Toshiba Z3030 - 37"-52"
1520 svar till detta ämne
Postad 06 February 2008 - 17:37
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Vore intressant att höra mer om problemet med osynkat ljud/bild med externa högtalare som vissa rapporterat.
Jag kommer använda min tv ofta till att titta på film via datorn och då vill jag ha ljudet i 5.1 systemet som är kopplat till datorn. Kommer jag då få osynkat pga att tv'n tar tid på sig att processa bilden? I så fall är det helt värdelöst eftersom jag är extremt känslig för osynk. Hur många har detta problem egentligen och under vilka omständigheter?
Är också nyfiken på en jämförelse mellan 47Z3030 och 46ZF355 om någon sett båda live.
Hej mzr Alla platta TV-skärmar fördröjer bildsignalen en aning, det ligger i tekniken. En CRT (tjock-tv) ritar upp bilden i linjer varefter signalen kommer in. En platt-TV måste vänta in hela bilden innan den ritas upp. Därför fördröjs bilden minst 1/25 sek men är oftast ännu mer. De flesta TV kompenserar för detta genom att fördröja ljudet med lika mycket, men då måste ljudet gå genom TVn också. När du kör ljudet direkt till en extern förstärkare så kommer du att få mer eller mindre osynk. De flesta lite bättre/nyare hemmabioförstärkare har en inställning för att fördröja ludet så att man får synk. Min Yamaha-förstärkare fördröjer ljudet med 25ms (millisekunder) och då tycker jag att det är synk. Ovanstående gäller för analoga signaler, jag har lite dålig koll på om bilden alltid fördröjs även via HDMI/DVI. Men jag kör 26ms fördröjning på ljudet även när bilden kommer via HDMI så det verkar stämma på min 47" Toshiba i alla fall. /ANSY
Postad 06 February 2008 - 18:35
Unregisteredac9fc2b7
-
Unregisteredac9fc2b7
-
Användare
-
-
203 inlägg
Vore intressant att höra mer om problemet med osynkat ljud/bild med externa högtalare som vissa rapporterat.
Jag kommer använda min tv ofta till att titta på film via datorn och då vill jag ha ljudet i 5.1 systemet som är kopplat till datorn. Kommer jag då få osynkat pga att tv'n tar tid på sig att processa bilden? I så fall är det helt värdelöst eftersom jag är extremt känslig för osynk. Hur många har detta problem egentligen och under vilka omständigheter?
Är också nyfiken på en jämförelse mellan 47Z3030 och 46ZF355 om någon sett båda live.
Hej mzr
Alla platta TV-skärmar fördröjer bildsignalen en aning, det ligger i tekniken. En CRT (tjock-tv) ritar upp bilden i linjer varefter signalen kommer in. En platt-TV måste vänta in hela bilden innan den ritas upp. Därför fördröjs bilden minst 1/25 sek men är oftast ännu mer. De flesta TV kompenserar för detta genom att fördröja ljudet med lika mycket, men då måste ljudet gå genom TVn också. När du kör ljudet direkt till en extern förstärkare så kommer du att få mer eller mindre osynk. De flesta lite bättre/nyare hemmabioförstärkare har en inställning för att fördröja ludet så att man får synk. Min Yamaha-förstärkare fördröjer ljudet med 25ms (millisekunder) och då tycker jag att det är synk.
Ovanstående gäller för analoga signaler, jag har lite dålig koll på om bilden alltid fördröjs även via HDMI/DVI. Men jag kör 26ms fördröjning på ljudet även när bilden kommer via HDMI så det verkar stämma på min 47" Toshiba i alla fall.
/ANSY
Är det så?? En 42Z3030 är på väg till mig. Jag är också på väg att beställa en CAMBRIDGE 540R v3 till mina Linn Högtalare. CAMBRIDGE 540R v3 tror jag saknar denna funktion med att kunna fördröja ljudet. Kommer det alltså inte att bli bra??? OBS! Jag kommer att köra bild genom HDMI från den inbyggda boxern i min Pioneer DVR-545.
Postad 06 February 2008 - 19:50
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Är det så??
En 42Z3030 är på väg till mig. Jag är också på väg att beställa en CAMBRIDGE 540R v3 till mina Linn Högtalare. CAMBRIDGE 540R v3 tror jag saknar denna funktion med att kunna fördröja ljudet. Kommer det alltså inte att bli bra??? OBS! Jag kommer att köra bild genom HDMI från den inbyggda boxern i min Pioneer DVR-545.
Konstigt nog verkar den inte ha delayfunktionen. Du kan, enligt manualen, fördröja ljudet till högtalarna individuellt. Det går kanske att använda den funktionen i stället. Sen såg jag att den inte har uppskalning av video till 1080p. Jag skulle nog välja en annan förstärkare. /ANSY
Postad 06 February 2008 - 20:09
Unregisteredac9fc2b7
-
Unregisteredac9fc2b7
-
Användare
-
-
203 inlägg
Är det så??
En 42Z3030 är på väg till mig. Jag är också på väg att beställa en CAMBRIDGE 540R v3 till mina Linn Högtalare. CAMBRIDGE 540R v3 tror jag saknar denna funktion med att kunna fördröja ljudet. Kommer det alltså inte att bli bra??? OBS! Jag kommer att köra bild genom HDMI från den inbyggda boxern i min Pioneer DVR-545.
Konstigt nog verkar den inte ha delayfunktionen. Du kan, enligt manualen, fördröja ljudet till högtalarna individuellt. Det går kanske att använda den funktionen i stället. Sen såg jag att den inte har uppskalning av video till 1080p. Jag skulle nog välja en annan förstärkare. /ANSY
Ok! Då kanske det går iallafall. Nice. Nja, jag kommer att köra på CAMBRIDGE 540R v3 , den ska visst ha ett grymt bra ljud, även i 2-kanals. Den är riktigt snygg och endast 31 cm djup som gör att jag kan ha en nättare mediamöbel. Uppskalningen tar min Pioneerspelare hand om!
Postad 06 February 2008 - 20:58
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Tjena. Antar att du kör DVI/HDMI från PC till TV. Vilka hz kan du köra? 24,50,60?
Japp det är DVI->HDMI mot TV'n, dock så har jag 6st TV's anslutna samtidigt via ett HDMI nätverk så jag får inte upp skärmen direkt på datorn så jag ser vilka HZ som finns att välja på, men kör nu 1920x1080 i 60hz (1080P) vilket fungerar utmärkt. Man kan säkert köra andra uppdateringsfrekvenser också om man nu skulle vilja det, själv ser jag ingen anledning till varför man skulle vilja det dock. /Roger
Postad 07 February 2008 - 15:27
jokoloko
-
jokoloko
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Tjena alla Toshiba fans
Ni har lyckats frälsa mig också! Har just beställt ett styck 52Z3030D från My-Solution i tyskland. Tänkte först dra till med en 47", men tänkte att jag lika gärna kunde ta den lite större på en gång.
Jag kommer att göra lite inställningar efter det som skrivits i forumet, samt koppla in min 360 (med hd-dvd), HTPC, Wii, och standard Xbox. Om nån är intresserad av resultat av detta så säg gärna till.
Bilder kommer när TVn är på plats!
Håll tummarna för att ja får ett felfritt ex
Postad 07 February 2008 - 15:33
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Tjena alla Toshiba fans 
Ni har lyckats frälsa mig också! Har just beställt ett styck 52Z3030D från My-Solution i tyskland. Tänkte först dra till med en 47", men tänkte att jag lika gärna kunde ta den lite större på en gång.
Jag kommer att göra lite inställningar efter det som skrivits i forumet, samt koppla in min 360 (med hd-dvd), HTPC, Wii, och standard Xbox. Om nån är intresserad av resultat av detta så säg gärna till.
Bilder kommer när TVn är på plats!
Håll tummarna för att ja får ett felfritt ex 
Grattis, kul!  Som sagt så är jag säker på att du kommer att bli väldigt nöjd! Tror du gör rätt som går på en 52:a så länge plånboken tillåter. På dem 3st Z3030 som har inspekterat (2st 52" och en 37") hitils så har jag inga pixelfel eller märkbar backlight bleed (hade en antydan till det på 52:an i översta hörnen men det verkar ha försvunning efter en stunds användning), så du har nog goda odds att få bra exemplar. /Roger
Postad 07 February 2008 - 16:19
TriNitro
-
TriNitro
-
Användare
-
-
153 inlägg
Lutar åt en Z3030 47" för mig men lär spara lite till pengar först
Det är ingen här som fått en TV som märkbart varit begagnad? Har följt Z303tråden på AVS och där finns det många skräckexempel på folk som fått begagnade ex med fingeravtryck all over och givetvis har de flesta också varit defekta för de ex som skickas tillbaka lär ju ha något fel
Postad 07 February 2008 - 16:43
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Lutar åt en Z3030 47" för mig men lär spara lite till pengar först 
Det är ingen här som fått en TV som märkbart varit begagnad? Har följt Z303tråden på AVS och där finns det många skräckexempel på folk som fått begagnade ex med fingeravtryck all over och givetvis har de flesta också varit defekta för de ex som skickas tillbaka lär ju ha något fel 
Det låter som "skrönan" att alla bilar som importeras från Tyskland har gått 200.000 mil som taxi... Hos mig är det min son skyldig till alla fingeravtryck på Toshiban. Har kompisar som köpt "nya" telefoner/kameror på Elgiganten där det legat privatbilder från andra kunder i. Själv har jag köpt en Ipod som redan var laddad med musik. /Ansy
Postad 07 February 2008 - 16:51
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag har inga döda pixlar på min 52a heller, skönt som ********, har inte riktigt hunnit kolla bleeds, återkommer om det.
Postad 07 February 2008 - 21:42
cirkelns_mitt
-
cirkelns_mitt
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej alla 3030 ägare. Jag har nu haft min 47" i ett par dagar. Jag kikade närmare på själva panelen och det visade sig att panelen går att rubba ca 1 mm i övre vänstra samt högra hörnet. Jag undrar om det bara är så på mitt exemplar eller om det ska vara så.
Jag noterar också "ljusinsläpp" i övre kanten på tv:n under mörka partier. Någpn har sagt att de verkar försvinna över tiden. Stämmer detta?
Tack alla för en bra tråd!
Postad 07 February 2008 - 22:29
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej alla 3030 ägare. Jag har nu haft min 47" i ett par dagar. Jag kikade närmare på själva panelen och det visade sig att panelen går att rubba ca 1 mm i övre vänstra samt högra hörnet. Jag undrar om det bara är så på mitt exemplar eller om det ska vara så.
Jag noterar också "ljusinsläpp" i övre kanten på tv:n under mörka partier. Någpn har sagt att de verkar försvinna över tiden. Stämmer detta?
Tack alla för en bra tråd!
Japp panelen "flexar lite". "Ljusinsläpp" eller "background bleeding" förekommer på alla LCD. Det försvinner inte vad jag vet. Jag tror t.o.m. att det kan blir värre med åren (tänker på dataskärmar som ser hemska ut när de blir gamla). Jag tittade idag på en proffskärm, 24" TVlogic, som kostar över 40.000 plus moms, även den hade synlig bleeding i hörnen. Lösningen vad jag vet heter plasma... /ANSY
Postad 08 February 2008 - 01:54
Unregistered611195e9
-
Unregistered611195e9
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Ingen som har något svar på min stilla förundran en bit upp på denna sida?  Vi är ju många som har teven nu så det borde ju gå dra igång lite mer användarmässiga frågor också och inte bara leverans hit och dit...
Postad 08 February 2008 - 10:38
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Ingen som har något svar på min stilla förundran en bit upp på denna sida? Vi är ju många som har teven nu så det borde ju gå dra igång lite mer användarmässiga frågor också och inte bara leverans hit och dit... 
Ja det är lite störigt att det inte finns någon information alls om vilken upplösning och uppdateringsfrekvens som är aktiv, upptäckte samma sak med datorn gällande 1080i / p av en slump... Exact scan är alltid att föredra om du vill visa källan så korrekt som möjligt (pixelmappat). När detta inte går så gör TV'n ett bra jobb på att välja bredbild eller 4:3 beroende på insignalen. /Roger
Postad 08 February 2008 - 11:29
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hmm, såhär efter några dar med tvn har jag "vant" mig lite och börjat upptäcka småsaker som jag inte riktigt kan få styr på. Tv är enligt mig väldigt kontraststark, nästan lite för mycket. Allt svart ser ut som en tjock massa, oavsett om jag har Black Stretch på eller inte, också nästan oberoende på kontrastvärdet. Roger, har du några tips, eller någon annan med 52:an för den delen. Det vita känns också väldigt starkt. Har försökt ställa ner allt vad brightness och backlightning heter men då blir det ju bara grått och trist. Har jag för känsliga ögon eller har jag helt enkelt inte insett vad LCD är? Förrutom dessa smågrejer är jag helt nöjd, men man sitter hela tiden med fjärren och justerar i menyerna
Postad 08 February 2008 - 12:21
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Hmm, såhär efter några dar med tvn har jag "vant" mig lite och börjat upptäcka småsaker som jag inte riktigt kan få styr på. Tv är enligt mig väldigt kontraststark, nästan lite för mycket. Allt svart ser ut som en tjock massa, oavsett om jag har Black Stretch på eller inte, också nästan oberoende på kontrastvärdet. Roger, har du några tips, eller någon annan med 52:an för den delen. Det vita känns också väldigt starkt. Har försökt ställa ner allt vad brightness och backlightning heter men då blir det ju bara grått och trist. Har jag för känsliga ögon eller har jag helt enkelt inte insett vad LCD är? Förrutom dessa smågrejer är jag helt nöjd, men man sitter hela tiden med fjärren och justerar i menyerna 
Hej Yorgon Jag har tyvärr inte hunnit bruka min 52:a speciellt mycket ännu, jag har problem med min HDMI distributör som inte vill komma överens med PS3:an längre av nån extremt konstig anledning!? Så jag har endast datorn inkopplad idag och har väldigt fullt upp med jobb och att få klart resten av huset och få ljud i alla högtalare som finns på plats etc. Dock så tycker jag om just det du verkar beskriva som ett problem, jag gillar "trycket" i kontrasten och färgerna, och just att den klarar att leverera det utan att det blir blödiga färger, black / white crush (vilket du verkar uppleva) eller så att bilden upplevs som för överdriven och overklig (vilket jag tycker att det ofta blir på Samsungs skärmar). Det kan också bero på källan hur färger och kontrast kommer fram, tex så har jag som jag nämde tidigare HELT olika färger och kontrast via två olika kablar ifrån samma exakt samma källa... Vad kör du för olika källor? Upplever du samma problem ifrån alla eller varierar det? /Roger
Postad 08 February 2008 - 15:25
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har bara testa med PS3 än så länge, HDMI kabeln är en HAMA, dvs ingen lyx, men v-f, det är ju digital signal liksom? Har du fortfarande samma settings som du postade tidigare, för den ger inte speciellt bra svärta hemma hos mig, eller så gör jag nåt fel.
Postad 08 February 2008 - 23:51
fredriksthlm
-
fredriksthlm
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag har haft min 47:a några veckor nu och är mycket nöjd. Osyncen med ljudet är löst, då problemet låg hos comhems hd-tvbox.
Jag har två frågor:
*När jag kopplar in min mac via vga är mitt bästa upplösnings alternativ 1280x768, vilket ger två svarta bordrar till höger och vänster. Övriga upplösningar är antingen ännu längre från 16:9 eller för högupplösta. Någon som vet hur man löser detta?
*Har någon kalibrerat sin tv i mac osx via vga? Det vore i så fall väldigt intressant att få ta del av era tv-inställningar samt mac osx egna kalibreringsinf.
Postad 09 February 2008 - 00:54
Muggesand
-
Muggesand
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Efter att haft tvn i nu två månader så hör två jobbiga problem börjat komma. Det första e att bilden fryser. Detta händer enbart på betalkanalerna, så ev kanske det är ca-modulen som strular. Bilden kan frysa upp emot 20 gånger på en timme. Det andra e att det ibland kommer ett svagt ljud som låter som en alarmklocka. Det kommer o går i ca 30 sekunders intervaller. Sänker jag ljudet el trycker på mute, så ligger ändå ljudet kvar. Har man över 30 på volymen så hör man det inte längre.. men så högt har man ju sällan vid normalt tv tittande. Detta problem uppstår på alla tv-kanaler.
Båda problemen började samtidigt, så ev hör dom ihop på något sätt. Det är bara på den inbyggda digitalboxen som det uppstår. Få väl bli o skaffa fram en ny ca-modul o testa med.. eller nån som har bättre förslag el tips på vad man kan testa?
Postad 09 February 2008 - 23:21
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Efter att haft tvn i nu två månader så hör två jobbiga problem börjat komma. Det första e att bilden fryser. Detta händer enbart på betalkanalerna, så ev kanske det är ca-modulen som strular. Bilden kan frysa upp emot 20 gånger på en timme. Det andra e att det ibland kommer ett svagt ljud som låter som en alarmklocka. Det kommer o går i ca 30 sekunders intervaller. Sänker jag ljudet el trycker på mute, så ligger ändå ljudet kvar. Har man över 30 på volymen så hör man det inte längre.. men så högt har man ju sällan vid normalt tv tittande. Detta problem uppstår på alla tv-kanaler.
Båda problemen började samtidigt, så ev hör dom ihop på något sätt. Det är bara på den inbyggda digitalboxen som det uppstår. Få väl bli o skaffa fram en ny ca-modul o testa med.. eller nån som har bättre förslag el tips på vad man kan testa?
Hej Min erfarenhet av Cam-moduler är att de fungerar olika bra. Man får pröva sig fram till en som fungerar. Jag kör inte med boxerabonemang så jag kan inte rekomendera någon speciell CAM just till Toshiban. Men tipset är att du köper CAM på en stormarknad där du kan lämna tillbaka om du inte är nöjd. Om du tar ur CAM:en försvinner det störande ljudet då? /ANSY
Redigerat av ANSY, 09 February 2008 - 23:24.
Postad 10 February 2008 - 20:29
Unregistered0efe83c1
-
Unregistered0efe83c1
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Sitter o glor på ishockey från Canal+ nu, isen är väääldigt ljus och svårt o se pucken och linjerna. Verkar inte få till det med att justera inställningarna, sändingen som det är fel på eller tvn som har problem med isen? har en samsungbox med scart som jag lånat från farsgubben.
Postad 10 February 2008 - 21:48
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Sitter o glor på ishockey från Canal+ nu, isen är väääldigt ljus och svårt o se pucken och linjerna. Verkar inte få till det med att justera inställningarna, sändingen som det är fel på eller tvn som har problem med isen? har en samsungbox med scart som jag lånat från farsgubben.
Monterade precis upp parabol och fick igång min Canal Digital HD box (med Hårddisk), sjukt bra bild! Sitter och kör på 52":an, det ser verkligt anourlunda ut att titta på TV såhär med sån fin källa och bra bildprocessing. Film och TV har alltid varit något som LIKNAT verkligheten, men nu känns det som gränsen suddats ut kraftigt, nu ser det ut som på riktigt inte bara liknar, man ser detaljer som man aldrig saknat förrns man nu ser dem. Såg lite snabbt på Hockey (är inte nått sportsfan direkt) men fastnade en stund för det var riktigt grym HD sändning och bra test på att se hur rörelser och detaljer hanteras i en sån kontraststark miljö (vita isen mot svart puck och färgade linjer etc), jag tyckte det såg kanon bra ut. Inte perfekt flyt men märkbart bättre än utan 100hz och interpolering (Film Stabilization). Jag kör HDMI via HD boxen, har inte testat något över scart (hoppas att aldrig någonsin behöva använda en sådan igen så länge jag lever  ). Även SD sändningar ser ut som något som man tidigare bara trodde kunde vara HD, mycket tack vare den mycket fina kontrasten och bildprocessingen. Tycker boxen fungerar mycket bra också, inspelning medans man tittar, pausa, spola tillbaka och välja program i TV tablå att spela in med några få knapptryckningar fungerar som man hoppats på. Discovery HD... grr, även efter man tittat i ett par timmar så är man fortfarande halvt förstummad över hur bra bilden är. /Roger
Postad 11 February 2008 - 11:37
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Tycker boxen fungerar mycket bra också, inspelning medans man tittar, pausa, spola tillbaka och välja program i TV tablå att spela in med några få knapptryckningar fungerar som man hoppats på.
Discovery HD... grr, även efter man tittat i ett par timmar så är man fortfarande halvt förstummad över hur bra bilden är.
/Roger
Hoppas CominteHem också släpper en HD-box värd namnet snart..... /ANSY
Postad 11 February 2008 - 20:25
MiGorLech
-
MiGorLech
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Har nu haft min 42" i några veckor och tycker väl som de flesta andra. Kör för tillfället enligt http://www.avforums....mp;postcount=23, men har kört mestadels enligt Tomas Ls inställningar. Möjligtvis så tycker jag att ibland ser det bättre ut med en ganska hög inställning på skärpan. Har varit inne och pillat i service menyn (kom ihåg orginal inställningarna! samtidigt meny på tvn + mute på remoten. gå med upp/ned. ändra med höger/vänster. stäng av tvn för att gå ur) men såg ingen större skillnad när jag pillade på de olika inställingarna och default. SD analog (comhem): ovanligt ok SD digital (BB IPTV): helt ok Kommentar: Ibland ser jag faktisk hellre på SD analog när komprimerings-fyrkanterna är för många på vissa sändingar. HD från PS3: Riktigt fint PC via Nvidia 6800 GO DVI->HDMI: Text blir konstig med som streck igenom på något sätt, även med skärpa nedsatt. Video blir mycket bra tycker jag men har då inte kört någon riktigt tung video. Svärt: ok, men inte grym tex Samsung F86 Edit: Såg just att texten om SD så lite neggo ut och det var inte meningen. Tycker att den är riktigt bra jmf med många andra man ser ute i stugorna och i affärerna. FRÅGA: de-interlacingen ska ju vara bra på denna enligt hdtvtest.co.uk men jag ser då och då typiska de-interlacing problem. Det syns oftast på en liten del av bilden tex en mun på en nyhetsuppläsare eller benen på en hund som springer på fält. Se http://en.wikipedia....i/Deinterlacing första bilden som exempel, fast i mitt fall är det bara en väldigt liten del av bilen. Är inte van med att se på LCD under så långa perioder (min första LCD-TV) så min fråga är om detta är något någon annan känner igen också? Skulle vara skönt om någon kunde stilla min oro
Redigerat av MiGorLech, 11 February 2008 - 20:32.
Postad 12 February 2008 - 12:00
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
jahopp, då har tvjäveln pajat, en 10cm två pixlar bred vertikal linje över mitten på skärmen har dött, helt utan anledning.  Helt plötsligt efter ett reklamavbrott tänke jag högt, vad i hela h-vete är det där, är det en bit tråd? Så nu blir man väl utan tv ett tag antar jag. Hoppas bara att Komplett inte ska hålla på och jiddra, kommer lacka ur totalt. Inget ont om TVn däremot, den är sweet.
Postad 12 February 2008 - 16:37
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
jahopp, då har tvjäveln pajat, en 10cm två pixlar bred vertikal linje över mitten på skärmen har dött, helt utan anledning. Helt plötsligt efter ett reklamavbrott tänke jag högt, vad i hela h-vete är det där, är det en bit tråd? Så nu blir man väl utan tv ett tag antar jag. Hoppas bara att Komplett inte ska hålla på och jiddra, kommer lacka ur totalt. Inget ont om TVn däremot, den är sweet. 
Shit vilken otur! Har köpt min 32" Tosh ifrån Komplett, återkom gärna med hur dom hanterar garantiärenden. Hoppas du får TV'n fixad snabbt och smärtfritt! /Roger
Postad 12 February 2008 - 17:24
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Will do. När man läser på omdömen från köpare verkar det ju som om dom sköter det mesta smärtfritt.
Postad 12 February 2008 - 18:45
Unregistered1e78d22b
-
Unregistered1e78d22b
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag funderar själv på att köpa 47:an och kollade med Toshiba Sverige idag, där Mattias West (08-7344673) på deras support uppger att dom har 100% pixelgaranti om du köpt den via svensk ÅF.
Postad 12 February 2008 - 21:24
zhogun
-
zhogun
-
Användare
-
-
177 inlägg
Monterade precis upp parabol och fick igång min Canal Digital HD box (med Hårddisk), sjukt bra bild! Sitter och kör på 52":an, det ser verkligt anourlunda ut att titta på TV såhär med sån fin källa och bra bildprocessing. Film och TV har alltid varit något som LIKNAT verkligheten, men nu känns det som gränsen suddats ut kraftigt, nu ser det ut som på riktigt inte bara liknar, man ser detaljer som man aldrig saknat förrns man nu ser dem.
Såg lite snabbt på Hockey (är inte nått sportsfan direkt) men fastnade en stund för det var riktigt grym HD sändning och bra test på att se hur rörelser och detaljer hanteras i en sån kontraststark miljö (vita isen mot svart puck och färgade linjer etc), jag tyckte det såg kanon bra ut. Inte perfekt flyt men märkbart bättre än utan 100hz och interpolering (Film Stabilization). Jag kör HDMI via HD boxen, har inte testat något över scart (hoppas att aldrig någonsin behöva använda en sådan igen så länge jag lever ).
Även SD sändningar ser ut som något som man tidigare bara trodde kunde vara HD, mycket tack vare den mycket fina kontrasten och bildprocessingen.
Tycker boxen fungerar mycket bra också, inspelning medans man tittar, pausa, spola tillbaka och välja program i TV tablå att spela in med några få knapptryckningar fungerar som man hoppats på.
Discovery HD... grr, även efter man tittat i ett par timmar så är man fortfarande halvt förstummad över hur bra bilden är.
/Roger
Håller med, Hockey på HD-boxen är ju sjukt bra.
Postad 14 February 2008 - 09:00
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
jahopp, då har tvjäveln pajat, en 10cm två pixlar bred vertikal linje över mitten på skärmen har dött, helt utan anledning. Helt plötsligt efter ett reklamavbrott tänke jag högt, vad i hela h-vete är det där, är det en bit tråd? Så nu blir man väl utan tv ett tag antar jag. Hoppas bara att Komplett inte ska hålla på och jiddra, kommer lacka ur totalt. Inget ont om TVn däremot, den är sweet. 
Tråkigt att höra! Enda fördelen är väl att det är ett tydligt fel och inte ett intermittent (kommer och går) fel som kan vara svårt att påvisa. Men ta gärna en bild av TV:n då den visar felet och skicka med en utskrift i kartongen med en förklaring, det finns ju en viss risk att det är ett glapp som kan försvinna efter en åktur på en bil (för att komma tillbaka senare). Jag har nämligen ett liknande fel på min laptop, en vertikal grön linje som försvinner om jag vrider lite på skärmen.
Redigerat av Tomas L, 14 February 2008 - 10:15.
Postad 14 February 2008 - 09:05
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
det finns ju en viss risk att det är ett glapp som´kan försvinna efter en åktur på en bil (för att komma tillbaka senare
Jag tror inte riktigt att det är nåt glapp, för igår när jag slog på tvn för att kolla hade "revan" blivit ännu större. Ska skicka tillbaka tvn, problemet är bara att hitta en kartong som är stor nog (orginalkartongen slängde jag så fort jag packat upp den och kollat att den funkar). Nån som har nåt tips, kan posten fixa sånt?
Postad 14 February 2008 - 10:35
Unregistered0ede07fa
-
Unregistered0ede07fa
-
Användare
-
-
138 inlägg
det finns ju en viss risk att det är ett glapp som´kan försvinna efter en åktur på en bil (för att komma tillbaka senare Jag tror inte riktigt att det är nåt glapp, för igår när jag slog på tvn för att kolla hade "revan" blivit ännu större. Ska skicka tillbaka tvn, problemet är bara att hitta en kartong som är stor nog (orginalkartongen slängde jag så fort jag packat upp den och kollat att den funkar). Nån som har nåt tips, kan posten fixa sånt?
Är det inte så att man måste ha originalkartongen kvar för att man ska kunna returnera en tv? Ivf så är det väl så om man vill göra ett "återköp". Möjligtvis kan du returnera tv'n i en annan kartong för att få igenom garantireperation. Jag har iaf hört att man skall spara originalkartongen om man köper en tv via en webbutik. Men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det, det är nog värt att kolla upp!
Postad 14 February 2008 - 11:08
Unregistered4fd183bf
-
Unregistered4fd183bf
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
För reparation kan du skicka i vadsom. Men orginalkartongen är en fördel för att skydda varan optimalt.
Är det öppet köp så ska ju allt givetvis vara i skicket du fick varan i.
Postad 14 February 2008 - 13:39
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Dom kan inte kräva originalkartong, vem orkar spara en sån i tre år  Stor som en bil ju.
Postad 15 February 2008 - 19:05
Muggesand
-
Muggesand
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej Min erfarenhet av Cam-moduler är att de fungerar olika bra. Man får pröva sig fram till en som fungerar. Jag kör inte med boxerabonemang så jag kan inte rekomendera någon speciell CAM just till Toshiban. Men tipset är att du köper CAM på en stormarknad där du kan lämna tillbaka om du inte är nöjd.
Om du tar ur CAM:en försvinner det störande ljudet då?
/ANSY
Nu har jag testat lite till, frys av bilden var ju ett boxerproblem, så det kan man inte lasta tvn för. Men ljudet!!! nu kommer det o går även om tvn är avstängd, enda sättet att få bort det på e att dra ut kontakten.. så nu blir det väl till att skicka in tvn på service.. så ###### surt.
Postad 15 February 2008 - 21:51
Unregistereda935097d
-
Unregistereda935097d
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag funderar själv på att köpa 47:an och kollade med Toshiba Sverige idag, där Mattias West (08-7344673) på deras support uppger att dom har 100% pixelgaranti om du köpt den via svensk ÅF.
Japp, de har sagt samma sak till mig. Problemet är bara att ingen av deras återförsäljare verkar ha den inne (såvitt jag vet). T.ex. Elgiganten har haft den i systemet i över en månad men det finns ingen indikation på att den är på väg enligt deras kundtjänst. Hi-Fi klubben är en annan återförsäljare men när jag ringt har de sagt att de inte skall ta in Z3030. Själv har jag beställt min från Inwarehouse och hoppas på det bästa när det gäller pixlarna.
Postad 16 February 2008 - 15:30
Unregisterede477d65e
-
Unregisterede477d65e
-
Användare
-
-
227 inlägg
Japp, de har sagt samma sak till mig. Problemet är bara att ingen av deras återförsäljare verkar ha den inne (såvitt jag vet). T.ex. Elgiganten har haft den i systemet i över en månad men det finns ingen indikation på att den är på väg enligt deras kundtjänst. Hi-Fi klubben är en annan återförsäljare men när jag ringt har de sagt att de inte skall ta in Z3030.
Själv har jag beställt min från Inwarehouse och hoppas på det bästa när det gäller pixlarna.
Jag var i kontakt med Inwarehouse igår och de hävdade att de Z3030 de hade i lager var ifrån Toshiba Sverige. Var kommande apparater kommer ifrån kunde de inte svara på (surprise :) Så du skall nog kunna få din 100% pixelgaranti. Det märkliga i sammanhanget är att Komplett hämtar sina Z3030 från en källa de citat: "inte får nämna"(?), men "källan" i sig köper inte från Toshiba Sverige. Jag trodde Komplett/Inwarehouse hade en tätare koppling än så, men jag kanske var ute och snurrade helt... Jag själv står och velar mellan Z3030, Sharp XL2 och Sony X3500... Sonyn undviker jag helst då det svider att betala så mycket för en tv med så mycket klagomål på, bra bild dock. Sharp har ju också vissa klagomål *understatement* (men är iaf billigare :) och Z3030 har förvånansvärt få kalgomål (och är ytterligare lite billigare). Var på MediaMarkt och jämförde ovanstående (XL1 dock, men förutsätter att XL2 inte ger sämre bild). Tyvärr stod XL1 och Z3030 rygg mot rygg, men jag tyckte att XL1 var *svordom* bättre på SD-tv. Rent generellt hade XL1:an bättre bild (personlig åsikt). *SVORDOM*, jag som i princip hade bestämt mig :( Nu börjar det om igen :) Aftonbladet eller Expressen? /8BEE
Postad 17 February 2008 - 12:34
elager
-
elager
-
Rookie
-
8 inlägg
Nu har jag äntligen fått hem min z3030 47a. Måste säga att det är mycket bra bild på sd-sändningar, använder cd-digital satellit standard box med scart (ska snart inhandla en hdbox) . Bara provat lite ps3 och det ser mycket bra ut också. En fråga. Jag försöker få ljud ut genom den optiska kabeln till bioljudet men det funkar inte. Är det så att den optiska ut bara funkar med den inbyggda mottagaren?
Ljudet är annars mycket bra i teven.
Postad 17 February 2008 - 13:29
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Aftonbladet eller Expressen?
/8BEE
Lätt, DN! /Bäckman
Postad 17 February 2008 - 15:00
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Nu har jag äntligen fått hem min z3030 47a. Måste säga att det är mycket bra bild på sd-sändningar, använder cd-digital satellit standard box med scart (ska snart inhandla en hdbox) . Bara provat lite ps3 och det ser mycket bra ut också. En fråga. Jag försöker få ljud ut genom den optiska kabeln till bioljudet men det funkar inte. Är det så att den optiska ut bara funkar med den inbyggda mottagaren? Ljudet är annars mycket bra i teven.
Japp tyvärr bara från den inbyggda...
Postad 17 February 2008 - 20:42
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Tur att Toshiba gör så bra TV-apparater, för de verkar ha förlorat HD-DVD/Blu-Ray slaget till slut: http://www.reuters.c...627196120080216Tur att man inte hann köpa... /Ansy
Redigerat av ANSY, 17 February 2008 - 20:46.
Postad 18 February 2008 - 00:08
Andreas Borg
-
Andreas Borg
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej!
Ska köpa TV och mitt val har fallit på Toshiba. Det som jag just nu funderar på är vilken storlek jag ska ha 42 eller 47.
Det jag undrar över är hur bildkvaliteten på SD-sändningar skiljer sig mellan 42 och 47 tim. Blir den en sämre bild med en större skärm eller spelar inte detta någon roll?
/ Andreas
Postad 18 February 2008 - 09:44
ANSY
-
ANSY
-
Användare
-
-
134 inlägg
Hej!
Ska köpa TV och mitt val har fallit på Toshiba. Det som jag just nu funderar på är vilken storlek jag ska ha 42 eller 47. Det jag undrar över är hur bildkvaliteten på SD-sändningar skiljer sig mellan 42 och 47 tim. Blir den en sämre bild med en större skärm eller spelar inte detta någon roll?
/ Andreas
Hej Andreas Jag hade precis samma grubblerier när jag valde TV. Jag valde 47". Innan vi fick den så varnade jag min fru och sa att bilden på vanlig TV-sändning kanske skulle bli betydligt sämre än vår gammla 29" CRT-TV. När vi hade fått TV:n tyckte min fru att jag nog hade en skruv lös eftersom TV-bilden var mycket bättre än vår gammla TV. Nu funderar vi på om vi inte borde ha tagit 52":an.... Välj 47":an du kommer inte att ångra dig. Du bör dock köra med digitalbox eller den inbyggda digitaltv mottagaren. Byt också DVD-spelare om den har några år på nacken. /ANSY PS. Vi sitter 3m från TV:n
Postad 18 February 2008 - 13:22
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har aldrig satt mig in i digitaltvsvängen. Vad krävs för att man ska kunna använda den inbyggda digitalboxen, måste man ha nåt specialabonemang? jag har tre hål i väggen.
Postad 18 February 2008 - 13:55
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Har aldrig satt mig in i digitaltvsvängen. Vad krävs för att man ska kunna använda den inbyggda digitalboxen, måste man ha nåt specialabonemang? jag har tre hål i väggen.
3 hål i väggen = Comhem antar jag? Då behöver du en extern antenn för att kunna ta in de digitala kanalerna för marknätet (SVT, TV4, TV6 plus några småkanaler). Vill du få in comhems analoga kanaler och de digitala marknätskanalerna i samma antenningång så får du skaffa en T-kontakt eller liknande.
Postad 18 February 2008 - 14:57
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Då behöver du en extern antenn för att kunna ta in de digitala kanalerna för marknätet
Hur menar du då? En parabol eller bara en annan sladd eller vadå?  Kanske börjar vara dags att sätta sig in i den här ångesten...
Postad 19 February 2008 - 11:27
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Då behöver du en extern antenn för att kunna ta in de digitala kanalerna för marknätet
Hur menar du då? En parabol eller bara en annan sladd eller vadå? Kanske börjar vara dags att sätta sig in i den här ångesten...
Är ingen expert på detta men som jag förstår det så behöver du bara en vanlig antenn ansluten till TV'ns antennuttag för att få in dem digitala kanalerna på den interna "boxen". Jag kopplade in en vanlig DVB-T bordsantenn för 99kr, funkade fin fint om den var riktad rätt och stog ganska fritt. Med denna setup så får du ju dock bara tillgång till "gratiskanalerna" (man ser alla andra också i listan), om du vill ha betalkanaler så måste du ha en box som kan avkoda dem andra kanalerna och sen mata in dem i TV'n som tex Boxer eller liknande. Själv kör jag Canal Digital's HD box via satellit och sen HDMI till skärmen med lysande resultat på både SD och HD sändningar! Känns som man nu äntligen har hela kedjan digital och resultat därefter!  /Roger
Postad 19 February 2008 - 12:57
Yorgon
-
Yorgon
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jaha, så jag måste alltså skaffa en "oldschool" antenn? Trodde allt var markbundet nuförtiden, vad dom hittar på
Postad 19 February 2008 - 14:00
M#_
-
M#_
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Med denna setup så får du ju dock bara tillgång till "gratiskanalerna" (man ser alla andra också i listan), om du vill ha betalkanaler så måste du ha en box som kan avkoda dem andra kanalerna och sen mata in dem i TV'n som tex Boxer eller liknande.
Du behöver ingen extern box för de kodade kanalerna. Det finns plats för en CA-modul på tvns baksida. En sådan modul tillsammans med ett programkort fixar de kodade kanalerna.
Postad 19 February 2008 - 19:02
Unregisterede477d65e
-
Unregisterede477d65e
-
Användare
-
-
227 inlägg
Japp, de har sagt samma sak till mig. Problemet är bara att ingen av deras återförsäljare verkar ha den inne (såvitt jag vet). T.ex. Elgiganten har haft den i systemet i över en månad men det finns ingen indikation på att den är på väg enligt deras kundtjänst. Hi-Fi klubben är en annan återförsäljare men när jag ringt har de sagt att de inte skall ta in Z3030.
Själv har jag beställt min från Inwarehouse och hoppas på det bästa när det gäller pixlarna.
Jag var i kontakt med Inwarehouse igår och de hävdade att de Z3030 de hade i lager var ifrån Toshiba Sverige. Var kommande apparater kommer ifrån kunde de inte svara på (surprise :) Så du skall nog kunna få din 100% pixelgaranti.
...
/8BEE
När jag konstaterade att "det var ju bra eftersom Toshiba Sverige har 100% pixelgaranti" så fick de kalla fötter eller något. Så nu kommer inga av z3030-apparaterna på inwarehouse från sverige, inte ens de de har på lager :) Min högst personliga tolkning är att de försökte svara "positivt" på kunders frågor... om kunden frågar om tvn är från sverige säger man "självklart!" Man gör detta i tron om att garantierna är samma och att svaret ökar chanserna att sälja, när garantierna visar sig vara olika drar man tillbaka uttalandet. En tyvärr väldigt vanlig taktik, men jag personligen stör mig på dessa "hästsäljar-knep"... /8BEE
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|