Modellen piM har alltså bara ett element så det är inget delningsfilter utan det är för att ge förstärkaren en lättare last. Det är åtminstone min teori.

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Startad av
alpha
, maj 17 2005 22:14
5758 svar till detta ämne
14 relaterade trådar
Postad 01 oktober 2008 - 09:21 ![]() Modellen piM har alltså bara ett element så det är inget delningsfilter utan det är för att ge förstärkaren en lättare last. Det är åtminstone min teori. ![]() Postad 05 oktober 2008 - 16:12
Byggde ihop mina piP signatur igår, håller på och spela in dem just nu. Nåt speciellt att tänka på?
Postad 05 oktober 2008 - 16:24 ![]() Kanske inte behöver maxa dom de första veckorna. Postad 05 oktober 2008 - 16:49 Postad 06 oktober 2008 - 09:40 Öhman brukar rekomendera att dämpa väggen bakom högtalarna. Postad 06 oktober 2008 - 17:25
Kollade du på bilden jag posta två inlägg ovanför? Postad 06 oktober 2008 - 17:58 ![]() Redigerat av spuj, 06 oktober 2008 - 18:02. Postad 07 oktober 2008 - 07:19 Nej den domänen är blockad när jag kollar från jobb tyvärr. Du kanske kan lägga in bilderna i ditt galleri istället så kan alla titta på dem. Postad 07 oktober 2008 - 09:34
tack tack, ska testas. Postad 11 oktober 2008 - 06:44 Jag vill ner mer i basåtergivningen......hos Ingvar fladdrade det i byxbenen men inte här hos mig. Nästan så att mina piPs gick lika lågt.....dock är ju ljudtrycket större med pi60.... Vad göra? Kan eventuellt sätta upp ett par dämpare bakom högtalarna men där går nog gränsen för vad hustrun går med på. Vill inte ha några separata bashögtalare utan jag skall endast ha dessa. Skall jag flytta ut dem från väggen? Eller vad skall jag göra? Mitt rum är cirka 4x4 meter...... Anders Redigerat av Unregistered569494e8, 11 oktober 2008 - 06:45. Postad 11 oktober 2008 - 09:28 ![]() Och mer bas fås om de flyttas närmare väggen. Postad 11 oktober 2008 - 09:30
Fasen är kollad,,,,,no problemo Postad 11 oktober 2008 - 09:34 Sedan så kan du satsa på att kanske göra en liten om möblering hemma i rummet (om bossen tillåter ![]() ![]() Sedan så skadar det inte om du drar ut högtalarna någon dm till och lyssnar, sedan så kan du testa lite med att flytta på soffan, dra ut den någon dm från väggen o testa så, det kan också hjälpa till att förbättre situationen. Hoppas du får till det, för dom där högtalarna ska inte upplevas som basfattiga... ![]() //David Redigerat av DVD-ai, 11 oktober 2008 - 09:35. Postad 11 oktober 2008 - 11:28 De är inte basfattiga men det är heller inte så mycket mer bas än i mina tidigare piP och piPs. Jag har SD-fötter i sockel som tillhör pi60. Ska prova dämpa bakom (skivor står i förrådet, till ingen nytta) och kanske flytta fram lite. Nu står de 3 cm från vägg (närmsta hörn på högtalaren, då de är invinklade mot sweetspot). Kan det vara så stor skillnad på Ingvars pi60s och de pi60 jag har vad det gäller basåtergivning? Jag har en skiva jag brukar spela för att lyssna på basen och jag upplever att högtalarna "klipper bort" de djupaste tonerna, vilka jag fick fram med mina piP och pis....det är det som gör mig så fundersam..... Anders Postad 11 oktober 2008 - 11:33 Nej det är det inte, men du skriver själv att du inte har och inte tänker fixa så mycket med akustiken. Sen Ingvars rum är ju i det närmaste perfekt, därför låter det så extremt bra. Rummet är ju nyckelkomponenten för all sorts välljud ![]() Gäller alla högtalare bör påpekas, inte bara Ino vill ha ett bra rum som många verkar tro. ![]() Har du möjlighet att mäta upp rummet? Postad 11 oktober 2008 - 13:16 Nej det är det inte, men du skriver själv att du inte har och inte tänker fixa så mycket med akustiken. Tyvärr har man då en helt oförstående, ointresserad hustru som bara tycker att mina pi60 är större, fulare än de piP jag hade innan :-( Själv så skulle jag kunna bygga om hela huset för välljudets skull..... Har du möjlighet att mäta upp rummet? Om du menar med instrument så, nej....mig veterligen så finns det ingen i Västerås med omnejd som har lika intresse och läser denna tråd som skulle kunna hjälpa mig med det. Ska se om jag inte skall bygga ett par ramar och sätta i dämpskivorna i varje fall....måste ju bli en viss skillnad....klär jag sedan dem med något snyggt tyg så vore det väl attan om de inte kunde sitta där.....för "huskorset", menar jag...... Anders Postad 11 oktober 2008 - 15:01 Först måste du labba med högtalarplaceringen och placering av sweet spot. När man har funnit de optimala placeringarna så kan man fortsätta med akustiska årgärder. Har man otur med rummets dimensioner så kanske ljudet aldrig blir riktigt bra. Lycka till ! /Heron Redigerat av Heron, 11 oktober 2008 - 15:04. Postad 11 oktober 2008 - 15:23 Anders Men vad faen...det lät ju gudomligt med mina piPs!!!!! Postad 11 oktober 2008 - 16:45 Postad 11 oktober 2008 - 16:53 Skall kontakta Ingvar för mätning av högtalarna om någon vecka.....vore väl faen om jag lött fel i delningsfiltret men då borde väl andra frekvenser också låta dåligt..... Anders Postad 11 oktober 2008 - 16:58 annars så kan det ju vara fel ba någon av bas elementen, man vet aldrig... ![]() Postad 11 oktober 2008 - 17:04 Tack för all information/hjälp. Känns riktigt bra att kunna vända sig till detta forum när man har funderingar.... Anders Postad 10 november 2008 - 15:17 Nu undrar jag hur svårt det är. Vad måste man kunna för att fixa detta? Jag är inte så bra på finsnickeri, men lådorna är ju klara så det handlar väl vad jag förstår om att fästa en del komponenter på en träskiva(?) och koppla ihop dem efter en ritning... Jag vill inte vara dumsnål och köpa en byggsats som är för svår att montera helt enkelt. ![]() Postad 10 november 2008 - 16:13 Vad gäller mitt inlägg här ovanför med dåligt ljud osv....inget fel på rummet utan på min hjärna....hade vänt fasen på det ena baselementet....mätningarna visade dock inget av det utan det hittade jag senare när jag höll på att prova lite uppställningar......borde inte det ha märkts på Ingvars mätning? Anders Postad 10 november 2008 - 16:16 ![]() Men man tycker ju att tendensen till topp eller svacka vid delningsfrekvensen skulle finnas där om inte även diskanten va fasvänd i högtalaren... Redigerat av DVD-ai, 10 november 2008 - 16:16. Postad 10 november 2008 - 16:20
Ja, jag vet inte men diagramen är i princip identiska.... Anders Postad 10 november 2008 - 16:27
Mycket ! märkligt i fall att inte diskanten också skulle vara fel vänd...
jo, då är det mycket, och observera
Om inte diskant och bas skulle ha en 100% identisk fasgång och det är högst otroligt... Postad 10 november 2008 - 17:28
Postad 11 november 2008 - 10:21
Du har PM. ![]() Postad 11 november 2008 - 10:54 Det du behöver göra är att lacka lådorna (grundmålaning är kanske inte så snyggt) om du inte köper dem lackade. Förborra för element och anslutningspanel. Stoppa i dämpmaterial. Löda dit en kondensator (filtret är bara en konding) o löda dit tåtar till elementen. Postad 11 november 2008 - 12:14
OK. Tack för info. Det verkar ju vara en del jobb, emn inget som man inte borde klara av. Jag är lite nervös för att löda. Det har jag inte gjort sen i slöjden. ![]() Postad 30 november 2008 - 20:02 ![]() Jag funderar på att lämna in lådorna för lackering hos den lokale köksluckelackeraren. Den svarta industrilacken var inte så fin. Postad 02 december 2008 - 09:50 Jag har ett par funderingar... 1. Är det någon som vet bästa sättet att täta kabelkanalen mellan baselementet/baslådan och diskantklotsen efter att kabeln dragits? 2. Var exakt skall tätlisten monteras på baselementet? Det måste väl vara på innerkurvan innanför skruvhålen hela varvet runt? 3. Vilket är bästa sättet att montera delningsfilterkondensatorn på anslutningspanelen? Vanligt lim? Lite bilder på delarna minus lådor. Anslutningspanel ![]() Tätlist och kabel för inre kabeldragning ![]() Ett par delningsfilterkondensatorer och några skruvar för fästning av element och anslutningspaneler. ![]() Baselement ![]() ![]() Diskantelement ![]() Redigerat av hassesolo, 02 december 2008 - 09:51. Postad 02 december 2008 - 21:16 Det skall bland annat till 60 lödningar och 84 skruvar skall ned i lådorna efter lika många förborrade hål. Sex högtalare med tre element i varje blir en del. Men det är faktiskt kul... ![]() ![]() Redigerat av hassesolo, 02 december 2008 - 21:17. Postad 02 december 2008 - 22:08 ![]() Postad 02 december 2008 - 23:41 Postad 03 december 2008 - 01:02 ![]() Redigerat av hassesolo, 03 december 2008 - 01:02. Postad 03 december 2008 - 01:12 ![]() Go IÖ! Redigerat av Professor_Kalkyl, 03 december 2008 - 01:14. Postad 03 december 2008 - 01:19 Syftet med den höga impedansen är att man skall parallellkoppla flera högtalare så att man får ca 6-8 satelliter (alltså 3-4 per sida). Enligt IÖ så skall detta ge en helt outstanding kvalitet på surroundljudet. Det hoppas jag verkligen som jag sliter med monteringen. ![]() Jag tar mig friheten att citera ur manifestet för att klargöra tanken bakom detta. "Ino Audios bakkanalsmoduler kan användas i olika konfigurationer: ++Direktstrålande system (två stycken): Användning av bara två högtalare för bakkanalerna är ju det som i princip alla tillverkare rekommenderar, ibland med direktstrålande – ibland med dipolhögtalare. Stor oenighet om vad som är bättre råder. Direktstrålande högtalare brukar anses passa bättre till diskreta 5.1-ljudsystem medan vissa anser att dipoler är lämpligare för ett Pro Logic-system. Andra hävdar att det är programmaterialet; musik eller biofilm, som skall avgöra om direktstrålande eller dipolhögtalare passar bäst. Detta är min uppfattning: En uppställning med bara två bakhögtalare är – oavsett Pro Logic, 5.1, musik eller filmljud – är alltid en svår kompromiss som inte plägar harmoniera med mänsklig hörsel. Bakhögtalarna har ju minst ¾ av varvet runt lyssnaren att täcka upp, framkanalerna ger i normala fall en ljudbild ungefär 60 grader bred vilket lämnar 300 grader åt de bakre högtalarna att täcka in. Fem gånger så mycket alltså! Och då räknar inte höjddimensionen, som ju bakhögtalarna också skall klara att täcka in… Med bara två bakhögtalare i hela den bakre sfären så fungerar det på sin höjd rimligt bra, förutsatt mycket välgjorda inspelningar och (en) mycket väl centrerad lyssnarposition, och stillasittande lyssnare. Detta oavsett använd högtalartyp. Jag vill alltså bestämt avråda från att använda bara två högtalare för surroundljudet. Våra vägganpassade och extremt rundstrålande ambiens-moduler gör förstås ett mycket bättre jobb än konventionella direktstrålare eller dipoler, men bakkanalsavspelning med bara två högtalare är alltid en kompromiss. Ljudkvaliteten prioriteras ned till förmån för lättare möblering. Inte ens med våra ambiens-moduler blir resultatet så bra att bara två bakhögtalarna blir en entydig förbättring framför stereo. Ibland blir det bättre, ibland sämre. Två högtalare kan dock byggas ut till... +++Dubblerade sidor (fyra stycken): Genom att använda två högtalare på var sida av rummet bakre halva (de bakre högtalarna gärna relativt nära bakhörnen i rummet och ibland dämpade några dB med ett seriemotstånd om 0 - 5,6 ohm) kan man börja närma sig en god täckning av det bakre ljudfältet. Även den kopplingen är en liten kompromiss, men man börjar i varje fall närma sig en god kontinuitet i bakre ljudfältet. Fortfarande finns dock typiskt såväl små diskontinuiteter som klangliga kamfiltereffekter av interferenserna mellan var sidas två högtalare (med Ino Audios ambiens-högtalare dock väsentligt mindre än med konventionella surround-högtalare). Genom att placera det bakre och det främre paret på olika höjd, eller det bakre nära hörn, eller att i förekommande fall tillgripa en försiktig dämpning på det bakre paret kan dock ett mycket bra resultat ofta uppnås. Ännu bättre är dock... +++++Äkta multikällstrålande system (sex, åtta, tio eller tolv stycken): Genom att använda ett jämnt antal jämnt utplacerade bakkanalshögtalare kan det bästa från två världar kombineras. Mycket bra fokus och jämnhet i ljudfältet erhålles oberoende av lyssnarens placering. Lösningen är idealisk med såväl diskreta 5.1-ljudsystem (DTS, Dolby Digital, Musicam, DVD-A, SA-CD med flera) som med matrissystem (Pro Logic II, Circle Surround, Ambiofoni, med flera). Man kan för första gången utnyttja det för tillfället använda surround-systemet till sin fulla potential." Redigerat av hassesolo, 03 december 2008 - 01:28. Postad 03 december 2008 - 08:09 Ja dåså spelar det ju ingen roll om terminalen skulle läcka lite ,lycka till.... Postad 03 december 2008 - 17:03
Sätter du upp dom rätt så kommer du bli mer än nöjd. Jag rekommenderar att du tar bilder på rummet och mått och skriver tråd på faktiskt så kan du få tips hur du optimalt ska sätta upp dom. Dom ska ju t ex inte sitta på samma höjd. Postad 03 december 2008 - 17:11 Planer på ett dedicerat akustikbehandlat rum finns dock men det är inte säkert att det blir av. Bygglovsansökan är i alla fall inlämnad så det gäller att hålla tummarna för att den blir godkänd. Tjejen vill ha ut hembioprylarna ur vardagsrummet och jag vill så klart ha ett optimerat rum så det är ett lovande utgångsläge. Postad 03 december 2008 - 17:37 Hmmm, men det e klart han vet ju vad han sysslar med. Men ja ge fortfarande lite skeptisk ändå, kan inte rå för det ! ![]() Redigerat av DVD-ai, 03 december 2008 - 17:38. Postad 04 december 2008 - 03:24 Dags för en provlyssning då ![]() Postad 04 december 2008 - 10:56
tänker mest på IM-distursionen som borde bli ganska mummsig och en massa konuppbrytningar m.m. ... + att diskantens effekttålighet borde bli lidande av detta också. Men jag har inte hört dom så jag kan inte uttala mig om ljudet alls ![]() Konen måste vara speciel behandlad (ner tyngd med t.ex. lim/coating ) för att inte gå speciellt högt upp i frekvens ( en ting kon som i kombination med driv systemet saknar förmåga att höga frekvenser) då ska det i teorin inte vara helt nödvändigt med ett lågpass filter och det e på detta sätt som han måste ha gått till väga anser jag då jag inte ser någon annan vettig lösning på det hela, men vart ligger delningen till diskanten då ? Och hur har han löst detta med effekttåligheten på diskanten när han kör 1a ordningen och dessutom inte kan ha för hög delning på grund av ner tyngd kon... Postad 04 december 2008 - 15:33 Kan lova att de låter otroligt snyggt. Spridningen är helt enorm på dessa högtalare. Provade mina innan jag satte upp dem på vägg o körde den 2 och 2 i en vanlig stereo-uppställning. Har aldrig varit maken till mer homogen ljudbild. Spelade ingen roll vart i rummet man stod, ljudbilden kollapsade aldrig. Skulle vilja ha en 2 st a2 plus basmoduler i vardagsrummet som en lounge-anläggning. IM-distorsionen? Hur skulle baselementet naturliga avrullning göra någon som helst skillnad på intermodulation-distorsionen? Alltså baselementet rullar av uppåt i frekvens (som alla storkoniga element gör när frekvensernas våglängd är betydligt mindre än baselementets verksamma radie). Detta element har en väldigt snygg avrullning (för applikationen) som matchas med diskantens avrullning (som får hjälp av en kondensator). Tittar du exempelvis på pi60/i14 så finns där bara en enda spole som LP-filtrering för baselementet. Det gör att baselementet spelar med uppåt en 7 kHz eller så. Själva EQ:andet är inbyggt i elementen när det gäller Ino. Det medför att han kan använda sig av relativt enkla (som i få komponenter) delningsfilter. Diskanten i pi60 familjen delas brantare vid ca. 3 kHz om jag minns rätt. Baselement och diskant spelar alltså sammverkande i ett stort register. De överlappar varandra. IÖ håller inte direkt på med några "skolboks" filter... Elementen är väldigt snillrikt uppbyggda och jag tror inte man hittar motsvarighet till snyggt avrullande element någon annanstans. Elaktljudande uppbrytningar lyser med sin frånvaro. Hassesolo: Som tätning mellan baskammare och diskantklossar rekommenderar jag vanlig latexfog. Fyll hålet som du borrat upp, dra sedan igenom kabeln. Fyll i ytterligare med latex så att du ser att det sluter tätt runt kabeln. Plättlätt, stelnar aldrig helt och spricker inte upp. Har tätat samtliga mina a2:or och mina i28 (går kabel mellan baselementens kaviteter) och det håller tätt. Ringer du till Ingvar så får du med största sannolikhet samma rekommendation. Redigerat av Unregisteredff90150f, 04 december 2008 - 15:40. Postad 04 december 2008 - 16:20 ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |