Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1210 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 41 900:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 95 000:-
1 relaterade trådar

Postad 28 May 2025 - 09:29

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Sony själv skriver så här i sitt utskick gällande det uppkomna läget.

With respect to the products listed in Appendix (collectively, the “Subject Products”), on March 18th, 2025, we informed you of the discontinuance of our supply of the Subject Products to the European market due to the changes in export control regulations and trade restrictions in the EU.

However, on May 20th, 2025, the applicable regulations and restrictions were amended. As a result of these new changes in export control regulations and trade restrictions in the EU, we are now able to resume our supply of the Subject Products to the European market.

Min kontakt hos Sony som är ansvarig för konsumentmarknaden i Frankrike och Norden var väldigt exalterad och tyckte vi skulle fira med champagne. Så nä, jag är tämligen säker på att de har blivit helt låsta (och upplåsta) av dessa sanktioner. Sony verkar dessutom tämligen överraskade av att det blev en så snabb vändning, då de verkade helt inställda på att behöva vänta länge på obestämd tid för att kunna komma tillbaka.

/Marcus, The Rock Hemmabio

Postad 28 May 2025 - 19:35

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0
Så som du beskriver det Marcus är ju så jag uppfattat situationen och hur det gått till.

Men andra verkar ju sväva iväg till månen och tillbaka.
Eller har jag missat något?

Postad 28 May 2025 - 21:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Personligt så anser jag det är extremt oproffsigt agerande av Sony och helt klart påverkar hur jag ser på nya Sony produkter i framtiden. Ett seriöst agerande hade varit att framfört att det finns problem med X och att de hoppas att det går att få ordning på annars så kan det i slutändan att påverka om de kan verka inom EU.
Att bete sig som en unge med ADHD imponerar inte, enligt mig.

Postad 28 May 2025 - 22:02

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0
Dom gick väll ut att pga delar i produkterna i bl.a hembiomarknaden blev förbjudna pga sanktioner så får dom inte längre sälja mera än det som fanns i lager i EU redan.
Detta fanns ingen snabb lösning på detta uppfattade jag det som.
Hade det gjort det så hade dom säkert pausat.

Vad kan påverka?
Det gjorde ju det direkt från dag 1?

Skulle dom ljuga för kunderna?
Att det kanske kommer projektorer?
Om 2mån 6mån eller kanske aldrig?

Jag ser inte vad Sony kunde gjort annorlunda här.

Postad 29 May 2025 - 07:47

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

En sanktion är inte frivillig. Den kom snabbt och Sony agerade som ett seriöst företag kan göra (inte som ngn skurkstat som struntar i det) och tog bort produkterna som sanktionen krävde. Nu har det kommit en mitigering via en ammendment som åter tillåter produkterna på vår marknad. Visst skulle ännu mer kommunikation kring hela vara önskvärd, men jag är också av uppfattningen att Sony gjort så gott de kunde. Och bäst av allt, produkterna är åter här, vilket är bra för konsumenten med mer att välja mellan.

Postad 18 June 2025 - 22:45

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Väldigt varierande priser nu på 5000 ! många höjt till 69. undrar om dessa butiker verkligen får sålt till detta pris när det finns alternativ ?

https://www.prisjakt...t.php?p=6222600

Postad 26 July 2025 - 15:36

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Finns det något fläktfilter på 5000 som skall dammsugas eller bytas då o då ? 

Postad 27 July 2025 - 14:57

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Finns det något fläktfilter på 5000 som skall dammsugas eller bytas då o då ? 

Tror bestämt inte det, finns inget på 7000 i alla fall.

Postad 27 July 2025 - 16:03

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Har letat i manual o på nätet , verkar inte finnas , vilket är lite märkligt kan jag tycka ? den drar ju ändå runt en hel del kylluft 

Postad 27 July 2025 - 17:23

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Har letat i manual o på nätet , verkar inte finnas , vilket är lite märkligt kan jag tycka ? den drar ju ändå runt en hel del kylluft 

Gissningsvis kyler den bara laserkanonen och håller det skilt från optiken.

Men jag kan ha fel. :)

Postad 27 July 2025 - 18:12

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

troligen så , för den bli knappt varm , inte alls som med lampa

Postad 07 August 2025 - 22:22

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

För er som är nyfikna och vill se uppföljaren till XW5000, alltså den nya XW-5100ES så har vi nu bokat in två eventdagar i början på September där vi kommer att visa den. Den kommer att få gå en direkt-jämförelse mot JVC DLA-NZ500. Båda maskinerna kommer att vara kalibrerade enligt konstens alla regler och vi kommer även att ha en madVR Envy Core på plats för att kunna titta och jämföra tonemappingen på dem båda, både med och utan hjälp.

Mer info och bokningar till visningarna finns under nyheter på www.therock.se

Välkomna!

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio

Postad 08 August 2025 - 08:13

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Skulle varit väldigt  intressant att fått jämföra 5000 mot 5100 utan extern tonemapping , då det är så jag funderar ,att byta upp mig från min 5000, 

Postad 08 August 2025 - 08:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
Det kommer förstås vara en enkel historia att visa genom att slå av den funktionen på XW5100ES.

Postad 08 August 2025 - 09:11

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Det kommer förstås vara en enkel historia att visa genom att slå av den funktionen på XW5100ES.

Aha , jag trodde kanske den nya hade fler fördelar än "bara" tonemapping , typ optik , skärpa färger , jag behöver inte linsminne eller keystone vilket nya verkar ha ? tar The rock inbyte på en 2,5 år gammal 5000 ? 

Redigerat av nyborjare, 08 August 2025 - 09:12.

Postad 08 August 2025 - 09:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Aha , jag trodde kanske den nya hade fler fördelar än "bara" tonemapping , typ optik , skärpa färger , jag behöver inte linsminne eller keystone vilket nya verkar ha ? tar The rock inbyte på en 2,5 år gammal 5000 ? 

Det finns säkert fler mindre förbättringar men den stora nyheten för bildkvaliteten är helt klart att de har implementerat en dynamisk tonemapping för första gången i denna nivån. Optiken är ju samma, eller motsvarande, så där ska man nog inte förvänta sig några dramatiska skillnader. Linsminne saknar den förstås eftersom den fortfarande har manuell optik, men den har ett nytt läge som digitalt kan zooma om bilden så att den passar in 16:9 på en scopeduk.

Nä, sitter du redan på en XW5000 så skulle jag nog istället börjat snegla åt madVR Envy Core. En sådan lyfter bilden långt över det en XW5100ES sannolikt kan ge dig. Jag var faktiskt och installerade en Envy Core hos en kund som nyligen köpte en XW6100ES just för att maximera upplevelsen med HDR, trots att XW6100ES redan har en DTM. Skillnaden blev dramatisk med Envy Core.

Men allt det där, och lite till, kommer vi att visa och gå igenom på vårt kommande event.

Redigerat av Marcus_TheRock, 08 August 2025 - 10:38.

Postad 08 August 2025 - 12:38

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Jag är med, lite över min budget tyvärr med en Envy för 90.000 kr 

Postad 08 August 2025 - 13:12

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
Ok, fair enough. Tänkte mest att en ny 5100ES ligger på 77.000:- så det är 10’ upp samt vad du nu kan sälja din gamla maskin för. Så visst är det mer pengar, men det blir ju en hacka oavsett.

/Marcus

Postad 08 August 2025 - 13:38

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Så är det. Har nu fått bud på 30 så då är de 47 imellan o så får jag en helt ny proj med garanti o noll timmar på lasern. Det är halva utgiften.

Postad 30 August 2025 - 22:47

samwel
  • samwel
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0

Det finns säkert fler mindre förbättringar men den stora nyheten för bildkvaliteten är helt klart att de har implementerat en dynamisk tonemapping för första gången i denna nivån. Optiken är ju samma, eller motsvarande, så där ska man nog inte förvänta sig några dramatiska skillnader. Linsminne saknar den förstås eftersom den fortfarande har manuell optik, men den har ett nytt läge som digitalt kan zooma om bilden så att den passar in 16:9 på en scopeduk.

Nä, sitter du redan på en XW5000 så skulle jag nog istället börjat snegla åt madVR Envy Core. En sådan lyfter bilden långt över det en XW5100ES sannolikt kan ge dig. Jag var faktiskt och installerade en Envy Core hos en kund som nyligen köpte en XW6100ES just för att maximera upplevelsen med HDR, trots att XW6100ES redan har en DTM. Skillnaden blev dramatisk med Envy Core.

Men allt det där, och lite till, kommer vi att visa och gå igenom på vårt kommande event.

Det finns en hel del nytt i XW5100. Fast det beror på vad man behöver.

För hembio är ju den största nyheten det nya XR chippet. XR chippet fixar dynamiska tone mappingen, bättre svärta, bättre skärpa bl a..

Mao bättre kontrast. Dom har klämt ut lite mer ljus ur den, 10% mer till 2200lm.

Båda dessa är enorma uppgraderingar. Resten av hårdvaran, chassit, lasern, linsen osv är samma.

Andra fördelar/nyheter är ju HDMI 2.1 med support för 4k/120hz bl a.

Extremt låg latens vid gaming.

Dom har lagt till ett skärmläge där man digitalt kan skifta mellan 16:9 och 2.25, likt som MadVR gör.

Man ställer projjen för 2.35 bild och sen när 16:9 visas så krymps det ner till att passa i 2.35 bilden.

Valbart så klart. Så nu kan man helt klart använda XW5100 med 2.35 duk.

Sony är ju ändå inte bra på att hitta linslägena rätt, inte ens på XW7000/8100. Med MadVR står man

på ett läge och skalar till det andra på samma sätt, trots elektriskt ställbar lins.

Dessa grejer vet du ju :-) Det var mer utfyllnad för frågan som ställdes innan..

Postad 06 September 2025 - 17:14

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 2
Då är veckans shootout avverkad och vi har fått nya erfarenheter och även besökarna har fått stifta bekantskap med vår demobio. Inlägget här blir helt fokuserat på bild, även om ljudet var en del av eventet.

De tre projektorer som vi hade uppe för visning var helt nysläppta Sony VPL-XW5100ES, JVCs instegsmodell DLA-NZ500 samt som referens toppmodellen från samma fabrikat, NZ900. Till NZ900 finns en Lumagen videoprocessor som hjälper till att plocka fram maximalt från projektorn. Vi hade även med oss en madVR Envy Core som vi hade inkopplad till XW5100ES som vi snabbt kunde slå av och på genom att byta ingång på Sonyn.

Samtliga projektorer var uppmätta och kalibrerade och Sonyn var även kalibrerad med en nyskapad anpassad färggrymd DCI P3 genom en 3d-LUT mätning via madVR, så förutsättningarna var helt idealiska för en rättvis jämförelse. Samtliga projektorer sköt mot en 4,4m bred AT-duk från Screen Research.

Vi började med att jämföra maskinerna med SDR då detta är en bra grund för att lära sig om maskinernas faktiska prestanda, helt utan några extra funktioner såsom tonemapping och annat som kan förvanska bilden. Det man kan säga om resultatet var att det var extremt jämnt. XW5100ES har helt klart fått ett litet lyft från föregångaren XW5000ES och ger en större dynamik, bättre svärta och en skarpare bild. Jämfört med NZ500 var det i stort sett dött lopp bildmässigt. XW5100 hade något mer ljus och NZ500 en något bättre bottensvärta, men väldigt små skillnader. Eftersom båda maskinerna var kalibrerade så var färger och vitbalans extremt lika. Sonyn mäter en något mer korrekt BT709 färgrymd, men det är inget som direkt syntes i bilden. NZ900 gav exakt samma typ av bild men hade förstås en bättre stuns och pop tack vare sitt högre ljusflöde och den var också skarpare.

När vi hoppade över till HDR blev det desto större skillnader. Här kunde vi snabbt konstatera att det inte är helt enkelt att göra en riktigt bra tonemapping, vilket behövs till dagens projektorer. I mörka sekvenser är JVC väldigt mycket bättre än Sony och i väldigt ljusa sekvenser är Sony klart bättre än JVC. Vill man att bilden ska hålla hög klass genom hela spektrat på alla typer av filmer så är det en separat videoprocessor som gäller i dagsläget. Samtliga sekvenser vi tittade på blev rejält mycket bättre när videoprocessorn fick hantera tonemappingen, det spelade ingen roll om det var Lumagen eller madVR. Överlag tycker jag personligen att JVCs resultat är bättre än Sony då fler filmer är väldigt mörka än som är väldigt ljusa, men helst vill man ju slippa välja eller justera för materialet varje gång.

Vi provade även Sonys hantering av dukformatet cinemascope. Det innebär att det finns två lägen där det ena fyller duken på bredden och det andra zoomar in bilden till 16:9. Ifall det bara hade funnits dessa två format så hade detta varit en helt okej lösning, men Sony verkar helt ha förbisett alla andra format däremellan. Då är JVC lösning med motoriserat objektiv betydligt trevligare så att man kan välja att spara upp till fem olika lägen åtminstone och som bonus också ger mer ljus och högre upplösning när man minskar bilden. Nackdelen är att det tar några sekunder varje gång man ska skifta. Bäst är videoprocessorerna som blixtsnabbt växlar mellan samtliga format, helt utan någon manuell handpåläggning.

Överlag så tycker jag att båda maskinerna övertygar väl i prestanda och det är imponerande hur väl de klarar av en så här pass stor duk. Skillnaderna mellan dem ligger främst i hur de hanterar HDR och i avsaknaden av motoriserad optik på Sony som i vissa fall behövs, i andra inte.

Har ni några frågor kring detta så tveka inte att ställa dem!

Postad 06 September 2025 - 23:00

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Var på en demo i tyskland jämförde 5000 mot 5100 inför ev byte. Men utan extra processor för tonemapping är det för mig inte värt bytet skillnad i bild var för liten om ens att jag såg skillnad. kanske lite bättre svärta. Skäpan upplevde jag som likvärdiga

Postad 07 September 2025 - 09:49

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Var på en demo i tyskland jämförde 5000 mot 5100 inför ev byte. Men utan extra processor för tonemapping är det för mig inte värt bytet skillnad i bild var för liten om ens att jag såg skillnad. kanske lite bättre svärta. Skäpan upplevde jag som likvärdiga

Jag har hängt upp XW5100 hemma nu och haft den några kvällar. Har tidigare haft en XW5000 och får säga att det är en klart sebar skillnad med en bild som ger högre upplevd dynamik och transparens samt så är skärpan påtagligt bättre. Var maskinerna du tittade på kalibrerade?

Sen om det är värt pengarna ifall man redan sitter på en XW5000 är högst tveksamt. Skillnaden är ju fortfarande relativt liten och eftersom tonemappingen ändå brister en del så får man kanske inte det där lyftet som man skulle önska totalt sett.

Har man redan en XW5000, eller annan äldre maskin, som presterar väl så är det riktigt stora lyftet att på något sätt komplettera med en riktigt bra dynamisk tonemapping, tex med en videoprocessor. Det är visserligen mycket pengar men ger också ett väldigt stort lyft och ger nytt liv åt äldre maskiner så att de kan visa HDR så som man önskar sig.

Postad 07 September 2025 - 12:22

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Såg stt det fanns ny programvara att installera till XV5000ES med någon ny inställning.

Har inte gjort det tidigare, vet vi med säkerhet om projektorn kommer ihåg alla settings efter uppdateringen eller måste man säkra sina settings?
Jag kommer nog säkra det viktigaste ändå, men…
(Och jag förstår såklart hur det bör vara på 2020-talet, men i vissa fall kan man ju inte förutsätta att det fungerar så).

Postad 07 September 2025 - 13:05

samwel
  • samwel
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0

Då är veckans shootout avverkad och vi har fått nya erfarenheter och även besökarna har fått stifta bekantskap med vår demobio. Inlägget här blir helt fokuserat på bild, även om ljudet var en del av eventet.

De tre projektorer som vi hade uppe för visning var helt nysläppta Sony VPL-XW5100ES, JVCs instegsmodell DLA-NZ500 samt som referens toppmodellen från samma fabrikat, NZ900. Till NZ900 finns en Lumagen videoprocessor som hjälper till att plocka fram maximalt från projektorn. Vi hade även med oss en madVR Envy Core som vi hade inkopplad till XW5100ES som vi snabbt kunde slå av och på genom att byta ingång på Sonyn.

Samtliga projektorer var uppmätta och kalibrerade och Sonyn var även kalibrerad med en nyskapad anpassad färggrymd DCI P3 genom en 3d-LUT mätning via madVR, så förutsättningarna var helt idealiska för en rättvis jämförelse. Samtliga projektorer sköt mot en 4,4m bred AT-duk från Screen Research.

Vi började med att jämföra maskinerna med SDR då detta är en bra grund för att lära sig om maskinernas faktiska prestanda, helt utan några extra funktioner såsom tonemapping och annat som kan förvanska bilden. Det man kan säga om resultatet var att det var extremt jämnt. XW5100ES har helt klart fått ett litet lyft från föregångaren XW5000ES och ger en större dynamik, bättre svärta och en skarpare bild. Jämfört med NZ500 var det i stort sett dött lopp bildmässigt. XW5100 hade något mer ljus och NZ500 en något bättre bottensvärta, men väldigt små skillnader. Eftersom båda maskinerna var kalibrerade så var färger och vitbalans extremt lika. Sonyn mäter en något mer korrekt BT709 färgrymd, men det är inget som direkt syntes i bilden. NZ900 gav exakt samma typ av bild men hade förstås en bättre stuns och pop tack vare sitt högre ljusflöde och den var också skarpare.

När vi hoppade över till HDR blev det desto större skillnader. Här kunde vi snabbt konstatera att det inte är helt enkelt att göra en riktigt bra tonemapping, vilket behövs till dagens projektorer. I mörka sekvenser är JVC väldigt mycket bättre än Sony och i väldigt ljusa sekvenser är Sony klart bättre än JVC. Vill man att bilden ska hålla hög klass genom hela spektrat på alla typer av filmer så är det en separat videoprocessor som gäller i dagsläget. Samtliga sekvenser vi tittade på blev rejält mycket bättre när videoprocessorn fick hantera tonemappingen, det spelade ingen roll om det var Lumagen eller madVR. Överlag tycker jag personligen att JVCs resultat är bättre än Sony då fler filmer är väldigt mörka än som är väldigt ljusa, men helst vill man ju slippa välja eller justera för materialet varje gång.

Vi provade även Sonys hantering av dukformatet cinemascope. Det innebär att det finns två lägen där det ena fyller duken på bredden och det andra zoomar in bilden till 16:9. Ifall det bara hade funnits dessa två format så hade detta varit en helt okej lösning, men Sony verkar helt ha förbisett alla andra format däremellan. Då är JVC lösning med motoriserat objektiv betydligt trevligare så att man kan välja att spara upp till fem olika lägen åtminstone och som bonus också ger mer ljus och högre upplösning när man minskar bilden. Nackdelen är att det tar några sekunder varje gång man ska skifta. Bäst är videoprocessorerna som blixtsnabbt växlar mellan samtliga format, helt utan någon manuell handpåläggning.

Överlag så tycker jag att båda maskinerna övertygar väl i prestanda och det är imponerande hur väl de klarar av en så här pass stor duk. Skillnaderna mellan dem ligger främst i hur de hanterar HDR och i avsaknaden av motoriserad optik på Sony som i vissa fall behövs, i andra inte.

Har ni några frågor kring detta så tveka inte att ställa dem!

Intressant.

Synd att jag inte hade tid att komma ner igen. Var jäkligt intresserad av att se skillnaden mellan JVC och Sony,

Speciellt som demot inte funkade förra gången och ni nu hade en mer jämbördig Sony uppe.

Jag håller nog med 100%, av det jag sett själv.

Sony har ju tagit ett stort kliv upp och närmat sig JVC gällande svärta. Men har fortfarande en bra bit kvar.

Mest för att JVC själva utvecklar sina vidare med bättre svärta hela tiden och flyttar hyllan högre.  :)

Tone mapping är jäkligt viktigt med HDR. Även om bådas är OK så är en processor alltid en otrolig uppgradering

av bilden som du säger.

Personligen skulle jag nog ändå säga att svärtan är viktigare på SDR än på HDR.

I HDR vill jag få det mer verklighetstrogna ljuset, färgerna och dynamiken. Vilket man inte kan få ut genom SDR.

Så här spelar Ljusstyrkan en mycket större roll. Inte bara för större duk.

Även tone mappingen blir ju bättre med större omfång att jobba med.

Med det så säger jag inte att svärta är oviktigt. Bra svärta är ett måste, likväl som kontrast.

Att bara ha svärta men inte ljusstyrka är heller inte bra.

Det viktiga framför allt är att kunna se detaljer i mörkret, inte att det blir ultra svart IMO.

Men kan man få båda, som med NZ900, så varför inte?  :D

Min polares JVC N7 körd på DNP 0.8 gain högkontrastduk tycker jag bäckar igen svärtan alldeles för mycket

hos honom. Trots kalibrerad och med JVC's tonemapping. Här räcker inte ljusstyrkan till och projjen känns

bara mörk (i HDR). Här saknar man verkligen ett stort antal 100-tal lumen till.

Gissar att MadVR hade gjort underverk ändå..

Men rätt proj på rätt plats. JVC är inte alltid bästa valet var vad jag ville komma fram till.

Sen är ju lampa inte det bästa för JVC enligt mig. Bilden är hyfsat ljus nog i 600-800 timmar sen blir det bara

mööörkt.. Här är ju laser projjar klart bättre apparater i längden.. För alla projjar, inte bara JVC!

Här föredrar jag min XW7000 alla gånger. Att kunna få upp ljuset samtidigt som MadVR fixar till tone mappingen

är helt klockrent. Samma tyckte polaren, som sålde (säljer) sin JVC och köpte en beg XW7000.

Visst, svärtan är inte den bästa i världen, men med MadVR klart bättre. Och i de allra flesta fallen tillräckligt bra

så man inte känner att något saknas i bilden.

XW7000 är ju inte perfekt på långa vägar och har sina egenheter.

Redigerat av samwel, 07 September 2025 - 13:30.

Postad 07 September 2025 - 13:47

samwel
  • samwel
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0

Såg stt det fanns ny programvara att installera till XV5000ES med någon ny inställning.

Har inte gjort det tidigare, vet vi med säkerhet om projektorn kommer ihåg alla settings efter uppdateringen eller måste man säkra sina settings?
Jag kommer nog säkra det viktigaste ändå, men…
(Och jag förstår såklart hur det bör vara på 2020-talet, men i vissa fall kan man ju inte förutsätta att det fungerar så).

Var hittar du den?

Hittar ingen nedladdning på Sony pro's hemsida för projjen.

Postad 07 September 2025 - 14:30

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Var hittar du den?

Följer

Postad 07 September 2025 - 14:33

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Jag har hängt upp XW5100 hemma nu och haft den några kvällar. Har tidigare haft en XW5000 och får säga att det är en klart sebar skillnad med en bild som ger högre upplevd dynamik och transparens samt så är skärpan påtagligt bättre. Var maskinerna du tittade på kalibrerade?

Sen om det är värt pengarna ifall man redan sitter på en XW5000 är högst tveksamt. Skillnaden är ju fortfarande relativt liten och eftersom tonemappingen ändå brister en del så får man kanske inte det där lyftet som man skulle önska totalt sett.

Har man redan en XW5000, eller annan äldre maskin, som presterar väl så är det riktigt stora lyftet att på något sätt komplettera med en riktigt bra dynamisk tonemapping, tex med en videoprocessor. Det är visserligen mycket pengar men ger också ett väldigt stort lyft och ger nytt liv åt äldre maskiner så att de kan visa HDR så som man önskar sig.

Du har säkert rätt men samtidigt  också en helt annan erfarenhet , du vet vad titta efter och har en större referenser att jämföra med , jag ersätter inte min 5000 just nu så får jag se , kommer kanske mer intressant på marknaden om 3-5 år , varför skulle det sluta nu :) man tror inte det kan bli bättre men det blir det ändå hela tiden , men visst priserna går upp inte minst därför att det inte längre är ett val för den allmänt filmintresserade som det var med projar i 10.000 klassen 

Postad 07 September 2025 - 23:35

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Får hålla med @samwel, ljuset gör så otroligt mycket i HDR.

Sitter själv med xw7000 och madVR. 

Trodde inte jag skulle säga det, men nu har jag hellre lite sämre bottensvärta när man får så mycket tryck i ljuset.

En dag kanske man får både och...

Ska tilläggas att jag kör "limited" på lasern och har gjort sedan dag 1 samt 80% på lasern. 

Postad 08 September 2025 - 23:09

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Var hittar du den?

Då letar du rätt :-)

Jsg såg fel på beteckningen! Finns nog ingen!

Postad 09 September 2025 - 07:32

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Kört min 5000 i ca 3 år , går säkert 15 timmar i veckan minst , har märkt att fläktljudet blir bara tystare o tystare , kanske mer "inkörd" ? eller så behöver jag hörapparat :) 

Postad 09 September 2025 - 11:29

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Kört min 5000 i ca 3 år , går säkert 15 timmar i veckan minst , har märkt att fläktljudet blir bara tystare o tystare , kanske mer "inkörd" ? eller så behöver jag hörapparat :)

Det rimliga är att den låter som innan. Mer att din hjärna sorterar bort återkommande och regelbundna ljud och att fläkten därför upplevs tystare. Extra särskilt om du är inne i en period med mindre stress i ditt liv just nu.  B)

Postad 09 September 2025 - 14:40

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Bra diagnos men tyvärr fel. Stör mig som f på min datorfläkt o i dag hittade jag sparade db värden jag gjorde med min kalibrerade db instrument obs ej med mobilen . Idag fler punkter lägre än 2022 på samtliga kontrollerade punktavstånd dörmed bekräftat att den lät mer som ny

Postad 10 September 2025 - 07:24

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Bra diagnos men tyvärr fel. Stör mig som f på min datorfläkt o i dag hittade jag sparade db värden jag gjorde med min kalibrerade db instrument obs ej med mobilen . Idag fler punkter lägre än 2022 på samtliga kontrollerade punktavstånd dörmed bekräftat att den lät mer som ny

Och exakt samma inställningar för bilden som vid mätningen utförd 2022?

Postad 10 September 2025 - 08:27

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Och exakt samma inställningar för bilden som vid mätningen utförd 2022?

Självklart jag är inte så korkad, fläkten varierar så klart med både styrka på laser och kontrast , konstigt nog även skillnad mellan stream och 4k skiva 

Postad 13 September 2025 - 15:59

samwel
  • samwel
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0

Självklart jag är inte så korkad, fläkten varierar så klart med både styrka på laser och kontrast , konstigt nog även skillnad mellan stream och 4k skiva 

Låter lite konstigt måste jag medge.

Min XW7000 varierar i vilket laserläge den är i. Har inte märkt någon skillnad på fäkten om projektorns

processor behöver göra mer behandling av bild dock.

Känns som den ökar i varje 20 steg, från 0-100.

Men jag har inte gjort några större test av detta.

Du borde ju kunna testa detta lätt.

Öppna en testbild med full vit. Dra sedan kontrasten från 0-100 och lyssna om fläkten ökar.

Postad 13 September 2025 - 17:40

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Du har inte förstått vad jag menar. Klart jag kan få fläkten att variera i ljud o varvtal med tex kontrasten. Det är inte de jag skriver om utan att i all lägen den jobbar i nu när jag kört den i 3 år så är fläkten tystare än när den var ny

Postad 14 September 2025 - 17:41

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Dags för hörapparat :)

Postad 14 September 2025 - 21:25

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Dags för hörapparat :)

Om du orkar läsa vad jag skrev om ljudkontrollen jag gjort och det med en laserstyrd avstånds DB mätare för 12500 kr . då kan du slippa skriva meningslösa inlögg som inte tillför tråden något 

Postad 15 September 2025 - 18:52

samwel
  • samwel
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0

Du har inte förstått vad jag menar. Klart jag kan få fläkten att variera i ljud o varvtal med tex kontrasten. Det är inte de jag skriver om utan att i all lägen den jobbar i nu när jag kört den i 3 år så är fläkten tystare än när den var ny

Ok.

Kan ju vara att dom har någon intelligent sensor som kör efter behov och "testar in" sig?!

Typ lär sig hur mycket den behöver köras i olika temperaturer, lufttryck och luftfuktighet..

Postad 15 September 2025 - 19:29

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Hm jag är tveksam till det pga av om det var så då hade detta varit säljande funktion dvs som skulle marknadsförts väldigt tydligt. Tror mer på att den kanske inte var helt ok som ny kanske att trögt kullager eller axel och att den har slipats till eller körts in så ev missljud pga stoft etc har försvunnit

Postad 03 October 2025 - 21:11

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Min låter exakt idag som för tre år sedan.

Ljudet varierar såklart rätt mycket beroende inställning, med setup för HDR upplever jag ungefär dubbelt ljud.

Postad 04 October 2025 - 15:54

samwel
  • samwel
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0

Min låter exakt idag som för tre år sedan.

Ljudet varierar såklart rätt mycket beroende inställning, med setup för HDR upplever jag ungefär dubbelt ljud.

Jo så är det för mig med, lite drygt 14 månaders användning.

Sen jag fick min MadVR är jag aldrig inne i projjens inställningar längre.

Så det verkar vara väldigt stabilt med ljudnivån.

Något man märkte tidigare dock var att det kunde skilja något beroende på

vilket bildläge man valde. Dock inga enorma skillnader.

Största skillnaden är ändå laserläget.

Postad 11 December 2025 - 18:23

samwel
  • samwel
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0

Hm jag är tveksam till det pga av om det var så då hade detta varit säljande funktion dvs som skulle marknadsförts väldigt tydligt. Tror mer på att den kanske inte var helt ok som ny kanske att trögt kullager eller axel och att den har slipats till eller körts in så ev missljud pga stoft etc har försvunnit

Men en grej som den har är en sensor för att känna av temperatur av inkommande luft.

Om projektor har fler sensorer som luftfuktighet och lufttryck vet jag inte.

Men projektorns fläkt ändrar sig iaf beroende på temperaturen av inkommande luft.

Postad 05 May 2026 - 17:52

Djhedan
  • Djhedan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej!

Ligger en XW5000 ute på blocket nu för 25000kr. Sitter idag på en Epson TW7300 den har 2300 lumen. Men tycker det är i klenaste laget projicerar på en 110" 16:9 Stewart Firehawk G3. Känns det som idé att byta upp sig eller behöver man någon med ännu mera lumens i sig? Vi har ingen tv utan allt tv tittande görs via projektor. Svartmålad vägg bakom duk resten av väggarna gråa och taket vitt.

Postad 06 May 2026 - 07:50

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Hej!

Ligger en XW5000 ute på blocket nu för 25000kr. Sitter idag på en Epson TW7300 den har 2300 lumen. Men tycker det är i klenaste laget projicerar på en 110" 16:9 Stewart Firehawk G3. Känns det som idé att byta upp sig eller behöver man någon med ännu mera lumens i sig? Vi har ingen tv utan allt tv tittande görs via projektor. Svartmålad vägg bakom duk resten av väggarna gråa och taket vitt.

Det blir ett stort lyft , särskilt om du ser 4k material , kan du sen måla taket med ännu bättre , men till den bildstorleken behöve du inte mer ljus o det är ju laser med beräknad livslängd på 20000 timmar m din Epson med äldre lampa ?? kommer att bli stor skillnad

Postad 06 May 2026 - 13:51

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 1

+1 på nyborjares svar. Skillnaden i ljus är avsevärd eftersom Sonyn ger en väldigt korrekt bild när den trycker ut sitt ljus medan Epson tappar väldigt mycket av sitt ljus när den visar bilden korrekt. Skillnaden blir därför betydligt större irl än vad siffrorna i specen antyder. Priset är ju dessutom galet lågt så det är bara att slå till innan någon annan hinner före, om du frågar mig.

Postad 06 May 2026 - 13:53

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Hej!

Hur länge har du använt nuvarande lampa i din Epson TW7300? Efter 1000h kan den ha tappat halva sin ljusstyrka. Är inte så bekant med just den modellen men vanligtvis skiljer sig specade lumens från vad du faktiskt får ut när du använder den. (EDIT: Och där kom Marcus med facit under tiden som jag skrev! :) )

Det borde bli ett klart lyft med mer ljus från en XW5000. Förutom mer ljus kommer du se få ett väldigt lyft i många andra aspekter av bilden också.

Redigerat av Mikael.Arvidsson, 06 May 2026 - 13:55.

Postad 08 May 2026 - 08:33

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Köpte du den på blocket ?

Postad 10 May 2026 - 18:31

Djhedan
  • Djhedan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Ja jag kollade på min Epson den hade gått 4072 timmar. Slog till på XW5000 :-) Är det inte konstigt att den inte har CEC? Eller finns det någon annan lösning för att projektorn ska starta när man slår på receivern? Det är en Arcam AV20. Måste köpa nytt projektorfäste också nu sitter den på en väggmonterad hylla som lutar lite nedåt i framkant vilket gör att bilden blir sned. Funderar på detta fästet https://ukhomecinema...im-low-profile/ Vad tror ni om det? Eller rekommenderar ni något annat?

Har även haft problem med handskakningen via HDMI. Projektorn verkar inte gilla att bli påslagen först. Utan man måste slå på receivern först för att vänta in tills den är på och släpper ut ljud från Telias digital box. Annars får jag ingen bild.

Har inte hunnit kollat så mycket på den än då jag haft mycket jobb samt barnens aktiviteter. Tack för era synpunkter :-) 

Med vänlig hälsning, Hedan

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.