![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 04 juni 2013 - 12:23
Ok, men då är det överlag rätt mkt "projektorförutsättningar" då alltså som gäller även för plasma, att man i princip måste ha riktigt mörkt för att inte förlora bildkvalité. Jag hade annars vissa funderingar på att kanske skippa projektorn till förmån för en TV då det är lite mkt meckande i ett ljust vardagsrum med mörkläggning osv för att projektorn ska komma till sin rätt, men då tolkar jag det som att en del av de problemen gäller även för dagens plasmor då. Hade hoppats att så inte var fallet i riktigt så stor utsträcking som det verkar vara. Även om enigheten inte verkar total så verkar min "misstanke" om att svärtan påverkas mer av omgivningsljuset på plasmor än vad jag trodde vara berättigad, och att kravet på mörk omgivning kanske var mer omfattande än jag föreställt mig.
Nej, jag tror inte det är riktigt så illa som du tror. Jag har ett ett vardagsrum på 20 kvm med två fönster på ena långsidan och när jag anser att mitt rum är ljust tycker jag fortfarande att bilden är väldigt bra med riktigt mörk svärta.
Förutsättningarna i en elektronikaffär likt elgiganten är rätt extrema.
Postad 04 juni 2013 - 12:32
Ok, men då är det överlag rätt mkt "projektorförutsättningar" då alltså som gäller även för plasma, att man i princip måste ha riktigt mörkt för att inte förlora bildkvalité. Jag hade annars vissa funderingar på att kanske skippa projektorn till förmån för en TV då det är lite mkt meckande i ett ljust vardagsrum med mörkläggning osv för att projektorn ska komma till sin rätt, men då tolkar jag det som att en del av de problemen gäller även för dagens plasmor då. Hade hoppats att så inte var fallet i riktigt så stor utsträcking som det verkar vara. Även om enigheten inte verkar total så verkar min "misstanke" om att svärtan påverkas mer av omgivningsljuset på plasmor än vad jag trodde vara berättigad, och att kravet på mörk omgivning kanske var mer omfattande än jag föreställt mig.
Nej. En plasma påverkas inte mer av omgivningsljuset än vad en LCD gör. Det är att dra fel slutsats och överförenkla de komplexa förhållanden som gäller.
Vad som skiljer sig är olika fysikaliska förutsättningar eller räckvidden till att ta tillvara på de olika rum och olika situationer. I en mörk och ideal biogrotta har bra projektor+vit duk de bästa förutsättningarna. I en ljus miljö har en ljusstark LCD de fysikaliska förutsättningarna. En plasma kan verka inom en räckvidd mellan båda dessa och alla tekniker överlappar varandra där de är som lämpligast. Det är inget antingen/eller-förhållande.
En majoritet av vardagsrummen faller någonstans mitt emellan biogrottan och det ljusa butiksliknande utrymmet. Inom den räckvidden kan bra exemplar och framför allt rätt inställda exemplar av såväl plasma, LCD som projektor+duk fungera med vad som är fullt jämförbar prestanda.
Problemet är just rätt inställd. För alla jämförelser man läser om handlar om godtyckligt inställda exemplar i vad som är olika miljöer vid olika tillfällen. Ge mig ett enda rum, kontroll över ljusinsläpp, belysning och apparater av bra kvalitet och jag kan visa exakt hur det skiljer sig eller för den inte skiljer sig, till den grad att du inte vet vilken apparat som är en plasma eller LCD.
Ja, så länge du sitter still i soffan vill säga.

Redigerat av Ringblixt, 04 juni 2013 - 12:33.
Postad 04 juni 2013 - 12:39
Nej. En plasma påverkas inte mer av omgivningsljuset än vad en LCD gör. Det är att dra fel slutsats och överförenkla de komplexa förhållanden som gäller.
Vad som skiljer sig är olika fysikaliska förutsättningar eller räckvidden till att ta tillvara på de olika rum och olika situationer. I en mörk och ideal biogrotta har bra projektor+vit duk de bästa förutsättningarna. I en ljus miljö har en ljusstark LCD de fysikaliska förutsättningarna. En plasma kan verka inom en räckvidd mellan båda dessa och alla tekniker överlappar varandra där de är som lämpligast. Det är inget antingen/eller-förhållande.
En majoritet av vardagsrummen faller någonstans mitt emellan biogrottan och det ljusa butiksliknande utrymmet. Inom den räckvidden kan bra exemplar och framför allt rätt inställda exemplar av såväl plasma, LCD som projektor+duk fungera med vad som är fullt jämförbar prestanda.
Men, syftar du då på "faktiska värden" eller upplevda värden? Dvs, för egen del är jag rätt pragmatisk och tänker mer att det viktiga är den upplevda svärtan, om det sen beror på hur bra svärtan faktiskt är eller om min hjärna lurats att tro att den är det spelar mindre roll. Rätt eller fel så uppfattar jag ju svärtan som klart bättre på LCD:erna (iaf vissa av dem) i ljusa miljöer än de på plasmorna, och att döma av tidigare kommentarer så verkar jag inte vara den enda som gör det så det borde inte handla om att jag är allt för skum i huvudet

Redigerat av Unregistered1413, 04 juni 2013 - 12:40.
Postad 04 juni 2013 - 12:50
Plocka ut en plasma och en LCD från valfri butik med öppet köp. Placera i den omgivning (och med den belysning) du avser använda apparaten och ställ in bilden enligt dina preferenser. Avgör sen vilken som har den bästa svärtan och återlämna den med sämre svärta till butiken. Klart!

Postad 04 juni 2013 - 13:00
Postad 04 juni 2013 - 13:54
Men, syftar du då på "faktiska värden" eller upplevda värden? Dvs, för egen del är jag rätt pragmatisk och tänker mer att det viktiga är den upplevda svärtan, om det sen beror på hur bra svärtan faktiskt är eller om min hjärna lurats att tro att den är det spelar mindre roll. Rätt eller fel så uppfattar jag ju svärtan som klart bättre på LCD:erna (iaf vissa av dem) i ljusa miljöer än de på plasmorna, och att döma av tidigare kommentarer så verkar jag inte vara den enda som gör det så det borde inte handla om att jag är allt för skum i huvudet
Precis som jag skrivit tidigare, hur ögon/hjärna upplever sväran i den situationen. Att du upplever svärtan som bättre när den i fysikalisk och mätbart egentligen är sämre, har sin enkla förklaring i att du blir bländad av ljusstyrkan. Detta är något "vi gillar" vid korta minutlånga jämförelser i butik men som i längden bli uttröttande.
Postad 04 juni 2013 - 17:27
Postad 04 juni 2013 - 18:26
@improwise2
Plocka ut en plasma och en LCD från valfri butik med öppet köp. Placera i den omgivning (och med den belysning) du avser använda apparaten och ställ in bilden enligt dina preferenser. Avgör sen vilken som har den bästa svärtan och återlämna den med sämre svärta till butiken. Klart!
Jo, så kan man göra men jag tycker det är lite ojuste mot affären som ju då måste sälja ett exemplar med förlust (iaf klart minskad vinst). Då är det nog snyggare att försöka välja den man verkligen tror på, och så i värsta fall byta den om man hade fel. Men det är väl min personliga åsikt, och kanske inte nåt att diskutera just i denna tråd.
Postad 04 juni 2013 - 18:37
Precis som jag skrivit tidigare, hur ögon/hjärna upplever sväran i den situationen. Att du upplever svärtan som bättre när den i fysikalisk och mätbart egentligen är sämre, har sin enkla förklaring i att du blir bländad av ljusstyrkan. Detta är något "vi gillar" vid korta minutlånga jämförelser i butik men som i längden bli uttröttande.
Men, en liten hake. Jag upplever att i ljusa rum så framstår svärtan på bra LCD:er som klart bättre än de på plasmorna även när man dragit ner ljusstyrkan. Tidigare har det i tråden påståtts att LCD:er faktiskt är bättre på att hantera omgivningsljus än plasmor (i detta fall Panasonics för att hålla oss till ämnet), stämmer det? Eller för att ännu mer hålla oss till ämnet, är Panasonics plasmor sämre än LCD:er på att hantera omgivningsljus trots sina filter?
Redigerat av Unregistered1413, 04 juni 2013 - 18:38.
Postad 04 juni 2013 - 19:42
Panasonics reflexfiler klassar jag som bland de bästa av de blanka.
Postad 04 juni 2013 - 19:45
Inget konstigare än så.
Min gamla PV70 kan se grådaskig ut i mörka scener men så fort det kommer en ljus prick på den, lite överdrivet, blir allt det gråa kolsvart.
Sådär, nu vet vi det. kan en moderator städa ut denna diskussion i egen tråd kanske?
Postad 05 juni 2013 - 09:33
...det är lite mkt meckande i ett ljust vardagsrum med mörkläggning osv för att projektorn ska komma till sin rätt, men då tolkar jag det som att en del av de problemen gäller även för dagens plasmor då. Hade hoppats att så inte var fallet i riktigt så stor utsträcking som det verkar vara. Även om enigheten inte verkar total så verkar min "misstanke" om att svärtan påverkas mer av omgivningsljuset på plasmor än vad jag trodde vara berättigad, och att kravet på mörk omgivning kanske var mer omfattande än jag föreställt mig.
Det är ganska uppenbart att ni talar förbi varandra här.Nej. En plasma påverkas inte mer av omgivningsljuset än vad en LCD gör. Det är att dra fel slutsats och överförenkla de komplexa förhållanden som gäller.
I ett relativt ljust rum där man "rattar in hyfsad bild" utan att ha samma vitnivå som mål ligger det absolut något i vad improwise2 framför.
Precis som Ringblixt helt korrekt påpekar är det en väldigt grov förenkling av de komplexa förutsättningar som ofta gör sig gällande, men observationen/misstanken/slutsatsen har inte desto mindre visst berättigande och bör inte avfärdas kategoriskt.
Improwise2:
"Rätt eller fel så uppfattar jag ju svärtan som klart bättre på LCD:erna (iaf vissa av dem) i ljusa miljöer än de på plasmorna, och att döma av tidigare kommentarer så verkar jag inte vara den enda som gör det så det borde inte handla om att jag är allt för skum i huvudet

Ja, den "bländande ljusstyrkan" bidrar absolut till att svärtan kan upplevas bättre, men det är långt ifrån givet att exemplets "upplevda bättre svärta" fysiskt och mätbart per automatik skulle vara sämre i den givna situationen - definitivt med hänsyn taget till reflektion vilket rent faktiskt effektivt "clampar" svärtan till en högre nivå....Att du upplever svärtan som bättre när den i fysikalisk och mätbart egentligen är sämre, har sin enkla förklaring i att du blir bländad av ljusstyrkan. Detta är något "vi gillar" vid korta minutlånga jämförelser i butik men som i längden bli uttröttande.
Svärta är ett relativt fenomen. Det du ser i ljusa bilder är kontrasten mellan det mörkaste och det ljusaste området.
Inget konstigare än så.
Min gamla PV70 kan se grådaskig ut i mörka scener men så fort det kommer en ljus prick på den, lite överdrivet, blir allt det gråa kolsvart.
Sådär, nu vet vi det. kan en moderator städa ut denna diskussion i egen tråd kanske?
Ja, upplevd svärta är mycket riktigt ett relativt fenomen, och ämnet är intressant så din idé är nog bra.
Postad 05 juni 2013 - 12:12
Redigerat av SweElite, 05 juni 2013 - 12:14.
Postad 05 juni 2013 - 12:28
Hur mycket bättre svärta är där på VT60 och ZT serien jämfört med VT50. Frågar för idag när jag har nedsläckt i rummet upplever jag inte direkt VT50 som speciellt svart...
Hur är den inställd? I THX-läget borde det vara ganska svart ändå. Och jag antar att du kollar via en vettigt BD-spelare och på en BD-film med bra svärta? De gånger jag upplevt dålig svärta på min UT50 har det helt klart varit källmaterialet som varit inspelat med en dålig kamera eller liknande. Ett bra exempel på detta är http://www.imdb.com/title/tt0396171/ där man märker att de använt olika kameror/objektiv i olika scener. Vissa mörka scener är gråa medans andra är svarta som natten!
Har bara sett VT60 i ett halvljust rum och från vad jag såg där så är inte prestandan i ljust rum bra nog för att det skall vara värt att uppgradera. Att gå från en VT50 till VT60 är inte värt pengarna från vad jag sett.
Redigerat av philipbtz, 05 juni 2013 - 12:30.
Postad 05 juni 2013 - 13:15
Hur mycket bättre svärta är där på VT60 och ZT serien jämfört med VT50. Frågar för idag när jag har nedsläckt i rummet upplever jag inte direkt VT50 som speciellt svart...
Här måste jag faktiskt hålla med. Har sett VT50 t.ex. i Hemmabiobutikens batcave och blev inte alls så imponerad som jag förväntade mig att bli, och då var det ju ändå bra källmaterial och en TV som förmodligen inte var iaf helt felinställd med tanke på var jag såg den. Då talar jag främst om större svarta partier då, inte detaljer i svärtan. Detta är en stark anledning till mina tidigare frågor om svärtan på årets modeller. Måhända är det en effekt av att man haft en TV med bra local dimming, som ju ger en svärta som är SVART (om än med en del andra problem då, som med fördel kanske inte diskueras här), man blir helt enkelt mer kräsen och höjer kraven.
Redigerat av Unregistered1413, 05 juni 2013 - 13:24.
Postad 05 juni 2013 - 13:25
Nu vara det inte främst dig jag retat mig på , men bra att kom till insikt
De olika teknikernas för och nackdelar hör inte hit, inte heller gamla nöjda Kuro ägare !
Jag är gammal Kuro ägare av 2 st och nej ingen Kuro har en chans mot dagens 2013 VT60 eller F8505 även om svärtan på pappren är 0,00002 så är det helheten och Kuro är grym men den hänger inte med idag förövrigt! Men klart har man betalat 60000 + för en tv vill man gärna att den skall vara bäst hela livet ut annars känns det ju som man gjort en dålig affär

Postad 05 juni 2013 - 14:49
Postad 05 juni 2013 - 14:54
Redigerat av Unregistered9dec5957, 05 juni 2013 - 14:55.
Postad 05 juni 2013 - 14:58
Ska snart leka med en 55" och en 65", lovar att ge mitt omdöme efteråt!Ni som har köpt en st60 kan ni ge en liten recension på hur ni upplever den?
Postad 05 juni 2013 - 20:43
Kolla t.ex. denna video och spola fram till typ 12 minuter och kolla när eftertexterna rullar på de olika skärmarna:
http://www.youtube.c...h?v=7QkNXZctqIk
Iaf i mina ögon framstår svärtan på Sony LCD:n (den med de fula runda högtalarna) som mkt bättre än på plasmorna bredvid, som snarare känns mörkgråa eller mörkbruna (F8000). Återigen, jag pratar då om ljusa rum, eller iaf så ljusa som det rummet är på denna video, och syftet med denna post är främst att på ett tydligt sätt illustrera vad jag menade tidigare.
(Även Samsungs F8505 LED är ju med men står i lite knepig vinkel för att riktigt kunna jämföras.)
Postad 05 juni 2013 - 22:55
Tror inte att någon tror något annat heller. Plasma är en nischad produkt som är för entusiaster. Den ger den absolut bästa bilden möjlig men bara under vissa förhållanden. I ett mörkt rum så är VT60 eller då F8500 bättre enligt mig men visst inte alltid man vill sitta i mörkt rum och då kan det passa bättre med en riktigt bra LCD....ofta upplever svärtan från bra LCD:er som bättre än de från plasmor I LJUSA RUM.
Postad 06 juni 2013 - 00:42
Postad 06 juni 2013 - 07:46

Postad 06 juni 2013 - 09:01
På VT60: Då THX Cinema läget har låst lägsta nivån på Panel Luminance setting kommer det bli mer "tryck" i bilden om man ställer in ett Pro läge med "Middle" som rekommenderas?
Tycker inte det blir så stor skillnad.
Om jag bläddrar mellan THX Cinema och t.ex AVS-Forums inställningar (med "Mid" på) så är grönsticket från TXH Cinema i princip det enda som försvinner mellan lägena. Alla andra bildintryck är snarlika.
Redigerat av Rossifumi, 06 juni 2013 - 09:02.
Postad 06 juni 2013 - 11:40
Tror inte att någon tror något annat heller. Plasma är en nischad produkt som är för entusiaster. Den ger den absolut bästa bilden möjlig men bara under vissa förhållanden. I ett mörkt rum så är VT60 eller då F8500 bättre enligt mig men visst inte alltid man vill sitta i mörkt rum och då kan det passa bättre med en riktigt bra LCD.
En riktigt ljus Lcd kanske vi ska säga. En kalibrerad plasma och en kalibrerad Lcd skiljer sig inte så förfärligt i ljusstyrka. En Lcd har bättre antireflexskydd än plasma. men det kan visa sig värdelöst i riktigt ljusa rum då vi människor ändå inte kan se djup svärta och hög ljusstyrka på samma gång. Pupillen kan inte både vara utvidgad och sammandragen på en gång, eller hur?

ST55 beställd efter mycket läsning bl a här på forumet... Tack för era inlägg! Sitter idag med en 32" tjock tv så det lär nog bli en hyfsad uppgradering...
Går du från 32 till tex 60 kommer du få en visuell orgasm. Jag lovar.
Postad 06 juni 2013 - 12:35
En riktigt ljus Lcd kanske vi ska säga. En kalibrerad plasma och en kalibrerad Lcd skiljer sig inte så förfärligt i ljusstyrka. En Lcd har bättre antireflexskydd än plasma. men det kan visa sig värdelöst i riktigt ljusa rum då vi människor ändå inte kan se djup svärta och hög ljusstyrka på samma gång.
Nu är det väl inte alla som vill ha kalibrerad bild och då blir ju skillnaden större, gissar att 9 av 10 köpare säkert mer än gärna pangar in "Dynamic" och är jättenöjda med det, även om vi som hänger på TV forum gärna skulle se att de tänkte annorlunda

Tommyö, tror säkert du kommer bli jättenöjd med din TV!
Postad 06 juni 2013 - 14:11
Redigerat av Unregistered1413, 06 juni 2013 - 14:12.
Postad 06 juni 2013 - 14:34
Postad 06 juni 2013 - 19:19
VT60 har som bekant något bättre svärta än Samsungs F8505, men är samtidigt som vi kommit fram till innan rätt känslig för infallande ljus. Hur mkt kräver det eg av rummet/omgivningen för att faktiskt kunna se skillnaden i svärta? Är det ens möjligt i ett typiskt svenskt vardagsrum annat än med total mörkläggning och full kontroll på allt ljus eller är skillnaden så liten att det i princip krävs en batcave för att märka den?
Djupare svärta kräver bra mörkläggning. Men fladdermusgrotta är nog att ta i. Plasmans nackdel är inte ljusstyrkan utan det reflektiva glaset. Teoretiskt skulle man kunna få en bra bild mitt på dagen om tillverkarna kom på en bra teknik mot reflektioner. Den billigaste lösningen är dock fortfarande persienner eller annan mörkläggning.
Sedan går det att placera lampor så att de inte reflekterar i glaset. Men då blir det en estetisk fråga. Helst av allt skulle man ha ett rum dedikerat för hembio och media.
Postad 06 juni 2013 - 22:06
En riktigt ljus Lcd kanske vi ska säga. En kalibrerad plasma och en kalibrerad Lcd skiljer sig inte så förfärligt i ljusstyrka. En Lcd har bättre antireflexskydd än plasma. men det kan visa sig värdelöst i riktigt ljusa rum då vi människor ändå inte kan se djup svärta och hög ljusstyrka på samma gång. Pupillen kan inte både vara utvidgad och sammandragen på en gång, eller hur?
Jag tror frågan är lite mer komplicerad än pupillens storlek men förstår din poäng. Tycker fortfarande jag upplever bättre kontrast i dagsljus på en LED-tv än på en plasma. Sen ifall det beror på att den är ställd på dynamic eller att det är att den har bättre antireflexegenskaper det vet jag inte.
Postad 06 juni 2013 - 22:35
...Plasmans nackdel är inte ljusstyrkan utan det reflektiva glaset. Teoretiskt skulle man kunna få en bra bild mitt på dagen om tillverkarna kom på en bra teknik mot reflektioner.
Man kan givetvis ha kontrastglas och samma typ av ytskikt oavsett panelteknik, så det där kan jag nog inte alldeles oreserverat instämma i, och med "dagsljus" i rummet behövs det definitivt ofta mer kräm än de flesta pdp kan leverera.
...Tycker fortfarande jag upplever bättre kontrast i dagsljus på en LED-tv än på en plasma. Sen ifall det beror på att den är ställd på dynamic eller att det är att den har bättre antireflexegenskaper det vet jag inte.
Ligger en hel del i vad du skriver, och kontrast är i de här sammanhangen alltid enbart ett mått på kvoten mellan vitt i bilden och den lägsta nivå bildvisaren kan uppvisa inklusive reflexer och ströljus. Ingenting går att urskilja under denna lägsta-nivå som då per definition är bildvisarens aktuella och faktiska svartnivå.
Kan någon godhjärtad moderator flytta den här diskussionen till en egen tråd?
Postad 07 juni 2013 - 00:35
Tack för många intressanta svar! Inser att det kanske var ett misstag att inte starta en ny tråd med mina funderingar men min tanke var att fånga in ev skillnader mellan Panasonic/Samsung på ett bättre sätt, men det är väl som det är nu
Att plasmor är känsla för ljusa rum var väl i sig ingen nyhet, men jag måste ändå erkänna att jag är överraskad över att de var så pass påverkade. Tidigare har jag mest sett den bristande ljusstyrkan som främsta begränsningen, men att även svärtan var så pass påverkad var mer än jag visste, och jag är förvånad över att det diskuterats så lite på så väl forum som i recenssioner.
För mig är en TV i första hand en underhållningsprodukt, och även om mina vänner nog skulle beskriva mig som en TV nörd så är jag nog ändå rätt pragmatisk i min inställning. Det viktiga är hur jag själv uppfattar bilden, inte nödvändigtvis hur den faktiskt är/borde vara. Upplever jag en svärta som bättre på en TV än en annan så har den i min bok bättre svärta, vad det sen beror på, och om jag eg "ser fel" spelar mindre roll.
Men hur ljuskänslig är då eg en plasma? T.ex. på HiFi-klubben var det visserligen dagsljus, men inte med de klassiska ljusrörstaken som man hittar på den typiska elladan, ändå var problemen med svärta uppenbara. Som mångårig projektorägare skapar detta en hel del nya tankar, om nu plasmor är så pass ljuskänsliga att de kräver batcaves för att verkligen komma till sin rätt, varför satsar inte fler på projektor isf, där man kan få 4 gånger större bild för samma pengar?
Den Sony HX923 som jag hade fram tills för ett par veckor sedan (när serviceverkstaden kom fram till att den skulle bli för dyr att laga utan ska krediteras) erbjöd ju en svärta som även i ljusa rum var fantastiskt mkt bättre än den på plasmorna (om än med lite andra problem, men det är väl en diskussion som inte hör hemma här kanske). Där kunde jag utan problem se en film även i ett halvljust rum och lite smålöjligt fnittra över hur fantastiskt fin svärta det var. Är jag den enda som faktiskt vill kunna se en film även med mörka inslag utan att satsa på total mörläggning a la biosalong och måla vardagsrummet i matta svarta färger?
Kan förresten tipsa om att ElGiganten i Kungens Kurva har tom en ZT60 upphängd bredvid VT60 (dom erbjuder tom kalibrering som tillvalstjänst, trodde aldrig nåt sånt om ElGiganten). Att den skulle vara så fantastiskt mkt bättre än VT60 i ljusa mijöer är inga jag kan påstå att jag märkte, eller att den på något sätt skulle sopa banan med LCD:erna (det som visades var något program från Discovery HD med rätt lite svärta dock).
Plasmor har ALLTID sett dåliga ut i ljus miljö pga att ljus lyser upp fosforen och då den är grå så får man en grå bild. EXAKT samma som på alla tjocktvapparater som någonsin tillverkats.
Crt o plasma har båda glasskivor med fosfor bakom och lider således av samma problem såsom reflektioner och dålig kontrast dagtid.
Skälet till att plasma existerar är att crt inte går att göra så väldigt stora, det man vann var tum, men inte utan vissa eftergifter såsom sämre svärta.
Det du har granskat är tvapparaternas filter för att få bort reflektioner och få bättre upplevd svärta i ljusmiljö.
Skälet till att lcd har ca 90% av världens tv marknad är vad du har upptäckt.
Inget fel i att ogilla hur en tv ser ut i ljus miljö, men viktigt att veta att förutsättningar och skillnader ha realistiska förväntningar.
Och viktigast av allt... Lär er inte hemmabio och tv och allt vad det kan vara på detta forum, lär er det ute i riktiga världen! SEN kan vi diskutera det här.
Din uppfattning av världen kom nu ifrån internet, sedan gick du ut och upptäckte att din uppfattning/tolkning av världen inte stämde, tillbaka till internet och berätta...
Kan ju säga att mina två olika 8g kuros står på olika sätt och uppfattas dagtid totalt annorlunda jämfört med varandra.
50 tummaren har ett fönster framför sig och får därmed ljus mot panelen och den ser alltså grå ut trots sina grymma filter, inte mycket reflektioner dock.
42:an har ett stort fönster rakt bakom sig och det gör att den är ett svart hål om dagarna och kontrasten uppfattas helt sjuk! Att man får ljuset i ögonen när man tittar på tvn glr ju dessutom att pupillen är liten o det är ju ett av skälen till den bättre upplevda svärtan också.
När det är mörkt är dock 50 tummaren den mörkare av dom.
Så det är STOR skillnad mellan olika ljusa miljöer också! Tänk på det och använd ljuset till plasmans FÖRDEL istället för nackdel.
Postad 07 juni 2013 - 00:58
Här måste jag faktiskt hålla med. Har sett VT50 t.ex. i Hemmabiobutikens batcave och blev inte alls så imponerad som jag förväntade mig att bli, och då var det ju ändå bra källmaterial och en TV som förmodligen inte var iaf helt felinställd med tanke på var jag såg den. Då talar jag främst om större svarta partier då, inte detaljer i svärtan. Detta är en stark anledning till mina tidigare frågor om svärtan på årets modeller. Måhända är det en effekt av att man haft en TV med bra local dimming, som ju ger en svärta som är SVART (om än med en del andra problem då, som med fördel kanske inte diskueras här), man blir helt enkelt mer kräsen och höjer kraven.
Definitionen på svärta är ju liksom avsaknad av ljus. Eftersom INGEN tv teknik kan visa avsaknad av ljus så kommer det vi pratar om här som svärta alltid betyda minsta möjliga ljussken.
Eftersom ljussken är just ljus så är det ljus du kommer att se ifrån plasman där i mörkret och således bli besviken om du förväntade dig avsaknad av ljus.
Lcd kan inte skicka ut ljus utan kräver som bekant en lampa som belyser den. Släcker du den lampan skapar man självklart svärta, skapar man då massa små lampor så vips har du fått områden av svärta (AKA local dimming).
Plasma kan också släcka sin belysning och därmed skapa svärta, dock allt eller inget än så länge. O lär ju nog aldrig utvecklas längre än så som det verkar.
Du får köpa en oled helt enkelt. Light emitting diod, som både skapar sitt eget ljus och kan stänga ned det helt...
( inte alla oleds som kan stänga ned helt dock.... )
Postad 07 juni 2013 - 07:58
Definitionen på svärta är ju liksom avsaknad av ljus. Eftersom INGEN tv teknik kan visa avsaknad av ljus så kommer det vi pratar om här som svärta alltid betyda minsta möjliga ljussken.
Eftersom ljussken är just ljus så är det ljus du kommer att se ifrån plasman där i mörkret och således bli besviken om du förväntade dig avsaknad av ljus.
Lcd kan inte skicka ut ljus utan kräver som bekant en lampa som belyser den. Släcker du den lampan skapar man självklart svärta, skapar man då massa små lampor så vips har du fått områden av svärta (AKA local dimming).
Plasma kan också släcka sin belysning och därmed skapa svärta, dock allt eller inget än så länge. O lär ju nog aldrig utvecklas längre än så som det verkar.
Du får köpa en oled helt enkelt. Light emitting diod, som både skapar sitt eget ljus och kan stänga ned det helt...
( inte alla oleds som kan stänga ned helt dock.... )
Visa mig den plasman som kan släcka sitt ljus. Bara konceptplasman som Pioneer gjorde 2008 kunde det. Har Panasonic något vett kvar hinner de få ut en sådan teknik innan de vänder magen i vädret.
Postad 07 juni 2013 - 09:02
Det du har granskat är tvapparaternas filter för att få bort reflektioner och få bättre upplevd svärta i ljusmiljö.
Skälet till att lcd har ca 90% av världens tv marknad är vad du har upptäckt.
Inget fel i att ogilla hur en tv ser ut i ljus miljö, men viktigt att veta att förutsättningar och skillnader ha realistiska förväntningar.
Och viktigast av allt... Lär er inte hemmabio och tv och allt vad det kan vara på detta forum, lär er det ute i riktiga världen! SEN kan vi diskutera det här.
Din uppfattning av världen kom nu ifrån internet, sedan gick du ut och upptäckte att din uppfattning/tolkning av världen inte stämde, tillbaka till internet och berätta...
Kan ju säga att mina två olika 8g kuros står på olika sätt och uppfattas dagtid totalt annorlunda jämfört med varandra.
50 tummaren har ett fönster framför sig och får därmed ljus mot panelen och den ser alltså grå ut trots sina grymma filter, inte mycket reflektioner dock.
42:an har ett stort fönster rakt bakom sig och det gör att den är ett svart hål om dagarna och kontrasten uppfattas helt sjuk! Att man får ljuset i ögonen när man tittar på tvn glr ju dessutom att pupillen är liten o det är ju ett av skälen till den bättre upplevda svärtan också.
När det är mörkt är dock 50 tummaren den mörkare av dom.
Så det är STOR skillnad mellan olika ljusa miljöer också! Tänk på det och använd ljuset till plasmans FÖRDEL istället för nackdel.
Tack för bra och relevant svar, som är byggda på verkligheten. En del svar här tycks mer vara önsketänkande (även om det är många bra svar också). Min uppfattning är baserad på en kombination av vad jag sett själv och vad jag läst, och jag får ofta känslan av en del helt okritiska hyllningar att dom måste sett nån annan produkt än jag sett med egna ögon.
Redigerat av Unregistered1413, 07 juni 2013 - 09:12.
Postad 07 juni 2013 - 09:12
Visa mig den plasman som kan släcka sitt ljus. Bara konceptplasman som Pioneer gjorde 2008 kunde det. Har Panasonic något vett kvar hinner de få ut en sådan teknik innan de vänder magen i vädret.
I princip har han väl rätt om man trycker på on/off knappen, men jag tvivlar på att det var vad han menade

Postad 07 juni 2013 - 09:36
Mvh, Pär
Postad 07 juni 2013 - 10:31

Instämmer hur som helst!
Postad 07 juni 2013 - 13:20
...vilket redan har föreslagits ett otal gånger utan resultat.
Instämmer hur som helst!
Jag med

(Även om väl en stor del av diskussionerna faktiskt handlat om svärtan på Panasonic-modellerna, och om den inte får diskuteras här vet jag inte vad som får det?)
Postad 07 juni 2013 - 13:53
Någon som vågar sig på någon uppskattning av hur mkt bättre VT60 är än VT50 gällande främst ljusstyrka i lite ljusare rum, dvs då kanske praktiken faktiskt ljusstyrka plus effekten av det förhoppningsvis förbättrade filtret? Inser att det är en svår fråga och att alla svar är rent subjektiva.
Redigerat av Unregistered1413, 07 juni 2013 - 14:03.
Postad 07 juni 2013 - 16:28
Det är jättenkelt, bara att gå in i menyn och titta lite närmare på texten. Min bild är på "Visningsläge" under bild tex.
Om man har samma fenomen bör även de yttersta pixelraderna på vänster och höger sida vara blå/grön vid ljus bild.
Bifogad fil(er)
Redigerat av spuj, 07 juni 2013 - 16:32.
Postad 07 juni 2013 - 17:52
Postad 07 juni 2013 - 18:12
KÖP! ST55 kommer inte bli billigare på mycket mycket lång tid!
12.990:- !!!
http://www.inwarehou...aspx?sku=776235
Tack för tipset, fick bli en sån även om jag varit inne på 60" nu ett tag. Samsung och LGs 60" (i vettig prisklass) saknar ju dock filter så med det där priset var valet inte svårt.
Postad 07 juni 2013 - 20:05
Oj, så där kan det se ut på en projektor som inte har LCD-panelerna korrekt inställda, trodde inte de kunde uppstå på en plasma-tv, men är det något som verkligen syns på normalt tittavstånd ?
Njae, om man sitter nära och i ett mörkt rum kan man ana ett visst sken, speciellt från vänster och höger kant vid en helt ljus bild men det är så klart inte jättesynligt.
Men jag hoppas att detta är något som finns på fler paneler så att jag kan släppa detta "problem". Tar 30 sek att kolla så jag skulle uppskatta om ni kan ta en glutt

Ska titta på något exemplar i butik men då är det just bara ett exemplar, vore intressant att höra från fler håll,
Redigerat av spuj, 07 juni 2013 - 20:19.
Postad 07 juni 2013 - 20:24
Njae, om man sitter nära och i ett mörkt rum kan man ana ett visst sken, speciellt från vänster och höger kant vid en helt ljus bild men det är så klart inte jättesynligt.
Men jag hoppas att detta är något som finns på fler paneler så att jag kan släppa detta "problem". Tar 30 sek att kolla så jag skulle uppskatta om ni kan ta en glutt
Ska titta på något exemplar i butik men då är det just bara ett exemplar, vore intressant att höra från fler håll,
Jag hade gärna kollat, men får inte mitt exemplar förrän nästa vecka. Vad jag hade gett för att kunna kolla upp det nu.

Postad 08 juni 2013 - 16:06
Hur gick det hos Elgiganten?
Jag böt min VT60 mot en ny. Han på Elgiganten sa att man får byta TV:n men inte för många gånger.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar