* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *
1677 svar till detta ämne
Postad 28 februari 2006 - 17:09
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Recensionen på TW600 som kommer på Component.se är utförd med DV6600
mvh
/Pär
Postad 28 februari 2006 - 18:40
Unregisteredd55ba413
-
Unregisteredd55ba413
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jag har precis kalibrerat min TW600 efter THX Optimizern i SW-dvd:n och är riktigt nöjd. Har inte orkat bry mig ordentligt tidigare, men det var ju helt klart värt det. Om lyckan ler mot mig så kanske min DVE kommer någon gång också..
Hursomhelst, jag kan inte se skuggan på THX-loggan, och bara sju av de tio fälten. Jag kör med en Marantz 6600 till min 600:a och har kopplat den via hdmi. Är det fel på mig eller mina inställningar?
Kan nån med koll upplysa mig så jag kalibrerar utifrån rätt förutsättningar. Tackarr
<{POST_SNAPBACK}>
Om du läser instruktionerna på SW dvd så står det att vissa projektorer/tv inte klarar visa dropshadows (skuggan på thx-loggan) dessutom ska man ställa in så at man INTE ser den ändå
Och du ska bara se SJU av dom 10 fälten..
Och din sista fråga: ledsen men det är fel på dig : 
<{POST_SNAPBACK}>
Jaja, självklart har jag läst instruktionerna på THX optimizern, men min fråga handlade om jag missat någon inställning antingen i dvd-spelaren eller i projektorn, som gör att jag inte kan se alla tio fälten. Dvs, har jag BTB-kapabel utrustning, men fipplat till inställningarna så jag inte kan se BTB pga detta?
Har någon annan en 600 tillsammans med en Marantz 6600:a?
<{POST_SNAPBACK}>
kan du inte se dom 10 fälten ens om du drar upp ljusnivån?
Postad 28 februari 2006 - 19:06
Stagneliuz
-
Stagneliuz
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag har precis kalibrerat min TW600 efter THX Optimizern i SW-dvd:n och är riktigt nöjd. Har inte orkat bry mig ordentligt tidigare, men det var ju helt klart värt det. Om lyckan ler mot mig så kanske min DVE kommer någon gång också..
Hursomhelst, jag kan inte se skuggan på THX-loggan, och bara sju av de tio fälten. Jag kör med en Marantz 6600 till min 600:a och har kopplat den via hdmi. Är det fel på mig eller mina inställningar?
Kan nån med koll upplysa mig så jag kalibrerar utifrån rätt förutsättningar. Tackarr
<{POST_SNAPBACK}>
Om du inte kan se skuggorna på thx-loggan (även om du ökar ljusnivån) har du inte btb. Jag är tämligen säker att din combo ska klara btb. Alltså är det någon inställning på projen och, eller dvd-spelaren som är fel. Det är nog i alla fall inget fel på dig som någon O-insatt person utryckte det. Om jag inte missminner mig så är det en eller fler personer som har din combo här på forumet. Hoppas dom kan hjälpa dig lite snabbt. Lycka till!
Postad 28 februari 2006 - 22:25
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Jag har denna kombo och det är inga problem med BTB.
Ändra i dvd spelarens meny till YCbCr eller om det står komponent kommer inte ihåg, men det skall inte vara RGB valet i alla fall.
Sedan behöver du inte göra nått mer, höj brightness och voila du borde nu kunna se skuggan bakom THX loggan.
Nästa steg du gör är att skaffa DVE för riktig kalibrering
Postad 01 mars 2006 - 15:46
JmLab
-
JmLab
-
Amatör
-
-
97 inlägg
En liten uppdate på hur det går för min tw600 som e på rep.
Ringde infocare idag och skulle höra hur det gått med min projj reparation, de skulle byta otical engine lr vad dom kallade det..
Killen jag pratade med sa att dom inte kunde fåtag på den delen utan skulle plocka ur den ur min projj och skicka den till England för vidare transport till Japan?! för reparation och sedan från Japan till England sen Sverige!
Ojoj tänkte jag blir utan min tw600 läänge...
Ringde upp Epson och frågade om det skulle ta så lång tid för att få en "ny" projj lagad.
Han jag pratade med skulle patata med sin chef om det gick att ordna på något smidigare sätt, bara att hoppas att jag får hämta ut en ny projj.
Skriver en rad här när dom hör avsig.
/JmLab
*saknar min tw600
Postad 01 mars 2006 - 18:11
Unregistered1ca7c3a4
-
Unregistered1ca7c3a4
-
Lärjunge
-
-
414 inlägg
Jag har denna kombo och det är inga problem med BTB.
Ändra i dvd spelarens meny till YCbCr eller om det står komponent kommer inte ihåg, men det skall inte vara RGB valet i alla fall.
Sedan behöver du inte göra nått mer, höj brightness och voila du borde nu kunna se skuggan bakom THX loggan.
Nästa steg du gör är att skaffa DVE för riktig kalibrering 
<{POST_SNAPBACK}>
Alright, har insett att jag är lite cp. Ska genast ändra från RGB till YCbCr i min Marantz. DVE är på gång från Axelmusic, borde vara här till helgen. Nu ska jag bara få min vågiga rullduk utbytt också, sen är man hemma. Tack för hjälpen förresten!
Postad 02 mars 2006 - 02:44
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Min TW600 kommer att åka in på service för dessa skiftningar i bilden, d.v.s. tempdiffen på nästan 3800K mellan höger och vänster sida.
Denna bild är från AVS (TW550) och den visar nästan exakt hur det ser ut på min TW600
Dock kommer jag få låna en ny TW600 för recensionens skull, så den fortsätter som planerad 
<{POST_SNAPBACK}>
Nästan så stora färgskiftningar har jag &så, samt att min varierar i ljusstyrka "pulserar" eller vad man ska kalla det Är så illa att jag endast sitter & irriterar mig på felen ist för att kolla på filmen...
Har just talat med Epson som kommer att hämta & laga min projj, de skulle byta "light-engine" det innerfattar tydligen det mesta... linser autoiris panelerna mm
/JmLab
<{POST_SNAPBACK}>
Jag upplever färgskiftningarna som väldigt störande på min tw600 även om de inte är alls så stora som på bilden ovan. Men när man kollar på tex. OS-hockey så är isen röd på vänstra sidan och lite grönaktig på högra sidan. Oerhört irriterande. Likadant om jag ser en sandstrand på duken så är sanden röd i vänstra tredjedelen av bilden och grön i högra fjärdedelen av duken. Det röda är mer störande och påtagligt än det gröna. Ska man verkligen acceptera detta? Jag har väldigt lätt för att se regnbågar på DLP men detta fenomen är faktiskt mer störande. Finns det något man kan kan göra för att förbättra problemet eller bör man kontakta Epson? Är i övrigt nöjd med projjen även om den kräver en ganska bra insignal. Bilden är väldigt lugn, mjuk och behaglig för ögonen. Har inte heller problem med brusig bild som en del klagar på. DLP-bruset på min gamla BenQ var betydligt mera påtagligt än det brus jag nu får.
Postad 02 mars 2006 - 09:27
Unregisteredb94d2c55
-
Unregisteredb94d2c55
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Dessa färgskiftningar stör jag mig med på, men dom kommer o går för det mesta är det knappt synligt på min men sen är dom där i någon vecka för att sen försvinna.
jag växlar dock mycket mellan dom olika bild-lägena, använder den ca:3 timmar om dagen dock!
Postad 02 mars 2006 - 10:16
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Jag upplever färgskiftningarna som väldigt störande på min tw600 även om de inte är alls så stora som på bilden ovan. Men när man kollar på tex. OS-hockey så är isen röd på vänstra sidan och lite grönaktig på högra sidan. Oerhört irriterande. Likadant om jag ser en sandstrand på duken så är sanden röd i vänstra tredjedelen av bilden och grön i högra fjärdedelen av duken. Det röda är mer störande och påtagligt än det gröna.
Ska man verkligen acceptera detta? Jag har väldigt lätt för att se regnbågar på DLP men detta fenomen är faktiskt mer störande. Finns det något man kan kan göra för att förbättra problemet eller bör man kontakta Epson?
Är i övrigt nöjd med projjen även om den kräver en ganska bra insignal. Bilden är väldigt lugn, mjuk och behaglig för ögonen. Har inte heller problem med brusig bild som en del klagar på. DLP-bruset på min gamla BenQ var betydligt mera påtagligt än det brus jag nu får.
<{POST_SNAPBACK}>
är i precis samma sits. Ska man kontakta Epson eller?
Postad 02 mars 2006 - 17:59
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
Samma här, grön på ena sidan och röd på andra. Dock märkte jag det först när jag blev tvungen att koppla in projektorn till datorns vgaingång. Märkte inget med dvi. Hur har det gått för er andra?. Lämnade ni in prollen och isåfall hur blev resultatet?
Postad 02 mars 2006 - 18:05
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Aj då. Verkar vara ett stort problem detta. Verkar vara D5:ans motsvarighet till VB-problemen... En tydlig akilleshäl på denna generations LCD-paneler också och av någon anledning så verkar epsons egna projjar vara värst drabbade...
Postad 02 mars 2006 - 18:48
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1 612 inlägg
Det är skummt att det kan variera så. Ibland har jag MYCKET ibland nästan inget.
Man vill ju inte lämna in den om det är så för då får man tillbaka den med komentaren "den var det inget fel på var vänlig betala in XXXXX kr i service avgift"
Postad 02 mars 2006 - 19:05
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Det är ju ännu värre om det varierar. Då kanske man får en ny som verkar ok och sedan börjar den skifta färg efter ett tag.
Postad 02 mars 2006 - 20:56
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Aj då. Verkar vara ett stort problem detta. Verkar vara D5:ans motsvarighet till VB-problemen... En tydlig akilleshäl på denna generations LCD-paneler också och av någon anledning så verkar epsons egna projjar vara värst drabbade...
<{POST_SNAPBACK}>
Hittade din bild nu zupe och det påminner väldigt mkt om hur det ser ut hos mig.
Postad 02 mars 2006 - 22:32
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Ni märker själva att alla mer eller mindre har detta problem, och det finns även på alla andra D5:or och det verkar faktiskt inte vara så att Epson är värst som jag trodde först.
Det ex jag fick för recenension var helt nytt och hadde visserligen mindre men jag har fortfarande klara skiftningar fast klart mindre.
800K i diff nu mellan höger och vänster 3800K förut.
Det är svårt utan mätutrustning att se hur mycket skiftningar man har men 800-1000K får man acceptera tyvärr.
Har även sett detta på Sonys projjar.
Visst kan man se det i filmer också fast både VB och DLP spegelbrus är påtagligare och mer irriterande enligt mig, och VB samt FPN är ju nästan obefintligt på D5. Om man kollar i renhet i bilden så tycker jag faktiskt att dessa nya LCD projjar är renare än DLP i samma prisklass om man kollar på teknik relaterade faktorer som spegel brus/RBE/FPN/VB/skiftningar/MC o.s.v.
Spegelbruset jag ser på DLP i denna prisklass är väldigt mycket tydligare än skiftningarna t.ex. en klar himmel ser vädligt orolig ut på en DLP och hel svarta scener kan också "brusa" rejält. Dock är detta också betydligt bättre på TI nya DLP chip med nya "controllers" som sitter bl.a. i HC3000 som har en grymt ren bild.
Dock en miss för D5:orna helt klart.
Redigerat av ZoomAir, 02 mars 2006 - 22:38.
Postad 03 mars 2006 - 12:33
Leito
-
Leito
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Vad jag själv märkt med färgskifningarna är att de är oerhört mycket tydligare i mörka scener när AIn är sluten. Detta syns speciellt mycket när man har textning på filmen eller vid sluttexter på svart bakgrund. Ena sidan på texten är då lila (inte bara lite utan verkligen lila) medan andra sidan syns som svagt, svagt grön. När filmen sedan växlar till en ljusare scen så försvinner också färgskiftningen relativt mycket och syns bara som en svag nyans.
Ska försöka fota lite när jag får tid.
Är det någon som kan förklara vad fenomenet beror på? Är det uteslutande panelerna eller är det något annat som spelar in här?
Postad 06 mars 2006 - 12:40
Tippsy
-
Tippsy
-
Rookie
-
6 inlägg
Ok det här med färskiftningarna börjar gå mig på nerverna, jag tycker inte det är acceptabelt att så många har detta problem. Det visar sig också variera hur mycket man har. Är detta inte ett problem som borde gå att åtgärda? Jag har ännu inte skickat mig projje. För att jag vet inte hur lång tid det tar osv. BTW Zoomair, har du fått tillbaka din gamla projje? Sen undrar jag också hur du mäter upp siffrorna du anger. 3800K tex hur fick du den siffran?
Postad 06 mars 2006 - 14:20
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
Det konstiga är att om jag använder DVI så ser jag knappt skiftningen medans vga syns den hur tydligt som helst. Jag använder en htpc och tittar på en vit bakgrundsbild. Borde inte ändras om jag skiftar mellan analog (vga) eller digital (DVI) ingång, men det är stor skillnad. Undrar vad färgsiftningen beror på...?
Postad 06 mars 2006 - 17:06
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Ajdå, den här tråden har utvecklat sig till en lång klagotråd för färgskiftningar nu hmmm....
Men hur kan det ändras så mkt hela tiden som en del skriver och hur kan det bli bättre med DVI? Jag har bara kört med komponent än så länge så jag har ingen aning.
Postad 06 mars 2006 - 19:59
Unregistered1ca7c3a4
-
Unregistered1ca7c3a4
-
Lärjunge
-
-
414 inlägg
Ville bara säga att jag har inga problem med färgskiftningar på min 600:a, den fungerar perfekt via hdmi och komponent. Läser man tråden får man numera uppfattningen att alla 600 har enorma färgskiftningsproblem, och så är det väl ändå inte?
Postad 06 mars 2006 - 21:59
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Ville bara säga att jag har inga problem med färgskiftningar på min 600:a, den fungerar perfekt via hdmi och komponent. Läser man tråden får man numera uppfattningen att alla 600 har enorma färgskiftningsproblem, och så är det väl ändå inte?
<{POST_SNAPBACK}>
Inte mer än nån annan D5:a som jag förstått det, det är väl bara så att TW600 tråden är den enda D5 tråden där folk skriver mycket, den är ju 44sidor redan. Så visst är det ett problem men för alla D5:or och inte enbart för Epson. @Tippsy: Jag mätte upp 3800K med colorfacts. Det som stör mig är att jag har svårt att få till en bra kalibrering med colorfacts då det skiftar relativt mycket beroende på vart jag placererar mätaren. Men annars så visst kan det synas i film och vara lite små irriterande, fast personligen har jag hellre dessa skiftningar än VB, spegelbrus på DLP o.s.v. Så länge det inte är för mycket som jag hadde på mitt förra ex då får man lämna in på service. Det blir väl inte perfekt för dessa summor  alltid nått som skall vara en miss.
Redigerat av ZoomAir, 06 mars 2006 - 22:01.
Postad 07 mars 2006 - 00:39
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Zoomair: jo visst är det så men frågan är ju bara hur vi som INTE har colorfacts hehe ;-) ska kunna avgöra om vi har för mycket skiftningar. Jag är själv en bildpedant eller bildhypokondriker som någon sa hehe så min kommer nog att åka in på service förr eller senare.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 07 mars 2006 - 01:04.
Postad 07 mars 2006 - 09:05
Tippsy
-
Tippsy
-
Rookie
-
6 inlägg
Sen undrar jag hur lång tid det tar för att få igen sin projje?
@ZoomAir ....
Har du fått din "gamla" projje tillbaka? Vet att du fick en annan under tiden att köra tester på, men för oss andra som antagligen inte får den sköna förmånen så kan det smärta att vara utan TV/Datorskärm en längre stund.
Postad 07 mars 2006 - 13:00
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Sen undrar jag hur lång tid det tar för att få igen sin projje?
@ZoomAir ....
Har du fått din "gamla" projje tillbaka? Vet att du fick en annan under tiden att köra tester på, men för oss andra som antagligen inte får den sköna förmånen så kan det smärta att vara utan TV/Datorskärm en längre stund.
<{POST_SNAPBACK}>
Den jag fick under tiden var faktiskt en helt ny enhet, sedan fick jag ett mejl från epson där dom frågade om den enheten var bra och om det var det kunde jag få behålla den. Så jag behöll den och kommer inte få tillbaka min gamla. Denna enhet är bättre på skiftningarna men det är ändå synligt och jag tror inte det blir så mycket bättre med D5 panelerna tyvärr. Får hem en HS60 för nästa recension, jag skall kolla hur det ser ut på den.
Redigerat av ZoomAir, 07 mars 2006 - 13:03.
Postad 08 mars 2006 - 19:05
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Får jag gissa på biorummet du var på? I Bromma.
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe nä... var i Lule. Hursomhelst, jag tror s-videon var tillfällig (eller så kanske han sade fel, och menade komponent). Håller med Hybe. Men man såg liksom en potential, fast då har jag inte sett tx200 eller Z4 eller AE900 och dom ser säkert bra ut också.
Det sades att Epson är snabba på att byta ut grejer om det skulle vara något fel. Butiken jag var hos hade nån kund som köpt hitachi tx200 som det blev nått fel på och dom hade inte åtgärdat på flera veckor, sånt väger ganska mycket när man köper dyr, komplicerad elektronik 
<{POST_SNAPBACK}>
Takt & Ton i luleå använder Componentkablar till sina projjar, inte s-video... (förutom till on-screen- display från ngn förstärkare möjligtvis). Fick just höra att Epson-leverantören i Sverige inte har haft en enda reklamation på en 600:a gällande pixelfel. /L
Redigerat av Unregistered5443661d, 08 mars 2006 - 19:06.
Postad 11 mars 2006 - 16:30
Unregisteredd55ba413
-
Unregisteredd55ba413
-
Amatör
-
-
89 inlägg
kan någon förklara D4 ingången... inte tänkt så mycke på den men nu har jag läst lite men hajar ändå inte... något om japan standard....
vad ska man ha den till? vad behöver man? vad kan man koppla till den...? vad e det för kvalitet,, komposit/dvi kvalitet?
hoppas nån kan förklara
Postad 11 mars 2006 - 23:22
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1 907 inlägg
kan någon förklara D4 ingången... inte tänkt så mycke på den men nu har jag läst lite men hajar ändå inte... något om japan standard....
vad ska man ha den till? vad behöver man? vad kan man koppla till den...? vad e det för kvalitet,, komposit/dvi kvalitet?
hoppas nån kan förklara
<{POST_SNAPBACK}>
Den går att använda till scart från digialbox. Det följer med en adapter som du kopplar scarten och in i D4. Det blir förvånansvärt bra tvbild för mej med CanalDigital. Men som med DVD gäller ju taskig kvalite ger taskig bild.
Postad 12 mars 2006 - 14:00
Unregisteredd55ba413
-
Unregisteredd55ba413
-
Amatör
-
-
89 inlägg
hoppas nån kan förklara
<{POST_SNAPBACK}>
Den går att använda till scart från digialbox. Det följer med en adapter som du kopplar scarten och in i D4. Det blir förvånansvärt bra tvbild för mej med CanalDigital. Men som med DVD gäller ju taskig kvalite ger taskig bild.
<{POST_SNAPBACK}>
Rotade genast igenom lådan o där låg den Lade inte ens märke till den när jag packade upp den för ca 3 mån sedan,eheh tackar för svaret även om det kanske inte är det bästa valet inom bildväg så kan den ju behövas när ingångarna börjar ta slut. Om det är någon annan som har någon erfarenhet den denna ingång så skriv gärna en rad vad ni tycker.
Postad 12 mars 2006 - 23:11
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
När jag kör XBOX via komponentkablar till min TW600 så är bilden helt OK om jag ställer in PAL i enigma men om jag ändrar till NTSC så känns det som att det plötsligt blir en rejäl brightnesshöjning eller rättare sagt svärtan blir kass och alldeles grådaskig.
Vad kan detta bero på och hur går det att åtgärda problemet. Jag hade inte detta problem med min BenQ så det är därför jag ställer frågan här.
Postad 12 mars 2006 - 23:57
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Nu kan jag inte de korrekta tekniska termerna men NTSC och PAL skickar ut olika färgkoder och därför bör bildvisaren också kalibreras därefter. Dvs, du får ha en inställning på projektorn för PAL och en för NTSC.
Postad 13 mars 2006 - 00:00
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Tyvärr kan jag TW600 lite för dåligt för att kunna svara dig helt. Det beror dock på att PAL har en svartnivå på 0 IRE, medan NTSC har en svartnivå på 7,5 IRE. Ibland finns det reglage för detta, ibland måste man kalibrera om. Hoppas någon Epsonägare som är mer insatt i själva projjen kan hjälpa dig mer. Edit: Ha, B8 hann visst skriva emellan. MVH /Jakob
Redigerat av jakke, 13 mars 2006 - 00:01.
Postad 13 mars 2006 - 01:41
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
aha intressant tack för svaren då grabbar
ska kolla detta genast
Jag antar att man då bör ha två olika kalibreringsskivor också, har en DVE PAL påväg från axel music men kanske man ska skaffa en för NTSC också ... AVIA eller DVE vet inte vilken som är bäst.
Postad 13 mars 2006 - 07:26
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
DVE är bäst - AVIA har inte korrekta nivåer, tyvärr!!
mvh
/Pär
Postad 13 mars 2006 - 10:18
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
OT,
men vart köper man DVE billigast?
Postad 13 mars 2006 - 10:44
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Billigaste jag sett: www.axelmusic.com
ca 150kr inkl frakt.
Postad 14 mars 2006 - 13:49
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
TW600 recensionen är nästan färdig och jag har kommit på några nya fina saker, denna projj är grymt rolig att kalibrera.
Vad sägs om nästan Natural ljusstryck med TB svärta och fläktljud
HS60 är på väg, skall bli väldigt skoj att se hur mycket bättre denna krabat är.
TW600 har blivit sååååååå mycket bättre efter att jag fick hem colorfacts, det är helt otroligt vad det gör för bilden, den har lyft sig ett antal snäpp.
Ganska roligt att jag körde med 8000K förut och tyckte det såg bra ut, på mina båda mina ex jag har haft hemma så var detta en bra bit över 10.000K inte så nära 6504 med andra ord
Efter att ha kalibrerat rätt så tyckte jag att bilden var för varm då jag vant mig vid den extremt kalla bilden jag hadde förut, men nu är det SÅ självklart att den bild jag har nu är grymt mycket bättre och nu när jag växlar mellan det jag har nu och det jag hadde från början blir man lite paff på vilken skillnad det faktiskt är.
Redigerat av ZoomAir, 14 mars 2006 - 13:51.
Postad 14 mars 2006 - 18:53
Stagneliuz
-
Stagneliuz
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
TW600 recensionen är nästan färdig och jag har kommit på några nya fina saker, denna projj är grymt rolig att kalibrera.
HS60 är på väg, skall bli väldigt skoj att se hur mycket bättre denna krabat är.
TW600 har blivit sååååååå mycket bättre efter att jag fick hem colorfacts, det är helt otroligt vad det gör för bilden, den har lyft sig ett antal snäpp.
Ganska roligt att jag körde med 8000K förut och tyckte det såg bra ut, på mina båda mina ex jag har haft hemma så var detta en bra bit över 10.000K inte så nära 6504 med andra ord
Efter att ha kalibrerat rätt så tyckte jag att bilden var för varm då jag vant mig vid den extremt kalla bilden jag hadde förut, men nu är det SÅ självklart att den bild jag har nu är grymt mycket bättre och nu när jag växlar mellan det jag har nu och det jag hadde från början blir man lite paff på vilken skillnad det faktiskt är.
<{POST_SNAPBACK}>
Härligt Zoomair! Ska bli roligt att läsa dina recensioner. En fråga bara:. Har du köpt colorfact? I så fall vad kostar det? Mvh Stagg
Postad 14 mars 2006 - 20:00
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
JA TACK! GE MIG!
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 14 mars 2006 - 20:00.
Postad 14 mars 2006 - 22:16
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Härligt Zoomair! Ska bli roligt att läsa dina recensioner.
En fråga bara:. Har du köpt colorfact? I så fall vad kostar det?
Mvh Stagg
<{POST_SNAPBACK}>
Nix, det är Components ex som går runt till recensenter, nu har jag den hemma för TW600 och HS60 (som nu är på väg) sen går den till pacman som kör några projjar o.s.v. Colorfacts paket inkl mjukvara och mätare ligger på runt 20.000, finns billigare kalibrerings verktyg som spyder men Colorfacts är kungen Ni känner alla till Pipros (Cine4home) filter kalibrering som innebär att man nästan Maxar alla Gain värden för att få ut så mycket ljus som möjligt och så hög kontrast som möjligt. Det krävs ett filter för detta då rött oftast är den svaga färgen vilket inte tillåter denna typ av "maxning" om man inte har ett filter eftersom rött inte hänger med. Detta går dock på TW600, så jag har i stort sett en filterkalibrerad TW600 utan filter, GRYMT att man kan göra så på denna projj, reglaget skin tone är guld värt. Jag är nu på nästan Natural ljusstyrka i TB läge, vilket är skoj Skall bli GRYMT intressant att testa HS60 hemma i min setup direkt mot TW600 båda perfekt kalibrerade
Redigerat av ZoomAir, 14 mars 2006 - 22:18.
Postad 15 mars 2006 - 00:57
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Hmmm, nja - det är väl egentligen en av mina två Colorfacts dårå  Men jag lånar ut den ena till recensioner
Och som sagt - allt kommer att uppenbaras när "final version" har gått runt alla som är med som panel och bollplank...
mvh
/Pär
PS: Visst är det mer arbete med en recension än man fört tror zoomis?
Postad 15 mars 2006 - 01:27
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Hmmm, nja - det är väl egentligen en av mina två Colorfacts dårå Men jag lånar ut den ena till recensioner 
Och som sagt - allt kommer att uppenbaras när "final version" har gått runt alla som är med som panel och bollplank...
mvh
/Pär
PS: Visst är det mer arbete med en recension än man fört tror zoomis? 
<{POST_SNAPBACK}>
TW600 är min första recension, fast bakom kulliserna så är vi 4 pers som arbetar med varje recension någon av oss skriver, grymt att ha denna möjlighet och kvaliten på varje recension förbättras avsevärt. Oj vad mycket arbete det är med en recension, det trodde jag faktiskt inte
Postad 15 mars 2006 - 02:29
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Läste en recension av IN76 och då jämförde dom med AE900 och direkt kom det upp.
"The Panasonic also had a bizarre color shift to the image - the right side of the image was reddish and left side was greenish. This was quite obvious with the computer desktop and in any scene with solid fields of color, like the HD Ireland documentary we had up with its blue skies and green hills."
Epson är inte värst på dessa skiftningar som man kan tro om man läser denna tråd (som jag själv trodde), ALLA D5:or verkar ha detta problem.
Redigerat av ZoomAir, 15 mars 2006 - 02:30.
Postad 15 mars 2006 - 09:09
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Nej det stämmer säkert, vi är många som köpt tw600 här på forumet och skrivit om problemen i denna tråd så det ger nog en lite skev bild. Jag tror också precis som du att detta är väldigt individuellt från ett exemplar till ett annat hur mkt färskiftningar det är, vilket ditt fall är ett bra exempel på. Påminner lite om VB hos tidigare generationer på det sättet, fanns vissa exemplar som hade extremt mkt VB och så fanns det andra som var helt utan VB.
Postad 15 mars 2006 - 10:11
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Apropå färgskiftningarna;
har tidigare till och med stört mig på dem i textraderna när de varit tillräckligt långa för att visa en skiftning. Igår tänkte jag "jag måste ha vant mig" då jag kom att tänka på att jag inte stört mig på dem på länge. Slog upp testmönster och en helvit bild och kunde snabbt konstatera att de inte längre ens är i närheten av vad de var från början.
På en greyscale var det nästan omöjligt att se dem och på ett helvitt ark fick man snudd på leta.
Hur kan det komma sig? Och vad beror de på överhuvudtaget egentligen?
Det lilla som är nu kan jag lätt leva med, men mindre kul om de svänger tillbaka igen till det som var innan...
Postad 15 mars 2006 - 15:04
tqh
-
tqh
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Usch vad jobbigt att behöva vänta på recensionen. Med tanke på vad som antyds så hoppas jag ni inte dröjer så länge till.
Postad 15 mars 2006 - 17:47
Stagneliuz
-
Stagneliuz
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Colorfacts paket inkl mjukvara och mätare ligger på runt 20.000, finns billigare kalibrerings verktyg som spyder men Colorfacts är kungen
:
<{POST_SNAPBACK}>
Hubba! Ja det var tyvärr ganska mycket över min budget.
Postad 15 mars 2006 - 19:26
Leito
-
Leito
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nej det stämmer säkert, vi är många som köpt tw600 här på forumet och skrivit om problemen i denna tråd så det ger nog en lite skev bild. Jag tror också precis som du att detta är väldigt individuellt från ett exemplar till ett annat hur mkt färskiftningar det är, vilket ditt fall är ett bra exempel på. Påminner lite om VB hos tidigare generationer på det sättet, fanns vissa exemplar som hade extremt mkt VB och så fanns det andra som var helt utan VB.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis min upplevelse också. Har nu kört ca: 350 timmar och det har gått från inga skiftningar till relativt kraftiga och nu nästan ingenting. Eftersom ingen här verkar ha en aning vad det beror på drar jag till med en helt spontan och lika vild gissning. Vädret! Högtryck/lågtryck tänker jag då främst på. Vem vet? (Mina färger har vandrat också. Ibland är rött till vänster och ibland till höger.)
Postad 16 mars 2006 - 04:23
Lord Darkness
-
Lord Darkness
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Kanske att man kommer tala om "burn-in" effekten på projektorer nu?
//LD
Postad 16 mars 2006 - 09:11
Unregistered94e7701c
-
Unregistered94e7701c
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Är det nån som har läst Bigscreens test? Där står det att de sänkte färgmättnaden till -15 vid "living room". Hittar saturation när jag har hdmi signal i menyn, men inte när jag kör analogt vga från datorn. Då finns helt plötsligt inte saturation med i menyn. Har ändrat till RGBCMYK elr vad det heter och ändrat saturation till -15 på alla sex värden. Nån som vet om det har samma effekt?
Postad 16 mars 2006 - 10:58
Tippsy
-
Tippsy
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag måste också konstatera att mina färgskiftningar har försvunnit, (för gott hoppas jag)
I vilket fall är det så pass lite att jag personligen inte kan se dom överhuvetaget på en helt vit bild.
Jag kan inte förstå varför det kommer och går.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|