Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 November 2007 - 23:27

masola
  • masola
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Måste fråga om en sak till.... :lol:

Läser den svenska instruktionen som fanns i denna tråd (och toppy.se) "HOWTO: Hantering av firmware och patchar".

1. Har lagt in hdfw.tap och hdfw.lng i mappen ProgramFiles.
2. Har skapat en mapp som heter HDFW_Firmware i mappen ProgramFiles och där i lagt mina firmware-filer (.tfd) och patchar (.tfp).
3. Startar om boxen och håller nere nollan så snart LCD-displayen visar "run".
NU till frågan.....
4. "Kör hdfw genom arkivet så får du upp gränssnittet". Vilket arkiv?? Knappen "archive"? Jag får inte HDFW att starta...?? Eller är jag helt tom i bollen (kanske de e så..)? :blush:

//Mats

STORT Tack för ett uttömligt svar..... ;)

Ett par patchar behöver jag alltså...än en gång, TACK!

//Mats

Ursäkta en kanske dum fråga från en amatör.

Patch, vad är det och vilken nytta gör dom? Har ju sett att flera utav Er har det, men varför?? ;)

Frågar man inte får man inga svar :D

En patch är en liten fil med ändringsinstruktioner, som läggs "ovanpå" en större körbar fil, i vårt fall boxens firmware. Patchen är ingen komplett firmware utan innehåller bara en instruktion om vart i firmware-filen som patchen ska infogas och vilka teckensekvenser som ska ersättas och av vad.
En patch brukar användas för att fixa till småproblem (och i vissa fall större problem) med en mjukvara eller firmware.

För just Topfield 5000-serien finns alla patchar, och verktyg för att hantera dom, samlade i den här tråden på toppy.org.uk, och en svenskspråkig guide finns tidigare i denna tråd (leta efter HDFW så hittar du den).

OBS, du behöver inte alla patchar på alla box-modeller, och alla patchar är inte heller anpassade för alla modeller, så var noga med vilka patchar du väljer - jag rekommenderar:
F = TAP Disk Fix
P = Power Restore (endast för HDMI-boxarna!)
S = Startup Accelerator
T2 = Timer Patch T2b
X = EPG Short Desc
Z = Disable 0 Aspect Switching

På en TF5700 utan HDMI behöver man inte Power Restore-patchen t.ex, och inte heller HDD-patchen [H] som är implementerade i den firmware man kan hämta från Topfield själva. För HDMI-modellerna behöver man dock Power Restore-patchen för att boxen ska hämta tiden efter strömavbrott.
Specifik för våra svenska boxar är patchen EPG Short Description [X], den fixar en bugg i vår firmware som gör att boxen inte uppdaterar EPG:n korrekt när boxen stått på i någon timme utan då börjar kombinera inaktuella korta beskrivningar med en fortsättning på den nya korta beskrivningen, det blir kort sagt väldigt rörigt. Så den patchen är "kritisk" för de svenska boxarnas funktionalitet, i synnerhet om man kör eit2mei/Description Extender/MyStuff.

Dock råder jag alla att INTE mecka med patchar utan att först läsa på om det och sedan läsa en extra gång, plus att ha instruktioner tillgängliga när man kör själva processen. Om du gör din box oanvändbar med inofficiella patchar så kan jag inte lova att garantin gäller... så man måste först känna sig trygg med att t.ex uppdatera BIOS på en dator, innan man börjar mecka med firmware-hacks på boxen. Kanske är det bara jag som är lite väl pessimistisk, men man kan aldrig vara nog försiktig och skulle strömmen gå under en firmware-uppdatering t.ex så lär boxen inte vilja starta igen... och nej, jag tar inget ansvar för ifall nån skulle göra sin box till en tegelsten när man patchar, allt görs helt på varje användares egen risk!

Postad 21 November 2007 - 14:30

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Måste fråga om en sak till.... :blush:

Läser den svenska instruktionen som fanns i denna tråd (och toppy.se) "HOWTO: Hantering av firmware och patchar".

2. Har skapat en mapp som heter HDFW_Firmware i mappen ProgramFiles och där i lagt mina firmware-filer (.tfd) och patchar (.tfp).
NU till frågan.....
4. "Kör hdfw genom arkivet så får du upp gränssnittet". Vilket arkiv?? Knappen "archive"? Jag får inte HDFW att starta...?? Eller är jag helt tom i bollen (kanske de e så..)? :D

För att köra en TAP manuellt går du in i arkivet (Archive), om du kör MyStuff 5.21a trycker du två gånger på knappen för att komma in i Toppyns eget arkiv (det är bara därifrån du kan köra TAPs manuellt), i MyStuff 5.5 funkar inte detta tyvärr så där får du istället börja spela upp en inspelning, trycka på Play för att få fram den gula tidslinjen i toppen på skärmen och sedan trycka Archive så kommer du till Toppyns arkiv.
När du är i Toppyns arkiv trycker du på knappen >>| eller |<< tills rubriken säger ProgramFiles, där hittar du hdfw och kör den genom att markera den och trycka på OK.

Sedan fortsätter du att följa guiden.... ;)

Postad 21 November 2007 - 19:00

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Måste fråga om en sak till.... :blink:

NU till frågan.....
4. "Kör hdfw genom arkivet så får du upp gränssnittet". Vilket arkiv?? Knappen "archive"? Jag får inte HDFW att starta...?? Eller är jag helt tom i bollen (kanske de e så..)? :)

För att köra en TAP manuellt går du in i arkivet (Archive), om du kör MyStuff 5.21a trycker du två gånger på knappen för att komma in i Toppyns eget arkiv (det är bara därifrån du kan köra TAPs manuellt), i MyStuff 5.5 funkar inte detta tyvärr så där får du istället börja spela upp en inspelning, trycka på Play för att få fram den gula tidslinjen i toppen på skärmen och sedan trycka Archive så kommer du till Toppyns arkiv.
När du är i Toppyns arkiv trycker du på knappen >>| eller |<< tills rubriken säger ProgramFiles, där hittar du hdfw och kör den genom att markera den och trycka på OK.

Man bör väl starta om utan några TAPs när man skall köra HDFW dvs. hålla ner nollan när boxen visar "run" i och med det så kommer man då automatiskt till Toppyns arkiv även om man normalt kör MyStuff 5.5.

Sedan känndes det inte helt självklart vilket val man skulle göra när HDFW startat, men efter en stund provade jag alternativet till flash (kommer inte exakt ihåg vad där stod) och då uppdaterades allt som det skulle.

Postad 21 November 2007 - 22:51

masola
  • masola
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Allt fungerade enligt "HOWTO-Guiden" när frågetecknen rätats ut. Supernice! :blink:

//Mats

Måste fråga om en sak till.... :P

NU till frågan.....
4. "Kör hdfw genom arkivet så får du upp gränssnittet". Vilket arkiv?? Knappen "archive"? Jag får inte HDFW att starta...?? Eller är jag helt tom i bollen (kanske de e så..)? :)

Postad 28 November 2007 - 21:36

toker72
  • toker72
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
jag undrar varför programmen markeras med olika färger när jag använder den inbygda egpn en del blir bruna de flesta ljus blå eller mörkblå undrar även om mp3 funkar på 5710 hdmi det är en sån jag har

Postad 29 November 2007 - 08:36

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

jag undrar varför programmen markeras med olika färger när jag använder den inbygda egpn en del blir bruna de flesta ljus blå eller mörkblå undrar även om mp3 funkar på 5710 hdmi det är en sån jag har

Står väl i manualen... (har inte orkat bry mig om den än, jag kör ändå MyStuff så jag ser sällan boxens eget gränssnitt) ;) Men det har med tider att göra, bruna är väl sånt som har gått eller kanaler du inte kan välja (pga dubbla inspelningar), ljusblå är pågående program och mörkblå är kommande program (eller var det tvärtom?). Och jo, alla boxar i TF5000-serien klarar MP3.

Postad 29 November 2007 - 21:11

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
DVBgeek, har du fått någon patch för MS 5.5? Såg att du var på lista som Point of Contact för 57XX buggarna...

Postad 29 November 2007 - 22:37

Dalex
  • Dalex
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har en "dum" fråga jag inte hittat nåt svar på ännu (eller sökt jävligt illa?).

När jag kör hdmi ut för både bild och ljud så verkar jag inte få ut Dolby Digital/DTS ljudet, kollade precis King Kong på Canal+ men recievern snappade inte upp att det var så. Testade även att ändra på ljudinställningarna men det hjälpte inte. Körde tidigare med optiskt ut för ljudet på min gamla Topfield utan hdmi och det fungerade ju som det skulle, vill ju inte köra det också utan endast hdmi.

Postad 30 November 2007 - 12:16

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

DVBgeek, har du fått någon patch för MS 5.5? Såg att du var på lista som Point of Contact för 57XX buggarna...

Jo, har testat några debug-builds för MyStuff-teamet under den senaste veckan, arkivbuggen kommer att vara löst i 5.51 som släpps snart. Volymfunktionen är fortfarande inte fixad men på god väg.

Postad 30 November 2007 - 21:44

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Jo, har testat några debug-builds för MyStuff-teamet under den senaste veckan, arkivbuggen kommer att vara löst i 5.51 som släpps snart. Volymfunktionen är fortfarande inte fixad men på god väg.

Låter bra, har du fått något som kan lösa att problemet om man visar N&N efter kanal byte och sedan vill fortsätta zappa vidare?

Postad 01 December 2007 - 16:40

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Låter bra, har du fått något som kan lösa att problemet om man visar N&N efter kanal byte och sedan vill fortsätta zappa vidare?

Har för mig att jag svarade på det tidigare, det är två options i MyStuff's inställningar som påverkar den funktionen, "Show Now & Next on channel change" och "Activate from arrow keys", har jag för mig att dom hette.
Det har aldrig funnits någon funktion för att få Now & Next och genast kunna zappa vidare, så vitt jag vet, det enda är att stänga av den helt. :P

Postad 01 December 2007 - 17:32

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Jag föreslog MS-teamet att titta på en lösning för det problemet när dom ändå gjorde en specialar åt 57xx boxarna...

Postad 02 December 2007 - 15:53

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Har en "dum" fråga jag inte hittat nåt svar på ännu (eller sökt jävligt illa?).

När jag kör hdmi ut för både bild och ljud så verkar jag inte få ut Dolby Digital/DTS ljudet, kollade precis King Kong på Canal+ men recievern snappade inte upp att det var så. Testade även att ändra på ljudinställningarna men det hjälpte inte. Körde tidigare med optiskt ut för ljudet på min gamla Topfield utan hdmi och det fungerade ju som det skulle, vill ju inte köra det också utan endast hdmi.

Det är en bug. Jag har samma problem, dvs vill köra allt via HDMI, ljud som bild, men då fixar boxen inte 5.1 ljud utan endast stereo. Workarounden är att köra optiskt ljud för 5.1, precis som i din gammla box. Har försökt mejla Topfield om detta vid ett flertal tillfällen men deras support-sida verkar vara ur funktion hela tiden :)

Postad 02 December 2007 - 19:11

Dalex
  • Dalex
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Tack för svaret kusen, satt bra länge och testade alla typer av inställningar utan att lyckas.
Får hoppas det kommer en bugfix snart för detta, suger ju behöva köra hdmi samt optiskt på en så pass dyr maskin :)

Postad 03 December 2007 - 10:25

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Har inte ännu tryckt in 5.5. Är det dax att uppgradera till 5.5 eller skall jag lugna mig till 5.51? Bedömmer ni den stabil?

Postad 03 December 2007 - 11:54

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Tack för svaret kusen, satt bra länge och testade alla typer av inställningar utan att lyckas.
Får hoppas det kommer en bugfix snart för detta, suger ju behöva köra hdmi samt optiskt på en så pass dyr maskin :)

Är det en bugg? Det finns väl versioner av HDMI som inte stödjer 5.1?

Postad 03 December 2007 - 14:34

tombox
  • tombox
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Sedan fortsätter du att följa guiden.... :(
[/quote]
[/quote]

Hur vet jag att FW är patchat?

Har kört enligt instruktion men fattar inte hur man kan se att det lyckats. Flashar FW står det i rutan, men
inget mer.

Postad 03 December 2007 - 15:58

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Hur vet jag att FW är patchat?

Har kört enligt instruktion men fattar inte hur man kan se att det lyckats. Flashar FW står det i rutan, men
inget mer.

Efter att flashingen är klar (tar någon minut om du lägger in patchar också - du ser en "progress bar" på skärmen som visar hur långt processen gått färdigt) så startar boxen om (ifall du använde REC-knappen). Om boxen går igång då så har flashingen lyckats (jag har inte skrivit HDFW så jag kan inte ta ansvar för om en flashing misslyckas, du gör allt på egen risk (använd inte patchar som inte bekräftats som fungerande av andra användare av din boxmodell). Själv har jag flashat min box tjugotalet gånger med HDFW utan minsta problem, men det är VIKTIGT att du INTE kör några andra TAPs under tiden (starta boxen med nollan!) eftersom vissa TAPs också modifierar firmware på sina egna sätt under körtiden). Nästa gång du startar HDFW (om du kör senaste versionen och patchar från senaste PatchPackV2) så ska du i HDFW's titelrad kunna se vilken firmware du kör och bokstavs-ID för de patchar du lagt in.

Redigerat av DVBgeek, 03 December 2007 - 16:02.

Postad 03 December 2007 - 20:16

tombox
  • tombox
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Funkade, det syns uppe i övre raden.
Tack för det.

Postad 04 December 2007 - 19:36

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Har inte ännu tryckt in 5.5. Är det dax att uppgradera till 5.5 eller skall jag lugna mig till 5.51? Bedömmer ni den stabil?

Jag har inte haft några problem utom dom två kända buggarna. Men du är ju en stackare här i forumet som inte lyckats lösa sitt problem med två samtidiga manuella inspelningar. Om du uppgradera, kopiera dat-filen i MyStuff, den innehåller alla dina settings, den är är inte bakåt kompatibel när du har kört MS 5.5 engång.

Postad 04 December 2007 - 23:13

MacCoyote
  • MacCoyote
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag funderar på att patcha min 2.241 med T och X-patcharna och funderar på hur jag går tillbaka till en "ograverad" 2.241 om jag skulle vilja ?

Funkar det att gå tillbaka med firmwareprogramvaran genom att avpatcha eller måste jag ha en nedladdad 2.241 i originalformat och reapplicera den ?

Postad 05 December 2007 - 08:11

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag funderar på att patcha min 2.241 med T och X-patcharna och funderar på hur jag går tillbaka till en "ograverad" 2.241 om jag skulle vilja ?

Funkar det att gå tillbaka med firmwareprogramvaran genom att avpatcha eller måste jag ha en nedladdad 2.241 i originalformat och reapplicera den ?

Du kan ta en backup av din befintliga opatchade firmware till en fil på boxens hårddisk med hjälp av HDFW. Se till att du startar boxen med nollan (så att inga andra TAPs modifierar firmware i minnet).

Postad 09 December 2007 - 22:51

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jahapp. Langade in eit2mei och mei2eit för att kunna få lite snabbare EPG (original). Alla program blev plötsligt "Unclassified" - och de är de redan i mei-filen om man kikar på den. Varför det?

Edit: Dessutom verkar det inte funka så bra. Det verkar inte som att det laddas in från mei-filen. TV4 funkar inte alls utan visar ett program som går från 00.00 till 00.00.

Redigerat av Unregistered178ff7d4, 10 December 2007 - 18:58.

Postad 10 December 2007 - 20:16

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jahapp. Langade in eit2mei och mei2eit för att kunna få lite snabbare EPG (original). Alla program blev plötsligt "Unclassified" - och de är de redan i mei-filen om man kikar på den. Varför det?

Edit: Dessutom verkar det inte funka så bra. Det verkar inte som att det laddas in från mei-filen. TV4 funkar inte alls utan visar ett program som går från 00.00 till 00.00.

Har aldrig testat mei2eit själv men det borde funka. Däremot behöver du DescriptionExtender för att få genren, och du måste aktivera den funktionen i programmet (använd t.ex TAP Commander för att få tillgång till DE's gränssnitt).
Sen måste du nog tweaka eit2mei's inställningar lite också, i INI-filen, så att den skannar och sparar regelbundet (annars gör det bara en gång om dygnet och då måste boxen redan vara på, standard är 3:30 på natten tror jag).
Det finns exempel på lämpliga eit2mei-inställningar tidigare i tråden.

Postad 10 December 2007 - 23:08

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Har aldrig testat mei2eit själv men det borde funka. Däremot behöver du DescriptionExtender för att få genren, och du måste aktivera den funktionen i programmet (använd t.ex TAP Commander för att få tillgång till DE's gränssnitt).
Sen måste du nog tweaka eit2mei's inställningar lite också, i INI-filen, så att den skannar och sparar regelbundet (annars gör det bara en gång om dygnet och då måste boxen redan vara på, standard är 3:30 på natten tror jag).

Jag fixade till en "eit2mei.ini" för att köra background efter 5 min. Jag tror att det funkade - mei-filen började fyllas upp efter 5 min. För kanaler förutom TV4 funkade det förutom att "Genre" blev Unclassified. TV4 blev helt knäpp enl ovan.

Anledningen att jag uteslöt DescriptionExtender var att det står i ReadMe och .ini-exempel för mei2eit att det skall finnas någon slags inkompatibilitet - oklart om detaljerna.

Jag skall labba lite mer med detta men det finns många inställningar och lagom mycket dokumentation ;)

Postad 11 December 2007 - 15:12

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Jag fixade till en "eit2mei.ini" för att köra background efter 5 min. Jag tror att det funkade - mei-filen började fyllas upp efter 5 min. För kanaler förutom TV4 funkade det förutom att "Genre" blev Unclassified. TV4 blev helt knäpp enl ovan.

Anledningen att jag uteslöt DescriptionExtender var att det står i ReadMe och .ini-exempel för mei2eit att det skall finnas någon slags inkompatibilitet - oklart om detaljerna.

Jag skall labba lite mer med detta men det finns många inställningar och lagom mycket dokumentation ;)

Märkligt att du skriver att TV4 spökar... Jag upplever att TV4 tidvis ej populerar EPGn i toppyn. (funkar bra i TVn)
Då gör man en manuell laddning och då funkar det igen. Säkert Schermans' fel... ;-)

Postad 15 December 2007 - 16:29

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Reparation av TF5700PVRt, vad är normal tid?
Jag tröttnade på min toppy för ungefär en månad sedan när den för 3:e eller 4:e gången korrupterade disken och alla mina inspelningar försvann..
Så jag lämnade in den till Expert med en utförlig beskrivning av felet plus att den var i det korrupta läget.
De sa att man antagligen skulle byta hårddisk och att det skulle gå rätt fort....
Som tur var fick jag en utbytesbox att använda under tiden (en Sagem DVR-6280GL-T 80Gb).
Min box skickades till service hos InfoCare i Växjö vilka efter en dag skickade den vidare till Kjaerulff 1, och där har den varit i tre veckor nu!
Skall det verkligen ta 3 veckor att byta hårddisk i en Toppy?

Är det någon här som har erfarenhet av hur Kjaerulff 1 sköter reparationer?

F.ö. saknar jag verkligen min Toppy efter att ha lidit med Sagemen denna tid. Vilken undermålig apparat!

/Bosse

Postad 17 December 2007 - 15:45

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Reparation av TF5700PVRt, vad är normal tid?
Jag tröttnade på min toppy för ungefär en månad sedan när den för 3:e eller 4:e gången korrupterade disken och alla mina inspelningar försvann..
Så jag lämnade in den till Expert med en utförlig beskrivning av felet plus att den var i det korrupta läget.
De sa att man antagligen skulle byta hårddisk och att det skulle gå rätt fort....
Som tur var fick jag en utbytesbox att använda under tiden (en Sagem DVR-6280GL-T 80Gb).
Min box skickades till service hos InfoCare i Växjö vilka efter en dag skickade den vidare till Kjaerulff 1, och där har den varit i tre veckor nu!
Skall det verkligen ta 3 veckor att byta hårddisk i en Toppy?

Är det någon här som har erfarenhet av hur Kjaerulff 1 sköter reparationer?

F.ö. saknar jag verkligen min Toppy efter att ha lidit med Sagemen denna tid. Vilken undermålig apparat!

/Bosse

Va trist! Själv bytte jag min egen hårddisk. Iochmed att jag öppnade lådan "voidade" jag garantin... Monterade den pajjade disken och lyckades läsa disken och räddade innehållet. (men det tog en himla tid att kopiera)

Synd att Kjaerulff1 är för fega för att monitorera detta forumet. Vissa kan vara lite känsliga för negativ kritik.

Postad 17 December 2007 - 16:03

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Goda nyheter! Topfield har släppt en ny firmware för den finska motsvarigheten till vår box - 5100. Jag har ändrat system-id och läst på den. Eftersom 5100 och 5700 verkar vara likadana så fungerar det ypperligt. Det här borde betyda att det inom kort även kommer en uppdaterad firmware som direkt fungerar med vår box (rätt system-id). Är det någon som vill ha en denna "omlablade" firmware så skicka PM.

Nu till något inte fullt så kul, jag har fått problem med MyStuff - hänger sig på Loading... vid uppstart. Har i ren desperation gjort om hela Mystuff-installationen, men inte ens det hjälper :blush: . Vad ska jag göra nu - någon som har något förslag? OBS att jag hade felet redan innan firmware-uppgraderingen.

/Robban

Postad 17 December 2007 - 16:17

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Goda nyheter! Topfield har släppt en ny firmware för den finska motsvarigheten till vår box - 5100. Jag har ändrat system-id och läst på den. Eftersom 5100 och 5700 verkar vara likadana så fungerar det ypperligt. Det här borde betyda att det inom kort även kommer en uppdaterad firmware som direkt fungerar med vår box (rätt system-id). Är det någon som vill ha en denna "omlablade" firmware så skicka PM.

Nu till något inte fullt så kul, jag har fått problem med MyStuff - hänger sig på Loading... vid uppstart. Har i ren desperation gjort om hela Mystuff-installationen, men inte ens det hjälper :) . Vad ska jag göra nu - någon som har något förslag? OBS att jag hade felet redan innan firmware-uppgraderingen.

/Robban

Det låter lovande :blush: Jag är bra trött på de långsamma kanalbytena samt EPG'n. Hoppas verkligen de fixat till detta nu samt inte introducerat femtielva andra buggar.
Och då jag inte körd MyStuff så känner jag mig trygg :D

Postad 17 December 2007 - 16:32

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Nu till något inte fullt så kul, jag har fått problem med MyStuff - hänger sig på Loading... vid uppstart. Har i ren desperation gjort om hela Mystuff-installationen, men inte ens det hjälper :blush: . Vad ska jag göra nu - någon som har något förslag? OBS att jag hade felet redan innan firmware-uppgraderingen.

Jag hade liknande problem och det visade sig bero på en fil (har för mig att det var någonstans i MEI-cachen) som hade blivit 0 bytes och då låste sig MyStuff på det vis du beskriver. Jag markerade den och en fungerande MEI-fil i Altair och tog bort dom (man kan inte ta bort bara en 0-byte-fil, man måste ta bort en fungerande fil också). Leta alltså någonstans i /ProgramFiles/Settings/, i synnerhet i MyStuffs mappar, efter en fil på 0 bytes, med all sannolikhet löser sig problemet om du kan ta bort den som jag beskrev ovan. Det löste problemet för mig iallafall.

Postad 17 December 2007 - 22:30

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Nu till något inte fullt så kul, jag har fått problem med MyStuff - hänger sig på Loading... vid uppstart. Har i ren desperation gjort om hela Mystuff-installationen, men inte ens det hjälper :D . Vad ska jag göra nu - någon som har något förslag? OBS att jag hade felet redan innan firmware-uppgraderingen.

Jag hade liknande problem och det visade sig bero på en fil (har för mig att det var någonstans i MEI-cachen) som hade blivit 0 bytes och då låste sig MyStuff på det vis du beskriver. Jag markerade den och en fungerande MEI-fil i Altair och tog bort dom (man kan inte ta bort bara en 0-byte-fil, man måste ta bort en fungerande fil också). Leta alltså någonstans i /ProgramFiles/Settings/, i synnerhet i MyStuffs mappar, efter en fil på 0 bytes, med all sannolikhet löser sig problemet om du kan ta bort den som jag beskrev ovan. Det löste problemet för mig iallafall.

Jag har testat det du föreslår DVBgeek, men det hjälper inte. Jag t.o.m. plockat bort alla MEI's men det fungerar inte ändå. Nu får jag väl börja ta bort inspelningar också, men det tar emot - att kopiera ut alla är i princip uteslutet då det är rätt många...

Lustigt, har aldrig haft den här typen av problem - ska testa 5.21 och se om det kanske fungerar.

/Robban

Postad 18 December 2007 - 08:41

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Efter att ha läst alla inläggen det senaste halvåret så verkar det som om MyStuff har ganska mycket problem. Jag kör själv JAG som har ungefär samma funktioner och det är ganska problemfritt.

Vad är skälen att köra MyStuff? Finns det fördelar som jag missat?

Postad 18 December 2007 - 16:25

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag har testat det du föreslår DVBgeek, men det hjälper inte. Jag t.o.m. plockat bort alla MEI's men det fungerar inte ändå. Nu får jag väl börja ta bort inspelningar också, men det tar emot - att kopiera ut alla är i princip uteslutet då det är rätt många...

Lustigt, har aldrig haft den här typen av problem - ska testa 5.21 och se om det kanske fungerar.

Jag hade problemet en gång på 5.21a men har inte sett det sedan. Det beror inte på MyStuff utan på boxen själv (filsystemet är inte världens stabilaste, filer i vissa mappar blir 0 bytes ibland och då låser sig boxen på olika sätt).
Att ta bort inspelningar ska definitivt inte bli nödvändigt, Loading-fasen i MyStuff hänger sig troligen på någon inställningsfil eller cache-fil i ProgramFiles/Settings-mappen.

Efter att ha läst alla inläggen det senaste halvåret så verkar det som om MyStuff har ganska mycket problem. Jag kör själv JAG som har ungefär samma funktioner och det är ganska problemfritt.

Själv tycker jag MyStuff är ganska stabilt och det förbättrar så många aspekter av boxen mer än bara EPG:n. Det är lite knöligt att komma igång med eftersom det krävs flera extra TAPs och en del macklande med inställningar för att få det som man vill ha det, men å andra sidan är det just därför jag valde Topfield framför "större" märken, möjligheten att själv anpassa boxen kontinuerligt. Antar att det är en "yrkesskada"... :lol:

Postad 19 December 2007 - 15:42

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Ang MyStuff 5.5 - är dom gamla logofilerna kompatibla med 5.5?

Postad 19 December 2007 - 23:23

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Verkar så. Jag har då inte haft några problem med loggorna.
Vad har du för problem?

Postad 21 December 2007 - 08:35

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Körde ockås JAG innan, MySTuff har ett aktivt forumn på ett helt annat sätt. JAG låser sina beta versioner och kommer inte ut med nya förräns efter tiden har gått ut, Han vill sälja en full version (Ok för mig, men jag vill inte köpa). MySTuff är dessutom snyggare och enklare att använda.
Jag hade bara ett par problem under en dag då jag böt mellan 5.21 och 5.5. Dock tror jag att dom som använder MyStuff är berädda att pilla lite mer med system men men i utbyte vill man att allt ska funka som man vill. Då blir man mer observant och försöker lösa saker som andra kanske inte hade identifierat som problem. Men gillar man inte att mecka med inställningar så ska man välja JAG.

Postad 21 December 2007 - 16:23

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Verkar så. Jag har då inte haft några problem med loggorna.
Vad har du för problem?

Undrade bara innan jag "trycker på knappen"

Postad 22 December 2007 - 01:01

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Inställning av tiden?
Jag fick tillbaka min box från garantiservice idag (efter nära 4 veckor...).
Det var en ny box, de hade bytt den på garantin.

Nu undrar jag ifall Toppyn inte ställer klockan från nätet? Det verkar inte så för den var ställd på 31/12 2003 och hur jag än satte Auto-Manuell på klockan så ändrade den sig inte alls.
Har jag missat nånting här? Måste man ställa in tiden manuellt i dessa digitala dagar? Tom min gamla video kunde ställa klockan via text-tv eller nåt sånt så att den gick rätt...

Jag ställde i alla fall in den på "rätt" tid enligt mitt armbandsur och sen kollade jag runt lite. Efter ett tag upptäckte jag att EPG:n var 1 timme off jämfört med tidningens tV-tablå så då gick jag tillbaka till inställningarna och hittade en ytterligare inställning som anger en "förskjutning" till aktuell tidszon. Fick ställa den på 1 tmme för att EPG skulle visa rätt tider.

Konstigt, skall det vara så här? Och om klockan inte ställer sig efter nätet, hur rätt går den då?
Om den går fel kan man ju missa starten av programinspelningar tex... :)

Bosse

Postad 22 December 2007 - 07:37

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Inställning av tiden?

Nu undrar jag ifall Toppyn inte ställer klockan från nätet? Det verkar inte så för den var ställd på 31/12 2003 och hur jag än satte Auto-Manuell på klockan så ändrade den sig inte alls.

Eftersom det var en ny box kanske du har fått en box med ny firmware i.
Verkar finnas en med lite klock-problem.

jag skrev till topfield om EPG problemen mm. Då skickade dom mig en beta firmaware till TF5700 HDMI det som skiljer mot TF5100 HDMI är att versionen är 3.16 och daterad den 13/12-2007. Denna firmware hade problem med att klockan fick fel tid. Ställde jag klockan manuellt så blev det fel i EPG'n. Så vi får vänta ett tag till innan dom får fram en firmware som fungerar.

Postad 22 December 2007 - 08:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Inställning av tiden?

Eftersom det var en ny box kanske du har fått en box med ny firmware i.
Verkar finnas en med lite klock-problem.

Tror inte att det är det, jag kollade i systeminställningarna och den har 2.241...
Men nu på morgonen så kollade jag klockan mot testbildens klocka och den verkar gå rätt på sekunden, så det är nog inget att bry sig om.

MyStuff EPG...
När jag fått tillbaka boxen har jag nu laddat in alla mina sparade MyStuff-filer till boxen via Altair (jag hade tagit en kopia av allt under program files innan jag skickade iväg den).
Efter att jag dragit igång den (Off-ON) så har ett par skumma saker inträffat:
1) Det kommer upp ett meddelande att MyStuff är för gammal (5.21a)
2) EPG innehåller bara ett eller två program för varje SVT-kanal, sen är det End of EPG data

En av anledningarna att jag installerade MyStuff för ett par månader sedan var att jag tröttnat ut på Toppyns egen EPG (saknar program hela tiden). Men nu verkar detta ha smittat av sig på MyStuff också...
Toppyns egen EPG fixar till sig på SVT1 om jag ställer in den kanalen och väntar en kort stund, då ser jag hela dagens program. Men i MyStuff gjorde jag en explicit scan av SVT1 från MyStuff-menyn men det blev inte bättre för det, inga program utom det som kör just nu. :)

Nån som har nån aning om vad detta kan bero på?
Jag har fölande i Auto Start:
  • DescriptionExtender
  • eit2mei
  • MyStuff
  • TF5000Display
  • UsbAccelerator
Dessa är de versioner som var aktuella i början av November (innan jag skickade in boxen).

Bosse

Postad 22 December 2007 - 10:39

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
EPG harvester eit2mei version?
Jag har haft min 5700 box på reparation i en månad och nu när jag har den tillbaka lade jag in alla de TAP och setupfiler som jag hade in den innan den åkte iväg.
Bl.a. är eit2mei den testversion som jag hade då. Den är från 9 sept 2007.
Nu har jag problem med min EPG för MyStuff, kan det bero på eit2mei möjligen?

Funkar den senaste versionen av eit2mei med MS 5.21a?

Och hur blir man av med meddelandet att MS är för gammal?
Av vad jag sett här så är inte MS5.5 klar för TF5700-serien ännu....

/bosse

Postad 22 December 2007 - 12:17

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Hur radera kanaler från TF5700 kanallista?
När jag scannar in kanalerna fylls listan med en massa som jag inte kan se (jag har Boxers basutbud).
Nu skulle jag vilja att bara de kanaler jag kan (vill) se finns med i kanallistan så att den inte blir så lång.

Hur kan man göra detta?
Jag har bara hittat att man kan göra en favoritlista, men det duger inte eftersom Toppyn envisas med att visa ALLA kanalerna när man skall hoppa till ett program med OK-knappen. Om den hade visat de kanaler som finns i den aktuella favoritlistan vore det OK, men så är inte fallet...
Och efter kanalsökningen kan man bara radera ALLA listor, dvs man kan inte välja vilka kanaler som skall raderas.

Om jag nu inte har missat något förstås.

Min TF5700PVRt har fw 2.241 om det spelar nån roll.

Hur kan man aktivera en favoritlista?
Manualen beskriver hur man kan göra olika favoritlistor av kanaler och jag har gjort en sådan. Men ingenstans där jag hittat står det hur man aktiverar den nya favoritlistan!
När jag bläddrar bland kanalerna så blir det bara listan över inscannade kanaler i en obegriplig ordning dessutom...
Vad gör jag för fel?

/Bosse

Postad 22 December 2007 - 13:12

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hur kan man aktivera en favoritlista?
Manualen beskriver hur man kan göra olika favoritlistor av kanaler och jag har gjort en sådan. Men ingenstans där jag hittat står det hur man aktiverar den nya favoritlistan!
När jag bläddrar bland kanalerna så blir det bara listan över inscannade kanaler i en obegriplig ordning dessutom...

Hittade svaret genom att prova mig fram:
Man måste alltså använda knappen FAV en gång och i den lista som kommer fram så väljer man favoritlistan som man nyss skapade.
Därefter så kommer bläddring med P+/P- knapparna att använda denna favoritlista.
Borde stå i manualen men det gör det förstås inte...

/Bosse

Postad 22 December 2007 - 13:19

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
MyStuff 5.21a kontra 5.5???
Jag börjar bli ganska irriterad på den här nag-funktionen i 5.21a att i stället för andra fönster hela tiden visa inspelningslistan med en text om att MyStuff är gratis och att den har gått ut....
Tryck Info om ett program och så dyker inspelningslistan upp i stället! Hur kul är det?
Fick tillbaka min box igår efter att den varit på rep i en månad. Redan rätt irriterad på detta. :)

Man skall alltså installera MS 5.5 i stället, men jag har sett här i forumet att den inte är fullt fungerande för våra Svenska boxar.

Är det någon som har en aktuell lista på problemen med att köra MS 5.5 på en TF57xx-box?
Måste man ha en viss fw-nivå för att det skall funka, eller? (Jag har aldrig ändrat fw så jag har 2.241 i min box).

/Bosse

Postad 22 December 2007 - 14:59

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Man skall alltså installera MS 5.5 i stället, men jag har sett här i forumet att den inte är fullt fungerande för våra Svenska boxar.

Är det någon som har en aktuell lista på problemen med att köra MS 5.5 på en TF57xx-box?
Måste man ha en viss fw-nivå för att det skall funka, eller? (Jag har aldrig ändrat fw så jag har 2.241 i min box).

/Bosse

5.5 har några mindre problem. T.ex fungerar inte MyStuff's skin för volymraden så använd inte den funktionen. Två tryck på Archive ger inte Toppyns arkiv, för att komma åt det måste du påbörja en uppspelning, trycka Play för att få upp den gula tidslinjen överst i rutan, och sedan Archive igen, då visas Toppyns arkiv, men det behöver du ju egentligen bara när du vill köra en TAP manuellt. I kommande version 5.51 är båda dessa buggar fixade.
Om du kör MyStuff 5.21a idag på firmware 2.241 så ska du inte uppleva några andra problem med 5.5(1) heller. MyStuff funkar bättre under firmware 3.0 men eftersom firmware 3.0 inte funkar som den ska med Boxers EPG så är det poänglöst att uppgradera firmware innan Topfield fixat detta.

Postad 22 December 2007 - 19:54

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

/Bosse

5.5 har några mindre problem. T.ex fungerar inte MyStuff's skin för volymraden så använd inte den funktionen. Två tryck på Archive ger inte Toppyns arkiv, för att komma åt det måste du påbörja en uppspelning, trycka Play för att få upp den gula tidslinjen överst i rutan, och sedan Archive igen, då visas Toppyns arkiv, men det behöver du ju egentligen bara när du vill köra en TAP manuellt. I kommande version 5.51 är båda dessa buggar fixade.
Om du kör MyStuff 5.21a idag på firmware 2.241 så ska du inte uppleva några andra problem med 5.5(1) heller. MyStuff funkar bättre under firmware 3.0 men eftersom firmware 3.0 inte funkar som den ska med Boxers EPG så är det poänglöst att uppgradera firmware innan Topfield fixat detta.

Jag tog en backup av min 5.21a installation och sen kopierade jag in de nya TAP-filerna och startade om.
Fungerade till synes utan problem. :(
Jag har kvar att tests arkivet, det jag sett är att två tryck stänger arkivfönstret i stället för att öppna toppyns eget arkiv.
Med playbar uppe, tex när man tittar på timeshift blir det toppyns arkiv.

Skall man inte se volymvärdet när man använder V+/-? På min syns det inte nu när jag kör MS 5.5...

Bosse

Postad 23 December 2007 - 11:50

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Skall man inte se volymvärdet när man använder V+/-? På min syns det inte nu när jag kör MS 5.5...

Som standard i 5.5 så aktiveras skinning av volymkontrollen och det funkar inte på TF57x0. Det är fixat i 5.51 som släpps i dagarna. Tillfällig fix: Gå in i MyStuffs inställningar, en av de nedersta sektionerna innehåller inställningen för volym-"baren". Stäng av den funktionen och gå ur inställningsmenyn. Starta om boxen. Då har du fått tillbaka Toppyns egen volymrad istället (i 5.51 kan du byta "on the fly", dvs utan att starta om boxen).

Postad 25 December 2007 - 00:54

Swede3
  • Swede3
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej, jag har under ett par månaders tid använt tvxb för att ladda ned EPG från dagenstv.com. Har laddat när för 1 vecka i taget och flyttat över till toppyn och det har fungerat perfekt. Sedan 19/12 har dock dagenstv.com ändrat sin html och nu fungerar det inte tillsammans med tvxb längre vilket betyder att jag har väldigt lite EPG och det gör mig galen. Hela vitsen med toppyn var ju just att ha en hel veckas epg.... Hur gör ni andra? Var får ni er EPG ifrån? Jag använder förresten MyStuff om det har någon betydelse... Hoppas någon har något bra tips....

Postad 25 December 2007 - 08:42

Unregistered5819fb06
  • Unregistered5819fb06
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag laddar hem en veckas XML EPG från tvguide.swedb.se, konverterar till TGD-format som 3PG kan läsa in i Toppyn. Funkar klockrent, har kört med det sen i september och är mycket nöjd, behöver aldrig mera vänta på att Toppyn ska läsa in EPG vid start plus att man får en hel veckas EPG även på kanalerna i boxerpaketet. Jag har dock aldrig provat MyStuff så jag vet inte om min EPG-hämtning funkar där också.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.