Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *

1887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 april 2005 - 12:13

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
lunkens.

Nu är vi ju duk-OT, men ok då:

I rum med ljusföhållanden liknande dina blir det bäst uppifrån & ner:

1. Firehawk (Saknar konkurrens om inte rummet är kolsvart.)
2. Sony Chromavue (Specialanpassad för HS-50)
3. Projecta High Contrast S (Det är väl den du har?)
4. Grå dukar med negativ gain. (En del gillar dock inte den gråa "vitan".)
5. Vit duk med positiv gain t.ex Da-Lite High Contrast. (Urtvättad svärta, men bra tryck.)
6. Vanliga matta vita dukar. (Både sämre svärta och mindre tryck än +gaindukar.)

Denna rangordning är förstås i fas med min smak, jag föredrar kontrastrika bilder.
Höggaindukarna kan ibland dras med viss "shine" dvs att det glittrar lite i vissa av
partiklarna som duken är belagd med. De kan också "hotspotta" något i vissa fall.
Jag tycker dock vinsterna överväger nackdelarna. ;)

My two cents...

Mvh

Postad 22 april 2005 - 17:33

Unregistered5b60ce3b
  • Unregistered5b60ce3b
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Har suttit o försökt få igång 1080i via HDMI från min HTPC nu ett tag, 720p funkar fint men bilden blir ju som alla vet blankad längs kanterna.

i 1080i så blir bilden skumm...den lixom seperar de tre färgerna på nåt sätt o sprider ut dem lite på vertikalen, svårt o beskriva riktigt, sen när jag sitter o pillar runt med olika frekvenser o upplösningar så ibland träffar jag en som inte funkar och då blir det svart bild och det händer att windows inte backar tillbaka och jag får springa o hämta monitorn för att se nåt så man kan ställa tillbaka bilden ;)

Hur ska jag ställa in windows / powerstrip o liknande för att få en fin bild i 1080i via DVI>HDMI ???

Postad 22 april 2005 - 22:06

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Coolt med priser på siter från flera länder inm Eu.

19474:- för sony hs-50 från tyskland.. Det är ju bara att slå till.
3/5 stod det att dom skulle få in dom.

Postad 22 april 2005 - 23:28

squeeze
  • squeeze
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hur är det med barnsjukdomarna på HS-50:n. Är dom fixade nu eller är det inte värre än att man kan leva med dessa?

* Alignmentfel på panelerna.
* Overscan på 720P.
* Mer fel/brister?

Vad rekommenderas som duk om man kör i ett normalt vardagsrum med lite ströljus/bakgrundsbelysning? Är det värt att satsa på 0.8 gain eller liknande? Måla egen grå duk eller skiva?

Om nu 720P-"problemet" inte går att fixa, vad ska man då köra med för upplösning och signaltyp för att få bästa resultat?

Som läget är nu är tanken att mata signalen från en Pioneer DVD med komponent 576P, men framöver blir det nog HTPC (1080i?).

Om man sätter projjen ca 30cm från taket är det då möjligt att lensshifta ner bilden så att överkanten på bilden kommer ca 80cm från taket?

Utan att gå för djupt in på extrema detaljer; Hur prisvärd är egentligen HS-50:n? Jag menar, man får ju tex en Z3:a för nästan halva priset. Lägger man till några tusen så får man ju grymma DLP-projjar osv. Som det sas i början vid lanseringen av HS-50:n så skulle ju denna projje leverera bilder som endast 50kkr+ DLP:er klarade och på köpet slippa RBE.

Många frågor som har tagits upp tidigare. Hittar dock inga svar. Hoppas därför att någon/några kan reda ut det här en gång för alla.

Postad 23 april 2005 - 01:01

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Nu är vi ju duk-OT, men ok då:

I rum med ljusföhållanden liknande dina blir det bäst uppifrån & ner:

1. Firehawk (Saknar konkurrens om inte rummet är kolsvart.)
2. Sony Chromavue (Specialanpassad för HS-50)
3. Projecta High Contrast S (Det är väl den du har?)
4. Grå dukar med negativ gain. (En del gillar dock inte den gråa "vitan".)
5. Vit duk med positiv gain t.ex Da-Lite High Contrast. (Urtvättad svärta, men bra tryck.)
6. Vanliga matta vita dukar. (Både sämre svärta och mindre tryck än +gaindukar.)

Denna rangordning är förstås i fas med min smak, jag föredrar kontrastrika bilder.
Höggaindukarna kan ibland dras med viss "shine" dvs att det glittrar lite i vissa av
partiklarna som duken är belagd med. De kan också "hotspotta" något i vissa fall.
Jag tycker dock vinsterna överväger nackdelarna. :)

My two cents...

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

hmmm... Jag har förstått att du e rätt haj på just dukar o dyl. :lol:

Nyligen var jag inne hos The Rock o kolla på HS50 vs AE700, och båda demades på en vit duk (gain 1.0), men att påstå att HS50 har typ urtvättad svärta el sämre, va har då AE700??? ;)

Sen e den stora fråga va du själv jämför mot??? en HS50 + Vit (gain 1.0) duk mot en Marantz VP-12S2 + Stewart Firehawk duk typ mer än 100.000 pix dyrare...
Alla e vi inte föda som "pojken med guldbyxorna"... :D

Redigerat av NightRabbit, 23 april 2005 - 01:02.

Postad 23 april 2005 - 09:01

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag svarade på frågan:

Jag undrar vilken duk som är att föredra under sedda förhållanden. Förutom just FireHawken då  då den har egenskapen att kosta något mer än vad jag anser mig ha råd med just nu.
Den som har tips eller kommentarer om detta får gladeligen ge mig dessa

Firehawk är det bästa valet om rummet inte är ljuskontrollerat. Punkt slut.
Alternativen jag listar uppifrån & ner är billigare och i mina ögon sämre.

Att snåla på dukbiten, i synnerhet till en så bra proj som HS-50 är, tycker jag
är lite samma sak som att ha någon fin ljud-elektronik, kanske Meridian eller annat
kanonfabrikat och sedan använda den med högtalare man byggt själv av gamla
överblivna element från garderoben, eller med högtalare från Konsum.

Sen e den stora fråga va du själv jämför mot???

I det här fallet jämförde jag HS-50 med sig själv på olika dukar, vad annars?
Tycker att det är en fantastisk proj som förtjänar en riktigt bra duk att skjuta på.

Marantz VP-12S2 + Stewart Firehawk duk typ mer än 100.000 pix dyrare...

Det är vad jag själv använder och min närmaste referensram för tillfället.
Det hade inte fungerat lika bra med en vit duk, eller med en vanlig grå duk.
För den delen, om jag hade valt en ramspänd duk hade det stannat runt 50k
sammanlagt för både projektor & duk. Har inte betalat nypris för Marantz:en. ;)
Skillnaden mot en HS-50+ramspänd FH är inte jättestor då, eller hur...

Mvh

Redigerat av Unregistered1cce7aeb, 23 april 2005 - 10:24.

Postad 23 april 2005 - 10:42

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Egentligen vill jag inte erkänna att frågor om duk till HS50 är helt OT. Frågan är ju direkt relaterad till just HS50 och är därför intressant, liksom tex filter (rödfilter osv) :D

Tack för svaret iaf Getskägg.

Jag hade gärna köpt en firehawk om inte priset hade vart det 3dubbla mot en projecta grå +1.0. Det får bli en senare uppgradering. Sedan är en nackdel med firehawken att den inte går att få på rullduk utan "måste" ramspännas.

Har suttit o försökt få igång 1080i via HDMI från min HTPC nu ett tag,  720p funkar fint men bilden blir ju som alla vet blankad längs kanterna.

i 1080i så blir bilden skumm...den lixom seperar de tre färgerna på nåt sätt o sprider ut dem lite på vertikalen, svårt o beskriva riktigt, sen när jag sitter o pillar runt med olika frekvenser o upplösningar så ibland träffar jag en som inte funkar och då blir det svart bild och det händer att windows inte backar tillbaka och jag får springa o hämta monitorn för att se nåt så man kan ställa tillbaka bilden ;)

Hur ska jag ställa in windows / powerstrip o liknande för att få en fin bild i 1080i via DVI>HDMI ???

<{POST_SNAPBACK}>

På tal om detta med skalningsproblem eller hur man nu skall benämna det. Om du nu kör från din dator (HTPC). Så kör du med fördel VGA till projektorn då kan du köra 720p pixelmappat. Det är den enda signalen HS50:an tar utan att få overscan/underscan?. Vill du inte lägga massa pengar på kabel finns det billiga sådana kablar från roline, din lokala datorhandlare har säkert en. 10m ca 200-250kr. Samma kabel på hembiobutik (undviker och säga vilken) kostar 795.- alltså ett bevis på att hembiobutiker ibland tar kraftigt överpris för produkten enbart för att det är "hembio". VGA är ju som bekant en mycket vanlig kabel i datorsammanhang :). Kvaliten skall vara ypperlig. Mer info om detta finns väl över hos våra grannar i väst www.avsforum.com

/Kristofer

Postad 23 april 2005 - 10:52

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Ursäkta?

lunkens:
Sedan är en nackdel med firehawken att den inte går att få på rullduk utan "måste" ramspännas.

Sån här har jag:
https://www.prisjakt...=35936&pic=.jpg
Stewart Firehawk i motoriserat tab-tension-utförande är inte helt billigt, kanske.
(Att säga att det inte finns Firehawk som rullduk är väl däremot inte helt sant?)
Fördelen är ju att den har högre WAF, vilket kan vara en stor fördel för somliga.

Mvh

Postad 23 april 2005 - 11:57

Unregistered411883f8
  • Unregistered411883f8
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
andy76q

Var hittar du den till detta pris?

//Tompa

Postad 23 april 2005 - 15:47

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

andy76q

Var hittar du den till detta pris?

//Tompa

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.mindfacto...4296?pid=idealo

Postad 24 april 2005 - 18:48

squeeze
  • squeeze
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Ingen som kan svara på mina ovanstående frågor, eller handlar tråden om dukar nu?

Postad 24 april 2005 - 20:07

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Ingen som kan svara på mina ovanstående frågor, eller handlar tråden om dukar nu?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja du, jag undrar oxå om detta, har frågat om det tidigare om det kvarstår något om dessa problem på dom nya maskinerna.

Har inte fått någon respons på detta, så jag får väl bara vänta på att få tillbaka min från service så jag kan konstatera om sony kan lösa dessa problem.
Väntar på att få mitt aligment fel fixat samt nya firmwaren mot 720p problemet.

Tills dess så hoppas jag att någon av dom som har fått sin proje nyligen kan rapportera hur det är på deras projektorer.

Postad 24 april 2005 - 22:17

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Oops.

Sorry för OT:n, squeeze. Kompulsivt duk-postande. ;)

Mvh

Postad 25 april 2005 - 06:05

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Jag köpte en sony av nya batchen? här förra veckan. Men har inte kopplat upp den än så jag kan inte verifiera om felen är tillrättade eller inte. Men vi kan ju alltid hoppas :D

Det är ju sommar snart, kanske det är läge att skicka in sin projje till kalibrering då ;)

Postad 25 april 2005 - 17:23

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Hallå.

Har fått hem min sony nu och kan säga att det är helt klart godkänt nu, dock så ligger den gröna pixeln en aningen uppåt nu, men helt klart en förbättring från tidigare.Tomas på inside service fick in endast 4st idag och det var bara min som va bra.
Dom andra led nu av en pixelförskjutning på den horisontiella biten nu istället.
Detta är ju som sagt synligt på min oxå, men ytterst marginellt, måste titta på ca 15cm avstånd.
Men dom andra va tydligen så risiga så tomas skickade tillbaka dom till Belgien.

Och ingen uppdatering på 720p blankningen heller.

Mvh
Andreas

Postad 25 april 2005 - 19:22

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
andy76q: Suuurt! ;) Jaja, då kanske man ska vänta med att skicka in ens proje då. Jobbigt om det blir VÄRRE menar jag. Jag lider inte så mycket av det lilla på min. Men hade de inte lagt in en nyare mjukvara i din alltså, eller? Overscan istället för blankning menar jag. ;) Hur länge var din projektor inne på service?

Postad 25 april 2005 - 20:45

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Det va riktigt surt.. Vet inte riktigt vad dom pysslar med på sony fabriken.
Ska det vara så himla svårt att få till bra?

Den blev iväg skickad dagen innan påskhelgen.

Men min är helt godkänd nu ivf. Klart man skulle vilja att den helt 100%, men det kanske man bara kan uppnå i sina drömmar.
Trodde jag skulle få den nya firmwaren men tydligen inte?
Varför vet jag inte, men antar att det är något man får ta lite längre fram.
Kanske jag är så pass kräsen att jag begär en ytterligare fix på panelerna, men skulle vilja se på en annan projektor och jämföra med, men om jag jämför med min sanyo z3:a så är den enligt mig bättre.

Och provade med rödfiltret oxå, och undrar hur man ska kunna få det att funka?
Blev ju bara rött rött och rött hur man än gjorde.
Kanske någon kan tipsa på hur man ska göra med rödfilter.?

Mvh
Andreas

Postad 25 april 2005 - 22:19

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
lite surt andy76q sony borde ju testa projjarna efter dom fixat dom. som du säger att dom på inside fick skicka tillbaka dom flesta låter ju konstigt känns ju som att sony belgien inte ens tittade efter dom hadde fixat panelerna.

nä du får ta och flytta ut Z3:an och sätta in HS50:n i sovrummet ;)

Redigerat av ZoomAir, 25 april 2005 - 22:20.

Postad 25 april 2005 - 22:20

squeeze
  • squeeze
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
andy76q:
Det var tråkigt att höra att dom inte lyckats fixa projektorn perfekt. Vore intressant att veta hur många projjar som har alignmentfel på panelerna. Är risken att få en projje med felet "bara" 5% skulle man ju kunna chansa.

Angående uppdatering av firmwaren så kan man ju misstänka att Sony gör som många andra elektorniktillverkare att dom skiter i buggarna och släpper en HS-60 nästa år iställlet med uppdaterad firmware och ett par andra förbättringar, precis som tex D-Link gör med sina routers ;) (D-Link säljer produkter som inte fungerar och tvingar kunden att köpa ny som är uppdaterad).

Vilken upplösning och källa kan man mata HS-50:n med för att få bästa bild som inte har overscan-problemet?

Är problemen med HS-50:n så pass stora att man i princip kan utesluta denna projektor? Av alla recensioner att döma verkar det ju vara en toppenprojje som klår det mesta på marknaden.

Är lite dåligt uppdaterad på dom senaste projektorerna. Senaste projektorerna jag såg var Sony VW11HT som (enligt mig) leverade en mycket bra bild. Såg även Marantz VP-12S2 som var något i hästväg. Hur står sig HS-50:n mot dessa?

Postad 25 april 2005 - 22:30

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
ingen som sitter på en hs50:a och bor i närheten utav Västerås så man kan kolla och jämföra lite med detta om pixlarna?
Visst, jag är nöjd som det är men klart man skulle vilja se hur andra har det på sina projar kontra sin egen.

Och om nu inte sony i belgien har kollat projektorerna efter service så undrar man ju hur dom jobbar?

Mvh
Andreas

Postad 26 april 2005 - 07:16

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hej
Hur skall man nu våga beställa en HS50 när man hör att det fortfarande är problem. jag har väntat länge nu och kommer att behöva byta ut min gamla philips mycket snart. Inte ett lätt val när Sony strular som dom gör ;) Skall man våga hoppas på något nytt och mindre problem fyllt snart dyker upp? Det känns dock långt till hösten, det kan ju bli en regnig sommar.

Postad 26 april 2005 - 10:18

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

WOHOW, min HS50 anlände idag efter ca 2½ månaders väntan ;)

beställd från Pipro.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, vi fick in en pall från SONY efter lång väntan, men tyvärr räcker den inte till alla som beställt och väntar på leverans. Kan tyvärr inte göra mer än att beklaga att SONY inte lyckas leverera enheter trots att det gått flera månader sedan modellen introducerades. T.om. Panasonic hade högre tempo i sina leveranser när AE700an introducerade, och det säger en hel del...

Mvh PIPRO Sverige

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske det börjar lossna nu hos SONY, för vi får in ytterligare en sändning denna vecka, tror till och med att det var så pass många att några inte är sålda ännu, även om de inte lär stanna i vårt lager länge skulle jag tro ;)

Hur det står till hos andra återförsäljare har jag dock inte exakt koll på av naturliga skäl.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO Sverige

Postad 26 april 2005 - 11:24

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0
Tycker det är fruktansvärd hysteri kring pixel alignment här, så länge det inte är mer än en pixel tycker jag inte att det är någon sak......man ser det ändå bara om man går "för nära" duken!

Jämför själva med tv apparaterna (av flera typer,tex crt och plasma) som har pixlarna för röd,grön och blå placerade BREDVID varandra och inte ovanpå alls!
Dessa ger ju mycket bra bild.....eller hur????

Postad 26 april 2005 - 12:10

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

även om de inte lär stanna i vårt lager länge skulle jag tro

Tror ni på Pipro får ta ner priset lite ;)

Titta t.ex. på digitalo.de som ligger under 20,000:- ( även om dom inte har den i lager ännu )
Men just nu sitter ni med trumf på handen eftersom ni har den i lager ;)

Redigerat av ljudnisse, 26 april 2005 - 12:19.

Postad 27 april 2005 - 11:55

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

även om de inte lär stanna i vårt lager länge skulle jag tro

Tror ni på Pipro får ta ner priset lite :rolleyes:

Titta t.ex. på digitalo.de som ligger under 20,000:- ( även om dom inte har den i lager ännu )
Men just nu sitter ni med trumf på handen eftersom ni har den i lager :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Prissättning är ingen enkel sak, även om det väl eg. i grunden är just ganska enkelt, tillgång och efterfrågan styr, och hur man vill positionera sig på marknaden. Jag tror säkert att HS50 priset även inom den närmsta framtiden, precis som de senaste månaderna, kommer åka jojo upp och ner, beroende på SONYs framgång i att faktiskt leverera några enheter. Det är fortfarande något av ett undantagstillstånd på HS50 marknaden känns det som, dvs icke normala förutsättningar.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO Sverige

PS Nu har vi bara en HS50 kvar i lager, och jag säger som jag sagt tidigare (och det visade sig stämma), jag vågar inte lita på några leveransuppgifter just nu från SONY annat än när jag de facto vet att de är på väg. :(

Redigerat av PIPRO Sverige, 27 april 2005 - 11:57.

Postad 27 april 2005 - 20:06

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Ja vem litar på leveransuppgifter från Sony???... :rolleyes:

Kommer inte min projje inom de närmsta så kommer jag att beställa en DLP istället av ett annat märke...

Postad 27 april 2005 - 21:12

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Lite OT men körde en liten shootout mellan min z3:a och Sony, och som man vet vilken som är bäst är det alltid lika kul att se det igen med sina egna ögon.

Sonyn har verkligen grym bild, framförallt svärta.

Postad 27 april 2005 - 22:11

Terry
  • Terry
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Tycker det är fruktansvärd hysteri kring pixel alignment här, så länge det inte är mer än en pixel tycker jag inte att det är någon sak......man ser det ändå bara om man går "för nära" duken!

Mmm, visst, själva blåa, gröna eller röda konturerna ja! Faktum är att det påverkar alla objekt i bilden och således också bildkvalitén även om du inte tror att du ser det. En rätt alignad projje ger självklart en bättre bild vid en side by side jämförelse ...

Postad 28 april 2005 - 19:00

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3 653 inlägg
  • 0
Kan man få upp till 88 tum från 2,5 meters avstånd med denna projektor??

Postad 28 april 2005 - 19:24

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Kolla på projectorcentral.com, dom har en "projection calculator"

Postad 28 april 2005 - 20:58

Bobo3914
  • Bobo3914
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN!
Lal ringde från GT och sa att han skickar den imorgon.
Beställde min 21 feb om ni undrar. Lal sa att den borde komma på onsdag eller torsdag. Det värsta är att jag måste åka utomlands på onsdag och jobba i över en vecka. Det är som förgjort. Hoppas nu bara att den pallar frakten och att den inte har alignment fel eller något liknande (typ Peter M's erfarenhet). Nåväl det får tiden utvisa. Jag känner att jag har blivit en bättre människa av den här beställningen. Har aldrig haft en så hög tålamodströskel som jag har nu; "om Muhammed inte kan komma till berget får berget komma till Muhammed".
Måste nog säga att jag än så länge är nöjd med GT. Knappast deras fel att Sony inte kunnat leverera.Men vi får se. Har ju inte fått den än...
Om ni inte har hört något från mig på en månad så är det för att jag ligger på sjukhus för "big screen overdrive", en ganska ovanlig åkomma men som lätt drabbar dom som precis köpt sin första projje.
Vi hörs(hoppas jag)
IIIYYYHHAAAAAAAA*

*cowboyskrik

Postad 28 april 2005 - 21:05

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ja, Gultronics är bra när de har saker i lager. Värre blir det när de måste visa lite service mot svenska kunder när det strular efter man fått varan. ;) Blir inte mycket gjort då inte. Bara att tjata på Sony sverige istället. :D

Edit: PS. Grattis till projen! Glömde säga det. :P DS.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 28 april 2005 - 21:06.

Postad 28 april 2005 - 21:48

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3 653 inlägg
  • 0
har Sony fixat problemet med 720p ännu?

Postad 28 april 2005 - 21:51

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Tjohoo :P

Efter 6 veckors väntan, så ringde telefonen idag... Min kära lila HS50 va kommen... Skoj. Kommer lite bilder sen, både på den o när den jobbar lite ;)

Redigerat av NightRabbit, 28 april 2005 - 21:52.

Postad 28 april 2005 - 23:28

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Här är en liten före och efter bild på pixel felet.

Ni får gissa vilken som va före och efter service.

Bifogad fil(er)

Postad 28 april 2005 - 23:32

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3 653 inlägg
  • 0
har sony fixat problemet med 720 p ännu eller är det fortfarande problem?

Postad 29 april 2005 - 00:40

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Finns ju en ny firmware som tar bort blankingen på 720p, men den har dock istället overscan, vet inte hur mycket det var, men bättre det än att det blir svart ram runt bilden.
Sen vet jag inte hur den nya firmwaren funkar med 576p?

Så är det inte bekräftat om dom nya hs50:orna har den nya firmwaren, ingen vill ju dela med sig av denna informationen..

Visst har dom väntat länge på att få sina projar men vi vill ju oxå veta.

Postad 29 april 2005 - 06:47

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1 825 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Första gången jag ser regnbåge på LCDprojektor ;) :P :D

Skönt att det ordnade sig för dig till slut.

Postad 29 april 2005 - 09:47

PowercorD
  • PowercorD
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hej,

Funderar starkt på denna projektorn, men vill inte köpa den med dessa barndomsprobrlem som den nu har.

Skulle vara intressant att veta om alignment-felet är fixat.

Lite Overscan kan man ju leva med, har väll dom flesta projektorer? :P

Sitter förnärvarande med en Pt-ae300e som har körts 1500h, så jag hoppas jag ska få ett "litet" lyft i bilden.

andy76q:
Verkar som din screenshot har försvunnit idag, är väldigt intresserad av att se denna ;)

OT: Vad brukar ni köra för "settings" på eran Digitalkamera när ni ska ta bilder av vad som projiceras på eran duk?

Redigerat av PowercorD, 29 april 2005 - 09:50.

Postad 29 april 2005 - 15:57

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du det där felet såg inte roligt ut. Är det ett extremfall av alignmentfel eller? Hur höga ungefär (i pixlar räknat) är bokstäverna?

Postad 29 april 2005 - 17:35

PowercorD
  • PowercorD
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tvivale vad det såg ut!

Funderar starkt på MT700 istället, måste ta mig till ett ställe där man kan få den demad och leta regnbågar :)

Postad 29 april 2005 - 23:15

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Finns ju en ny firmware som tar bort blankingen på 720p, men den har dock istället overscan, vet inte hur mycket det var, men bättre det än att det blir svart ram runt bilden.

Så är det inte bekräftat om dom nya hs50:orna har den nya firmwaren, ingen vill ju dela med sig av denna informationen..

<{POST_SNAPBACK}>

Tjabba Andy...

Jag fick min projje igår, men... Jag vet if** hur jag kollar Firmware'n. Misstänker att det finns i sk servicemenyn, men hur kommer jag ditt???

Redigerat av NightRabbit, 29 april 2005 - 23:16.

Postad 30 april 2005 - 00:57

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Tjena.

Du kommer in i factory mode genom att trycka "enter" "enter" "left" "enter" och då kommer det upp en ruta som frågar om du vill gå in i favtory menyn och tryck då på "up".

Sen går du in i menyn som vanligt och där dina timmar står för hur länga lampan har gått står då även vilken verision utav firmwaren du har.

Har du inte testat 720p via HDMI?

Och har du kollat hur dina pixlar ser ut på nära håll. Har du någon förskjutning på dom alls?

<{POST_SNAPBACK}>

Tjabba Andy...

Jag fick min projje igår, men... Jag vet if** hur jag kollar Firmware'n. Misstänker att det finns i sk servicemenyn, men hur kommer jag ditt???

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 30 april 2005 - 15:56

mkarlsson
  • mkarlsson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Fick min HS50 från GT i onsdags.

Firmware versioner

ROM version: 01.02 / 01.02
SC ROM version: 01.02

Testade med DVI-HDMI från min PC och satte bakgrunden med en bild från AVS form för att vilka pixlar som man kan se. Jag "tappar" en hel del pixlar. Jag ser bara en del av 5:an i nedrekant så det är ganska mycket som saknas. När jag kör DVI - VGA ser det ut som det ska.

Angående pixelalignment ser det som om "gult" skulle vara förskjuten en-två pixlar. Syns dock väldigt svagt och endast närmare än ca 15 cm. Jag tippar på att det är röd-grön-blå paneler vilket borde göra det gula till något annat än alignmentfel eller?

Redigerat av mkarlsson, 30 april 2005 - 18:27.

Postad 30 april 2005 - 17:45

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Firmware versioner

ROM version:  01.02 / 01.02

<{POST_SNAPBACK}>

Då har du den nyare firmwaren. Vi andra har 01.01

Postad 01 maj 2005 - 09:16

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Firmware versioner

ROM version:   01.02 / 01.02

<{POST_SNAPBACK}>

Då har du den nyare firmwaren. Vi andra har 01.01

<{POST_SNAPBACK}>

Och jag har oxå ROM version: 01.02 / 01.02 & SC ROM version: 01.02

Postad 01 maj 2005 - 20:37

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
En liten fråga om kopplingar:

Jag förväntar mig att få min lilla guldklimp från Gultronics nu när som helst. Nu slår det mig att det kan bli lite knepigt att koppla in digitalboxen för att få TV-bild. Någon slags adapter måste det ju bli. Ut från digitalboxen (eller receivern som är en lite enklare Pioneer, heter VSX-C301) finns ju bara scart-utgångar. Själva film-bilden tänker jag köra DVI från en Denon 1910 in i HDMI-ingången.

Hur har ni andra löst detta? Jag har sett att det finns en adapter scart till s-video, är det det som gäller eller? Finns det överhuvudtaget inte adaptrar från scart till komponent eller scart till VGA?

Tacksam för lite vägledning!

Postad 01 maj 2005 - 20:46

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Tjena..

Jag tycker att den bästa lösningen är om du inte ska använda VGA kontakten på projen till något annat så köp en scart - vga kabel. Funkar skitbra och är det bästa sättet att skicka den bästa signalen till projektorn från digitalboxen.

Kolla med Marcuscables. Tror ha tar ca 1300:- för en 10m

Postad 01 maj 2005 - 20:57

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Tackar
Det finns alltså, ska kolla upp det. Lät lite dyrt dock men om det är bästa lösningen så...

Men förresten, skulle inte scart till KOMPONENT kunna vara lika bra? VGA-ingången är lite halvt om halvt intecknad redan för dataspel.

Fast nu har jag läst på ännu mer och det är nog så att mina grejor inte skickar komponent genom scartutgången, det är visst bara väldigt få DVD-spelare som gör det så fan vet hur det då kommer att se ut om man gör så... Någon som provat?

Edit: Diverse

Redigerat av pellevin, 01 maj 2005 - 21:47.

Postad 01 maj 2005 - 23:06

Terry
  • Terry
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Pellevin:
CSY2100 (RGB - omvandlare) Produktbild
# RGB Scart - Component omvandlare
# Konverterar RGB signal till Component (Y,U,V)
# Förbättrar bildkvalitén på din Projektor eller Plasma Tv
# Perfekt bild från din Satellit mottagare, Boxer, Dvd mm
# Passar de flesta projektorer på marknaden
Funkar bra från comhembox som levererar RGB ut ...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.