Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 12 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 04 March 2008 - 16:27

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Någon som har provat jämföra ljudkvalitéten mellan dvd iso filer och .mkv filer?

Jag har jämfört Matrix Reloaded och revolutions 1080p mot dvd-iso och vanliga .iso har bra mycket bättre ljudkvalité. DVD:a har bra mycket mer dynamik i ljudet samt bättre basomfång och mycket tajtare.

Spelade upp flera scener ur dom här filmerna och provade både optisk och coaxial digitalkabel (Supra)

Varierar ljudkvalitén på .mkv filer?. Har inte dessa högre bitrate på AC3 och DTS spåret än vad vanliga DVD's brukar ha?. Har inte ännu jämfört Pirates of the Caribbean men ska göra detta oxå.

jo, men skillnaden är ju att de flesta mkv sourcade från skivformat har omkodat ljud => en stooor möjlighet till komplikationer.

har för mig att jag sett nånstans att om man använder fel avkodare (sonic istf nero el tvärtom) när man kodar om TrueHD/DD+ till Ac3/DTS så applicerar den DRC oavsett om man vill det eller ej. låter som om det skulle kunna vara problemet här? har sett det påstås på vissa forum att scenen fortfarande inte lärt sig detta, och får just dessa problem.

uppstår samma sak på blu-rayrippar där man plockat DD-ljudet rakt av?

Postad 04 March 2008 - 16:39

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Kan man spela upp en film som är uppdelad i många filer? Om man t ex har ett gäng filer som är döpta film001.ts, film002.ts, film003.ts o s v?
Har försökt söka reda på det men hittar inte nåt.

Har du flera filer liggande i samma katalog spelar den automatiskt upp dem i bokstavsordning, men varje fil måste i sig vara en fungerande film (man kan alltså inte klippa en filmfil i 1GB-bitar med Total Commander eller liknande)

Postad 04 March 2008 - 16:54

Unregistered3eca1c15
  • Unregistered3eca1c15
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Nä, det är fungerande filer. När man spelar in på datorn så portionerar den upp filmen i lämpliga delar. Jag frågade för vissa spelare har obegripligt svårt med sånt här medan t ex TheaterTek fixar det lätt som en plätt.

Postad 04 March 2008 - 16:59

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Inte för att låta helt borta men vad betyder progressiva bilder?

Gradvis laddning av bilden.

Postad 04 March 2008 - 19:04

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Ett litet tips för de som är intresserade att få Audio, Video och Photo-knappen att fungera även när man kör över
nätverk eller nätverkdisk. Även första menyn fungerar som man tycker att den ska.
Skapa ett share i valfritt namn och under det sharet skapar man mapparna Audio, Video och Photo.
Ställ dig sedan på mappen Audio så den är markerad i Tvixen och tryck på knappen Audio.
Gör om samma sak för Video och Photo.
Efter det så fungerar knapparna på fjärren och även första menyn fungerar och man hamnar på rätt ställe när man
tex väljer Video.

Postad 04 March 2008 - 20:28

Neider
  • Neider
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Fick precis hem min TViX 6500 nu och slängde in hårddisken, en 500gb samsung. Allt gick mycket smidigt, formatering och firmwareuppdatering på en kvart ungefär. :)

Men jag har ett jätteproblem, jag såg tidigare i tråden att någon hade gråskala i nedre vänstra hörnet och övre högra hörnet. Jag har exakt samma problem. Det är en enorm "ghosting", slår jag till exempel igång en film ser jag TViX:ens bakgrund (konturer i svart och blått) under filmens gång. Svårt att förklara men hela bakgrunden i TViX:en är som blå/svartflammig och detta försvinner inte när man spelar upp filmerna.

Jag har en Samsung R87, har 3 hdmi-ingångar på den och har testat alla, utan framgång. Någon som vet vad detta kan bero på? Tror jag har hdmi 1.1 på teven och såg att TViXen använder (eller kan) använda 1.3, spelar något sånt roll?

Jag använder 720P/PAL, har fifflat lite med inställningarna men inget tycks hjälpa. Det var faktiskt inte alls så mycket inställningar man kunde leka med som jag trodde.
Trist när man precis får hem något så visar det sig inte alls fungera, speciellt när man köper en maskin bara för att "det ska fungera", simpelt och bra. Vilket den i och för sig gör på alla sätt förutom just signalen till TV:n

Tänkte prova den på någon annan TV imorgon om jag får möjlighet. Om någon har en aning om vad detta beror på är jag väldigt tacksam för svar, annars tar jag för givet att detta är någon sorts hårdvarufel och hoppas det går smidigt att byta den/få reparerad.

Redigerat av Neider, 04 March 2008 - 20:29.

Postad 04 March 2008 - 20:30

holyhansen
  • holyhansen
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Någon som har provat jämföra ljudkvalitéten mellan dvd iso filer och .mkv filer?

Jag har jämfört Matrix Reloaded och revolutions 1080p mot dvd-iso och vanliga .iso har bra mycket bättre ljudkvalité. DVD:a har bra mycket mer dynamik i ljudet samt bättre basomfång och mycket tajtare.

Spelade upp flera scener ur dom här filmerna och provade både optisk och coaxial digitalkabel (Supra)

Varierar ljudkvalitén på .mkv filer?. Har inte dessa högre bitrate på AC3 och DTS spåret än vad vanliga DVD's brukar ha?. Har inte ännu jämfört Pirates of the Caribbean men ska göra detta oxå.

jo, men skillnaden är ju att de flesta mkv sourcade från skivformat har omkodat ljud => en stooor möjlighet till komplikationer.

har för mig att jag sett nånstans att om man använder fel avkodare (sonic istf nero el tvärtom) när man kodar om TrueHD/DD+ till Ac3/DTS så applicerar den DRC oavsett om man vill det eller ej. låter som om det skulle kunna vara problemet här? har sett det påstås på vissa forum att scenen fortfarande inte lärt sig detta, och får just dessa problem.

uppstår samma sak på blu-rayrippar där man plockat DD-ljudet rakt av?

Heh, om ljudet är DD eller DTS är ljudet exakt samma ljudspår, det är urmuxat ur originalfilen och inmuxat i .MKV filen...

Postad 04 March 2008 - 21:13

kau
  • kau
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Köpte mig en HDMI -> DVI adapter på classe för 99 spänn och kör DVI från tvixen till tvn nu eftersom jag inte har HDMI på tvn, ja tvn är gammal (hela två 1/2 år).. Skillnaden på komponent och DVI är sjukt mkt.... åt det bättre hållet.. Som tips om någon kör komponent och har möjlighet att köra DVI.

Postad 04 March 2008 - 22:03

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Heh, om ljudet är DD eller DTS är ljudet exakt samma ljudspår, det är urmuxat ur originalfilen och inmuxat i .MKV filen...

nej, i de flesta .mkv är ac3/DTS-ljudet omkodat från PCM/TrueHD/DD+, snälla vaxa inte om sånt du inte har en aning om (varifrån tror du de får ljudet till alla HDDVDrippar fr filmer som bara har dd+/TrueHD på skivan - vilket är iaf tex alla amerikanska filmer jag har? )... kolla upp eac3to om du vill lära dig lite.

(och för guds skull, skratta inte hånfullt när du inget har på fötterna)

Redigerat av outdoor_miner, 04 March 2008 - 22:07.

Postad 04 March 2008 - 22:14

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Med vilken knapp sorterar man om filerna? Har kommit åt något och nu helt plötsligt är inte mina filer i bikstavordning?

Postad 04 March 2008 - 22:16

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Med vilken knapp sorterar man om filerna? Har kommit åt något och nu helt plötsligt är inte mina filer i bikstavordning?

Pil höger.

Postad 04 March 2008 - 22:50

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Kan man spela upp en film som är uppdelad i många filer? Om man t ex har ett gäng filer som är döpta film001.ts, film002.ts, film003.ts o s v?

Har du flera filer liggande i samma katalog spelar den automatiskt upp dem i bokstavsordning, men varje fil måste i sig vara en fungerande film (man kan alltså inte klippa en filmfil i 1GB-bitar med Total Commander eller liknande)

Annars kan du slå ihop filerna på din dator genom att skriva i kommandotolken
copy /b film001.ts + film002.ts + film003.ts helafilmen.ts

Postad 04 March 2008 - 23:37

Neider
  • Neider
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Hej

Ska bakgrundsbilden ha collorbanding problem (dålilg färg(Grå) skala), övergången mellan mörkt och ljust blir som olika gråskaliga rader, dom flyter liksom inte ihop? Detta problem har jag i det vänstra nedre hörnet och det högra övre hörnet. Ikornerna har jag inget problem med, klara och fina. Kör både tvixen och min Plasma i 720P. Kör med firmware .41

/Johan

Om du kommer på vad som kan orsaka detta så kan du höra av dig, för jag verkar ha ungefär samma problem. Får du också "ghosting" i filmerna eller är detta bara i menyerna det gäller med de kassa färgerna? hör gärna av dig om du kommer på vad som kan vara orsaken för jag har slut på idéer nu mer än att min TViX är trasig, eller att sladden är dålig på något sätt men det verkar långsökt.

Redigerat av Neider, 04 March 2008 - 23:37.

Postad 05 March 2008 - 00:13

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Annars kan du slå ihop filerna på din dator genom att skriva i kommandotolken
copy /b film001.ts + film002.ts + film003.ts helafilmen.ts

nån som kan motsvarande kommando för terminal/linux ui i OS X? :)

Postad 05 March 2008 - 00:25

Unregisteredcef01715
  • Unregisteredcef01715
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

nån som kan motsvarande kommando för terminal/linux ui i OS X? :)

cat fil1 fil2 file3 > helafilmen

-Thomas

Postad 05 March 2008 - 01:23

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Inte för att låta helt borta men vad betyder progressiva bilder? Och är det någon som har förslag på en bättre spelare i så fall som är mer anpassad för bilder och musik? (HDMI föredraget)

Frågan är visserligen redan besvarad, men som det står på wikipedia:

There is also an interlaced "Progressive JPEG" format, in which data is compressed in multiple passes of progressively higher detail. This is ideal for large images that will be displayed while downloading over a slow connection, allowing a reasonable preview after receiving only a portion of the data. However, progressive JPEGs are not as widely supported.

Postad 05 March 2008 - 01:32

Palme
  • Palme
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Nån som har samma problem med att undertexterna syns väldigt dåligt vid ljus bakgrund? Har provat med olika fonter men problemet är att den svarta kanten runt bokstäverna är för tunn...Sen har jag inte hittat hur man ändrar storleken på texten i Tvixen heller?

Postad 05 March 2008 - 02:10

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Kanske fel forum att fråga detta.
Undrar om man kan ändra format man spelar in TV med Media center i Vista? Skulle vilja kunna spela in i ett format och se den inspelade genom 6500

Postad 05 March 2008 - 07:45

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Läste någonstans att man skulle låta volymkontrollen i tvixen stå på ett särskilt värde för att ljudet inte skulle bli distat, någon som minns värdet?

Postad 05 March 2008 - 08:49

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Läste någonstans att man skulle låta volymkontrollen i tvixen stå på ett särskilt värde för att ljudet inte skulle bli distat, någon som minns värdet?

Har läst denna tråd för mycket, har för mig det var 25..

Postad 05 March 2008 - 08:51

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

25

Postad 05 March 2008 - 09:13

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Inte för att låta helt borta men vad betyder progressiva bilder? Och är det någon som har förslag på en bättre spelare i så fall som är mer anpassad för bilder och musik? (HDMI föredraget)

Frågan är visserligen redan besvarad, men som det står på wikipedia:

There is also an interlaced "Progressive JPEG" format, in which data is compressed in multiple passes of progressively higher detail. This is ideal for large images that will be displayed while downloading over a slow connection, allowing a reasonable preview after receiving only a portion of the data. However, progressive JPEGs are not as widely supported.

Tyvärr verkar det dock vara det som är default när man sparar med Photoshop. Har inte kollat närmare men ingen av de bilder jag sparat med Photoshop funkar.

Postad 05 March 2008 - 09:42

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej

Ska bakgrundsbilden ha collorbanding problem (dålilg färg(Grå) skala), övergången mellan mörkt och ljust blir som olika gråskaliga rader, dom flyter liksom inte ihop? Detta problem har jag i det vänstra nedre hörnet och det högra övre hörnet. Ikornerna har jag inget problem med, klara och fina. Kör både tvixen och min Plasma i 720P. Kör med firmware .41

/Johan

Om du kommer på vad som kan orsaka detta så kan du höra av dig, för jag verkar ha ungefär samma problem. Får du också "ghosting" i filmerna eller är detta bara i menyerna det gäller med de kassa färgerna? hör gärna av dig om du kommer på vad som kan vara orsaken för jag har slut på idéer nu mer än att min TViX är trasig, eller att sladden är dålig på något sätt men det verkar långsökt.

Jag har bara detta problem med bakgrundsbilden i tvixen och inte under filmtittande. Jag kör med 2m HDMI supra kabel och denna är nyinförskaffad. Hur har ni andra som har denna tvix? ska det vara så här? är kanske bara en dålig bakgrundsbild?

/Johan

Postad 05 March 2008 - 10:02

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Hej

/Johan

Jag har bara detta problem med bakgrundsbilden i tvixen och inte under filmtittande. Jag kör med 2m HDMI supra kabel och denna är nyinförskaffad. Hur har ni andra som har denna tvix? ska det vara så här? är kanske bara en dålig bakgrundsbild?

/Johan

Om jag får gissa angående bakgrundsbilden så är det inget fel utan bilden är väl helt enkelt bättre än så, ser un som om det är 256 färger typ. Min ser likadan ut kan jag tillägga.

Postad 05 March 2008 - 10:09

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Testa att byt bakgrundsbild...

Postad 05 March 2008 - 10:18

Jeppanpeppan
  • Jeppanpeppan
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Funderar på att formatera om hårddisken för att se om detta löser mitt tidigare nämnda problem med att spela upp vissa HD-klipp.
Jobbigt bara när man redan lagt över typ 300 gig :)

Iaf, kan man göra detta från tvixen? Hur i sådana fall?

Postad 05 March 2008 - 10:42

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Har läst att 6500 visar skarpare undertexter än 4100 där texterna är mer taggiga. Någon som kan kasta upp en bra närbild (inte extrem närbild) som visar hur det ser ut med undertexter på 6500? De jag sett i gallerierna är inte tillräckligt nära... Med tack på förhand.

Postad 05 March 2008 - 10:47

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Det finns visst ny FW:
ftp://ftp.dvico.com/Products/TViX/Firmwar...6x00_1.1.44.zip

Postad 05 March 2008 - 11:31

Brother_Nick
  • Brother_Nick
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag skrev för några dagar sedan om mina problem med min nya Tvix M-6500A.

Problem 1: Ibland under uppstart hittar inte Tvixen den interna hårddisken.
Jag har nu provat två olika interna hårddiskar, samma problem. Hårddiskarna funkar utmärkt i Dator.
Den första hårddisken var ny och formatterades i Tvixen, den andra formatterades i datorn.
Den Tvix formatterade hårddisken hittades ibland vid uppstart och ibland inte alls. Om Tvixen väl hittade
den interna hårddisken så kunde den ibland säga att den inte var formatterad.

Första gången jag försökte starta med hårddisken jag formatterat i datorn så hittade Tvixen inte ens
hårddisken (NTFS), men när jag samtidigt kopplade in en usb-hårddisk så hittades både den interna och
usb-hårddisken. Efter att Tvixen väl hittat den andra hårddisken ihop med usb-hårddisken så hittar
tvixen även den interna hårddisken utan usb-hårddisken.
När jag väl kommit så här långt så återstår PROBLEM 2.

Problem 2: Efter en tids filmtittande så tappar Tvixn kontakten med den interna hårddisken.
Detta händer även vid usb-uppkoppling mot dator (filöverföring).

Problem 3: Om Tvixen har både intern hårddisk och usb-hårddisk så kommer det en bildstörning
(typ. tappad synksignal) med två och en halv minuts mellanrum. Detta händer aldrig om man enbart kör
med den interna ELLER enbart usb-hårddisken.

Jag Kan tillägga att jag provat både firmwaren som följde med Tvixen och beta firmwaren 41.
Som jag ser det hela så är det inte mjukvarufel utan borde bero på hårdvarufel. Däremot finns det mjukvarufel som att man efter att ha försökt spela upp t.ex. en unsupported jpg-fil och sedan startat t.ex. en film och sedan vill komma ut till mappmenyn för att byta fil så blir det svart bild i tv:n. Man ser dock i Tvixens display att den fortfarande navigerar i filsystemet och man kan spela upp andra filer men som sagt inga menyer.

Redigerat av Brother_Nick, 05 March 2008 - 12:03.

Postad 05 March 2008 - 12:03

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Nya Firmwaren 1.1.44

Changes from v1.1.21 (The version inside the initial shipped product)

TViX should be booted freshly before firmware upgrade for safer upgrade.

This firmware is for M-6500A only

1. Embedded subtitle support in MKV file has been stabilized.

(No image subtitle support yet)

2. Stutter when watching 24Hz movies with 24Hz output fixed.

3. Some bugs related to DTV scheduled recording have been fixed.

4. Wavepack support added (Still need more testing)

-APE is not working yet.

-WMA lossless is not supported (We are checking whether we can implement this)

5. 1000M(Giga) bit option in Network setting has been added.

-You need CAT6 cable to connect M-6500A to Gigabit HUB.

-We find high bit HD content plays fine with SMB connection when it stutters with 10/100 connection.

-But it will play fine with NFS(Netshare or Linux PC) even with 10/100.

-The result may vary depends on the LAN environment.

-Even though we used Gigabit LAN chip, the performance is slightly better than 10/100.

-So, we do not advertize M-6500A as Gigabit device.

-You can check the LAN mode by the LED light on the LAN JACK.

10/100 : Green
Giga : Yellow

6. Factory Default menu added in the configuration MENU.

7. Added Luminance Level menu

- Auto/ 0 –255/ 16-235

-When Auto, it will follow the information that Display device sends through HDMI.

8. Not supporting USB external DVD(CD)-ROM bug fixed

9. Problem when copying from TViX to PC using TViX as SAMBER server fixed.

Known problems and issues (enligt DVICO).

1. Trick play and audio change problems still exists when playing tp(ts,m2ts..) files or large AVI files.

2. JPEG slide show and music play enhancement is under development.

3. Content with AAC audio play has some problems.

4. TrueHD and DTS HD MA pass though using HDMI is under development.

5. There is a report on compatibility with USB external storage.

6. M-6500A can be overheated and fail to work when used without installing HDD inside.

This is the problem of air flow. We are sorry but please insert HDD as dummy.

We are preparing a dummy structure that will make air flow better without the HDD.

This will be factory inserted when it is ready.

7. Some DVDs will crash when you do DVD menu navigation using DVD Juke box feature(ISO, IFO play)

8. IFO file play stutters when playing through network using Netshare. Using SAMBA is OK.

9. m3u file playing does not work now.

10. Wrong length of MP3 VBR.

11. Some USB storage device does not work with TVIX.

Redigerat av flizzy, 05 March 2008 - 12:05.

Postad 05 March 2008 - 12:11

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Det finns visst ny FW:

Sweet! Skall testas!
Lite changelog (dock sen ursprungliga fw v1.1.21):
http://www.tvix.co.k...0AFirmware.aspx

Postad 05 March 2008 - 12:26

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Går det att koppla in en extern DVD-läsare i Tvixen för att kunna kolla på dvd-skivor utan att behöva krångla med att lägga in dom på datorn först och sedan in på tvixen?

Med all säkerhet blir det som på tidigare Tvix-modeller:
Det går bra, men det kommer inte att funka med köp/hyr-filmer som har macrovision-skydd vilket nästan alla har.
Brända skivor som man har tagit bort skyddet på ska fungera...

Så om jag köper en extern DVD-läsare och kopplar in till 6500 så kan jag inte spela upp hyrfilmer? Detta tycker jag är väldigt synd. Ingen som har testat? Jag vill inte ha en stor DVD-spelare under TV:en. Mitt mål är att få det så rent som möjligt under TV:en. Lutar åt en Mac Mini igen då :)

MVH Kribban

Postad 05 March 2008 - 12:38

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det finns visst ny FW:

Sweet! Skall testas!

Säger samma sak som dom skriver på MPCclub "verkar som om det .41 som man gör officell och döper om den till .44 istället", iallafall när man kollar changeloggen
/Johan

Postad 05 March 2008 - 13:12

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Tyckte väl att jag kände igen det mesta sen 1.1.41 ^^

Postad 05 March 2008 - 13:27

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Går det att koppla in en extern DVD-läsare i Tvixen för att kunna kolla på dvd-skivor utan att behöva krångla med att lägga in dom på datorn först och sedan in på tvixen?

Med all säkerhet blir det som på tidigare Tvix-modeller:
Det går bra, men det kommer inte att funka med köp/hyr-filmer som har macrovision-skydd vilket nästan alla har.
Brända skivor som man har tagit bort skyddet på ska fungera...

Så om jag köper en extern DVD-läsare och kopplar in till 6500 så kan jag inte spela upp hyrfilmer? Detta tycker jag är väldigt synd. Ingen som har testat? Jag vill inte ha en stor DVD-spelare under TV:en. Mitt mål är att få det så rent som möjligt under TV:en. Lutar åt en Mac Mini igen då ;)

MVH Kribban

Tanken med TViX:en är ju att du ska SLIPPA sånt junk? Det är därför du streamar filmerna från en annan dator som står i ett annat rum, eller rippar DVD-filmerna till TViX:en om du väljer att köpa till och installera en hårddisk. DVD-skivorna är ju passé med TViX:en som lösning. Det du behöver göra, är att göra en säkerhetskopia av filmerna. Det tar typ 10-15 minuter eller något att göra en kopia av den film du har köpt. Busenkelt!

En Mac Mini är inte alls samma typ av lösning. Mac Mini är en HTPC - inte ett mediacenter/en mediaextender. I alla fall i mina ögon.

Postad 05 March 2008 - 14:37

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Sean:

Jag håller med dig men ibland hyr jag en film och det är inte lagligt att kopiera den. Jag vill ha möjligheten att kunna spela upp den utan att ha en stor stationär DVD-spelare. Missförstå mig inte men jag förstår precis tanken med Tvix annars hade jag inte haft en Squeezebox för min musik ;)

I Mac Mini får jag en DVD-spelare men dock inte den kraft som jag får med Tvix.

MVH Kribban

Postad 05 March 2008 - 14:50

TJ_Mackey
  • TJ_Mackey
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Att inte Tvixen kan spela upp skivor med macrovision tycker jag är lite B. Hur skönt hade det inte varit ifall man kunde köpa en liten slimmad DVD-spelare med USB och koppla upp den mot sin Tvix för att spela alla sina köpe-DVD.

På Popcorn Hour ska ju detta fungera väldigt enkelt (stöd för macrovision) och du kan ju dessutom styra släden på den externa DVD-enheten med ejectknappen på fjärren, hur grymt är inte det! Dock skulle jag aldrig i livet byta bort min Tvix 6500 mot en Popcorn Hour, inte en chans...

Kan någon på detta forum bekräfta att det absolut INTE går att spela upp skivor med macrovision med Tvix 6500. Jag är inte intresserad av att höra vad som går/inte går med tidigare Tvix modeller, utan vill veta vad 6500 klarar av.

Redigerat av TJ_Mackey, 05 March 2008 - 14:55.

Postad 05 March 2008 - 14:55

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Det finns visst ny FW:

Sweet! Skall testas!

Säger samma sak som dom skriver på MPCclub "verkar som om det .41 som man gör officell och döper om den till .44 istället", iallafall när man kollar changeloggen
/Johan

Skumt att dom i såfall inte fixat till photobuggen i en "officell" release. (jag kan iallafall inte titta på kort med fw 1.1.41) den skalar inte om bilden utan visar en inzoomad del av ett hörn bara.

Postad 05 March 2008 - 15:38

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
De har väl inte hunnit eller nåt. Mycket som inte har hunnits med än ;)

Postad 05 March 2008 - 16:22

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Någon som lagt in 1.1.44 och sett någon skillnad ?

Postad 05 March 2008 - 16:27

robsic
  • robsic
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Jag har 1.1.44, bildvisningen skiljer sig inte från den i 1.1.21, och det där inzoomningsproblemet ovan har jag aldrig sett.

Postad 05 March 2008 - 16:32

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Jag har 1.1.44, bildvisningen skiljer sig inte från den i 1.1.21, och det där inzoomningsproblemet ovan har jag aldrig sett.

Ok...det låter ju bra då kanske de har fixat det då.
Jag har inzoomningsproblemet nu med 1.1.41.
Ska lägga in 1.1.44 jag också då.

Postad 05 March 2008 - 16:47

Neider
  • Neider
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Om jag får gissa angående bakgrundsbilden så är det inget fel utan bilden är väl helt enkelt bättre än så, ser un som om det är 256 färger typ. Min ser likadan ut kan jag tillägga.

Okej, trodde till 100% att något var fel när jag såg den bakgrundsbilden, undrar isåfall om skaparen av bilden var nöjd ;)
jaja, jag ska prova ändra bakgrundsbild och se vad som händer.

Jag har bara testat mkv-filer och där upplever jag att de svarta partierna är väldigt blå, med mycket artifakter. Och även att föregående bilder kan dyka upp i de svarta partierna. Ser ut som inbränningar på en plasma.

Läste i manualen att man kan ändra bakgrundsbild bara genom att slänga in en .jpeg, men hittade ingenting om dimensionerna. Kanske inte spelar någon roll.

Postad 05 March 2008 - 19:24

Unregisterede6d763a3
  • Unregisterede6d763a3
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ett litet problem: funkar inget vidare att formatera den interna hårddisken i TViX:en när man kör inkopplad via USB, och "starta upp-formateringen" i Tvixen dök upp snabbt, men försvann utan att jag hann trycka något(?). Finns det något sätt att formatera hårddisken genom något menyval eller liknande?

Hittar inget i setup..

/J

Postad 05 March 2008 - 19:32

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Fotobuggen är åtgärdad i nya fw releasen ! testade precis, funkade klockrent

Postad 05 March 2008 - 19:36

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Nu kommer den äntligen snart:

Den vi alla väntat på ,
den nya TVix M-6500A, ver 2

http://www.kjglobal....IX_M-6500A.html

Återstår förstås att se vad skillnaden egentligen är,
kan ev. bara ha med kylningen att göra. ;)

Postad 05 March 2008 - 20:02

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Old version sold out. New version will arrive on 11 March.
New version has improved the mechanical performance from old version.
Customers who already paid for old version price but have not received the item will be receiving new version without additional charge.

Postad 05 March 2008 - 20:12

MikoSad
  • MikoSad
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Den vi alla väntat på ,

kan ev. bara ha med kylningen att göra. ;)

Den nya kanske kan hålla inställningen för datum o klocka i mer än några timmar när den är avstängd?! :blink: wow!

Postad 05 March 2008 - 20:14

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Den vi alla väntat på ,

kan ev. bara ha med kylningen att göra. :blink:

Den nya kanske kan hålla inställningen för datum o klocka i mer än några timmar när den är avstängd?! B) wow!

Jag håller väl med om att det är konstigt att de inte kan få klockan att gå rätt, men seriously, vad använder ni klockan till egentligen? ;)

Postad 05 March 2008 - 20:27

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Lysande att de fått till buggen med inzoomning av bilder.
Nu funkar det ju klockrent.
Nu hänger sig inte Tvixen heller när man försöker visa jpeg bilder som är progressiva.
Nu står det bara "Unsupported" och går vidare.
1 bugg mindre...den här kan nog bli riktigt bra till slut. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.