Under trumotion - User
Tack!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016
Startad av
pacman
, Jan 07 2016 09:08
1744 svar till detta ämne
42 relaterade trådar
Postad 20 January 2017 - 11:38
Tack! Kan du dela dina andra bild inställningar? Postad 20 January 2017 - 16:22
Nu har jag inte packat upp den men satt och kollade på ingångarna på tv:n på nätet och började fundera på hur man kan koppla in min dreambox tex som använder scart?
Redigerat av New Player, 20 January 2017 - 16:25. Postad 20 January 2017 - 16:26
Ingen fara alls, det finns många lösningar på ett problem. Har fästet 1 eller 2 hål som kommer ta i regeln? Jag tycker aldrig man ska chansa, men jag förstår att det kan kännas i överkant. Hur många mer fästpunkter får du då som tar i bara gips om du bara sätter fästet i en regel? Vet du om din gipsvägg kör med enkel eller dubbel gips? Dubbel ger ju dig väldigt mycket bättre hållfasthet. Postad 20 January 2017 - 16:34
Jag betalade för Elgigantens så kallade kalibrering.
Den kändes som ett skämt för 1000kr. Enda man gjort är att på Bio-inställningen matat in några värden från ett papper som alla butiker har och detta varier beroende på modell. Funderar på att reklamera, i min värld är kalibrering något som utförs med en aktiv mätning. Och själva inställningen är rätt kass, svart är i stället grått. Som tillbaka till en Bakbelyst LED när man kolla på något mörkt avsnitt. Och det står tydligt på inställnings-pappret att senast firmware skall installeras. Ändå fick jag den med .65 och fick själv trycka i .95 Postad 20 January 2017 - 16:47
http://www.ebay.co.u...p/hdmi-to-scart
Fråga mig inte hur bra det funkar dock... Postad 20 January 2017 - 16:55
Underbart! Du betalade en tusenlapp för att få en sämre bild och någon inte lade in senaste mjukvaran. Postad 20 January 2017 - 16:56
Det är den lösning man får använda sig av alltså. Trodde alla TV kunde ta emot scart fram till nu haha. Har ju massor med grejer med scart, Snes, Dreamcast, N64, PS1 & 2.
Postad 20 January 2017 - 17:18
Nu var det ju inte direkt så att sales pitchen löd "Vill du betala 1000kr för en sämre bild" Utan min TV skulle kalibreras för att ge bästa bild, vilket inte var sanningen uppenbarligen. Mata in några siffror från ett papper kan knappast klassas som en "kalibrering" eller "optimering av din TV med avancerad teknisk utrustning" som Elgiganten själva beskriver det. Jag kommer att reklamera denna tjänst. Så 1000kr lär jag få tillbaka. Så här beskriver man själva sin tjänst hos Elgiganten vilket uppenbarligen är fel: "Vi anpassar din TV genom avancerad teknisk utrustning och försöker återskapa de exakta färgerna som till exempel filmen eller TV-serien har. Dessutom försöker vi ställa in helt perfekt ljusstyrka så att bilderna inte upplevs för ljusa eller för mörka." Postad 20 January 2017 - 22:48 Jag blir inte klokt på bild inställningar - 65E Mina gamla filmer i1080p och 4k material flyter på bra, men tv tittande (Canal digital-satellit) för jag önskad bild bara med trumotion-mjukt, men den har sina bieffekter med eftersläpningar efter föremål på skärmen och så kallad ”soap opera effekt” L Har någon av er lyckad ha önskad bild på vanliga tv kanaler? Postad 20 January 2017 - 23:23
TV serier körs i 50-60 bilder per sekund, det är tillräckligt för flyt. Stäng av truemotion helt, då minsta lilla bara ger soap. Möjligen kör användare och 0:a de-judder (judder ger soap) och kör 5-10 på de-blur. Eftersom filmer normalt rullar i 24 bilder per sekund får man inget nära perfekt flyt utan att använda sig av true motion. Möjligen funkar 1-2 på judder, men jag tycker det känns overkligt redan på 3 som var det någon annan här körde med. Såg någon som lämnat betyg hos Elgiganten och skrev att Judder var negativt och hoppades på LG fix. Men att det funkade bra på bluray men ej på netflix. Och det är just det jag skriver ovan, dessa kör inte samma FPS. Så man måste byta allt välja olika ingångar så kan resp ha sina egna settings för film eller serier. Postad 20 January 2017 - 23:38
tack för svar! hur är det med andra inställningar: Gamma, Superupplösning och Färgtemperatur? Postad 20 January 2017 - 23:50
För bättre svärta så kör gamma 2.2 eller 2.4. Jag har inte bestämt vilken jag skall köra på ännu. Har hitills inte kunna se att superupplösning gett mig något så den är av för mig. Färgtemp är på varm2, inte behövt ge mig in där ännu. Har inte nördat ner mig ännu i bildinställning totalt. Så som min bild är nu kan jag tycka den är lite för mörk när det är ljust plus att ansikten kan kännas lite röda. Men det är också svårt att få till det bra, i flera filmer ser ansikten jättebra ut och naturliga. Så man kan bli lite lurad, för det röda kan ju varit tanken. Postad 21 January 2017 - 07:55
[quote name="Toking" post="4405661" timestamp="1484925967"]
Ingen fara alls, det finns många lösningar på ett problem. Har fästet 1 eller 2 hål som kommer ta i regeln? Jag tycker aldrig man ska chansa, men jag förstår att det kan kännas i överkant. Hur många mer fästpunkter får du då som tar i bara gips om du bara sätter fästet i en regel? Vet du om din gipsvägg kör med enkel eller dubbel gips? Dubbel ger ju dig väldigt mycket bättre hållfasthet.[/ Tråkigt att höra med kalibreringen... bara att reklamera! Det är 2 fästpunkter i träregeln och sedan har jag möjlighet att sätta upp till 12 "molly" (6 på varsin sida av regeln). Det är tyvärr bara enkelgips. Postad 21 January 2017 - 11:26
Tänk bara på att dessa hål i gipsen bör fästas med 20cm mellanrum helst. http://gyproc.se/fästa-i-gipsvägg Om jag tolkade din beskrivning av fästet rätt så kan du göra lite justeringar av TV:n efter den är på plats. Tänk då på att ev justering kan ge mer stress/belastning på gipsväggen än om du bara hänger upp och inte rör. Postad 21 January 2017 - 11:29
Är ruskigt nöjd med med min E6. Men har ett litet problem. När jag spelar Ultra HD blu ray med min spelare som är en Samsung. Överlag är förstås bilden fantastiskt och klår min Xbox one S. Men i vissa scener uppstår konstiga fenomen. Svårt att förklarar, men typ undertexter som hoppar ibland ser märkliga ut och ljusfenomen. Bleeding.
Dessa fenomen uppstår inte när jag spelar upp vanlig blu ray med spelaren, 4k HDR ifrån USB (demos) eller Netflix. Körde precis samma scen och film på uhd på min Xbox one med, syntes inte fenomenen alls. Eftersom jag har en äldre förstärkare måste jag skicka ljud och bild separat , vill ha ut Dolby true hd och dts-hd vilket jag inte kan med xboxen. Dessutom tycker jag uhd bilden är skarpare och mer sting på Samsungen förutom de irriterade fenomenen. Är förstås inte hela tiden de dyker upp, men åtminstone ett par gånger per film. Men märks på undertexterna och när jag går in i "tools" menyerna på Samsungen när filmen är igång. Har testat byta hdmi kabel, ingång i tv, olika inställningar i både tv:n och spelaren utan framgång. Skall tilläggas att jag kanske är lite petig. Inga jätteproblem men ändå irriterande med dessa fenomen. Är det någon som har upplevt något liknande med kombinationen? Upplevde inte dessa problem bör jag spelade uhd på min tidigare Samsung JS9005. Kommer köpa LG:s uhd spelare som kommer i mars. Hoppas jag slipper dessa störningar med den spelaren som också har 2 hdmi ut och dessutom Dolby Vision stöd. Redigerat av castortroy33, 21 January 2017 - 11:31. Postad 21 January 2017 - 11:33 Hej
Har du några scener så kan jag kolla om jag ser detta också. Har också en Samsung UHD här hemma.
Mvh Postad 21 January 2017 - 12:08 Har löst problemet nu. Av någon anledning så uppstår bara konstiga fenomen bara när jag hade "HDR intensiv" läget på tv med Samsungen.När jag ändrade till "HDR Standard" försvann problemen. Lustiga är att samma scener med "HDR intensiv" med Xboxen fungerar bra. Inställning HDR intensiv "tweakar" upp inställningarna rätt mycket men ger lite mer punch i bilden på vissa filmer. Måste vara en "bugg" mellan Samsungen och tv:n. Skickar en bild på en problem scen. Är från The Revenant. Och de ljusa partierna i bilden som ger konstiga fenomen. Går tyvärr inte att se på bilden. På vissa filmer är problemen större med HDR intensiv på. X-men apocalypse är en sådan film. Bifogad fil(er)Redigerat av castortroy33, 21 January 2017 - 12:44. Postad 21 January 2017 - 13:52 När jag testade Samsungs UBD-K8500 för, tja, snart ett år sedan, kom den felinställd från fabrik. Den står på datornivåer "full" och skickar alltså 0-255-nivåer vilket förskjuter hela skalan för bilden. Den klipper i svart och den klipper i vitt. Detta påverkade även bilden vid HDR och kan vara en möjlig förklaring. Det är enkel justering i spelarens setup-meny. Då ser man rätt snabbt om det blir mindre fenomen. Redigerat av Ringblixt, 21 January 2017 - 13:52. Postad 21 January 2017 - 14:05
Tack ska testa. Men var hittar man de inställningarna i spelaren? Är det fliken återställ alla inställningar i supportfliken? Redigerat av castortroy33, 21 January 2017 - 14:06. Postad 21 January 2017 - 14:19 Vanliga setupen. Jag kan aldrig menyer innantill, besöker uppemot tusentalet olika menyer om året. Så leta och bekanta dig med din produkt, det är den värd.
Återställning ställer troligtvis allting fel igen eftersom den levererades felinställd. Redigerat av Ringblixt, 21 January 2017 - 14:19. Postad 21 January 2017 - 14:24
Bra! Det ska du göra då det är en ren blufftjänst.
https://www.minhembi...howtopic=331029 Postad 21 January 2017 - 15:05
Tack för råd. 20cm är det gott och väl! Får se till att sätta upp den rakt och där jag vill ha tv:n redan från början Postad 21 January 2017 - 15:09
Kopierade in ditt citat och ställde en fråga i tråden om Samsung UBD-K8500 så behöver vi inte skriva om inställningar här
https://www.minhembi...howtopic=328204 Postad 21 January 2017 - 22:47
Har en E6, köpte från elgigantens deal nu.
Bilden är helt suverän, men jag är lite konfunderad över brus. Har ikväll kört en 4K HDR via Xbox one S och bruset är riktigt irriterande. Försöker ändra inställningar hit och dit, men det känns som att det inte blir någon skillnad. Hur har ni ställt in era inställningar när det gäller HDR material? Postad 22 January 2017 - 00:10
Har inte kunnat testa 4k HDR ännu, skall byta ut min Xbox one mot en S inom kort. Skriv gärna ut källa och material samt ev avsnitt som du upplevde brusigtså kanske någon annan kan pröva samma uppspelning. Andra detaljer som tex kan spela in är kvalité på HDMI kabel, har du testat byta ut kabeln? Går HDMI direkt till TV eller via förstärkare som ev kan påverka signalen? Postad 22 January 2017 - 01:25
Använder du UHD-BD? Se till att den skickar ut 10 bitars färgdjup, men det är nog svårt att misslyckas med något sånt om det är HDR tror jag... Postad 22 January 2017 - 08:45 Testa byt hdmi kabel. Hade med brus med en lång kabel. Bytte mot en kort då blev bilden mycket bättre. Vilken film har du testat? Supermanfilmerna tex är ju filmade så i vissa delar, brusiga liksom och det finns fler titlar som är det. Upplösningen är så bra att sådant kan märkas mer. Har du testat 4k ifrån youtube? Till exempel en demo är det brusigt där med? Redigerat av castortroy33, 22 January 2017 - 08:50. Postad 22 January 2017 - 09:16
Nu var det Superman vs Batman filmen jag kollade på, i UHD.
Ang kabel så har jag en kort, en meter, som går direkt från Xbox till tv. När jag kollar på UHD material via Netflix och youtube så är bilden klockren, inget brus. Det enda jag kan märka av är att det inte flyter så bra som jag vill, det vill säga att bilden kan typ "hacka till" vid rörliga scener. Jag kör just nu med dark room inställningarna och får suverän bild, förutom ovan nämnda. Postad 22 January 2017 - 09:22
Ja den filmen är speciell. Är filmad så. Grynig liksom. Men inte hela filmen är filmad så kolla på "fightingscenen" mellan superman och Batman, den är inte brusig och fantastisk med HDR och uhd. Postad 22 January 2017 - 10:02
Konstigt varför man filmar en film så att den blir grynig. Har du tips på någon annan UHD film, som man kan testa och verkligen få se vad tvn går för? Postad 22 January 2017 - 10:09
The Revenant räknas som referens-material när det gäller UHD-BD film
https://www.prisjakt...t.php?p=3639633 Postad 22 January 2017 - 10:25 Äger ett 20 tal 4k filmer och några som har fantastiskt bra bild på uhd är: Lucy, Pacific Rim, Sicario, X-Men Acocalypse, The Revenant och Life Of Pi. Majoriteten av de filmer jag äger ger en mycket krispig och bra bild. Men ett fåtal är inte så stor förbättring. Expendables 3, San Andreas och Watchmen är si så där. Expandables 3 är skarp, men märkligt ljus. Watchmen: extremt brusig och San Andreas inte så stor skillnad mot blu ray. Tekniken är ändå rätt ny och bolagen lär sig av sina misstag och hoppas och tror vi kommer se bättre släpp. Köpte nya Ghostbustes som i och för sig är en skitfilm, men värd att köpa bara för att ha som demo för hdr och skarp bild. Den filmen visar vad formatet kan och spänner musklerna med en otrolig skärpa, HDR och färgpalett. Men det jag har märkt med är att för att HDR effekten skall komma till sin rätt 100% så ska rummet vara mörkt. Speciellt med LG Oled då svärtan är totalt mörk. Häftig känsla! Redigerat av castortroy33, 22 January 2017 - 10:40. Postad 22 January 2017 - 16:00
Uncharted 1,2,3 är också magiska trots avsaknad av HDR! Postad 22 January 2017 - 18:56 USB-sticka formaterad i FAT 32, men det fungerar skit. Tvn startar installationen men efter 3 % får jag ett felmeddelande. Är det någon som vet Vad som kan vara problemet? Edit: Jag löste det själv... 😚 Redigerat av Unregistereded94f3cc, 23 January 2017 - 20:02. Postad 24 January 2017 - 08:54 Ni som har Oled E6 + netflix ultrahd, gör mig en tjänst och kolla serien "frontier" i andra avsnittet mot slutet är en 3-4 min lång scen i nattmiljö. Hur är er svärta där? Om ni är nöjda, vad har ni gjort med bilen ? =) Jag kan verkligen inte få bilen bra. Svart är så svart att alla detaljer försvinner. Hittar helt enkelt inget läge på TVn som visar den bra. Kan heller inte höja brightness för hela bilden blir "grå" och skitfult. Postad 24 January 2017 - 09:46
Är det bara den serien som är ett problem så är det ju lönlöst att pilla på tv:n. Det är ju inte tv:n som är problemet utan serien (insignalen). Postad 24 January 2017 - 11:45
HD är FANIMEJ inte HD från någon tjänst... möjligen "upplösningen" men med riktigt fattigt innehåll vad gäller färger och nyanser. Som att sälja en Ferrari utan inredning. Speciellt på "Prime time" blir kvaliten "skit+" när jag antar att deras servers är överbelastade. Fuck'em, ska säga upp alla dessa ghettotjänster. Jag tycker generellt att de standard bildlägen som finns gör ett skitjobb i mörka scener på i princip all streaming med Oled E6. - svart blir så svart att detaljer försvinner - svart blir kornigt och pixlat (Dear Devil... vad i ****?!) - artifacts
Jag ska säga att min TV är ännu okalibrerad, men nu har jag kört den ett antal timmar så tänkte köra in dessa inställningar så får vi se: https://www.youtube....h?v=l4cpwUj-UP8
Hoppas att en kalibrering löser en del av problemet, men jag tror helt enkelt att denna TV ligger lite väl långt före tiden. Den måste ha en bra signal. Jag använder den dock mest för PS4 och där är den 10/10. Postad 24 January 2017 - 13:01 En av anledningarna till varför jag inte känner mig redo att byta riktigt ännu då jag tittar på mycket 720p material som tvserier och anime fortfarande och inte säker att en 4K oled hanterar perfekt som min plasma. Postad 24 January 2017 - 13:20
Jag kan inte se någon större anledning för dig till att byta ut din plasma. Postad 24 January 2017 - 15:23
Stämmer bra de, du (om jag tror rätt) var på tvn innan så vem vet, kanske blir du på Oled sen då när HDR hysterin lagt sig och vi vet hur det ska se ut Redigerat av wesslan, 24 January 2017 - 15:24. Postad 24 January 2017 - 15:30 Den extra svärtan med Oled lockar otroligt mycket då vi aldrig fick ZT i 65 tum men just problemen med skuggdetaljer/nära svart gör att jag väntar. Men panasonics framsteg även på sin förra Oled och spännande nya Sonyn känns som mjukvara kan vara det som löser det mesta. Kommer dock gråta över att missa 3D som gör sig så bra i 2016 års modeller tycka vad man vill om tekniken. Postad 24 January 2017 - 16:06
Den har jag inte rört. Postad 24 January 2017 - 16:31
Menade "innan" som i min gamla pioneer 508 LX och jo var nog du om inte mitt minne helt rykt. Typ 2008, fast 100% är jag inte då man lätt blandar ihop forumnick med annat folk Postad 24 January 2017 - 16:34 Väldigt nöjd med mitt ex, märker inga hack eller oflyt i bilden från netflix. När man spelar Xbox och PS4 så rockar den verkligen. Det enda som är riktig skit jämfört med min 65VT50 är via dreamboxen som jag förvisso visste på förhand att det skulle se mkt värre ut. Den är kopplad med scart in i en scart-HDMI adapter -> HDMI switch -> TV Redigerat av New Player, 24 January 2017 - 16:38. Postad 24 January 2017 - 19:15
Det mesta av mina filmer och serier är i 720p. E6V hanterar uppskalningen av detta helt magiskt bra, jag kan inte se skillnad när jag kör samma film 720 vs 1080. Bara energibesparingen du gör motiverar ju utbyte av plasman Postad 24 January 2017 - 19:19 Är det någon som vet om man kan få upp detaljerad info på TV:n om den källan man kollar på? Upplösningen kanske alltid uppskalad till 4k? Men typ bilder per sekund mm.
Och sedan en liten annan grej, går det snabbdöda muspekaren? Tycker de 5-10 sekunder innan den dör är tok för långa. Ilandsproblem Postad 24 January 2017 - 22:01
På fråga 1 svarar jag, ingen aning :-)
På fråga 2 svarar jag, tryck på t ex pil till vänster (kanske funkar med pil höger,upp och ner också) 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
|
Trendande produkter |