Redigerat av Nforce, 27 January 2008 - 17:22.
Toshiba 42Z3030DG
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Toshiba 52Z3030DG
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Toshiba 47Z3030DG
(TV)
|
1
|
(15)
|
Inga priser | |
Toshiba 37Z3030DG
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Toshiba 57Z3030DG
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Toshiba 46ZF355DG
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
1080p/24 (575 inlägg)
|
12 år sedan |
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg)
|
15 år sedan |
Samsung F86 eller Toshiba Z3030 (28 inlägg)
|
15 år sedan |
Toshiba ZF (22 inlägg)
|
17 år sedan |
Toshiba 46ZF355 (243 inlägg)
|
17 år sedan |
Hjälp.. ska införskaffa helt nytt ljud och bild (0 inlägg)
|
18 år sedan |
LCD och analog TV (33 inlägg)
|
18 år sedan |
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg)
|
18 år sedan |
Panasonic PZ70 vs Toshiba Z3030 (67 inlägg)
|
18 år sedan |
Bästa LCD-TV upp till 15000 kr (15 inlägg)
|
18 år sedan |
52z3030d (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Vilken 46-47" (52 inlägg)
|
18 år sedan |
Sony 46 v3000 eller Toshiba 47Z3030D (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Toshiba 47Z3030D (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Söker ljudkort med S/PDIF-in & minst 5.1-ut för aktiva monitorer (0 inlägg)
|
18 år sedan |
KDL-46X3000 vs. 52Z3030D (1 inlägg)
|
18 år sedan |
Toshiba 37Z3030D (2 inlägg)
|
18 år sedan |
Toshiba Regza Z3500 37/42/46/52/57" (47 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 28 January 2008 - 11:17
ÄNTLIGEN efter 1 års planering och jobb sitter äntligen 52"an i vardagsrummet! FY FAN vilket jobb det var att få dit den dock... Jag och min snälla pappa som ställde upp på kort varsel höll på i 2 timmar med bara själva monteringen, helt svettig med klämda fingrar och efter 4-5 omförsök och justeringar på allt som gick att justera fick vi till slut dit den! Ett tips till alla som ska montera en stor tung skärm, kolla både 2,3,4 och 5 gånger att allt är rätt inställt på fästen etc innan ni börjar lyfta (jag dubbelkollade, det räckte inte).
Kanon nöjd med bilden, såg första filmen i sin helhet "A Night At The Museum" via PS3:an 1080P, justerade lite med inställningarna (till tjejens stora förtvivlan efter allt knappande i menyerna under filmen) så blev jag riktigt nöjd med färger, konstrast och ljusnivå. Ibland så blir man förstummad över hur bra bilden är, vissa scener ser 3D ut! (detta kommenterade tjejen före mig dessutom)
Återkommer senare med feedback och bilder samt jämförelse med min 47"a (som även fungerar fint som TV bänk
Jag = Nöjd!
/Roger
Bifogad fil(er)
Redigerat av TheRoggan, 28 January 2008 - 11:18.
Postad 29 January 2008 - 09:59
Upptäckte ett EXTREMT konstigt fenomen idag... Jag har följande kopplingar:
1:
PC -> 10m HDMI (halvsnik Kjell ~300kr) -> HDMI Distributör & Förstärkare -> 5m (Belkin PureAV ~600kr) -> Z3030 på HDMI 1
2:
PC -> 10m HDMI (halvsnik Kjell ~300kr) -> HDMI Distributör & Förstärkare -> 5m HDMI (Hama ~450kr) -> Z3030 på HDMI 2
På HDMI 1 så ser allt ut som jag tänkt mig, men på HDMI 2 så är färgerna MYCKET mera mättade, näst intil blödiga (speciellt röd) men inte så att bilden egentligen är "sämmre" utan bara andra färginställningar... Har kollat i menyerna och som ni andra ägare känner till så kan man ju inte ställa in så mycket specifikt per källa, så inställningarna är identiska men bilden är långt ifrån identisk...
Riktigt konstigt med tanke på att båda redan går över en snik kabel och sen en kortare bit via två bättre kablar och där är det skillnad. Eller så är det skillnad i bildhanteringen via HDMI 1 och 2 vilket dock skulle verka ännu konstigare...
Någon som har några tankar angående detta fenomen?
/Roger
Redigerat av TheRoggan, 29 January 2008 - 10:01.
Postad 29 January 2008 - 13:07
Postad 29 January 2008 - 13:22
Svar nicklas erik johan det är inte ett alternativOm det inte är för mycket krångel kan du väl testa byta plats på Hama och Belkin kablarna o se om det är samma eller om HDMI1 blir konstig och HDMI2 blir bra då
Detta är inget egentligt problem, verkar dessutom som det är isolerat till när jag kör PC'n som källa, när jag kör PS3:an så är det ingen skillnad mellan HDMI 1 och HDMI 2 (samma kablar)!? Ska kolla lite nogrannare ikväll när jag har gjort klart installationen så jag kan enklare byta mellan PC och PS3:an.
/Roger
Redigerat av TheRoggan, 29 January 2008 - 13:24.
Postad 29 January 2008 - 14:59
Postad 29 January 2008 - 16:03
GratulerarSådär, en 52:a beställd. Fick precis brev från komplett att dom skickat den med posten
Hur knepig är den att få upp på ett wallmount?
På vanlig vägg och väggfäste, inte så jätteknepigt om man är två (helst tre om man har korta kablar som måste kopplas i rätt höjd). Ganska hanterbar på två personer.
/Roger
Postad 29 January 2008 - 17:31
Visserligen så blir det bara 1080P som kommer matas till mina skärmar (native eller upskalat via Reciever), men som sagt vore kul o veta tex om det är 1080P 24.
Annars så känner jag inte alls av att fjärren/menyer skulle vara sega eller att fjärren vara kännslig för vinklar etc som andra har talat om tidigare. För mig fungerar det snabbt och klanderfritt, hitils iallfall.
/Roger
Redigerat av TheRoggan, 29 January 2008 - 17:41.
Postad 29 January 2008 - 17:49
Strömmar från datorn. Hygglig kvalitet får jag säga.
Hallå!
UNdrar bara om du har kontrasten rejält uppskruvad eller om det är din digitalkamera som drar upp den. Ser nämligen väldigt "hårt" ut om du förstår vad jag menar.
Postad 29 January 2008 - 19:08
Har bara gått över en månad sen jag köpte den, jag är inte så snabb... =)
Hur som helst så kan jag bara säga att jag är super nöjd med min TV.
Hade det varit så att svärtan varit lite bättre så hade jag varit över lycklig... =)
Postad 29 January 2008 - 19:23
Strömmar från datorn. Hygglig kvalitet får jag säga.
Hallå!
UNdrar bara om du har kontrasten rejält uppskruvad eller om det är din digitalkamera som drar upp den. Ser nämligen väldigt "hårt" ut om du förstår vad jag menar.
Min kontrast är 100/100. Digitalkameran får bilden att se väldigt röd ut samt ännu mer uppskruvad kontrast.
Postad 30 January 2008 - 10:39
Jag undrar hur videouppskalning och de-interlacing fungerar på tv:n jämfört med om man skalar upp via AV-receiver eller BD-DVD.
Postad 30 January 2008 - 13:22
Postad 30 January 2008 - 20:58
Vad man kan säkert konstatera är att det går inte riktigt (iallafall riktigt knepigt) att återskapa riktigt hur bilden ser ut via ett foto, även med en bra kamera. Bilden ser mycket bättre ut i verkligheten än vad bilderna visar.
Tycker jag fått till riktigt bra svärta kombinerat med bra tryck i färger och ljusstyrka, har ställt upp kontrast och bakrundsbelysning runt 70 men kör med "Active Backlight" På, har haft dessa inställningar ett tag och är väldigt nöjd med resultatet.
Ni andra Z3030 ägare, tycker inte ni att röd är lite väl domminant med orginalinställningarna? Jag har ställt ner mättnad på röd till -6 i 3D färginställningarna för att få till speciellt hudfärger till att vara mer verklighetstrogna, nu är allt kanon, tycker faktiskt att det är referensbildkvalitee!
/Roger
Bifogad fil(er)
Postad 30 January 2008 - 22:31
Postad 31 January 2008 - 07:21
Här är ett par bilder jag tagit med min systemkamera (Canon EOS 30D).
Vad man kan säkert konstatera är att det går inte riktigt (iallafall riktigt knepigt) att återskapa riktigt hur bilden ser ut via ett foto, även med en bra kamera. Bilden ser mycket bättre ut i verkligheten än vad bilderna visar.
Tycker jag fått till riktigt bra svärta kombinerat med bra tryck i färger och ljusstyrka, har ställt upp kontrast och bakrundsbelysning runt 70 men kör med "Active Backlight" På, har haft dessa inställningar ett tag och är väldigt nöjd med resultatet.
Ni andra Z3030 ägare, tycker inte ni att röd är lite väl domminant med orginalinställningarna? Jag har ställt ner mättnad på röd till -6 i 3D färginställningarna för att få till speciellt hudfärger till att vara mer verklighetstrogna, nu är allt kanon, tycker faktiskt att det är referensbildkvalitee!
/Roger
Om de är 52":an du har ställt in så får du gärna skriva ut inställningarna du har gjort.
Eftersom du kör med backlight 70 så har du ju tvärt emot va de flesta andra har skrivit här,
de flesta har ju runt 20. Ja har kört lite efter Tomas L:s inställningar men tycker de blir för mörkt vid
vanlig digital tv sändning,men funkat genom PS3:an.
Så du får gärna skriva ut dina så ska ja prova dom om ja får kopiera dina:)
/Krister
Postad 31 January 2008 - 08:02
Börjar bli mer och mer sugen på att beställa från Tyskland. Tycker inte det verkar vara nån större nackdel att beställa därifrån jämfört med nåt postorderföretag inom Sverige. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av Globama och My-Solution? Vad har ni valt för betalningssätt och är det nåt särskilt man behöver tänka på?
Såg förresten att TrustedReviews testade 47-tummaren. Tyvärr var de inte lika imponerade som med 42-tummaren.
/Peter
Postad 31 January 2008 - 08:51
Sen så finns ju inte Z3030 inne hos webhallen, leverantörerna under så hamnar ju TVn på 21-22 tusen med frakt..
Postad 31 January 2008 - 09:46
Hur ska man tolka detta? känns lite motstridigt mot andra testare och användare. Kan det vara så att skillnaden mellan lyckad SD bild eller ej ligger i om man matar Z3030 med analg signal utifrån eller använder den inbyggda boxermottagaren?
Postad 31 January 2008 - 10:18
"Our other problem with the 47Z3030 is that it's really no lover of standard definition sources. Possibly because of the extremely aggressive nature of its images in terms of brightness and colour saturations, it tends to rather exaggerate any noise that might be inherent to a standard def source. And such noise is, of course, highly present in more standard def Freeview and Sky channels than we'd like." [www.trustedreviews.com]
Hur ska man tolka detta? känns lite motstridigt mot andra testare och användare. Kan det vara så att skillnaden mellan lyckad SD bild eller ej ligger i om man matar Z3030 med analg signal utifrån eller använder den inbyggda boxermottagaren?
Citat från HDTVtest.co.uk
"Armed with the most effective video mode deinterlacing I've seen on any LCD television to date and some decent scaling, the Toshiba 47Z3030D gave a good account of itself on the SD front from a viewing distance of 10 to 12 feet away. Provided the channel material was up to scratch, the ensuing picture would look clean and free of jaggies."
Av egen erfarenhet kan jag säga att ComHem via den analoga mottagaren är skit (men antagligen bättre än många andra TV). Via digitalbox eller via den inbyggda boxern är bilden kanon. Som jag sagt tidigare så tror man ibland att det är HD man tittar på. I det första citatet pratar de om noise=brus vilket inte ska finnas i den digitala TV-bilden.
/ANSY
Postad 31 January 2008 - 10:56
Har bara sett SD bild via den inbyggda mottagaren och en snik 400kr antenn, då var bilden bättre än jag trodde var möjligt ifrån vanlig SD TV sändning (såg på ett naturprogram med bra inspelning), det var en riktig "WOW" upplevelse ifrån alla i rummet."Our other problem with the 47Z3030 is that it's really no lover of standard definition sources. Possibly because of the extremely aggressive nature of its images in terms of brightness and colour saturations, it tends to rather exaggerate any noise that might be inherent to a standard def source. And such noise is, of course, highly present in more standard def Freeview and Sky channels than we'd like." [www.trustedreviews.com]
Citat från HDTVtest.co.uk
"Armed with the most effective video mode deinterlacing I've seen on any LCD television to date and some decent scaling, the Toshiba 47Z3030D gave a good account of itself on the SD front from a viewing distance of 10 to 12 feet away. Provided the channel material was up to scratch, the ensuing picture would look clean and free of jaggies."
Av egen erfarenhet kan jag säga att ComHem via den analoga mottagaren är skit (men antagligen bättre än många andra TV). Via digitalbox eller via den inbyggda boxern är bilden kanon. Som jag sagt tidigare så tror man ibland att det är HD man tittar på. I det första citatet pratar de om noise=brus vilket inte ska finnas i den digitala TV-bilden.
/ANSY
/Roger
Postad 31 January 2008 - 12:15
Jag tycker en av dom bästa egenskaperna med denna skärm är just trycket den har i färger, kontrast och ljus, jag offrar heldre aningen av svärta för få mellan och ljusa scener riktigt spektakulära och verklighetstrogna. När man använder "Active Backligt" funktionen så ställer den ner backligt när det är mörka scener ganska markant så man får bra svärta även där, detta sker ju tyvärr inte perfekt så om man har en bild med väldigt mycket mörker (tex slut texten efter en film) så blir det vita ganska mörkt men svärtan riktigt bra, i alla normala förhållanden så tycker jag det funkar bra och ger en fin balans mellan tryck i ljus, färger och kontrast men även bra svärta.Om de är 52":an du har ställt in så får du gärna skriva ut inställningarna du har gjort.
Eftersom du kör med backlight 70 så har du ju tvärt emot va de flesta andra har skrivit här,
de flesta har ju runt 20. Ja har kört lite efter Tomas L:s inställningar men tycker de blir för mörkt vid
/Krister
Mina inställningar just nu är:
HUVUDMENY:
Active Backlight: ON
Film Stablization: SMOOTH
Active Vision M100: ON
3D Color Mgt: ON
COLOR MANAGEMENT:
Red Saturation: -6 (i övrigt default)
BILDINSTÄLLNINGAR:
Backlight: 80
Contrast: 50
Brightness: 60
Color: 50
Tint: 0
Sharpness: -30
Black Stretch: OFF
Mpeg NR: MIDDLE
DNR: LOW
Color Temprature: NATURAL
Detta gäller 52" Z3030. Har inte packat upp och testat 47" ännu.
/Roger
Redigerat av TheRoggan, 31 January 2008 - 12:18.
Postad 31 January 2008 - 13:50
Står och väljer mellan 47Z3030 och 46ZF355 (verkar vara som z3030 fast med s-pva och dyrare).
Fan att det ska va så svårt att välja tv =P
Postad 31 January 2008 - 16:21
Jag tycker en av dom bästa egenskaperna med denna skärm är just trycket den har i färger, kontrast och ljus, jag offrar heldre aningen av svärta för få mellan och ljusa scener riktigt spektakulära och verklighetstrogna. När man använder "Active Backligt" funktionen så ställer den ner backligt när det är mörka scener ganska markant så man får bra svärta även där, detta sker ju tyvärr inte perfekt så om man har en bild med väldigt mycket mörker (tex slut texten efter en film) så blir det vita ganska mörkt men svärtan riktigt bra, i alla normala förhållanden så tycker jag det funkar bra och ger en fin balans mellan tryck i ljus, färger och kontrast men även bra svärta.Om de är 52":an du har ställt in så får du gärna skriva ut inställningarna du har gjort.
/Krister
Mina inställningar just nu är:
HUVUDMENY:
Active Backlight: ON
Film Stablization: SMOOTH
Active Vision M100: ON
3D Color Mgt: ON
COLOR MANAGEMENT:
Red Saturation: -6 (i övrigt default)
BILDINSTÄLLNINGAR:
Backlight: 80
Contrast: 50
Brightness: 60
Color: 50
Tint: 0
Sharpness: -30
Black Stretch: OFF
Mpeg NR: MIDDLE
DNR: LOW
Color Temprature: NATURAL
Detta gäller 52" Z3030. Har inte packat upp och testat 47" ännu.
/Roger
Backlight 80!?
Jag håller med om att bilden drog mot rött med originalinställningarna, jag justerade detta genom att dra ned färg till 40. Det räckte ganska långt tills jag satte BS= Medel vilket påverkade färgerna så att jag var tvungen att dra upp färg till 60. Det ser rätt hyfsat ut, men det skulle nog behövas en grundligare kalibrering. Jag har inte rört 3D färgjusteringen, det känns som om man behöver ett mätverktyg för att få det bra.
Redigerat av Tomas L, 31 January 2008 - 16:22.
Postad 01 February 2008 - 10:01
Tänkte höra om nån här han nån förnuftig lösning på mitt problem.
Det är så att jag har en Playstation 3, 47z3030, XTZ class a-100 D II(2kanalsförstärkare), och 2 högtalare.
Om jag kör optiskt ut från ps3an till förstärkaren blir det helt osynkat med ljud och bild.
Kör jag både ljud o bild til tvn via hdmi så blir det bra synkronisering, men man vill ju helst ha bra ljud nu när man lagt lite pengar på anläggningen, tror ni det funkar bra att köra analogt från tvn till förstärkaren?
//mvh
Postad 01 February 2008 - 10:48
Nu ringde dom från posten och ville köra ut tv:n, men jag sa "Kom på måndag istället". Nu tycker säkert många av er "Vafan?!". Jag måste ju ut och köpa en ps3, väggmfäste och schyssta kablar först, dessutom har vi nyss flyttat, så det ser ut som ett h-vete hemma, vet inte ens om jag får in tn:n i vardagsrummet i nuläget. Jag kommer garanterat att ångra mig ikväll och ligga sömnlös.
Postad 01 February 2008 - 11:57
Goddagens,
Det är så att jag har en Playstation 3, 47z3030, XTZ class a-100 D II(2kanalsförstärkare), och 2 högtalare.
Om jag kör optiskt ut från ps3an till förstärkaren blir det helt osynkat med ljud och bild.
Kör jag både ljud o bild til tvn via hdmi så blir det bra synkronisering, men man vill ju helst ha bra ljud nu när man lagt lite pengar på anläggningen, tror ni det funkar bra att köra analogt från tvn till förstärkaren?
//mvh
Låter märkligt, jag har samma prylar och för mig funkar det bra. Jag har dock en Marantz receiver, kan det vara förstärkaren som är problemet? Finns det en delay-inställning i förstärkaren?
Redigerat av Tomas L, 01 February 2008 - 11:58.
Postad 01 February 2008 - 12:13
Jag har haft min toshiba 47z3030g i snart tre veckor nu, fortfarande mycket nöjd. Jag tycker att den analoga sändningen är helt klart sevärd, och när jag kör ps3 spel / dvd / blue-ray film så är den guld! Mycket fin bild
Nu har jag tänkt ta ett steg till i användandet av min tv. Nämligen att införskaffa mig en htpc och köra via toshiban.
Jag har bara ett par frågor innan jag gör detta:
1. Har folket här bra erfarenheter av kombinationen htpc + toshiba 47z3030?
2. Jag är hemskt ny på pixelmapping och allt vad alla inställningar är, någon som har lite tips?
Jag har även en tredje fråga: Hur får jag ljudet från tvn att gå via förstärkaren till högtalarna? Det finns ju massor av ljuduttag på baksidan.
Tacksam för svar, ha en bra helg! // Lotus0ne
Postad 01 February 2008 - 12:23
Goddagens,
//mvh
Låter märkligt, jag har samma prylar och för mig funkar det bra. Jag har dock en Marantz receiver, kan det vara förstärkaren som är problemet? Finns det en delay-inställning i förstärkaren?
Hehe, min förstärkare är bara en stor klump med en on/off knapp, går inte o ändra nånting på den =P ljuvligt att lyssna på musik, men så blir man bara irriterad när man ska lira nå spel eller kolla på film så det slutar med att man kör tvns högtalare.
Vill gärna ha en 2 kanalslösning, kanske är dacen som strular i förstärkaren?, får kanske bli separat dac o nå häftigare förstärkare... Ska låna hem lite grejer i helgen o prova lite. Finns det ingen lipsync funktion i ps3an?
Oj nu gled det väl ganska styggt off topic, sorry! =P (Helnöjd med tvn i alla fall!)
Postad 01 February 2008 - 15:54
Jag kör en del PC på min Z3030 52:a och kommer att köra en Z3030 47:a som dedikerad datorskärm/spelskärm, pixelmappning fungerar felfritt och det blir kanonbra bild!Kommer inte på nått fyndigt att börja med så: Hej!
Jag har haft min toshiba 47z3030g i snart tre veckor nu, fortfarande mycket nöjd. Jag tycker att den analoga sändningen är helt klart sevärd, och när jag kör ps3 spel / dvd / blue-ray film så är den guld! Mycket fin bild
Nu har jag tänkt ta ett steg till i användandet av min tv. Nämligen att införskaffa mig en htpc och köra via toshiban.
Jag har bara ett par frågor innan jag gör detta:
1. Har folket här bra erfarenheter av kombinationen htpc + toshiba 47z3030?
2. Jag är hemskt ny på pixelmapping och allt vad alla inställningar är, någon som har lite tips?
Jag har även en tredje fråga: Hur får jag ljudet från tvn att gå via förstärkaren till högtalarna? Det finns ju massor av ljuduttag på baksidan.
Tacksam för svar, ha en bra helg! // Lotus0ne
Enda att tänka på är att ställa in "Exact Scan" bildinställning (samma knapp som för 4:3, 16:9, scretch etc) och dra ner "Sharpness" till ca -20 så är det helt klockren pixelmappad bild. Ingen ghosting eller dylikt.
Trevlig helg
/Roger
Postad 01 February 2008 - 20:14
Postad 02 February 2008 - 11:13
Har lite dåliga nyheter om min Toshiba 47z3030, som kanske kan vara intressant i denna tråd.
Jag tror det kallas "Banding".
Det är så att när jag spelar upp pirates3 på min ps3a och det är panoreringar över en ljus himmel. Kan jag se vertikala mörka ränder fördelade jämt på tvn. Jag såg inte dessa ränder när jag såg på standard tv. Det är bara i vissa scener, där det panoreras över en himmel som man kan se dessa väldigt svagt. Då är frågan, hur ska jag ställa in inställningarna på tvn för att minska "bandingen" om det är så detta problem kallas?
Just nu har jag kalibrerat tvn efter Thomas L inställningar på sidan 14.
Eftersom ränderna är väldigt svåra att se vid vanligt filmtittande funderade jag på att acceptera dem.
Tack på förhand för hjälp.
Postad 02 February 2008 - 12:42
Hejsan.
Har lite dåliga nyheter om min Toshiba 47z3030, som kanske kan vara intressant i denna tråd.
Jag tror det kallas "Banding".
Det är så att när jag spelar upp pirates3 på min ps3a och det är panoreringar över en ljus himmel. Kan jag se vertikala mörka ränder fördelade jämt på tvn. Jag såg inte dessa ränder när jag såg på standard tv. Det är bara i vissa scener, där det panoreras över en himmel som man kan se dessa väldigt svagt. Då är frågan, hur ska jag ställa in inställningarna på tvn för att minska "bandingen" om det är så detta problem kallas?
Just nu har jag kalibrerat tvn efter Thomas L inställningar på sidan 14.
Eftersom ränderna är väldigt svåra att se vid vanligt filmtittande funderade jag på att acceptera dem.
Tack på förhand för hjälp.
Har du testat Thomas L inställningar på sid 41? Om inte så gör det...
Postad 03 February 2008 - 12:55
Nu ser jag bara ränderna när ja verkligen anstränger mig att hitta dom.
Postad 04 February 2008 - 22:50
Beställde precis en från NetShop.se efter mycket läsning om apparaten. Tycker att ni har besvarat i stort sätt alla frågor som kommit upp om TVn väldigt bra, så jag litar på all den bra kritik den fått
Återkommer med lite bilder på tv'n och lägenheten när den anlänt!
/erik
Postad 05 February 2008 - 01:22
Färg, kontrast och svärta är inte i närheten av 52:an (vilket även framkommer av specen, 6.500:1 i kontrast vs 14.000:1). Men bilden är ju helt klart bra och skarp, fina färger och bra SD bild, men inte samma "wow" känsla. PS3 spel ser väldigt bra ut. För att få bra bild så är det HELT andra inställningar som gäller än på 52:an, mycket mindre Backlight och Brightness annars blir det ganska grått o tråkigt när det borde vara svart, Black Strech lirar bättre också för att få mer dynamik i bilden. Fortfarande väldigt mycket TV för pengarna, men som vardagsrumstv så är nog 42:an att föredra då den är marginellt dyrare och har bättre kontrast.
Märkte också att den var väldigt mycket känsligare gällande aspektvinkeln än 52:an, väldigt stor skillnad faktiskt. Undra om 47:an är lika känslig med samma paneltyp? Det märker jag snart. För mig så spelar det inte så mycket roll dock då jag kommer sitta väldigt nära (ca 50-70cm) och kolla rakt på den (blir datorskärm).
/Roger
Postad 05 February 2008 - 09:29
Postad 05 February 2008 - 11:14
Märkte också att den var väldigt mycket känsligare gällande aspektvinkeln än 52:an, väldigt stor skillnad faktiskt. Undra om 47:an är lika känslig med samma paneltyp? Det märker jag snart. För mig så spelar det inte så mycket roll dock då jag kommer sitta väldigt nära (ca 50-70cm) och kolla rakt på den (blir datorskärm).
/Roger
50 cm är alldeles för nära på en 47" TV, då sitter du så nära att du kommer att se delar av TV:n från "dåliga" vinklar. Rakt fram funkar ok, men när du ska titta i överkant, underkant och (speciellt) hörnen av bilden så ser du tv:n från rätt branta vinklar vilket kommer att påverka bildkvaliteten. Sedan är frågan om man VILL sitta så nära en 47:a, jag sitter och cad:ar på en 30" skärm på 50-70 cm och det är på gränsen till hur stor bild jag vill ha på det avståndet, större skulle nog bli jobbigt. På det avståndet tar 30" bilden upp större del av synfältet än vad min projektor+100" duk gör på 3,5 meter.
Vill du att bilden på s-ips:arna ska bli mer lik s-pva:n ska du nog sätta Black Stretch på "high".
Postad 05 February 2008 - 17:20
eXpansys har denna 47" TV för ett vettigt pris nu. Någon som vet något om denna affär? Garantier, pixelfel osv?
Postad 05 February 2008 - 17:54
När det gäller ps3:an som ju byter utsignal beroende på vad den visar är ju dock frågan vad man ska välja. När det visar 1080p ska man då köra exakt scan även där? T.ex. i XMB-menyerna osv och sen på de spel som använder sig av 1080p? Normalt sett har teven då lagt sig i bredbild vilket har jag nu igår upptäckte inte visar allt när ps3:an skickar 1080p.
När ps3 an vid dvduppspelning istället skickar ut 576p (tycker det blir bättre om teven skalar upp än om ps3:an gör det) så hamnar den ju på bredbild eftersom exakt scan då inte går att använda, samma sak vid de spel som endast levererar 720p. Men frågan är då, missar man inte något i bredd även där? Eller hur behandlar teven de signalerna så att det blir exakt visning av rätt bildyta så på 576p och 720p när det inte blir så vid "bredbild" på 1080p? Är exact scan alltid mer rätt än "bredbild" på 1080p? blev så förvirrad igår när jag märkte att jag alltid kört teven i "bredbild" på ps3:an även vid 1080p att jag tänkte jag måste höra med er för att veta säkert...
Kanske blev lite rörigt, men hoppas ni förstod mina frågor... =)
Postad 05 February 2008 - 22:12
Jag har inte sett någon SD bild som är dålig, kör du via den interna mottagaren? Hade 52:an kopplad till en bordsantenn för 99kr på Jula, kanonbild! Dock så kan jag tänka mig att det beror väldigt mycket på inspelning och sändningskvalitee, det jag såg var ett naturprogram på SVT, jag var verkligen grundligen förvånad över hur bra det såg ut faktiskt. Måste dock säga att jag titta extremt lite på SD, det rör sig om en timme kanskeFick min 52" levererad igår. Kopplade först upp den till SD tv bara för att få en mjukstart. Såg förskräckligt ut, men efter några minuter av tweaking så började det ljusna. Testade först Thomas inställningar för att senare gå över till Roggans vilka faktiskt funkade bättre med 52an. Det slutatde med att jag har någon typ av mellanting mellan de bådas inställningar men jag känner på mig att jag kommer att sitta med detta ett tag. Slängde på 300 (BD) för att få lite äkta HD-luvin'. Den såg väldigt grynig ut och grymt kontrasterad. Det känns dock som att det är så den är gjord, kommer inte ihåg hur den var på bio, satt mest och grät (vackert med våld ju!). Är det någon annan som har den på Blu Ray som kan bekräfta detta? Förövrigt jävligt snygg tv!
Har du testat att ställa upp dom två brusreduceringsfunktionerna? Jag tycker dessa fungerar riktigt bra utan att ge några bi-verkningar, ger en mycket mjukare och mindre grynig bild om det är grynig källa eller hård mpeg komprimering.
/Roger
Postad 05 February 2008 - 22:25
Har som jag nämt tidigare en 37" 1920x1080 LCD som jag anväder som datorskärm sen ungefär 2 år tillbaka nu, har den på skrivbordet så avståndet är ca 50-70cm. Visst är det lite stort men det är ju själva charmen50 cm är alldeles för nära på en 47" TV, då sitter du så nära att du kommer att se delar av TV:n från "dåliga" vinklar. Rakt fram funkar ok, men när du ska titta i överkant, underkant och (speciellt) hörnen av bilden så ser du tv:n från rätt branta vinklar vilket kommer att påverka bildkvaliteten. Sedan är frågan om man VILL sitta så nära en 47:a, jag sitter och cad:ar på en 30" skärm på 50-70 cm och det är på gränsen till hur stor bild jag vill ha på det avståndet, större skulle nog bli jobbigt. På det avståndet tar 30" bilden upp större del av synfältet än vad min projektor+100" duk gör på 3,5 meter.
Vill du att bilden på s-ips:arna ska bli mer lik s-pva:n ska du nog sätta Black Stretch på "high".
Kommer nog sitta ca 1m ifrån med huvudet ifrån panelen i normala fall (beroende på om jag lutar mig frammåt eller sitter bakåtlutad hehe). Jag tror det kommer bli kanon med tanke på hur bra datorbild det blir på Z3030:an, får nog ställa ner backlight lite extra dock så man inte bländas, det blir mycket ljus! Väntar på mina kontorsmöbler ska dyka upp, sen blir det installation av den!
/Roger
Postad 05 February 2008 - 22:28
/Roger
Bifogad fil(er)
Postad 05 February 2008 - 23:15
Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge...fick min 47" z3030 från pixmania igår, försenat som bara den. Dock var allting intakt, och kartongen hel, liksom innehållet. Efter lite pillande med inställningarna så vart det exakt som Tomas inställningar och jag kan inte säga annat än att jag är helnöjd.
Tycker att allt fungerar klockrent. Allt från vanlig SD till PS3 och liknande. Verkligen inte jag att beställa nånting som jag inte självt sett eller beskådat, men detta var verkligen ett värt köp, och nu får jag väl hoppas att ingenting går sönder för då får jag väl ett **** med pixmania.
Min enda funderingar vid det här laget är hur jag ska koppla samman ps3n med min gamla hemmabio, nämligen en philips hts 9800, ps3n är ju kopplad till tvn med en hdmi-kabel, Tips på bästa sätt och kablar? Verkligen uruselt på detta. Annars får jag vänta tills den nya kommer.
Vill bara avsluta med att tacka ansy, tomas, roggan och alla andra som bidragit till detta forum och mitt inköp! Fortsätt hålla tråden levande, för det är verkligen intressant läsning.
PS. Jäklar vad snyggt du hade det roggan! fortsätt gärna posta fler bilder!
Postad 06 February 2008 - 09:45
Jag har inte sett någon SD bild som är dålig, kör du via den interna mottagaren?
Det var bara när jag precis packat upp den, nu när den är inställd ser det skitbra ut
Grejen med 300 är ju att den är ganska "stylad" visuellt sett. Grynet och den hårda kontrasten är nåt jag tror ska vara där. Nån mpeg komprimering tror jag inte heller att det är, kör ju från blu ray. Om grynet ska vara där vill jag ju inte tvinga bort detHar du testat att ställa upp dom två brusreduceringsfunktionerna?
Är det så, hade för mig att PS3 har en av dom bättre uppskalningarna?tycker det blir bättre om teven skalar upp än om ps3:an gör det
Postad 06 February 2008 - 10:01
Postad 06 February 2008 - 11:03
Jag kör en del PC på min Z3030 52:a och kommer att köra en Z3030 47:a som dedikerad datorskärm/spelskärm, pixelmappning fungerar felfritt och det blir kanonbra bild!
Enda att tänka på är att ställa in "Exact Scan" bildinställning (samma knapp som för 4:3, 16:9, scretch etc) och dra ner "Sharpness" till ca -20 så är det helt klockren pixelmappad bild. Ingen ghosting eller dylikt.
Trevlig helg
/Roger
Tjena.
Antar att du kör DVI/HDMI från PC till TV.
Vilka hz kan du köra? 24,50,60?
Redigerat av The Real Mr x, 06 February 2008 - 11:10.
Postad 06 February 2008 - 16:48
Jag kommer använda min tv ofta till att titta på film via datorn och då vill jag ha ljudet i 5.1 systemet som är kopplat till datorn. Kommer jag då få osynkat pga att tv'n tar tid på sig att processa bilden?
I så fall är det helt värdelöst eftersom jag är extremt känslig för osynk.
Hur många har detta problem egentligen och under vilka omständigheter?
Är också nyfiken på en jämförelse mellan 47Z3030 och 46ZF355 om någon sett båda live.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
1080p/24 
21 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?