Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cowon iAudio D2

1272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 februari 2009 - 23:25

djdave
  • djdave
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej.

Är hittills nöjd med min förutom på två saker. Helt plötsligt så hade alla mapp och låtnamn försvunnit på både det interna och externa kortet så jag fick byta firmware för att allt skulle bli normalt igen.

Sen är det lite jobbigt att den inte kommer ihåg vart i låten den spelades innan den stängdes av. Jag har rätt mycket dj-mixar på 70-300 minuter långa som bara är ett spår så om jag lyssnat på e.x. 48 minuter och stänger av den så kommer den inte ihåg det nästa gång jag sätter på den utan den börjar om från början= mycket irriterande!

Postad 28 februari 2009 - 07:33

Anders R
  • Anders R
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Sen är det lite jobbigt att den inte kommer ihåg vart i låten den spelades innan den stängdes av. Jag har rätt mycket dj-mixar på 70-300 minuter långa som bara är ett spår så om jag lyssnat på e.x. 48 minuter och stänger av den så kommer den inte ihåg det nästa gång jag sätter på den utan den börjar om från början= mycket irriterande!

Det gör den ju.. Settings -> General -> Resume.

Postad 28 februari 2009 - 14:51

djdave
  • djdave
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tack "Anders R" du är en klippa!

Lite klantigt av mig att missa det men det hör inte hit =)

Postad 08 maj 2009 - 12:01

Syntax
  • Syntax
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
En kompis som jobbar på Teknikmagasinet var hemma hos mig och lirade Rock Band förra helgen och han såg min cowon D2 och sa.
"Du som har pengar varför köper du inte en bättre MP3 spelare? Typ en IPod eller nåt"

Jag visste inte ens vad jag skulle säga.

Redigerat av Syntax, 08 maj 2009 - 12:02.

Postad 09 maj 2009 - 07:34

tobbis
  • tobbis
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

En kompis som jobbar på Teknikmagasinet var hemma hos mig och lirade Rock Band förra helgen och han såg min cowon D2 och sa.
"Du som har pengar varför köper du inte en bättre MP3 spelare? Typ en IPod eller nåt"

Jag visste inte ens vad jag skulle säga.

Du hade ju kunnat säga att du föredrar ljudkvalitee, batteritid, kvalitee på spelaren, smidig filöverföring, stor filstöd, kombinationen av stor touchscreen och fysiska knappar, stort minne (med hjälp av SD-läsare) eller något i den stilen. Hade i alla fall jag sagt, sen frågat honom vad som är bättre på en ipod...

Han är ju i alla fall ett skolexemplar på varför man t.ex. inte ska gå till teknikmagasinet och be dem rekomendera en bra mp3 spelare.

Postad 09 maj 2009 - 13:04

tirim
  • tirim
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Du hade ju kunnat säga att du föredrar ljudkvalitee, batteritid, kvalitee på spelaren, smidig filöverföring, stor filstöd, kombinationen av stor touchscreen och fysiska knappar, stort minne (med hjälp av SD-läsare) eller något i den stilen. Hade i alla fall jag sagt, sen frågat honom vad som är bättre på en ipod...

Han är ju i alla fall ett skolexemplar på varför man t.ex. inte ska gå till teknikmagasinet och be dem rekomendera en bra mp3 spelare.

Om jag säger så till nångon får jag rätt ofta ett svar i still med: "Meh, ofta något koreanskt litet företag jag aldrig hört om skulle vara bättre än iPods! Varför tror du alla har ipods? iTunes e så grymt och ljudkvalitén med de medföljande hörlurarna e ju grym!"

Postad 09 maj 2009 - 14:00

tobbis
  • tobbis
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Om jag säger så till nångon får jag rätt ofta ett svar i still med: "Meh, ofta något koreanskt litet företag jag aldrig hört om skulle vara bättre än iPods! Varför tror du alla har ipods? iTunes e så grymt och ljudkvalitén med de medföljande hörlurarna e ju grym!"

Ingen kan ju säga emot ren fakta som att cowon har bättre batteritid, uteffekt och liknande. Blir han inte övertygad börjar du förklara att ljudkomponenterna i en cowon spelare kommer från samma tillverkare som ljudkomponenterna i en ipod, nämligen Wolfson. Men i en ipod så utnyttjar man inte den fulla kapaciteten och låter användaren t.ex bara ändra ljudbilden med hjälp av förinställda EQ-settings (rock, vocal, jazz m.m.). I en cowon däremot kan du ställa in varje frekvens för sig och mixtra på oänligt många olika sätt. Sen har även cowon köpt BBE licens (vilket inte apple vill lägga pengar på), och med BBE kan du göra ännu mer förbättringar. Mpenchance, 3dsurround, mach4bass m.m.

Och sluttligen låter du han lyssna på din cowon spelare ooch han kommer garanterat att bli övertygad ;D

Postad 09 maj 2009 - 14:23

völund
  • völund
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Hej!
Själklart så passar även större minneskort än 8Gb. Det som står i specifikatioerna är att tillerkaren garanterar att det fungerar med max 8 Gb, dvs den minnesstorleken som de själva testat med.
:)

Postad 09 maj 2009 - 14:31

tirim
  • tirim
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Ingen kan ju säga emot ren fakta som att cowon har bättre batteritid, uteffekt och liknande. Blir han inte övertygad börjar du förklara att ljudkomponenterna i en cowon spelare kommer från samma tillverkare som ljudkomponenterna i en ipod, nämligen Wolfson. Men i en ipod så utnyttjar man inte den fulla kapaciteten och låter användaren t.ex bara ändra ljudbilden med hjälp av förinställda EQ-settings (rock, vocal, jazz m.m.). I en cowon däremot kan du ställa in varje frekvens för sig och mixtra på oänligt många olika sätt. Sen har även cowon köpt BBE licens (vilket inte apple vill lägga pengar på), och med BBE kan du göra ännu mer förbättringar. Mpenchance, 3dsurround, mach4bass m.m.

Och sluttligen låter du han lyssna på din cowon spelare ooch han kommer garanterat att bli övertygad ;D

Testat allt, men funkar fortfarande inte, det är lustigt, båda de jag syftar på är musiker och väldigt ptiga med ljud, en av dem är dessutom något av en perfektionist, men fortfarande tycker en att ljudet blir bättre när han konverterar mina 320 kbps mp3or till 128... Jag ser dem numera som förlorade själar. Att man ändrar ljudet på en iPod med EQns förinställningar e ju dessutom rent skit. Testade min kompis Nano och tänkte att man kanske iaf skulle kunna få till lite trevligare ljud med EQn med skillnaden är ju minimal i ljudet...

Postad 09 maj 2009 - 17:10

tobbis
  • tobbis
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Att säga att man tycker det låter bättre när man koverterar en mp3:a från 320kbps till 128kbps är ju som att säga att man tycker att en bil går snabbare om man trimmar ner motorn från 320km/h till 128km/h. Sen har nog inte alla lika bra hörsel och hör skillnad på bra och dåligt ljud. Man kan inte säga att man ärväldigt petig med ljud och sen inte tycka en cowon låter bättre en en ipod.

Postad 23 maj 2009 - 22:34

Tomten2
  • Tomten2
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
:
:
:

Brukar aldrig kommentera privata bilder, men kan inte hålla mig ang 1:a sidans bilder från "Damp"

HUR TÄNKTE MAN DÄR ! ? ! ? ! ? ! ?????? - - - - :P

Det spelar ju ingen roll om man har fast lina o hundratals Mb/s - man vill väl ÄNDÅ
i-n-t-e
hålla på o scrolla för o kolla,
( särskilt inte halvdana amatörbilder )

M i l d a____ M a k t e r !

VAD___S_-_T_-_O_-_R_-_T_ _ !

OCH MYCKET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! + ! + !!!

Så, nu fick jag det sagt...

Skärpning !
:
:
:

Postad 28 maj 2009 - 10:13

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Hur kopplar jag ur denna spelare "safe" efter laddning och överföring av filer?

Anders

Postad 30 maj 2009 - 08:48

tobbis
  • tobbis
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Hur kopplar jag ur denna spelare "safe" efter laddning och överföring av filer?

Anders

Om du syftar på om du ska använda "säker borttagning av maskinvara" så behöver du enligt mig inte använda den, ryck bara ut sladden.

Säker borttagning av maskinvara är mer en säkerhetsfunktion som ser till att inga program eller filsystemet skriver data till spelaren. Så egentligen räcker det med att du ser till att all överföring är klar sen rycker du ut sladden. Men sen kanske det kan hända att något mediaspelarprogram eller liknande skriver till spelaren utan att du vet om det (vilket skulle vara lite konstigt), och då kan spelaren skadas om du har extrem otur.

Postad 25 oktober 2009 - 10:34

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Hej
hur får jag mina omslag att visa på skärmen?.
Blir f-n inte klok på detta, en del visar sig men inte andra.
Hur ska man koda för att det alltid skall funka?

Någon som kan svara på detta? :P

Postad 25 oktober 2009 - 14:16

tirim
  • tirim
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Hej
hur får jag mina omslag att visa på skärmen?.
Blir f-n inte klok på detta, en del visar sig men inte andra.
Hur ska man koda för att det alltid skall funka?

Någon som kan svara på detta? :P

Du ka lägga in alla albumomslag som "cover.jpg" i varje mapp, eller som jag gör, använda Mediamonkey och lägga in omslagen i id3-taggarna. Mediamonkey kan också automatiskt ladda hem omslagen från internet.

Postad 25 oktober 2009 - 14:45

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Du ka lägga in alla albumomslag som "cover.jpg" i varje mapp, eller som jag gör, använda Mediamonkey och lägga in omslagen i id3-taggarna. Mediamonkey kan också automatiskt ladda hem omslagen från internet.

Det är faktiskt så jag gör, markerar bilden, högerklickar, byter namn till "cover.jpg".....funkar inte.
Använder mig av jetaudio´s program. Går in på "tag edit", i denna finns även "picture". Kan man browsa och lägga och lägga in bilderna på det sättet?. Då vill jag ju naturligtvis få in bilden i hela albumet/mappen och inte lägga in bild på varje låt :/

Postad 26 oktober 2009 - 10:42

tirim
  • tirim
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Det är faktiskt så jag gör, markerar bilden, högerklickar, byter namn till "cover.jpg".....funkar inte.
Använder mig av jetaudio´s program. Går in på "tag edit", i denna finns även "picture". Kan man browsa och lägga och lägga in bilderna på det sättet?. Då vill jag ju naturligtvis få in bilden i hela albumet/mappen och inte lägga in bild på varje låt :/

Jag kör aldrig Jetaudio så kan inte hjälpa dig där, men i mediamonkey läggs albumarten till på alla låtar i albumet om man kryssar i en liten ruta. Har aldrig haft nått ptoblem med att album art inte visas på D2an med mediamonkey, och heller inte att köra cover.jpg i varje mapp... Va säker på att du inte har flera cover.jpg i en mapp och att du byter namn och flyttar och sånnt i filhanteraren i windows och inte jetaudio eller något annat program.

Postad 21 mars 2011 - 20:07

The Sounder
  • The Sounder
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Är det bara jag eller buggar inte MediaMonkey filerna? När jag har skrivit in taggar et.c så blir filerna helt skruvade och går inte att öppna i något annat program eller i min spelare (iAudio D2+) :)

Postad 13 januari 2012 - 13:37

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Dags att få igång den här tråden igen,....

Har problem att ladda min D2. Har provat i datorn och med extern laddare direkt i vägguttaget. Kan ta ett par dagar att ladda batteriet fullt. Såg i "inställningar" att man kan välja på två olika USB-inställningar....vilket skall man ha? Kan detta påverka?
Laddar jag den via dator verkar det knappt fungera alls numera.....displayen tänds upp och det står att den laddar, men när displayen slocknar...laddar den fortfarande då?

En fråga till: Är det skadligt för batteriet att ladda för kort tid? Typ, föra över några låtar via datorn och sen dra ur kabeln...kan ju ta allt mellan två och 60 minuter.....är rädd att batterikapaciteten blir förstörd om man hattar för myckat...

Anders

Postad 16 januari 2012 - 11:01

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Den där blev man ju lite sugen på:)

Postad 18 januari 2012 - 15:01

Danneq
  • Danneq
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Dags att få igång den här tråden igen,.... Har problem att ladda min D2. Har provat i datorn och med extern laddare direkt i vägguttaget. Kan ta ett par dagar att ladda batteriet fullt. Såg i "inställningar" att man kan välja på två olika USB-inställningar....vilket skall man ha? Kan detta påverka? Laddar jag den via dator verkar det knappt fungera alls numera.....displayen tänds upp och det står att den laddar, men när displayen slocknar...laddar den fortfarande då? En fråga till: är det skadligt för batteriet att ladda för kort tid? Typ, föra över några låtar via datorn och sen dra ur kabeln...kan ju ta allt mellan två och 60 minuter.....är rädd att batterikapaciteten blir förstörd om man hattar för myckat... Anders

Hur länge har du haft din D2? Det kan vara så att batteriet håller på att dö, eller åtminstone inte mår så bra. Om jag minns rätt så ska det vara litium-jonbatterier i D2 vilket betyder att de mår bäst av att laddas ofta. Samt att man aldrig kör slut på batteriet eftersom detta skadar det (till skillnad från nickel-kadmiumbatterier). Batteriet mår bäst om man laddar så ofta som möjligt.

När det gäller USB-inställningarna så är det nog MTP och MSC som avses, och det är två olika protokoll för hur spelaren ska kommunicera med datorn, inte för hur USB:n ska fungera. Du kan köpa en väggkontakt med USB-utgång (5v) på Kjell & company eller Clas Ohlson och ladda från ett vägguttag istället. Jag har en kontakt som ger ut 5v (högre än 5v kan skada din D2) och ca 1000mAh. Jag har för mig att en USB-port på en dator ger ut ca 500mAh, vilket innebär att det tar längre tid att ladda från datorns USB-port. Det ska hur som helst inte ta ett par dagar att ladda batteriet! 6-7 timmar från en USB-port och 3-4 timmar med en väggkontakt med USB-utgång.

Här kan du läsa om batterier på D2/D2+ på ett engelskspråkigt forum: http://www.anythingb...ead.php?t=34111

Redigerat av Danneq, 18 januari 2012 - 15:04.

Postad 18 februari 2012 - 23:38

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Hej igen....
Jag har haft den några år och jag köpte den begagnad :-(
Kanske är batteriet som håller på att ge sig.....
En annan sak: Går jag in på: INSTÄLLNING-SYSTEM så finns det överst en möjlighet att ändra på: "Ladda standard"...vad är det? Där kan jag inte ändra till: "Ladda standard:JA" utan det blir hela tiden "NEJ" där....kan det ha med saken att göra?

Är iofs orolig att det är batteriet som ger sig...

Har version 2.59, som skall vara den senaste enligt Cowons hemsida....har även mailat dem med samma fråga....men det kanske finns någon här som har svaret snabbare....???

Anders

Postad 19 februari 2012 - 08:00

Anders R
  • Anders R
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
"Ladda standard" är en dålig översättning av "Load defaults", dvs återställa inställningar. Har inget med laddningen av batteriet att göra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.