Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE7800 *

1230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 oktober 2005 - 00:59

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Jo, en sak till. Uppskalning är inte så viktig på DVD-spelaren. Jag kör 576P mot projjen och tycker inte att det blir någon förbättring varken med 720P eller 1080i.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte? Jag tycker själv att det blir ett stort snäpp upp i skärpa när jag kör 720p istället för 576p. Minst sagt tydligt i mitt fall. Och jag kör ju samma DVD-spelare som dig, samt en Profigold HDMI-DVI kabel på 10 meter.

Aj fan. Nu blev det jobbigt...;)
Nä, jag tycker ju tvärtom; att bilden är skarpare på 576P.
Alltså, det är väldigt små skillnader - 720P och 1080i kan möjligen kännas mer sammanhållna, men inte lika krispiga vilket ger ett sämre skärpeintryck.

Anmärkningsvärt att vi upplever det så olika. Sannolikt är det nån av oss som har nånting annorlunda inställt. ;)

Postad 09 oktober 2005 - 11:49

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

• 792 inlägg
  • 0
är det någon som försökt att modda fläkten?

den låter ju lite vår kära pärla...

Postad 18 oktober 2005 - 09:24

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Minns inte om jag frågat detta tidigare så ursäkta om det blir upprepning .. men:

Är det någon mer än jag som upplever att bilden blivit lite 'trött' med tiden? Har 700h på den nu ungefär och jag saknar lite tryck i högdagrar. Kan förstås vara inbillning .. är ruggigt nöjd i övrigt (blir nästan mer och mer nöjd med tiden, kanon-proj!), men jag upplever att det blivit tryck-minskning med tiden.

Att bumpa DLP Brightness i service-menyn från -2 till 0 ger tillbaks lite tryck men har sidoeffekter i lågdagrar (dithering-rally) som gör att det inte går använda.

Jag har svagt minne av AVSForum-diskussioner om NEC HT1000/1100 vars färghjul blev geggiga med tiden och behövde rengöras. Kan detta gälla 7800 också? Ska ju vara 'sluten optisk path' .. ???

Till sist .. har någon hittat en bra källa för lampor? Den här projektorn är så sjujäkla bra att jag lär ha den över ett lampbyte. Provade för första gången med datormatning över DVI i helgen och .. jeeezuz. HTPC-beställning på gång! :blink: (Provade förut med en Denon 2910/DVI och blev föga imponerad så charmen i helgen satt i ffdshow på film-material).

Postad 20 oktober 2005 - 07:25

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Minns inte om jag frågat detta tidigare så ursäkta om det blir upprepning .. men:

Är det någon mer än jag som upplever att bilden blivit lite 'trött' med tiden? Har 700h på den nu ungefär och jag saknar lite tryck i högdagrar. Kan förstås vara inbillning .. är ruggigt nöjd i övrigt (blir nästan mer och mer nöjd med tiden, kanon-proj!), men jag upplever att det blivit tryck-minskning med tiden.

Att bumpa DLP Brightness i service-menyn från -2 till 0 ger tillbaks lite tryck men har sidoeffekter i lågdagrar (dithering-rally) som gör att det inte går använda.

Jag har svagt minne av AVSForum-diskussioner om NEC HT1000/1100 vars färghjul blev geggiga med tiden och behövde rengöras. Kan detta gälla 7800 också? Ska ju vara 'sluten optisk path' .. ???

Till sist .. har någon hittat en bra källa för lampor? Den här projektorn är så sjujäkla bra att jag lär ha den över ett lampbyte. Provade för första gången med datormatning över DVI i helgen och .. jeeezuz. HTPC-beställning på gång! :) (Provade förut med en Denon 2910/DVI och blev föga imponerad så charmen i helgen satt i ffdshow på film-material).

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är på 650 timmar nu och ser ingen avmattning. Blir fortfarande bländad ibland när det plötsligt blir en ljus scen. ;)

Tänkte bara tipsa om en Panasonic S97 istf HTPC. Den funkar otroligt bra med PE7800. Jag gjorde HTPC-resan - och bilden är bättre med S97:an. Plus enklare och smidigare handhavande. Måste dock erkänna att jag aldrig fick ffdshow att lira riktigt bra. Men med S97 kan man skala upp också.

Postad 20 oktober 2005 - 07:41

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
OK, tack för svaret! Mysko att jag upplever avmattning. Jag kör iofs en 230cm High Contrast S-duk men i jmf med vitt papper som 'vit-duk-referens' (tror det funkar) så ser den absolut inte ut att tappa något tryck i vitan trots att den är såpass bra på undertrycka ambient ljus och reflektioner (pga att den är såpass 'vinklad' i sin reflektion, kikar man snett på duken ser den mörk ut, men rakt framifrån är den som den ska). Grymt coolt material :) Jag har provat dra ner till 180cm bred bild också vilket är i princip halva ytan bara, förväntade mig att kunna hämta igen lite tryck så men det blev löjligt lite skillnad ;)

Just S97 verkar rätt poppis bland Benq-ägare. Skulle det finnas en chans att låna hem en hade jag gjort det, men jag köper sällan o-beprövade (av mig) grejer. HTPC'n har ju ytterligare charm i media-server-funkis samt HD-material-uppspelning ex.vis. (rotar man runt på lite tvivelaktiga hörn av internet hittar man ~25st filmer). Men jag kanske lessnar ..

Redigerat av Daniel.N, 20 oktober 2005 - 07:43.

Postad 06 november 2005 - 21:52

pgpg
  • pgpg
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Tjena, ska köpa ny duk till min projje. Väljer mellan 95" och 104". Är ju självklart sugen på så stor duk som möjligt. Tittavståndet är ungefär 4 meter. Hade tidigare en 100" duk.
Tror ni man ser pixlarna om jag väljer en 104" duk?

Hur som helst, ska det bli en 104" duk måste jag sätta projektorn ganska så nära väggen, typ 5-10 cm. Tror ni det skulle funka? Den suger ju bara in luft bakifrån så borde ju gå...
Hur nära väggen har ni era?

PG

Postad 14 november 2005 - 08:45

pgpg
  • pgpg
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Hallå hallå
Läste lite runt sida 30 någonting om att någon tyckte man skulle ha grå duk till den här projektorn, men tror aldrig man kom fram till något direkt svar på vilket som är bäst. Vad anser ni? Vit eller grå duk?

Postad 14 november 2005 - 11:42

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Svärtan är bra nog för att vit duk ska funka, men en duk med snävare vinkel har definitivt en poäng för dom av oss som kör i vardagsrum med vita tak. Jag skulle definitivt köra vit duk i ett dedikerat mörkt färgat rum. I mitt nuvarande (100% mörkläggning, beige'a väggar, vitt tak) är jag inte säker.

På 4m tror jag 95" blir bättre än 104" för dig. Inte pga screendoor utan pga att flackande med ögonen pga brutal tittvinkel inte funkar så bra med DLP (för mig iaf). Själv har jag 104" på ~4.8m tittavstånd, känns precis lagom.

Postad 14 november 2005 - 12:35

pgpg
  • pgpg
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Jag hade en vit duk förut och tyckte den fungerade utmärkt. Var en hemmagjord variant. Men sen blev jag osäker när någon sa att grå var bättre, ska man lägga ut flera tusen på en duk vill man ju inte köpa fel. Jag har vitt tak och beige väggar, räknar med att få 98% mörkläggning.

Förut hade jag 100" på ungefär fyra meter och det tyckte jag var perfekt, kunde även tänka mig lite större. Tycker 95" blir lite litet för min smak faktiskt. Hade ju varit perfekt om det fanns en 100" duk. Euroscreen har ju bara 95" och 104", inget mitt emellan.

En annan konstig sak som jag upptäckte i helgen när jag tog fram projektorn och mätte lite var att jag bara hara 1.17 i zoom, inte 1.22 som specifikationen anger, vilket gör att det fattas några centimeter för att fylla ut en 104" duk. Riktigt irreterande. Undra om man kan få något sådant åtgärdat...

Postad 13 december 2005 - 16:52

Stefan7574
  • Stefan7574
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hej!

Jag måste byta dvd till min 7800 eftersom min sony 900QS TAPPAR BILDEN på vissa ställen,spec om de blir ett hemskt ljust parti...Har testat samma scener med xboxen och samma kablar,även kortare kablar och med xboxen funkar det

Funderar på nån av dessa..hoppas på vägledning

Marantz dv 6600

Pannan s97

Eller kanske nya Xbox 360 duger :blink:

Hoppas på svar.

Sedan undrar jag hur era projja beter sig när den "letar" signal..känns som min har svårt att hitta rätt..även från digitalboxen.. den hoppar hit och dit ett tag innan den stabiliserar sig!?

Mvh//Stefan

Postad 13 december 2005 - 20:49

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Sedan undrar jag hur era projja beter sig när den "letar" signal..känns som min har svårt att hitta rätt..även från digitalboxen.. den hoppar hit och dit ett tag innan den stabiliserar sig!?

Mvh//Stefan

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jag inga problem med. Kanske beror på vad för anslutning man använder. Själv kör jag komponent. Har du kanske för lång kabel?

Postad 13 december 2005 - 21:30

Stefan7574
  • Stefan7574
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Har testat med en kort och får samma symptom...När den söker signal så visslar de till i projjen..varvar som upp :blink:

Redigerat av Stefan7574, 13 december 2005 - 21:30.

Postad 20 december 2005 - 17:40

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Funderar på denna projj..hur står den sig mot exempelvis sanyo z3,z4..panasonic 500,700?..nå´n som haft tillfälle att testa?

Dogge

Postad 21 december 2005 - 00:12

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Den fullkomligen förgör Sanyo Z3,Panasonic 500 och Panasonic 700. VeKan inte komma på en enda punkt som någon av de skulle vara bättre på än Benqen rent bildmässigt. Åtminstone inte om man inte har problem med RBE. Dithering var ingen fara för mig på mitt ex, men det kan tydligen vara värre än vad jag hade det. Även om så vore, så är ändå alla nackdelar som projektorerna du nämnde dras med värre.

Däremot har de tystare fläktar och bättre inställningsmöjligheter med lensshift (inte 500 dock va?).

Sanyo Z4 är en annan sak. Den och de andra D5-projektorerna har gett budget-DLP en ordentlig match. De har fått till en bild som är mycket mer lik DLP än vad föregångarna har varit. Mindre screendoor, bättre svärta och mycket mer tryck i färgerna. DEssutom är de oerhört flexibla i installation och annat.

Själv äger jag nu en Epson TW600 (D5 precis som Sanyo Z4) och har ägt en Benq 7800. Epson är bra på många sätt, men bildmässigt vinner ändå Benq 7800!

Dessutom är den ju billigare än D5-projektorerna :( Och definitivt värd varenda krona den kostar mer än de andra du nämnde (värd 10 ggr mer än dem :wub:).

Så tycker jag! ;)

Postad 25 december 2005 - 12:18

Stefan7574
  • Stefan7574
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Vad ska man köra från Dvd..komponent eller hdmi-dvi

Postad 09 januari 2006 - 20:59

Stefan7574
  • Stefan7574
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Ingen som har nån åsikt :)

Ni som har 7800 vad ger ni den för signal?

Postad 09 januari 2006 - 21:40

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Ingen som har nån åsikt :)

Ni som har 7800 vad ger ni den för signal?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör komponent och det fungerar superbra. Är helnöjd med min bild. Är dock sugen på att prova DVI med HD material från datorn.

Postad 09 januari 2006 - 22:54

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

Vad ska man köra från Dvd..komponent eller  hdmi-dvi

<{POST_SNAPBACK}>

Föredrar komponent framför HDMI/DVI bilden blir lite mjukare :)

Postad 10 januari 2006 - 08:38

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Mjukare = suddigare? B)

Redigerat av Fletcher, 10 januari 2006 - 08:39.

Postad 10 januari 2006 - 09:49

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
När jag ägde Benqen föredrog jag DVI framför komponent. Gillade den bättre upplevda skärpan och framförallt så fick jag en helt störningsfri bild. Hade dubbla konturer med komponent, vilket iofs kan ha berott på att jag bara använt den medföljande kabeln samt hade ett sämre grafikkort.

Postad 10 januari 2006 - 12:17

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Mjukare = suddigare? :P

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe tror nog inte min bild är suddig ;) :D Men HDMI/DVI blir onaturligt skarp sitter kanske för nära duken :lol: B)

Postad 10 januari 2006 - 12:20

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

När jag ägde Benqen föredrog jag DVI framför komponent. Gillade den bättre upplevda skärpan och framförallt så fick jag en helt störningsfri bild. Hade dubbla konturer med komponent, vilket iofs kan ha berott på att jag bara använt den medföljande kabeln samt hade ett sämre grafikkort.

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer nog bra har då inga såna problem :)

Postad 10 januari 2006 - 13:05

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Jeg foredrar helt klart DVI. Meget bra bilde.

Postad 06 april 2006 - 19:45

Unregistereda8e384a7
  • Unregistereda8e384a7
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag får f-n ingen bild då jag vill se på film från min dator (Acer Aspire 1450) till Benq PE 7800 och det gör mig aningen irriterad. Är en total novis på området, kan tilläggas. Vad är problemet? Saknar jag något i datorn, har jag kopplat fel, eller är jag bara dum?

Om jag använder DVI-A kabeln funkar allt utom just filmer och använder jag S-videokabeln funkar absolut ingenting, trots att det i datorns specar uttryckligen står att den utgången är till för TV eller annat som stöder S-Video. Har lagt märke till att datorns S-Videoutgång har 6 pins, inte det normala 4 och funderar starkt på om det är det som är grejen... Vad skall det då i sådana fall vara bra för och hur löser man det? Adapters?

Väldigt tacksam för svar.

Postad 08 april 2006 - 22:58

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Har du klickat i att projektorn ska vara den primära bildskärmen när det ska tittas på film? Om inte så blir det bara svart i rutan tyvärr. Testa det! :)

Postad 17 juni 2006 - 07:30

Inspireme
  • Inspireme
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har fått tag i en demo ex. som jag får på måndag :P

Blir spännande att prova den, någon som har någon tips eller något att tänka på med denna porjje?

Tips på bra takstativ?

:D

Postad 17 juni 2006 - 09:50

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Kul! Är själv fortfarande förtjust i min!

- Den låter lite mkt, häng den i taket vad du än gör! Jag kör fäste: SMS Universal Unislide och tycker att den funkar bra. Kan du bygga in den i en hush-box så gör det (funderar på det).
- Duk är helt klart att föredra. Körde till en början på vägg men har nu XUS 81" och det är guld.
- DVI eller Komponent... hmm, jag kör HDMI-DVI (1 kabel från förstärkaren till Proj) men det är snudd på så jag satt o njöt mer av bilden när jag körde Clicktronics komponent (10m). Inbillning eller verklighet? Vet ej men känn inte press på att du måste ha digitalt.
- Köp ett par superbit (har själv 5 elementet o Starship troopers) och häpna över kvaliteten i denna projje!

Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 17 juni 2006 - 09:54.

Postad 17 juni 2006 - 11:09

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Tycker själv att denna projje står sej bra mot dom "nya" :P

Postad 17 juni 2006 - 15:41

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Absolut! Den var fortfarande bättre än vad min nya D5-projektor är (Epson TW600)

Den får se sig slagen på flexibilitet och olika inställningsmöjligheter, samt möjligheten att använda den dagtid, men den slår hårt tillbaka i ren och skär bildkvalitet. :P

Postad 24 juli 2006 - 23:26

Unregistered772d45d7
  • Unregistered772d45d7
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hallå!

Är det någon som har bytt ut sin fläkt? Det finns ju en hel del temperaturstyrda fläktar som är betydligt tystare. Jag har funderat på att byta min....om det går <_< .

Till er som vill göra ett eget takfäste så är biltemas väggfäste för högtalare väldigt bra.
Art nr: 31-459. 149kr för 2st.

/Snowbiz.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered772d45d7, 24 juli 2006 - 23:36.

Postad 26 juli 2006 - 09:50

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Hallå!

Är det någon som har bytt ut sin fläkt? Det finns ju en hel del temperaturstyrda fläktar som är betydligt tystare. Jag har funderat på att byta min....om det går  :) .

Till er som vill göra ett eget takfäste så är biltemas väggfäste för högtalare väldigt bra.
Art nr: 31-459. 149kr för 2st.

/Snowbiz.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte om man vågar byta till en tystare fläkt? Det är inte så kul om lampan blir överhettad och exploderar. Men det kanske inte är så stor risk att det skulle hända?

Postad 26 juli 2006 - 16:11

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Hej!

Har just flyttat till ny lägenhet och behöver då fixa upp hemmabion igen med ny duk B)
Har kvar min trotjänare BenQ 7800 som nu ska få smaka några fler timmar =)
Någon som vet hur pass stor bild jag kan få på väggen med min Benq 7800 då jag har 480 cm från vägg -> vägg? Kommer ha duken ca 10 cm ut från framväggen.

Har försökt kolla på olika hemsidor, men det verkar som jag bara kan ha en viss storlek. Inte att det går zooma?
Jag vill helst ha en duk på 240 cm, men det verkar inte gå då jag måste ha projektorns "lins" ända bak vid bakre väggen på typ 4.60 m avstånd.
Eller går det "zooma" upp bilden något?

Tack på förhand =)

Mvh Fredrik

Postad 26 juli 2006 - 21:14

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Klart att det går att zooma. Det lär inte bli något problem för dig att få till en bild som är 240 bred på det avståndet. Du kan lätt räkna ut det med denna calculatorn:
http://www.projector...culator-pro.htm

/F

Redigerat av Fletcher, 26 juli 2006 - 21:15.

Postad 26 juli 2006 - 21:17

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Klart att det går att zooma. Det lär inte bli något problem för dig att få till en bild som är 240 bred på det avståndet. Du kan lätt räkna ut det med denna calculatorn:
http://www.projector...culator-pro.htm

/F

<{POST_SNAPBACK}>

Har varit där och testat på den hemsidan och det var det som gjorde mig så fundersam på nåt sätt =/
Jag har provat att dra i de där reglagen och lyckas bara få den till avståndet 4.87m då jag har 240 i bredd på bilden tyvärr.

Mvh Fredrik

Postad 26 juli 2006 - 21:26

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Du kan få 240 cm bred bild om du har projjen mellan 406 - 488 cm från duken.

Postad 26 juli 2006 - 21:28

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hur sjutton lyckas du med det? :)
Jag lyckades iaf inte.

Är det "lagom" med 240 cm om man har 480 cm långt rum och duken 10 cm från väggen och soffan kloss i bakväggen?
Eller blir det för brett?
Jag hade 180cm bred duk då det var 3.5 m från vägg till vägg i förra lägenheten B)

Mvh Fredrik

Postad 26 juli 2006 - 21:38

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Hej igen.

Så som jag har förstått det av det jag läst om projektorn så ska jag mata denna med DVI. Har tidigare haft en 4m DVI-kabel från min HTPC -> BenQn.. men nu har jag 9.5m ungefär från min Samsung 850-DVD -> BenQn..
Så jag funderar på en 10m kabel för detta. Nu har min DVD bara HDMI och inte DVI.
Några tips på bästa lösningen för bild kontra pris?
Läste lite om Marcuscable 10 m DVI-D. Men då behöver jag en konverterare från HDMI-> DVI-D också?

Lite tips eftersökes B)
Tack på förhand!

Mvh fredrik

Postad 26 juli 2006 - 22:30

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Du ställer in Zoom på "Throw Range", väljer Units "Metric" och ställer in bredden på 240. Sen kan du dra i zoom reglaget och se min max gränserna.
B)

Man brukar säga att man skall sitta dubbelt så långt från duken som den är bred. Själv har jag en 220 duk och sitter 4 meter ifrån. Fungerar perfekt.

Postad 26 juli 2006 - 22:34

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Du ställer in Zoom på "Throw Range", väljer Units "Metric" och ställer in bredden på 240. Sen kan du dra i zoom reglaget och se min max gränserna.
B)

Man brukar säga att man skall sitta dubbelt så långt från duken som den är bred. Själv har jag en 220 duk och sitter 4 meter ifrån. Fungerar perfekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Ah, det funkade ju rätt så smärtfritt det där! :)
Nu grejade även jag biffen.
Funderar på om man ska montera projektorn i taket med en egenbyggd variant, eller om man ska sätta den nu på den bakre väggen istället. Hmm.
Vad är snyggare tro?

Finns det nåt bra väggstativ som man kan köpa till en bra peng?

Mvh Fredrik

Postad 29 juli 2006 - 10:48

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte dom där siffrorna stämmer riktigt. Enligt manualen har projektorn en zoom på 1,36-1,66 vilket innebär att du kan ha projektorn på mellan 326,4-398,4 cm från duken om duken är 240 cm.

Postad 29 juli 2006 - 11:15

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
DEt är något lurt med siffrorna här. Kollar man Benqs takhängarmanual så stämmer siffrorna som herakles fått fram, men tittar man på den kompletta manualen står det att den har zoom 1.63-1.99 och då stämmer projectorcentrals siffror bättre (om än inte perfekt)...

Postad 29 juli 2006 - 15:07

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Så länge som jag kan ha projektorn "i rummet" så att säga så är jag nöjd =)
Och det bör bli på 4.3m eller mindre som jag kan ha den.

Hur långt "ned" från projektorns kant kan jag projicera bilden på motsatta väggen?
Antar att den går "rakt fram" och sedan projicerar bilden nedåt (om projektorn är vänd uppochned)

Så om jag har projektorn 3 meter upp så börjar bilden som projektorn ger med 3m i överkant och sen 115cm nedåt (om bilden blir 115cm hög och 240 bred exempelvis).

Mvh Fredrik

Postad 29 juli 2006 - 18:20

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

DEt är något lurt med siffrorna här. Kollar man Benqs takhängarmanual så stämmer siffrorna som herakles fått fram, men tittar man på den kompletta manualen står det att den har zoom 1.63-1.99 och då stämmer projectorcentrals siffror bättre (om än inte perfekt)...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jag noterade det också när jag skulle hänga upp min. Har för mig att det står fel i takhängarmanualen.

Postad 30 juli 2006 - 12:00

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jag noterade det också när jag skulle hänga upp min. Har för mig att det står fel i takhängarmanualen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en Benq 8700 och det ska vara i princip samma projektor fast med högre upplösning och jag har min projektor 360 cm från duken som är 230 cm bred. Det var därför jag reagerade på siffrorna och det vore ju synd att borra i taket och sen märka att det inte fungerar på det avståndet.

Postad 16 november 2006 - 15:37

andlol
  • andlol
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!

Som nybliven Benq ägare undrar jag om någon lyckats koppla in en RGB SCART på RGBHV ingången?

Jag har försökt med en standard SCART till RGB kabel på de tre RGB ingångarna men får inte Benq till att Synka. Kan man kanske synka med komposit videon signalen??

Postad 05 januari 2007 - 14:07

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Tjena,

funderar på att köpa en begagnad PE7800 som har gått 550t av en bekant. Har en kass kontors-LCD nu och vet ju att bilden blir f-n så mycket bättre med denna proj. Han ska ha ca 5.500,- för den - är det bara att slå till eller?

Postad 05 januari 2007 - 17:39

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Ja.

Postad 24 januari 2007 - 09:22

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Har nu köpt denna projektor men inte kopplat in den ännu. Har en Samsung DVD R-125 med HDMI utgång, har tänkt köpa en HDMI -> DVI-kabel(behöver ca. 7m) då jag har förstått att det ger bättre bild än med progressiv komponent. Eller är skillnaden inte så stor?

Postad 24 januari 2007 - 10:01

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Grattis till en bra proj! HDMI är itne ljusår bättre och det beror lite på vilka prylar man pratar om ifall det är värt eller ej, vissa spelare expanderar ju dessutom video levels till PC-levels osv så det KAN dyka upp problematik man slipper med komponent. Bäst är som alltid att testa själv! En seriös butik borde kunna låta dig låna över dagen/kvällen eller köpa på öppet köp. Supras kartonger går återförsluta tror jag..

Postad 24 januari 2007 - 12:17

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Tack för svaret Daniel. Ska försöka låna hem en kabel idag för test så får vi se. Den kabel jag använder i dagsläget till min gamla proj är en komponent -> VGA(Supra). För att använda den behöver jag en koppling tillbaka till komponent...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.