Toshiba Z3030 - 37"-52"
1520 svar till detta ämne
Postad 22 January 2008 - 09:52
Unregistered1b7717ae
-
Unregistered1b7717ae
-
Användare
-
-
133 inlägg
Någon som en lösning på problemet att man måste dra ner skärpan så mycket frö att få bra bild från datorn?
Är väldigt irriterande att behöva dra upp denna så fort man ska kika på film eller titta på TV.
Vore fint om man kunde ändra de olika förinställda lägena via någon service meny...
Detta är det enda felet jag kan hitta på min 52"
(ang. input lag så är det inget jag lyckats hitta vid datoranvändande iaf...)
Postad 22 January 2008 - 11:13
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Kan inte ni lyckliga ägare av Z3030 lägga upp fler bilder/bilder på er tv, så vi som inte köpt någon ännu och inte har möjlighet att se den i verkligeheten får läskas ännu mer? 
Inga problem! Såvida du inte behöver hoppa över en raserad bro, köra nedför en puckelpist utan bromsar och blåser av vägen på vägen hem! Ser nu förresten att den andra Toshiban de testat är en LX196. Förmodar att X:et i båda modellerna motsvarar X:et i Europa?
Nja, är väl ganska säker på att det är Z-modellen nu. Dessutom är jag inte riktigt säker på hur jag skall tolka det som jag kallade för recension men egentligen är "Technical Ratings". Recensionen är ju något bättre även om den inte ligger på topp.
Någon som vet vad den amerikanska versionen 46LX177 motsvarar i Europa? Tänker mest på denna recension.
Fick rätt så sunkigt betyg, särskilt färgåtergivningen vilket fick mig att undra om det verkligen kan motsvara Z-modellen.
Man undrar vad det är för panel, då det inte är samma som används i Z-serien. Det man kan ta till sig från LX177 reviews är bitar från bildbehandlingen, även om det är aningen tveksamt att dra paraleller även där.
Nej, LX177 skiljer sig en del jämfört med Z3030. Den har som sagt en annan panel (46" isf 47") och saknar 5:5 pulldown på 24p. När jag läste om LX177 (särskilt innan jag bestämde mig för Z3030) så fick jag intrycket att LX177 närmast är en modell MELLAN X3030 och Z3030 och att vi inte har någon motsvarighet till den modellen i Europa. Men det finns likheter i funktioner som gör att det kan varar intressant att följa trådar på AVSforum. En vanlig problem på LX177 har varit "green push", alltså för mycket grönt i bilden, något som Z3030 inte lider av.
Redigerat av Tomas L, 22 January 2008 - 11:14.
Postad 22 January 2008 - 13:02
Unregistereda935097d
-
Unregistereda935097d
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Tack Thomas L för ett som vanligt väldigt informativt svar
Med risk för att gå lite off topic, vilken pixelpolicy har Tyska Toshiba? Har försökt ringa dom själv men blir bortkopplad hela tiden.
Försökte också kolla upp om det fanns någon pixelgaranti vid köp från billiga Expansys, men då de inte ens visste vilket land deras produkter var tillverkade i  och det enligt dem var detta information som de inte kunde få tag på  ,fick jag inga svar.
Vilka svenska återförsäljare finns det för Z3030? Vet att Mediamarkt har eller har haft den, men inte i vilken/vilka städer. Elgiganten skall ju få in den men de verkar inte veta när, har varit så i en månad nu.
Postad 22 January 2008 - 14:58
hakan_lars
-
hakan_lars
-
Användare
-
-
130 inlägg
Hittade denna på AV-forum helt ok
For those that wanted to know the results of the HDtvtest the overview of the 47Z3030 were as follows;
Benchmark Test Results At A Glance
Stuck pixels 0
Screen uniformity Mild backlight bleed; sides lighter than centre
Overscanning on HDMI 0% in [Exact Scan] mode
Blacker than black Passed
Black level Above average for an LCD TV
Black level retention Stable if [Active Backlight Control] off
Colour chromaticities Above average after calibration
Colour decoding Excellent Scaling Good
Video mode deinterlacing Best I have seen on an LCD TV to date
Film deinterlacing ([Cinema Mode] on), Excellent (3:2/ 2:2 passed in 480i/ 576i/ 1080i)
Viewing angle 100°
Motion resolution 600 with [Active Vision M100] on; 300 when off
Digital noise reduction Effective (baseline is improved over 42X3030D)
Sharpness Defeatable edge enhancement
1080p/24 capability (PS3) Accepts the signal, but telecine judder remains unless [Film Stabilization] is engaged
1:1 pixel mapping Yes, in [Exact Scan] mode for 1080 source
Postad 22 January 2008 - 15:43
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Undrar om någon kan testa följande... There is a couple of scenes near the Vatican wall, supposedly they will look kind of funny with interpolation activated. A great test would be to try these scenes with the following modes...
M100:OFF / FS: OFF FS:Standard FS:Smooth
It would answer questions regarding FS:Standard, if it's interpolated or 5:5 pulldown.
The MI:3 sequence (/w the Vatican walls) is not a test for smoothness, it's all about spotting artifacts from interpolation. This test would reveal if FS:Standard does interpolate or not (or is it 5:5 pulldown without any artifacts at all?).
Anyone with a Z3030 with the MI3 movie?
Någon?  //M
Postad 22 January 2008 - 20:20
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Är det någon som har en bra lista, eller länk till en, på VAD och HUR man ska gå igenom en ny LCD-TV så man får koll på om man ska skicka tillbaka den eller inte?
Postad 22 January 2008 - 21:18
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej!
Skickade in en beställning på 47" hos pixmania igår. Trots all kritik så vart det att köpa den därifrån, fråga mig inte varför. Förhoppningsvis är det inget som strular, och i långa loppet ingenting som går sönder. Väntar nu med spänning på att få hem tvn så man kan njuta av ps3n för fullt.
Tack Tomas och alla andra som har hållit tråden levande och fyllt den med massa givande åsikter och fakta. Det är som någon annan i forumet påpekade ganska intressant att se hur denna tråd utvecklats och hur många som köpt tvn just på grund av denna, utan att ens sett tvn. Jag är nu en av dom!
Hej Knilsmann De flesta (ink. jag) som beställt Toshiban från Pixmania har varit hyffsat nöjda (vi har i alla fall fått en TV). Tänk dock på att deras fraktalternativ inte stämmer för 47":aren, om de inte har ändrat. UPS verkar inte vilja ta hand om leveransen så med största sannorlikhet kommer den med Posten. Om du beställt UPS-leverans så ring tillbaka till kundtjänst när du fått tv:n (efter ca. en vecka) och begär mellanskillnaden tillbaka. Du får ett kolli-nr från Posten, men det går inte att söka på förrän packetet kommit med bil till Malmö. Så det kommer gå några dagar efter att de har levererat ut från lagret då du inte vet var TV:n är. För mig tog det en vecka och en dag att få TV:n från Pixmania. Den kom en förmiddag och Posten ringde dagen innan och kollade att jag var hemma. Om det är någon skada på kartongen be postmannen notera det på plats, då blir det enklare om TV:n är skadad när du packar upp den. Jag hade en liten repa på kartongen men TV:n var oskadd. Lycka till och mycket nöje. /ANSY
Postad 22 January 2008 - 21:28
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Är det någon som har en bra lista, eller länk till en, på VAD och HUR man ska gå igenom en ny LCD-TV så man får koll på om man ska skicka tillbaka den eller inte?
Hej. Du kan kolla efter döda pixlar. Det är bildpunkter i skärmen som inte ändrar sig. De lyser oftast vitt eller blått hela tiden. Prova med en helt svart bild samt en helt vit och titta. Toshiba har ingen pixelgaranti, men om du kan kanske lämna tillbaka TVn till butiken och bara säga att du inte gillade den. En annan sag du kan kolla efter är "background bleeding", det är när bakgrundsljuset lyser ojämnt. Kolla på en helt svart bild, dra ner "backlight" till ca. hälften. Backlight bleeding syns som ljusare områden i det svarta. Detta fenomen finns på de flesta LCD-apparater men kan variera mellan exemplar. Kolla om ditt exemplar har så mycket att det stör dig. Syns oftast inte på film som täcker hela bilden men kan störa om du ser film med svarta kanter uppe och nere. Det viktigaste av allt är att du tittr på TV:n som du brukar, tycker DU att bilden är bra så ÄR den det! /ANSY
Postad 22 January 2008 - 22:19
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hej. Du kan kolla efter döda pixlar. Det är bildpunkter i skärmen som inte ändrar sig. De lyser oftast vitt eller blått hela tiden. Prova med en helt svart bild samt en helt vit och titta. Toshiba har ingen pixelgaranti, men om du kan kanske lämna tillbaka TVn till butiken och bara säga att du inte gillade den. En annan sag du kan kolla efter är "background bleeding", det är när bakgrundsljuset lyser ojämnt. Kolla på en helt svart bild, dra ner "backlight" till ca. hälften. Backlight bleeding syns som ljusare områden i det svarta. Detta fenomen finns på de flesta LCD-apparater men kan variera mellan exemplar. Kolla om ditt exemplar har så mycket att det stör dig. Syns oftast inte på film som täcker hela bilden men kan störa om du ser film med svarta kanter uppe och nere.
Det viktigaste av allt är att du tittr på TV:n som du brukar, tycker DU att bilden är bra så ÄR den det!
/ANSY
Tack för hjälpen.
Postad 22 January 2008 - 23:08
Unregistered986769fe
-
Unregistered986769fe
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Tack ANSY!
Dom har tro det eller ej faktiskt fixat leveransmöjligheterna, finns bara posten som alternativ nu. Jo jag läste ditt utlåtande angående din leverans från pixmania, en av anledningarna till att jag ändå valde att handla därifrån, hoppas bara det går lika smidigt för mig, så man slipper skicka tillbaka tvn.
Inte lite sugen på att få hem tvn nu
Postad 23 January 2008 - 02:06
fredriksthlm
-
fredriksthlm
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Är det någon som har en Z3030D där de upplever att ljud och bild inte syncar? Vore glad och tacksam om kritiska användare (ex. Tomas L och ANSY) tittade efter.
Som jag skrev tidigare, syncar min 47Z3030D dåligt i många fall med hdmi som källa. Jag har pratat med Toshiba som inte hört talas om problemet och har även kontaktat My-Solution som ska höra av sig till mig. Det känns som att jag kommer skicka tillbaka tvn och troligen få vänta ett bra tag på en ny, vilket självklart är lite tråkigt. För detta låter väl som ett garantiärende?
Postad 23 January 2008 - 07:50
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Är det någon som har en Z3030D där de upplever att ljud och bild inte syncar? Vore glad och tacksam om kritiska användare (ex. Tomas L och ANSY) tittade efter. Som jag skrev tidigare, syncar min 47Z3030D dåligt i många fall med hdmi som källa. Jag har pratat med Toshiba som inte hört talas om problemet och har även kontaktat My-Solution som ska höra av sig till mig. Det känns som att jag kommer skicka tillbaka tvn och troligen få vänta ett bra tag på en ny, vilket självklart är lite tråkigt. För detta låter väl som ett garantiärende?
Det finns ett ljud/bild synktest på DVE som Jag ska titta närmare på vid tillfälle. Vad använder du för källor? Vilken ingång? Jag har inte märkt några synk-problem med DVE tidigare eller vid vanligt tv-tittande.
Redigerat av Tomas L, 23 January 2008 - 07:51.
Postad 23 January 2008 - 09:28
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej
Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa ljud via HDMI eftersom min enda HDMI-källa är min dator.
Däremot så finns det en HDMI inställning som heter Lip Sync Latancy. Det låter som något som kan påverka ljudet.
Vad har du som källa? Kan det vara källan som skickar ut en dålig signal? Det kanske går att jystera ljudfördröjning på HDMI källan?
Jag har testat ljudet i TVn med den inbyggda digitalboxen samt med en videokamera ansluten till komponentingången och jag kan inte uppfatta någon osync mellan ljud och bild.
Din TV kan ju vara trasig, men det låter som ett väldigt udda fel i så fall.
/ANSY
Postad 23 January 2008 - 11:54
fredriksthlm
-
fredriksthlm
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Är det någon som har en Z3030D där de upplever att ljud och bild inte syncar? Vore glad och tacksam om kritiska användare (ex. Tomas L och ANSY) tittade efter. Som jag skrev tidigare, syncar min 47Z3030D dåligt i många fall med hdmi som källa. Jag har pratat med Toshiba som inte hört talas om problemet och har även kontaktat My-Solution som ska höra av sig till mig. Det känns som att jag kommer skicka tillbaka tvn och troligen få vänta ett bra tag på en ny, vilket självklart är lite tråkigt. För detta låter väl som ett garantiärende?
Det finns ett ljud/bild synktest på DVE som Jag ska titta närmare på vid tillfälle. Vad använder du för källor? Vilken ingång? Jag har inte märkt några synk-problem med DVE tidigare eller vid vanligt tv-tittande.
Jag har kört med en hd-digitalbox från comhem: Humax CXHD 1000-C till HDMI1 och en vit Xbox 360 (guitar hero) till 3C. Med digitaltvn upplever jag ibland tydliga sync-fel, men sync-felen varierar beroende på källa och program. I guitarhero är det liknande problem, ljudet kommer först, vilket gör att titta på bilden är störande för rytmkänslan. Med analog antennkabel direkt in i tvn upplever jag en mycket liten fördröjning mellan ljud och bild. Denna är dock inte i närheten av de sync-problem jag upplever med de hd-digitala sändningar. Efter att ha läst omdömen om hd-digitalboxen så verkar inte alla, men många haft problem med den, bland annat lipsync. Följdfråga: Är det någon här med samma digitalbox och ComHem som upplever samma problem? En fråga kvarstår dock: Varför blir syncen i den vita (äldre) Xbox 360 så dålig? Är det en dålig processor som jobbar med bilden och då undrar jag om någon annan upplevt samma problem? Jag är medveten om att just guitar hero har en kalibreringsfunktion, men det känns märkligt att en så pass ny tv skulle falla på ljud/bild-sync.
Redigerat av fredriksthlm, 23 January 2008 - 12:02.
Postad 23 January 2008 - 12:29
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Jag har kört med en hd-digitalbox från comhem: Humax CXHD 1000-C till HDMI1 och en vit Xbox 360 (guitar hero) till 3C. Med digitaltvn upplever jag ibland tydliga sync-fel, men sync-felen varierar beroende på källa och program. I guitarhero är det liknande problem, ljudet kommer först, vilket gör att titta på bilden är störande för rytmkänslan. Med analog antennkabel direkt in i tvn upplever jag en mycket liten fördröjning mellan ljud och bild. Denna är dock inte i närheten av de sync-problem jag upplever med de hd-digitala sändningar. Efter att ha läst omdömen om hd-digitalboxen så verkar inte alla, men många haft problem med den, bland annat lipsync. Följdfråga: Är det någon här med samma digitalbox och ComHem som upplever samma problem? En fråga kvarstår dock: Varför blir syncen i den vita (äldre) Xbox 360 så dålig? Är det en dålig processor som jobbar med bilden och då undrar jag om någon annan upplevt samma problem? Jag är medveten om att just guitar hero har en kalibreringsfunktion, men det känns märkligt att en så pass ny tv skulle falla på ljud/bild-sync.
Vad skickar du för signal från HD-box och Xbox? 576i, 720p eller 1080i? Påverkar det problemet? Varierar sync-felet med olika program så kan man misstänka att HD-boxen är delvis skyldig till problemet, särskilt när du skriver att problemet är störst på HD-kanaler. Är det någon kanal som är generellt sämre/bättre? Kan du ställa delay på ljudet i boxen? (Har för mig att det går i CD:s hd-box.)
Postad 23 January 2008 - 14:31
slass
-
slass
-
Rookie
-
6 inlägg
fredriksthlm;
Jag har en likadan DVB-C HD box ifrån ComHem samt en 47Z3030. Det är mycket problem med lipsync när jag använder HD-boxen, tyvärr är det olika mycket på olika kanaler/program. Om det beror på boxen eller ComHem's utsändning vet jag inte. Du kan snabbt ändra lipzynken på boxen genom att hålla inne Mute i ca 2 sekunder.
Jag har även kört med Xox360, både en ny med HDMI samt en gammal där jag bara hade en composite-kabel.
Har lirat Guitarr Hero 3 med båda och upplever inga synkroniseringsproblem. Har även en Popcorn Hour (Media Extender) och där upplever jag inte heller några som helst synkroniseringsproblem, så jag tror inte att problemen beror på TVn. Snarare ComHem/Humax och Xbox.
Postad 23 January 2008 - 16:55
fritzy
-
fritzy
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Kan inte ni lyckliga ägare av Z3030 lägga upp fler bilder/bilder på er tv, så vi som inte köpt någon ännu och inte har möjlighet att se den i verkligeheten får läskas ännu mer? 
Har lagt upp lite nytagna bilder i mitt galleri som hastigast
Postad 23 January 2008 - 18:03
oldini
-
oldini
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det är väl ett känt fel på Humaxen? På guitar hero kan du "mäta" syncningen i menyn för att se om det är fel eller ej...
Postad 23 January 2008 - 19:54
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Efter två och ett halvt år i köpetankar av ny TV så har jag äntligen slagit till efter att ha följt denna tråd i två och en halv månad. Gjorde köpet av en 42'' på Inwarehouse som enligt orderinformationen ska leverera på EN dag. Kanon!!
Verkar det som de utlagda inställningarna på 47'' även passar för 42'' (iallafall en god start  )?
Tack för all hjälp, information och diskussion!
Postad 23 January 2008 - 20:54
maghed32
-
maghed32
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Så ja, nu har jag precis beställt en 47:a
Är det någon som har måtten för vart skruvhålen för väggfästet sitter bak på TVn? Kanske en bild av bakstycket?
Postad 23 January 2008 - 21:24
Unregistereda935097d
-
Unregistereda935097d
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Är själv väldigt nära nu att beställa en 42", vet inte från vart än dock. Funderade på Expansys då de var väldigt billiga. Fick dock följande svar när jag frågade om deras pixelpolicy, vilket jag visste att de inte hade, mest för att prova deras kundtjänst.
Svaret på vad de har för pixelpolicy:
"Pixeln är 1920*1080 PIXEL PROcessing V."
Varav halva texten var blå och halva svart
Kanske inte bevisar att de är dåliga att beställa ifrån men sånt avskräcker iallafall mig från att ge dem nästan 15 tusen i förskott.
Postad 23 January 2008 - 23:49
fredriksthlm
-
fredriksthlm
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Tomas L:
Jag körde mest 576i när jag upptäckte problemen först och har på senare tid kört 1080i. Dock har jag samma problem med båda. I 720p känns det som bilden visas i i <20 fps då jag upplever en snabbryckande bild. Problemet varierar stort mellan exempelvis SVT1 och TV4, där TV4 ligger betydligt längre efter med bilden.
slass:
Kul i det tråkiga att det finns någon till med samma problem, vilket tyder på att det är källorna och inte tvn som spökar. Tack för lipsync-funktionen på Humax-boxen också. Det löser ju problemet fram tills man byter kanal, vilket kan vara skönt tills vidare. Jag har tänkt kräva att få byta box från ComHem genom att åberopa konsumentköplagen. Säger de nej, kommerj ag nog få en dålig box 2ggr till vilket gör att jag kan kräva pengarna tillbaka. Då har de förlorat en kund och nämner jag det kommer de troligen gå med på att låta mig byta box och avsluta mitt hd-abonnemang.
oldini:
Jo, det går att kalibrera ljud/bild i Guiitar Hero, men det är inget som är särskilt kul varje gång man vill spela lite spontant med en ny tv.
Postad 24 January 2008 - 09:30
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Är själv väldigt nära nu att beställa en 42", vet inte från vart än dock. Funderade på Expansys då de var väldigt billiga. Fick dock följande svar när jag frågade om deras pixelpolicy, vilket jag visste att de inte hade, mest för att prova deras kundtjänst.
Svaret på vad de har för pixelpolicy: "Pixeln är 1920*1080 PIXEL PROcessing V."
Varav halva texten var blå och halva svart
Kanske inte bevisar att de är dåliga att beställa ifrån men sånt avskräcker iallafall mig från att ge dem nästan 15 tusen i förskott.
Enligt deras hemsida så behöver de inte följa svensk lagstiftning utan fransk. Potentiellt kan detta leda till problem. Bara grejen att de inte vill följa loka lagstiftning tyder på att de inte är seriösa när sidan framstår som svensk. Pixmania (också franskt?) säger ju iallafall att de följer de lagar som finns i de länder där de säljer. Sedan kan man väl inte säga annat än att svaret du fick är riktigt goddag yxskaft.
Postad 24 January 2008 - 11:30
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Aktiv kontr. Bakgr.ljus = AV ------ Bakgrundsbelysning = 6-12 --------- Black stretch = MEDEL Jag såg nu att jag har skrivit fel när jag postade de inställningar som jag använder f n med Black Stretch = Medel. Jag har Aktiv bakgrundsbelysning = PÅ, inte AV! Jag postat lite om detta i kalibreringstråden på AVForums för att få lite feedback, jag postar samma inlägg här, men har tyvärr inte tid att översätta till Svenska:OK, it's time to make my contribution to this thread. I use two different settings because I haven't yet decided which I like better. The first settings is what I call my "standard" settings, tried and tested with DVE, satellite TV (Swedish Canal Digital SD/HDTV), DVD and Blu Ray.
My "Standard" settings:
ACTIVE BACKLIGHT CONTROL = ON CINEMA MODE = ON FILM STABILIZATION = SMOOTH/STANDARD AVM100 = ON XVYCC SELECTION = AUTO 3D COLOUR MANAGEMENT = OFF
BACKLIGHT = 28 CONTRAST = 90 BRIGHTNESS = 49 COLOUR = 40 TINT = 0 SHARPNESS = 0 BLACK STRETCH = OFF MPEG NR = OFF DNR = OFF COLOUR TEMP = Natural
The other settings has to do with this:
That was the case with my previous Toshiba, but I found out that with the 37Z3030 the Low setting [Black Stretch] actually increased the shadow detail compared to Off. True, when I got my TV I thought that the "BLACK STRETCH" settings low/middle/high was how MUCH the blacks in the picture was (artificially) increased. But after some testing I found that it's WHERE it's applied. Low increases shadow detail, high is boosting bright areas and middle is...well working between shadow and highlights. (See the attatched image)
I also found that the low setting increases shadow, but at the cost of rising the black level. The high setting crushed whites. But the middle setting can be used, let me explain how: I've read about how different settings people use on backlight, some are close to the factory setting (70) and others are using really low settings like 15 or even lower. My last tv was a crt and I like blacks to look BLACK, but not at the cost of shadow detail or a dim picture. Setting the backlight lower than 20 made the picture too dim for my taste. But then I tried using Black Stretch in different settings and found that if I set Black Stretch to MIDDLE, I can set the backlight as low as 10, without getting a dim picture, rising black level, loosing very much shadow detail or crushing whites.
I have had to increase colour from 40 to apprx 60, otherwise colours got too pale. I'm pretty sure that the colours are not perfect and that the gamma curve might look off (if I could measure it), but I don't think that the picture looks bad, I like the deep blacks! . I have tried the settings with DVE. The blacks and contrast have certainly improved, and I now use these settings more than my "standard" settings:
The "PITCH BLACK" settings:
ACTIVE BACKLIGHT CONTROL = ON CINEMA MODE = ON FILM STABILIZATION = SMOOTH/STANDARD AVM100 = ON XVYCC SELECTION = AUTO 3D COLOUR MANAGEMENT = OFF
BACKLIGHT = 10 CONTRAST = 98 BRIGHTNESS = 49 COLOUR = 60 TINT = 0 SHARPNESS = 0 BLACK STRETCH = MIDDLE MPEG NR = OFF DNR = OFF COLOUR TEMP = Natural
I think Black Stretch work something like this:
Black_Stretch.jpg 21.54K
1 Antal nerladdningarTomas L: Jag körde mest 576i när jag upptäckte problemen först och har på senare tid kört 1080i. Dock har jag samma problem med båda. I 720p känns det som bilden visas i i <20 fps då jag upplever en snabbryckande bild. Problemet varierar stort mellan exempelvis SVT1 och TV4, där TV4 ligger betydligt längre efter med bilden.
Ursäkta om du redan har svarat på detta, men har du delay från DVD också?
Postad 24 January 2008 - 14:21
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag såg nu att jag har skrivit fel när jag postade de inställningar som jag använder f n med Black Stretch = Medel. Jag har Aktiv bakgrundsbelysning = PÅ, inte AV! Jag postat lite om detta i kalibreringstråden på AVForums för att få lite feedback, jag postar samma inlägg här, men har tyvärr inte tid att översätta till Svenska:
Har svårt att hitta kalibreringstråden på AVForums du snackar om. Hittar bara en om X varianterna. Skulle du kunna lägga upp en länk?
Postad 24 January 2008 - 14:45
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Jag såg nu att jag har skrivit fel när jag postade de inställningar som jag använder f n med Black Stretch = Medel. Jag har Aktiv bakgrundsbelysning = PÅ, inte AV! Jag postat lite om detta i kalibreringstråden på AVForums för att få lite feedback, jag postar samma inlägg här, men har tyvärr inte tid att översätta till Svenska:
Har svårt att hitta kalibreringstråden på AVForums du snackar om. Hittar bara en om X varianterna. Skulle du kunna lägga upp en länk?
Toshiba Z series Calibration/Settings thread!
Postad 24 January 2008 - 14:47
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Toshiba Z series Calibration/Settings thread!
Tackar och bugar.
Postad 24 January 2008 - 14:52
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Kan man se denna Toshiba-serie live någonstans i väst Sverige?
Postad 24 January 2008 - 16:25
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Kan man se denna Toshiba-serie live någonstans i väst Sverige?
Ligger det någon MediaMarkt i närheten? Testa dem isåfall, de tar in Z-serien. Tyvärr har dock de flesta återkommit med besvikelse... toshiban är relativt avancerad och dess 'out-the-box' inställningar imponerar inte. Bäst vore en demo i "hifibutik".. så du kan få känna/trycka själv, testa lite inställnigar (som du kan hitta i denna tråd). //M
Postad 24 January 2008 - 19:29
fredriksthlm
-
fredriksthlm
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Tomas L: Jag körde mest 576i när jag upptäckte problemen först och har på senare tid kört 1080i. Dock har jag samma problem med båda. I 720p känns det som bilden visas i i <20 fps då jag upplever en snabbryckande bild. Problemet varierar stort mellan exempelvis SVT1 och TV4, där TV4 ligger betydligt längre efter med bilden.
Jag har testat dvd enbart genom den äldre vita xbox 360 (komponent) och även med den gamla xboxen (scart) för att jämföra mellan dessa. Jag upplever en mycket liten fördröjning i bilden med 360:n men ingen märkbar med gamla xboxen. Frågan är om 360:n är långsam på att skicka ut bilden eller om felet ligger på mig eller tvn.
Postad 25 January 2008 - 04:48
indyit
-
indyit
-
Rookie
-
8 inlägg
EDIT: har 47-3030D
Ok, nu får det vara nock. Förlåt har inte varit i Sverige den sista 6 månader och min svenska har blivit mycket värre (har alltid varit dåligt, föredrar engelska  ) Jag har läst igenom flera sidor nu på svar till 1080 24p och 5:5 pulldown frågan. Funkar det eller inte? Har tv:n här nu, med PS3 och har POTC:Curse of the Black Pearl spelande. Någon sa att om det spelar korrekt så ska M100 vara grå. Men det är det inte :S Jag kan stänga av och sätta på etc. Man märker en stor skillnad när man gör det. Med eftertexter skakar om man har allt avstängd och helt enkelt vanliga scener ser lite udda ut om allt är avstängd. Är det PS3 som gör 24p fel?? För att det beskrevs att man inte ska ha M100 som val när 24p spelas rätt. Om man trycker SELECT står det: "48 Hz" betyder det nåt? Och allt det här om tweaking...kontrast etc...vad ska jag tänka på? Alltså jag ska tillbaka till London på söndag...vill bara göra säkert allt som det ska före jag åker. Det är pappas TV och han är väldigt nöjd med den, jag tycker att den funkar jätte bra också men det med film gör mig lite orolig. Förlåt för det långa inlägget med dålig svenska och allt xD
Redigerat av indyit, 25 January 2008 - 04:52.
Postad 25 January 2008 - 09:05
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hehe, det finns många "äkta" svenskar som stavar sämre än dig, bra gjort!
Postad 25 January 2008 - 09:46
JockeBr
-
JockeBr
-
Rookie
-
4 inlägg
Så, snart ny i Toshfamiljen då jag beställde 47:an från Globama.com. Vad hände med pixmania? Bara en undran till er som gjorde som jag, vad kommer leveranskostnaden att hamna på (står ej i min orderhistorik ännu)? Bor i gbg om det betyder nåt.
Tacksam för svar
Postad 25 January 2008 - 10:14
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ok, nu får det vara nock. Förlåt har inte varit i Sverige den sista 6 månader och min svenska har blivit mycket värre (har alltid varit dåligt, föredrar engelska ) Jag har läst igenom flera sidor nu på svar till 1080 24p och 5:5 pulldown frågan. Funkar det eller inte? Har tv:n här nu, med PS3 och har POTC:Curse of the Black Pearl spelande. Någon sa att om det spelar korrekt så ska M100 vara grå. Men det är det inte :S Jag kan stänga av och sätta på etc. Man märker en stor skillnad när man gör det. Med eftertexter skakar om man har allt avstängd och helt enkelt vanliga scener ser lite udda ut om allt är avstängd. Är det PS3 som gör 24p fel?? För att det beskrevs att man inte ska ha M100 som val när 24p spelas rätt. Om man trycker SELECT står det: "48 Hz" betyder det nåt? Och allt det här om tweaking...kontrast etc...vad ska jag tänka på? Alltså jag ska tillbaka till London på söndag...vill bara göra säkert allt som det ska före jag åker. Det är pappas TV och han är väldigt nöjd med den, jag tycker att den funkar jätte bra också men det med film gör mig lite orolig. Förlåt för det långa inlägget med dålig svenska och allt xD
Om 48 Hz indikera vad som visas när man skickar in en 1080p/24 så är väl det ny information? Trodde problemet var att veta vilket format som visades. Det skulle även indikera att det är bio varianten, 2:2 (2x24Hz), som visas om jag inte är helt ute och cyklar. Kan du under kontrollerade former redovisa vilka inställningar du har och vilket resultat du då får när du trycker på SELECT? Tex M100 PÅ + FS STANDARD ---> SELECT XXHz osv. Vidare har jag för mig att CM blir utgråat då insignalen är 1080p/24 då den inte har en interlaced 50 eller 60 Hz insignal att konvertera till en progressiv 24 Hz signal.
Redigerat av MiGorLech, 25 January 2008 - 10:25.
Postad 25 January 2008 - 10:29
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Ok, nu får det vara nock. Förlåt har inte varit i Sverige den sista 6 månader och min svenska har blivit mycket värre (har alltid varit dåligt, föredrar engelska ) Jag har läst igenom flera sidor nu på svar till 1080 24p och 5:5 pulldown frågan. Funkar det eller inte? Har tv:n här nu, med PS3 och har POTC:Curse of the Black Pearl spelande. Någon sa att om det spelar korrekt så ska M100 vara grå. Men det är det inte :S Jag kan stänga av och sätta på etc. Man märker en stor skillnad när man gör det. Med eftertexter skakar om man har allt avstängd och helt enkelt vanliga scener ser lite udda ut om allt är avstängd. Är det PS3 som gör 24p fel?? För att det beskrevs att man inte ska ha M100 som val när 24p spelas rätt. Om man trycker SELECT står det: "48 Hz" betyder det nåt? Och allt det här om tweaking...kontrast etc...vad ska jag tänka på? Alltså jag ska tillbaka till London på söndag...vill bara göra säkert allt som det ska före jag åker. Det är pappas TV och han är väldigt nöjd med den, jag tycker att den funkar jätte bra också men det med film gör mig lite orolig. Förlåt för det långa inlägget med dålig svenska och allt xD
M100 går att välja, men den har ingen funktion med 24p. MEN M100 fungerar tillsammans med Film Stabilization, så när du stänger av M100 så stänger du även av FS! Alltså: om du har FS på "SMOOTH" eller "STANDARD" och slår av M100 så ser det ut som om M100 gör någonting (du ser "stor skillnad"). Men det du egentligen gör när du stänger av M100 är att stänga av FS. Cinema Mode (Film Läge) blir däremot grå om TV:n tar emot en progressiv signal. Vill du vara säker på att PS3 skickar progressiv signal ska du ställa 24p till "PÅ" i PS3:ans menyer. Jag har skrivit om detta på AVforums: - M100: OFF. Film Stabilization: OFF. Judder, looks like 3:2 pulldown. The tv converts to 1080/60.
- M100: ON. Film Stabilization: Standard. Not 100% smooth, but it looks like the 5:5 pulldown is activated. Not sure if picture is being interpolated.
- M100: ON. Film Stabilization: Smooth. Very smooth. By the looks interpolated picture.
I'm well aware of what judder is and what it looks like, it has been bothering me for years and was the reason why I stopped importing US DVDs. One of the things that I really like with my 47Z3030 is how FS (Film Stabilization) makes my old NTSC DVDs like "Gladiator" look like judder-free PAL! FS is like magic, the judder is gone! :smashin:
I recently bought a PS3 for playing Blu Ray and got a chance to test 24p. I have read Vincents test and conclusion that 47Z3030 don't do 5:5 pulldown.
With FS "OFF" I can defintely see 3:2 pulldown judder, no doubt about it. With FS set to "Smooth" there is no doubt that the TV is doing interpolation. So the only alternative left is "Standard" and when I compare the three different settings, "Standard" actually looks like what I expect 24p to look like: no 3:2 pulldown judder, but not perfectly smooth because of the low 24 fps. It's easy to see the difference between FS "OFF", "Standard" and "Smooth" on endtitles. But can I definately say that it's 5:5 pulldown I'm seeing? No, I could be fooled by the excellent processing and it might be a form of interpolation.
An interesting question is: what does Toshiba mean when thay call FS "Standard"? Showing 24p with 5:5 pulldown is a form of "Film stablilization".
Someone might ask "what's the point if you can't tell the difference between true 24p and FS?". A valid question, but I think that most of us would like to know whether Toshibas claim that Z3030 can do 5:5 pulldown is true or not.
I pretty sure though that the question is way to complicated for the "normal" customer service to answer.
Redigerat av Tomas L, 25 January 2008 - 10:30.
Postad 25 January 2008 - 11:13
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
M100 går att välja, men den har ingen funktion med 24p. MEN M100 fungerar tillsammans med Film Stabilization, så när du stänger av M100 så stänger du även av FS! Alltså: om du har FS på "SMOOTH" eller "STANDARD" och slår av M100 så ser det ut som om M100 gör någonting (du ser "stor skillnad"). Men det du egentligen gör när du stänger av M100 är att stänga av FS. Cinema Mode (Film Läge) blir däremot grå om TV:n tar emot en progressiv signal. Vill du vara säker på att PS3 skickar progressiv signal ska du ställa 24p till "PÅ" i PS3:ans menyer.
Hur uppfattar du informationen 48Hz när han trycker på SELECT?
Postad 25 January 2008 - 11:24
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Intressant, men jag måste testa med olika inställningar...
Redigerat av Tomas L, 25 January 2008 - 11:25.
Postad 25 January 2008 - 11:33
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Det syftar inte på 48kHz för ljudet då....? /ANSY
Postad 25 January 2008 - 11:35
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Indyit: Klicka på länken nedan så hittar du alternativ på olika inställningar för Z3030. (Finns även tidgare i tråden). Toshiba Z series Calibration/Settings thread!
Det syftar inte på 48kHz för ljudet då....?
/ANSY
Står det kHz så gör det nog det, men står det Hz så....?
Postad 25 January 2008 - 12:14
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Efter två och ett halvt år i köpetankar av ny TV så har jag äntligen slagit till efter att ha följt denna tråd i två och en halv månad. Gjorde köpet av en 42'' på Inwarehouse som enligt orderinformationen ska leverera på EN dag. Kanon!!
Verkar det som de utlagda inställningarna på 47'' även passar för 42'' (iallafall en god start )?
Lite uppdatering: Inwarehouse är snabba, men inte så snabba som man tror. Jag lade min beställing i onsdag och fick mitt slutleveransbesked igår torsdag. Ringde och kolla och de sade att deras under leverantör hade hämtat min 42'':re. Satt sedan och väntade hela kvällen men ingen tomte kom förbi och ville lämna några paket. Ringde idag och undrade varför min TV inte hade blivit levererad. Efter många samtal till inwarehouse och till Box Delivery som leverera för inwarehous så kan jag summera problemet i: Ett slutleveransbesked från Inwarehouse gäller inte dig som kund!!!!! Inte så intuitivt tycker jag, hmmm. Vad det betyder är att de har packat varan och ställt den för att bli upphämtad av deras underleverantör (inte OCH blivit upphämtad av deras underleverantör som det står på deras hemsida). Självklart hade ju inte jag kollat att de hade en specialdefinition av ordet "slutleverans". Massa petitesser och dålig namn på besked - JA - men de är ganska snabba ändå, men jag fick sitta och slicka mig runt munnen en hel kväll i onödan. Sedan vill passa på att tacka personalen på Inwarehouse och Box Delivery för all hjälp i min strävan att förstå hur deras interna hantering av varor fungerar. PS. Jag har inte fått TV levererad ännu.
Redigerat av MiGorLech, 25 January 2008 - 12:30.
Postad 25 January 2008 - 12:36
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Verkar det som de utlagda inställningarna på 47'' även passar för 42'' (iallafall en god start )?
Lite uppdatering:
Inwarehouse är snabba, men inte så snabba som man tror. Jag lade min beställing i onsdag och fick mitt slutleveransbesked igår torsdag. Ringde och kolla och de sade att deras under leverantör hade hämtat min 42'':re. Satt sedan och väntade hela kvällen men ingen tomte kom förbi och ville lämna några paket. Ringde idag och undrade varför min TV inte hade blivit levererad. Efter många samtal till inwarehouse och till Box Delivery som leverera för inwarehous så kan jag summera problemet i: Ett slutleveransbesked från Inwarehouse gäller inte dig som kund!!!!!
Inte så intuitivt tycker jag, hmmm.
Vad det betyder är att de har packat varan och ställt den för att bli upphämtad av deras underleverantör (inte OCH blivit upphämtad av deras underleverantör som det står på deras hemsida). Självklart hade ju inte jag kollat att de hade en specialdefinition av ordet "slutleverans".
Massa petitesser och dålig namn på besked - JA - men de är ganska snabba ändå, men jag fick sitta och slicka mig runt munnen en hel kväll i onödan.
Sedan vill passa på att tacka personalen på Inwarehouse och Box Delivery för all hjälp i min strävan att förstå hur deras interna hantering av varor fungerar.
PS. Jag har inte fått TV levererad ännu.
Realtiduppdatering från Box Deliverys hemsida: 2008-01-25 10:37 Godset ankommit spridande terminal 2008-01-25 10:38 Sändningen ute för leverans 2008-01-25 12:25 Mottagaren hade stängt
Senaste statusrapport: 2008-01-25 12:25 Mottagaren hade stängt
Men jag är ju hemma och ingen har ringt och sagt att ni ska komma. Ringer till dem och hamnar i en låååång kö. Edit 2008-01-25 12:45: Kom äntligen fram och de hade varit här tidigare än vad hemsidan säger. Jag var och åt här bredvid och missade det. Varför ringde de inte. Fan! Hoppas de kan köra ut senare idag. Hon jag snackde med kunde inte säga något. FAN!! Edit 2008-01-25 13:40: Fick äntligen tag på killen på Box Delivery som kunde säga något och "Mottagaren hade stängt" i ovan mening betyder "Har ringt till kund för att meddela om leverans ikväll". Alltså, de har inte varit här ännu. Kan de inte formulera sig så att man förstår!!! Hur som helst så ska jag få min TV ikväll och personalen är mycket trevlig och hjälpsam när man kommer fram. Har nu så mycket adrenalin i blodet så jag tror jag går och köper en PS3 som plåster på såren, och hoppas på att lite shoppingterapi fungerar. Förövrigt så har jag skickat ett brev till Inwarehouse (till supportkillarnas chef) med mina intryck som kund, med lite förslag på hur de kan döpa om saker och när det ska skicka ut meddelanden för att göra all information lite lättare för oss kunder att TOLKA rätt. Detta borde leda till mindre supportsamtal och billigare priser, eller  Edit 2008-01-25 15:50: Inhandlat PS3, HDMI 5m, Optisk kabel 5m, DVI-HDMI 5m, Remote, extra kontroll, dubbel-laddare, tangentbord Logitech diNovo Edge, 2xRJ45 Y-kabel TP, Tiger Woods PGA Tour 08, Ghost Rider, och Planet Earth. Och det enda jag kan säga är att shoppingterapin verkar fungera. Hoppas den fungerar även ikväll om min TV INTE dyker upp. Edit 2008-01-25 23:30:
Redigerat av MiGorLech, 25 January 2008 - 23:30.
Postad 25 January 2008 - 13:36
Unregisterede2a9c094
-
Unregisterede2a9c094
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
Är det någon här som vet om ZF355 ligger närmare Z3030 eller XF355 "bildbehandlinngsmässigt".
Är intresserad av ZF nya 40´´. Det som intrsserar mig är hur den är med SD.
På HDTV berömms Z3030 för sin visning av SD medan XF inte alls får samma beröm.
Postad 25 January 2008 - 15:24
fredriksthlm
-
fredriksthlm
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Är det någon här som vet om ZF355 ligger närmare Z3030 eller XF355 "bildbehandlinngsmässigt". Är intresserad av ZF nya 40´´. Det som intrsserar mig är hur den är med SD. På HDTV berömms Z3030 för sin visning av SD medan XF inte alls får samma beröm.
Det står om det i den här 46zf355-tråden: https://www.minhembi...howtopic=171386.
Postad 25 January 2008 - 15:37
macke83
-
macke83
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Tomas L: Jag körde mest 576i när jag upptäckte problemen först och har på senare tid kört 1080i. Dock har jag samma problem med båda. I 720p känns det som bilden visas i i <20 fps då jag upplever en snabbryckande bild. Problemet varierar stort mellan exempelvis SVT1 och TV4, där TV4 ligger betydligt längre efter med bilden.
Jag har testat dvd enbart genom den äldre vita xbox 360 (komponent) och även med den gamla xboxen (scart) för att jämföra mellan dessa. Jag upplever en mycket liten fördröjning i bilden med 360:n men ingen märkbar med gamla xboxen. Frågan är om 360:n är långsam på att skicka ut bilden eller om felet ligger på mig eller tvn.
Hej. Fick du acceptabel bild med 1080p genom komponent på xbox 360? Har haft uppe denna fråga tidigare men det verkar som detta problem enbart gäller mig. Jag får nämligen en dålig bild med 1080p ut från boxen. 1080i ser ut som det ska. Hur såg det ut när du provade detta? MVH/Macke83
Postad 25 January 2008 - 16:16
indyit
-
indyit
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för alla svar!! Skulle citera alla en för en men jag gjorde något fel så det gick inte, iaf - kanske jag läste fel och det va 48Khz och då menade dom ljudet. Men jag är 95% säker att det va 48Hz...Får också nämna att det ändrar sig aldrig, kvittar vilka inställningar man har på tv:en.
Jo, Tomas L jag läste det igår om vad du tycker 5:5 måste vara, men det är lite konstigt när filmstab är interpolering. Men va det inte någon sa att 5:5 Är interpolering...vilket jag kan förstå också. Jaja iaf filmen ser skumt ut om man har filmstab avstängd. Så jag kommer nog fortsätta med att ha det på standard. Och jag håller med dig man ser inget skillnad mellan vanlig o M100 om Film stab är avstängd. Vad jag inte helt förstår är vad "Cinema Mode" är...har alltid varit grå för mig, när kan man använda det och vad gör den?
Jag hade 24p "på", och undrade kanske att PS3:en gör inte det rätt...men jag försökte med den "av" och man märkte skillnaden direkt. Med den avstängd så försvann det mesta problemen utan att ha M100/Film stab på.
Kommer att vara intressant för att höra vad andra tycker, och förresten är alla Blu-ray filmer med 24p?
Jag undrar också om det finns ett sätt att se vilken upplösning tv:en visar i. Min farbror har ett äldre tv som visar på vänsterkanten vilken upplösning det visar i när den först visar bilden. Typp när man ändrar till HDMI från tv står det 720p eller 1080i osv.
En till fråga till er som lirar COD4...kan ni spela det i 1080p? Det står på boxen att man kan men det går inte .-. Med den frågan ovanför så vet ni att jag inte kan se om det är 1080p eller 720p men jag vet att det inte är 1080p för att jag kan inte välja "Exact Scan" som bara funkar med 1080p...kanske den visar 1080i istället. Detta har inget med tv:en att göra men spelet i sig.
Postad 25 January 2008 - 17:47
Unregisterede2a9c094
-
Unregisterede2a9c094
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
Är det någon här som vet om ZF355 ligger närmare Z3030 eller XF355 "bildbehandlinngsmässigt". Är intresserad av ZF nya 40´´. Det som intrsserar mig är hur den är med SD. På HDTV berömms Z3030 för sin visning av SD medan XF inte alls får samma beröm. Det står om det i den här 46zf355-tråden: https://www.minhembi...howtopic=171386.
Jag har läst båda Tosh-trådarna, men jag fick ingen riktig uppfattning om det. Så är det någon som vet får ni gärna svara!
Postad 26 January 2008 - 11:14
Unregistered2646d338
-
Unregistered2646d338
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Då var man med i klubben, en 47a beställd på My-S
Postad 26 January 2008 - 14:49
zirkonia
-
zirkonia
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Jag har noterat detta också om COD4 ....exact scan kan inte väljas när man spelar i vad man tror är 1080p..... men jag måste säga att upplösningen måste vara 1080p för de e så sanslöst bra bild, vilket många har sagts av många som sett när jag spelat. Kanske källan bestämmer upplösningen utan att man behöver välja exact scan. Jag har valt exact scan när jag är i menyn på PS3. Då går den att välja. Aktivera sedan spelet så får du automatiskt exact scan vad jag vet.... Fler som har COD4 till PS3an och spelar det i 1080 p på Toshiban??? Vad är era intryck? Tack för alla svar!! Skulle citera alla en för en men jag gjorde något fel så det gick inte, iaf - kanske jag läste fel och det va 48Khz och då menade dom ljudet. Men jag är 95% säker att det va 48Hz...Får också nämna att det ändrar sig aldrig, kvittar vilka inställningar man har på tv:en. Jo, Tomas L jag läste det igår om vad du tycker 5:5 måste vara, men det är lite konstigt när filmstab är interpolering. Men va det inte någon sa att 5:5 Är interpolering...vilket jag kan förstå också. Jaja iaf filmen ser skumt ut om man har filmstab avstängd. Så jag kommer nog fortsätta med att ha det på standard. Och jag håller med dig man ser inget skillnad mellan vanlig o M100 om Film stab är avstängd. Vad jag inte helt förstår är vad "Cinema Mode" är...har alltid varit grå för mig, när kan man använda det och vad gör den? Jag hade 24p "på", och undrade kanske att PS3:en gör inte det rätt...men jag försökte med den "av" och man märkte skillnaden direkt. Med den avstängd så försvann det mesta problemen utan att ha M100/Film stab på.
Kommer att vara intressant för att höra vad andra tycker, och förresten är alla Blu-ray filmer med 24p?
Jag undrar också om det finns ett sätt att se vilken upplösning tv:en visar i. Min farbror har ett äldre tv som visar på vänsterkanten vilken upplösning det visar i när den först visar bilden. Typp när man ändrar till HDMI från tv står det 720p eller 1080i osv. En till fråga till er som lirar COD4...kan ni spela det i 1080p? Det står på boxen att man kan men det går inte .-. Med den frågan ovanför så vet ni att jag inte kan se om det är 1080p eller 720p men jag vet att det inte är 1080p för att jag kan inte välja "Exact Scan" som bara funkar med 1080p...kanske den visar 1080i istället. Detta har inget med tv:en att göra men spelet i sig.
Postad 26 January 2008 - 18:52
Unregistered2b82f7ce
-
Unregistered2b82f7ce
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Postad 27 January 2008 - 15:53
Unregistered2b82f7ce
-
Unregistered2b82f7ce
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|