Men nog är fötterna inräknade i dessa 176mm?nu är jag inte hemma men fötterna bygger inte men än ca 10mm i höjd.
Harman Kardon HKTS 11
(Högtalarpaket för hembio)
|
2
|
(98)
|
Inga priser | |
Sony BDP-S550
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
2
|
(19)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR607
(Förstärkare)
|
4
|
(130)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1610
(Förstärkare)
|
2
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 18 November 2009 - 10:05
Postad 18 November 2009 - 10:17
Kopierar min fråga från HTPC forumet då jag inte vet om frågan rör HTPC spelare eller Onkyo TX-SR607.
Jag kör en egenkomponerad HTPC och den funkar bra.
Har bara problem med en grej jag på senare tid funderat på:
Jag använder främst VLC (VideoLAN) för att spela upp HD-film.
Hur ska jag ställa in spelaren att spela DTS t.ex.?
man kan ju välja Stereo, 2front2back, 5.1 osv. där antar jag att 5.1 är rätt men sen till problemet.
Förstärkaren har ju också sina "egna sätt" att manipulera ljud till högtalarna.
Jag använder en Onkyo TX-SR607 och där finns ju en UPPSKÖ av olika ljudinställningar:
Neo6
Dolby Pl II cinema
Direct
Pure Audio
osv.
Vilken kombination ska användas för att få ut det bästa ljudet?
Är sedan VLC den bästa spelaren att köra eller finns någon annan som avkodar ljud bättre?
Tack för svar
Ställ in ljudet på att använda spdif (om du kopplat optiskt till receivern). Sen kan du ställa receivern på tex THX.
För att det skall fungera måste VLC få exclusiv tillgång till ljudresurserna. Det brukar vara inställt så från början.
Postad 18 November 2009 - 10:40
Men nog är fötterna inräknade i dessa 176mm?
Ja jo det tror jag nog också precis som du. Jag tänkte bara att man kan dra bort 10-12mm för fötterna. från 176 mm
Postad 18 November 2009 - 11:37
Hittade detta några sidor bak...15,8cm utan fötter. Då var det några skruvhuvuden som stack ner - annars var det typ 15,5cm.
(Du lär ju inte sätta möbeltassarna precis där dock.)
Jag har faktiskt inte jättelust att försöka pilla loss fötterna. Kanske någon annan som kan?
Postad 18 November 2009 - 12:24
Orginalfötterna går att skruva bort, man fick pilla bort en liten täckbricka av kork(!) under fötterna och sen var det bara en stjärnskruv att lossa i varje fot. Eventuellt att man kan vrida på fötterna och på så sätt få lös dom utan att ta bort korkplattan där men det kändes som om dom satt fast när jag provade det (det satt en klick med någon svart "gegga" där också).
Sen har jag lagt på ett antal varv med vanliga möbeltassar i filt så att den precis gled in på plats i min bänk. Jag har dock luftigt både till höger och upptill - problemet för mig var ett stag som löpte precis där som gjorde att den inte rymdes med orginalfötterna...
Att mer eller mindre "täppa" till den upptill och nedtill känns nog inte riktigt bra - den blir ganska varm "vid drift"... men som sagt, det är inte ett problem i min bänk - gott om luft upptill och till höger och undertill blev det nääästan lika mycket luft som med orginalfötterna.
/Rikard
Postad 18 November 2009 - 12:50
Hej!
Efter en snabb titt på prisjakt.nu så ser man att den har dessa dimensioner
Mått (BxHxD) 435x176x329 mm
Om den nu är 176 mm hög så får ni ändå plussa på med minst 100 mm i extra utrymme ovanför apparaten, detta pga enorm värmeutveckling, den behöver minst 10 cm ventilation så tryck inte in den i nån stereo-möbel som är mindre än 280 mm hög.
Postad 18 November 2009 - 20:19
Tyvärr så kommer den att åka in i en 175mm hög håla. Får kompensera med fläktar.Om den nu är 176 mm hög så får ni ändå plussa på med minst 100 mm i extra utrymme ovanför apparaten, detta pga enorm värmeutveckling, den behöver minst 10 cm ventilation så tryck inte in den i nån stereo-möbel som är mindre än 280 mm hög.
Tack för all svar och hjälp.
Postad 19 November 2009 - 10:18
Har idag 5 högtalare hemma och kör då dåklart 5.1 ljud från recievern. Har absolut ej plats för ytterligare 2 högtalare för att köra 7.1 ljud.
Men frågan lyder.. har plats för ytterligare en centerhögatalare bakom soffan på förnsterblecket. Går det att köra 6.1 ljud på ett bra sätt. Menar, hur kopplar jag ev den nya centern? Surround L eller R, eller går det att koppla in på båda??
vill alltså ha så här:
Fv C Fh
Bv C Bh
Redigerat av tomas_we, 19 November 2009 - 10:19.
Postad 19 November 2009 - 14:40
En fråga.
Har idag 5 högtalare hemma och kör då dåklart 5.1 ljud från recievern. Har absolut ej plats för ytterligare 2 högtalare för att köra 7.1 ljud.
Men frågan lyder.. har plats för ytterligare en centerhögatalare bakom soffan på förnsterblecket. Går det att köra 6.1 ljud på ett bra sätt. Menar, hur kopplar jag ev den nya centern? Surround L eller R, eller går det att koppla in på båda??
vill alltså ha så här:
Fv C Fh
Bv C Bh
Det går alldeles utmärkt att köra 6.1 med 3 front och 3 bakhögtalare.
Koppla in den bakre "centern" på vänster " SURR BACK" högtalarutgång.
Om det blir bättre eller inte beror på placering och klangmatchning mot övriga högtalare, men testa och se.
Postad 19 November 2009 - 22:30
Postad 20 November 2009 - 02:53
Jag har kopplat in alla sladdar i min onkyo och har stött på patrull... behöver hjälp... min tv har inte någon HDMI anslutning så jag använder componentvideoingången på tvn och har anslutet dessa sladdar till componentvideoutgången på Onkyon (enl sid 26 i manualen), dvs på out. Men jag får ingen bild.... vad gör jag för fel? Supertacksam för hjälp!
alt 1: va klarar din tv av för upplösningar 480p 720p eller 1080i? om du skickar för hög upplösning från recivern så kommer ingen bild om din tv inte klarar det vill säga om du har en äldre tv. du ställer upplösning genom video knappen på fjärren.
alt 2: fel kan va att du inte assignat komponent ingången det gör du i setupen det gör du genom att trycka setup välj sen 1.input assign och kolla igenom om du kan ändra nått där för att det ska komma bild..
alt 3 om du kör component så måste allt va kopplat antingen till component eller composite det vill säga har du component ut så får tex inte dvd/bluray va ansluten med hdmi då kommer ingen bild
hoppas nått av detta löser dina problem
Redigerat av Duckface21, 20 November 2009 - 02:56.
Postad 20 November 2009 - 08:39
En fråga till: Tappar man effekter genom att behöva använda komponentvideo ingångar/utgångar i stället för HDMI? Eller är det så att det bara är en fråga om något sämre ljud respektive bildkvalitet?
Postad 20 November 2009 - 11:21
Tack för Svaret! Jag har kommit fram till att det sannolikt är så att mitt problem beror på ditt alt3. Så jag får bege mig ut och inhandla två komponentvideosladdar, varav en ska gå till Boxern och en till BlueRayspelaren.
En fråga till: Tappar man effekter genom att behöva använda komponentvideo ingångar/utgångar i stället för HDMI? Eller är det så att det bara är en fråga om något sämre ljud respektive bildkvalitet?
du tappar inte så mycket mot hdmi men du får en lite mer taggig bild med component möjligen en aning suddigare men inget som man störs av syns knappt vid normalt tittade.
ljudet kör du via optiska kontakten och där får du ingen förlust alls digitalt rakt igenom
Redigerat av Duckface21, 20 November 2009 - 11:24.
Postad 20 November 2009 - 15:09
I min tro att det var fel på Onkyon för att jag inte kan få ut 1080p signal från min xbox via onkyon till tvn så fick jag en ny på garanti, men till min besvikelse så har jag fortfarande samma problem.
Xbox360 HDMI ut->Onkyo->Samsung LED tv funkar i 1080i
Xbox360 HDMI ut->Onkyo->Samsung LED tv fungerar EJ i 1080p (men hör ljud)
Xbox360 HDMI ut->Samsung LED tv Fungarar i 1080i och 1080p
Även provat med laptop med HDMI ut till TV, 1080i och 1080p fungerar
laptop->Onkyo->TV fungerar EJ i 1080p
Har provat att ansluta HDMI kabeln i HDMI 1-5 ingång på Onkyon men samma fel på alla ingångar.
Fattar inte vad som kan vara fel?
Någon med kloka råd?
Postad 20 November 2009 - 15:22
Den här var enkel att svara på. 360:n klarar inte 1080p via komponent. Det krävs antingen VGA eller HDMI för att få ut det. 1080i är max vad den kan mata ut via komponent.Jag blir inte klok på detta.
I min tro att det var fel på Onkyon för att jag inte kan få ut 1080p signal från min xbox via onkyon till tvn så fick jag en ny på garanti, men till min besvikelse så har jag fortfarande samma problem.
Xbox360 HDMI ut->Onkyo->Samsung LED tv funkar i 1080i
Xbox360 HDMI ut->Samsung LED tv Fungarar i 1080i och 1080p
Även provat med laptop med HDMI ut till TV, 1080i och 1080p fungerar
laptop->Onkyo->TV fungerar EJ i 1080p
Har provat att ansluta HDMI kabeln i HDMI 1-5 ingång på Onkyon men samma fel på alla ingångar.
Fattar inte vad som kan vara fel?
Någon med kloka råd?
Postad 20 November 2009 - 15:26
Den här var enkel att svara på. 360:n klarar inte 1080p via komponent. Det krävs antingen VGA eller HDMI för att få ut det. 1080i är max vad den kan mata ut via komponent.
Tyvärr var du nog lite för snabb i vändningen, tyckte jag försökte beskriva så tydligt som möjligt hur det är kopplat.
Alltså, Kör HDMI UT från Xbox till Onkyon.....men tack ändå
Postad 20 November 2009 - 15:57
Aha! Ok, var lite snabb och blandade ihop dig med personen som postat innan dig.Tyvärr var du nog lite för snabb i vändningen, tyckte jag försökte beskriva så tydligt som möjligt hur det är kopplat.
Alltså, Kör HDMI UT från Xbox till Onkyon.....men tack ändå
Är det alltså kopplat med HDMI från 360:n till Onkyo:n och sen vidare med HDMI från den till TV:n?
Postad 20 November 2009 - 16:01
Japp....Aha! Ok, var lite snabb och blandade ihop dig med personen som postat innan dig.
Är det alltså kopplat med HDMI från 360:n till Onkyo:n och sen vidare med HDMI från den till TV:n?
Postad 20 November 2009 - 16:04
Har du testat så bägge sladdarna funkar med 1080p?Japp....
Typ koppla laptopen till TV:n med vardera sladd och se att det blir bild.
Har varit med om dåliga sladdar förr där den inte orkat bära 1080p signalen men 1080i funkat.
Postad 20 November 2009 - 16:11
Har du testat så bägge sladdarna funkar med 1080p?
Typ koppla laptopen till TV:n med vardera sladd och se att det blir bild.
Har varit med om dåliga sladdar förr där den inte orkat bära 1080p signalen men 1080i funkat.
Provat med samma sladdar:(
Postad 20 November 2009 - 19:49
Så nu lutar det åt att det är något med Tvn iallafall. Provat att läsa in ny Firmware i tvn utan resultat.
Tycker det är konstigt att det skall funka på en Samsung 40" LCD men inte på min 46" LED.
Blir att åka till MM med xbox och onkyo för att där verifiera problemet.
jobbigt värre............
Postad 20 November 2009 - 21:05
När jag kör en film med true hd så hittar jag inte alternativet i menyn... Jag kör PS3 PCM, vad kan va fel? upplever en del effekter som väldigt dova i True HD.
Hittar inte heller, dock stog det något om det i manualen men det vart jag iaf inte klokare av.
Någon som kan bekräfta att late night mode ej är aktivt när man kör via PCM?
Postad 20 November 2009 - 21:14
Måste du inte ställa in det i spelaren? Har för mig att det heter nått annorlunda i ps3:an dock.Citera(Munkee @ Nov 16 2009, 15:54 )
När jag kör en film med true hd så hittar jag inte alternativet i menyn... Jag kör PS3 PCM, vad kan va fel? upplever en del effekter som väldigt dova i True HD.
Någon som kan bekräfta att late night mode ej är aktivt när man kör via PCM?
Postad 21 November 2009 - 23:46
1. Jag ska på min bluerayspalare ställa in samplingsfrekvensen och kan välja mellan 48, 96 och 192 KHz. Spelaren är kopplad till Onyon TX-SR607 via komponentvideo och digitalljud. Vad ska jag välja för samplingsfrekvens i bluerayspalaren?
2. Min volymknapp på Onkyon stannar vid 63 och inte vid 71 som det står att den ska göra i instruktionsmanualen. När jag sätter in hörlurar så går den ändå upp till 71. Hur justerar jag så att jag kan vrida volymratten till 71?
Postad 22 November 2009 - 10:24
2. Inne bland menyerna någonstans så kan man sätta en maxgräns.. Du har inte råkat pilla där?
Postad 22 November 2009 - 22:14
Den här var enkel att svara på. 360:n klarar inte 1080p via komponent. Det krävs antingen VGA eller HDMI för att få ut det. 1080i är max vad den kan mata ut via komponent.
inte för jag har svaret på hans problem men komponet det du skrev att 360 inte kan mata 1080p på komponent det stämmer inte 360 kan mata 1080p på komponent sen 2 år tillbaka de släppte en fw med fix för det. har kört det på min förra 360 tills jag bytte till elite med hdmi dock måste tv stödja 1080p på komponent vilket inte många tv apparater klarar de flesta tar bara 1080p på hdmi.
Postad 22 November 2009 - 23:29
Måste du inte ställa in det i spelaren? Har för mig att det heter nått annorlunda i ps3:an dock.
Dynamic Range Control är det nog som ska vara av i ps3:an
Postad 25 November 2009 - 11:53
Kunde inte hålla tillbaka avtryckarfingret idag när Dustin (den 25e som av en slump ) säljer för 3999:-
Har dreglat över en Marantz 6004, men man får ju 2,5 607'or för 9990 så det fick bli snålheten som avgjorde den här gången...
Postad 25 November 2009 - 13:10
Egna julklappen därmed avklarad redan nu!
Postad 25 November 2009 - 14:59
Pris/prestanda bomb var det ju redan när den kostade 4500-4600:-
Förstår inte hur man kan sälja den och gå med vinst...
Postad 25 November 2009 - 15:37
Hoppas det går igenom så skall jag köpa ett fint pakett till helgen =)
men 4 lök e ju sanslöst billigt!!
Postad 25 November 2009 - 15:42
4000 verkar ju vara ett schysst pris.
Hur är det , visst finns det en Onkyo docka för Ipod som funkar bra som ger info på TVn också ?
Postad 25 November 2009 - 22:01
Jag skall köpa lite andra hifi saker på MM mailade med om prisgarantin och att dustin sänkt till 3999 ...
Hoppas det går igenom så skall jag köpa ett fint pakett till helgen =)
men 4 lök e ju sanslöst billigt!!
MM brukar bara matcha mot lokala fysiska butiker i närheten (Malmö/Lund matchar hela skåne) som har produkten i lager, så MM lär inte matcha Dustin, så vida inte Dustin har någon butik jag har missat?
Postad 25 November 2009 - 23:02
Postad 26 November 2009 - 08:04
MM brukar bara matcha mot lokala fysiska butiker i närheten (Malmö/Lund matchar hela skåne) som har produkten i lager, så MM lär inte matcha Dustin, så vida inte Dustin har någon butik jag har missat?
jaha glädjedödare
Dem har inte svarat på mail än för över telefon ville dem har länkar till sidan där produkten fanns mm mm
Men då blir det nog en beställning på dustin ikväll
Postad 26 November 2009 - 09:40
Postad 26 November 2009 - 10:01
Först har ja fått en måndags ex som blir så hett att man knappt kan ta på den efter en stund...
Kan man byta på garanti el är det bara så att vissa blir varma & andra inte ? Kan man ex inte ställa ett ps3 alt dvd direkt på den utan krävs en luftspalt på 1-2dm ?
Sen undrar ja om ja kopplat onkyo till dekoder rätt. (Humax PVR 9200-T)
Har kopplat.
Onkyo Rec out till Tv in med Hdmi.
Humax till Tv med Scart.
Ifrån Dig boxen har ja kopplat följade till receivern.
SPdif från boxen till onkyo (digital in/Opt 2.) (Ändrat enl instruktion när den va igång)
Rca L+R till ifrån boxen till Cbl/Sat
Tackar på förhand
Postad 26 November 2009 - 12:07
Angående värmen så är det bäst att följa instruktionerna. Normalt sett så bör man undvika att ställa andra enheter på en förstärkare för att säkerställa cirkulationen. Just Onkyon blir lite varmare än de flesta andra, så det är inte säkert att din avviker mot andra. Har du möjlighet att mäta tempen så kan du jämföra med övriga ägares resultat här.
Din Humax tycker jag du har kopplat rätt. Men du har dragit två olika ljudkablar (både digital och analog). Det spelar ingen roll egentligen, men är överflödigt med de analoga då du kommer använda det digitala ändå.
Har du stött på problem eftersom du undrar om du kopplat rätt? Om du inte fått nåt ljud från din Humax så kan du kolla i inställningarna där, så att du aktiverat den digitala ljudutgången.
Postad 26 November 2009 - 12:49
Wezak/
Har du möjlighet att mäta tempen så kan du jämföra med övriga ägares resultat här.
Din Humax tycker jag du har kopplat rätt. Men du har dragit två olika ljudkablar (både digital och analog). Det spelar ingen roll egentligen, men är överflödigt med de analoga då du kommer använda det digitala ändå.
Har du stött på problem eftersom du undrar om du kopplat rätt? Om du inte fått nåt ljud från din Humax så kan du kolla i inställningarna där, så att du aktiverat den digitala ljudutgången.
Tack för ditt svar 'Garfinkel' .
Ska kolla tempen på spelaren när ja kommer hem ikväll & se vad den ligger på. Har kört Sony innan så är inte vam att steget blir så varmt. Säljaren sa att den blir varm men ändå ska klara ha tex en dvd ovanpå..
Ska koppla ur analoga ljudet då sen borde jag väl kunna köra scart i ena ändan ur dig-boxen sen s-video i andra in i Onkyon ist för scart mellan boxen & tv'n ?
Postad 26 November 2009 - 17:09
Postad 26 November 2009 - 17:47
Jag får, front -10
center -10
surr -9
subwfr -14
Postad 26 November 2009 - 20:00
Du kan inte ställa DVD-spelaren under och stärkaren ovanpå?Ska kolla tempen på spelaren när ja kommer hem ikväll & se vad den ligger på. Har kört Sony innan så är inte vam att steget blir så varmt. Säljaren sa att den blir varm men ändå ska klara ha tex en dvd ovanpå..
Postad 27 November 2009 - 02:25
Onkyon har ingen S-video-ingång (tror inte det är vanligt längre), så om du vill ta bilden genom den så blir det med komposit (som din Humax har en separat utgång för). Nu är ju tyvärr kompsitsignalen en sämre typ, men det är ju enkelt att testa då det är en enkel kabel som ska anslutas. Vem vet, Onkyon kanske gör ett bra jobb med signalen så skillnaden blir försummbar. Det blir ju hur som helst enklare användning att koppla så.Tack för ditt svar 'Garfinkel' .
Ska kolla tempen på spelaren när ja kommer hem ikväll & se vad den ligger på. Har kört Sony innan så är inte vam att steget blir så varmt. Säljaren sa att den blir varm men ändå ska klara ha tex en dvd ovanpå..
Ska koppla ur analoga ljudet då sen borde jag väl kunna köra scart i ena ändan ur dig-boxen sen s-video i andra in i Onkyon ist för scart mellan boxen & tv'n ?
Fast det absolut bästa för både bild och användarvänlighet är ju förståss att byta box till en med HDMI.
Postad 27 November 2009 - 10:11
Du kan inte ställa DVD-spelaren under och stärkaren ovanpå?
Kör Ps3 som dvd så det går tyvärr inte men har nu ställt receivern på dig boxen men måste fixa nån distans emellan för annars blir de nog för hett.
Postad 27 November 2009 - 10:19
Onkyon har ingen S-video-ingång (tror inte det är vanligt längre), så om du vill ta bilden genom den så blir det med komposit (som din Humax har en separat utgång för). Nu är ju tyvärr kompsitsignalen en sämre typ, men det är ju enkelt att testa då det är en enkel kabel som ska anslutas. Vem vet, Onkyon kanske gör ett bra jobb med signalen så skillnaden blir försummbar. Det blir ju hur som helst enklare användning att koppla så.
Fast det absolut bästa för både bild och användarvänlighet är ju förståss att byta box till en med HDMI.
Märkte att det inte fanns nån s-video där bak när ja kom hem som säljaren sålde på mig igår.. Hmm!
Så de blir en vända till ut till affären & byta till en komposit ist.
Kör ju nu scart mellan dig-boxen till tv med ok bild men slipper väl byta kanal på tv om ja kör komposit mellan boxen & receivern ?
Jo will ha box med hdmi men Tele2 som lev tv till mitt hus har bara den boxen ja har med hårddisk :/
Postad 28 November 2009 - 00:31
Läste om att någon annan också hade fått lite skumma värde av kalibrering med mikrofonen, men fick aldrig fram om det skulle vara så eller om något då är fel.
Jag får, front -10
center -10
surr -9
subwfr -14
-10 låter skumt prova ändra fas på suben till 0 ändrar det nått då ska synas på alla högtalare en skillnad då han beräknar nivåerna efter olika högtalare i setupen
Postad 28 November 2009 - 08:55
Efter diverse nya försök och efter att ha prövat och kollat "allt" prövade jag med att hålla mikrofonen 5 cm från respektive testad högtalare - då kände systemet av högtalarna! Problem dock då detta inte motsvarar min ordinarie lyssningsposition...
Vad tror ni - är det fel på mikrofonen, mjukvaran eller är det en inställningsfråga?
Redigerat av finjos, 28 November 2009 - 09:11.
Postad 28 November 2009 - 11:58
Hur låter högtalarna? Låter det paret skumt på något sätt? För att eliminera fel i högtalarutgången kan du ju prova att sätta högtalarparet i en annan utgång.Nappade på Dustins kampanj och fick hem min 607 igår. Kopplade in allt och förberedde mig på att använda den efterlängtade Audyssey 2 funktionen, men döm om min förvåning då förstärkaren efter testsignalen från den första högtalaren meddelar "speaker detect error".
Efter diverse nya försök och efter att ha prövat och kollat "allt" prövade jag med att hålla mikrofonen 5 cm från respektive testad högtalare - då kände systemet av högtalarna! Problem dock då detta inte motsvarar min ordinarie lyssningsposition...
Vad tror ni - är det fel på mikrofonen, mjukvaran eller är det en inställningsfråga?
Postad 28 November 2009 - 12:04
Men kan man använda en subwoofer pre-out till zone 2 eller är dessa dedikerade för zone 1?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000
17 bilder
47 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?