Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 24 april 2008 - 17:54.
Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 april 2008 - 17:54
Postad 25 april 2008 - 07:13
Har dock ett problem! Den tycks inte fungera så bra med min dator!
Har kopplat via VGA och då har det funkat.. stänger man av datorn så stänger tvn av sig själv ??
Har sedan prövat DVI - HDMI.. Det har inte fungerat alls...
Kopplar man PS3an via HDMI så funkar det kanon... Ska köpa ett nytt grafikkort och pröva idag...
Nån som upplevt liknande fel?
Postad 25 april 2008 - 23:26
Postad 26 april 2008 - 01:10
NetonNet har dom sina från Samsung Norden? Man vill ju ha 100% pixelgaranti. Helst en från S Norden.
Finns en tråd om vilka som säljer från Samsung norden. Svar nej , netonnet kör inte från norden.
Postad 30 april 2008 - 07:39
MEN! Så när jag körde/kör GTAIV så ser jag humbars otroligt tydligt över skärmen.
Är detta nåt man skulle ha påpekat till butiken inom 2 veckor? Har för mig jag läst nåt om DOA period etc?
Knappt haft den en månad nu. Vart vänder man sig? Samsung eller butiken?
Postad 02 maj 2008 - 21:59
Du måste koppla in i HDMI 2 kontakten, och sedan i inställningarna välja "PC" som typ för HDMI 2. (det står någonstans i manualen).Fick hem min F86a här om dan! grymt fiiiiin bild!
Har dock ett problem! Den tycks inte fungera så bra med min dator!
Har kopplat via VGA och då har det funkat.. stänger man av datorn så stänger tvn av sig själv ??
Har sedan prövat DVI - HDMI.. Det har inte fungerat alls...
Kopplar man PS3an via HDMI så funkar det kanon... Ska köpa ett nytt grafikkort och pröva idag...
Nån som upplevt liknande fel?
/Ola
Postad 02 maj 2008 - 22:22
Prestige service i alla ära .... såhär står det på Samsungs hemsida:Hej,
För att kolla version; tryck i snabb sekvens när tv är i standby;
info-menu-mute och sedan on knappen så kommer en meny upp efter en liten stund.. Standard verkar vara 1007 även på de senaste levererade. 1009 är den version där man fixat de rullande bildstörningarna som syns mer eller mindre beroende på signalkälla och färger på skärmen.
Om man köper en "svensksåld" Samsung så ingår "prestige service" vilket innebär att en Samsung tekniker kommer hem till en om man felanmäler sin tv, alt. så hämtar man tv'n om felet ej går att laga på plats. Detta är guld jämfört med att behöva skicka via posten till en firma någonstans i landet för felsökning o firmware uppgradering.
"Om du skulle få problem med din Samsung TV kan vi komma hem till dig och åtgärda felet. Servicen kallar vi Prestigeservice och den omfattar modeller som är 40 tum eller större.* För närvarande erbjuder vi Prestigeservice i Storstockholmsområdet och i Malmö men vi kommer snart att utvidga tjänsten geografiskt.
Kontrollera om Prestigeservice erbjuds där du bor. Observera att en fast vägförbindelse till adressen är nödvändig."
Jag köpte min på netonnet, och det är ju lite surt att "missa" 100% pixel garanti. Frågan är ju hur vanligt det är att en pixel går sönder, och vad som egentligen ingår i garantin hos netonnet.
/Ola
Postad 03 maj 2008 - 16:21
Finns en tråd om vilka som säljer från Samsung norden. Svar nej , netonnet kör inte från norden.
Jag har också köpt min på netonnet. De har väl fortfarande samma garanti (dvs 100% pixel-garanti på 40'' och uppåt) bara att man måste lämna in den hos butiken för garanti-service?(!)
Annars funderar jag på att lämna tillbaka TV:n till netonnet och köpa på mediamarkt istället eftersom det inte ens gått en vecka än (och jag har humbars) och ifall nåt annat pajar i framtiden (har inte egen bil).
Tacksam för snabbt svar...
Postad 04 maj 2008 - 16:52
http://multi.gnt.lt/...CD_PDP_2008.pdf
F9 blir A9 i höst storlekar 46" och 55". Utökad funktionalitet, och bildbehandling får 100 Hz teknik.
F8 blir A8 och får också utökad funktionalitet
Postad 05 maj 2008 - 10:31
Postad 05 maj 2008 - 10:42
Ni som menar på att ni har felfria ex. Testa och höj kontrasten lite grann...då först blev mina rullande linjer synliga.
Jag har min kontrast på 91 och har fortfarande inga rullande linjer och inga andra problem (har en SQ01-panel).
Postad 05 maj 2008 - 12:10

Hur grymt som helst!
Har hittils inte hittat några döda pixlar..
Stör mig som alla andra fruktansvärt mycket på den dåliga fjärren..
Har dock ett annat störande problem som jag hoppas nån sitter inne med en lösning på..
Har kopplat in en dvd genom scart och får bara svartvit bild!
Har provat båda ingångarna...
Någon som har varit med om liknande?
MVH
Henke
Postad 05 maj 2008 - 17:49
Är det någon som vet om man kan aktivera pc-läget när man kör pcn via hdmi? Gäller F86an
Nej det är bara för "VGA-kabel" (D-sub). Jag tyckte också det borde gå att göra någon sorts kalibrering eftersom det fattas en/två kolumner på vänster sida av skärmen (med just scan) men det är inget problem.
Som en liten kommentar så funkade inte just scan för mig när jag satte 1080p från datorn direkt. Jag var tvungen att gå via 1280x1024 och sen till 1080p för att det skulle funka.
Redigerat av woosh, 05 maj 2008 - 17:51.
Postad 05 maj 2008 - 17:59
Du måste koppla in i HDMI 2 kontakten, och sedan i inställningarna välja "PC" som typ för HDMI 2. (det står någonstans i manualen).
/Ola
Jag tror inte detta stämmer. Anledningen till att man "måste" koppla in på HDMI2 om man kör DVI är att ljudet till HDMI2:an tas från separata ingångar. Ska inte svära på att det funkar att köra endast bild på de andra HDMI-ingångarna, men jag kan kolla när jag kommer hem. Redigerar detta senare...
EDIT: Funkar utmärkt att köra DVI->HDMI på ingång 3 också.
Det kan vara grafikkortet som är ditt problem om det inte funkar. Jag har läst i trådar på avforum att vissa grafikkort inte ger rätt spänningsnivå.
Min konfig:
Geforce 7800GT
billig HDMI (10m!!) från tradera (är dock märkt "hdmi 1.3")
billig DVI-HDMI-adapter från clas ohlson (klassad 5 Gbps, men vafan det är en 3cm ledare...).
Det enda problemet jag har är hum bars, men det är knappast ett digitalt överföringsfel.
Redigerat av woosh, 05 maj 2008 - 22:19.
Postad 05 maj 2008 - 19:04
Så nu blir man ju lite nojjig om man verkligen ser dem eller om det är ren inbillning.
Dem uppkommer mestadels vid vissa tilfällen, såsom gråa bakgrunder etc. Ej lika synliga med out of the box inställningar utan blir mer synliga när jag ställer in enligt HDTVS inställlingar samt höjer kontrasten...
Nån som kan ge lite tips, det är ju ganska uppenbart humbars på den men surt om service snubbarna inte kan hitta nåt...kan ju iofs visa live när dem kommer för att kidnappa min skönhet....

Postad 05 maj 2008 - 23:33
Såhär ser de iaf ut på min:Ringde Samsungs support idag angående mina humbars på min 46F86, killen spelade som att han alrig hade hört talas om problemet..skummt. Sen vidare skrämde han upp mig med att om inte Service snubbarna hittar nåt fel på den så får man pröjsa en "lten" service avgift (kollade upp och en va på ca 2200-2500).
Så nu blir man ju lite nojjig om man verkligen ser dem eller om det är ren inbillning.
Dem uppkommer mestadels vid vissa tilfällen, såsom gråa bakgrunder etc. Ej lika synliga med out of the box inställningar utan blir mer synliga när jag ställer in enligt HDTVS inställlingar samt höjer kontrasten...
Nån som kan ge lite tips, det är ju ganska uppenbart humbars på den men surt om service snubbarna inte kan hitta nåt...kan ju iofs visa live när dem kommer för att kidnappa min skönhet....

Här har du en gradientbild.

EDIT: Jag testade med kontrast 0-100 (inte 0-11 som det stod förut).
Redigerat av woosh, 06 maj 2008 - 15:31.
Postad 06 maj 2008 - 15:16
Såhär ser de iaf ut på min:
hum_bars.wmv 6,26MB 181 Antal nerladdningar
hum_bars.wmv 6,26MB 181 Antal nerladdningar
Här har du en gradientbild.gradient.JPG 45,47K 4 Antal nerladdningar Släng upp den fullscreen så ska du se samma som jag om du har problem. Jag återställde alla inställningar till default och testade med kontrast 0 till 11. Störningarna syns i alla fall, bara att de flyttar sig lite fram och tillbaka på skärmen eftersom färgtonen där de syns bäst flyttar sig.
Otroligt tacksam att du tar dig tid och lägger film och bilder på Hum Bars...tror jag kommer va hjälp till fler här på forumet.
Och det är sådanda jag har så nu är bara att invänta service på den, fasiken att dem måste ta med sig den...
Postad 06 maj 2008 - 15:26
Otroligt tacksam att du tar dig tid och lägger film och bilder på Hum Bars...tror jag kommer va hjälp till fler här på forumet.
Och det är sådanda jag har så nu är bara att invänta service på den, fasiken att dem måste ta med sig den...
Inga problem. Vi måste hålla ihop så vi inte blir blåsta

Själv ska jag försöka returnera min på öppet köp imorgon. Sen köper jag den på mediamarkt som inte är gråimport, eller så väntar jag och avvaktar marknaden/firmware ett tag. Det ryktas att sony ska chocksänka sina priser snart.
Är inte så beroende av TV eftersom jag levt utan de senaste 5 åren

BTW så pratade jag med Samsung norden idag, och de sa att prestige service inte finns i Göteborg. MEN efter det fick jag svar på ett email i samma fråga som jag skickade i helgen:
Fråga:
När är Prestigeservice tillgängligt i Göteborg, och måste man vänta tills dess med att få firmware update (om det kommer en)?
Svar:
Den tjänsten är nu aktiv även i göteborgsområdet.
Kommer inte ihåg om du bor i GBG men gör du det kan det kanske vara värt att ringa och dubbelkolla, så slipper du lämna ifrån dig TVn.
Redigerat av woosh, 06 maj 2008 - 15:32.
Postad 06 maj 2008 - 15:32
Postad 06 maj 2008 - 17:04
BTW så pratade jag med Samsung norden idag, och de sa att prestige service inte finns i Göteborg. MEN efter det fick jag svar på ett email i samma fråga som jag skickade i helgen:
Fråga:
När är Prestigeservice tillgängligt i Göteborg, och måste man vänta tills dess med att få firmware update (om det kommer en)?
Svar:
Den tjänsten är nu aktiv även i göteborgsområdet.
Kommer inte ihåg om du bor i GBG men gör du det kan det kanske vara värt att ringa och dubbelkolla, så slipper du lämna ifrån dig TVn.
Sweeeeeeeet!

Men ändå sjukt bra att det nu görs prestige sevice även i Göteborgs området.
Tycker också helt klart du ska lämna tillbax och handla på Mediamarkt, hyfsat pris på den också senast jag va där.
Sjukt fin TV för övrigt...älskar det blå ljuset som lyser när avstängd (valfritt)
Postad 06 maj 2008 - 17:13
Helskotta. Trodde på nåt bissart sätt att min tv vart felfri då jag inte hittat vare sig clouding eller hum bars.
MEN! Så när jag körde/kör GTAIV så ser jag humbars otroligt tydligt över skärmen.
Är detta nåt man skulle ha påpekat till butiken inom 2 veckor? Har för mig jag läst nåt om DOA period etc?
Knappt haft den en månad nu. Vart vänder man sig? Samsung eller butiken?
Så det är enbart när du tittar på en viss ingång från din spel-konsol när du spelar ett visst spel som du ser problemet?
Prova byta ingång till en annan HDMI (om det nu är den ingången).
Prova byta kabel.
Prova byta spel(!).
Postad 06 maj 2008 - 18:49
Så det är enbart när du tittar på en viss ingång från din spel-konsol när du spelar ett visst spel som du ser problemet?
Prova byta ingång till en annan HDMI (om det nu är den ingången).
Prova byta kabel.
Prova byta spel(!).
Endast HDMI som jag sett det på. Ska testa byta HDMI ingång.
Ska prova byta kabel men tvivlar.
Provat byta spel. Och ingen skillnad. Både GTAIV och Call of Duty 4 visar prov på dessa undersköna hum bars.
Redigerat av tuffodum, 06 maj 2008 - 18:51.
Postad 07 maj 2008 - 15:51
Jag har själv haft 3st, dom som inte har detta fenomen har fått sina tv-apparater fixade med en ny FW.
Men dessa rullande linjer Syns mest vid högupplöst & vissa färger/ljus.
Nu skippar jag denna f86a. så kanon-bra är den inte så att man kan skippa att tänka på det negativa så som,
1. Seg kontroll / Meny
2. 100hz Är skit bara. Bara massa eftersläpningar.
3. Dessa rullande linjer!!
4. Blank Skärm, Jobbigt när allt speglar sig. känns som man alltid måste mörklägga rummet.
Men sen det tråkiga. att jag själv inte tycker att det finns någon 40" tv med snyggare/finare bild & prisklass
som denna.
Postad 07 maj 2008 - 16:13
Endast HDMI som jag sett det på. Ska testa byta HDMI ingång.
Ska prova byta kabel men tvivlar.
Provat byta spel. Och ingen skillnad. Både GTAIV och Call of Duty 4 visar prov på dessa undersköna hum bars.
Det har garanterat inget med något förutom själva TV:n att göra. Hur kan jag vara säker på det? Jo, för om du trycker på "Still"-knappen och fryser bilden så rullar de fortfarande...
FYI så har jag bara sett problemet på HDMI också (ingång spelar ingen roll). En sak jag aldrig hann testa (innan jag packade ner aparaten för retur) var att visa en bild jag vet ger hum bars genom att lägga den på ett USB-stick och använda wiselink. Hade varit intressant om någon ville testa och posta resultatet. Bilden kan ni ta från detta inlägget: https://www.minhembi...amp;pid=1902418
Redigerat av woosh, 07 maj 2008 - 16:20.
Postad 07 maj 2008 - 19:20
Det har garanterat inget med något förutom själva TV:n att göra. Hur kan jag vara säker på det? Jo, för om du trycker på "Still"-knappen och fryser bilden så rullar de fortfarande...
FYI så har jag bara sett problemet på HDMI också (ingång spelar ingen roll). En sak jag aldrig hann testa (innan jag packade ner aparaten för retur) var att visa en bild jag vet ger hum bars genom att lägga den på ett USB-stick och använda wiselink. Hade varit intressant om någon ville testa och posta resultatet. Bilden kan ni ta från detta inlägget: https://www.minhembi...amp;pid=1902418
Ska du retunera den för att ta nytt ex eller hoppar du modellen överhuvud taget.
Jag trodde ju Hum Bars gick att lösa med en FW update eller nåt annat enkelt. Fan. Jag vill inte ha någon annan TV än denna.
Postad 07 maj 2008 - 21:14
Ska du retunera den för att ta nytt ex eller hoppar du modellen överhuvud taget.
Jag trodde ju Hum Bars gick att lösa med en FW update eller nåt annat enkelt. Fan. Jag vill inte ha någon annan TV än denna.
Jag har inte bestämt om jag ska ha någon annan modell eller inte än.
Jag tänkte avvakta lite och se om felen går att åtgärda helt med ny firmware. Fixar de hum bars (och får bort 100Hz-artefakterna kanske t.o.m.) så köper jag nog en ny genom samsung norden så jag får bättre garanti och service. Skulle inte förvåna mig om jag kan få en svensk-såld för samma pris då som en gråimporterad nu, men annars lägger jag gärna en tusenlapp extra för det. Det ryktas ju att priserna "kan" sjunka (snabbare än vanligt) snart http://gizmodo.com/3...heap-next-month .
Skulle nån bättre modell dyka upp så gör det inte heller nåt.
För att lista det jag inte var nöjd med gällande mitt köp, i prioritetsordning:
1) Gråimporterad - Sämre garanti och ingen fixa-på-plats- eller hämt-service
2) Hum bars. Fixas med FW förr eller senare, men det vet man inte hur länge det dröjer, och om det är nåt annat fel med den versionen + att jag måste lämna in den varje gång jag vill uppgradera, eller när nåt annat pajar.
3) Ett brummande ljud (från backlight tror jag eftersom ljudet minskade när jag sänkte den). Hördes dock bara på dator->HDMI.
4) Dålig detalj-nivå i mörka bilder (shadow detail). Svärta är bra, men bara där det SKA vara svart.
5) Långsam och trög fjärrkontroll.
6) Fick inte färgtonen att blir riktigt bra med HDTVtests inställningar eller nåt annat. Allt hade en grön ton. Det var en S-panel jag hade så den borde varit OK i kvalitet.
7) 100Hz-funktionen var oanvändbar. Alla här vet nog redan varför. Inte för att jag tyckte den behövdes, men det känns som om man har betalat extra för nåt som inte funkar eftersom den är en så viktig selling point.
Så jag tog chansen att lämna tillbaka den medan jag hade öppet köp och tänka över det i lugn och ro.
Redigerat av woosh, 07 maj 2008 - 21:16.
Postad 10 maj 2008 - 18:55
Postad 12 maj 2008 - 16:33

Postad 13 maj 2008 - 08:06
Wiiiiihoo! Fan va glad jag är nu, testade för skojjs skull att byta HDMI kabel från mitt 360 till den jag använder till min HD box, och Dom rullande linnerna försvann!
Var sååå nära o skicka in tvn o det är jag glad att jag väntade med nu. Så ni andra som har liknande problem., testa o byta hdmi kabel. Vem vet, det kanske hjälper er med.
Jag kör med HDMI-kablar från SUPRA, så jag tror knappast att det är kabeln som gör det. Jag upplever också dessa humbars på min TV, de är störande när man väl har börjat se dom. Är det NÅGON här som har lyckats få bort dom med en firmware? Det låter ju inte som det. Samsung har inte hört talas om dessa linjer när man ringer heller... yeah right, alla verkar ju ha dom.
TVn är verkligen grym förutom dessa linjer, så det borde ju vara prioriterat för dom att få bort dem.
Postad 13 maj 2008 - 10:26
Wiiiiihoo! Fan va glad jag är nu, testade för skojjs skull att byta HDMI kabel från mitt 360 till den jag använder till min HD box, och Dom rullande linnerna försvann!
Var sååå nära o skicka in tvn o det är jag glad att jag väntade med nu. Så ni andra som har liknande problem., testa o byta hdmi kabel. Vem vet, det kanske hjälper er med.
Låter konstigt. Är du säker på att du hade samma problem som vi andra? Du bytte inte samtidigt till en annan ingång och nollställde dina inställningar?
Postad 13 maj 2008 - 10:30
Jag kör med HDMI-kablar från SUPRA, så jag tror knappast att det är kabeln som gör det. Jag upplever också dessa humbars på min TV, de är störande när man väl har börjat se dom. Är det NÅGON här som har lyckats få bort dom med en firmware? Det låter ju inte som det. Samsung har inte hört talas om dessa linjer när man ringer heller... yeah right, alla verkar ju ha dom.
TVn är verkligen grym förutom dessa linjer, så det borde ju vara prioriterat för dom att få bort dem.
Jag tror Samsung bara inte vill erkänna problemet. Det verkar ju finnas bra mycket högre FW nummer ute på världsmarknaden än i Sverige. Hur ###### svårt kan det va och ha enhetlig FW så vi kan få fixat våra Hum hum bars.
Postad 13 maj 2008 - 10:31
Kan du testa att köra upp gradient-bilderna jag postade med wiselink (usb-pinne) och se om linjerna dyker upp? Vore bra om nån kan testa det! Syns de där kan man ju utesluta allt vad HDMI heter.
Ja, de måste vara sjukt dåligt informerade om de inte känner till problemet. Jag hade lite andra saker jag inte var nöjd med, men det var helt klart det mest irriterande felet som man bara inte kan ignorera.
Postad 13 maj 2008 - 10:38
Jag tror Samsung bara inte vill erkänna problemet. Det verkar ju finnas bra mycket högre FW nummer ute på världsmarknaden än i Sverige. Hur ###### svårt kan det va och ha enhetlig FW så vi kan få fixat våra Hum hum bars.
Det kanske inte är så konstigt. Eftersom de inte har samma mottagare, uppdateringsfrekvens o.s.v. är det kanske för mycket som skiljer. Inte ens säkert att all hårdvara är samma eller och kan styras med samma FW. Men man tycker ju kunskaps-spridandet av lösta (gemensamma) buggar kunde spridas lite snabbare så de kan fixas.
Så vitt jag har läst överallt så finns det ingen FW för den Europeiska modellen som fixar rullande linjer.
Postad 13 maj 2008 - 15:44
Låter konstigt. Är du säker på att du hade samma problem som vi andra? Du bytte inte samtidigt till en annan ingång och nollställde dina inställningar?
Ja visst låter det helkonstigt, vet inte om det är exakt samma fel som ni andra haft men jag såg ränder (linjer) som rullade nerför skärmen uppifrån. Syntes oftast vid mörkare scener, som mest när det var gråaktigt. Vet inte om det är "humbars" som många här beskriver. Men nu är dom iaf helt borta, testade olika inställningar, ljus osv osv, men dom är puts väck.
Ändrar mej, satte mej för att spela idag. Linjerna var tillbaks. Heeeeeelt sjukt, satt verkligen o glodde efter dom igår, tror jag spelade i 4 timmar och dom sågs inte till överhuvudtaget. !? Prövade olika ljus osv. Men nu är dom där igen, fattar ingenting. Så en aningen suuur blev man....var för bra för att vara sant helt enkelt

Redigerat av HerrLarsson, 13 maj 2008 - 17:35.
Postad 13 maj 2008 - 17:54
Det kanske inte är så konstigt. Eftersom de inte har samma mottagare, uppdateringsfrekvens o.s.v. är det kanske för mycket som skiljer. Inte ens säkert att all hårdvara är samma eller och kan styras med samma FW. Men man tycker ju kunskaps-spridandet av lösta (gemensamma) buggar kunde spridas lite snabbare så de kan fixas.
Så vitt jag har läst överallt så finns det ingen FW för den Europeiska modellen som fixar rullande linjer.
Om du läser några sidor längre bak i denna tråden står det att folk har fått bort dom rullande linjerna med Nyare FW. Förutom vid 24Hz.
Postad 13 maj 2008 - 18:07
Postad 13 maj 2008 - 18:43
hejsan har också en samsung f86 bdx/xec köpt på netonet min andra läste att ni har problem med humbars har det jag med men har löst det när det gäller hdmi utgången men det e forfarande kvar när ja ser på vanlig digital tv men det gör inget för ja spelar mest ps3 och tittar blueray sen e ju digital tv så uselbild ändå tycker ja på lcd tv e ju gjord för hd matrial.. gå in i service menu !!!VAR FÖRSIKTIGA NÄR NI GÅR IN DÄR!!!! finns nåt som heter Spread Spectrum där gå in där och Ändra time till 0 istället för 1 beroende på för modell ni har sQ bör den vara på 0 ,SS04 modeller så funkar det med att man stänger av spread spectrum funkade för mig men som sagt var föriktiga i tjänst menyn... mvh tranan79
Det verkar som det fungerade

*Edit
Har suttit o prövat nu en bra stund och kan inte annat säga än att det fungerar skitbra. Testade att sätta time på 1 igen o linjerna DÖK UPP. Ändrade sedan till 0, linjerna FÖRSVANN. Så ja, jag får tacka dej Tranan, du har gjort mej en väldigt glad man

Redigerat av HerrLarsson, 13 maj 2008 - 19:46.
Postad 13 maj 2008 - 22:11
Postad 14 maj 2008 - 05:38
Det här med att sätta Time = 0 i Spread Spectrum har jag också läst om på Avforums, men inte vågat testa. Det jag funderar på är att om man kan lösa problemet så enkelt, varför håller då folk på Avforums på och tjatar på Samsung och reparationsfirmor?
Jag tycker du ska testa det iaf, jag gjorde det flera ggr. Bara för att vara riktigt säker. Det är lite underligt för att i den spectrum menyn, står allt annat på 0, endast time som står på 1, Kanske tom ska stå på 0 egentligen. Aja, lite väl långsökt kanske. Men tycker att folk ska testa det o se iaf.
Postad 14 maj 2008 - 07:20
Jag tycker du ska testa det iaf, jag gjorde det flera ggr. Bara för att vara riktigt säker. Det är lite underligt för att i den spectrum menyn, står allt annat på 0, endast time som står på 1, Kanske tom ska stå på 0 egentligen. Aja, lite väl långsökt kanske. Men tycker att folk ska testa det o se iaf.
Jag ska nog göra det, trots att jag beställt reparation av min tv till på fredag. Jag ser redan för mig hur den reparationen kommer att se ut: Utan tv i 5 veckor, sedan kommer tv:n tillbaks med samma fel som innan.
Förresten, har dina hum bars försvunnit även i 24p-läget? Såg du någon försämring på något annat område efter att ha satt time = 0?
Postad 14 maj 2008 - 07:44
Postad 14 maj 2008 - 07:45
Om du läser några sidor längre bak i denna tråden står det att folk har fått bort dom rullande linjerna med Nyare FW. Förutom vid 24Hz.
Kan du skicka en länk till den informationen? Jag trodde att jag hade läst varenda inlägg om det här problemet. Ingenstans har jag hittat att det ska finnas en senare FW än 1007 för de europeiska modellerna, däremot i australien.
Postad 14 maj 2008 - 08:30
Tja är det någon som vet nåt om nån FW-uppgradering till 52F96.
Har någon märkt några problem?
F96 som lämnade fabriken i februari 2008 har fortfarande firmware från november, så mjukvaran verkar vara av bättre kvalitet än exvis M8.
Skulle dock se att de uppdaterar funktionaliteten med LED-Scanning om de får till det, kommer antagligen i A9 modellen. Det finns som ett demo-läge i SM på F9.
Jag irreterar mig på att analoga audioutgången ej är synkad mot ljudet som kommer ur TVns egna högtalare (vet att detta ej är unikt för Samsung utan det är så få de flesta tillverkares apparater).
Vet ej hur jag skall bära mig åt för att använda både TVns ljud och mitt externa 2.1 ljud utan att gå genom en receiver.
Postad 14 maj 2008 - 08:36
Innan ändringen hade jag humbars vid uppspelning av 24hz och 50hz källor men inte 60hz.
Efter ändring av Spread Spectrum flyttade ränderna till 60hz uppspelning istället. Men försvann vid 24hz och 50hz uppspelningar. Skumt va?
Hade en SS04.
Postad 14 maj 2008 - 09:47
Jag ska nog göra det, trots att jag beställt reparation av min tv till på fredag. Jag ser redan för mig hur den reparationen kommer att se ut: Utan tv i 5 veckor, sedan kommer tv:n tillbaks med samma fel som innan.
Förresten, har dina hum bars försvunnit även i 24p-läget? Såg du någon försämring på något annat område efter att ha satt time = 0?
Jag kan tyvärr inte pröva 24p läget, då jag inte har blueray. Men jag har inte märkt några försämringar någon annanstanns, skiftade fram o tebaka några ggr för att kolla om jag såg något. Men det enda som ändrades var att linjerna försvann. Jag har dock bara prövat detta via xbox 360, där såg jag dom som mest tidigare. Har aldrig lagt märkte till dom vid vanligt tv tittande. Kan tillägga att jag kör via HDMI 1080p 60hz.
Pröva gärna och återkom med info

Redigerat av HerrLarsson, 14 maj 2008 - 09:48.
Postad 14 maj 2008 - 10:42
Har någon märkt några problem?
F96 som lämnade fabriken i februari 2008 har fortfarande firmware från november, så mjukvaran verkar vara av bättre kvalitet än exvis M8.
Skulle dock se att de uppdaterar funktionaliteten med LED-Scanning om de får till det, kommer antagligen i A9 modellen. Det finns som ett demo-läge i SM på F9.
Jag irreterar mig på att analoga audioutgången ej är synkad mot ljudet som kommer ur TVns egna högtalare (vet att detta ej är unikt för Samsung utan det är så få de flesta tillverkares apparater).
Vet ej hur jag skall bära mig åt för att använda både TVns ljud och mitt externa 2.1 ljud utan att gå genom en receiver.
Jag reagerade också på detta. Att jag inte kan använda båda samtidigt bryr jag mig inte om speciellt mycket. Däremot betyder det ju att en av ljudströmmarna är ur synk med bilden vilket är kass!
Om det är de inbyggda högtalarna som släpar efter kanske det finns någon digital ljudbehandling i TVn du kan stänga av? Inte säkert att det gör någon skillnad dock. Det går rent tekniskt att skapa sig en egen fördröjning mellan TV och förstärkare så att strömmen kommer i synk med TVns ljud, men det är nog inget för den icke-tekniske om det nu inte finns nån färdig billig liten pryl som gör det.
Om TVns ljud ligger FÖRE finns det nog tyvärr inte mycket man kan göra vad jag kan komma på rak arm iaf.
Postad 14 maj 2008 - 11:22
Hej, f.d ägare av en F86:a. Ville bara delge er min erfarenhet av att ändra på Spread Spectrum.
Innan ändringen hade jag humbars vid uppspelning av 24hz och 50hz källor men inte 60hz.
Efter ändring av Spread Spectrum flyttade ränderna till 60hz uppspelning istället. Men försvann vid 24hz och 50hz uppspelningar. Skumt va?
Hade en SS04.
Kanske inte så konstigt eftersom 2*24Hz = 48 vilket är mycket nära 50Hz. Spread spectrum innebär att man sprider ut något över ett större frekvens-intervall. I detta fallet tippar jag på att det är en elektromagnetiska strålningen från något man vill sprida så att den inte stör skärmen (eller överskrider någon miljö-standard). Jag skulle gissa att antingen fungerar inte spread spectrum speciellt bra här, eller så förskjuter bara time-parametern styr var i frekvensområdet som störningen hamnar. Är det på 50hz ser du problem med 50 och 48 (24*2)men inte 60, och tvärt om när det är på 60hz.
Postad 14 maj 2008 - 13:00
Jag hade i princip bestämt mig för en LE-40F86BD efter ett besök hos Expert.
Skärmen visade en mycket bra bild jämfört med andra modeller, tyckte jag.
Så dök det upp en annons från Giganten varför jag gjorde ännu ett besök. Jag nämnde då att F86'an låg bra till, men säljaren menade att F86'an kanske inte var ett val att rekommendera, detta eftersom 86'an "kräver signal av bra kvalitet", och för visning av vanlig SDTV så var den inte att rekommendera.
På ruta ett igen...
Postad 15 maj 2008 - 20:08
Jag har hum bars på 24, 50 och 60 Hz. På 24 Hz är det så illa att det läget är helt oanvändbart. Det värsta är dock den osynk som uppstår ibland mellan ljud och bild. På t.ex. Morgonsoffan blir det osynk, men inte på Two and a Half Men (digital-tv via Scart). Via HDMI blir det också osynk, men bara ibland. Att det uppstår slumpvis betyder att jag inte kan ställa in någon fördröjning på ljudet.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar