Finns det någon vettig mätning på dessa högtalare (PI60/PI60S)? Det som oftast dyker upp är en intetsägande sin2-puls mätning.
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 08 juli 2008 - 20:40
Finns det någon vettig mätning på dessa högtalare (PI60/PI60S)? Det som oftast dyker upp är en intetsägande sin2-puls mätning.
Postad 09 juli 2008 - 09:54
Ja, det är ju inte världens snyggaste högtalare precis.. Ser ut som tidigt 70-tal.Ja, dom lär bli skitsnygga i vitlack. Själv ogillar jag generellt sätt vit färg som f*n men måste erkänna att det kan bli snyggt också. Kolla dessa i28 och Y-2 i vitlack
Fruktansvärt snyggt![]()
Tror dina pi60 koller bli skitsnygga med vit lack och svart fot.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 09 juli 2008 - 11:23
Ja, det är ju inte världens snyggaste högtalare precis.. Ser ut som tidigt 70-tal.
Kan det vara för att designen av pi60 gjordes på 70-talet och att i28:orna har samma grund-design?

Postad 09 juli 2008 - 11:53
4. Formgivning: Jag är funktionalist och spenderar därför inga pengar alls (och ytterst lite tid) på formgivning. Jag tror nämligen att tillräckligt många delar min uppfattning och erfarenhet: Funktionella högtalare blir naturligt vackra! Eftersom fysikalisk harmoni är vackert behöver alltså inte högtalare formgivas – de behöver bara konstrueras! Visst finns det mer spektakulära och mer trendriktiga former än de man hittar på Ino Audios högtalare, men en funktionell form är ju lika vacker idag som den kommer att vara om 30 år. J Eller som den var för 30 år sedan*.
Postad 09 juli 2008 - 13:04
lät bra! Dom där i28 skulle jag utan vidare kunna leva med.
Inte alls fula. Fast kanske ferrariröda??

Postad 09 juli 2008 - 13:40
Mvh Christian
Postad 09 juli 2008 - 13:56
Det är ju inte så svårt att joina hans "sekt" när man hör hur bra piP låter med en billig receiver och några dämpmattor på väggarna, och dessutom när han förklarar att han helst skiter i tekniken, bara den inte stör honom. En sak till som är imponerande är att han gärna berättar så mycket om sin högtalare. Trots att jag va trött (på gränsen till koma) så lärde jag mig en hel del om ljud och högtalare. Jag vet att hans källare är bra dämpad mot reflekterande ljud och att det därför låter mycket bättre än "i vanliga fall", men det är väl bara att man börjar tänka på sånt också. Ska nog beställa ett par piP när jag fixat fram lite cash, och kanske några a1:or sen. Det enda problemet var ju att man fick provlyssna på pi60s samtidigt... Nästan så jag får se till att bo i lgh så man slipper uppgradera sen

Fast känner jag mig själv rätt så är bas som knark, man vill nog bara ha mer och mer sen. Dvs piP lär inte räcka länge trots att man tror att det är end of all upgrades. Om man inte bor i lägenhet förstås, eller hittar andra ställen att spendera pengar på.
Sen vill jag återigen tacka de två snälla personer som gav mig skjuts hem, ni räddade mitt liv tänkte jag säga, men iaf min onsdag och resten av veckan

Fan ta SL och deras jäkla strejk

Criill man ska maila honom om man vill ha manifest och prislista, han kommer säga det om du ringer. Ringa gör man endast om man vill beställa något, eller boka lyssningstid.
Postad 09 juli 2008 - 14:05

Tycker du sammanfattar bra det man inte kan förstå innan man provlyssnat själv:
Man tappar suget på uppgraderingar totalt och lyssnar på musiken istället, eventuellt kanske man vill ha möjligheten att spela högre, dvs ett delat system med toppar och baslådor, men annans finns allt man vill ha (som jag vill ha i alla fall).
Jag var lite rädd att den påstådda neutrala ljudbilden hans högtalare spelar (dvs de läggar inte till någon värme osv) skulle låta kallt och vasst jämfört med mina B&W, men det lät faktiskt bara naturligt. Jag tappade intresset för högtalarna när jag satt där och lyssnade, och spenderade den minimala koncentration jag fortfarande lyckades hålla på musiken istället. Omedvetet. Inte som på hifiklubben där man anstränger sig för att hitta för- och nackdelar med en högtalare.
Redigerat av Martin, 09 juli 2008 - 14:06.
Postad 11 juli 2008 - 22:46
När värmen och ljuset i höst ersatts av kyla och mörker ska jag plocka fram mina piPs (som jag köpte på impuls olyssnade) från källarförrådet och låta dem gå en match mot KEF XQ20 och Canton 122DC.
Vinnaren stannar kvar i vardagsrummet.
Redigerat av Svärta, 11 juli 2008 - 23:46.
Postad 12 juli 2008 - 00:55
Hur hamnade dom där från början?När värmen och ljuset i höst ersatts av kyla och mörker ska jag plocka fram mina piPs (som jag köpte på impuls olyssnade) från källarförrådet och låta dem gå en match mot KEF XQ20 och Canton 122DC.
piPs är ju så jäkla grymma

Aha, där fick man för att man sprang och letade i affärerna, man måste vara prenumerant alltså för att redan ha läst detKommer till affären 15:e juli. Ska lätt kolla in det numret

Postad 12 juli 2008 - 08:23
Jag håller på att renovera, så all hemelekronik är utplacerad på annat håll (mestadels hos lillebror). piPs köpte jag olyssnade på ren impuls efter att ha läst om dem här. Jag har fortfarande inte hört en sekund av dem, men antar att jag har något att se fram emot?Hur hamnade dom där från början?
piPs är ju så jäkla grymma smile.gif

Postad 16 juli 2008 - 14:36
Jag håller på att renovera, så all hemelekronik är utplacerad på annat håll (mestadels hos lillebror). piPs köpte jag olyssnade på ren impuls efter att ha läst om dem här. Jag har fortfarande inte hört en sekund av dem, men antar att jag har något att se fram emot?
oooh ja! jag har varit och lyssnat på några konkurrenter rent prismässigt till pi60 och hittils har alla fått pisk av mina piP
Postad 16 juli 2008 - 15:03
Någon med PI60 eller delat system i Göteborgstrakten som kan tänka sig att bjuda på ett demo? Intresserad av att höra vad dessa högtalare har att erbjuda.
Inga mätningar?
Postad 16 juli 2008 - 15:17
Inga mätningar?
i micke5721s galleri finns en mätning, även om den bara visar hur högtalaren spelar i just det rummet mätningen är gjord i
Postad 16 juli 2008 - 18:34
i micke5721s galleri finns en mätning, även om den bara visar hur högtalaren spelar i just det rummet mätningen är gjord i
Tack. Det var dock en specialare. Någon som kan bjuda på en mätning över hela frekvensområdet, utan en massa korrigeringar?
Postad 16 juli 2008 - 20:22
Tack. Det var dock en specialare. Någon som kan bjuda på en mätning över hela frekvensområdet, utan en massa korrigeringar?
Tråd med några frekvensmätningar på Ino
Postad 27 juli 2008 - 11:13
Någon som kan berätta något om dem, förrutom det som står i manifestet......
Funderar på att köpa sådana i dagarna......
Har nu dipolhögtalare som funkar bra men sugen på Ino...
Anders
Postad 28 juli 2008 - 13:02
De har ett mellan/bas-element riktigt ca 45 grader upp och sen två diskanter riktade ca 45 grader vänster resp höger. Ingvar rekommenderar att man har minst 6 st, dvs tre i var bakkanal.
Jag har själv inga, men har sett dem i Ingvars källare. Brorsan har köpt 6 st A1:or som han håller på att installera. Skall bli kul att höra resultatet.
Postad 28 juli 2008 - 13:13
Postad 28 juli 2008 - 13:31
Kör nu Klipsch fram till det att jag har råd med egna. Ska ha 8 st.
Grymt trevliga högtalare, som allt annat han har i sortimentet.
Postad 28 juli 2008 - 15:25
Anders
Postad 28 juli 2008 - 17:32
Skulle igentligen vilja köra dem som en helt hemmabiosystem och inte piP som frontar. Visst måste detta funka tillsammans med basmoduler? Är det någon som har några komentarer om detta? Visst ska det även finnas några bilder på dem någonstans? Vet ni om det går att beställa dem utan att provlyssnat först?
// Sat
Redigerat av Satsvear, 28 juli 2008 - 17:37.
Postad 28 juli 2008 - 22:11
Postad 28 juli 2008 - 22:35

Bild på a2 finns här.
Är oxå småintresserad av de små A1/A2orna. De försnämnda verkar passa min plånbok bättre. Dock känns det väldigt drygt att åka till storstan från Norrland för att provlyssna dem.
Skulle igentligen vilja köra dem som en helt hemmabiosystem och inte piP som frontar. Visst måste detta funka tillsammans med basmoduler? Är det någon som har några komentarer om detta? Visst ska det även finnas några bilder på dem någonstans? Vet ni om det går att beställa dem utan att provlyssnat först?
// Sat
Postad 29 juli 2008 - 17:48

Edit: En till fråga.. Till dom som har jämfört piP(s) med pi60, hur stor är skillnaden i ljudkvalitet om man bortser från ljudtryckskapaciteten? Jag funderar på om man lika gärna skulle kunna köpa ett par piPs eftersom jag förmodligen inte kommer kunna spela så högt i min lägenhet.
Redigerat av spuj, 30 juli 2008 - 19:33.
Postad 30 juli 2008 - 22:53
Hur blir det när man seriekopplar massa högtalare som dessa ambience?(Och alla andra högtalare) Jag tänkte på alla filterkomponenter, Blir inte den andra högtalaren i kedjan "filtrerad" av den första högtalarens filter?
elementen är ju paralellkopplade i högtalaren så signalen borde först dela sig i filtret och sen "förenas" igen vid minuspolen och gå vidare till nästa högtalare.
Det borde väl inte bli helt förlustfritt gissar jag.
Postad 31 juli 2008 - 09:11
Postad 01 augusti 2008 - 16:09
Hur blir det när man seriekopplar massa högtalare som dessa ambience?(Och alla andra högtalare) Jag tänkte på alla filterkomponenter, Blir inte den andra högtalaren i kedjan "filtrerad" av den första högtalarens filter?
Man parallellkopplar dem. En a2 är på ca 15 ohm, har jag för mig, så tre parallellt blir ca 5 ohm. Perfekt att få optimalt med effekt ur en receiver.
2x3 välplacerade a2:or ger en väldigt fin upplevelse, med en fantastisk kombination av distinkt ljud utan att högtalaren hörs, och helt sömlösa panoreringar och en omslutande ljudbild. Bör höras!
Jag sparar till sex stycken...

Postad 03 augusti 2008 - 18:56
Postad 03 augusti 2008 - 20:19
Anders
Postad 04 augusti 2008 - 12:13
Skall till och löda men har lite dålig koll på hur jag skall fästa komponenterna på masonitskivan......
Anders
Postad 04 augusti 2008 - 12:26
Någon som kan lägga ut en bild på delningsfiltret till pi60?
Skall till och löda men har lite dålig koll på hur jag skall fästa komponenterna på masonitskivan......
Anders
Smältlim eller silikon fungerar mycket bra, jag kör alltid med silikon och då ska du ha en sort som inte är rinnig, sedan hur du ska placera dom på plattan för smidigaste koppling/dragning av kablar m.m. det vet jag inte, det får någon som dygt ett par svara på.
annars går det ganska snabbt att klura ut själv också

Postad 04 augusti 2008 - 12:31
Anders
Smältlim eller silikon fungerar mycket bra, jag kör alltid med silikon och då ska du ha en sort som inte är rinnig, sedan hur du ska placera dom på plattan för smidigaste koppling/dragning av kablar m.m. det vet jag inte, det får någon som dygt ett par svara på.
annars går det ganska snabbt att klura ut själv också
Postad 04 augusti 2008 - 13:17
Tackar....jag skall fästa med PL400 men jag vet inte riktigt HUR jag skall ställa/fästa komponenterna...det är det jag skulle vilja ha en bild på....
Anders
spelar ingen roll i det här sammanhanget, om det är 2st spoler i filtret så ska dom sitta så långt från varandra som möjligt, och med 90* förskutning till varandra, alla andra komponenter spelar ingen roll, bara dom sitter smidigt när det gäller dragning och lödning av interkablar m.m.
Postad 04 augusti 2008 - 13:27
spelar ingen roll i det här sammanhanget, om det är 2st spoler i filtret så ska dom sitta så långt från varandra som möjligt, och med 90* förskutning till varandra, alla andra komponenter spelar ingen roll, bara dom sitter smidigt när det gäller dragning och lödning av interkablar m.m.
Ah, oki
Postad 04 augusti 2008 - 13:28
Smältlim is the shit...Någon som kan lägga ut en bild på delningsfiltret till pi60?
Anders

Skicka ett pm om du vill ha massvis med bilder på hela proceduren.
Postad 06 augusti 2008 - 09:21
- Har nån frågat Öhman om att sätta på elementskydd (köpa på lösvikt hos hifi-kit typ)? Har han någon idé om det, eller är det bara att ev hitta på något själv. Säger Öhman något negativt om att ha tyg framför dem ljudmässigt?
- Hur jobbigt är det att måla rå MDF? Räcker det med samma färg, men en lätt slipning efter första lagret typ? Har läst att MDF kan "resa sig" eller bli knottrig med målning. Behöver MDF lådan spacklas något när man köpt den?
- Hur sätts delnigsfiltret fast? Ligger det löst i lådan eller?
Postad 06 augusti 2008 - 09:34
Lite frågor till Er som byggt MDF byggsatserna av Pip och pi60.
- Har nån frågat Öhman om att sätta på elementskydd (köpa på lösvikt hos hifi-kit typ)? Har han någon idé om det, eller är det bara att ev hitta på något själv. Säger Öhman något negativt om att ha tyg framför dem ljudmässigt?
- Hur jobbigt är det att måla rå MDF? Räcker det med samma färg, men en lätt slipning efter första lagret typ? Har läst att MDF kan "resa sig" eller bli knottrig med målning. Behöver MDF lådan spacklas något när man köpt den?
- Hur sätts delnigsfiltret fast? Ligger det löst i lådan eller?
Filtret kan du skruva fast för att smidigt kunna ta loss det om så skulle behövas.
Postad 06 augusti 2008 - 11:19
Filtret kan du skruva fast för att smidigt kunna ta loss det om så skulle behövas.
Nej!
Filtret skall monteras på magneten på högtalaren. Smältlim rekommenderas.
MVH Kribban
Postad 06 augusti 2008 - 11:45
Till piP ja, men inte till pi60Nej!
Filtret skall monteras på magneten på högtalaren. Smältlim rekommenderas.
MVH Kribban

VH Micke
Postad 06 augusti 2008 - 11:53
Öhman har en skummfront för diskanten till pi60. Då jag sist (1 år sedan) kollade med honom så jobbade han på ett avtagbart galler som skulle täcka diskant och bas till pi60. Problemet som uppstår med normala galler/tygfrontar är att de påverkar frekvenskurvan från högtalaren på negativt sätt och han försökte komma runt detta på något sätt eller i varje fall minimera den negativa effekten. Hur långt han kommit med detta projekt har jag dock ingen aning om.- Har nån frågat Öhman om att sätta på elementskydd (köpa på lösvikt hos hifi-kit typ)? Har han någon idé om det, eller är det bara att ev hitta på något själv. Säger Öhman något negativt om att ha tyg framför dem ljudmässigt?
Måla + slipa + måla + klarlack + slipa + klarlack fungerade för mig för att få en OK yta.- Hur jobbigt är det att måla rå MDF? Räcker det med samma färg, men en lätt slipning efter första lagret typ? Har läst att MDF kan "resa sig" eller bli knottrig med målning. Behöver MDF lådan spacklas något när man köpt den?
VH Micke
Postad 06 augusti 2008 - 11:58
Som sagt, skruva är smidigast och jag rekomenderar det

Postad 06 augusti 2008 - 20:40
Vore bra att se hur det går till

Postad 06 augusti 2008 - 22:32

Bilden på filtret som kommer med är mycket lättydd.
Postad 06 augusti 2008 - 22:34
Anders
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar