Vet någon om man kan få detta att funka genom automatik eller?
* Officiell tråd - InFocus SP4805 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 22 oktober 2004 - 23:59
Vet någon om man kan få detta att funka genom automatik eller?
Postad 23 oktober 2004 - 11:02
Jag ska få hem min projektor om några dagar eller så och skulle under tiden fixa allt annat så det är klart för montering! Så det jag har kvar är takfästet för projektorn. Det jag behöver veta för att kunna fixa denna är hur hålen sitter på undersidan och exakt vilka avstånd det är mellan dem osv. Är det någon som har dessa mått eller kan berätta var man kan få tag på dem, alltså en detaljerad skiss över hur projektorn ser ut på undersidan!
Vore väldigt tacksam om någon kan fixa detta till mig!
*EDIT*
Jag hittade allt jag behövde på infocus hemsida! Ska leta lite noggrannare i fortsättningen!
Redigerat av Unregistered2a1e3381, 23 oktober 2004 - 11:06.
Postad 23 oktober 2004 - 23:12
Är det någon som vet om man kan koppla in en DVD med HDMI och en HTPC med DVI på 4805an???
Finns det någon adapter med både DVI och HDMI på?
Jag lade in en beställning på en Philips DVP-900SA med HDMI utgång idag+att jag funderat på att bygga ihop en HTPC i framtiden.
MVH Gormo
Postad 24 oktober 2004 - 09:55
Varför köpa dvd spelare om du skall bygga en htpc????Tjenare
Är det någon som vet om man kan koppla in en DVD med HDMI och en HTPC med DVI på 4805an???
Finns det någon adapter med både DVI och HDMI på?
Jag lade in en beställning på en Philips DVP-900SA med HDMI utgång idag+att jag funderat på att bygga ihop en HTPC i framtiden.
MVH Gormo
Blir minst lika bra att köra dvd från htpc, tom bättre korrekt inställt!
Hade jag varit dig så hade jag avbeställt dvd'n om du ändå ska bygga en htpc, känns som bortkastade pengar annars.
Postad 24 oktober 2004 - 13:05
Det fungerade!!! Tack för det! Men när jag drar igång spel (har provat med flera)
och jag trycker på Auto image visar den bara 478 ändå.
Har aktiverat alla alternativ i MS dashboard.
Ska det vara så?
Postad 24 oktober 2004 - 13:50
Både morsan o syrran + min flickvän ska kunna sätta på en film när jag är borta.

Och mitt data rum ligger just utanför biorummet så jag tyckte att jag skulle kunna ha den datorn som både dator och HTPC om jag köper till lite prylar typ nytt ljudkort.
Jag vill kunna använda min projj med så många källor som mjöligt typ PS2,boxer,dvd,HTPC och om jag ändå ska köpa en HDMI adapter till min Infocus
så tänkte jag höra om det finns en adapter eller splitter som tar HDMI+DVI in och en gemensam HDMI eller M1 ut till projjen.
Mvh Gormo
Postad 24 oktober 2004 - 14:49

när jag kör in en bränd film i dvd'n så står projjen och hoppar på setting up image
men det kommer aldrig någon bild

för att va säker så har jag provat olika skivor och filmer även hemma hos polare på deras tv apparater och det funkar som sagt kanon , men min infocus vill inte visa nån bild?

Postad 24 oktober 2004 - 18:21
Då hade jag rekommenderat att köpa en dvd med komponent utgång och köra via dvi från datorn.Grejen är den att det är inte bara jag som kollar på film hemma hos mig.
Både morsan o syrran + min flickvän ska kunna sätta på en film när jag är borta.![]()
Och mitt data rum ligger just utanför biorummet så jag tyckte att jag skulle kunna ha den datorn som både dator och HTPC om jag köper till lite prylar typ nytt ljudkort.
Jag vill kunna använda min projj med så många källor som mjöligt typ PS2,boxer,dvd,HTPC och om jag ändå ska köpa en HDMI adapter till min Infocus
så tänkte jag höra om det finns en adapter eller splitter som tar HDMI+DVI in och en gemensam HDMI eller M1 ut till projjen.
Mvh Gormo
Postad 24 oktober 2004 - 19:03
Hjälp!
nu har jag fått bekymer??
när jag kör in en bränd film i dvd'n så står projjen och hoppar på setting up image
men det kommer aldrig någon bildljudet därämot funkar , för att va säker på skivan och bränningen så slog jag på tv'n och där va det bild.
för att va säker så har jag provat olika skivor och filmer även hemma hos polare på deras tv apparater och det funkar som sagt kanon , men min infocus vill inte visa nån bild?

Postad 26 oktober 2004 - 12:05

Inte nog med det:
InFocus ScreenPlay 5700 tog hem kategorin i 20.000:- - 40.000 kronors kategorin och ScreenPlay 7205 i 40.000 - 67.000 kronors kategorin.

Fredrik
InFocus
Postad 26 oktober 2004 - 16:47
Dom har verkligen dumpat priset på 4805:an. Undrar om dom har mängdrabatter när dom köper in eller om dom "ful-importerar" förbi den svenska generalagenten?13.995kr på komplett.se
Det är ett ruskigt lågt pris!
Postad 28 oktober 2004 - 20:50
Ville bara dela med alla att InFocus ScreenPlay 4805 tog hem priset i WHAT HI-FI? SOUND AND VISION AWARDS 2004 "Best projector" kategori under 20.000:- i England.
Inte nog med det:
InFocus ScreenPlay 5700 tog hem kategorin i 20.000:- - 40.000 kronors kategorin och ScreenPlay 7205 i 40.000 - 67.000 kronors kategorin.
Fredrik
InFocus
Ja Infocus gör ju onekligen bra projektorer

Grattis till utmärkelserna.
Postad 29 oktober 2004 - 00:21
Kör med svideo nu från en pioneer 535, men det håller ju inte

Har en tv tuner på DVI ingången nu. så det lutar åt komponent på den nya dvd´n.
Lönt att byta upp sig till en pioneer 575??
/ Mikael
Postad 29 oktober 2004 - 07:11
Är det någon som kört 250 timmar på sin maskin och gjort "dammservice" på den ännu? Är nyfiken på hus skitigt filtert var och om man bör göra tätare kontroller än 250 timmar?
Postad 29 oktober 2004 - 16:19
Jag fick hem min projektor idag och har monterat den i taket! Jag kalibrera projektorn/duken efter logo skärmen så att den fyller ut hela duken. Nu är problemet att när jag kopplar in s-video sladden från datorn(dvi sladd på väg) så är bilden mindre (ca 2dm) än logo skärmen. Varför är det så här? Jag kan iof zooma ut bilden men då hamnar ju bilden helt fel jämfört med duken, bilden 2,3dm för långt ner.
Vad ska jag göra? kommer den att fylla ut hela bilden via dvi(som logo skärmen)?
Eller måste jag flytta ner duken bara för detta (mycket jobb + att duken kommer för lågt)?
Jag har testat alla olika lägen, 16:9, native, 4:3. Ingen fyller ut bilden. Kan det vara datorn som är boven i dramat?
vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!
man kan kanske testa koppla in en dvd spelare och se om det är samma problem.
Redigerat av Unregistered2a1e3381, 29 oktober 2004 - 16:19.
Postad 29 oktober 2004 - 18:31

+
Lågt fläktljud
Detaljerad, färgrik bild
Fabriksinställda inställningar som inte behöver mycket justering
-
Behöver totalt mörker

Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 29 oktober 2004 - 18:32.
Postad 29 oktober 2004 - 19:33
Lågt fläktljud
I jämförelse med vad? En traktor?

Jag tycker infocus 4805 har en kanonbild för det priset, men en av anledningarna som gör att jag eventuellt inte köper den är pga dess i mitt tycke HÖGA fläktljud.
Postad 29 oktober 2004 - 22:23
Man lyssnar bara på fläkten i början sen blir det som en vanesak man hör inte den efter ett tag . men visst nog hade man tackat ja till en tystare..Lågt fläktljud
I jämförelse med vad? En traktor?![]()
Jag tycker infocus 4805 har en kanonbild för det priset, men en av anledningarna som gör att jag eventuellt inte köper den är pga dess i mitt tycke HÖGA fläktljud.

Postad 29 oktober 2004 - 22:42
Med risk för att bli tjatig...Man lyssnar bara på fläkten i början sen blir det som en vanesak man hör inte den efter ett tag . men visst nog hade man tackat ja till en tystare..
Lågt fläktljud
I jämförelse med vad? En traktor?![]()
...är det ingen som byggt en husbox till 4805:an och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Postad 30 oktober 2004 - 13:21
Inte för att jag skulle vilja, eller rekommendera någon att göra det. Men vet någon om någon som modifierat kylningen i 4805'an för att få den tystare? Utbyte av fläktar osv? Hade ju varit intressant att ta del av om inte annat. Och kanske något att överväga när garantin har gått ut...
Postad 30 oktober 2004 - 22:19
Du har iallafall garanti, så det är bara att lämna in. Hoppas du får en snabb behandling av den.
Postad 31 oktober 2004 - 12:55
jo det e ju sant , riktigt så illa som jag utryckte mig är det väl inte.merry: tråkigt, men sånt händer. Även en proj för 100.000:- kan gå sönder. En bil för 1 miljon kan också gå sönder.
Du har iallafall garanti, så det är bara att lämna in. Hoppas du får en snabb behandling av den.
det är bara det att de hände ju precis då man slog i gång en rulle på lörda kväll (klart man blir vansinnig) men nu har jag sansatt mig

Postad 01 november 2004 - 08:08
jag har fortfarande problem med att vissa ljusa nyanser brusar väldigt kraftigt. Detta upplevs oftast i himmelspartier, men det är inte de allra ljusaste färgerna detta fenomen uppstår på, så det verkar inte vara överstyrning.
Vet någon vad det kan bero på, och finns det något sätt att avhjälpa problemet?
F.ö. så kör jag med interlaced komponent ifrån en Pioneer DVD-470.
Mvh / Simon
Postad 01 november 2004 - 10:36
Har du testat någon annan projektor med samma signal för att se om samma problem uppstår?
nu har jag fått bekymer??
men det kommer aldrig någon bildljudet därämot funkar , för att va säker på skivan och bränningen så slog jag på tv'n och där va det bild.
Verkar ju oenkligen vara något i egenskap av dina brända DVD källor som 4805:an inte gillar.
Fredrik
InFocus
Postad 01 november 2004 - 10:46
Den inbyggda de-interlacern gör ett bättre jobb än någon annan extern de-interlacer jag sett hittills i en inbyggd DVD spelare, även via DVI signal.Är det stor skillnad mellan DVI och komponent till 4805an?
Kör med svideo nu från en pioneer 535, men det håller ju inte![]()
Har en tv tuner på DVI ingången nu. så det lutar åt komponent på den nya dvd´n.
Lönt att byta upp sig till en pioneer 575??
/ Mikael
Fast skall du matcha DVI skärpe/renhetsmässigt, så får du nog upp på en komponent signal, och denna då interlaced.
Om du har en 4805:a och står i valet och kvalet mellan att köpa en komponent spelare med eller utan progressive komponent, spara pengarna och köp en utan.
Vad gäller DVI måste du nog själv testa. Vissa föredrar DVI:ns renhet i bilden, trots att de-interlacingen i de flesta fall är skrämmande undermålig, även på DVD spelare över 10.000:-..
Fredrik
InFocus
Postad 01 november 2004 - 16:28
Jag är alldeles ny på forumet, men har läst hela SP4805 tråden..pust.
Har precis köpt en 4805 med Pioneer 470 DVD spelare.
Valde mellan Panasonic PTA 700an och Infocusen men valde den senare tack vare renare bild och bättre färger.
Jag har ett par frågor, som kanske du Fredrik på Infocus kan svara. (Ni rävar kanske tyckter dom är dumma, men må så vara.)
1. Jag valde 4805an trots att jag ser lite regnbågsflimmer. I butiken var det inte så störande, men efter en hel kväll framför duken, känns det lite jobbigt. Finns det något man kan göra för att minska detta? Går det, till exempel, helt teoretiskt, att byta till ett snabbare färghjul?
2. Du Fredrik säger att man skall låta projektorn står för för bearbetningen och köra interlaced från spelaren. Jag tycker att 470 ger en ljusare bild (trevligare) bild när jag låter den skapa den progressiva bilden än om jag kör interlaced.
Behöver jag göra något på projektorsidan för att den skall ta emot den progresiva signalen eller stänger den av sin krets om den känner att det kommer en progressiv signal? (Jag kör via komponentanslutningen)?
Tack på förhand.
Postad 01 november 2004 - 16:33
jag får ochså en ljusare och typ klarare bild via proggresiv komp , men bilden slår även över på nå vis. så jag föredrar interlaced.Hej på er,
Jag är alldeles ny på forumet, men har läst hela SP4805 tråden..pust.
Har precis köpt en 4805 med Pioneer 470 DVD spelare.
Valde mellan Panasonic PTA 700an och Infocusen men valde den senare tack vare renare bild och bättre färger.
Jag har ett par frågor, som kanske du Fredrik på Infocus kan svara. (Ni rävar kanske tyckter dom är dumma, men må så vara.)
1. Jag valde 4805an trots att jag ser lite regnbågsflimmer. I butiken var det inte så störande, men efter en hel kväll framför duken, känns det lite jobbigt. Finns det något man kan göra för att minska detta? Går det, till exempel, helt teoretiskt, att byta till ett snabbare färghjul?
2. Du Fredrik säger att man skall låta projektorn står för för bearbetningen och köra interlaced från spelaren. Jag tycker att 470 ger en ljusare bild (trevligare) bild när jag låter den skapa den progressiva bilden än om jag kör interlaced.
Behöver jag göra något på projektorsidan för att den skall ta emot den progresiva signalen eller stänger den av sin krets om den känner att det kommer en progressiv signal? (Jag kör via komponentanslutningen)?
Tack på förhand.
Postad 01 november 2004 - 16:55
I 4805:ans fall, sätt på ett ND filter för att minska ljusstyrkan.1. Jag valde 4805an trots att jag ser lite regnbågsflimmer. I butiken var det inte så störande, men efter en hel kväll framför duken, känns det lite jobbigt. Finns det något man kan göra för att minska detta? Går det, till exempel, helt teoretiskt, att byta till ett snabbare färghjul?
Fredrik
InFocus
Postad 01 november 2004 - 16:58
Om din bild är rätt kalibrerad på interlaced, så borde progressive ge en ljusare (boostad) bild.jag får ochså en ljusare och typ klarare bild via proggresiv komp , men bilden slår även över på nå vis. så jag föredrar interlaced.
Ett otränat öga skulle nog kalla den, ja, bättre (klarare). Fast på lågdagrar kommer din svärta (brightness) med stor sannolikhet stå för högt.

Fredrik
InFocus
Postad 01 november 2004 - 19:16
Har haft samma problem jag med. Vissa personer behöver lite "avvänjningstid" med dlp:er. Efter detta har man vant sig vid den typ av bild som dlp ger och tröttheten avtar. Det kanske låter helflängt, men faktum är att för många funkar det så.1. Jag valde 4805an trots att jag ser lite regnbågsflimmer. I butiken var det inte så störande, men efter en hel kväll framför duken, känns det lite jobbigt. Finns det något man kan göra för att minska detta? Går det, till exempel, helt teoretiskt, att byta till ett snabbare färghjul?
Säger inte att det är såhär för alla som har problem men för vissa är det alltså så. Vi får hoppas att du är en av dem helt enkelt.

Postad 01 november 2004 - 21:33
Jag får en hel del gröna flimrande pixlar över hela skärmen när jag försöker köra upplösningar över 848x480. Vad beror det på? Går det att göra något åt?
Har InFocus 4805, HTPC (nVidia Geforce 4 ti 4600, 2,54Ghz, 512M) och använder PowerStrip.
800x600 fungerar som högsta upplösning som inte är 16/9, spelar heller ingen roll om jag kör 16 eller 32-bitars. Gäller alla upplösningar, både standard och lite mer "udda" varianter. Alla pixlar flimmrar inte, utan det är samma pixlar som är flimmrar grönt av/på hela tiden. Det är rätt många. Gissar på ca 500, och alltid dubbelpixlar, alltså 2 i bredd........
Har fått förslag på att
Fungerar inte. Ett annatbocka för "ultra fine granularity" under advanced options i powerstrip.
Jag har en 4 meters Supra DVI, så det är det nog inte heller.Kan det vara en DVI-kabel som är över 5m eller av dålig kvalitet?
Några förslag?
Postad 02 november 2004 - 08:20
Finns ju en del att välja på där och jag vet inte vad de gör egentligen..
Postad 02 november 2004 - 13:12

Min nuvarande DVD-spelare, en Pioneer 454 saknar komponent ut, och har bara s-video och RGB. Jag vill knappast köra s-video till projjen och konvertering av RGB-signalen verkar ju mer komplicerat och kostsamt än att köpa en ny spelare, så jag funderar på att köpa en Pioneer 370 (i och med att den har komponent ut, och PS som jag iofs ändå inte har tänkt använda) ihop med projjen.
Finns det någon anledning att inte köra 4805 + Pioneer 370 via komponent?
Sen vill jag undvika takmontering och funderar på att placera projen på en hylla på väggen istället, och hyllan skulle vara placerad strax ovanför/bakom sittpositionen. Hyllan skulle ändå behöva sitta så pass högt att klåfingriga småbarn inte kommer åt dyrgripen, vilket skulle innebära att jag nog måste lägga projektorn upp och ner på den. En polare som har en 4805 har just nämnt att han upplevt ganska stor skillnad i ljudnivå beroende på hur han placerat projektorn. Det jag är lite oroad för är vad en placering upp och ner på en hylla innebär för ljudnivån.
Är det dumt att ha projektorn upp och ner på en hylla ur ljudhänseende? Kan det innebära att den låter mer än om den skulle vara takmonterad eller stå rättvänd på en hylla?
Alternativt tänkte jag bara ha den löst och ställa fram den på nåt när man ska kolla på film, tills jag kommit fram till en optimal fast placering.
Om man bortser från initiala inställningar och grundläggande tweakning som man väl bara gör en gång, och kabeldragning, finns det några nackdelar eller problem med att plocka fram och koppla in projen varje gång man ska använda den (max ett par gånger i veckan)?
I och med att jag bor typ 50 meter från Sontec här i Sthlm funderar jag på att göra inköpet där. Nu är det här iofs lite OT, men folk verkar generellt vara nöjda med deras service, så jag tänkte dubbelkolla det.
Har någon något negativt att säga om Sontec (hoppas inte det

Postad 02 november 2004 - 13:46
Finns det någon anledning att inte köra 4805 + Pioneer 370 via komponent?
Såvida inte denna spelare skulle ha ovanligt dålig interlaced komponent signal av någon anledning, så nej.
Är det dumt att ha projektorn upp och ner på en hylla ur ljudhänseende? Kan det innebära att den låter mer än om den skulle vara takmonterad eller stå rättvänd på en hylla?
Det enda jag kan tänka mig är vibrationer från eventuell "platta" som projektorn står på. Med takfäste eliminerar du liksom den "stora" fysiska kontakten med omgivningen på ett bra sätt.
Tänk också på att rättvänd skjuter projektorn 27.8 % av bildens höjd ovanför mitten på linsen, så med andra ord om du har en bild som är cirka 2 x 1.1 m, och har projektorn rättvänd/vinkelrät 1.5 meter från marken, så kommer din nederkant på bilden att börja på cirka 1.8 meters höjd (väldigt högt med andra ord

Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 november 2004 - 13:46.
Postad 02 november 2004 - 14:34

Postad 02 november 2004 - 15:00
Blir också lite fundersam på det här med hur projjen skjuter bilden. Jag har som tur är ett dedikerat biorum. (följde med huset) Takhöjden är ganska precis två meter upp till akustiktaket och ytterligare 5 cm till betongtaket.
Jag har moterat projjen på ett 15 centimeters fäste i taket. Överdelen av duken börjar 10 centimer under akustiktaket.
Med tanke på det som Fredrik säger så hamnar min bild utan tiltning och keystone justering på tok för långt ner. Jag funderar på att byta fäste och försöka få projjen så nära taket som det bara går, men helt utan keystonekorrigering klarar jag mig inte utan.
Oavsett hur jag monterar projjen, i taket eller på ett bord är jag tvungen att köra med keystone.. lite synd. Jag har i och för sig inte tänkt så mycket på att bildkvaliten blir sämre med keystone... Får nog kolla på detta..
Skulle lenshift lösa detta problem?
Postad 02 november 2004 - 15:45
Postad 02 november 2004 - 18:44

Är mycket sugen på en 4805:a men är lite osäker på var jag ska ha den i vardagsrummet, rummet är 6x3.6 meter och som jag har "hemmabion" nu har jag tv:n mot långsidan, funderar på att ha duken bakom tv:n men det kanske blir lite för litet avstånd för att det ska bli bra bild? Tips!?
Om jag smörar lite för regeringen så kan jag nog få ha duken på kortsidan men vad är då att föredra? Om jag säger att tittarpositionen blir på ca 4.5 meter, vart blir bäst att ha projjen då? ska ha den takmonterad. Framför elller bakom soffan, tänkte både ur bildsynpunkt och "oljudssynpunkt" från projektorn.
Kanske bra att jag berättar att duken ska vara ca 2 m bred.
Mycket tacksam för svar
Redigerat av Rulleking, 02 november 2004 - 18:45.
Postad 02 november 2004 - 19:19
Var nere hos min handlare och fick Z3:an demad men även 4805:an
Först ut blev z3:an hur fin bild som helst.
Sedan skiftade vi till 4805:an och det vart ett enormt tryck i färgerna, vilken bild altså

Valet blev enkelt, det blev en infocus

Får hem den på torsdag ...
Postad 03 november 2004 - 13:17
jag undrar om någon annan har problem med det fenomen jag beskrivit tidigare,
dvs att vissa väldigt ljusa nyanser (inte de allra ljusaste dock) brusar väldigt kraftigt på 4805:an??
Det uppstår som sagt främst på himmelsscener vid ljus-ljus-blått, och även på ljus-gult.
Vad jag förstått så ska väl s.k. DLP-brus främst framträda på mörka nyanser?!
Frrrreeeddddrriiikkk, vad säger du, är detta ett fenomen man ska leva med på denna projektor, eller borde jag ta med mig projektorn till affären så att de kan ta en titt på den?
Mvh / Simon
Postad 03 november 2004 - 13:29
Gör för all del en factory reset med.
Jämför gärna också med annan DLP i samma prisklass.
Och testa att byta DVD spelare (källa) med.
Kanske kabel mellan DVD och projektor också..
Fredrik
InFocus
Postad 03 november 2004 - 15:50
Vad gäller white-peaking så brusar det fortfarande när den är ställd på noll.
Mvh / Simon
Postad 03 november 2004 - 16:04
Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 november 2004 - 16:07.
Postad 03 november 2004 - 16:05
Gå då vidare till steg 2, 3, 4 och/eller 5 i mitt tidigare inlägg.
Fredrik
InFocus
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar