Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 29 maj 2013 - 14:13
Unregisteredee9bef6e
-
Unregisteredee9bef6e
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Har haft en 50ST50Y och nu en Sharp 60LE636S och kan göra en jämförelse mellan dem i dagsljus och mörker. I ett ljust rum är Sharpen helt underbar. Reflekterar väldigt lite ljus och svärtan känns otroligt bra. Även i ett lite mörkare rum har den väldigt bra svärta, enda problemet då är att om bilden är helt svart så stänger den av bakgrundsbelysningen vilket gör att svärtan inte är stabil hela tiden.
När det gäller Panasonicen så har den bra ljusstyrka och ett bra filter, men i ett ljust rum är svärtan ändå inte lika bra som Sharpen. Den går bra att använda dagtid ifall man kan vika för persienner eller liknande, men blir aldrig den riktiga djupsvärtan som Panasonic är kända för. Däremot i ett helt mörklagt rum så blir det en helt annan sak. Då är det väldigt svårt att se skillnaden på de svarta partierna över och under filmen jämfört med ramen runt TVn.
Så dagtid och egentligen hela dygnet under sommaren föredrar jag Sharpen, medan när det går att få riktigt mörkt i rummet så skulle jag föredra Panasonicen. Hade jag dock inte stört mig rejält på det extrema surrandet från Panasonics plasmor och att bilden flimrar i ljusa partier så hade jag suttit kvar nöjd med ST50.
Tack för ditt svar! Som sagt, det seriösa tittandet kommer jag att göra på kvällen när det är mörkare i vilket fall som helst. Kommer inte slänga på en mörk film mitt på dagen, det gör jag inte ens nu med en ljusstark LCD.  Har persienner, och kommer förmodligen investera i ett par bra gardiner som jag kan dra för om det krisar. Återstår bara att se om jag får ett exemplar med mycket surrande! När jag ändå är på gång. Är det någon som har koll på situationen med input lag på ST60? Spelar en del konsolspel, men inget seriöst multiplayerspel. Det gör jag på PC isåfall. Hur pass allvarligt kan det vara med input lag på en 40-60ms som det verkar vara på ST60?
Redigerat av Unregisteredee9bef6e, 29 maj 2013 - 14:14.
Postad 29 maj 2013 - 19:15
ederion
-
ederion
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Någon av er som köpt 65" VT60 - har ni koll på måtten på kartongen den kommer i? Jag börjar fundera på hur stor utmaning jag kommer att få i trapphuset när jag plockar upp mitt exemplar.
Postad 29 maj 2013 - 19:18
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Någon av er som köpt 65" VT60 - har ni koll på måtten på kartongen den kommer i? Jag börjar fundera på hur stor utmaning jag kommer att få i trapphuset när jag plockar upp mitt exemplar.
Tyvärr stoppat ner min i förrådet men den var helt enorm. Hade tur att jag hade en stor hiss men det var nätt och jämt.
Postad 29 maj 2013 - 19:27
ederion
-
ederion
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tyvärr stoppat ner min i förrådet men den var helt enorm. Hade tur att jag hade en stor hiss men det var nätt och jämt.
Nu blir jag lite nervös över att jag skall behöva packa upp tv:n innan jag bär upp den. Var kartongen mycket större än själva teven? Ifall du råkar ha vägarna förbi förrådet, så skulle jag vara väldigt tacksam ifall du tog måtten. ;-)
Postad 29 maj 2013 - 19:31
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Nu blir jag lite nervös över att jag skall behöva packa upp tv:n innan jag bär upp den. Var kartongen mycket större än själva teven? Ifall du råkar ha vägarna förbi förrådet, så skulle jag vara väldigt tacksam ifall du tog måtten. ;-)
Ska se om jag kan ordna det men detta kanske ger en indikation, jag är 1,86 lång
Postad 29 maj 2013 - 19:43
driver x
-
driver x
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag kan tyvärr inte ge mått på 65" VT60, men 55" ST60 den lådan är 151cm lång, 86cm hög & 18cm tjock, sen får du väl höfta till med +10"
Redigerat av driver x, 29 maj 2013 - 23:07.
Postad 29 maj 2013 - 19:59
ederion
-
ederion
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ska se om jag kan ordna det men detta kanske ger en indikation, jag är 1,86 lång

Haha, tack! Det gav mig nog en ännu bättre uppfattning än måtten hade gjort. Jisses, detta lär bli en utmaning. Tusen tack iallafall! Jag lovar att uppdatera om hur det går, men det lär dröja några veckor innan jag kan plocka upp teven.
Postad 29 maj 2013 - 20:02
ederion
-
ederion
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag tyvärr inte ge mått på 65" VT60, men 55" ST60 den lådan är 151cm lång, 86cm hög & 18cm tjock, sen får du väl höfta till med +10" 
Tack även till dig!
Postad 29 maj 2013 - 21:32
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Avforums inställningar har nu skramlat in.. http://www.avforums....t-settings.html
Redigerat av spuj, 29 maj 2013 - 21:34.
Postad 30 maj 2013 - 00:26
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag blir galen.. Hur får jag upp luckan till batteriet på glasögonen? Försöker trycka på den lilla flärpen men det tycks inte hjälpa.
Edit: Det kanske är löjligt men jag vill inte trycka som en idiot och göra märken om det eventuellt skulle bli att man lämnar tillbaka tvn av någon anledning. Ska "flärpen" tryckas ned för att få upp luckan?
Redigerat av spuj, 30 maj 2013 - 15:31.
Postad 30 maj 2013 - 07:20
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Avforums inställningar har nu skramlat in..
http://www.avforums....t-settings.html
Rätt stor skillnad på siffrorna mot Flatpanels som satte sharpness på 0 men här har de kvar 50 som även THX kör. Här börjar de på gamma 2.4 och sen kalibrerat ner den till 2.2 medans Flatpanels började med 2.2. Flatpanels har dock inte gett oss kompletta siffror som dessa. Visst kan man sätta på Pro läget samtidigt som man har kvar THX Cinema så man kan jämföra? Edit: Avforums hade visst satt fel på sharpness, 0 är det korrekta
Redigerat av wesslan, 30 maj 2013 - 07:33.
Postad 30 maj 2013 - 13:42
Unregistereda7fc6b80
-
Unregistereda7fc6b80
-
Forumräv
-
-
555 inlägg
Panasonicen är snyggare Lider ej av brightness pop Bättre svärta Bättre input lag Min budget är max 25k
Thats my two cents 
Bättre svärta än vad jag får på min 64 F8505 är väl i mätning kanske IRL så skulle jag inte se det i alla fall, sedan trycket i Samsungen är rätt skönt att ha 3D är ju bra mkt mer tryck i, gillar inte Pannans rörelsehantering känns ryckig! Om din budget är 25 räcker den ju inte till en 64" samsung ändå och definitivt inte en VT60 65" så att jämföra deras mindre är ju bara fel
Postad 30 maj 2013 - 13:45
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Detta är positivt för oss med panasonics och funderingar kring IR:
At the shootout d-nice said the 2013 panasonics have greatly improved IR and is actually better then this years competitor samsung
Redigerat av wesslan, 30 maj 2013 - 14:13.
Postad 31 maj 2013 - 01:02
Hamilton
-
Hamilton
-
Användare
-
-
190 inlägg
Panna ZT och VT och Sammy F8500 testas av Ytterberg i nya Hemmabio tidningen.
Som alltid när Tomas testar, mkt läsvärt!
Fantastiska nyheter med en kompetent testare som jämför de tre stora!
Postad 31 maj 2013 - 08:13
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3 845 inlägg
Panasonicen är snyggare Lider ej av brightness pop Bättre svärta Bättre input lag Min budget är max 25k
Thats my two cents 
Dynamic False Countering - ceck! lite lite sämre svärta, lite lite brightness pops, lite lite sämre inputlag. det kan man leva med men inte DFC! sen så är smaken som baken, jag gillar inte silverramen som glänser på panasonic men jag gillar inte heller färgen på sammyn. fattar inte varför dem inte bara kan göra sina TVs i svart pianolack
Postad 31 maj 2013 - 08:47
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Detta är positivt för oss med panasonics och funderingar kring IR:
At the shootout d-nice said the 2013 panasonics have greatly improved IR and is actually better then this years competitor samsung
Mycket goda nyheter. Det är det största problemet med 2012 modellerna.
Postad 31 maj 2013 - 14:48
Raskus
-
Raskus
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Tips:
10608 kronor med rabattkoden TVNYHETER15 hos Inwarehouse. http://www.inwarehou...yheter_vardekod22942 kr för
Redigerat av Raskus, 31 maj 2013 - 14:59.
Postad 31 maj 2013 - 16:11
Libell
-
Libell
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
23 lök för 65ST60??? Hoohoo... det kan bli ett köp. Edit: Inwarehouse tar 900 (!!!!!) spänn för pallfrakten! Herrejävlar. Tyckte Dustinhome var dyra med 400kr. Fan billigare att hyra en skåpbil och hämta upp den själv än att använda deras frakt.
Postad 31 maj 2013 - 19:54
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
sen så är smaken som baken, jag gillar inte silverramen som glänser på panasonic men jag gillar inte heller färgen på sammyn. fattar inte varför dem inte bara kan göra sina TVs i svart pianolack 
Håller helt med här, hur kan det vara så förbaskat svårt att göra enklast möjliga design? Vidhåller att Sonys Monolith design på HX923/HX955 är den snyggaste jag någonsin sett. I synnerhet avslagen när den ser ut som en helt svart spegel. VT60 i år är ett klart steg framåt, men så ska man absolut ha dit nån jäkla bling bling list på sidan. Men det är nog bara inse att jag nog inte har samma smak som resten av marknaden, i synnerhet kanske inte i andra länder där man vill ha bling bling.
Redigerat av Unregistered1413, 31 maj 2013 - 19:56.
Postad 31 maj 2013 - 20:51
Rossifumi
-
Rossifumi
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Det är ju lätt löst genom att sätta på lite vinyl (typ som man lägger på bilar) på tvn. 1h jobb så har du en blanksvart TV.
Postad 31 maj 2013 - 21:57
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Det är ju lätt löst genom att sätta på lite vinyl (typ som man lägger på bilar) på tvn. 1h jobb så har du en blanksvart TV.
Antar att du menade det som ett skämt men glömde sätta dit en smiley?
Postad 01 juni 2013 - 06:30
Rossifumi
-
Rossifumi
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Antar att du menade det som ett skämt men glömde sätta dit en smiley? 
Nej. Om nu någon stör sig så mycket på det så är det en snabb och billig lösning. Det syns inte att man gjort något och man får en ram i den färg man vill. Folk byter färg på högtalare, bilar, skåp, kakel och vem vet vad mer så det är ju inget konstigt att även göra det på en tv i så fall.
Postad 02 juni 2013 - 21:52
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Kollade på så väl VT60 som F8505 idag i ett par butiker och kan inte alls säga att jag blev så imponerad av svärtan som jag borde bli. Skulle säga att ingen av den hade en suck mot min LCD med local dimming, eller någon annan av de LCD:er med local dimming som fanns i samma affärer. Extra tydligt tycker jag detta var på VT60, med sin svarta ram, där svärtan inte i något läge var ens nära att upplevas som en del av ramen, utan i bästa fall kunde beskrivas som mörkgrå. Jag gjorde inga försök till nån egen kalibrering av naturliga skäl, men gick iaf igenom alla fördefinierade bildlägen utan att det gav några större skillnader som kunde upptäckas i ljusa/halvljusa miljöer (annat än att ljusstyrka sjönk).
Samtidigt hyllas svärtan i snart sett varje recenssion. Det får mig osökt att fundera på, hur pass påverkade är dessa apparater av omgivningsljus när det gäller att producera bra svärta? Är det så att svärtan faktiskt blir bättre i mörka miljöer, trots att det eg borde vara tvärt om (dålig svärta syns mer i mörka rum än ljusa)? Omgivningsmiljöerna var typ typisk ellada (EG/MM) och ljus highend butik (HiFi-klubben).
(Postar denna fråga i både Samsung & Panasonictråden, dock med skillnaden att den gäller de aktuella modellerna i respektive tråd, dvs besvara gärna bara den del som gäller rätt apparater i rätt tråd.)
Redigerat av Unregistered1413, 02 juni 2013 - 21:54.
Postad 02 juni 2013 - 22:28
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2 190 inlägg
Kollade på så väl VT60 som F8505 idag i ett par butiker och kan inte alls säga att jag blev så imponerad av svärtan som jag borde bli. Skulle säga att ingen av den hade en suck mot min LCD med local dimming, eller någon annan av de LCD:er med local dimming som fanns i samma affärer. Extra tydligt tycker jag detta var på VT60, med sin svarta ram, där svärtan inte i något läge var ens nära att upplevas som en del av ramen, utan i bästa fall kunde beskrivas som mörkgrå. Jag gjorde inga försök till nån egen kalibrering av naturliga skäl, men gick iaf igenom alla fördefinierade bildlägen utan att det gav några större skillnader som kunde upptäckas i ljusa/halvljusa miljöer (annat än att ljusstyrka sjönk).
Samtidigt hyllas svärtan i snart sett varje recenssion. Det får mig osökt att fundera på, hur pass påverkade är dessa apparater av omgivningsljus när det gäller att producera bra svärta? Är det så att svärtan faktiskt blir bättre i mörka miljöer, trots att det eg borde vara tvärt om (dålig svärta syns mer i mörka rum än ljusa)? Omgivningsmiljöerna var typ typisk ellada (EG/MM) och ljus highend butik (HiFi-klubben).
(Postar denna fråga i både Samsung & Panasonictråden, dock med skillnaden att den gäller de aktuella modellerna i respektive tråd, dvs besvara gärna bara den del som gäller rätt apparater i rätt tråd.)
Kort sagt så är svärtan sinnessjukt mycket bättre i mörkt rum. Det är faktiskt som natt och dag utan att överdriva. Tro mig i mörkt rum så är dessa Panasonics brutalt bra. Om du kalibrerar din LCD så att du inte krossar svärtan och ställer den i ett rum mot en THX kalibrerad VT60 så skulle den antagligen bli ifrån åkt ganska saftigt vad gäller svärta och inte tala om rörelse-upplösning och annat. Med det sagt så håller jag med dig om att svärtan är på tok för dålig i ljust rum på plasmor. VT60 i "THX brightroom mode" i ett ljust vardagsrum har ju inte en suck jämfört med min UT50(för 5999:-) i halvmörktmörkt rum. Kanske är självklart men det tyder ändå på att dessa filter man betalar dyra pengar för knappast är värt det(om man ändå kollar i kolsvart rum). Det bevisades ju också när man testade ZT60 mot VT60 i mörkt rum. VT kunde trycka ur sig mer ljusstyrka tack vara att den hade sämre filter. Filtret blockar ju båda vägarna så att säga. Detta är ju anledningen till att plasmor har blivit en nischad produkt som endast hittar hem hos entusiaster med ljuskontrollerade miljöer. Så här är det med många high-end prylar ändå. Kolla på bilar, cyklar, båtar..ja vad som helst som är totalt maxat i prestanda åt något håll så är de väldigt sällan någon nytta till normalanvändaren utan snarare tvärtom, bara jobbig att underhålla och ha att göra med. Edit: I mitt galleri så har jag några kort på min UT50 i mörkt rum. Kolla gärna de kort där jag spelar upp Star Trek TNG som är i 4:3. Här ser man en pause-symbol ganska långt in i bild långt från ramen. Skillnaden i svärta i bilden, ramen och rummet är ganska minimal ändå
Redigerat av philipbtz, 02 juni 2013 - 22:35.
Postad 03 juni 2013 - 07:46
Unregistereda19dbd9c
-
Unregistereda19dbd9c
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det lättaste sättet att jämföra svärta i ljusa rum brukar vara att stänga av tv-apparaterna. Det finns ingen modell som "äter upp" ljus när den sätts på, så om en tv ser ljusare ut än en annan när den är avstängd så kommer den se ljusare (svärtan alltså) ut när den visar bild...
Det ljus som tv:n bidrar till i det svarta brukar vara försumbart i jämförelse med reflektioner, så uppmätt svartnivå spelar egentligen bara roll om det är rimligt mörkt i rummet, annars är det bättre att jämföra avstängda apparater.
Så din analys, improwise2, är korrekt, plasma får i nästan alla fall spö av LCD:er i ljusa rum (återigen gäller det svärtan i just den här utsvävningen).
Postad 03 juni 2013 - 07:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kollade på så väl VT60 som F8505 idag i ett par butiker och kan inte alls säga att jag blev så imponerad av svärtan som jag borde bli. ...
Svarar här med då. Panelens förmåga att inte avge ljus (displayens svartnivå) är en helt annan sak än panelens förmåga att utestänga externt ljus ("ambient light rejection"). Sålänge svartnivån inte är för dålig (hög) så är det så är det i ett ljusare rum (dvs de flesta butiker) det sistnämda man bedömer. Givetvis funkar det inte att mickla med bildlägen odyl i detta fall. LCD har massor gratis här tack vare dess konstruktion som bygger på polariserade filter. Då är det större skillnader inom plasma där VT60 och F8505 är med plasma mått väääldigt bra (endast slagna av ZT60) som faktiskt håller ner det reflekterade ljuset ganska väl, ijmf med enklare plasmor som saknar effektivt kontrastfilter (t.ex. UT50 och, antar jag, trådens F5000) som blir rejält grådaskiga då ljus faller på dess bildytor. edit: Recensioner är ofta lite otydliga här. Ytterberg är bra på att separera dessa två och på internet är det nog cnet som är vassats med de olika parametrarna väl separerade. Först svartnivå som naturligtvis observeras i ljust rum: Black level: While every TV in the above lineup can produce exceptionally deep black levels, when placed side by side after calibration in a dark room, differences do emerge. Overall the ZT60 tied with the VT60 in producing the consistently darkest shade of black. I'd love to be able to pick a winner between them, but it was almost impossible. In most dark scenes, for example the dim cabin shootout from "Skyfall" (Chapter 27), I couldn't see any difference between them.
Meanwhile the difference between those two and the Kuro -- which did look darker than either occasionally, but mostly appeared a tiny shade lighter -- were more apparent but still vanishingly slight. The VT50 and the F8500 both appeared visibly grayer in the letterbox bars and other black areas, and while the Sharp Elite looked very dark too, it wasn't as consistent as the plasmas.
Among numerous other dark scenes, the largest differences I saw occurred in my favorite black-level torture test, Chapter 12 of "Harry Potter and the Deathly Hallows," which starts with a nearly completely black overhead view of Voldemort's invading armies, and maintains a low (dark) average picture level throughout. Again, the subjective rankings among the sets were the same: the two 2013 Panasonics were too close to call, a smidge better overall than the Kuro and Elite, and visibly better than the F8500 or VT50.
According to my measurements, the Kuro and the Elite actually have deeper black levels than the Panasonics, which in turn actually tied the measurement of the F8500. Regardless of those numbers, measured on a black screen, to my eye in a dark room the two 2013 Panasonics looked darkest, particularly in exceedingly dark shots like the night-enshrouded Hogwarts at 46:27.
Och sen ambient light rejection i ett ljusare rum: Bright lighting: The ZT60 was the best plasma in the room at maintaining black level in high ambient light, and probably the best plasma I've ever tested in that department, but the Samsung F8500 is still better in bright rooms overall.
Panasonic's gapless design seems to have really paid off here -- or maybe it's a more aggressive filter -- but the end result is better preservation of black levels, and hence contrast and image pop, than ever. Only the Elite LED looked blacker under the lights, and the ZT60 trounced the Kuros (both mine and the one Panasonic supplied) and beat the two other Panasonics (VT50 and VT60 -- although both were still very good) in this department.
The other component to the ZT60's excellent filter was reflection reduction. Bright objects reflected on the screen, like my white shirt as I watched the TVs, appeared dimmer and thus less distracting on the ZT60 than on any of the other sets aside from the Kuros, which dimmed reflections about as well. The Elite, on the other hand, suffered the brightest (worst) reflections of any set in the lineup, while second-worst, surprisingly, was the VT60. Indeed, the VT60's grayer blacks and brighter reflections under the lights constituted the main picture quality difference between the two, and while the VT60 was still very good in a bright room, the ZT60 was superb.
In addition to black fidelity and dim reflections, high light output is a major factor in how much "pop" the picture has under the lights. This is where the contest between the Samsung F8500 and the ZT60 gets interesting. The ZT60 wins in the first two areas, with a screen filter that provides deeper blacks and dimmer reflections, but the F8500 is a light cannon in comparison.
http://reviews.cnet.com/televisions/
Postad 03 juni 2013 - 11:32
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Det lättaste sättet att jämföra svärta i ljusa rum brukar vara att stänga av tv-apparaterna. Det finns ingen modell som "äter upp" ljus när den sätts på, så om en tv ser ljusare ut än en annan när den är avstängd så kommer den se ljusare (svärtan alltså) ut när den visar bild... Det ljus som tv:n bidrar till i det svarta brukar vara försumbart i jämförelse med reflektioner, så uppmätt svartnivå spelar egentligen bara roll om det är rimligt mörkt i rummet, annars är det bättre att jämföra avstängda apparater.
Så din analys, improwise2, är korrekt, plasma får i nästan alla fall spö av LCD:er i ljusa rum (återigen gäller det svärtan i just den här utsvävningen).
Jag skulle säga att improwise2 inte alls har jämfört svärtan, utan han har jämfört hur öga och hjärna upplever olika situationer baserat på rummens och displayernas egenskaper. Jag har förklarat tydligare i den här tråden:Att en plasma får spö av en LCD i ett ljust rum handlar inte alls om att plasman får sämre svärta (vilket går att mäta och fastställa att plasman fortfarande kan ligga faktor 10x lägre i svärtan) utan om att LCD:n är ljusstarkare och bättre svarar mot hur ögat fungerar i just den situationen. Jag har sett alldeles för många apparater i av/på-läge för att veta att en avstängd apparat inte säger det minsta om hur man sedan kommer att uppleva bilden. Vad man kan avgöra och få en hyfsat vettig uppfattning genom att titta på en avstängd TV är reflexfiltrets förmåga att hantera omgivningsljus och reflektioner. Men även detta är i praktiken avhängt sådana saker som ljusstyrka. Upplevelsen av reflektioner kommer att påverkas av hur apparaten fungerar i sin situation när den väl är påslagen. En ljusstark LCD har ju helt andra resurser att för ögat konkurrera ut en ljusstark reflex trots att dess filter faktiskt kanske är betydligt sämre än den jämförande plasmans filter. Det finns LCD:er som blir bättre i svärtan när de sätts på av den anledningen att panelen i avstängt läge har öppna kristaller och släpper igenom mer ljus som reflekteras tillbaka. Dvs den skulle visa "vitt" i händelse av att bakbelysningen tändes medan panelen fortfarande var strömlös. Panelteknik som IPS är tvärtom stängd i sitt strömlösa läge. Detta kan man leka runt med i mörkt rum och en ficklampa. En del paneler är mer eller mindre immuna mot ficklampan, andra tänds upp ganska tydligt. Jag skulle säga att bedöma en TV när den avstängd är ungefär som att bedöma en högtalare när den är avstängd. Säger en hel del om dess finish fungerar i rummet, men så många fler slutsatser än så skulle jag inte våga dra. Den idén övergav jag redan på första försöket.
Postad 03 juni 2013 - 12:59
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Hur skulle ni ställa er till följande?
De yttersta pixelraderna till vänster och höger, uppifrån och ned, är på min VT65 blå respektive grön.
Jag har läst en hel del på avsforum och avforums där de flesta små fel verkar komma till ytan men har aldrig sett detta nämnas.
Jag ställde frågan på det engelska forumet och fick till svar att detta var vanlig på någon tidigare modell. Tycker ni att man ska acceptera det och inte bry sig?
Edit: Bilderna är felvridna, det är höger och sedan vänster sida som visas.
IMG_0211.JPG 2,14MB
4 Antal nerladdningar
IMG_0214.JPG 2,4MB
2 Antal nerladdningar
Redigerat av spuj, 03 juni 2013 - 13:00.
Postad 03 juni 2013 - 13:57
Libell
-
Libell
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Postad 03 juni 2013 - 15:03
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag har än så länge observerat felet i bildspel från usb-minne (ovan) samt blu-ray på hdmi 1, jag ska kontrollera om det även finns på de andra hdmi-ingångarna, tv samt inkopplad dator.
Postad 03 juni 2013 - 15:20
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Ser du det vid normal användning och från normalt tittavstånd?
Postad 03 juni 2013 - 16:19
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Eftersom jag sitter ganska när kan man ana det vid ljusa bilder om man tittar på kanterna, men om jag säger såhär, det faktum att panelen inte är 100 stör mig mer än det visuella.
Mest nyfiken på hur ni andra skulle se på saken.
Postad 03 juni 2013 - 16:28
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det lättaste sättet att jämföra svärta i ljusa rum brukar vara att stänga av tv-apparaterna. Det finns ingen modell som "äter upp" ljus när den sätts på, så om en tv ser ljusare ut än en annan när den är avstängd så kommer den se ljusare (svärtan alltså) ut när den visar bild... Det ljus som tv:n bidrar till i det svarta brukar vara försumbart i jämförelse med reflektioner, så uppmätt svartnivå spelar egentligen bara roll om det är rimligt mörkt i rummet, annars är det bättre att jämföra avstängda apparater.
Det ljusa du ser är fosforen på insidan. När teven är påslagen spelar detta ingen roll. Det är hur mycket reflektioner som speglas i glaset som spelar roll. En Lcd har inte bättre svärta, den har bättre reflektionsfilter, vilket märks på dagen. Hur som helst blir tevebilden bäst i ett mörklagt rum, oavsett teknik.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 juni 2013 - 16:30.
Postad 03 juni 2013 - 17:40
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Eftersom jag sitter ganska när kan man ana det vid ljusa bilder om man tittar på kanterna, men om jag säger såhär, det faktum att panelen inte är 100 stör mig mer än det visuella.
Mest nyfiken på hur ni andra skulle se på saken.
Hur är din teve när det gäller buzzing och IR? Om den är "bra", dvs låg eller ingen buzzing och "normal" IR så skulle iaf inte jag chansa och byta med risken att nästa ex är sämre när det gäller buzzing eller IR som jag personligen skulle värdera högre än problemet du beskriver.
Postad 03 juni 2013 - 18:00
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Tack för många intressanta svar! Inser att det kanske var ett misstag att inte starta en ny tråd med mina funderingar men min tanke var att fånga in ev skillnader mellan Panasonic/Samsung på ett bättre sätt, men det är väl som det är nu
Att plasmor är känsla för ljusa rum var väl i sig ingen nyhet, men jag måste ändå erkänna att jag är överraskad över att de var så pass påverkade. Tidigare har jag mest sett den bristande ljusstyrkan som främsta begränsningen, men att även svärtan var så pass påverkad var mer än jag visste, och jag är förvånad över att det diskuterats så lite på så väl forum som i recenssioner.
För mig är en TV i första hand en underhållningsprodukt, och även om mina vänner nog skulle beskriva mig som en TV nörd så är jag nog ändå rätt pragmatisk i min inställning. Det viktiga är hur jag själv uppfattar bilden, inte nödvändigtvis hur den faktiskt är/borde vara. Upplever jag en svärta som bättre på en TV än en annan så har den i min bok bättre svärta, vad det sen beror på, och om jag eg "ser fel" spelar mindre roll.
Men hur ljuskänslig är då eg en plasma? T.ex. på HiFi-klubben var det visserligen dagsljus, men inte med de klassiska ljusrörstaken som man hittar på den typiska elladan, ändå var problemen med svärta uppenbara. Som mångårig projektorägare skapar detta en hel del nya tankar, om nu plasmor är så pass ljuskänsliga att de kräver batcaves för att verkligen komma till sin rätt, varför satsar inte fler på projektor isf, där man kan få 4 gånger större bild för samma pengar?
Den Sony HX923 som jag hade fram tills för ett par veckor sedan (när serviceverkstaden kom fram till att den skulle bli för dyr att laga utan ska krediteras) erbjöd ju en svärta som även i ljusa rum var fantastiskt mkt bättre än den på plasmorna (om än med lite andra problem, men det är väl en diskussion som inte hör hemma här kanske). Där kunde jag utan problem se en film även i ett halvljust rum och lite smålöjligt fnittra över hur fantastiskt fin svärta det var. Är jag den enda som faktiskt vill kunna se en film även med mörka inslag utan att satsa på total mörläggning a la biosalong och måla vardagsrummet i matta svarta färger?
Kan förresten tipsa om att ElGiganten i Kungens Kurva har tom en ZT60 upphängd bredvid VT60 (dom erbjuder tom kalibrering som tillvalstjänst, trodde aldrig nåt sånt om ElGiganten). Att den skulle vara så fantastiskt mkt bättre än VT60 i ljusa mijöer är inga jag kan påstå att jag märkte, eller att den på något sätt skulle sopa banan med LCD:erna (det som visades var något program från Discovery HD med rätt lite svärta dock).
Redigerat av Unregistered1413, 03 juni 2013 - 18:07.
Postad 03 juni 2013 - 19:43
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Rätt tröttsamt hur denna tråd spåra ur gång på gång och att ingen moderator går in å styr upp !
Ännu mer tröttsamt är det att läsa de inlägg som handlar om hur nöjda Kuro och Sony ägare är samt hur mycket fel/brister det finns på 2013 modeller enligt dessa ägare
Postad 03 juni 2013 - 19:54
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Rätt tröttsamt hur denna tråd spåra ur gång på gång och att ingen moderator går in å styr upp ! Ännu mer tröttsamt är det att läsa de inlägg som handlar om hur nöjda Kuro och Sony ägare är samt hur mycket fel/brister det finns på 2013 modeller enligt dessa ägare 
Nu får du väl ändå ge dig, diskussionen handlar ju om hur plasmor påverkas av ljus och sen med paralleller till LCD:er och andra tekniker. Min högst personliga åsikt är att det inte direkt råder någon brist på hyllningar till plasma i allmänhet och Panasonic i synnerhet, varav det mesta är välförtjänt men ibland tenderar att bli mer fantasier/förhoppningar. (Kan dock så här i efterhand hålla med om att det kanske var ett misstag av mig att inte starta en separat tråd om hur plasmor påverkas av ljus, men som jag sagt tidigare var min tanke att få diskussionerna anpassade till respektive tillverkares olika problem, även om det nu verkar vara rätt generella problem för alla plasmor. Vill nån moderator skapa en ny tråd och flytta lämpliga inlägg till den så gärna för mig!)
Redigerat av Unregistered1413, 03 juni 2013 - 19:59.
Postad 03 juni 2013 - 20:32
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Nu får du väl ändå ge dig, diskussionen handlar ju om hur plasmor påverkas av ljus och sen med paralleller till LCD:er och andra tekniker. Min högst personliga åsikt är att det inte direkt råder någon brist på hyllningar till plasma i allmänhet och Panasonic i synnerhet, varav det mesta är välförtjänt men ibland tenderar att bli mer fantasier/förhoppningar.
(Kan dock så här i efterhand hålla med om att det kanske var ett misstag av mig att inte starta en separat tråd om hur plasmor påverkas av ljus, men som jag sagt tidigare var min tanke att få diskussionerna anpassade till respektive tillverkares olika problem, även om det nu verkar vara rätt generella problem för alla plasmor. Vill nån moderator skapa en ny tråd och flytta lämpliga inlägg till den så gärna för mig!)
Nu vara det inte främst dig jag retat mig på , men bra att kom till insikt  De olika teknikernas för och nackdelar hör inte hit, inte heller gamla nöjda Kuro ägare !
Postad 03 juni 2013 - 20:56
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Nu vara det inte främst dig jag retat mig på , men bra att kom till insikt  De olika teknikernas för och nackdelar hör inte hit, inte heller gamla nöjda Kuro ägare !
Min tanke, som gjorde att jag postade i båda trådarna, var att de olika filterlösningarna som används av Samsung och Panasonic skulle ha olika inverkan på problemet. Det är väl trots allt till stor del därför dom finns, men som sagts av andra ovan så verkar de har rätt marginell effekt på dessa problem tyvärr, och skillnaderna mellan dem verkar rätt små. En fråga, som så klart inte är helt lätt att besvara, hur mörkt måste det vara för att en VT60 ska komma till sin rätt gällande svärtan (i praktiken som tittare alltså)?
Redigerat av Unregistered1413, 03 juni 2013 - 21:03.
Postad 03 juni 2013 - 21:20
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
En fråga, som så klart inte är helt lätt att besvara, hur mörkt måste det vara för att en VT60 ska komma till sin rätt gällande svärtan (i praktiken som tittare alltså)?
Vardagsrumsbelysning? Äger ingen själv, men väl en ST50 från 2012 som har sämre filter vilket alltså gör den känsligare för infallande ljus jämfört med VT60. I normal vardagsrumsbelysning (mysbelysning...2-4 lampor) så är det väldigt bra och kontrastrik bild med bra svärta. Enligt mig så är de allra flesta LCD:er slagna redan i denna typ av belysning och det krävs absolut ingen batcave för att en plasma ska komma till sin rätt när det gäller svärtan. Har ägt tre LCD:er innan vår ST50 och dessa har stått i samma vardagsrum som plasman och alla är frånåkta, iaf när det gäller svärtan, i vardagsrumsbelysning...
Postad 03 juni 2013 - 22:34
Rossifumi
-
Rossifumi
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Tycker min VT60 är betydligt bättre än min föregående LCD även i fullt dagsljus utan fördragna gardiner.
Även när det börjar mörkna så är bilden kolsvart, men det är ju inga problem att urskilja kanten för det. Men det hänger mer ihop med hur den reflekterar ljuset än att det inte är svart på bilden...
Postad 03 juni 2013 - 23:10
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Tycker min VT60 är betydligt bättre än min föregående LCD även i fullt dagsljus utan fördragna gardiner. Även när det börjar mörkna så är bilden kolsvart, men det är ju inga problem att urskilja kanten för det. Men det hänger mer ihop med hur den reflekterar ljuset än att det inte är svart på bilden...
Vilken LCD var det du hade innan? Att VT60 slår de 95% av alla LCD:er på svärta tvivlar jag absolut inte på, vi snackar ju om high end här (iaf gör jag det när jag säger att det finns LCD:er som kan matcha plasma, då är det inte direkt Anderssons 4995 kr modeller jag tänker på  ) När du säger att den är bättre, vad syftar du på då, svärta? Allt?
Redigerat av Unregistered1413, 03 juni 2013 - 23:11.
Postad 03 juni 2013 - 23:28
Rossifumi
-
Rossifumi
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Vilken LCD var det du hade innan? Att VT60 slår de 95% av alla LCD:er på svärta tvivlar jag absolut inte på, vi snackar ju om high end här (iaf gör jag det när jag säger att det finns LCD:er som kan matcha plasma, då är det inte direkt Anderssons 4995 kr modeller jag tänker på )
När du säger att den är bättre, vad syftar du på då, svärta? Allt?
Allt är ju bättre (färger, svärta, rörelsehantering osv), men här syftade jag främst på svärtan då den klagades på i ljusare miljö. Det känns som att gå från vanlig skärm till "retina" om vi skall dra en liknelse. Jag hade en UE55D7005 innan, så det var ju inte direkt en Andersson men inte den absolut bästa LCD-tvn heller. Ser faktiskt inga av de problemen som folk "klagar" på och då har jag verkligen kollat efter de. Jag är ändå rätt kräsen så får väl vara nöjd att jag är "blind" för dessa. Skulle väl säga att vissa "problem" är gravt överdrivna på nätet med bland forumkrigare. Även om såklart olika personer lider i olika grad...
Redigerat av Rossifumi, 03 juni 2013 - 23:29.
Postad 04 juni 2013 - 07:50
Unregistereda19dbd9c
-
Unregistereda19dbd9c
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
@Ringblixt: Jag förstår vad du menar men jag måste nog ändå insistera på att "svärta" i fallet som diskuterades inte det som eventuellt mäts utan det som upplevs med det mänskliga ögat... Och det mänskliga ögat upplever samma "svärta" oavsett om tv:n är på eller av (givetvis med hänsyn till eventuella förluster i LCD-skikten beroende på om de är öppna eller stängda).
Man kan givetvis stoppa dit en ljusmätare för att jämföra svärtan men då den stänger ute omgivningsljus vid mätpunkten (gissar jag, äger ingen mätare) så blir det ju inte vad ögat ser?!
Sen är det förstås annat som är viktigt också men vi plasmanördar (äger själv en PZ85 och en ST60) brukar ju hävda att svärtan är det absoluuut viktigaste för en bra bild så då kan man ju vara lite ärlig och erkänna att vi har "gråare" svart än LCD-ägarna i ljusa rum?!
Postad 04 juni 2013 - 07:58
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Och det mänskliga ögat upplever samma "svärta" oavsett om tv:n är på eller av
Allltså detta är ju totalt felaktigt. De två Pioneer plasma jag ägt en G8 och en G9, har i avstängt läge haft en nästan "grön grå" nyans på filtret. När tvn sedan sätts på så upplevs detta inte "grön grått" längre. Och Pioneer G9 hade ju bra svärta. /Fredrik
Postad 04 juni 2013 - 08:11
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
@Ringblixt: Jag förstår vad du menar men jag måste nog ändå insistera på att "svärta" i fallet som diskuterades inte det som eventuellt mäts utan det som upplevs med det mänskliga ögat... Och det mänskliga ögat upplever samma "svärta" oavsett om tv:n är på eller av (givetvis med hänsyn till eventuella förluster i LCD-skikten beroende på om de är öppna eller stängda).
Man kan givetvis stoppa dit en ljusmätare för att jämföra svärtan men då den stänger ute omgivningsljus vid mätpunkten (gissar jag, äger ingen mätare) så blir det ju inte vad ögat ser?!
Sen är det förstås annat som är viktigt också men vi plasmanördar (äger själv en PZ85 och en ST60) brukar ju hävda att svärtan är det absoluuut viktigaste för en bra bild så då kan man ju vara lite ärlig och erkänna att vi har "gråare" svart än LCD-ägarna i ljusa rum?!
Nej. Ögat upplever inte alls samma svärta oavsett om TV:n är av eller på. Det är för mig ett väldigt främmande påstående... Kanske stämmer för din situation, dina displayer och ditt rum där du kan fundera på detta men för mig som far runt och kalibrerar i alla möjliga situationer har "svärtan" i en släckt TV inget att göra med vare sig den faktiska bildupplevelsen eller det fysiskt mätbara. Som jag klargjorde i den andra trådan är upplevelsen av svärta avhängt vilken nivå av ljus ögat träffas av i sammanhanget. En LCD med uselt kontrastförhållande, en skärmyta som är brun i släckt tillstånd och ett har en jolmig blågrå svärta, kan i rätt situation upplevas som fullständigt kolsvart så länge som ögat mättas av tillräckligt med ljus. En plasma i samma situation har inte ljusresurserna att mätta ögat med ljus och då ser vi att ytan reflekterar omgivningen som "grå" i det svarta. Mycket hänger därför också på bilden som används vid jämförelse. Det är ingen tillfällighet att demoslingor ofta har ljusa och färgmättade bilder. Skulle man dra på de mörkaste filmscenerna ur Harry Potter-filmerna i jämförelsen ovan skulle det vara uppenbart att plasman förvisso är "grå" pga reflektioner men att LCD:n inte längre sprutade på med ljus och ögat därför också skulle se den gråblå och svagt lysande svärtan. I den jämförelsen skulle de flesta plasma gå ut som segrare om "bästa svärtan". Och allt handlar om hur öga/hjärna uppfattar ljus i olika situationer.
Redigerat av Ringblixt, 04 juni 2013 - 08:13.
Postad 04 juni 2013 - 08:21
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Well, det viktigaste (tillsammans med bra insignal och inställningar) för bra bild/bildupplevelse är, oavsett displayteknik, ett bra (läs:ljuskontrollerat) rum. Kirrar man inte det så är det bara ett fall av olika grader av dåligt och ordet bra känns en bit bort... Jag har, och kommer aldrig, uppleva bättre bild från en display då jag går från ljuskontrollerat rum till icke ljuskontrollerat rum. Så, för att återknyta till en fråga från improwise, när kommer VT60 till sin rätt? Ungefär när alla andra displayer kommer till sin rätt. Med tillägget att det finns många displayer som aldrig kommer till sin rätt...
Redigerat av pacman, 04 juni 2013 - 08:25.
Postad 04 juni 2013 - 09:41
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Min tanke, som gjorde att jag postade i båda trådarna, var att de olika filterlösningarna som används av Samsung och Panasonic skulle ha olika inverkan på problemet. Det är väl trots allt till stor del därför dom finns, men som sagts av andra ovan så verkar de har rätt marginell effekt på dessa problem tyvärr, och skillnaderna mellan dem verkar rätt små.
En fråga, som så klart inte är helt lätt att besvara, hur mörkt måste det vara för att en VT60 ska komma till sin rätt gällande svärtan (i praktiken som tittare alltså)?
Så mörkt att inga reflektioner från lampor eller väggar syns. Min teve är tex vänd med baksidan mot fönstret. Jag kan titta på dagen om jag vill men med lite svårigheter då mina persienner är skitdåliga och släpper igenom solen.
Postad 04 juni 2013 - 09:45
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Absolut inte. Svärtan på min teve är rakt inte grå på dagen. Det gråa du ser är möjligen reflektioner från väggar. Det ska inte blandas ihop med den verkliga svärtan som en bra plasma kan producera.
Postad 04 juni 2013 - 11:34
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Så mörkt att inga reflektioner från lampor eller väggar syns. Min teve är tex vänd med baksidan mot fönstret. Jag kan titta på dagen om jag vill men med lite svårigheter då mina persienner är skitdåliga och släpper igenom solen.
Ok, men då är det överlag rätt mkt "projektorförutsättningar" då alltså som gäller även för plasma, att man i princip måste ha riktigt mörkt för att inte förlora bildkvalité. Jag hade annars vissa funderingar på att kanske skippa projektorn till förmån för en TV då det är lite mkt meckande i ett ljust vardagsrum med mörkläggning osv för att projektorn ska komma till sin rätt, men då tolkar jag det som att en del av de problemen gäller även för dagens plasmor då. Hade hoppats att så inte var fallet i riktigt så stor utsträcking som det verkar vara. Även om enigheten inte verkar total så verkar min "misstanke" om att svärtan påverkas mer av omgivningsljuset på plasmor än vad jag trodde vara berättigad, och att kravet på mörk omgivning kanske var mer omfattande än jag föreställt mig.
Redigerat av Unregistered1413, 04 juni 2013 - 11:43.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|