:29
Om jag skickar ett vitt kuvert till dig med posten så tar ju inte du emot ett blått kuvert.
Redigerat av pacman, 13 November 2016 - 15:49.
Postad 13 November 2016 - 16:28
Haha, den var bra! Fast när Postnord är iblandade kan väl allt hända...Tvn tar emot det du skickar ut från källan (t.ex digital-tv boxen). Förstås.
Om jag skickar ett vitt kuvert till dig med posten så tar ju inte du emot ett blått kuvert.
Postad 13 November 2016 - 16:33
Postad 13 November 2016 - 21:26
Jag har en 55" 8005 som jag köpte för ett par veckor sedan tillsammans med en Samsung HW-K661 soundbar. Jag har kopplat soundbaren med hdmi så använder ARC för att skicka ljudet från tvn till soundbaren. På så vis kan man ju även använda tvns fjärrkontroll för att styra volymen på soundbaren, riktigt smidigt när det funkar som det ska. Dock har jag haft lite ljudglitchar när tvn ska skicka dd5.1 ljud från anslutna enheter via tvn till soundbaren (verkar vara ett problem som funnits på samsung tvs länge om man googlar, bla finns det långa trådar på Sonos forum om det). Det händer inte jätteofta men kanske var 20-30e minut eller så vilket såklart ändå är oacceptabelt. Noterade igår att det fanns en nyare firmware på Samsungs svenska sida (1150) än den jag hade (1142) även fast tvn inte hittar den när den kollar. Så jag laddade ner den och la in den via usb i hopp om att det med lite tur skulle lösa dd5.1-problemet. Men tyvärr verkar dom ha fått in en ny rejäl bugg istället i 1150... Ändrar jag volym nu ett steg i taget på tv-fjärren när jag kör ljudet till soundbaren så fungerar det som det ska, men om man trycker upp eller ner ljudreglaget i mer än en sekund för att ändra volymen mycket så typ hänger sig guit och tvn slutar svarar på fjärrkontroll-kommandon och efter några sekunder till kraschar appen man kör (tv, youtube etc) och startar om. Sjukt irriterande! Kör man med tv-högtalarna så fungerar det som det ska. Har testat att factory-resetta både tvn och soundbaren men ingen skillnad. Det måste vara nån bugg relaterat till CEC/ARC men man tycker ju att det inte kan bli så mycket mer standard-setup än en Samsung TV och en Samsung soundbar av senaste varianten. Ska ringa Samsung imorgon och se vad dom säger.
Om någon annan använder ARC och lägger in 1150-mjukvaran får ni gärna skriva om ni får samma problem. Eller om någon vet hur man kan nergradera mjukvaran i nyaste Samsung TVs, har inte hittat nåt om det när jag googlar.
Postad 13 November 2016 - 23:07
Jag har en 55" 8005 som jag köpte för ett par veckor sedan tillsammans med en Samsung HW-K661 soundbar. Jag har kopplat soundbaren med hdmi så använder ARC för att skicka ljudet från tvn till soundbaren. På så vis kan man ju även använda tvns fjärrkontroll för att styra volymen på soundbaren, riktigt smidigt när det funkar som det ska. Dock har jag haft lite ljudglitchar när tvn ska skicka dd5.1 ljud från anslutna enheter via tvn till soundbaren (verkar vara ett problem som funnits på samsung tvs länge om man googlar, bla finns det långa trådar på Sonos forum om det). Det händer inte jätteofta men kanske var 20-30e minut eller så vilket såklart ändå är oacceptabelt. Noterade igår att det fanns en nyare firmware på Samsungs svenska sida (1150) än den jag hade (1142) även fast tvn inte hittar den när den kollar. Så jag laddade ner den och la in den via usb i hopp om att det med lite tur skulle lösa dd5.1-problemet. Men tyvärr verkar dom ha fått in en ny rejäl bugg istället i 1150... Ändrar jag volym nu ett steg i taget på tv-fjärren när jag kör ljudet till soundbaren så fungerar det som det ska, men om man trycker upp eller ner ljudreglaget i mer än en sekund för att ändra volymen mycket så typ hänger sig guit och tvn slutar svarar på fjärrkontroll-kommandon och efter några sekunder till kraschar appen man kör (tv, youtube etc) och startar om. Sjukt irriterande! Kör man med tv-högtalarna så fungerar det som det ska. Har testat att factory-resetta både tvn och soundbaren men ingen skillnad. Det måste vara nån bugg relaterat till CEC/ARC men man tycker ju att det inte kan bli så mycket mer standard-setup än en Samsung TV och en Samsung soundbar av senaste varianten. Ska ringa Samsung imorgon och se vad dom säger.
Om någon annan använder ARC och lägger in 1150-mjukvaran får ni gärna skriva om ni får samma problem. Eller om någon vet hur man kan nergradera mjukvaran i nyaste Samsung TVs, har inte hittat nåt om det när jag googlar.
Vad händer om du kopplar ihop soundbaren till TVn trådlöst?
Postad 13 November 2016 - 23:46
Vad händer om du kopplar ihop soundbaren till TVn trådlöst?
Det funkar bra. Men jag vill inte köra så av lite olika anledningar, dels står det en micro rätt nära som stör ljudet när den kör och sen tror jag heller inte att dd5.1 och dts skickas över soundconnect (bluetooth), ljudet är iaf klart bättre inbillar jag mig när jag kör via hdmi eller optisk när det är dd/dts ljud.
Postad 14 November 2016 - 00:25
Jag köpte också samsungs soundbar till min 8005 men då HW-K660. Hade inga större bekymmer med den via ARC men däremot vägrade soundbar konsekvent att ansluta till mina två R1 för surround. Inga problem att ansluta som grupp. Fungerade väl till musik. Men just surround vägrade fungera. Hade tekniker ute och haft enheten inne på lagning två gånger då man försökt byta anten och mainboard. Varken jag eller teknikern har egentligen trott på det då enheten ansluter väl till övriga komponenter i grupp. Testat med ett flertal olika router också utan resultat. Blev så trött på skiten så nu sökte teknikern att kreditera anläggningen så att jag kan få tillbaka mina pengar.
Frustrerande dessutom att överallt dyker min soundbar upp som HW-K650 av någon anledning. Trots att det ska vara en 660. Vet inte om det har någon betydelse. Men det finns en 660 och en 650. Kanske samma produkt med olika namn i olika regioner?
Ska istället satsa på deras atmos certifierade 950. Den skickar signalen till satelliterna oberoende av wi-fi nätverk. Så förhoppningsvis fungerar det bättre
Postad 14 November 2016 - 11:01
Det funkar bra. Men jag vill inte köra så av lite olika anledningar, dels står det en micro rätt nära som stör ljudet när den kör och sen tror jag heller inte att dd5.1 och dts skickas över soundconnect (bluetooth), ljudet är iaf klart bättre inbillar jag mig när jag kör via hdmi eller optisk när det är dd/dts ljud.
Jag själv har en HW-K460 och har också undrat om man får ut DD5.1 eller DTS när man kör via TV Soundconnect (dvs via bluetooth till limpan). Har sökt runt på nätet men har inte fått ngt klarhet i detta. Ngn som har koll på detta?
Postad 14 November 2016 - 11:12
Hemmabiotidningens test av ks8005 (utfört av @Ringblixt) finns nu online:
http://www.hemmabiot...11/Sakert-kort/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
Varför startar inte min UE55KS8005
20 bilder
60 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna