Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 5 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 29 augusti 2011 - 12:03

frostyswe
  • frostyswe
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

R-gain +3
G-gain -2
B-gain 0
R-cutoff +2
G-cutoff -1
B-cutoff 0

Mina inställningar slutar vid Panel On dessa som är under finns inte med!?

Postad 29 augusti 2011 - 12:06

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0
De sista finns nog någon annanstans. Men de sista har med färgerna att göra så de ska inte påverka att du upplever bilden som ryckig.

Men jag vet inte, du får prova lite. Det har ju fungerat förut sa du.

/Fredrik

Postad 29 augusti 2011 - 18:33

Deserteagle
  • Deserteagle
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Mina inställningar slutar vid Panel On dessa som är under finns inte med!?

Gå in under inställningar och aktivera Avancerad(isfccc) . Det fungerade för mig iaf /S

Fel av mig ! Det var för att få fram professionell jag gjorde så , där kunde jag välja de inställningarna .

Redigerat av Deserteagle, 29 augusti 2011 - 18:39.

Postad 02 september 2011 - 23:18

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Vill bara inflika att AVSHD709 är utmärkt (använder alltid det) men det är inte så lätt för nybörjare. Är man ny på området så bör man köpa DVE (gärna hd-versionen) eftersom man då får hjälp med vad man ska göra hur och hur man ska tänka. Det som är så viktigt är att man kan förvisso läsa sig till hur man ska ställa in efter ett mönster, men har man inte riktigt förstått grundprinciperna (vad man jobbar mot) så är risken att man missar rätt rejält.

Ett exempel. Om man ställer in brightness så att 17+ blinkar men 0 - 16 är svart och kontrast så att man precis kan se 235 + (precis innan den börjar clippa) så kommer man på de allra flesta displayer ha maxat ljusstyrkan tv:n kan producera. På en LCD är detta troligen inte det läget som ger bäst svärta. Och på en plasma är gamma sannolikt helt fel. För att få bästa bild så måste man rätt ofta offra lite svärtdetaljer (17 kanske försvinner helt) och sannolikt en hel del ljusstyrka (dvs sänka kontrasten en del), eller justera gamma.

Bästa tumregeln är därför att ställa in brightness så att svart är svart och 17 + blinkar. Därefter ställa in kontrast till en nivå att bilden känns behaglig (och naturligtvis ska wtw inte frätas ut). Från detta läget kan man sedan experimentera med gammainställningar/sänka brightness yterligare.

Postad 23 september 2011 - 14:36

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Jag har en LG 60PK550N och har försökt kalibrera denna utan att bli riktigt nöjd. Jag använder just nu AVSHD709 och försöker få till brightness och kontrast för att få så bra bild som möjligt men tycker inte riktigt att jag får till det. Svärtan blir inte riktigt så bra som jag hoppas på och det är ofta detaljer försvinner på mörka partier.

Jag har även installerat Black Light (http://michelf.com/p...ts/black-light/) på den Mac Mini som är kopplad till TVn som jag har läst ska hjälpa till för just svärtan.

Är det någon som varit i min sits eller har några andra tips för kalibrering? I ljusa partier tycker jag att bilden är jättebra, men just när det blir mörkt i bild är jag inte riktigt nöjd.

Postad 25 september 2011 - 05:50

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Bästa tumregeln är därför att ställa in brightness så att svart är svart och 17 + blinkar. Därefter ställa in kontrast till en nivå att bilden känns behaglig (och naturligtvis ska wtw inte frätas ut). Från detta läget kan man sedan experimentera med gammainställningar/sänka brightness yterligare.

Det finns tre grundregler för att ställa in kontrast och man bör följa dem i ordning 1-3:

1. Ingen klippning hos vitare än vitt
2. Ingen missfärgning hos vitare än vitt
3. Ingen ögontrötthet

det svåraste momentet är nummer 3 för det är högst personligt. Vissa tål en mycket ljusstark bild, andra inte alls. Vidare så kan det också vara beroende av dagsformen hos den som ställer in. ;)

Att sänka ljusstyrka (brightness) förbi den korrekta inställningen för inget gott med sig, allt man gör är att förlora detaljer.

Postad 26 september 2011 - 08:57

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

...det svåraste momentet är nummer 3 för det är högst personligt. Vissa tål en mycket ljusstark bild, andra inte alls. Vidare så kan det också vara beroende av dagsformen hos den som ställer in. ;)

Att sänka ljusstyrka (brightness) förbi den korrekta inställningen för inget gott med sig, allt man gör är att förlora detaljer.

Instämmer, och det blir lätt så att de flesta ändå kör med alldeles för mycket "drag" i sin tv.

En riktigt ljusstark display har man egentligen bara nytta av på dagen, och skall man få "biokänsla" i bilden och "rätt flyt" krävs det såpass ljussvag bild att man närmar sig nivån hos "analog bio". Ögat anpassar sig efter en stund och "rätt nivå" ger en smula "nattseende" som hjälper till att integrera rörelser över tiden - juddret blir mjukare och upplevelsen behagligare.

Postad 26 september 2011 - 10:42

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0
Har precis köpt en Samsung ps51d535 plasma och har försökt få till alla inställningar, Någon som har denna tv som vill dela med sig lite inställningar man kan utgå ifrån, tycker jag har fått hyffsad bild men just färgen blå kan vara kraftig ibland.

Mvh Peter

Postad 26 september 2011 - 15:14

aanee
  • aanee
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Hur ska jag kalibrera min nya TV om jag varken har DVD eller Blu-Ray spelare?
Kör med en mediaspelare (Boxeebox).

Tacksam för svar!

Redigerat av aanee, 27 september 2011 - 07:05.

Postad 27 september 2011 - 08:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Till mediaspelare kan man med fördel köra Avs709.

Postad 27 september 2011 - 18:23

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

I ljusa partier tycker jag att bilden är jättebra, men just när det blir mörkt i bild är jag inte riktigt nöjd.

troligen så har du för låg gamma i dom mörka nyanserna av gråskalan
det är vanligt att gamman kan ligga på 2.4-2.5 i mörka delar för att man ska uppleva en bättre svärta och kontrast där men det är fusk.
man tappar detaljerna.

det kan även vara så att ljusstyrkan hos färgerna är för hög?
då kan det upplevas som att man tappar svärtan.

har du ISF inställningar på tvn?
10 point IRE?

för att se svart på vitt hur din bild är så måste du köra en hårdvarukalibrering.
jag har en mätare + program till salu
hör av dig om du är intresserad
jag bidrar med supporten

Redigerat av Unregistered1008, 27 september 2011 - 18:24.

Postad 16 oktober 2011 - 19:58

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Kan bara rekommendera i1display3 den snabb och korrekt för en liten peng (2200kr)

Bifogade mitt reslutat som jag fick med x-rites egna program när jag kalibrerade min skärm.

Man får ställa in kontrasten och ljus själv, sen tar det ca 8 minuter när den autokalibrerar skärmen.

Fungerar rätt OK men skall inhandla en linsens till CalMan så jag kan köra den på min TV och sedan utvärdera den därifrån.

Ett plus är att det är en lins nu istället för öppet till filtret.
Även ett skydd till linsen finns också.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Calby, 16 oktober 2011 - 21:53.

Postad 20 oktober 2011 - 08:26

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Har precis köpt ny TV, Samsung UE46D7005, men tycker att det är knepigt att kalibrera denna med AVSHD709. Är det någon som har några inställningar eller tips att dela med sig av för denna TV?

En annan fråga; går det att skapa egna bildinställningar utöver de 4 som finns förprogramerade? Så att jag kan jämföra det jag kalibrerat med exempelvis filminställningen.

Postad 20 oktober 2011 - 08:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Har precis köpt ny TV, Samsung UE46D7005, men tycker att det är knepigt att kalibrera denna med AVSHD709. Är det någon som har några inställningar eller tips att dela med sig av för denna TV?

Vad är det du tycker är knepigt/svårt med AVS709?

Som nybörjare tycker jag nog det är bättre att börja med DVE, det ger mer kött på benen. Bara testbilder och reglage kommer man inte långt med, en dos kunskap och förståelse är nödvändigt för att slutresultatet ska bli vettigt.

Ang tips för just D7000 så hittar du lite här där det kanske viktigaste tipset är att använda "Game Mode".
http://www.hdtvtest....01105281160.htm

Det finns även inställningsförslag under "Comments" (via länk till Fejjan) allra längst ned på sidan men att bara kopiera inställningar motverkar trådens syfte så sånt är bättre att ta i trådar som specifikt handlar om tv:n ifråga. Om tråden bara skulle bli en "ge mig inställningar"-tråd så vore det ytterst olyckligt, imo.

Postad 20 oktober 2011 - 09:15

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Vad är det du tycker är knepigt/svårt med AVS709?

Tack för tipset med gaming mode, ska kolla in det!

Det jag finner svårt är väl helt enkelt hur jag ska ställa in brightness och contrast på bästa sätt. Jag försöker bara göra den grundläggande delen ur AVS, dvs typ brightness, contrast och color. Sitter med deras PDF-guide framför mig när jag kalibrerar där det står att ett visst sträck ska blinka osv. Sedan finns det ju även så många underliggande inställningar som jag inte riktigt vågat gå in på. När jag kalibrerar hamnar jag ofta rätt nära den förinställda filminställningen.

Är dock inte helt nöjd när jag sätter mig och tittar på film, svärtan känns inte helt rätt och jag antar att det beror på att jag missat något med brightness/contrast. Vill på något sätt få en riktigt bra svärta utan att tappa detaljer i mörka scener vilket jag finner svårt.

Har även DVE hemma, ska testa den också..

Postad 20 oktober 2011 - 09:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Tycker inte de där blinkgrejjerna är särskillt meningsfulla. "Pluge" (och dess ljusa syskon, för att se vad som händer på och runt svartnivån i riktigt ljusa scener) duger utmärkt för att sätta Brightness och för att sätta Contrast så vill jag se hela gråskalan, dvs grayrampen duger gott. (alla dessa finns på DVE).

Att bara stirra sig blind på ändarna, som blink-mönsterna uppmuntrar till, är inte så lyckat.

Innan det, stäng av allt övrigt jox för de kommer ge ytterst slumpmässig bildåtergivning... Glöm inte Gamma-reglaget, det sätter "kontrastkaraktären" (och därmed avvägningen mellan bilddjup och bilddetalj). Med brightness och gamma borde du hamna rätt...iaf i sweet-spot...

Rattade iofs en C6000, D7000 är förvisso bättre (tack olov för C6:an är kass), men på den var det svårt att få "rätt" kontrastkaraktär (vilket var omöjligt för ens en person, betraktningsvinkel 0 grader? :D). Undra om jag inte sluta med att jag tom satte dynamic contrast få "low", inte Off som jag skulle satt i 9 av 10 andra fall. Inte nöjd ändå men minst dåligt i bedrövelsen kanske man kan säga.

Redigerat av pacman, 20 oktober 2011 - 09:30.

Postad 20 oktober 2011 - 10:12

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Tycker inte de där blinkgrejjerna är särskillt meningsfulla. "Pluge" (och dess ljusa syskon, för att se vad som händer på och runt svartnivån i riktigt ljusa scener) duger utmärkt för att sätta Brightness och för att sätta Contrast så vill jag se hela gråskalan, dvs grayrampen duger gott. (alla dessa finns på DVE).

Att bara stirra sig blind på ändarna, som blink-mönsterna uppmuntrar till, är inte så lyckat.

Innan det, stäng av allt övrigt jox för de kommer ge ytterst slumpmässig bildåtergivning... Glöm inte Gamma-reglaget, det sätter "kontrastkaraktären" (och därmed avvägningen mellan bilddjup och bilddetalj). Med brightness och gamma borde du hamna rätt...iaf i sweet-spot...

Tack för jättebra tips. Ska sätta mig och göra ett ordentligt försök ikväll nu när jag har lite mer kött på benen. Hittade även denna lilla guide på nätet där det också stod en del intressanta saker:
http://www.missingre...ibration-part-i

Kanske blir att införskaffa någon typ av mätutrustning om jag inte blir nöjd. Hur fungerar dessa? Kräver även dom mycket av användare eller är dom mer självgående?

Postad 20 oktober 2011 - 10:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Jag tycker man ska lära sig hyffsat att "ratta för hand" innan man ger sig på mätverktyg. De nybörjare som skaffar mätverktyg tenderar att stirra blint på mätresultaten och glömma själva bilden och förstår fortfarande inte vad som hänt.

Som sagt, för bra resultat krävs kunskap och förståelse ("vad är det som händer, varför händer det och vad bör jag göra nu?"), ett mätverkyg kommer inte ordna detta automatiskt. Mao, mätverkyg kräver inte mindre av användaren än vad "ratta för hand" gör. Eller om man säger såhär, jag skulle hellre se på en display som t.ex. Tiwia Perra rattat in för hand än samma display som "Kalle rädd för DVE men har fått en Minolta-mätare för 200K i handen" grejjat med... ;)

Med det sagt så är mätverktyg väldigt givande ändå (och rätt kul) men de är inte den gräddfil som man kanske kan tro... Så skaffa gärna det...lite längre fram... :) Mitt råd.

Postad 20 oktober 2011 - 20:45

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Mätinstrument är väldigt bra om man vet hur man skall hantera dom.
Krävs ganska mycket lärande innan man kan hantera dom.

Mitt tips är att du ev. köper en i1Display 2 eller LT och använder HCRF som är en gratis mjukvara.
Finns ett ton med guider och förklaringar för det på internet.

Dock så sätter jag alltid brightness själv med ögat emot DVE.
Contrast sätter jag oftast med en blandning utav ögat samt mätaren.

Men kom ihåg att inte gå allt för mycket efter värden osv, det är ju du som skall avgöra när det är bra eller inte.

Postad 24 oktober 2011 - 07:43

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Har nu lyckats kalibrera min 7005a rätt hyfsat på min Mac mini ingång. Har dock nu stött på ett annat problem som kanske kan passa i denna tråd.

Jag har både Mac Mini och digital-tvbox inkopplad via förstärkaren och byter således ingång på förstärkaren istället för på TVn. Detta gör att TVn inte känner av när jag byter ingång och kör då samma bildinställningar för både Mac Mini och för TV. Nu är de ingångarna så pass olika så när jag går över till TV så blir bilden väldigt trist och dålig. Jag har ställt in TVn i "Gaming mode" och kan därför inte heller byta mellan bildinställningar vad jag vet. Är det någon som har något tips på hur man kan lösa detta? Min enda idé hittils är att ställa om bildinställningarna på Macen så att den ligger närmre TV-bilden och sedan kalibrera om för att få det hyfsat lika.

Postad 27 oktober 2011 - 20:11

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Vilken ordning brukar ni kalibrerar i?

Jag brukar göra i denna ordning:
0. Stänga av allt jox.
1. välja den mode som är närmast D65 te.x Movie.
2. Välja vilken gamma inställning som är närmast D65 te.x low, medium, high.
(Dom ovan blir lite mixtrande med så man när bäst resultat, detta underlätta arbetet vid senare tillfälle.)

3. Sharpness
4. Brightness
5. Contrast
6. Luminance
7. Gråskalan
8. Primära färger
9. Secundära färger.

Postad 27 oktober 2011 - 20:38

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7 899 inlägg
  • 0
Nu vill jag inte vara den som krossar några drömmar men...självklart kan en kalibrering göra mycket men i slutändan handlar det om hur bra tv:n kan återge färger o s v.

@uberweiss: Du nämnde att du inte var helt nöjd med svärtan; man kan inte kalibrera fram bra svärta om inte tv:n är kapabel till att vissa en bra svärta.
Min poäng är bara att man ska inte tro att kalibrering är nån hokuspokus som kan trolla fram bra egenskaper hos tv:n som den inte har.

Postad 28 oktober 2011 - 08:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Vilken ordning brukar ni kalibrerar i?

Det där är rätt intressant, tillåter mig att kommentera lite...

0. Stänga av allt jox.
1. välja den mode som är närmast D65 te.x Movie.

Ofta får man stänga av allt jox efter man valt mode men å andra sidan kan man behöva stänga av jox innan man gör sitt val så jag skulle vilja säga "0 och 1" samtidigt. :)

Hurvida läget har mest neutral gråskala, dvs närmast D65, är inte relevant här dock. Det fixar man ju ändå senare. Hade du sagt, närmast "HDTV-standarden" hade det varit ok - dvs det läge som förefaller ha potiential att bli mest korrekt.

2. Välja vilken gamma inställning som är närmast D65 te.x low, medium, high.

Det här behöver göras "samtidigt" som 4. Brightness (och ibland 5. Contrast). Detta eftersom både Gamma-val och Brightness påverkar stigning ur svart. Vill baka ihop 2, 4 och 5 till ett steg, Pluge och Grayramp på DVE duger gott för dessa tre.

(och så är det inte så isf-ish direkt att skriva "gamma som är närmast D65", anar copy-paste fel.... ;) "välj den gamma som fungerar bäst för rummet" skulle jag vilja säga)

6. Luminance

Vad avses här, "total luminans" (typ nån form av Backlight-kontroll, vad vet jag) eller color luminans (Color-reglage)? Om det är det förstnämda så är det tidigt, inte efter att jag bestämt Contrast iaf. Om det är det sistnämda så skulle jag göra det efter Gråskala eftersom färgernas luminans påverkas av detta (men gråskalan påverkas inte av Color inställningen)

Ok, så listan får bli:
1) Välj bildläge/stäng av Kalle Anka jox
2) Sharpness kan vi stoppa in här redan här.

3) Kolla upp vilka drivlägen och vilka "rörelse-relaterade" funktioner som bör användas. Speciellt viktigt på plasma eftersom de ofta har lite olika karaktär beroende på vilken bilduppdateringsfrekvens de jobbar i.
4) Kolla upp vilket sk colorspace som verkar funka bäst, dvs RGB eller YCbCr, luma och chroma zone plate på DVE är bra här

5) Brightness/Contrast/Gamma (och ev Backlight kontroll), lite hoppa fram och tebaks här mao
6) Väl "färg-temp", dvs den grova gråskale-justeringen. Grayrampen funkar bra även här.
7) Gråskala-finjustering, dvs Gain/Bias. Om det inte rör sig om stora fel så bör man skippa denna om man inte har mätinstrument.

8) Val av färgrymd, dvs gamut, många displayer av idag har olika val för detta. (vid närmare eftertanke så kan det vara bra att stoppa in denna redan FÖRE punkt 5...har sett displayer där det är nödvändigt)
9) Color (och i sälsynta fall Tint)
10) Om CMS, dvs fininställning primärer och sekundär, finnes så kan man ju prova att pilla på den för att om inte annat undersöka om den fungerar bra... Kräver mätinstrument.

11) Övrigt - om man inte gjorde det i "3" så är det t.ex. läge att kolla upp val för deinterlaceing och dylikt. Kolla upp om det mot förmodan finns nån Kalle Anka funktion som är vettig etc etc.

12) Under hela resans gång, kolla på riktigt material - inte bara testbilder.

Fick jag med allt? Förmodligen inte. :)

Redigerat av pacman, 28 oktober 2011 - 08:32.

Postad 28 oktober 2011 - 08:50

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

...(och så är det inte så isf-ish direkt att skriva "gamma som är närmast D65", anar copy-paste fel.... ;)
"välj den gamma som fungerar bäst för rummet" skulle jag vilja säga)

Ja, den där formuleringen blev lite lustig.
Om gammakranen påverkar färgtemperaturen bör man typ lämna in sin tv på service... :)

Sen bör man givetvis utgå från "normal-gamma" vid all inställning.
Har man väldigt ljust i rummet och inte "får till det" med korrekt brightness, så kan man givetvis fibbla godtyckligt på gamman också, men man skall då vara medveten om att man fjärmar sig från begrepp som "korrekt" bild.

För att vara lite övertydlig menar du givetvis inte rummet i sig utan mer hur ljust det är i rummet...

12) Under hela resans gång, kolla på riktigt material - inte bara testbilder.

Betydelsen av det där kan nog inte överskattas.
Man blir gärna blind efter att ha kikat på stolpar och streck i timmavis... :)

Besynnerligt förresten hur mycket funderingar kring kalibrering och inställningar som florerar här.
Intresset för hur man "rattar in sin tv" verkar stort hos en del, medan andra verkar fullt nöjda med att köpa nytt och bara planka inställningar från nån hemsida...

Postad 28 oktober 2011 - 08:58

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12 727 inlägg
  • 0
Hej

Söker efter några bra inställningar till en 55EX720......någon som har denna tv med bra inställning som vill dela med sig ? :)

Postad 28 oktober 2011 - 09:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Sen bör man givetvis utgå från "normal-gamma" vid all inställning.

Rent inställningsmässigt på en random display så kan "normal gamma" (vad nu det skulle vara) innebära vilken gamma-inställning som helst. Väldigt ofta är det inte den som är satt som default för bildläget. En översyn av de olika val för gamma som oftas finnes är således nödvändigt.

Så vad det handlar om är vad man ska välja, inte vad man ska utgå ifrån.

Har man väldigt ljust i rummet och inte "får till det" med korrekt brightness, så kan man givetvis fibbla godtyckligt på gamman också, men man skall då vara medveten om att man fjärmar sig från begrepp som "korrekt" bild.

Ja "fibbla godtyckligt på gamman" kan bli vad som helst, precis som ett godtyckligt fipplande med brightness skulle bli - är det ingen som påstått att man ska göra dock.

För att vara lite övertydlig menar du givetvis inte rummet i sig utan mer hur ljust det är i rummet...

Hehe, ja jag förutsatte att folk förstod det. Ställa gamman efter t.ex. inredningen i hemmet vore lite konstigt... :)

Men bra att du sa det, glömde en punkt:
0) Se till så att ljusförhållandena i rummet är såsom avsett.

Dvs om man tänkt sig "nu j*vlar ska jag få ut maximalt ur min setup inför mina mörka filmkvällar" så är det inte så bra om man utför kalibreringen mitt på dagen med solen lysande in i alla fönster. Vad alla ska ha med sig att när det gäller bild (och ljud) så är rummet alltid en faktor att ta med. I väldigt många fall är "fixa rummet" den bästa lösningen för mångas problem.

Besynnerligt förresten hur mycket funderingar kring kalibrering och inställningar som florerar här. Intresset för hur man "rattar in sin tv" verkar stort hos en del, medan andra verkar fullt nöjda med att köpa nytt och bara planka inställningar från nån hemsida...

Vet iofs inte riktigt vad som är så besynnerligt med att folk har olika grader av intresse och ambition runt ett visst ämne?

mstoltz>> Ta det i en tråd som berör din tv. Denna tråd handlar om bildkalibrering, inte kopiering av värden till höger och vänster.

Postad 28 oktober 2011 - 10:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Rent inställningsmässigt på en random display så kan "normal gamma" (vad nu det skulle vara) innebära vilken gamma-inställning som helst. Väldigt ofta är det inte den som är satt som default för bildläget. En översyn av de olika val för gamma som oftas finnes är således nödvändigt.

Precis, och pudelns kärna är givetvis att man släcker taklampan och gör sin grundinställning efter mörkrets inbrott. :)

Normal-gamman är förhoppningsvis inte helt åt helsicke i film/thx-läge, men det finns ju även enkla sätt att hitta hyfsat rätt med bara testbild och ögon.

Skall man sen använda sin tv i dagsljus med öppna persienner är brightness det första man justerar, följt av kontrast.
Får man inte till det kan man prova att fibbla med gamman...

Ja "fibbla godtyckligt på gamman" kan bli vad som helst, precis som ett godtyckligt fipplande med brightness skulle bli - är det ingen som påstått att man ska göra dock.

Brightness ställer man aldrig godtyckligt - det finns bara ett sätt att göra det korrekt på, och ambient ljus är en viktig och besvärande faktor...

"Välj den gamma som fungerar bäst för rummet" blir däremot alltid godtyckligt.

Vet iofs inte riktigt vad som är så besynnerligt med att folk har olika grader av intresse och ambition runt ett visst ämne?

Det är ganska besynnerligt att folk som annars verkar intresserade av teknik och bra bild inte försöker lära sig de mest grundläggande metoderna för att ratta in sin tv, och istället fjantar runt på nätet i ett meningslöst letande efter andras "optimala inställningar" för en given eller liknande apparat... :)

Postad 28 oktober 2011 - 11:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Normal-gamman är förhoppningsvis inte helt åt helsicke i film/thx-läge

Kanske. Eller så finns det en bättre gamma ett knapptryck bort.

Skall man sen använda sin tv i dagsljus med öppna persienner är brightness det första man justerar, följt av kontrast.
Får man inte till det kan man prova att fibbla med gamman...

Tjaa, det går ju i varandra - skulle på sätt och vis inte förspråka en viss ordning.
Vad jag inte vill att folk ska tro är att de inte under några omständigheter ska röra gamma. Tvärtom så finns det fall där man uppnår bättre linjäritet, och därmed mer korrekt bild, om man hittar rätt gamma-läge och liten eller ingen justering av brightness än om man försöker "rädda dagen" med brightness enbart (och vice versa, förstås).

Inte under några omständingheter bör man "fibbla" med nått iaf, oavsett typ av reglage.

Brightness ställer man aldrig godtyckligt - det finns bara ett sätt att göra det korrekt på, och ambient ljus är en viktig och besvärande faktor...
"Välj den gamma som fungerar bäst för rummet" blir däremot alltid godtyckligt.

Det är inte nödvändigtvis mer godtyckligt att välja för omständigheterna rätt gamma-läge än att "by eye" sätta Brightness (även den sätts efter omständigheterna). Ser överhuvudtaget ingen anledning att särskilja på de två på det sättet som du verkar göra - om jag inte missförstått dig.

Jajja, huvudsaken är att slutresultatet blir bra med en god linjäritet, vare sig betoning eller undertryck av någon del av gråskalan, serverat med vare sig för lite eller för mkt kontrastkaraktär. Hurvida man når dit med ett out-of-the-box gammaläge + ev brightness eller med ett medvetet valt gammaläge + ev brightness är inte särskillt relevant - bara det blir bra/rätt. :)

Det är ganska besynnerligt att folk som annars verkar intresserade av teknik och bra bild inte försöker lära sig de mest grundläggande metoderna för att ratta in sin tv, och istället fjantar runt på nätet i ett meningslöst letande efter andras "optimala inställningar" för en given eller liknande apparat... :)

Aha, du mena så. Då är jag med. +1 på den.

edit: sjukt dålig stavningskontroll på pacman idag...

Redigerat av pacman, 28 oktober 2011 - 11:10.

Postad 28 oktober 2011 - 13:58

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

...Tvärtom så finns det fall där man uppnår bättre linjäritet, och därmed mer korrekt bild, om man hittar rätt gamma-läge och liten eller ingen justering av brightness än om man försöker "rädda dagen" med brightness enbart (och vice versa, förstås).

Om man "fått ordning" på sin tv under vettiga ljusförhållanden och sen förändrar miljön är det definitivt brightness (och kontrast) i första hand man skall justera.

Det blir mest fel att ändra på gamman sen, och idén att "en annan" gammakorrektion skulle vara "mer rätt" i en ljusare miljö stämmer inte alls, och är dessutom oerhört subjektivt.

Det är inte nödvändigtvis mer godtyckligt att välja för omständigheterna rätt gamma-läge än att "by eye" sätta Brightness (även den sätts efter omständigheterna). Ser överhuvudtaget ingen anledning att särskilja på de två på det sättet som du verkar göra - om jag inte missförstått dig.

Det är absolut mer godtyckligt att "välja för omständigheterna rätt gamma-läge" än att justera brightness korrekt.

"Olika gamma" i olika miljöer är knaserier och "korrekt gamma" finns det bara en. :)

Tycker man att en felaktig gamma "ser bättre ut" när taklampan är tänd så skall man givetvis köra så, men inte f-n har det med "korrekt bild" att göra.

Jajja, huvudsaken är att slutresultatet blir bra med en god linjäritet, vare sig betoning eller undertryck av någon del av gråskalan, serverat med vare sig för lite eller för mkt kontrastkaraktär. Hurvida man når dit med ett out-of-the-box gammaläge + ev brightness eller med ett medvetet valt gammaläge + ev brightness är inte särskillt relevant - bara det blir bra/rätt. :)

Instämmer.
Out of the box kan vara hur fel som helst, men man uppnår inte "korrekt bild" under några omständigheter genom att avvika från korrekt gamma. (2.2, 2.4 eller vilken religion man nu bekänner sig till)

Postad 29 oktober 2011 - 07:38

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Nu vill jag inte vara den som krossar några drömmar men...självklart kan en kalibrering göra mycket men i slutändan handlar det om hur bra tv:n kan återge färger o s v.

Nja, steg 1 i en utvärdering av en videokedja är en kalibrering för att överhuvudtaget veta hur väl eller illa desamma presterar mot standard. Det finns inget alternativ till kalibrering i det fallet. Du kan ha en hur kompetent videokedja som helst, men utan kalibrering så vet du ingenting om prestandan - du famlar så att säga i mörkret.

Kalibrering gör inte en display/videokedja bättre eller sämre, däremot kan en kalibrerare definitivt göra att en videokedja presterar antingen bättre eller sämre... ;)

@uberweiss: Du nämnde att du inte var helt nöjd med svärtan; man kan inte kalibrera fram bra svärta om inte tv:n är kapabel till att vissa en bra svärta.
Min poäng är bara att man ska inte tro att kalibrering är nån hokuspokus som kan trolla fram bra egenskaper hos tv:n som den inte har.

Håller helt med och det är följden av att ordet kalibrering används felaktigt. Kalibrering avser att mäta någonting mot en känd standard/referens. Eventuella åtgärder för att korrigera har inget med kalibrering att göra...

...med det sagt så kommer jag själv att fortsätta använda ordet kalibrering felaktigt för hemmabio då det är vedertaget, men det är bra att komma ihåg varför det dras felaktiga slutsatser på grund av att man inte talar samma språk när ords korrekta betydelse späds ut och blandas till att betyda diverse olika saker.

Postad 29 oktober 2011 - 12:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
"justering" funkar bra när folk ställer in färger och sånt själv. Själv har jag avvänjt mig från ordet kalibrering. Dock amatörkalibrerar jag med ögonen. Det är alltid roligt att kolla hur det funkar med RGB-cut och Gain. Det är roligt helt enkelt. :)

Postad 29 oktober 2011 - 12:45

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

...Kalibrering avser att mäta någonting mot en känd standard/referens. Eventuella åtgärder för att korrigera har inget med kalibrering att göra...

Rent definitionsmässigt innebär en kalibrering att genom mätning och eventuell påkallad justering se till att något så gott det går och ofta med förutbestämda toleranser liknar eller överensstämmer med ett givet referensobjekt eller en standard.

Har man ingen referens (dvs något att rent faktiskt jämföra med) är kalibrering fel term att använda.

I "hembiosammanhang" är det svårt att tala om kalibrering om man inte har ett mätinstrument, men det finns undantag.

Svartnivån kalibreras med hjälp av synen (förutsatt att man vet HUR), men de flesta andra egenskaper går bara att justera om man saknar mätinstrument.

Redigerat av Unregistered277056c3, 29 oktober 2011 - 12:46.

Postad 29 oktober 2011 - 13:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Svartnivån är lite krångligt. Fast vissa filmer verkar ha fått en svartnivå som är som en grå dimma. Jag misstänker starkt att man förväxlat 0-255 mot vanlig videosvärta(16...och någonting som jag glömt just nu). Filmen Outlander, tex, ser förskräcklig ut med sin dim-svärta.

Postad 30 oktober 2011 - 05:05

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Rent definitionsmässigt innebär en kalibrering att genom mätning och eventuell påkallad justering se till att något så gott det går och ofta med förutbestämda toleranser liknar eller överensstämmer med ett givet referensobjekt eller en standard.

Har man ingen referens (dvs något att rent faktiskt jämföra med) är kalibrering fel term att använda.

I "hembiosammanhang" är det svårt att tala om kalibrering om man inte har ett mätinstrument, men det finns undantag.

Svartnivån kalibreras med hjälp av synen (förutsatt att man vet HUR), men de flesta andra egenskaper går bara att justera om man saknar mätinstrument.

Det har kommit att betyda det ja, men i allt vad gäller kalibrering som jag har kommit i kontakt med vare sig det gäller revision av tekniska system eller utbildning i mätteknik inom fysik så har definitionen varit densamma:

Kalibrering är mätning av någonting mot en standard/referens och antecknande av avvikelser. Resultatet infogas därefter som en felkälla till exempel i en rapport. Faller resultatet utanför tolerans så är det okalibrerat och först därefter följer åtgärd, vilket alltid innebär en undersökning eftersom det kan bero dels på det man mäter, hur man mäter, mätinstrumentet självt, osv... I mitt jobb så kommer Statens Tekniska Forskningsinstitut och gör årliga kalibreringar och där är det ett likadant förfarande. De mäter med ett standardmaterial och antecknar avvikelser. Resultatet är kalibrerat eller okalibrerat. Aldrig någonsin får vi vara där och justera under mätning för att "kalibrera".

...kanske inte värt att diskutera detta här dock för hur det än är så accepterar jag att inom hemmabio så är justering och kalibrering synonymt under titeln kalibrering och då får man ta förvirring och felaktiga slutsatser på köpet. ;)

Postad 30 oktober 2011 - 13:04

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

...Faller resultatet utanför tolerans så är det okalibrerat och först därefter följer åtgärd...

...Resultatet är kalibrerat eller okalibrerat. Aldrig någonsin får vi vara där och justera under mätning för att "kalibrera".

...hur det än är så accepterar jag att inom hemmabio så är justering och kalibrering synonymt under titeln kalibrering och då får man ta förvirring och felaktiga slutsatser på köpet. ;)

Förstår precis hur du menar och varför, men även om det är alldeles riktigt att man först mäter och noterar avvikelser så ingår faktiskt även momentet justering som en vital del i i begreppets definition.

SAOB säger t ex så här:

"justera (ngt) så att det exakt får de avsedda måtten o. så att full likformighet med andra föremål av samma slag uppstår"

Det du hänger upp dig på verkar vara att någon gör mätningar och konstaterar huruvida grejorna uppfyller specarna och inte behöver justeras (= kalibrerat) eller om de behöver justeras (= okalibrerat). I det senare fallet väljer man att kassera, reparera eller justera grejorna.

Att något efter mätning sägs uppfylla kraven för att anses "vara kalibrerat" skall inte blandas ihop med "proceduren" kalibrering, men det är lätt hänt...

Definitionen jag citerat överensstämmer med mina erfarenheter i ämnet och samtliga definitioner av begreppet jag sett, både svenska och utländska.

Att justering och kalibrering skulle vara synonymt "inom hembio" ställer jag inte alls upp på, eftersom det är alldeles felaktigt...

Redigerat av Unregistered277056c3, 30 oktober 2011 - 13:06.

Postad 30 oktober 2011 - 22:00

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Hej,
Har nyss skaffat CalMan och stämmer verkligen det som bilden nedan visar när det gäller värden i CMS?

Jag fick iaf lära mig följande när jag använde HCRF:

räkna ut Y värdet på dom olika färgerna nedan genom att ta procenten från 100% vitt.
Röd ----- 21,27%
Grön --- 71,52%
Blå ------ 7,22%
Gul ------ 92,78%
Cyan ---- 78,73%
Magenta 28,48%

Min 100% vitt är 97 enligt calman (Som ni ser på bilden.) skall det vara 47 men då blir bilden verkligen för mörk och som att jag endast har kontrasten att reglera med så blir det helt fel på min TV för då pajar jag kontrasten också.

Och rattar jag te.x gult enligt deras riktlinjer så blir det inte riktigt bra.

Om det har någon betydelse så mäter jag på 75% färg.

Bifogad fil  colur.jpg   408,98K   18 Antal nerladdningar

EDit:
Verkar ev ha blivit fel pga jag mätte första White på 75% vit.
Om jag räknar ut procenten ovan genom första vitas Y värde så verkar det stämma bra.
Ska nog mäta den på 100% vitt.
Då borde allt stämma sen.

Rätta mig om jag har fel?
Eller blir det fel som att jag mäter färgerna i 75% så skall första vita mätas i det också?

Redigerat av Calby, 30 oktober 2011 - 22:25.

Postad 31 oktober 2011 - 00:04

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
97 är troligen ett absolut värde i CD/m2, motsvarande ca: 28 ftL

Med vänlig hälsning,

/Pär

Postad 31 oktober 2011 - 10:34

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Förstår precis hur du menar och varför, men även om det är alldeles riktigt att man först mäter och noterar avvikelser så ingår faktiskt även momentet justering som en vital del i i begreppets definition.

SAOB säger t ex så här:

"justera (ngt) så att det exakt får de avsedda måtten o. så att full likformighet med andra föremål av samma slag uppstår"

Det du hänger upp dig på verkar vara att någon gör mätningar och konstaterar huruvida grejorna uppfyller specarna och inte behöver justeras (= kalibrerat) eller om de behöver justeras (= okalibrerat). I det senare fallet väljer man att kassera, reparera eller justera grejorna.

Att något efter mätning sägs uppfylla kraven för att anses "vara kalibrerat" skall inte blandas ihop med "proceduren" kalibrering, men det är lätt hänt...

Definitionen jag citerat överensstämmer med mina erfarenheter i ämnet och samtliga definitioner av begreppet jag sett, både svenska och utländska.

Att justering och kalibrering skulle vara synonymt "inom hembio" ställer jag inte alls upp på, eftersom det är alldeles felaktigt...

Jag har inte hängt upp mig på något, det är som jag skrev vad studier i mätfysik och interaktioner med Statens Tekniska Forskningsinstitut har givit, något jag sätter skyhögt över SAOB vad gället teknisk kompetens.

Till exempel: en okulär justering av svartnivå skulle jag aldrig någonsin få för mig att sätta ett likhetstecken med kalibrering så som du gör och det är vad jag menar med att justering och kalibrering har blivit synonymt inom hemmabio. För mig är dessa separata, kalibrering kräver en standard och mätinstrument som i sin tur är kalibrerat, justering är en åtgärd utifrån en kalibrering och kan inkludera okulära moment och kompromisser för att alla system inte går att kalibrera.

Sen kanske jag är lite väl stelbent, det är inte omöjligt att min kunskap är gammal vad gäller ovan.

Postad 31 oktober 2011 - 11:44

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Jag har inte hängt upp mig på något, det är som jag skrev vad studier i mätfysik och interaktioner med Statens Tekniska Forskningsinstitut har givit, något jag sätter skyhögt över SAOB vad gället teknisk kompetens.

Till exempel: en okulär justering av svartnivå skulle jag aldrig någonsin få för mig att sätta ett likhetstecken med kalibrering så som du gör och det är vad jag menar med att justering och kalibrering har blivit synonymt inom hemmabio. För mig är dessa separata, kalibrering kräver en standard och mätinstrument som i sin tur är kalibrerat, justering är en åtgärd utifrån en kalibrering och kan inkludera okulära moment och kompromisser för att alla system inte går att kalibrera.

Sen kanske jag är lite väl stelbent, det är inte omöjligt att min kunskap är gammal vad gäller ovan.

Nä nu jäklar!!!
Är det någon som är stelbent och med gammal kunskap så är det jag, åtminstone om man skall tro telningar som t ex vännen pacman... :D

Hur STF jobbar och hur de vill definiera begreppet är upp till dem, men det betyder ingalunda att de på något sätt har monopol på definitionen.
Jag håller med om att begreppet kalibrering är omtvistat, och att dess exakta betydelse kan tolkas på olika sätt, åtminstone till vissa delar...

1) All kalibrering görs genom att mäta "egenskaper" och jämföra dessa med en referens, och det man lätt glömmer är att det definitionsmässigt inte finns några särskilda krav på "mätverktygets" beskaffenhet, eller ens hur en kalibrering skall utföras. Det bestäms helt utifrån objektets egenskaper och användningsområde.

2) Sammanhang/objekt där justering inte är möjlig och där justering t o m är absolut nödvändig (initialt eller regelbundet) ryms under samma tak, och oavsett begreppets ursprung (sannolikt vapenindustrin) ingår justering i proceduren "om det anses lämpligt eller krävs" i sammanhanget.

Vissa objekt kan inte justeras, och då KAN en kalibrering likställas med "kvalitetsmätning" eftersom objektet "kasseras" om det inte håller sig inom toleranserna. I de sammanhangen är det ganska ovanligt att tala om kalibrering.

Andra objekt kräver kalibrering för att funka bra, t ex svartnivån på en tv, inspelningsström och bias på analoga bandspelare, mätinstrument, förgasare osv. I några av dessa sammanhang KAN det räcka med justering, under förutsättning att resultat/funktion inte är så noga...

En "okulär justering av svartnivå" kan kallas justering, men även kalibrering eftersom det saknas etablerad praxis (och förutsättningar) för att göra detta korrekt på något annat sätt. Det finns som bekant inget referens-siffervärde för "rätt" svartnivå, utan det beror helt på displayens förutsättningar och ambient ljus, och mätverktyget som används här är ögat, som visserligen är uselt vid absoluta mätningar men ganska bra vid relativa. RÄTT resultat uppnås med "okulär justering", och det är ju ganska signifikant.

Resultatet vid kalibrering av svartnivå skall så gott det går efterlikna hur lågdagrar återges på en "korrekt kalibrerad" referensmonitor, vilken man kalibrerar på precis samma sätt, dvs genom att se till att "svart" går att skilja från nivåer strax däröver men inte nivåer strax därunder, något förenklat...
Det finns alltså ett Mätinstrument (ögat), en Referens och en väl etablerad Standard för hur man uppnår korrekt resultat. I just det här fallet är det en smula svårt att få något siffervärde på avvikelsen, men det krävs som bekant inte...

Svartnivå är undantaget som bekräftar regeln, och jag kan nog inte komma på något liknande i "hembio-sammanhang".

Postad 01 november 2011 - 15:58

In go
  • In go
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Kalibrering inom hembio kan man säga har betydligt högre toleransnivå än kalibrering för tex mätinstrument eller kalibrering inom processindustrin. Även helt olika tillvägagångssätt.

Samtidigt kan jag hålla med om att i jämförelse med låt oss säga kalibrering av laborationsutrustning är kalibrering av hembio väldigt diffus. Målet är att få "korrekt bild" men hur långt ifrån målet kan en kalibrering åstadkomma?

Postad 01 november 2011 - 22:35

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Man försöker väl komma nära "målet" istället för "långt ifrån"? Men om man litar på utrustningen och inte alls tittar på bilden, och mätutrustningen inte är kalibrerad, ja då kan man komma hur snett som helst... :)

Postad 19 november 2011 - 22:10

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har CalMan (Senaste uppdateringen.) med en i1display 3 (pro).

När jag skall kalibrerar gråskalan så pendlar rgb staplarna hela tiden man kan inte få dessa att stå helt stilla detta kanske man inte behöver?
Dom pendlar lixom mellan typ 97 till 103 typ.
Utom få dom att pendla så lite som möjligt så nära 100 som möjligt?
Eller är det fel på min mätare?

Sedan så skjuter gamman upp till 2,5 från 60 till 95 i gråskalan sedan går den ner till 2,2 igen vid 100.
Och från 0 till 30 så är den nere i 2,0 och sedan går den upp till 2,2 vid 30 igen.

Beror detta på att kontrastreglaget är satt för högt? 88 är den inställd på.

DeltaE är alla under 3 i gråskalan.

Tv: LG 50PK350 (plasma)

Postad 21 november 2011 - 21:01

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag är kass på kalibrering och undrar om någon kan ge mig lite råd. Har precis köpt en Panasonic TX-P65VT20E som stått som demo i en hifi butik. Antar att dom har trixat en del men bilden för att få den att se bra ut i deras demorum. Tror att jag är tvungen att ställa om lite inställningar för att den ska se bra ut i mitt vardagsrum.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta. Kan ni rekommendera någon bra kalibreringsskiva som kan hjälpa mig att få en bra bild?

Redigerat av Maria83, 21 november 2011 - 21:01.

Postad 22 november 2011 - 18:39

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Ingen som kan rekommendera en kalibreringsskiva för mig som är helt kass på att göra inställningar?

Postad 22 november 2011 - 19:21

Zuljin
  • Zuljin
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Digital Video essentials(DVE) finns att köpa för DVD, Bluray och HDDVD
Avshd 709 för Dator, finns att ladda ner gratis.

Redigerat av Zuljin, 22 november 2011 - 19:24.

Postad 22 november 2011 - 20:01

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Digital Video essentials(DVE) finns att köpa för DVD, Bluray och HDDVD
Avshd 709 för Dator, finns att ladda ner gratis.

Är Digital Video essentials kalibreringsskiva bra och lätt att använda så att någon oerfaren som jag kan ha nytta av den och få bättre bild tror du?

Postad 22 november 2011 - 20:33

Zuljin
  • Zuljin
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Är Digital Video essentials kalibreringsskiva bra och lätt att använda så att någon oerfaren som jag kan ha nytta av den och få bättre bild tror du?

Av det jag läst i denna tråden så är den väldigt förklarande om vad det är man skall justera under de olika avsnitten osv, äger den ej själv.

Postad 22 november 2011 - 20:52

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Ja men det låter ju bra :-)

Ska försöka få tag på den. Om någon här äger den och vill sälja den så skicka ett PM till mig!

Ni som använt skivan. Ställde ni in fler saker än dom 4 testbilderna som hembioskolan visade på sista sidan?

http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf

Redigerat av Maria83, 23 november 2011 - 01:23.

Postad 29 november 2011 - 00:43

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Ja men det låter ju bra :-)

Ska försöka få tag på den. Om någon här äger den och vill sälja den så skicka ett PM till mig!

Ni som använt skivan. Ställde ni in fler saker än dom 4 testbilderna som hembioskolan visade på sista sidan?

http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf

Ingen som använt Digital Video Essentials HD Basics kalibreringsskiva och kan förklara hur ni gjort?

Redigerat av Maria83, 29 november 2011 - 00:43.

Postad 29 november 2011 - 09:18

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Kör med THX-läget om du tycker det är för bökigt att ställa in med DVE. Det läget är väldigt bra på panasonics modeller.

Det enda jag ställde in med DVE var färgerna med hjälp av färgfiltret men speciellt mycket bättre än film-läget på min LG blev det inte ändå (finns inget THX-läge på min tv).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.