Ska snart köpa ny tv. Står och väljer mellan f86an och m86an. Grejen e att jag vill ha en ny spelkonsol också och min budget e lite tight. Så mitt dilemma är som följer: f86 + x360hdmi, eller m86 + ps3.
Några almänna tankar eller förslag?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
Startad av
Zerox_no1
, Jul 13 2007 14:51
1466 svar till detta ämne
28 relaterade trådar
Postad 10 April 2008 - 11:54
Tja!
Ska snart köpa ny tv. Står och väljer mellan f86an och m86an. Grejen e att jag vill ha en ny spelkonsol också och min budget e lite tight. Så mitt dilemma är som följer: f86 + x360hdmi, eller m86 + ps3. Några almänna tankar eller förslag? Postad 10 April 2008 - 12:02
Jag har m87 + ps3 å de funkar hur bra som helst Postad 10 April 2008 - 16:59
Helt sjukt...men då får vi surrfria vardagsrum! Postad 10 April 2008 - 23:22
Har haft en nu i en vecka ungefär. Vet inte vad du har/hade för tv innan men ja satt på en 32" tjocktv som hade 8 år på nacken. Blev en enorm skillnad, speciellt om man köra 720p och 1080p material. Jag vart riktigt nöjd, bara 100 hz Motion plus funktionen som ja e lite missnöjd över, blir eftersläppningar i bilden som många säger, speciellt om man kolla på tv sändningar o sändningen e kass blir detta mkt tydligt. Annars en grym tv, blev imponerat över trycket i ljudet på den, har man inte nån stereo så kan man ju trösta sig över att ljuden i den e helt galet, för att va från en tv. Postad 11 April 2008 - 17:25
Härligt härligt! Precis packat upp min skönhet... 46F86... =)
Men nåt är skummt...hade väntat nig hitta alla dessa disskuterade probelm med dessa apparater. Men kan inte hitta några...inte än i alla fall. Det enda jag har hittat är väl att det är lite rullande linjer när jag kopplat in datorn via vga. Vart kan man kika vilken fw och panel man har och vad är bra resp. dåligt? Postad 12 April 2008 - 11:08
Jag fick min 46F86a för några dagar sedan. Och nu när jag kopplade datorn via DVI-HDMI och skulle se film så hänger inte tvn med. Det är skitbra bild när den inte rör sig så mkt men när den gör det så blir det som ett konstigt flimmer och lite hackigt. Någon som har något bra svar till en riktig amatör
Redigerat av Stissse, 12 April 2008 - 11:09. Postad 12 April 2008 - 13:42
Jag får det inte att fungera. Var är snabbsekevens knappen? Postad 12 April 2008 - 14:38
Någon som vet vad panelen heter i F86 ????
Och lista gärna samtliga om det har gjorts uppdateringar..: Tacksam för svar! Mvh Postad 13 April 2008 - 00:32
Alltså det finns ingen snabbsekvens knapp, han menar att du ska trycka det i en snabb sekvens Redigerat av b0wlingb0y, 13 April 2008 - 00:32. Postad 13 April 2008 - 03:31
Postad 13 April 2008 - 12:31
Om du är intresserad av sånna saker så ska du kolla in den här länken.
Rena heaven för Samsung-fanboys http://www.avforums....ad.php?t=601553 Postad 13 April 2008 - 13:47
Hej Svar på första frågan är till Komplett.se (import) På min första F86a kunde linjerna rulla både upp & ner, det beroende på vilken upplösning man kolla. Ska du kolla på vanlig analog tv ett tag slå av all bildförbättrings-teknink. Fick hem ett nytt ex från komplett i fredas, samma problem med rullande linjer där. Men kör man med de förinställda bildinställningarna på HDMI (jo ta bort 100hz bara) så syns inte de rullande linjerna så mycke alls, bara om du Pausar på ett, ja typ grått ställe & kollar lite halft i kors med ögonen så kommer man se dessa lijer men hur ofta gör man det. Jag orkar iaf inte skicka in tven igen, väntar nog tills den här FW update har blivit lite kändare i sverige, dom gångerna när jag har pratat med komplett om denna udate 1009 så fattar dom inte vad jag snackar om. Dom skulle kolla upp om det fanns & sen ringa mig men det gjorde dom aldrig. Så när jag skicka in min tv så fick jag en ny bara med samma problem. Postad 13 April 2008 - 13:59
Kör på denna ]Fyndbörsen för 14 140:- (då ingår 100% pixelgaranti)[/b] "Svensk-tv?"... Händer nått med tven kommer ett servic-stääle & hämtar den direkt hemma hos dig. Sen, även hem servic. Svenska menyer Postad 13 April 2008 - 14:46
Nu när det börjar bl lite aktivitet här inne så undrar jag om någon kan hjälpa mig. När jag kör DVI ifrån datorn till HDMI i tvn så blir det eftersläp och hackigt när jag spelar upp filmerna ifrån datorn.
Jag har ställt 1920x1080 och 60hz. Har dessutom ändrat namn på hdmi ingången till pc så att det ska bli optimalt. Någon som vet vad problemet är? eller om någon har några bra inställningar att bjuda på vore det väldigt uppskattat. / Stefan Postad 13 April 2008 - 16:36
Flimmret vid 24Hz, är det på alla F86 eller bara en del. Vad jag har läst på AVSforumet så har inte de nyare Samsung modellerna några problem alls med det (A5,A6 osv). Frågan är om man skall vänta och köpa en A557 (kommer om 3 veckor ) eller köpa en F86....
Postad 13 April 2008 - 17:18
Kommer de nya redan om 3 veckor? vilket datum är det de kommer? Postad 13 April 2008 - 17:21 Fyndbörsen skulle få in sina A557 mellan 2-5 maj. Postad 13 April 2008 - 18:03 Tack för tipset, var på expert idag men slut överallt. Beställde via Fyndbörsen svenska garantier prestigeservice mm kommer om några dar Postad 13 April 2008 - 19:28
(Jag har ju numera firmware 1007 och inga humbars...) Jag har testat detta lite nu i helgen genom att ladda hem en del av en fotbollsmatch rippad i MPEG4 Video (H264) 1280x720 25.00fps och sen ställde jag in datorn på 720p 50Hz som jag gissar att en HD-box skulle mata ut. Mycket riktigt märkte jag rätt tydlig triple ball med 100 Hz, det blev bara mindre tydligt med Low gentemot High, men det var fortfarande synligt oavsett. Jag använder aldrig denna funktion på något material och skulle inte göra det till fotboll heller. Man kände dock en viss hackighet i bilden men det är jag 100% säker på att det inte beror på TV:n utan själva utsändningen. Det är möjligt att vissa matcher ser bättre ut än andra, men sänds verkligen all snabb sport med bara 25 bilder per sekund? Det är en futtig ruta mer än för spelfilm, klart det blir hackigt! Postad 13 April 2008 - 19:53
Hej
Här är bra info om varför det kan vara värt att satsa några kronor till på en Samsung Norden tv. http://www.samsung.c...n_SamsungTV.pdf Postad 14 April 2008 - 10:06
Hej,
Jag köpte en F8 här om dagen och har problem med så kallade "hum bars". Jag kollade i service menyn vilken FW jag hade och det va 1006, nu är bara problemet att jag inte kan komma åt vissa inställningar på TVn längre! Jag rörde inget i service menyn utan gick bara in o kollade och sedan stängde av TVn. Är det någon som vet vad som har hänt? Jag får panik! Jag kommer bla inte åt detailed settings. Postad 14 April 2008 - 10:53 TV:n blir återställd varje gång man går in i servicemenyn. Du kan ha hamnat i Shop Mode, som hela tiden återställer inställningarna till dynamiskt läge etc. Firmware 1007 fixar biffen, köpte du en svensk? / A Postad 14 April 2008 - 10:55 Det som hände när du gick in i service menyn var att TVn i samband med detta automatiskt återställde sig till fabriksinställningarna (gällande t ex bild- och ljudinställningar). Detta är "normalt" för Samsungs apparater För att komma åt exempelvis detalied settings har jag för mig att man måste ställa om bildläget från Dynamic till Movie och/eller Standard, kommer inte ihåg vilken. Postad 14 April 2008 - 11:00
Hur är det med hum-bars och flimmer vid 24hz från BD/HD-DVD, problemet löst med FW 1007? Väldigt sugen på att lägga in en beställning under veckan, men flimmret vid 24hz oroar lite då det är mest BD/HD-DVD som TV:n kommer användas till.
Postad 14 April 2008 - 17:39
Nån som kan ge nåt tips på bra upplösning att köra på när man koplar dator till tvn via VGA.
Högsta upplösning på min dator är 1680 x 1050. Vill ju kunna se texten när man sitter och surfar i soffan o dyl. Tacksam för hjälp! Postad 15 April 2008 - 09:55
Det går inte att köra i 1680x1050.
Jag har problem men alla upplösningar förutom full HD + 1024 x något. TVn borde ju klara HD-ready men det har jag inte lyckas med. För det blir väldigt smått med full HD om man nu inte gör som jag brukar göra o drar fram TVn till soffbordet o sätter mig i bakåtlutad divanen o spelar eller surfar med armstödet som plats för musen. Så sitter väl ca 1.7 meter ifrån TV då. Men det fungera grymt bra. Sitter ibland hemma o jobbar o kör då TVn som monitor utan några problem. Har en 46a. Postad 15 April 2008 - 10:00
Undrar precis som spottkobra, är det någon som har köpt en F86 och inte fått några fel på den alls?
Postad 15 April 2008 - 11:24
Ofta brukar man kunna lägga till manuella upplösningar för att tvinga ut 1920x1080 via VGA ändå. Det kan bli en rätt instabil bild med en del flimmer, men om man gör en ordentlig autoinställning på TV:n sen kan det nog bli tillräckligt bra. Prova som sagt att lägga till en manuell upplösning - 1920x1080 @ 60Hz.
I såna fall är det en konstig begränsning på VGA-porten. Genom DVI-HDMI funkar 1280x720 finfint, och det är vad jag kör när jag vill surfa längre stunder. Jag sitter på 2-2,5 meters avstånd och 1080p blir då helt klart i minsta laget! Postad 15 April 2008 - 11:34
intressant diskussion ang Blur o Judder med den nya teknike AMP som finns i F86:orna. (Jag blir yr, illamående ibland)
Här finns förklaringen http://www.avsforum....d.php?t=1009629 Postad 15 April 2008 - 17:31
Jag har nyss köpt en F86 och har inte märkt av några direkt fel..misstanke till rullande linjer när jag hade grå bakgrund när jag loggade in på mitt PS3 konto. Då kopplat via HDMI. Men annars ser jag ingenting. Några tips på hur man lättast kan se om man har clouding etc? Tips på bakgrundera att testa med etc... Postad 15 April 2008 - 20:30
FYI, Sony kommer ut med local dimming i Augusti (46"), med en 55-tummare i september.
Redigerat av hyslopc, 16 April 2008 - 08:38. Postad 15 April 2008 - 21:50 Där ser man Men inläggen får mer relevans om du anger källa Å andra sidan litar jag numera bara på tillverkarna själva efter ha läst Ljud & Bild påhitt om Samsungs nya LED-modeller, där de dessutom anger att de fått infon från Samsung själva. Tror inte på L&Bs info http://www.ev.se/news.php?id=3350 http://www.ev.se/news.php?id=3349 Edit: Om det kommer en ny LCD-serien från Samsung i höst som komplement till 7-serien heter den 9-serien (kodnamn Diamond). (F9 heter Rose, A6 heter Amber och A7 heter Ruby) , finns upplagda på http://ibbank.net/ma...t_main.asp?cok= Redigerat av snowstorm, 16 April 2008 - 07:36. Postad 16 April 2008 - 08:37
Hmmm - RSS = Rich Site Summary? I don't think so...
Län k till info angående Sony LED (bland annat): http://www.engadgeth...roadmap-leaked/ Postad 16 April 2008 - 09:19
Man tackar Då återstår det och se om vad som händer mellan LG7900, XBR8 och Sammys 9 serie, men ännu mer intressant om någon av de två sistnämnda når Europa, och vad isåfall priset blir. Också, ingen 55" utan det skall vara 52" - det står fel på ena stället i roadmappen. Postad 17 April 2008 - 11:05
Jag har en 46F86 , köpt okt 07, av version SQ01 (står på sidan av panelen) och min är helt problemfri. Postad 19 April 2008 - 20:08
Jag har ett problem med mitt nyköpta ps3. Det är så att ljudet hakar upp sig i en halv sekund hela tiden + att skärmen flimmrar. Det är som att det "laggar".
Kör med en 5 meters HDMI kabel mellan lcd tv (Samsung 46"f86) och ps3 Har testat alla 3 HDMI ingångar på tvn men det funkar ändå inte. Tror ni att det är Tvn eller ps3 som spökar? Någon som vet om man ska ändra namnet på HDMI utgången till något för att det ska bli optimalt? Vore tacksam för snabbt svar (jag har postat detta i ps3 tråden också) Postad 22 April 2008 - 08:28
Hej
Fick min F-86a. Skitläcker. Går det att ta emot HD-sändningar (MPEG4) med den integrerade mottagaren, eller måste man ha en separat box? Här i Prag sänder flera kanaler (gratis) i HD och jag vill givetvis utnyttja den möjligheten. Postad 22 April 2008 - 08:56
Ingen som har hört något nytt om 1009 eller nyare fw inom Sverige? Märkligt att det ska ta så sjukt lång tid o få lite mjukvara hit när den finns i princip i alla andra länder runtom i världen...
Postad 22 April 2008 - 10:28
Nej det går inte. Du måste ha en saparat box. Postad 23 April 2008 - 16:05
Ja det fungerar utmärkt, skönt att slippa en fjärr och en plastlåda i hyllan (Jag vill ha ny firmware nedladdningsbar NU!!!)
Jag kör samma setup som dej men har Supra HDMI V1.3 i 1meters längd. Fungerar riktigt bra, just ljudet maskinen levererar är ruggigt bra Postad 23 April 2008 - 17:04 Jo, ljudet är kanske rätt okej i diskant och mellan registret, och man kan ju fila på inställningarna också Hur som helst vill jag ta ut ljudet ifrån TVns "audio out", de 2 RCA utgångarna där bak och koppla in dessa till mitt aktiva 2.1 högtalarsystem. Dock får jag en otrevlig delay eftersom ljudet TVn spelar ligger några 10 till 100-tals millisekunder efter det ljudet som mina andra högtalare spelar. Att Samsung inte tänkt på att skicka ut synkroniserat ljud!? Är inte så sugen på att köpa en receiver för att lösa problemet Vet någon om en plugin till Windows som kan åstakomma en delay på ljudkortets analoga utgång? Postad 23 April 2008 - 20:51
Jag tittar väldigt mycket på sport främst ishockey och fotboll, så jag undrar om F86 är en bra tv för detta? Ni som haft denna tv ett tag fungerar det bra eller märker man av eftersläpningar?
Detta med att köpa tv är ju rena djungeln, har nu kommit så långt att det lutar åt en F 86 eller en sony av något slag. Snälla, behöver hjälp för att välja rätt tv..... Postad 24 April 2008 - 10:43
Jag ser också mkt på sport, hur fungerar 100hz-funktionen där? Är den värdelös i alla fall, eller finns det något område där den är konkret användbar?
Jag undrar också hur länge man har rätt till service på tv:n om man köper genom Samsung Norden? / Leander Redigerat av Leanderzon, 24 April 2008 - 10:55. Postad 24 April 2008 - 11:27
Samsung Nordens 100%-iga pixelgaranti gäller i 2 år. Vet dock inte vad som händer om jag får ett pixelfel efter 1.5 år, och får TVn utbytt. Har jag då 0.5 års pixelgaranti på denna TV, eller 2 nya år? Framgår inte vad tillverkarens garantitid för ursprungsfel är, men antar att den också är i två år? Postad 24 April 2008 - 13:03
Har haft Samsung 46F86 sedan oktober och den var bäst då, vet inte hur det är nu. När man tittar på fotboll canal+ HD via humaxboxen så kan man ibland se tre bollar kallad TPE som du kan läsa mer om på ngt forum, engelska. Sedan har du motion plus AMP som man kan ställa in low med high men jag vill nog påstå att TBE effekten finns där ibland på samtliga lägen. Tror nog inte att ngn tillverkare kan ge perfekt bild på LCD i dagsläget, just när man tittar på snabba panoreringar. Tre bollar och ibland blurrighet Judder. Vill du vara säker på ditt köp så är det just typ fotboll och hockey du ska titta på för att bilda dig en uppfattning om tvn hänger med, helst i HD för det är ju det du vill ha, en perfekt bild. Min är ju på 46" och det kan mycket väl vara så att nämnda problem inte syns lika väl på en 40" Några eftersläpningar har jag aldrig sett, dagens lcd har inte det i den här prisklassen. Fw 1006 Redigerat av Mr.Hammer, 24 April 2008 - 13:04. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |