* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *
1887 svar till detta ämne
Postad 02 maj 2005 - 02:04
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Kan tilläggas att det kostar ca 1200:- för en scart till component omvandlare och så ska du ha komponent kabel på det.
Skillnaden kan inte vara märkbar om du konverterar en RGB signal till komponent kontra att köra RGB via scart till en VGA kontakt..
Jag har en scart - vga från marcuscables och det funkar ypperligt för mig, är helnöjd med bilden.
Vet att supra säljer dessa kablar oxå, men vet inte vad dom tar.
Men kolla på hembiobutiken.se vad dom kostar.
Vet inte hur lång du behöver heller?
Mvh
Andreas
Postad 02 maj 2005 - 13:49
bjornsva
-
bjornsva
-
Beroende
-
-
1 330 inlägg
Morsning. Jag har inte alls läst särskilt mycket i denna tråd men har förstått att det allra största problemet med denna projektor är det s.k. alignment-felet. Nu vet inte jag riktigt vad det betyder och när/hur/var det problemet uppstår.
Skulle någon kunna beskriva detta problem litegrann åt mig?
Redigerat av bjornsva, 02 maj 2005 - 13:51.
Postad 02 maj 2005 - 16:03
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Morsning. Jag har inte alls läst särskilt mycket i denna tråd men har förstått att det allra största problemet med denna projektor är det s.k. alignment-felet. Nu vet inte jag riktigt vad det betyder och när/hur/var det problemet uppstår.
Skulle någon kunna beskriva detta problem litegrann åt mig?
<{POST_SNAPBACK}>
så här ser alignment felet ut. Alltså bilden består utav röd grån blå färg ovh alla ska ligga ifas med varandra, men när dom inte gör det så får man skuggningar i bilden i form utav vilken pixel(färg) som ligger fel. Det finns lite mera om detta i bildform längre bak itråden oxå.
Redigerat av Unregisteredce93e47d, 02 maj 2005 - 16:10.
Postad 05 maj 2005 - 09:45
NightRabbit
-
NightRabbit
-
Användare
-
-
159 inlägg
Är det nån som har fått tag på en svensk manual???
Postad 06 maj 2005 - 19:21
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Fick min HS50 idag från GT.
Var tok nöjd först med bilden men.....
Har flera rader med döda pixlar nere i högra hörnet, någon som hört
om detta problem.
Åker helt klart in på service, tror inte att det går att reparera dom får nog byta paneler.
Kan man kräva en ny ???
Eller en låne proj under tiden ???
Kolla sista bilden i mitt galleri själva, inte kul
Redigerat av ljudnisse, 06 maj 2005 - 19:24.
Postad 06 maj 2005 - 19:46
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
ljudnisse: Ser ju inte riktigt klokt ut det där!  Lider med dig.  Hoppas att det löser sig för dig. Hör med Lal på Gultronics då din projektor ska bytas ut enligt mig. Sony sverige byter inte ut några projektorer rakt av. De servar allt. Bytet får Gultronics fixa i ditt fall. Bara att stå på dig och visa hur det ser ut för dem.
Postad 06 maj 2005 - 19:51
pellevin
-
pellevin
-
Användare
-
-
146 inlägg
Det är ju som en ond dröm som aldrig tar slut....
Jag lider med dig helhjärtat!
Vad gör du nu? Skickar den till GT eller försöker gorma med sony se?
Klart du borde få en ny men det är väl förstås tveksamt om det går...men jag håller på dig!
Så djävulusiskt
Postad 07 maj 2005 - 09:31
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
ser att pipro sänkt priset till runt 21k med lampgranti för prisjakt medlemmar och det är ju ett bra pris.
pipro kollar ju även varje projj för pixelfel innan leverans så då borde dom väl även kunna kolla så att det inte är stora alignment fel på projjen.
jag funderar på att byta till en HS50/7700/MT700 och jag skall först dema 7700/MT700 men det känns som att HS50 har samma dynamik i bilden kanske lite sämre tryck och mer screendoor med det uppvägs av lensshift och RBE-fri.
Postad 07 maj 2005 - 17:38
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Sen undrar jag om det verkligen bara är jag som har haft problem med alignment felet?
Förutom Terry då som jag vet oxå skickade in sin före mig, men hur den blev fick vi ju ingen uppföljning utav.
Nu så dyker det upp en med en massa himla döda pixlar, men är det bara jag som hade så pass mycket alignment fel?
Borde ju vara ett 20-tal här på prisjakt som har denna, och ännu flera som har tittat på denna projektor.
Hur står det till med era pixlar? Lägg gärna fram en bild till eran projektor där det är mycket vit text och kolla hur era pixlar ligger.
Märker att den blå skenar lite på min, men det är den gröna som förstör hela allt tycker jag.
Den gröna pixel förskjutningen ligger ca 0,5 pixel fel på min och som jag har sagt tidigare så är det 100% på min z3:a hur nära jag än tittar.
Visst att detta kanske är en svår sak att styra in så alla panel ligger korrekt, men går det på sanyo så ska det gå på Sony.
Men till följande så är det bara en massa frågor kring alignment felet, men uppenbarligen inget som stör samtliga Sony ägare, förutom jag själv och Terry som fick sin projektor utbytt.
Så är det bara jag som är kräsen?
Mvh
Andreas
Postad 07 maj 2005 - 18:26
Unregisteredda3dff6f
-
Unregisteredda3dff6f
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag har väl en del alignmentfel jag med. Tyckte det var lite svårt att knäppa så att det vart bra. Nåja.. det ligger en bild i galleriet iaf.. Jag har inte tänkt på alignment felet faktiskt innan jag läste om det här och bestämde mig för att kolla hehe...
Postad 07 maj 2005 - 18:59
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Andy, har lite på min också men tyckte inte de var någon idé
att ta upp med tanke på mitt något större problem.
Bilden är tagen på ca 15cm håll och jag tycker de är svårt att
se den gröna kanten på detta avstånd.
Se bild i mitt Galleri
Edit: Detta är kanske en indikation på att de nyare är lite bättre inställda från fabrik ???
Redigerat av ljudnisse, 07 maj 2005 - 20:17.
Postad 07 maj 2005 - 19:34
djjuha
-
djjuha
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Sen undrar jag om det verkligen bara är jag som har haft problem med alignment felet?
Förutom Terry då som jag vet oxå skickade in sin före mig, men hur den blev fick vi ju ingen uppföljning utav.
Nu så dyker det upp en med en massa himla döda pixlar, men är det bara jag som hade så pass mycket alignment fel? Borde ju vara ett 20-tal här på prisjakt som har denna, och ännu flera som har tittat på denna projektor.
Hur står det till med era pixlar? Lägg gärna fram en bild till eran projektor där det är mycket vit text och kolla hur era pixlar ligger. Märker att den blå skenar lite på min, men det är den gröna som förstör hela allt tycker jag. Den gröna pixel förskjutningen ligger ca 0,5 pixel fel på min och som jag har sagt tidigare så är det 100% på min z3:a hur nära jag än tittar.
Visst att detta kanske är en svår sak att styra in så alla panel ligger korrekt, men går det på sanyo så ska det gå på Sony.
Men till följande så är det bara en massa frågor kring alignment felet, men uppenbarligen inget som stör samtliga Sony ägare, förutom jag själv och Terry som fick sin projektor utbytt. Så är det bara jag som är kräsen?
Mvh Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
Köpte min en vecka efter terry från samma ställe. Har lika mycke fel på min som terry hade på sin. Terry säger att dom hade skrotat hans projje eftersom det inte gick att fiksa Det verkar som att det inte går att fixa felen så jag tror att jag byter projje.
Postad 08 maj 2005 - 23:00
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
tjena HS50 ägare
har precis sålt min Z3:a (skall skickas imon) och är på jakt efter en ny projj.
kandidaterna är
HS50
MT700
skall förmodligen köpa från pipro så jag undrar lite grann hur bra Sonys service är i sverige.
HAHA det blev ett projjbyte efter bara ca 60h på Z3:an hann se ca 20 filmer på den och sålde den med 6500 kr i förlust d.v.s. varje film kostade ca 325kr att titta på  men men så är det med projjar dock gick ju peter + på sitt byte
jag var nöjd med Z3:an men saknade det lilla extra i bilden och nu har jag haft min första projj så jag vet vad jag vill ha i bilden, så jag hoppas att jag behåller nästa projj längre men det är som sagt VÄLDIGT dyrt att läsa på forum
uppskattar alla tips om köpråd mellan dessa projjar det jag letar efter är DJUP i bilden och jag kommer nog inte att kunna dema dom sidebyside så ni som har gjort det får gärna skriva era synpunkter
Redigerat av ZoomAir, 08 maj 2005 - 23:08.
Postad 09 maj 2005 - 08:58
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Har pratat med Sony SE nu och dom vägrar att byta ut den.
Så nu blir de till att skicka in den på rep., tydligen byts hela LCD huset,
som naturligtvis är restat.
Kul att ha med Sony att göra, först vänta två månader och nu ytterligare
x veckor
Postad 09 maj 2005 - 10:53
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
hmmm, sony sverige verkar ha dålig och krånglig service att dom inte byter ut en projj som ser ut som ljudnisse vid leverans är helt skumt. tydligen så byter i sony sverige ut projjar men gör dom inte ens det för dom som köper inom sverige. för det är ju ett antal som gör det.
jaja jag får tänka på om det är värt med en HS50 det är onekligen problem med den projjen både små skavanker och leverans och service problem
dom borde lära sig från epson som har 3års hämtservice med låneprojj
ljudnisse har du snackat med gultronics är inte dom villiga att ta tillbaka projjen och skicka en ny till dig. för sony england verkar kunna byta ut projjar.
Redigerat av ZoomAir, 09 maj 2005 - 11:23.
Postad 09 maj 2005 - 11:28
lamm
-
lamm
-
Användare
-
-
155 inlägg
Om man nu skulle våga sig på en HS50 så kommer man kanske behöva skicka in den för alignfixen... vem betalar frakten?
OT en duk måste man juh ha... många pratar om XUS. Är det ett märke? en speciell mekanism? var finns de o köpa?
skulle gärna veta vilka som säljer firehawk också.
Postad 09 maj 2005 - 15:19
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2 991 inlägg
[OT] lamm; Ulf Svensson från Skandinavisk Interiör är mannen bakom XUS-dukarna, där hela dukkonstruktionen - enligt mig - är vida överlägsen konkurrenterna. [/OT]
Postad 09 maj 2005 - 17:34
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Detta är nog straffet för att jag handlat från England, så mycket för Sonys
Europa garanti.
Eftersom jag inte vill skicka tillbaks den till UK med allt strul detta kan innebära så låter jag Inside Service ( Sony ) reparera den.
Ser detta som ett säkrare kort än att få en ny, Inside Service fixar de på 5 dgr
samt kollar samtidigt efter eventuella pixel/alignment fel på det nya LCD-huset.
Men det är nog sista gången jag köper en produkt från Sony.
Redigerat av ljudnisse, 09 maj 2005 - 17:37.
Postad 09 maj 2005 - 18:47
NightRabbit
-
NightRabbit
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag tycker det här börjar spåra ut...  snacket om dödapixlar o fel inställda paneler... Har ni tänkt på hur många HS50'n som e sålda i Sverige??? de kan nog vara upp mot 100st, och så kanske de e knappt 20st här på sajten som har en HS50, var av typ 5st har fel på sin HS50... Jag håller med att det är surt o få hem en produkt som e redan kass när man testar den, men de kanske finns andra faktorer som de beror på...
Sen de här snacket om service o garantier... E man så snål att man vill spara några tusenlappar på att köpa den från utlandet så får man skylla sej själv, de e ju självklart att Sony Sverige inte vill handskas med produkter som e köpa i utlandet... Svensksåld HS50 har 2 års garanti och 1 år om den e köpt i utlandet.
Men nog om detta, jag har iallafall inga problem med min HS50, o de e jag glad för...
Postad 09 maj 2005 - 19:42
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Och ?
men de kanske finns andra faktorer som de beror på
knappt 20st
Kollat avsforum.com ?
E man så snål att man vill spara några tusenlappar.
Här är det snarare Sony SE som håller priset uppe
Men nog om detta, jag har iallafall besviken
Postad 09 maj 2005 - 19:52
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Köpte min förra året och den är bra, den är fortfarande ful men den är så  bra! Skulle aldrig byta ut den ens om jag så fick 40000kr för det.
Postad 09 maj 2005 - 21:39
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
epson erbjuder 3års på platsen service i sverige även om man köper projjen i tyskland d.v.s. dom kommer och hämtar projjen och du får låna en så länge det kallar jag service.
det är en sony produkt och det skall vara lika fin service i hela garanti området vad är annars meningen med europa garanti.
man är absolut inte snål för att man köper från tyskland jag skulle också vilja sponsra svenska butiker men när många köpte sin HS50 var den 10k dyrare i sverige (idag ca 5-6k) och det är i min mening och med min budget inte värt.
jag tycker inte att man skall kalla någon snål för att man vill spara lite pengar alla har inte råd att lägga ut dom extra 5k och köpa i sverige jag lägger hellre dom pengarna på en bra duk.
om svensksålda HS50 får bättre service än europasålda så är det mycket dåligt av sony sverige det skall vara samma service för alla inom det garnatiområden dom själva sagt enligt min mening.
Redigerat av ZoomAir, 09 maj 2005 - 21:40.
Postad 09 maj 2005 - 23:38
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Här är en liten före och efter bild på pixel felet.
Ni får gissa vilken som va före och efter service.
<{POST_SNAPBACK}>
HOLY MOSES vilket GIGANTISKT alignmentfel du hade innan - typ 3-4 pixlar off hor och vert Min ligger ca 1 pixel off beroende på var i bilden man kikar - det tycker jag är störigt Skönt att det blev så mkt bättre - frågan är om det är perfekt i så fall åker min in för rep i morgon  Vart skickade du den - tog de något i frakt - hur lång tid tog det? Har du provat mata den med 1280*720 via RGB (PC lkontakten) och skjuta upp en kolsvart bild med några vita prickar för att se "det riktiga felet"? JAg skrev en instruktion och bifogade testbilder längre bak i tråden på Detta inlägg - filer bifogade
Redigerat av bigbadboogie, 10 maj 2005 - 00:13.
Postad 09 maj 2005 - 23:57
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Sen undrar jag om det verkligen bara är jag som har haft problem med alignment felet? *NEJ JAG MED *
Hur står det till med era pixlar? Lägg gärna fram en bild till eran projektor där det är mycket vit text och kolla hur era pixlar ligger. Märker att den blå skenar lite på min, men det är den gröna som förstör hela allt tycker jag.
Visst att detta kanske är en svår sak att styra in så alla panel ligger korrekt, men går det på sanyo så ska det gå på Sony. * HÅLLER FULLSTÄNDIGT MED *
Så är det bara jag som är kräsen? * NOPE *
Mvh Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
Här kommer en bild på mitt alignment fel - proj matad med 1280*720 från PC med RGB-HV sync. Blått ligger ca 0,5*0,5 pixel off hor*vert - i hörnet är det upp mot 1 pixel (syns ej i bilden men så är det). Rött ligger ytterst lite off, men off är det om man är picky och det är man jöh. Väldigt inzoomad bild - rutan längst upp till vänster är en vit fylld fyrkant bestående av 4*4 pixlar liggandes tajt intill varandra. Med denna info kan ni själv gissa pixelsammansättningen på övriga "figurer".
BENQ0017.JPG 449,92K
183 Antal nerladdningarBry er inte om datumet på bilden - bara glömt ställa in det på kameran  Bifogar även en bild på min lilla "testbild" för att kolla overscan tidigare postad här. I varje hörn ligger hakar som börjar på yttersta pixelraderna. Varje punkt bredvid haken betecknar 2 pixlar - dvs om det är 1 punkt vid haken så ligger denna hake på plats X=2 Y=2, 3 punkter bredvid haken ger X=6 Y=6 osv. Samma hakuppbyggnad finns i alla hörn (fast rätt vridna såklart) för att kunna justera in bilden manuellt (APA OFF) om det inte går direkt med APA till. Ser man således alla 4 hörnens hakar med 0 punkter bredvid sig har man 0% overscan och 0% blanking - dvs 1:1 pixel mapping och det går dessvärre än så länge bara att åstadkomma med RGB-HV Man ser även här att det är lite gula konturer pga det lilla alignemntfelet min proj har.
BENQ0004.JPG 75,5K
125 Antal nerladdningarTestbilderna med overscan hakar + koll av grundfärger RGB + sekundära blandfärger CyanMagenta och Yellow + alignment check finns här 6 st pixlemönster.zipObservera att det ena mönstrer är för 480i/p - dvs gjort för vanlig DVD spelare men detta är ej otimalt för att testa blanking men kul att leka med på en hemmabränd pixture dvd för att se hur olika dvd spelar uppför sig, blankar, skalar mm
Redigerat av bigbadboogie, 10 maj 2005 - 00:19.
Postad 11 maj 2005 - 11:09
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
tjena bigbadboogie jag svarar på ditt inlägg som du gjorde i Xv-Z2000 tråden här då det rör HS50:n
MYCKET intressant post tackar så mycket då jag som du kanske läst skall nog slå till på en HS50 snart (Z3:an såldes igår) och jag hadde även funderingar på en Firehawk inte ännu men lite senare. jag kommer även att måla om mitt rum i en mörkare färg och då kansek en vanlig vit duk är ett bra och billigt alternativ.
den duk jag har nu är en Projecta Home-screen med vanligt Matte-White material gain 1.0 d.v.s. samma som Da-lites Matte White.
och denna jämföresle du gjorde var precis det jag eftersökte inte bara provbitar utan en riktig duk och dessutom sidebyside med en vit KANON.
jag får ta mig en riktig funderare på Firehawken och än så länge kör jag på projectan och sparar lite pengar.
längtar till en ny projj
TACKAR igen
Redigerat av ZoomAir, 11 maj 2005 - 11:11.
Postad 11 maj 2005 - 12:47
Terry
-
Terry
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
NightRabbit: Det du säger är alltså att dina paneler ligger 100% alignade? Det skulle jag vilja se ...
Postad 11 maj 2005 - 13:22
Unregisteredd07f8978
-
Unregisteredd07f8978
-
Användare
-
-
177 inlägg
Jag tror inte att någon som har en HS-50 har en projektor där alla panelerna ligger 100% rätt alignade, men som det har sagts tidigare i tråden är det ingen som äger en LCD projektor överhuvudtaget som har det, det är ett av problemen med LCD tekniken.
Dock så har vi sett några extrema förskjutningar här i tråden och det ska inte accepteras, dessutom så tycker jag personligen att sonys inställning till aligenment problemen är fel, om det hade varit så stora fel på tex en ny TV så hade ingen ifrågasatt att man ville ha den utbytt/fixad men när det gäller projektorn så är det upp till sony ??!! ...helt fel enligt mig
Personligen så tycker jag mig se en viss förskjutning på min HS-50 men den är så minimal att det inte stör mig alls, nu har jag ännu inte optimala förhållanden iheller, kör bla på en tupplur uppsatt på väggen med häftstift  Så när jag skaffar en ordentlig duk så kanske jag kommer att ändra mig. Här kommer mina frågor in i bilden, har kollat på lite alternativ (online) eftersom jag inte direkt har någon möjlighet till att springa runt i butiker och kolla, jag har haft ögonen på en SMS Aeroframe HD Grey innan samt xus duk, dock så har jag börjat kolla mer och mer åt stewart hållet, att jag dessutom är en total n00b vad det gäller dukar så är det lite svårt, men vad jag har sett här så snackas det om firehawken, som igentligen är avsedd för DLP projjar, men inget snack om Greyhawk som är anpassad mer åt LCD hållet om jag fattat det hela rätt. Så vad är för och nackdelen med dessa två om man bara tar duken och HS-50 med i aspekterna ?,
rokk on
/a
Postad 11 maj 2005 - 14:19
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Tjena.
Angående dina val av dukar till din sony hs50 så finns det flera alternativ.
Beroende på hur du har i ditt filmrum? Är det ljusa förhållanden eller är det kolsvart när du tittar på film?
Stewart greyhawk är en mycket fin och bra duk kontra andra grådukar, själv tycker jag inte om grådukar för att vitan och färgerna blir lidandes, men greyhawken är bättre än dom andra grådukar jag har provat. Den ligger på 0,95 gain så du har ju lite bättre tittvinkel än vad du har på firehawken.
Vet inte vilken tum du ska köra på, men SMS aeroframe tycker jag är dyr om man jämför med Stewart så har du tittat på SMS dukar så tycker jag att du ska kika mera på stewart.
Firehawken är grym pga sina 1.35 gain, vilket gör att du får en grym svärta och kontrast. Du får bättre svärta än en vit duk men du tappar inte någon kontrast eller på det vita.
Kan väl inte påstå att firehawken är anpassad efter DLP utan den är för LCD projektorer lika väl.
Att tänka på är att firehawken har en snäv tittvinkel så det gäller att sätta projektorn på rätt plats och att du har rätt tittavstånd.
Har du ett kolsvart rum tycker jag att du även ska kika på stewart studiotek som ligger på 1.30 gain och är helt vit. Den ger en mycket fin bild.
Och angående detta med alignment felet så tycker jag att ni som är nöjda med sina sony projar tar en titt på andra tillverkare och jämför lite hur deras pixlar står.
Har inte haft chansen att få se någon annan hs50:a tan har jämfört med en rad andra LCD projektorer och ingen jag har sett har så mycket förskjutningar som sonyn.
Sen att det finns på samtliga LCD projektorer vet jag och det är bara en fråga om hur mycket det är och vilka färger det är som skenar iväg.
Och tydligen så kan man inte veta hur sin sony blir efter ett bya av prismbloc som dom byter vid alignmentfelet utan denna sak är redan styrd via laser och dom byter helt enkelt bara hela prisman, så det kan innebära att den kan i princip vara marginellt bättre än vad du har/hade innan.
Postad 11 maj 2005 - 15:35
MJV
-
MJV
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Oj Oj Oj Vilken GULD sida man har hittat när det gäller Sony HS50Sedan man är på tapeten med att köpa en inom 1 månad så är det bara att kavla upp ärmarna och börja läsa tråden från sin början. Ni har räddat min nattvakt Gubbar. Får återkomma efter att få ha fördjupat meg i vad ni har kommit fram till. Inköpsställen, kablar mm... Najs! Att ha hittat hit.
Postad 11 maj 2005 - 16:43
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Grattis MJV  och välkommen förresten!
Postad 11 maj 2005 - 17:19
MJV
-
MJV
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tack for det. Ja efter år av längsel så skall det äntligen bli verklighet med en Pj till meg ochså. Fråga: Någon bra duk runt 1000.- gärna på ram, förslag?
Postad 12 maj 2005 - 05:55
NightRabbit
-
NightRabbit
-
Användare
-
-
159 inlägg
NightRabbit: Det du säger är alltså att dina paneler ligger 100% alignade? Det skulle jag vilja se ...
<{POST_SNAPBACK}>
Har jag sagt det??? I så fall när o var??? De jag kan säga är att jag inte märker nägot fel... och pixelförskjutningen e så liten så att man inte ser det på normalt avstånd, du får nästan ha snokem i duken för att se det, men visst, tittar du på film på detta sättet (snoken i duken) så kanske man hittar fler fel, men vi normala folk sitter på ett avstånd när vi ser på film eller va man nu vill titta på.
Redigerat av NightRabbit, 12 maj 2005 - 18:34.
Postad 12 maj 2005 - 07:28
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Ang alignment så har jag runt 1 pixel förskjutning vilket på tittavstånd är i princip omöjligt att se, även när man kör de speciella prickmönstren för att få fram det. Går man närmre ser man det dock klart.
Tanken är att få det åtgärdat men det är inte så störande att man har jättebråttom iaf. Med mitt alignmentfel så är HS50 bättre än det mesta annnat jag sett i PJ väg och måste igen slå ett slag för den, det blir ofta så stor fokusering på vad som är problem att man glömmer det som är bra.
Sen så är Firehawk en duk som togs fram för DLP och därför skrivs det så, men numera sägs det mera att den är för "fixed pixel projectors". Dvs även LCD etc.
Postad 12 maj 2005 - 09:13
Unregistered1cce7aeb
-
Unregistered1cce7aeb
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Fråga: Någon bra duk runt 1000.- gärna på ram, förslag?
En av världens bästa projar och en duk för EN tova? Välbalanserat...not. Du kommer att förbanna varje timme lamptid du kör på en dålig duk. (Om du nån gång tittar på en bra förstås, det är ju inte lika självklart.) Mvh
Postad 12 maj 2005 - 11:00
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Flytttat från XVZ trådenEfter än mer kalibrerande har jag blivit kär i high lamp mode på sonyn då detta ger klarare färger (vibrant), vitare vita och utan att tappa allt för mkt i svärta framförallt när bilden projiceras på firehawken. En annan fördel med high lamp mode är att den svaga "gul-brun ton" som kan uppleveas i vissa få utvalda ljusa scener i low lamp är i princip bortblåsta - mkt trevligt. Den upplevda kontrasten ökar också - dock inget uppmätt ännu men har planer att hyra colorfacts för att få lite siffror och få allt kalibrerat 99% korrekt....kanske med hjälp av en ökänd "klaibrant" från component (du vet nog vem jag menar  ). Alternativt så blir det ett inköp av Smart 3 så fort de fått en profil klar för HS50an (lite förvänad att de inte tagit fram det ännu med tanka på den krafitga försäljningen av HS50).
Postad 12 maj 2005 - 11:34
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Dukval för HS-50 efter lite kikande på ett 10-tal Kolsvart rum utan ljusinsläpp- Vit duk utan tvekan. Har inget svartmålat rum utan ett kritvitt så det är svårt att säga exakt hur det blir men när det är natt utte och rullgardinerna är nere så är rummet väldigt mörkt ändå - inte optimalt men det är vad jag har att utgå ifrån och här är min uppfattning. * Stewart studioteken ger ett grymt tryck men jag måste varna för risken till att den hotspottar framförallt i high lamp mode. * Euroscreen (den jag själv kör på). Lite bökig att spänna perfekt men när den väl är upp ger den en väldigt kritvit vita. Svärtan är ok men inte lika tydlig som de vita dukar med en liten aning svart tillsatt. Vitt rum nattetid dvs helt mörkt rum- Vit duk eller firehawk är det som gäller här * Stewart firehawk - Bra kontrast i alla scener - även ljusa med mörka detaljer. - Man ser tydligare att vitan inte är kritvit - men nära på - Färgerna ej urtvättade utan klara och fina med en liten dragning åt det mörkare hållet. * Stewart greyhawk - Bra kontrast i nästan alla scener - vid extremt ljusa med mörka detlajer blir dock svärtan här inte lika bra som FH. - Vitan är märkbart gråaktig - Färgerna märkbart nedtonade och mindre livfulla. * Stewart studiotek - Skaplig kontrast. - Svärtan blir något urtvättad - vanlig låg gains vit duk bättre på svärta här. - Tryck i det vita så det heter duga - mild hotspotting kan ses i vissa ljusa scener. - Färgerna upplevs som väldigt klarar och rena så länge hotspottingen håller sig borta. * Euroscreen matte white - Kontrasten är bra men kan blir lite sämre i scener som är en blandning av mkt ljusa och mkt mörka partier. Ljuset gråar ner de mörka partierna något lite. - Svärtan är bra. Lika bra som en grå duk i en extrmt mörk scen. Lite sämre än en grå duk i en halvljus scen. - Vitan är mkt bra utan tendenser till hotspotting. - Färger är rena och klara. Vitt rum dagtid med lite ljusinsläpp vid springor i mörkläggningen- Firehawk klarar detta bäst * Stewart firehawk Bibehåller kontrasten väldigt bra även vid lite ambient light. Vitan är fortfande mkt bra - inte riktigt lika bra som en vit duk men mkt nära. Färgerna ej urtvättade utan klara och fina. * Stewart greyhawk Bibehåller ej kontrasten på samma sätt som firehawken - svärtan gråas ner lite. Vitan är gråaktig - gråare än firhawken - klart synbart i jämförelse mot vit duk. * Stewart studiotek Svärtan blir väldigt urtvättad - vanlig vit duk bättre på svärta här. Tryck i det vita så det heter duga - mild hotspotting kan ses i vissa ljusa scener. * Euroscreen matte white - Svärtan börjar tvättas ur, firehawk klart bättre och greyhawk något bättre. - Vitan är mkt bra utan tendenser till hotspotting. - Färger vattnas ur En upprulad garidn (dvs mkt ambient light)- Endast firehawken är sevärd i detta läge - alla andra urtvättade. * Stewart firehawk Bibehåller kontrasten väldigt bra men visst bilden är inte lika bra som i ett mörkt rum. Vitan är fortfande mkt bra även om subtila detaljer försvinner då omgivande ljus är för kraftigt. Färgerna blir lite urtvättade men dock inte lika mkt som på någon annan duk. * Stewart greyhawk - Bibehåller ej kontrasten på samma sätt som firehawken - dock något bättre än övriga gråa dukar. - Färgerna vattnas ur en del * Stewart studiotek Svärtan blir extremt urtvättad - vanlig vit duk bättre på svärta här. * Euroscreen matte white - Svärtan är nu grå, firehawk klart bättre och greyhawk något bättre. - Färger vattnas ur en hel del och blir dassigare. Går bort för mig- XUS high contrast samt Carada High contrast - dvs deras gråa dukar Alldeles för mörk - tonar ner det vita för mkt och gör färgerna mindre "levande". Svärtan är dock väldigt bra vid mörklagt rum och minimalt med ambient light. Vid ljusinsläpp tvättas svärtan ut jmf firehawk.
Redigerat av bigbadboogie, 13 maj 2005 - 11:53.
Postad 12 maj 2005 - 18:50
NightRabbit
-
NightRabbit
-
Användare
-
-
159 inlägg
Ang alignment så har jag runt 1 pixel förskjutning vilket på tittavstånd är i princip omöjligt att se, även när man kör de speciella prickmönstren för att få fram det. Går man närmre ser man det dock klart.
Tanken är att få det åtgärdat men det är inte så störande att man har jättebråttom iaf. Med mitt alignmentfel så är HS50 bättre än det mesta annnat jag sett i PJ väg och måste igen slå ett slag för den, det blir ofta så stor fokusering på vad som är problem att man glömmer det som är bra.
<{POST_SNAPBACK}> Tack havocsi...  Bra kommenterat... Då e det inte bara jag som e JÄ***** nöjd med HS50'n. Ett tips till er alla som inte är nöjda med era HS50'n, lämna tillbax den. Ni har enligt lag bytesrätt, köp ett annat märke.
Postad 12 maj 2005 - 22:48
Peter33
-
Peter33
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
bigbadboogie: Funderar också på en HS50 men är lite rädd för att bilden blir dålig i mitt rum med vita väggar och vitt tak. Om jag fattat dig rätt så kör du en HS50 i ett liknande rum. Hur funkar det? Blir bilden fortfarande bra? Färg, svärta etc? Även under dagtid (Bor i en cementbunker så jag kan mörklägga bra)? Tänkte köra en 2,5 m bred bild. Vet ej riktigt vilken typ av duk. Det blir ingen firehawk utan någon lite billigare variant. Hört bra om Xus.
Vad är din rekommendation köra på HS50 eller satsa på en dlp typ Sharp XV-Z2000 (är dock lite orolig för regnbågarna)?
Postad 13 maj 2005 - 11:27
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
bigbadboogie: Funderar också på en HS50 men är lite rädd för att bilden blir dålig i mitt rum med vita väggar och vitt tak. Om jag fattat dig rätt så kör du en HS50 i ett liknande rum. Hur funkar det? Blir bilden fortfarande bra? Färg, svärta etc? Även under dagtid (Bor i en cementbunker så jag kan mörklägga bra)? Tänkte köra en 2,5 m bred bild. Vet ej riktigt vilken typ av duk. Det blir ingen firehawk utan någon lite billigare variant. Hört bra om Xus.
Vad är din rekommendation köra på HS50 eller satsa på en dlp typ Sharp XV-Z2000 (är dock lite orolig för regnbågarna)?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en vit duk i vitt rum med en ljus soffa (hur o-optimalt är det) - svärtan är bra så länge inget dagsljus kommer in (har mörkläggsninggardiner men det blir en liten glipa mellan gardin och fönsterspröjs så lite ljust kommer in om solen står på eller det är ljus ute). Ju mindre ströljus som kommer in ju bättre svärta och ju mindre urtvättade färger - FRAMFÖRALLT om rumet är ljust. Men om du säger att du kan mörklägga helt och hållet så bör det absolut inte vara några problem. Sonyn är ingen ljuskanon och producerar relativt lite ströljus som studsar mot väggar och tillbaka på bilden och när det är natt ute hos mig och jag har nerrullat så är svärtan mkt bra även på en vit duk. Dock så är det såklart så att ju ljusare scenen är ju mer ströljus blir det från projen och mörka detaljer i bilden blir mer urtvättade på en vit duk än på tex en firehawk eller en gråare duk. Men vill du har rena sprudlande färger så är en vit duk att rekomendera. För animerat (typ monsters inc mm) är en vit duk i princip alltid bättre då färgerna är så kraftiga och pastelliga och utgör så stor del av bilden - samma sak med övriga filmer med krafitgt färgsprakande scener - de upplevs helt enkelt gladare och varmare på en vit duk då de ej tonas ned i samma grad. För val av projektor så är det så klart upp till dig och DIN smak så du bör åka och kikapå projarna för det är två HELT OLIKA maskiner i karaktär. Du kan dock läsa mina synpunkter om HS50 vs XVZ2K i en shootout på följande länk på component forumetDet här med dukar och dess karakteristik märks när man montera upp dem side by side - köper man en duk som är väldigt mörk från början utan att jämföra mot någon annan blir man säkert alldeles jättenöjd med bilden....fram tills man ser en bättre duk som passar en bättre i smaken. Eftersom smaken på bild varierar så mkt så kan man inte säga vad som är rätt och fel - bara vad som är mer korrekt ur perspektivet med färger och kontrast. Sen är det upp till var och en och välja om man totalt skiter i färgerna bara svart är KOLSVART eller hur man nu gör  En sak är i alla fall säkert - det finns fortfarande ingen duk som är bäst på allt. - Vitt har sina fördelar - Grått har sina fördelar - Hög gain har sina fördelar - Låg gain har sina fördelar - Mönstrad duk har sina fördelar - Slät du har sina fördelar Alla ovan har dessutom sina nackdelar
Redigerat av bigbadboogie, 13 maj 2005 - 11:29.
Postad 13 maj 2005 - 15:50
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Det verkar som om priserna börjar röra sig nedåt... Från PC Leader kan man beställs HS50 för €2081 inklusive frakt till Svedala. Ska enligt uppgift finnas på lager... //Biggles
Postad 13 maj 2005 - 17:30
MJV
-
MJV
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Fråga: Någon bra duk runt 1000.- gärna på ram, förslag? En av världens bästa projar och en duk för EN tova? Välbalanserat...not. Du kommer att förbanna varje timme lamptid du kör på en dålig duk. (Om du nån gång tittar på en bra förstås, det är ju inte lika självklart.)
Mvh
<{POST_SNAPBACK}> hihi... Har även själv kommit till den uppfattningen att här duger det inte med någon Tupplur inte. Men alla har vi varit små och noviser. Har hållit på och läst denna eminenta tråd i två nätter nu (nattvakt). Kommit fram till sidan 30  Så mycket bra info för en annan at pennan glöder i mörkret och papperslapparna blir bara fler och fler. Så för att bruka allt power i sony projen så behövs det här en helt annan duk. bigbadboogie dina konklutioner är guldt värt här för meg. Vit duk verkar vare det jag behöver i min nya lägenhet. Den kommer att vara vit och inte det optimala för hembio, men det går väl att få långa svarta gardinner längs med väggarna som man kan dra ut när man vill mörklägga. Lägenheten är helt ny så att här är det bara att göra det någonlunda rätt från början. Skall bli kul att få visa bilder till er i framtiden. Några ord som jag har stött på tills nu som får en nybörjare att undra? (uff nej inte en kyckling igen....  ) 1: Lenskift? Är det som jag tror den irisen som bländar av vid Auto 2: Hotspotting? Är det som jag tror vita överbländade partier på duken vid visning. 3: Tweakar? När man ställer in projen själv för bästa bild 4: Pannan? Panasonic 5: Dithering? 6: Jaggis? 7: Högdagar? Filmfigur från Lost of the rings filmerna, han med vit kåpa och lång skägg 8: HTPC? Förstärkare? Ber om ursäkt om detta info finns någon annan stans och jag frågar här, men menar att det är befogad då orden är i tråden. Hoppas moderator ursäktar. Skall hålla meg till ämnet i framtiden. Sony HS50 Massa fler frågor men ger er en chans att andas imellan.
JUST_ME.jpg 10,67K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av MJV, 13 maj 2005 - 17:57.
Postad 13 maj 2005 - 21:01
Unregistered1cce7aeb
-
Unregistered1cce7aeb
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Hahah. Alla är nybörjare jämfört med de som vet bättre...jag med. Det där med gardinerna är min idé, den får du inte bara sno sådär... Kanonidé som jag faktiskt har planer på i mitt nybygge, fast jag tänkte ha långa svarta rullgardiner istället. Funkar ju likadant, liksom. Det finns nog en ordlista men: 1: Lenskift? Att det med ratt eller rattar går att flytta bilden upp & ner, utan att vinkla projektorn. Mycket bra sådan på Sonyn. 2: Hotspotting? Att ljuset reflekteras mest i mitten av bilden, det är inte snyggt. 5: Dithering? Lite som "myrornas krig" i mörka partier av en projicerad bild. 6: Jaggis? Gå fram till en TV & kolla på en diagonal linje, är den lite "trappstegig"? Thats "jaggies". 7: Högdagar? Ljusa partier i bilden. Typ himmel, moln och ljusa kläder på skådisar. 8: HTPC? Home Theater Personal Computer. Lätt va? De andra hade du koll på. Du verkar vara en rolig fyr. Kul att du har hittat hit & välkommen ner i hembioträsket. Må din plånbok alltid medge trevliga uppgraderingar. Ha det. PS. En tråd till (på ett annat forum) om Sony HS-50: http://www.component...p?showtopic=979 DS. Mvh
Redigerat av Unregistered1cce7aeb, 13 maj 2005 - 21:22.
Postad 13 maj 2005 - 22:36
Terry
-
Terry
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
NightRabbit: NightRabbit: Det du säger är alltså att dina paneler ligger 100% alignade? Det skulle jag vilja se ... Har jag sagt det??? I så fall när o var??? De jag kan säga är att jag inte märker nägot fel... och pixelförskjutningen e så liten så att man inte ser det på normalt avstånd, du får nästan ha snokem i duken för att se det, men visst, tittar du på film på detta sättet (snoken i duken) så kanske man hittar fler fel, men vi normala folk sitter på ett avstånd när vi ser på film eller va man nu vill titta på.
Om man säger som så att du märker något fel, som du säger, så säger det allt om hur kräsen på bild du är ... Jag har en Sharp xv-z2000 DLP och även här under vissa förutsättningar så ser man grönt/blått i konturer p.g.a att det "läcker lite", men i jämförelse med de hs50 jag sett så är det minst 10ggr mindre ... pixelförskjutningen e så liten så att man inte ser det på normalt avstånd Detta låter helt osannolikt. Jag kanske skulle tala om hur man gör för att se felet under film ... Jo, det e ju så här: Texten är väldigt synlig, blå och gröna konturer mot mörk bakgrund. Det är helt enkelt så att överallt där en skarp kant mellan ljust och mörkt finns finns blått/grönt, men även i toningar ljust mörkt, t.ex en lampa i ett tak får ofta ett felaktigt sken av fel färg, detta är självklart svårt att se eftersom man inte vet om det ska vara så eller ej ... Det skulle ju kunna vara så att du har ett exemplariskt exemplar där "rätt" paneler är förskjutna så lite och åt rätt håll att det verkligen är så som du säger, d.v.s att man inte kan se detta från normalt tittavstånd. Detta är nog ganska osannolikt enligt mig ... Men det är ju du som tittar, och är du glad och nöjd så är ju det jättebra, det visar ju hur olika människor upplever olika saker på olika sätt ... Jag är ju en av det 5% konsumenter som inte tar skit för att företag skickar ut halvfärdiga produkter ... De andra 95% är ju de som ser till att jag får halvfärdiga produkter ... Mvh Terry
Postad 14 maj 2005 - 06:02
mikeett
-
mikeett
-
Veteran
-
-
1 825 inlägg
Det finns nog en ordlista men:
1: Lenskift? Att det med ratt eller rattar går att flytta bilden upp & ner, utan att vinkla projektorn. Mycket bra sådan på Sonyn.
Ej att förväxla med Keystone som är en mycket sämre variant för att flytta bilden. D.v.s. du lutar projektorn uppåt eller nedåt eller sidled och sedan justerar den rombformade bilden med keystone. Detta medför att du inte utnyttjar LCD-displayen/DLP chippets fulla potential.
Postad 14 maj 2005 - 07:19
MJV
-
MJV
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tackar för alla ordförklarningar. Har inte blitt ett dugg skrämd av att få meg en Sony HS50. Efter att ha läst tråden i 3 nattvakter nu, och fortfarande inte klar... Menar som novis att problemen med denna projen är kanske lite överdrivna. (storm av mothugg *ler) Men åt andra sidan, varför skall man ha en diskussionsdebatt om Sony HS50 om inte för att vända projen ut och in. Ber att få återkomma när jag har läst klart tråden... Frågan är inte om utan när jag får'n. Juni månad väntas stora pengar in på lönnskonton och då blir nog Norge mörklagt. Var det någon som sa att detta är vanebildande? Jasså har du ochså kommit på det Getskägg, att man kan få i både påse och säck när det gäller att inreda. Komma och påstå att jag knycker din ide, din gamla ullmatta. haha... (*bara skoja)
Postad 14 maj 2005 - 08:45
Unregistered1cce7aeb
-
Unregistered1cce7aeb
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Var det någon som sa att detta är vanebildande? Jasså har du ochså kommit på det Getskägg, att man kan få i både påse och säck när det gäller att inreda. Komma och påstå att jag knycker din ide, din gamla ullmatta. haha... (*bara skoja)
Ös på du bara, det är bara roligt att någon redan innan projköpet tänker på att dämpa secondary reflections från sidoväggarna, tänk om alla gjorde det... Lycka till med läsningen. Mvh
Postad 14 maj 2005 - 12:34
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Inlägg flyttat till MJVs länk
Redigerat av bigbadboogie, 15 maj 2005 - 21:59.
Postad 14 maj 2005 - 15:49
Unregistered1cce7aeb
-
Unregistered1cce7aeb
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Inlägget kraftigt OT och därför flyttat till min gästbok.
Mvh
Redigerat av Unregistered1cce7aeb, 16 maj 2005 - 14:33.
Postad 14 maj 2005 - 16:52
MJV
-
MJV
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ja det blir gärna lite *OFF TOPIC nu Varför inte till denna tråd alla som vill diskutera om Markiser,gardinner,Paneler: Här
Redigerat av MJV, 14 maj 2005 - 16:58.
Postad 15 maj 2005 - 09:53
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Eller ja, det är just detta vi har gästboken till för.  Ta följetången om vad man gör hemma i gästboken och lägg upp bilder i ert galleri. * no offence *
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|