* Officiell tråd - InFocus SP4805 *
1993 svar till detta ämne
Postad 03 november 2004 - 16:55
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Hej,
tack för att du tar dig tid FFrreeddrriikk, då jag vill komma till botten med detta problem!
Då jag ändrar brightness på projektorn så ändras det vilket område (på t.ex. en gråskala) som brusar. Dvs på samma färg ifrån projektorn som innan ändringen, men en annan färg ifrån källan. Detta borde utesluta källan inklusive kabeln.
Factory reset har jag också testat.
Då återstår mao punkterna att jämföra med annan projektor i samma prisklass, och med detta menar du alltså att det är "normalt" att DLP-projektorer brusar kraftigt på vissa speciella ljusa nyanser?
Mvh / Simon
Postad 03 november 2004 - 17:09
Rulleking
-
Rulleking
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej igen, eftersom ingen svarat så har jag tänkt till lite själv  Jag har nu bestämt mig för att ha projjen takmonterad på 4 meters avstånd från duken och har tänkt använda detta detta stativ tillsammans med den här släden, kommer det att fungera eller blir stativet för kort om jag ska en ca 2 meters duk? Tänkte ha duken ca 90 cm ovanför golvet (3.5 meter till tak). Snälla hjälp mig då jag kan nada Tänkte även kolla om den här duken skulle funka bra till 4805:an? plz hjälp mig...
Postad 03 november 2004 - 18:25
Unregistereddd9ce42b
-
Unregistereddd9ce42b
-
Användare
-
-
101 inlägg
Hej, jag undrar om någon annan har problem med det fenomen jag beskrivit tidigare, dvs att vissa väldigt ljusa nyanser (inte de allra ljusaste dock) brusar väldigt kraftigt på 4805:an?? Det uppstår som sagt främst på himmelsscener vid ljus-ljus-blått, och även på ljus-gult. Vad jag förstått så ska väl s.k. DLP-brus främst framträda på mörka nyanser?!
Frrrreeeddddrriiikkk, vad säger du, är detta ett fenomen man ska leva med på denna projektor, eller borde jag ta med mig projektorn till affären så att de kan ta en titt på den?
Mvh / Simon
Kan du inte ge några exempel på scener där detta fenomen uppstår, vore kul om samma sak inträffar med min 4805.
Postad 03 november 2004 - 18:50
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Då återstår mao punkterna att jämföra med annan projektor i samma prisklass, och med detta menar du alltså att det är "normalt" att DLP-projektorer brusar kraftigt på vissa speciella ljusa nyanser?
Nej. Jag känner bara igen det du beskriver på din 4805:a som en felkalibrerad sådan. Därför för att utesluta att det är något fel på din 4805:a, så bör du gå vidare och jämföra din enhet med en annan och/eller prova att byta källa (DVD spelare)/kabel. Fredrik InFocus
Postad 03 november 2004 - 19:17
Unregistered7a9b2557
-
Unregistered7a9b2557
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Nu är det äntligen dax för mitt inköp. Jag skulle dock vilja veta vart bästa erbjudandet finns just nu. De som har hjälpt mig med att få den demad är Rocks Bigscreen i Sundsvall, därför kommer jag att vara så lojal mot dem, som jag bara kan........så länge som det inte finns någon som erjuder något som är mycket bättre. Deras paket innehåller:
Infocus 4805 - så klart!
75 tums ramspännd Euroscreenduk med svarta sorgkanter + en bred silverram (ca 8cm). Den ramspännda duken spänns på en specialram, vilket jag måste göra själv eller så kan de göra det, för 500kr.
10 meter s-videokabel (tech-link)
10 meter komponentkabel (tech-link)
Scart till komponent konverter (tech-link)
SMS takfäste alt. Vogels fäste - Vilket anser ni att jag ska välja?
Löst så kostar delarna över 26.000kr
Paketpriset deras är 19.995kr för rubbet!
Vet någon annan om något som är ännu mer prisvärt, eller är det bara att slå till?
Postad 03 november 2004 - 19:30
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Låter som ett mycket deal!
Visst finns det "webb butiker" som är något billigare,men tänk då på följande fördelar med att handla i en butik nära dig!
1. Bra support
2. Du slipper frakt (så även om det skulle bli några problem med den
3. Jag skulle klart köpa i en butik nära mig då det kan vara bra om man vill ha snabb hjälp
Lycka till
Postad 03 november 2004 - 19:38
Unregistered7a9b2557
-
Unregistered7a9b2557
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Visst finns det "webb butiker" som är något billigare.
Jag köper dina argument till 100%, butiken är dessutom ruskigt kunniga så det mesta talar för att jag handlar av dem. Men du säger att det finns något billigare, därför så vill jag veta skillnden. Vilken/vilka nätbutiker syftar du på?
Postad 03 november 2004 - 19:51
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Komplett säljer Infocus SP-4805 för 13495:- dock så har jag hört lite rykten som säger att man ej skall köpa från dom,då de ej kommer från svenska agenturen! det kan då bli problem med garanti!
Men som sagt det är rykten!
Mvh
Mathias
Postad 03 november 2004 - 20:04
Unregistered7a9b2557
-
Unregistered7a9b2557
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Komplett säljer Infocus SP-4805 för 13495:-
Supertack för att du tar dig tid och svarar. Men, med det priset så blir det ju avsevärt mycket dyrare. Takfäste för 1500 och duk för över 6000 tillkommer ju. Så det blir ju mycket dyrare redan utan silverramen som kostar ca 3000kr, plus att jag får ju med kablar för nästan 1000 kr. Vad jag tänkte på var nog snarare om det fanns några andra paket, för att köpa löst blir ju svinisch Egentligen vill jag nog bara kolla att jag verligen gör en bra affär. Vilket det tyder på.
Postad 03 november 2004 - 20:22
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Inte vad jag vet!
Jag tycker du gör ett bra köp genom att köpa från din handlare i Sundsvall!!!
Postad 03 november 2004 - 23:59
Unregistered2e7a4186
-
Unregistered2e7a4186
-
Användare
-
-
161 inlägg
Nu är det äntligen dax för mitt inköp. Jag skulle dock vilja veta vart bästa erbjudandet finns just nu. De som har hjälpt mig med att få den demad är Rocks Bigscreen i Sundsvall, därför kommer jag att vara så lojal mot dem, som jag bara kan........så länge som det inte finns någon som erjuder något som är mycket bättre. Deras paket innehåller: Infocus 4805 - så klart! 75 tums ramspännd Euroscreenduk med svarta sorgkanter + en bred silverram (ca 8cm). Den ramspännda duken spänns på en specialram, vilket jag måste göra själv eller så kan de göra det, för 500kr. 10 meter s-videokabel (tech-link) 10 meter komponentkabel (tech-link) Scart till komponent konverter (tech-link) SMS takfäste alt. Vogels fäste - Vilket anser ni att jag ska välja?
Vet någon annan om något som är ännu mer prisvärt, eller är det bara att slå till? 
Någon bättre deal lär du knappast hitta, möjligtvis något liknande...............
Postad 04 november 2004 - 08:10
Unregisteredf19f9c59
-
Unregisteredf19f9c59
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag köpte min Infocus 4805 inkl 92 tums duk (Euroscreen) och Vogels takfäste för 17995 på BRL. Prutade hårt då såklart men...
Postad 04 november 2004 - 22:41
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Nu är det äntligen dax för mitt inköp. Jag skulle dock vilja veta vart bästa erbjudandet finns just nu. De som har hjälpt mig med att få den demad är Rocks Bigscreen i Sundsvall, därför kommer jag att vara så lojal mot dem, som jag bara kan........så länge som det inte finns någon som erjuder något som är mycket bättre. Deras paket innehåller: Infocus 4805 - så klart! 75 tums ramspännd Euroscreenduk med svarta sorgkanter + en bred silverram (ca 8cm). Den ramspännda duken spänns på en specialram, vilket jag måste göra själv eller så kan de göra det, för 500kr. 10 meter s-videokabel (tech-link) 10 meter komponentkabel (tech-link) Scart till komponent konverter (tech-link) SMS takfäste alt. Vogels fäste - Vilket anser ni att jag ska välja?
Vet någon annan om något som är ännu mer prisvärt, eller är det bara att slå till?  Någon bättre deal lär du knappast hitta, möjligtvis något liknande...............
Har själv sett hela detta paket live nu vi ett flertal tillfällen. 4805an (från de rätta leden, om nu det spelar nån roll?), snygg duk/ram med den släta ytan bara ett ramspännt alternativ ger samt ett rejält takfäste å de kablar som behövs. Kan inte tänka mig en bättre deal än just detta "75tum för 20tusen"-paket. Efter ganska många timmars provtittning med både film å XBOX så är jag inte så väldigt långt ifrån ett eget inköp av samma "underhållnings-kit". Hur man än jagar på nätet och kalkylerar hit å dit så finner man nog inget bättre köp. (?) Och när det handlar denna typ av produkt så skadar det ju inte med den service man faktiskt bara kan få hos en "traditionell handlare".
Postad 05 november 2004 - 08:32
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
HAr en möjligen dum fråga om regnbågar. Jag kör en medioker DVD med bara s-vhs. Minskar regnbågarna om man köper en DVD med komponent?
Redigerat av Mars, 05 november 2004 - 08:46.
Postad 05 november 2004 - 10:11
Unregistered68774e22
-
Unregistered68774e22
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Fick min 4805:a i går
Nu en fråga om progresiv signal, min DVD lämnar ingen PS, vad jag kan förstå så finns det en omvandlare i 4805:an som gör en progresive bild ? stämmer detta , och är det något man måste altivera i setupen ?
Postad 05 november 2004 - 10:12
Unregistered68774e22
-
Unregistered68774e22
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Tillägg !
Jag kör komponent (RGB)
Postad 05 november 2004 - 10:25
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Fick min 4805:a i går
Nu en fråga om progresiv signal, min DVD lämnar ingen PS, vad jag kan förstå så finns det en omvandlare i 4805:an som gör en progresive bild ? stämmer detta , och är det något man måste altivera i setupen ?
4805:an känner igen om signalen är progressive, alltså ingen linequadrupling, utan låter bara källans de-interlacing/"linjedubblering" "göra jobbet" om denna finns tillgänglig. Är signalen interlaced, så aktiveras alltid den interna de-interlacern, i detta fallet Faroudja DCDi+ FLI2310. Om du kan, testa både interlaced och progressive signal. Jag väntar fortfarande på den DVD spelare som kan utmana 4805:ans applikation av denna förnämliga de-interlacing teknik. Kanske denna DVD spelare för cirka 7000:-? Fredrik InFocus
Postad 05 november 2004 - 10:32
Unregistered68774e22
-
Unregistered68774e22
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag måste placera min proj i taket, nu jar jag en Projecta Pro Cinema
High Contrast och bilden börjar 10cm från taket enligt beräkningar skall projjen då sitta c:a 6cm från taket räknat från mitten på linsen, och det går ju inte att sätta den så högt.
Stämmer detta ?? är det kört att sätta den i taket i etta fall??
Iså fall måste jag nog lämna tillbaka den
Postad 05 november 2004 - 12:06
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Jag måste placera min proj i taket, nu jar jag en Projecta Pro Cinema High Contrast och bilden börjar 10cm från taket enligt beräkningar skall projjen då sitta c:a 6cm från taket räknat från mitten på linsen, och det går ju inte att sätta den så högt.
Stämmer detta ?? är det kört att sätta den i taket i etta fall??
Iså fall måste jag nog lämna tillbaka den 
Varför sätta bilden 10cm från taket? Jag har en Projecta och det ser ut så här:  Nu är den lite väl långt neddragen, har den alldeles ovanför centern i vanliga fall. Den & TV:n är täckta där pga betongdamm vid borrningen om du funderar  .
Postad 05 november 2004 - 15:25
Unregistered9f972b61
-
Unregistered9f972b61
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Wiee, min första version av min hushbox är up'n'running
Är helt otroligt nöjd! Eftersom den inte är sluten så är det ju inte totalt tyst, men bra mycket tystare än förut! Nu hör jag den bara i de absolut tystaste partierna i en film, och dessutom är allt det högfrekventa ljudet borta. Hur skönt som helst att slippa det vinande ljudet från färghjulet när man kollar på NTSC-material.
Hur jag byggde den och lite bilder kan tänkas komma om någon vecka. Just nu ser den fördjävlig ut, ska klä den med ett läderliknande material och montera fläkten (den står bara löst i lådan nu).
Jädrar va nöjd jag är, dlp-bild med lcd-fläktljud (om inte lägre)
Postad 05 november 2004 - 15:50
Unregistered23ce3575
-
Unregistered23ce3575
-
Användare
-
-
102 inlägg
Xenod, fort fort fort...........
Vi vill se bilder och ritningar.
/Jonas
Postad 05 november 2004 - 16:29
Unregistereddd9ce42b
-
Unregistereddd9ce42b
-
Användare
-
-
101 inlägg
Vi kräver ritning, bilder, materiallista och byggbeskrivning!!!
Redigerat av Gandhi, 05 november 2004 - 20:37.
Postad 05 november 2004 - 16:35
Unregistered9f972b61
-
Unregistered9f972b61
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Haha, glömde ta bilder under tiden som jag byggde så ni får nöja er med bilder på den när den är helt färdig! Ska försöka fixa iordning den så den inte bara ser ut som en fet plywoodlåda nästa vecka tänkte jag.
Förövrigt är det inget proffsbygge, jag bara mätte någorlunda med måttbandet och sen sågade jag till bitarna  Ingen ritning. Men ja kan ju alltid skissa nåt på datorn såhär i efterhand. Beräkningar för luftflöde och kylning hade jag inte heller, ja bara knåpade på känsla helt enkelt
Men men, den som är duktig på sånt här kan säkert förfina det hela senare, ni andra kanske åtminstone kan få lite idéer till hur ni ska bygga era låddor
Jaja, amatörbygge eller inte, den fungerar iallafall
Postad 05 november 2004 - 17:04
Unregistered68774e22
-
Unregistered68774e22
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag har min BIO i gillestugan och drar jag ner duken "ett hack" till så kommer den alldeles för långt ner  , sitter man i soffan nu så blir det en perfekt titt vinkel.
Nu har jag lämnat in den tack vara två saker "takmonteringen och att min grabb & frugan såg dessa j***a regnbågarna ,själv så såg jag bara detta fenomen 2 gånger vid 3 filmer.
Så det blev en pana 700. och bilden blir faktiskt bättre pixlarna blev obefintliga på "panan" gentemot 4805:an
Redigerat av Unregistered68774e22, 05 november 2004 - 17:05.
Postad 05 november 2004 - 22:11
Unregisteredeffc38ab
-
Unregisteredeffc38ab
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Tack Xenod!
Äntligen kommer det bilder på en hushbox till vår kära 4805:a.
Vi väntar med spänning!
Postad 08 november 2004 - 19:42
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Komplett säljer den för 12995:- nu.
Postad 09 november 2004 - 13:14
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Så där ja, nu har även jag varit och kollat på denna projje en stund. Side-by-side test mot en Sanyo PLV-Z3. Hade kollat på Z3:an tidigare, och var då impad av hur pass bra kontrast och färgdjup dom hade fått i den i förhållande till den gråa, tråkika Z2:an. Vi matade båda spelarna via en H/K DVD 22, Z3:an matades progressivt (kom fram till att det var överlägset bäst på den så i det tidigare testet), medan InFocusen matades interlaced (testade progressivt också, men H/Kn var inte uppe i samma klass som Faroudja chipet, helt klart). Båda via likadan Supra komponentkabel. Testade delar ur Hitta Nemo och Sagan om Konungens Återkomst. Först körde vi Hitta Nemo, stora delar av första scenen i akvariumet. Mycket färger och kontraster alltså. InFocusen som var först ut hade undrabara färger, och kändes väldigt levande. Detta då när vi körde interlaced, när vi testade progressivt tappad färgerna massor med djup och allt blev mycket plattare. Sedan över till Z3:an, som ligger ett klart snäpp efter när det gäller färgdjup...klart gråare bild, även om bilden är långt ifrån dålig. Vid ett försök att ställa upp kontrast och färger genom att byta läge till "Dynamic" på den så kunde den inte hålla skärpa på färgerna...det flöt ut och blev som när man drar på för mycket färger på en hederlig gammal CRT tv alltså...ingen höjdare. Tillbaka till InFocusen igen och den fortsatte impa, färgerna ÄR mycket trevligare, och kontrasten (även om den väl ska vara specad till samma värde på de två?) är en hel del bättre på 4805:an. 1-0 till InFocus. Över till Sagan om Konungens Återkomst, först strids-scenen med de stora elefanterna samt den dära draken (ursäkta min okunnighet, hade faktiskt inte sett just den filmen tidigare...bara de första två  ). Sanyon först ut. Mycket bra kontroll på bilden, trots alla rörelser...tappade aldrig fokus, eller släpade efter. Färgerna var helt klart bra, blir ju på ett annat sätt än en animerad film liksom. Svärtan största minuset, syntes tydligt på de mörka bergen i bakgrunden. Det gjorde att bilden tappade lite djup. I övrigt jäkligt behaglig bild. Över till InFocus, och färgerna hoppar upp ännu ett snäpp, även här. Alla känns mer levande...det bruna håret blir verkligen realistikt brunt hår, inte bara en brun pälsmössa (svag överdrift kanske  ).  Hudfärgerna får en helt underbar ton, med riktigt, riktigt fint djup. Svärtan i miljöerna i bakgrunden är helt oklanderlig och regnbågar var helt frånvarande. Nackdelen då, jo, den hade lite svårare att hålla skärpan när allt rör sig kraftigt, likaså släpade den lite när det panorerade fort. Inte lika behaglig bild att titta på som Sanyon, men kontrar det med att istället ha den mest levande bilden... Skärpan i lite stillsammare scener var bland det finaste jag sett, tex när man ser hjälmen på tjejen när hon hålls av drakriddaren...(som sagt, har inte sett filmen tidigare). Helt underbart fint. 1-1 i ronden, 2-1 till InFocus totalt. -_- Nu hoppade vi till scnenen tidigare i filmen, där Gollum lurar in Frodo i grottan med spindeln. Enormt mörk scen som satte båda projjar på prov. Först ut var Sanyon. Återigen, en mycket avslappnad bild, som är lätt att se på. Svärtan var ok, men ingen riktigt höjdare...i dom riktigt mörka scenerna kändes det som att det fattades djup pga detta. Den lyckades ändå få med alla detaljer på ett snyggt sätt och färgerna var återigen helt ok, även om det nu började kännas att InFocusen alltid hade ett övertag på denna punkten. Över till InFocus...spänningen på topp. Tar den hem detta är den lätt en vinnare kändes det som. Och bilden då...jo, svärtan är enormt fin, mörka scener var verkligen kolsvarta. Det tillför givetvis mängder av djup till bilden. Färgerna var här svåra att säga något om, då det mestadels var extremt mörkt, men givetvis höll den bra klass när man väl såg lite färger. Nackdelen då...jo, regnbågseffekten...att se denna mörka scenen med subtitles på (som vi hade först) är tyvärr inget jag kan göra...så fort en subtitle poppade upp drar sig ögonen snabbt dit, och hela bilden flimrar till som en stor regnbåge. Väldigt tråkigt. Jag tänkte då för mig själv, att jag ju oftast ser filmer utan subtitles ändå, samt att så där mörka scener är väldigt ovanligt (halvmörka scener hade inte alls samma problem, det är enbart när det är becksvart). Vi stängde av subtitles och såg om de riktigt mörka scenerna, och det var klart bättre...man kunde märka av RBE nån gång då och då, men inte alls i samma utsträckning som tidigare. Och återigen...svärtan i sig imponerar riktigt rejält...medan bilden pga en alltid svagt närvarande RBE blir lite mer anstränagde att titta på. Mycket svår rond att sammanfatta...InFocusen hade ju denna gången klara nackdelar, men öven klara fördelar. Sanyon har inte samma svärta, eller kontrast...men den har något man i längden garanterat uppskattar, en alltid väldigt avslappnad bild. InFocusen imponerar enormt med sin bildkvalité ibland, men gör att man får anstränga sig mer vid vissa scener. Denna ronden måste jag låta gå till Sanyon, trots den mycket bättre svärtan i InFocusen. 2-2. Efter detta kände jag mig mer osäker än tidigare...vill man lägga mer pengar på en projje med sämre bildkvalité...det är inget som tilltalar mig. Vi fortsatte kika en stund på scenerna efter han kommit ut ur grottan....det kommer en naturscen, där Frodo ligger på gräset....den bilden, med dom färgerna....gör att jag totalt kan ignorera problemen InFocusen har....bilden var så oerhört underbar. Finare färger har jag inte sett. Nu är det ju så att problemen inte är kul, men samtidigt är ju en projje i denna priklassen alltid en kompromiss, och då jag tänker över vad jag mest ska använda den till, vilket är helt vanliga filmer och TV-spelande, varav filmerna nästan alltid är utan subtitles...så är nackdelarna med InFocusen inte längre så stora. Den klart bättre bilden som helhet segrar därför enligt mig. 3-2 till InFocus, and we have a winner! Nu var det bara det där lilla problemet att skrapa ihop pengar också då.... "Paaaappaaaaaaa!"  Njae....får se hur man löser detta. Avbetalning, jobba av...vad som helst, jag har bestämt mig!
Postad 09 november 2004 - 13:48
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Mera såna test!
Underbar läsning...!
Postad 09 november 2004 - 13:59
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Tackar och bockar och bugar.
Var mycket kul att göra testet också, så jag rekommenderar det till alla!
Postad 09 november 2004 - 14:58
Output
-
Output
-
Användare
-
-
103 inlägg
Så enligt testet kan man säga att om en bättre linjedubblare används i DVD spelaren än den som 22an har kommer Z3 vinna fler ronder?
Synd att det inte va ett test med DVI!
Postad 09 november 2004 - 15:09
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Så enligt testet kan man säga att om en bättre linjedubblare används i DVD spelaren än den som 22an har kommer Z3 vinna fler ronder?
Synd att det inte va ett test med DVI!
Det är nog få dvd-spelare i en rimlig prisnivå som tar Faroudja chippet som linjedubblare.
Postad 09 november 2004 - 15:21
Output
-
Output
-
Användare
-
-
103 inlägg
Samsung 935 har Faroudja chippet, samt DVI. Den ligger ju inte på många tusenlappar.
Postad 09 november 2004 - 15:32
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Det kan jag ju bara spekulera i, men det kändes som att båda hade mer att ge isf. Så om du köper en dyrare DVD-spelare till Z3:an kanske den kommer upp i nivå med InFocusen med H/K-spelaren på vissa punkter...men samtidigt får man ju räkna med att Z3:an är klart dyrare än InFocusen redan från början, så för att komma upp i samma prisnivå kan du då köpa en riktig super spelare till InFocusen, och där är jag övertygad om att den återigen skulle dra ifrån. Det som sätter mest spärrar för kontrast och förgåtergivningen i Z3:an är garanterat tekniken i sig.
Postad 09 november 2004 - 16:42
Output
-
Output
-
Användare
-
-
103 inlägg
Det kan jag ju bara spekulera i, men det kändes som att båda hade mer att ge isf. Så om du köper en dyrare DVD-spelare till Z3:an kanske den kommer upp i nivå med InFocusen med H/K-spelaren på vissa punkter...men samtidigt får man ju räkna med att Z3:an är klart dyrare än InFocusen redan från början, så för att komma upp i samma prisnivå kan du då köpa en riktig super spelare till InFocusen, och där är jag övertygad om att den återigen skulle dra ifrån.
Det som sätter mest spärrar för kontrast och förgåtergivningen i Z3:an är garanterat tekniken i sig.
Det är väl redan känt att Z2/Z3 hatar dålig signal in. Så då måste man väl ge den en signal med en maskin som machar projektor bäst? Om man ändå lägger 20 papp är det stor chans att man även byter DVD till den som passar bäst, eller HTPC. Som du själv sa, infocusen blev klart sämre med 22an i progressivt läge! Testet borde väl då kanske ge infocus en rond plus pga att den klarar sämre källa bättre än Z3an.
Postad 09 november 2004 - 16:54
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Sant, men nu räknade jag enbart bildkvalité, oavett omständigheterna. Isf skulle ja ju ta med ljudnivå (där Z3:an ju vinner, även om jag inte stör mig på InFocusens ljudnivå alls heller), verklig upplösning (för data-grejer påverkar det ju iaf), placeringsmöjligheter (Z3:ans lens-shit samt bättre throw-ratio och rakare projiceringsvinkel underlättar ju massor), nypris och en hel bunt andra grejer...
...grejer som jag alla sätter i andra hand. Bildkvalité kommer först, tätt följt av pris(värdhet).
Nu gick ju iaf InFocusen segrande ur mitt test, trots vissa nackdelar även med bilden.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 09 november 2004 - 16:55.
Postad 09 november 2004 - 23:10
Unregistered2a1e3381
-
Unregistered2a1e3381
-
Användare
-
-
155 inlägg
Hur kontrollerar man hur varm projektorn är?
Hittade inget i manualen, eller det går kanske helt enkelt inte?
Behöver veta inför mitt framtida hushbox bygge så den behåller sig på samma nivå, vill ju inte skada lampan.
Postad 09 november 2004 - 23:25
Unregisteredeffc38ab
-
Unregisteredeffc38ab
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Ni som har byggt / håller på bygga hushbox till 4805.an.
Vilken / vilka fläktar har ni köpt?
Jag fundera på att beställa två Papst 80mm fläkt, 12dBa, 32,9 m³/t.
Kan det vara bra fläktar?
Postad 09 november 2004 - 23:42
Unregistered2a1e3381
-
Unregistered2a1e3381
-
Användare
-
-
155 inlägg
Jag tänkte börja bygga en hushbox och jag ska själv använda 120mm papst eller adda fläkt. Adda fläkten har 16dB och 40cfm. papst har 26dB och 55cfm. Jag vet inte om man kommer märka av att papsten låter lite mer, iom att den flyttar mer luft så ska jag nog gå på den ändå.
En fråga till förutom den ovanför i mitt förra inlägg, var är insuget på projektorn?, fundera på att ha ett inblås någonstans och tänkte då sätta det så nära insuget som möjligt.
Redigerat av Unregistered2a1e3381, 09 november 2004 - 23:44.
Postad 10 november 2004 - 08:16
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Jag kör med 120 mm papst på 9v, det räcker mer än väl (6v var för lite, fläkten i projektorn gick upp på högvarv). Skulle jag gjort om det skulle jag satsa på en eller två mindre för att plocka ner bullret, 26 dB är ändå klart hörbart.
Fläkten sitter vid utblåset från projektorn och intaget ligger i bakkanten vid intaget. Har tyvärr inga bilder.
Postad 10 november 2004 - 09:01
Unregistered2a1e3381
-
Unregistered2a1e3381
-
Användare
-
-
155 inlägg
Jag kör med 120 mm papst på 9v, det räcker mer än väl (6v var för lite, fläkten i projektorn gick upp på högvarv). Skulle jag gjort om det skulle jag satsa på en eller två mindre för att plocka ner bullret, 26 dB är ändå klart hörbart.
Fläkten sitter vid utblåset från projektorn och intaget ligger i bakkanten vid intaget. Har tyvärr inga bilder.
ok, då låter det som adda fläkten är ett bättre val iom att den är tystare... hur har du gjort din hushbox? öppen eller helt sluten? Och hur har ni som gjort en hushbox monterat projektorn (skruvat i hålen på undersidan, bara lagt den i hushboxen, m.m)? Vore även glad om någon kunde kommentera min fråga angående om det är möjligt att mäta temperaturen på projetorn?
Postad 10 november 2004 - 17:42
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Hur kontrollerar man hur varm projektorn är? Hittade inget i manualen, eller det går kanske helt enkelt inte?
Behöver veta inför mitt framtida hushbox bygge så den behåller sig på samma nivå, vill ju inte skada lampan.
Den kommer gå upp i fläkten om den blir för varm, och till slut släckas om inte fläkten klarar att kyla beroende på omgivande omständigheter. Fredrik InFocus
Postad 10 november 2004 - 17:49
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Samsung 935 har Faroudja chippet, samt DVI. Den ligger ju inte på många tusenlappar.
En liten kommentar jag gjort i en annan tråd som gäller inbyggd och/eller extern de-intrlacing av samma och/eller olika fabrikat. Det bästa är nog att praktiskt jämföra. Fredrik InFocus
Postad 11 november 2004 - 01:25
Greve_G
-
Greve_G
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
En lite tanke bara....hur funkar faroudjas ( eller vad det nu heter ) när man matar projjen med dvi eller HDMI signal, gör den sitt jobb då?? eller e DCDi ungefär lika bra som FSAA på ett frafikkort?? kolla likheterna/skillnaderna på FSAA/DCDi: http://www.nvnews.ne.../fsaa_2x2.shtmlhttp://www.gnss.com/dcdi.phtml
Postad 12 november 2004 - 07:50
bioproj
-
bioproj
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hittade en sida med en Hushbox som verkar mycket vettig. http://www.cinehome....no/hushbox.html
Postad 12 november 2004 - 10:02
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Ytterligare en trevlig liten test. ConclusionsThe InFocus ScreenPlay 4805 is a very “honest” projector – the specification tell you everything you need to know about this projector. With minimal setup or adjustments, the 4805 produced a very accurate image with excellent grayscale and gamma tracking. An IRE 100/IRE 0 contrast ratio of 1550 while producing 467 lumens (in Low mode or 614 lumens, High mode) while accurately tracking D65 is rare with projectors costing many time more than the 4805. The gamma tracking was also among the most accurate I have measured. Fredrik InFocus
Postad 12 november 2004 - 14:18
Unregistered2a1e3381
-
Unregistered2a1e3381
-
Användare
-
-
155 inlägg
Hittade en sida med en Hushbox som verkar mycket vettig. http://www.cinehome....no/hushbox.html 
riktigt avancerat projekt! För min del blir det någon enklare konstruktion, men annars verkar den mycket fin, om man har energi nog dvs...
Postad 12 november 2004 - 23:20
Unregisteredeffc38ab
-
Unregisteredeffc38ab
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Lite väl häftigt projekt. Jag har beställt två Papst 80mm fläkt, 12dBa, 32,9 m³/t. Jag återkommer med lite bilder och byggbeskrivningar.
Postad 13 november 2004 - 10:40
Jonaski
-
Jonaski
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej, min första post här!!
Har följt denna tråd ett tag med stort intresse. Har varit och tittat på 4805 och är mäkta imponerad och håller med de flesta som skrivit i denna tråden. Det jag upplevt som lite negativt är ljudnivån. Annars tycker jag det är en makalös maskin för dom pengarna. Har inte prog scan i PAL så det passar mig som handen i handsken.
Appropå regnbågseffekter så funderar jag på om de avtar om man sänker ljusintensiteten på subtitlen (Har en panasonic s75 som har den funktionen, mycket användbart). Har själv inte sett några sådana effekter när jag provtittat men några sa här att de ökade då man lade till subtitlen.
Vid köp så blir det nog att bygga in den som några av er redan gjort eller håller på med. Skall bli intressant att se lite bilder på det!!
Är på vippen att beställa en 4805 från komplett.se. Någon som har några erfarenheter från att beställt sin 4805 därifrån? Någon nämnde något om garanti att det var annorlunda.
Snälla...har ni erferenheter från att beställa på komplett.se så kom med dom för jag har fingret strax ovanför beställningsknappen.
Forumet är grymt!!!
Postad 13 november 2004 - 11:15
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Ring svenska generalagenten Septon och fråga! De borde kunna ge dig svar på din fråga...
Postad 14 november 2004 - 12:11
bioproj
-
bioproj
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|