![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 04 april 2008 - 10:21
Från manualen:Jeg kör 1360x768 på min 42" --sätter jeg den til 1024x768 fyller billedet inte hele skärmen. Oplösningen 1024x768 er jo et 4:3 format, mens 1280x1024 och 1360x768 er 16:9 och 16:10.
Stämmer ju som du säger att 1024x768 är 4:3-format men det är ju den upplösning TV:n ska ha enligt specifikationen. Hur de gör i 16:9-läge vet jag inte, men någon mappning måste ju göras. 1360x768 är ju faktiskt inte exakt 16:9 så där behöver man också mappa om för att fylla hela bildytan, men inte lika mycket såklart. Någon som vet hur det funkar?Vi rekommenderar 1360x768, 60Hz (32LG60**) /1920x1080, 60Hz (37/42/47LG60**, 42LG61**, 50/60PG70**) /1024x768, 60Hz (32/42PG60**) /1360x768, 60Hz (50PG60**) för PC-läget eftersom det ger den bästa bildkvaliteten.
Då jag inte kan skicka vare sig 1280x768 eller 1360x768 så har jag ändå inget val, och 1024x768 ser hel ok ut.
Nu pratar jag om 42":aren alltså, för 50":aren är det ju 1360x768 som gäller.
Redigerat av skywlker, 04 april 2008 - 10:25.
Postad 04 april 2008 - 10:38
Från manualen:Jeg kör 1360x768 på min 42" --sätter jeg den til 1024x768 fyller billedet inte hele skärmen. Oplösningen 1024x768 er jo et 4:3 format, mens 1280x1024 och 1360x768 er 16:9 och 16:10.
Stämmer ju som du säger att 1024x768 är 4:3-format men det är ju den upplösning TV:n ska ha enligt specifikationen. Hur de gör i 16:9-läge vet jag inte, men någon mappning måste ju göras. 1360x768 är ju faktiskt inte exakt 16:9 så där behöver man också mappa om för att fylla hela bildytan, men inte lika mycket såklart. Någon som vet hur det funkar?Vi rekommenderar 1360x768, 60Hz (32LG60**) /1920x1080, 60Hz (37/42/47LG60**, 42LG61**, 50/60PG70**) /1024x768, 60Hz (32/42PG60**) /1360x768, 60Hz (50PG60**) för PC-läget eftersom det ger den bästa bildkvaliteten.
Då jag inte kan skicka vare sig 1280x768 eller 1360x768 så har jag ändå inget val, och 1024x768 ser hel ok ut.
Fylles hele din skärm ut nå du avspiller film i 1024x768? Det gör min inte.
Postad 04 april 2008 - 10:49
Postad 04 april 2008 - 12:08
Postad 04 april 2008 - 12:27
Du ska inte skicka 1024x768 från datorn, för det är inte samma sak när det gäller plasmaskärmar och dataskärmar. Plasmaskärmar på 42" har den upplösningen därför att det inte går att pressa in pixlarna så tätt för ett rimligt pris. Därför är det ett litet mellanrum mellan pixlelkolumnerna på plasman som gör att skärmen får formatet 16:9 istället för 4:3.
Skickar du ut 1024x768 från datorn så får du ut en 4:3 signal (som är avsedd för en datorskärm med formatet 4:3) som då dras ut på 16:9, vilket alltså ger en utdragen bild.
Det du ska göra är att skicka ut 1360x768, som är nära 16:9 och sedan får TVn skala om det bäst den kan. Det blir inte pixelmappat, men man kan använda overscan på TVn. Detta är ett känt problem med att koppla datorn till just plasma... Varför kan du inte använda dessa upplösningar? Du har gjort något annat fel med hur du ansluter datorn till TVn?
Postad 04 april 2008 - 12:54
Du ska inte skicka 1024x768 från datorn, för det är inte samma sak när det gäller plasmaskärmar och dataskärmar. Plasmaskärmar på 42" har den upplösningen därför att det inte går att pressa in pixlarna så tätt för ett rimligt pris. Därför är det ett litet mellanrum mellan pixlelkolumnerna på plasman som gör att skärmen får formatet 16:9 istället för 4:3.
Skickar du ut 1024x768 från datorn så får du ut en 4:3 signal (som är avsedd för en datorskärm med formatet 4:3) som då dras ut på 16:9, vilket alltså ger en utdragen bild.
Det du ska göra är att skicka ut 1360x768, som är nära 16:9 och sedan får TVn skala om det bäst den kan. Det blir inte pixelmappat, men man kan använda overscan på TVn. Detta är ett känt problem med att koppla datorn till just plasma... Varför kan du inte använda dessa upplösningar? Du har gjort något annat fel med hur du ansluter datorn till TVn?
Det er präcis mine uptäckninger ang. pc resolution. Endast jag tvivler er Hz instälningerne. 24 / 50 / 60 Hz ?
Derfor undre jag hvorfor LG säger 1024x768 til PC !?
Redigerat av mbm, 04 april 2008 - 13:28.
Postad 04 april 2008 - 12:59
Jag är helt och hållet med på teorin och jag håller med om att bilden borde bli utdragen om man visar 1024x768 i 16:9. Grejen är bara att den inte blev det, inte vad jag kunde se i alla fall. Jag kan kolla igen ikväll, om jag visar samma film via datorn och DVD:n samtidigt så borde det ju synas tydligt om den som körs via datorn är utdragen om man zappar mellan dem. Sen står det ju klart och tydligt i manualen att man ska välja 1024x768 för bästa bildkvalitet.Du ska inte skicka 1024x768 från datorn, för det är inte samma sak när det gäller plasmaskärmar och dataskärmar. Plasmaskärmar på 42" har den upplösningen därför att det inte går att pressa in pixlarna så tätt för ett rimligt pris. Därför är det ett litet mellanrum mellan pixlelkolumnerna på plasman som gör att skärmen får formatet 16:9 istället för 4:3.
Jag antar att det beror på grafikkortet att jag inte kan köra alla upplösningar. Sist jag handlade dator köpte jag ett av de billigaste korten med två DVI-utgångar, eftersom jag inte använder särskilt krävande grafikapplikationer på datorn.
Postad 04 april 2008 - 14:54
Insåg just att jag ju inte har hdmi-utgång på datorn! Antog eftersom Geforce 7950 GT var hi-tech när jag köpte datorn för drygt ett år sedan hade det. Men icke... Så nu har jag några frågor till er mer kunniga!
Vilken typ av koppling ger bäst bild? DVI-HDMI eller något annat alternativ? Förslag på bästa möjliga lösning vore enormt uppskattat!
Redigerat av Unregistereda112c6ba, 04 april 2008 - 14:57.
Postad 04 april 2008 - 14:54
Säkerligen men hur vet man vilken kabel som är bra och inte? Jag menar vilket är bäst mellan Samsung och Pioneer? Det är lite så det är. Alla vet om att Pioneer är bland de bästa men skall man titta på något annat så skapas sådana här trådar där man diskuterar, spekulerar and so on. Man behöver inte spekulera så mycket när det gäller Pioneer. Sedan har Pioneer också haft problem liksom Supra med sina kablar. Är du med om vart jag försöker komma?Får jag fråga vad du har för kabel från Dator till Tv? Jag skulle rekommendera en HDMI/DVI kabel från SUPRA som du kan köpa från Dustinhome. Allt annat skulle jag låta va på grund av att jag vet de gör kvalitéts kablage.
Mvh
Skulle nog säga att det finns många andra kablar som fungerar minst lika bra som supras och kostar bara hälften (när vi pratar kablage under 10m)
Att supra skulle automatiskt förknippas med kvalité ställer jag mig också lite tveksam till. Visst dom har bra kablar men dom kostar för mycket. Det är bara att läsa på detta forum om hur många det är som haft problem med supras HDMI -HDMI/DVI kablage. Dom har haft jätteproblem med kontaktdonen.
När man väljer kabel så tycker jag man skall välja prisklass på kabel beroende på längd.
Ju längre kabel man ska ha ju bättre kabel ska man välja. Ska man inte ha så lång kabel så kan man välja något i "mellanprissegmentet" men inte den allra billigast kabeln heller.
Lite OT men vill med bestämdhet påpeka att det finns många andra mera prisvärda kablar än Supra.
Diesel eller JC?
Mycket möjligt det inte har med kabeln att göra. Jag har tyvärr ingen aning om vad det är för kabel så kan inte yttra mig om det. Men att man skulle ha problem att pixelmappa på grund av en kabel är väl ingen omöjlighet eller? Ni andra?Får jag fråga vad du har för kabel från Dator till Tv? Jag skulle rekommendera en HDMI/DVI kabel från SUPRA som du kan köpa från Dustinhome. Allt annat skulle jag låta va på grund av att jag vet de gör kvalitéts kablage.
Jag har en 10 meters Delteco och den kostar väl lite drygt en tredjedel av vad en Supra kostar, då det är sannolikt inte samma kvalité. Skulle antagligen bli bra mycket bättre med en bättre kabel, men som jag sa spelar det inte så stor roll. Det jag kör via datorn är som sagt mest streamade TV-sändningar och där är nog inte kabeln en flaskhals ändå. Skulle jag kolla på mycket film via datorn skulle jag definitivt investera i en Supra.
Via DVD:n kör jag 2 m Supra och det ser mycket bra ut. Det var verkligen klasskillnad när jag jämförde att köra Blade Runner via datorn och via DVD:n.
Det hjälpte när du installerade de nya drivrutinerna. Vi vet om att du inte skall köra 1600*1200 för det är helt fel upplösning för TV'n. Nackdelen med 1024*768 är att bilden trycks ihop lite som också blir fel. Men på bredden är det hela bilden som det skall vara. Jag har redan kollat detta och jämfört med olika upplösningar samt jämfört med min 24" LCD skärm där upplösningen är 1920*1200. Hm, strange det här. Gör så här:
1. Ladda ner dom här drivrutinerna istället:
http://www.nvidia.co...74.74_whql.html
2. Avinstallera dina befintliga och när den frågar dig om du vill starta om väljer du Nej och sedan stänger du av datorn manuellt
3. Stäng av nätaggregatet med hjälp av en 0/1 knapp om du har det. Ta ut sladden från nätagget och därefter trycker du på On/off knappen några gånger. Ta sedan på ditt chassie lite grann och skruva låss sidokåpan så att du kan se dina komponenter
3. Koppla ur grafikkortet från eventuella strömkablage och sedan skruvar du bort grafikkortet
4. Sätt i sladden i nätagget igen och slå på 0/1 knappen på nätagget och tryck därefter på On/Off knappen en gång och sedan slå av nätagget igen. Det vill säga att du startar upp datorn några sekunder utan grafikkortet i (nej det förstör ingenting)
5. Slå av nätagget och ta ut sladden från den och tryck på On/Off knappen några gånger
6. Skruva fast grafikkortet igen och koppla in eventuella kablage och skriva därefter fast sidokåpan
7. Koppla endast in skärmen till din dator nu
7. Starta upp datorn som du brukar och installera de nyaste drivrutinerna som jag länkade ovan och därefter startar du om datorn.
8. När datorn är uppstartad kopplar du in DVI sladden som kommer från TV'n när TV'n är avstängd. När du kopplat in så sätt på TV'n igen och därefter följer du guide som du förmodligen får upp direkt när windows startar. Det är viktigt du gör som jag skriver.
Återknyt.

Mvh
PX70 lider av mindre roliga saker som du kan läsa om i den problem tråden för PX70. Men det är samma sak här, inte säkert alla ser och lider av det men medans många mer känsliga gör det.Lite OT; Px70 50" finns för 12999:- på expert
, enligt mig ganska bra pris, samma som för 42"pg6000
Helt rätt, bilden blir lite felaktig men får plats på bredden i alla fall bara det att den blir lite ihop tryckt och framförallt på höjden vilket inte blir korrekt bild faktsikt.Du ska inte skicka 1024x768 från datorn, för det är inte samma sak när det gäller plasmaskärmar och dataskärmar. Plasmaskärmar på 42" har den upplösningen därför att det inte går att pressa in pixlarna så tätt för ett rimligt pris. Därför är det ett litet mellanrum mellan pixlelkolumnerna på plasman som gör att skärmen får formatet 16:9 istället för 4:3.
--------------------------------------------------------------
Och återigen till alla. Nej bild/film från datorn blir ej utdragen, har testat detta på olika vis nu.

Redigerat av Unregistered98025e06, 04 april 2008 - 14:55.
Postad 04 april 2008 - 15:25
Och återigen till alla. Nej bild/film från datorn blir ej utdragen, har testat detta på olika vis nu.
Men hur ser text ut, till exempel det här forumet, när man kör 1360*768? Går det att läsa? Rimligtvis borde det vara ganska suddigt.
Enligt andra med 1024*768 plasmor så skickar dom den upplösningen från datorn och får då en utdragen bild. Det bästa vore väl om man kunde skicka 1024*768 och tala om för datorn att det är 16:9 format, alltså att pixlarna inte ska vara kvadratiska. Kanske är det det du gör om bilden aldrig blir utdragen.
Postad 04 april 2008 - 15:40
Visst kan jag fixa det, men det vore trevligt om du förklarar vilket bidrag det skulle ge till en bättre värld7. Koppla endast in skärmen till din dator nu
7. Starta upp datorn som du brukar och installera de nyaste drivrutinerna som jag länkade ovan och därefter startar du om datorn.
8. När datorn är uppstartad kopplar du in DVI sladden som kommer från TV'n när TV'n är avstängd. När du kopplat in så sätt på TV'n igen och därefter följer du guide som du förmodligen får upp direkt när windows startar. Det är viktigt du gör som jag skriver.

När du skriver "skärmen" så antar jag att du menar en av datorskärmarna.
Dessutom glömde jag en liten detalj senast, det är Windows XP x64 jag kör med, så drivrutinerna ovan funkar nog inte så bra. Jag kör med de här och det funkar bra. Ska kolla ikväll om det blir någon skillnad på hur bilden visas jämfört med om jag kör via DVD ikväll, sen återkommer jag.
Postad 04 april 2008 - 16:12
Jag tycker texten ser rätt okej ut faktiskt. Det blir en större skillnad när man kör native självklart och det ser inte heller speciellt konstigt ut. Lite utdraget på bilder och design generellt men fungerar bra för surfing faktiskt.Och återigen till alla. Nej bild/film från datorn blir ej utdragen, har testat detta på olika vis nu.
Men hur ser text ut, till exempel det här forumet, när man kör 1360*768? Går det att läsa? Rimligtvis borde det vara ganska suddigt.
Enligt andra med 1024*768 plasmor så skickar dom den upplösningen från datorn och får då en utdragen bild. Det bästa vore väl om man kunde skicka 1024*768 och tala om för datorn att det är 16:9 format, alltså att pixlarna inte ska vara kvadratiska. Kanske är det det du gör om bilden aldrig blir utdragen.
Jag vet inte hur andra gör men på bredden är det exakt detsamma men på höjden däremot skiljer det endel vilket resulterar till att bilden inte blir hundra procentig. 1360*768 ger bättre bild korrektion men på bredden är det detsamma.
Har inte gjort något speciellt förutom att koppla in sladden från TV'n till datorn och sedan pixelmappat till 1024*768. Dock så pixelmappade grafikkortet själv till 1360*768 per default även om det inte är TV's native upplösning men gick enkelt och smidigt att ändra detta.
Jag kör HDMI i PC läge, alltså HDMI kontakten längst ner som är HDMI anslutning nummer 1.
En ordinarie procedur. Det blir lättare för mig att utesluta diverse problem om du gör om och gör rätt (även om du nu gjort rätt från början).Visst kan jag fixa det, men det vore trevligt om du förklarar vilket bidrag det skulle ge till en bättre värld7. Koppla endast in skärmen till din dator nu
När du skriver "skärmen" så antar jag att du menar en av datorskärmarna.
Dessutom glömde jag en liten detalj senast, det är Windows XP x64 jag kör med, så drivrutinerna ovan funkar nog inte så bra. Jag kör med de här och det funkar bra. Ska kolla ikväll om det blir någon skillnad på hur bilden visas jämfört med om jag kör via DVD ikväll, sen återkommer jag.
Ok, har du provat och byta till 32bitars? Det skulle kunna vara XP 64 som strular, är ju inget genialt OS direkt såvida man inte har speciella ändamål men då finns det förmodligen bättre alternativ antar jag.
Prova installera 32bitars XP eller Vista och prova då men prova först det jag skrev ovan så får vi se om det kan hjälpa.
Mvh
Postad 04 april 2008 - 16:36
Men kollar man på film, borde väl det bero på vilken som skalar om bilden bäst, datorn eller tvn, eller hur?
Så väljer jag tex. 1280x720 eller kanske ännu hellre 1920x1080, borde väl inte nödvändigtvis bilden bli mer oskarp för film.
Postad 04 april 2008 - 16:58
Jag uppskattar verkligen till engagemang men jag förstår inte exakt vart du vill komma. Vad är felet? Att jag inte kan välja alla upplösningar (kan väl bero på grafikkortet)? Att jag inte får samma bildkvalitet via 15 meter DVI->HDMI via dator som när jag kör 2 meter Supra HDMI->HDMI från min DVD (inte så märkligt)?En ordinarie procedur. Det blir lättare för mig att utesluta diverse problem om du gör om och gör rätt (även om du nu gjort rätt från början).
Ok, har du provat och byta till 32bitars? Det skulle kunna vara XP 64 som strular, är ju inget genialt OS direkt såvida man inte har speciella ändamål men då finns det förmodligen bättre alternativ antar jag.
Prova installera 32bitars XP eller Vista och prova då men prova först det jag skrev ovan så får vi se om det kan hjälpa.
Som jag skrev tidigare så blev det helt ok bild när jag skickar ut 1024x768 från datorn, dock betydligt sämre än från DVD:n. Det ser som den skalar om rätt, men det ska jag testa ikväll.
Ursäkta om det här börjar bli lite OT nu. Men det kanske är fler som har haft problem med att få ut en bra bild från datorn via DVI->HDMI, och Albin verkar ju ha rätt bra koll så hans tips kanske kan vara till hjälp för någon annan.
Postad 04 april 2008 - 17:20
Att jag inte får samma bildkvalitet via 15 meter DVI->HDMI via dator som när jag kör 2 meter Supra HDMI->HDMI från min DVD (inte så märkligt)?
jo, de bör inte vara någon skillnad oavsett kabellängd.
Postad 04 april 2008 - 18:50
Åter till topic och en dum fråga....
Hur i helskotta får jag bort foten??? Jag har lossat två skruvar på baksidan av foten men den sitter som berg fortfarande. Under foten såg jag inte heller några skruvar. Manualen säger inget heller tyvärr.
Redigerat av Unregisteredbf364490, 04 april 2008 - 18:50.
Postad 04 april 2008 - 18:52
Vi har en tråd som handlar om kablar grabbar! :-)
Hur i helskotta får jag bort foten??? Jag har lossat två skruvar på baksidan av foten men den sitter som berg fortfarande. Under foten såg jag inte heller några skruvar. Manualen säger inget heller tyvärr.
mener der er 4 skruvar !
Postad 04 april 2008 - 18:57
Postad 04 april 2008 - 19:16
Jag uppskattar verkligen till engagemang men jag förstår inte exakt vart du vill komma. Vad är felet? Att jag inte kan välja alla upplösningar (kan väl bero på grafikkortet)? Att jag inte får samma bildkvalitet via 15 meter DVI->HDMI via dator som när jag kör 2 meter Supra HDMI->HDMI från min DVD (inte så märkligt)?
Som jag skrev tidigare så blev det helt ok bild när jag skickar ut 1024x768 från datorn, dock betydligt sämre än från DVD:n. Det ser som den skalar om rätt, men det ska jag testa ikväll.
Ursäkta om det här börjar bli lite OT nu. Men det kanske är fler som har haft problem med att få ut en bra bild från datorn via DVI->HDMI, och Albin verkar ju ha rätt bra koll så hans tips kanske kan vara till hjälp för någon annan.
Jo, fast om du gör som jag skriver istället så kanske du löser problemet monsiur. Grafikkortet kan det vara, behöver inte vara. Jag har grafikkort från samma serie som du har och inget av korten har problem med att skala rätt. Din TV kan vi förmodligen utesluta såvida du inte gjort några skumma inställningar som du inte talat om. Detta med guiden jag skrev är för att elimenera andra problem som kan vara en faktor och har du mycket erfarenhet av komponenter och datorer så förstår du vad jag menar.
Det kan vara kabeln men är ej säker där. Kan mycket väl vara ditt OS och drivrutinerna för grafikkortet (eftersom de är gamla nu). Prova och installera Xp 32 så kanske du får ordning med det. Dels för att du har bättre drivrutiner till Xp32 och dels för att Xp32 generellt är ett bättre operativsystem för dessa ändamål. Trust me and just do it. Löser det inte problemet får vi börja titta på andra saker MEN då har vi i alla fall elimenerat olika problem.
EDIT: Skulle kunna vara en sådan enkel sak som Fiddler skriver också, inget jag tänkt på dock.
Ber om ursäkt för OFF-T.
Mvh
Redigerat av Unregistered98025e06, 04 april 2008 - 19:21.
Postad 04 april 2008 - 20:45
Jag antar att det du, Albin, menar borde funka och som du tror går att lösa genom att t.ex. installera XP32 är att jag borde kunna skicka 1360x768 och 1280x720 från datorn. Det jag försökte göra igår var att ändra upplösning INNAN jag anslöt TV:n. Då kunde jag inte välja dessa upplösningar, men det går om jag försöker ändra efter att TV:n är ansluten. Ledsen att jag upptagit folks värdefulla tid med detta i onödan, och då i synnerhet Albins tid. Sorry.
Lite fler problem: Jag testade spela Blade Runner på datorn och synka med samma film skickad från min DVD för att kunna zappa mellan dem och jämföra. Det skumma var att om jag spelade den med Media Player Classic så mappade den rätt på 1024x768, men när jag spelade den med VLC så ser mappar den fel. Ändrade jag till 1360x768 så mappar den rätt med VLC och fel med MPC (eller om det var tvärt om). Skumt. Ska undersöka mer innan jag eventuellt spammar vidare här. Men bilden var det klasskillnad på som sagt, mycket bättre färger och svärta från DVD:n. Om det beror på kabel, grafikkort, mjukvara eller något annat tänker jag inte spekulera i då jag ämnar kolla på film via DVD:n.
En annan sak var att när jag tar ut DVI:n från TV:n och kopplar in min skärm igen så tror datorn fortfarande att det är TV:n som är inkopplad, vilket medför att jag får väldigt skum bild. Testat allt möjligt för att få den att fatta att det är en skärm som är inkopplad nu och inte TV:n längre, men det enda som funkade var att starta om. Igår funkade detta bra, så problemet verkar bara uppstå ibland.
Postad 04 april 2008 - 20:49

Kan ni spela upp musikvideor , musik i winamp , ha en stillbilld i mer än typ 10 minuter? eller hur e de me teven
Ge gärna för och nackdelar så vet jag om jag inte borde satsa på en panasonic , denna tvn är dock uber snygg o grym me svärta sägs det

Postad 04 april 2008 - 21:25
Vi har en tråd som handlar om kablar grabbar! :-)
mener der er 4 skruvar !
Tackar! Trodde de var de två skruvarna som satt på foten. Kollade inte ens på de fyra skruvarna på TVn. :-)
Postad 04 april 2008 - 21:33
Blir det ngn skillnad att ha HDMI kabel från DVD>TV jämfört med scart?
Och coaxial och ngn annan kabel med hemambiosystem>TV?
Koppling sker också genom en digital-tv box.
Redigerat av Jonas H, 04 april 2008 - 21:34.
Postad 04 april 2008 - 22:33
Självklart måste TV'n vara ansluten för att du skall kunna pixelmappa ordentligt. Jag var nog väldigt otydlig med det då antar jag.Det jag försökte göra igår var att ändra upplösning INNAN jag anslöt TV:n. Då kunde jag inte välja dessa upplösningar, men det går om jag försöker ändra efter att TV:n är ansluten.

Aja men nu är det problemet löst. De andra har jag faktiskt ingen aning om. :/
Mvh
Postad 05 april 2008 - 00:53
Jag har nu fått hem min 50` LGPG6000 men jag funderar på vilket väggfäste jag ska använda mig av. Jag undrar om det finns någon som monterat upp sin 50`Tv på väggen och kanske kan ge lite tips på vilke väggfäse man ska välja. Jag har fundera på Biltemas väggfäse. Finns de olika väggfästen från Biltema och vilket passar i så fall för min Tv? Jag har betongvägg som är hård som sten =) Ingår allt i paketet eller behöver man kmplettera med något speciellt? Tacksam för all hjälp jag kan få =) Vill verkligen få upp den på väggen snart
Appropå fästen...
Är det någon som vet om det finns nån form av stativ för en 50" så att skärmen hänger på stativet istället för att stå foten? Jag skulle vilja ha ett stativ som har sina "fötter" brett isär så att jag kan skjuta in en center-högtalare under TVn.
I värsta fall får jag leta efter en TV-bänk med typ 3x2 fack och ställa centern i det övre mittenfacket, men det känns som att den hamnar för lågt då.
Hur gör ni andra med era centerhögtalare?
Om man skulle ställa centern på TV-bänken framför TV:n, hur hög får centern vara innan den börjar inkräkta på den nedersta pixelraden?
Postad 05 april 2008 - 14:48
Postad 05 april 2008 - 15:54
http://www.webhallen...od.php?id=85267
detta har jag!
tvn blir bara 11cm tjock med detta!
Hur pass trångt blir det att få plats med scart och eventuella komponentkablar, eller fungerar det bra?
Postad 05 april 2008 - 16:21
Nu har jag inhandlat en 50"are, intryck kommer.....
Vart köpte du den?
Hej
Var och hämtade den på Netonnet. Kommer inte acceptera större ghosting eller döda pixlar. Då åke den tillbaks..
Vilka inställningar rekommenderas under inkörningen?
Postad 05 april 2008 - 16:56
Nu har jag inhandlat en 50"are, intryck kommer.....
Vart köpte du den?
Hej
Var och hämtade den på Netonnet. Kommer inte acceptera större ghosting eller döda pixlar. Då åke den tillbaks..
Vilka inställningar rekommenderas under inkörningen?
Jag kör filmläge och drar där ner kontrasten till 60. Forfarande bra bild, iaf med min HDTV-box och HDMI-koppling. Väntar någon vecka tills jag drar upp inställningarna och börjar kalibrera. Men som sagt, klart godkänd bild "out of box"! Ingen ghosting alls vad jag märkt, inte ens efter tex-tv (inga längre stunder dock). Så med den vetskapen hade jag inte heller godtagit någon större ghosting, inte ens i början tror jag.
Postad 05 april 2008 - 18:35
Är mycket nöjd, enkelt att sätta upp och smidigt att få dit tv:n- Sen kommer den bara 3cm från väggen

Postad 05 april 2008 - 19:28
http://www.webhallen...od.php?id=85267
detta har jag!
tvn blir bara 11cm tjock med detta!
Ok. Antar att du svarade på det citerade.
Ingen som vet om det finns stativ som man kan ställa på en TV-bänk och hänga upp TVn på stativet, så att man får plats med en center-högtalare under TVn? Jag kan inte köra med väggfäste då TVn kommer att stå i hörnet i vardagsrummet.
Redigerat av elofu17, 05 april 2008 - 19:31.
Postad 06 april 2008 - 11:10
Postad 06 april 2008 - 11:37
Nu har jag lämnat tillbaka min TV och fått pengarna tillbaka. Nu får vi se om jag ids köpa om den för att se om jag får en utan sådana grova ghostingproblem som min hade...
Jag såg ditt omdömme av TV:n. (10 p och inga ghostingproblem.) Kanske dags att ändra det eftersom det ändå är en vägledningen för andra som inte läser trådarna så noga.
mvh
C
Postad 06 april 2008 - 11:52
Postad 06 april 2008 - 12:07
Vissa ser det medans andra inte gör det. Jag har själv likadana problem som Fredrik har det men stör nog mig inte lika mycket på det eftersom Ghostingen endast existerar när det är svart på TV'n, i alla fall för mig. Är det massor med färger på TV'n ser jag aldrig av ghostigen, bara på svart.Vad orsakar ghosting. Vissa menar ju på att de inte alls har detta på denna tv. Men borde inte detta vara ett generellt fel sett till hur tv:n är uppbyggd bara att vissa är mer känsliga än andra?
Fredrik: Jag skulle inte hoppas för mycket på samma TV om jag vore du. Vill du bli av med ghosting får du slänga upp 6000kr mer eller gå över till LCD.
Mvh
Postad 06 april 2008 - 12:10
Postad 06 april 2008 - 13:09
Postad 06 april 2008 - 13:11
Vissa ser det medans andra inte gör det. Jag har själv likadana problem som Fredrik har det men stör nog mig inte lika mycket på det eftersom Ghostingen endast existerar när det är svart på TV'n, i alla fall för mig. Är det massor med färger på TV'n ser jag aldrig av ghostigen, bara på svart.Vad orsakar ghosting. Vissa menar ju på att de inte alls har detta på denna tv. Men borde inte detta vara ett generellt fel sett till hur tv:n är uppbyggd bara att vissa är mer känsliga än andra?
Fredrik: Jag skulle inte hoppas för mycket på samma TV om jag vore du. Vill du bli av med ghosting får du slänga upp 6000kr mer eller gå över till LCD.
Mvh
Jag vet hur Ghosting ser ut och hade stora problem med det på min förra tv som var en LG 50PC55. Jag har inga som helst problem med ghosting på min 42PG6000. Jag har haft framme text-tv:n i flera minuter utan problem och det kunde jag inte ens ha i 10 sec med den förra. Jag har inte ens dragit ner värdena utan kör i "film"-läget. På min förra drog jag ner värdena väldigt mycket och ändå var det stora problem. Det verkar ju inte vara så många som har problem med ghosting så man ska nog inte dömma ut den här modellen. Jag tror att det var fel på Fredriks tv.
Postad 06 april 2008 - 14:25
Postad 06 april 2008 - 14:42
Skulle behöva lite intryck av den inbyggda digitalmottagaren från någon som har testat den. Jag kör med en gammal samsung box nu med dålig scart kabel till. Kanalloggor/resultatskyltar, Textttv och fotbollsspelare får pixliga konturer när jag kollar med boxen. Inte sett någon sport genom TVns tuner men Texttv blir bättre än boxens. Antar att mkt ligger i Scartkabeln dåliga kvalitet men ni som testat med CA-modul skriv gärna ngt om det, hur funkar bläddringar, EPG osv?
Postad 06 april 2008 - 14:53
Inte riktigt vad du letar efter, men kika på den här: OnoffIngen som vet om det finns stativ som man kan ställa på en TV-bänk och hänga upp TVn på stativet, så att man får plats med en center-högtalare under TVn? Jag kan inte köra med väggfäste då TVn kommer att stå i hörnet i vardagsrummet.
Kan du inte ha ett väggfäste med ledad arm annars så du kan fästa den i väggen men vika in den i hörnet?
Redigerat av litet_djur, 06 april 2008 - 14:55.
Postad 06 april 2008 - 15:05
Mvh Albin
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar