faen, sitter och skall löda ihop mitt pi60-filter men har svårt att tyda Öhmnas teckning...någon med bild på pi60-filter?
Anders
äh, friskt löddat hälften brunnet

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Startad av
alpha
, maj 17 2005 22:14
5758 svar till detta ämne
14 relaterade trådar
Postad 06 augusti 2008 - 22:37
äh, friskt löddat hälften brunnet ![]() Postad 06 augusti 2008 - 22:38
haha, inte kul när mer än 20 papp står på spel!!! :-( Postad 06 augusti 2008 - 22:38 Kika uppåt ![]() Postad 06 augusti 2008 - 23:33 Hur skall jag koppla respektive element och anslutningen till förstärkaren på detta pi60-filter..... Skicka gärna PM med en riktigt simpel förklaring....jag är helt borta vad det gäller läsa ritningar..... Hilfe, bitte!!! Anders Ni måste skriva t.ex: "koppla baselementets + på den stora spolen", diskantens + på .. .. .. .. .." för att jag skall ta till mig infon....... Någon?? Anders, igen, som sitter med dessa godbitar och inte fattar hur jag skall göra :-( Bifogad fil(er)Redigerat av Unregistered569494e8, 06 augusti 2008 - 23:37. Postad 07 augusti 2008 - 08:14 ![]() Det var inga problem att tyda det på ritningarna till pi60/i14 filtret när jag lödde ihop dem åt Martin. Filtret är ju väldigt enkelt med få komponenter. Har du svårt med den ritningen, köp inte ett par i28/i32s eller ännu värre i34es ![]() Nä, bara skämtar. Det står ju typ diskant+ och - samt bas + och - utsatt på ritningen (kikar på den just nu). Vi tar din bild som referens. Basens + pol kopplas direkt ovan den stora spolen (det är enda filterkomponenten till baselementet. Basens - pol kopplas till "härvan" till höger om 22 uF kondingen som sitter i serie med ett 8 ohms motstånd. Diskantens + pol kopplas till "härvan" till höger om 22 uF kondingen som sitter i serie med ett 8 ohms motstånd. Diskantens - pol kopplas i punkten mellan 3,9 ohms motståndet och den lilla spolen. Diskantens + pol får alltså direktkontakt med högtalarterminalens - pol (den är fasvänd). Högtalarterminal + kopplas med en ledare till underkanten på kondingen på 2,2 uF (den svarta kondensatorn) och med ytterligare en ledare ner till under kanten på den stora spolen. Högtalarterminal - kopplas med en ledare till "härvan" till höger om 22 uF kondingen som sitter i serie med ett 8 ohms motstånd. Den som du ser är streckat på IÖ:s ritning behöver du inte bry dig om såvida du inte köpt en konjugatlänk till pi60. Säkringarna behöver du heller inte bry dig om såvida du inte vill ha dem som säkerhet då. Redigerat av Unregisteredff90150f, 07 augusti 2008 - 08:34. Postad 07 augusti 2008 - 08:21 Fast inte på piP ![]() Postad 07 augusti 2008 - 08:32
Så basens + och diskantens - skall på samma plats? Det såg jag på ritningen men tyckte det var konstigt..... jag kan inte ett skit om sånt här, därav mina dumma frågor..... Postad 07 augusti 2008 - 09:43
Ja, fast tvärtom. Basens - och diskantens + ska till samma ställe. Basens + kopplas ju till ena ändan av den stora spolen och - går ju till den härvan som kommer att bli på den lösa sidan av 22 uF kondingen och 8 ohms motståndet där även terminalens - ska sitta samt diskantens +. Postad 07 augusti 2008 - 18:09 Nu spelar de som ett par änglar här hemma....svarta änglar........och det helt oinspelade....inne på första skivan ännu.... Anders Bifogad fil(er)Postad 07 augusti 2008 - 18:14 Nja,....spelar lågt och soft ännu....men jag hör ju att det finns mer krut i denna......olala Postad 20 augusti 2008 - 23:08 Postad 22 augusti 2008 - 07:22
Nå... ? Ett utlåtande borde väll vara på sin plats nu va ? ![]() Nu har du väll haft tid och möjlighet att lyssna så det tjuter ur öronen ![]() //David Postad 22 augusti 2008 - 07:54
Hmmmm, ljudet är STORT, det måste jag säga!!!! Har dock inte fått det där djupa, sköna basljudet, trycket, som jag hörde hos Öhman. Nu är inte mitt rum dämpat mer än skivor bakom högtalarna....Jag inte hur mycket jag skall pressa högtalarna ännu....men ljudet är riktigt bra.......tycker dock att det saknas lite detaljer i diskanten om jag jämför med mina piPs jag hade innan.....men det kan ju också vara så att man vant sig med mycket detaljer och inte hör dessa på samma sätt numera.... Har gjort nya kablar som sitter mellan förstärkaren och slutsteget som driver pi60 (lonworks) och där kan ju viss bas "försvinna" OT, javisst men kanske relevant.. Nöjd men inte lika omskakad som efter provlyssningen hos Öhman ![]() Postad 22 augusti 2008 - 08:05 ![]() Men det löser du nog, som sagt så är det ju rummet det hänger på, och det är i dem flesta fall en riktig käpp i hjulen för dem flessta ( typ för mig och en stor jäkel också ![]() LonWorks tar inte bort någon bas, den lämnar bara musiken kvar, den tar bort allt onödigt "bummel" som gärna finns med andra kabler och kan få det att verka som det e mer bas, det e igentligen bara en biprodukt av kabeln eller snarare hur den påverkar CD och stärkare att låta och inget annat ![]() Vad hör du för högtalarkabel ? Redigerat av DVD-ai, 22 augusti 2008 - 08:06. Postad 22 augusti 2008 - 08:11
Kommer inte ihåg men det är den Öhman rekommenderar......4-ledad "elkabel" Postad 22 augusti 2008 - 08:12 Det beror på hur lång kabel man måste ha, det finns några olika rekommenderade versioner.
Redigerat av Martin, 22 augusti 2008 - 08:14. Postad 22 augusti 2008 - 08:17 ![]() Dom rekomentationerna kan ju enbart vara för Pi60 eller ?? Med alla högtalare som jag testat och olika konfigurationer av hårdvara så har alltid korskopplat varit det som jag upplevt som bässt och då oavsätt längd... ( om man ska köra bi-wire med bara en kabel till var högtalare så föredrar jag att man inte korskopplar) Nu har jag inte testat detta med någon Ino högtalare, men jag tycker att det e märkliga rekomentationer, och då är frågan: är det någon som råkar veta varför det är som det är när det gäller jusst Ino högtalare ? Edit: Det föll bort en del av texten, e rättat nu ![]() Redigerat av DVD-ai, 22 augusti 2008 - 08:38. Postad 22 augusti 2008 - 08:34
Jag kör med den kabel som är rekommenderad för den längd jag använder så där är det rätt. Anders Postad 22 augusti 2008 - 22:09
Skulle tro att det snarare har med högtalarnas spridning att göra. I ett rum utan dämpning blir det lätt det fenomenet, speciellt med Pip som sprider mest av Ino modellerna. Lite av samma fenomen kan man uppfatta med i56/i64s mot tex i28/i32s. Även om dom största modellerna kräver storlek på rummet, så är dom minst känsliga för rummets bidrag pga sin ökade direktivitet. Postad 23 augusti 2008 - 22:32 Sen om det finns någon som kanske har nån prislista som är "up to date" eller kanske vet priset för ett par piP. Jag har även läst att man kan köpa piP utan att behöva åka på en provlyssning, någon som kan bekräfta detta? Postad 23 augusti 2008 - 23:43
piP går att köpa utan provlyssning, ja. Byggsats kostar runt 4500-5000:- Såååå prisvärda!! Bara att köpa!! ;-) Telnr är: 070 - 523 32 32 Ring honom om prislista, han mejlar..... Anders Postad 24 augusti 2008 - 09:55 Om dom inte kostar mer så lär det nog bli ett par piP.. Tack för info. ![]() Postad 24 augusti 2008 - 10:52 piPs 12 000:- - ” - Byggsatser: piP industrilack 6 000:-# rå MDF 4 500:- piPs industrilack 8 100:-# rå MDF 6 600:-# Guru QM10 2700-3000 USD (i USA) Redigerat av hassesolo, 24 augusti 2008 - 11:00. Postad 24 augusti 2008 - 11:09
I byggsatserna, skickas det med utsågade bitar då eller vad menas med industrilack och rå MDF? Redigerat av Unregisteredacf98481, 24 augusti 2008 - 12:36. Postad 24 augusti 2008 - 11:12 Industrilack är en målad finish, MYCKET fin finish är det, Industrilack låter väl inte så kul, men det är mkt fint. Sen kan man ju få precis vilken finish man vill, eller vilket fanér man vill ha mot tillägg beroende på hur dyrt det är. Själv har jag mattsvart knotterlack för att minimera reflexer när man kikar film. FInns en lång tabell med priser, men den kan man ju kika på om man tänkt beställa sen ![]()
Redigerat av Martin, 24 augusti 2008 - 11:22. Postad 24 augusti 2008 - 11:32
![]() ![]() Postad 24 augusti 2008 - 11:34 Postad 24 augusti 2008 - 12:41
Så " byggsats " betyder alltså att man får montera elementen själv eller vadå? Trodde man fick elementen lösa för att sen köpa MDF och bygga lådan själv.. Postad 24 augusti 2008 - 12:52 Det finns tre olika alternativ att köpa. Industrilack: I rå-MDF: Utan kabinett: Köper du utan kabinett så kan du såga till MDF själv. Postad 24 augusti 2008 - 13:50 Redigerat av Unregisteredacf98481, 24 augusti 2008 - 13:51. Postad 24 augusti 2008 - 13:55
Det är ett annat baselement, i metall istället för plast, den kan gå c:a 1Hz djupare och är mer effekttålig. Körde själv på piPs, men det är osäkert om det är någon stor hörbar skillnad. Annorlunda filterkomponenter är det också... Postad 24 augusti 2008 - 14:01
1Hz ![]() Ja, det va ju en rejäl uppgradering för 2100 kr .... Redigerat av DVD-ai, 24 augusti 2008 - 14:19. Postad 24 augusti 2008 - 14:39 Men är det någon hörbar skillnad för ett "svenssonöra" på piP och piPs? Postad 24 augusti 2008 - 14:43
Nja, är ju mer än 1hz skillnad. Ska t.ex. klara mer krävande komplexa musiksignaler med högre renhet. Postad 24 augusti 2008 - 14:56
Jo, klart att det e mer skillnad än så, men frågan e ju om det e värt 2100kr extra ? Postad 24 augusti 2008 - 15:19 Precis det jag också undrar ![]() Liksom, ett par högtalare som piP som är så lovordade, kan dom ens bli bättre ? ![]() Redigerat av Unregisteredacf98481, 24 augusti 2008 - 15:20. Postad 24 augusti 2008 - 17:34 1. Baselementet har fått ett nytt chassi av lättmetall istället för plast. Det betyder i princip att det kan tillverkas med något högre mekanisk precision, att den färdiga högtalaren tål att hanteras lite ovarsammare utan att elementets chassi riskerar att spricka vid extrema G-påkänningar. Det betyder också att alla oönskade vågrörelser i chassiet minskar ungefär en faktor 10 ggr. Som en bieffekt ökar faktiskt långtidseffekttåligheten något (kylning via chassit), och dessutom minskar distorsionen en liten smula, vilket jag faktiskt inte väntat mig. Men det visade sig bero på gynnsamma virvelströmmar i det nya chassiet. Förändringen inspirerade till mera arbete med motorsystemet, som ännu inte är riktigt avklarat. Men snart så… Mer om detta under punkt 3. 2. Sen har jag sett över elementets mekanik. Membran/upphängning är justerade för finputsning av prestanda. Jag kunde inte göra några stora förbättringar dock och de små justeringar jag gjorde blev rätt kostsamma, men jag tycker nog att de är värda pengarna. Största vinsten är inte i prestanda dock, utan i konsistenthet. Redan basen i piP tillverkas med mycket hög konsistenthet. Med den nya delarna är skillnaderna mellan olika exemplar inte bara små utan verkligen mikroskopiska. 3. Sista förändringen är i talspole/motor. Ny talspole renderar något lite större motorstyrka och avsevärt lägre förluster. Utan att offra prestanda med avseende på uppbrytningsbeteendet vid höga frekvenser har jag minskat de mekaniska förlusterna med nästan 40%, vilket i sin tur, eventuellt tillsammans med en liten portjustering gör att systemet förmår gå ned ungefär en Hz lägre i frekvens än vanliga piP. En liten justering i motorsystemets uppbyggnad har ytterligare tryckt ned distorsionen. I övrigt blir justeringarna av konstruktionen mycket små och inskränker sig i princip till delningsfiltret. Delningsfiltret i piP hanterar dynamiska insignaler upp till lite över 300 W linjärt, men i piPs-version tål det inspänningar motsvarande en ineffekt om långt över tusen watt (vilket är avsevärt mer än resten av högtalaren tål, så delningsfilterkomponenterna kommer aldrig att blir en begränsande faktor). Detta är allt som skiljer från vanliga piP, utöver de små komponentvärdesjusteringar som behövs för att optimera konstruktionen till det nya baselementet då naturligtvis. Man kan diskutera om det var nödvändigt att göra komponenttypsändringarna eller om det räckt att justera alla värden, men skall det vara signatur så skall det! Tänkte jag. Postad 08 september 2008 - 16:53 Finns någon produktkatalog någonstans? Har sett att det inte finns någon hemsida.. MVH/ Peter Postad 09 september 2008 - 07:10 Telnr är: 070 - 523 32 32 Postad 11 september 2008 - 17:39 Postad 11 september 2008 - 22:53 Har mailat samt skickat PM på "faktiskt" men inte fått nått svar än och det var nog 2 veckor sen. Nog säkrast att ringa skulle jag tro.. Postad 11 september 2008 - 23:00 ![]() Man får tyvärr inget direkt, det kan ta månader ibland. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |