Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG:s PG6000 plasma

2138 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 april 2008 - 19:12

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Ingen har skrivit något om huruvida denna TV låter något.

Om man drar ner volymen till noll och ser till att det i övrigt är knäpptyst i rummet, låter då TVn när den visar ljusa bilder? Dvs "elektriskt surr/brum"?

Har TVn fläktar? Låter de något?

Det är ju omöjligt att avgöra detta i butik...

Postad 09 april 2008 - 19:43

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
När jag stod i butik och satte örat mot den så lät den ingenting, både panasonic och pioneer kunde jag höra surrande från.

Postad 09 april 2008 - 19:48

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
framirån låter den ingenting sätter man örat bakom vid kylgallerna så hör man lite surr dock är det ingen normal position för örat :D
Alltså där man sitter hör man inget!Någon annan som har en PG6000 med mer surr?

Postad 09 april 2008 - 20:31

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Min hörs också när jag lägger örat till.

Det går inte att dutta lite med en svart spritpenna för att gömma defekten?
(så slipper du reklamera och känna dig fånig)

Tanken har slagit mig. Men jag måste tillägga att kortet förstorar upp allt något enormt. Det är inte alls så pass synligt. Det jag retar mig på är att det förmodligen inte är en repa utan skit bakom glaset. Men det går inte att komma åt.

Kom att tänka på en annan grej. Ligger det reflexskydd över hela glaset eller bara över tv;n. Tänkte på vad man skall använda vid rengörning. Finns ju risk att tjejen glömmer och går lös med fönsterputs på "den där stora glasrutan,..."

Redigerat av Hinken74, 09 april 2008 - 20:33.

Postad 10 april 2008 - 06:12

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Tv hörs tydligt om det är knäpp tyst i rummet och du står 50 cm ifrån. Men det stör inte mig och jag är överlag ganska känslig användare. Men sedan har jag en server, min speldator igång och de låter mer i så fall och tittar man på TV med ytterst lite volym på så hör du inte TV surrandet vilket då är ointressant. :D

Postad 10 april 2008 - 07:25

Unregisteredfe92bc66
  • Unregisteredfe92bc66
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag kan väl säga att tv:n är så gott som knäpptyst. Visst den hörs om du har helt tyst i rummet och befinner dig 30 cm ifrån. Men komigen..alla tv låter mer eller mindre och denna är definitivt en av de som låter minst.

Postad 10 april 2008 - 07:57

Unregistered82de88f9
  • Unregistered82de88f9
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
förmodligen en dum fråga.
Om jag ansluter en PS3:a via hdmi till tv'n. Och en optiskt ljudkabel mellan tv'n och receivern. Får jag PS3:ans DD 5.1 till receivern då? dvs skickar den ljudet vidare från hdmi och ut via den optiska ljudutgången?

En fråga till. Är det någon som har dom exakta måtten på kartongen för 50-tummaren?

mvh niclas

edit: en fråga till.. :D

Redigerat av Unregistered82de88f9, 10 april 2008 - 09:23.

Postad 10 april 2008 - 09:28

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Om jag ansluter en PS3:a via hdmi till tv'n. Och en optiskt ljudkabel mellan tv'n och receivern. Får jag PS3:ans DD 5.1 till receivern då? dvs skickar den ljudet vidare från hdmi och ut via den optiska ljudutgången?

En fråga till. Är det någon som har dom exakta måtten på kartongen för 50-tummaren?

mvh niclas

edit: en fråga till.. :D

1. Det är väl en inställning i PS3:an? Man väljer hur ljudet ska skickas ut.

2. 1330x1012x460 (BxHxD) Specifikationer för 50 PG6000

Postad 10 april 2008 - 13:31

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Jag måste bara göra en kort instickare då och då:
https://www.minhembi...s...193948&st=0

Mvh Albin

Postad 10 april 2008 - 15:01

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Jag har min DVD kopplad till TV:n via HDMI, och sedan en optisk kabel från TV:n till receivern och det funkar fint. Så det ska nog inte vara några problem med PS3 heller.

Postad 10 april 2008 - 15:06

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

1. Det är väl en inställning i PS3:an? Man väljer hur ljudet ska skickas ut. (...)

Frågan hade med tv:ns ljudhantering att göra, inte ljudkällans. Närmare bestämt om tv:n skickar vidare ljudet som den får från hdmi-ingången till den optiska ljudutgången.
Jag har inte denna tv, har kollat i manualen men inte hittat något där det framgår hur tv:n gör angående detta.
Misstänker dock att den gör som många andra tv-apparater, att det enda digitala ljudet som kommer ut via den optiska utgången är det som har tv:ns egen tv-mottagare som källa.
Det går att ställa in hur den ska skicka ut digitalt ljud som har DVB-T-mottagaren som källa. Men jag såg inget om hur den gör när det är den analoga tv-mottagaren eller någon av ingångarna som är ljudkälla.

Det vore trevligt om någon som har PG6000 kan testa följande....
A) Vad för slags digitalt ljud får man ut om man tittar på en analog tv-kanal?
B) Vad för slags digitalt ljud får man ut om man har digitalt ljud och bild (HDMI) som källa?
C) Vad för slags digitalt ljud får man ut om man har analogt ljud från någon ingång som källa (scart, stereoplugg för datorljud eller phonokontakterna på sidopanelen)?
D) Vad för slags digitalt ljud får man ut om man försöker skicka något av den nya högupplösta DD/DTS-formaten från en Blu-Ray-spelare? Misstänker att källan detekterar att mottagaren saknar stöd, så det går nog inte att skicka de signalerna. Fast å andra sidan har jag ingen personlig erfarenhet av de här nymodigheterna...

Edit: Lade till fråga D).

Redigerat av Dennis_hembio, 10 april 2008 - 15:17.

Postad 10 april 2008 - 15:16

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Jag har min DVD kopplad till TV:n via HDMI, och sedan en optisk kabel från TV:n till receivern och det funkar fint. Så det ska nog inte vara några problem med PS3 heller.

Ah! Svaret på fråga B) kom medan jag skrev. Snacka om snabb respons!
Eftersom MartinP666 skriver att det funkar fint antar jag att tv:n helt enkelt skickar vidare den digitala ljudsignalen den får från DVD-spelaren (PCM, bitstream DD eller DTS).

Hmmm... kom på en ny fråga...
D) Vad för slags digitalt ljud får man ut om man försöker skicka något av den nya högupplösta DD/DTS-formaten från en Blu-Ray-spelare? Misstänker att källan detekterar att mottagaren saknar stöd, så det går nog inte att skicka de signalerna. Fast å andra sidan har jag ingen personlig erfarenhet av de här nymodigheterna...

Redigerat av Dennis_hembio, 10 april 2008 - 15:24.

Postad 10 april 2008 - 16:30

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
Jag ber om ursäkt för mitt dåliga svar nicce (och Dennis_hembio), jag uppfattade inte att du skrev från tv:n till recivern.

Postad 10 april 2008 - 20:19

Unregistered82de88f9
  • Unregistered82de88f9
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Jag ber om ursäkt för mitt dåliga svar nicce (och Dennis_hembio), jag uppfattade inte att du skrev från tv:n till recivern.

ska fundera på det.... :D

Förmodar att den inte skickar ljudet vidare om tv'n är avslagen. Skulle vara praktiskt för den som använder sin dvd. Behöver isåfall inte dra ljudkabel till receivern.

Postad 11 april 2008 - 07:45

thc
  • thc
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej alla tilltänkta LG ägare!
Vill bara dra en liten samanfattning över vad jag tycker om min 50PG6000.
Till att börja med beställde jag denna från Netsuperstore. Fick väl vänta lite mer än en månad på den. Men då fick jag den till det underbara priset 14895:- tycker jag var värt lite extra strul. När TV:n ändå dök upp till slut.

Första intrycket var WOOWWW vad stor den är! Tog en eller två timmar att vänja sig efter att ha kört på en tilfällig 21" CRT. Kopplade in allt och satte mig och tryckte på knapen. Tog lite lång tid att söka igenom alla kanaler. Men för varje kanal som las till ju mer förvånad blev jag över hur bra bilden var. Har efter var jag läst av andras intryck fått uppfattningen att jag inte skulle förvänta mig för mycket av bilde med analog-tv. Men bilden är helt underbar tycker jag, med tanke på vad jag har för källa. Till och med våran dåliga Lokalkanal TV-Sälen (om någon har varit i Sälen-Fjällen och sett kvalliten på den) ser ok ut, med tanke på hur den ser ut på en lite 21" CRT.

Sedan kom jag på att jag inte tragit av plasten som sitter som skydd. Ivrig som man är är det lätt att glöma vesäntliga saker. Drog bort den och POW vilka färger det blev. Blev lika förvånad igen. Jag har tidigare ägt en Philips PW32 i senaste serien med V real 2 och 100hz, så detta är min första pattis. Å den överträffar alla mina förväntningar.
Nu har ju inte jag som vissa andra, suttit 2 cm från skärmen och tok granskat pixlar. Det har inte jag köpt den för och har inte heller förväntat mig att bilden ska vara felfri på det avståndet. Inte på en tv under 30k i alla fall. Men sitter du som jag och tittat på ca 3-3,5m så finns det inget att anmärka på tycker jag och då har jag inte hunnit kolla tv-n med någon bätter källa. Väntar på min beställda HTPC, så jag kan koppla in något annat än min 5 år gamla Andersson R1 dvd. Bilden från denna blir bara knappt märkbart bätter, som den är ansluten nu med billig scart på 3m.

Angående det har Ghosting tjatet Som albin"nojjan" dragit igån kan jag bara svara.
Visst ser jag lätta spår av de svarta partierna runt film och även meny när man byte till svart källa. Dock kan man ju fråga sig om man håller på med detta när man sitter och kollar på sin favo film? Har då inte sett att det påvärkar mitt filtittande i alla fal då jag håller mit till samma källa med rörlig bild och undvikar att avvika från den förrän den är slut. Så i mitt tycke ska man nog ta dessa ghosting jagare med en nypa salt. Om inte kanske titta efter en pixlig ljusstark LCD från samsung.

Hoppas att detta har givit någon en anledning till att köpa denna tv, då jag tycker att den värkar vara ett mycket vettigt alternativ. Man ska ju ha i åtanke att man köper en tv i 15-20k klassen och inte 25-30k klassen.
Har man nojjor över att det ska pixla sig lite här och där och vara lite lätt ghosting, då kanske det är dax att avvakta några år i stället med tanka på att jag inte tror att det tillvärkats någon TV än med den perfekta bilden.

Men min slutgiltliga uppfattning efter 3 dagars ägande är inget annat än possitiv!!

/Anders

Postad 11 april 2008 - 11:34

xdusty
  • xdusty
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0
Schysst review! Jag väntar fortfarande på min 50 lg :/

Fick samtal om att tv:n va på väg och när lastbilen kom... Så stod en kass lcd 40 tums Samsung istället för min pg50... Grrr ngt misstag i leveransen så nu måste den skickas tillbaka... Beställde den 27 mars så lär väl vänta en månad på min då som du fick...

Postad 11 april 2008 - 15:00

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Schysst review! Jag väntar fortfarande på min 50 lg :/

Fick samtal om att tv:n va på väg och när lastbilen kom... Så stod en kass lcd 40 tums Samsung istället för min pg50... Grrr ngt misstag i leveransen så nu måste den skickas tillbaka... Beställde den 27 mars så lär väl vänta en månad på min då som du fick...

Beställde du, liksom thc, från Netsuperstore?

Postad 11 april 2008 - 15:26

Jonas H
  • Jonas H
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Man är något kluven. Jag har funderat länge och mycket på LGPG6000 och köpte den men (som tur va?) så blev det fel och jag retunera den. Tänkte köpa en likadan igen men har väntat lite och fått upp ögonen för Pioneer 4280XA istället. Dock så tycker jag Pioneer är alldeles för dyr och nu när alla har så mycket problem med ghosting osv. med PG6000 så står jag på ruta ett igen....

Vilka TV-apparater skall man välja mellan nu?

Redigerat av Jonas H, 11 april 2008 - 15:27.

Postad 11 april 2008 - 19:29

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Man är något kluven. Jag har funderat länge och mycket på LGPG6000 och köpte den men (som tur va?) så blev det fel och jag retunera den. Tänkte köpa en likadan igen men har väntat lite och fått upp ögonen för Pioneer 4280XA istället. Dock så tycker jag Pioneer är alldeles för dyr och nu när alla har så mycket problem med ghosting osv. med PG6000 så står jag på ruta ett igen....

jaoo, å problemen med ghosting e ju sååå stora! :)

Postad 11 april 2008 - 21:29

Unregistereda112c6ba
  • Unregistereda112c6ba
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Föreslår att du ger teven en ordentlig chans innan du dissar den. Duger den sen inte ändå, så är det ju bara att byta den då!

Postad 12 april 2008 - 01:41

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Kul med detaljerade reviews. Tackar.

Ni som har 50":aren:
Hur är det med läppsynken? Om man tar ut ljudet från en digitalbox till en receiver och bilden till 50PG6000, tar det då några millisekunder innan bilden visas så att ljudet hörs strax före?
Enklaste sättet att upptäcka om TVn har problem med läppsynk brukar vara att titta på svenska nyhetssändningar. Som människa vet hur läpparna ska röra sig samtidigt som man hör orden.

Någon som märkt av några läppsynkproblem med 50PG6000?

(obs, man ska inte använda TVns inbyggda högtalare för detta test, det måste vara externa högtalare. Ljud- och bildkällan måste också vara extern)

Postad 12 april 2008 - 02:14

Unregistered1369
  • Unregistered1369
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Tips till alla som blir oroliga över vad hemmabio forumets "så kallade experter" skriver , så ska jag säga en sak . Alla riktigt avancerade kunniga personer som ska leta tv har redan gjort sitt val och sagt ifrån . Alla ni som ska inhandla första platt tvn eller uppgradering från gammal plasma / lcd . Kika på LGN, de här så kallade experterna letar efter FEL FEL FEL , medans man får anstränga sig och studera och störa sig , tvångstankar att kolla på lite ghost i högerkant 2 cm , knappt synts . Så vad ni kommer se som köper denna är troligtvist GRYMT GRYMT GRYMT KÖP . Men jag kan inte säga nåt , äger den inte . Till ni som e oroliga, satsa inte på panasonics fula tv apparater med blinkande dålig svärta . Köp denna eller vänta till maj månad detta året och sommaren . Då kommer samsung med nya plasmor (3d är en , vet inte om man får ont i huvet av den? xD) men de kommer grymma plasmor då med . utan chans me ghost, och troligtvist lika snygga som denna . Oroa er inte :) Hoppas jag vart till hjälp . /mvh Marco

Postad 12 april 2008 - 08:35

Unregistered7c4f906d
  • Unregistered7c4f906d
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Tips till alla som blir oroliga över vad hemmabio forumets "så kallade experter" skriver , så ska jag säga en sak . Alla riktigt avancerade kunniga personer som ska leta tv har redan gjort sitt val och sagt ifrån . Alla ni som ska inhandla första platt tvn eller uppgradering från gammal plasma / lcd . Kika på LGN, de här så kallade experterna letar efter FEL FEL FEL , medans man får anstränga sig och studera och störa sig , tvångstankar att kolla på lite ghost i högerkant 2 cm , knappt synts . Så vad ni kommer se som köper denna är troligtvist GRYMT GRYMT GRYMT KÖP . Men jag kan inte säga nåt , äger den inte . Till ni som e oroliga, satsa inte på panasonics fula tv apparater med blinkande dålig svärta . Köp denna eller vänta till maj månad detta året och sommaren . Då kommer samsung med nya plasmor (3d är en , vet inte om man får ont i huvet av den? xD) men de kommer grymma plasmor då med . utan chans me ghost, och troligtvist lika snygga som denna . Oroa er inte Hoppas jag vart till hjälp . /mvh Marco

Måste faktiskt hålla med dig Marco. De som bara letar fel kommer garanterat hitta det på värsta Pio'n också och då kan man ju aldrig köpa TV.... :)

Själv fick jag hem min 50PG6000 i veckan men jag kan inte ge ett riktigt omdöme än eftersom jag bara kört den ett par timmar. Dock är jag smått impad med den out-of-the-box. Jag har kollat lite på BluRay och det ser ruggigt bra ut. Blev även förvånad hur bra den visar analog signal. Får CanalDigital installerad idag så då blir det äntligen digitalTV och HD sändningar :blush:

Dock så representerar jag inte "expertlägret" utan är rätt ny när det gäller bild så jag är väl inte vansinnigt kräsen.......än ;). Jag vågar dock nästan garantera att de flesta kommer att bli riktigt nöjda med denna TV som inte är "bild-experter". Dessutom så är den by far snyggaste TV'n på marknaden just nu också :D .....eller som min fru sa (hon har gnällt ända sen jag visade vad jag skulle köpa om att det är för stor TV och för stora högtalare): "Oj vad snygg den är, hela installationen ser ju riktig glassig ut".........och då har jag bara ställt upp allt temporärt :unsure:

Postad 12 april 2008 - 10:55

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Jag stör mig inte på ghosing, däremot stör jag mig på¨den halo effekt som infann sig igår när jag kikade på Hockeyn. Runt spelarna låg det ett ljust sken. Kan det haft med sändningen att göra?`

Telia digital tv.

Postad 12 april 2008 - 12:32

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Jag stör mig inte på ghosing, däremot stör jag mig på¨den halo effekt som infann sig igår när jag kikade på Hockeyn. Runt spelarna låg det ett ljust sken. Kan det haft med sändningen att göra?`

Telia digital tv.

Nej. Det har inte med sändningen å göra..

Däremot undrar jag hur alla totalt kunnat ignonera krypet som infinner sig i PG6000? Det ser ju mer eller mindre ut som myrornaskrig fast i färg när man tittar på TVn.

Postad 12 april 2008 - 13:36

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Däremot undrar jag hur alla totalt kunnat ignonera krypet som infinner sig i PG6000? Det ser ju mer eller mindre ut som myrornaskrig fast i färg när man tittar på TVn.

Krypet infinner sig inte hos mig utan det beror nog framförallt på källan eller dvd spelaren hos dig, klockren bild utan störningar hos mig iaf :) även på de lite sämre sändningarna som 3 an och 6 an är det hyffsat flimmer fritt.

Postad 12 april 2008 - 15:22

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0

Du menar att det är tv:n som skapade en halo-effekt? Eller har det med någon inställning att göra?

Mvh

Postad 12 april 2008 - 21:18

gusan65
  • gusan65
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Kan någon klargöra upplösningen med denna pliss.
Många som kallar den fullhd med 1920x1080 men enligt spessen så är det en Resolution 1365 x 768p
http://nordic.lge.co...50pg6000.jhtml#

Alla tv apparater just nu verkar vara en kompromiss -bortsett från pio- så klart jag ska undersöka denna lite närmare.
12.490 på onoff liksom..ute å cyklade igår natt..trött och snurrig 42 tummarn 12 490.
Priskillnaden mot Panasonics ska ju vara rejäl om man ska gå på LG, vare sig det är gammalt skit som hänger kvar eller ej.

Redigerat av gusan65, 13 april 2008 - 09:16.

Postad 12 april 2008 - 23:07

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Telia digital tv.

Jag har det när jag tittar på fotboll på Canal+ Sport i SD men inte när jag ser samma match på HD-kanalen.

Postad 13 april 2008 - 11:17

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Det talar ju isåfall för att det är sändningen som påverkar.

Postad 13 april 2008 - 15:17

thc
  • thc
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Komentar angående "halo effekt"
Vid analog-tv tittande har även jag uppmärksammat att det pixlar sig lite runt objekt. Om det är det som ni menar. Detta skulle jag tro beror på dålig källa. Upplever detta tex när det blir reklam och sämre matrial sänds ut. Bilden kan ju inte bli bättre än källan är. Syns speciellt om du tittar på en kanal med bra signal och kvalite, i mitt fall ligger 6:an och 3:an som visar på bätter signalkvalite (konstigt nog, med tanke på att det var de kanaler jag uppfattade som sämst med min tidigare tv), när det blir reklam så blir bilden mycket sämre än filmen/programmet var tidigare.

Jag menar, bara för att det är en kanal som sänder HD. Så kan man ju ifrågasätta matterialet de sänder ut. Skulle de visa en hockematch från 91 som är filmat med den dagens kaneror så blir det väl ingen HD-upplevelse bara för det, eller?

Angående allt tjat om den där ghostingen. Borde väl omröstningen gå ut på att fråga hur många det är som har problem av det i stället.
Jag kan se tydliga märken efter menyer, rämsan uppen nere, logga, text-tv vid bytande till svart källa. Frågan är vad det stör ditt tittande på TV:n. Vet inte om det är någon som sätt TV4 loggan eller text-tv bilden under tittande på film eller tv. Det försvinner ju dirket då det blir någon form av rörlig bild eller att man kör whitewash.
Har man nu sådana problem med detta borde man väl som jag i mitt fall hade fått lägga till 8-9k för att få en Pio g8, i stället för att gnälla på LG. Som uppenbarligen lyckat göra en MYCKET bra tv till ett mycket bra pris.

Jag är som sagt ingen expert i ämnet och kan hålla med marco till största del.

Hoppas att detta kan hälpa någon med ett beslut. Att ha i åtanke är dock att jag det finns ju alltid måndags ex (typ 4-7% lär det väl vara eller vad var det Jocke skev tidigar)

Postad 13 april 2008 - 16:04

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Med halo effekt menar jag att det blir som en gloria runt kroppen på spelarna. Det är blir allså som ett ljust sken.
Kan någon mer undersöka detta i kvällens match i hockey alt fotboll?

Annars störs jag inte på ghosting eller liknande. Däremot är det en dammsamlare utan dess like och allt skall fastna i skarven mellan glaset och tv:ns kant.

Postad 13 april 2008 - 19:10

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Hockeyn är ju iofs imorgon....

Postad 13 april 2008 - 19:50

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Har inte sett någon "Halo" effekt när jag kollat på sport. Ser hur bra ut som hellst.
Källan är CD HD PVR box ansluten via HDMI.
Fungerar klockrent.

Postad 13 april 2008 - 20:54

gusan65
  • gusan65
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
http://www.trustedre...00-50in-Plasma-

Ur denna review
"Having just praised the 50PG6000's black levels, though, I'm duty bound to say that both Panasonic and Pioneer are currently delivering slightly deeper blacks from their plasma screens. Though of course, you'll have to pay considerably more for a Panasonic or Pioneer 50in plasma than you're being asked for by the 50PG6000. Another issue with dark scenes is that they can suffer with image retention, where bright parts of a picture can leave a trace of themselves behind for a few seconds. We'd anticipate this issue diminishing over time, though."

Postad 13 april 2008 - 21:11

robotize
  • robotize
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Hallå! Skall man titta på SD-TV skall detta ske med inbyggda boxen för bästa tv-bild! Ingen som fattat det än?
Resterande tittande skall ske via HDMI och digitalt inspelat och uppspelat material! Alltså inget analogt skit!?
Glöm bort Ghosting eftersom den inte stannar kvar vid byte av bildkälla eller kanal! OK??

Faan va tröga alla är när det gäller denna tv!
TV:n äger ju för faan och tekniknördarna retar ihjäl sig för att deras dyra apparater får spö fattar Ni väl!!

H TRÖTT!!

Postad 13 april 2008 - 21:26

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Var på G att köpa denna men blev helt livrädd av det som skrevs om "gloriaeffekten" vid SD-sporttittande.

Det är alltså ingent problem med tvn bara man använder inbyggda boxen alt. en extern box med HDMI?

Skulle inte vilja sitta och kolla fotbollsEM/OS i sommar med en ljus aura kring utövarna.

Edit: "SD-"

Redigerat av Unregistered951ada42, 13 april 2008 - 21:27.

Postad 13 april 2008 - 21:25

Pudd_ols
  • Pudd_ols
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Är det någon som har lust att skriva ner sina inställningar när tv:n är inkörd. för det är väl inte bara kontrasten som är skillnaden?! /Tack!

Postad 13 april 2008 - 21:29

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Som jag skrev ovan så har då jag inte upplevt någon "gloriaeffekt" när jag tittat på fotboll.
Kollade nyss på Inter-Fiorentina. Fungerar hur fint som hellst.

Redigerat av TomasL, 13 april 2008 - 21:30.

Postad 13 april 2008 - 21:49

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Som jag skrev ovan så har då jag inte upplevt någon "gloriaeffekt" när jag tittat på fotboll.
Kollade nyss på Inter-Fiorentina. Fungerar hur fint som hellst.

Men tittade du inte på HD material? Eller gällde det SD tv via en box med HDMI?

Postad 13 april 2008 - 22:42

dexta
  • dexta
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag kollar analogt via ComHem, vilket tydligen är helt fel enligt vissa...
MEN, jag har inte sett någon halo-effekt. Såg Tjånga - Iff-iff idag och en massa annat innan. Det enda jag sett är att det blir jävligt pixligt runt spelarna och bollen OM man använder SPORT-läget, så det håller jag mig borta ifrån...

Sitter å funderar på en CH-box, men det blir nog inge HD, lite får dyrt än... ;)

Postad 14 april 2008 - 06:44

Unregisteredfe92bc66
  • Unregisteredfe92bc66
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Kör boxer via den inbyggda mottagaren och det existerar ingen gloria-effekt eller pixlighet runt spelarna när man kollar hockey eller fotboll. Hur bra bild som helst.

Redigerat av Unregisteredfe92bc66, 14 april 2008 - 06:45.

Postad 14 april 2008 - 06:52

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Får väl köra en omröstning på detta också. För detta är inte särskilt kul. Stör mig betydligt mer än ghosting.
Kan alla vara vänliga och kika runt spelarna på hockeyn ikväll ( gäller SD) och se om det är som ett ljust sken runt dem?

Postad 14 april 2008 - 07:40

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Får väl köra en omröstning på detta också. För detta är inte särskilt kul. Stör mig betydligt mer än ghosting.
Kan alla vara vänliga och kika runt spelarna på hockeyn ikväll ( gäller SD) och se om det är som ett ljust sken runt dem?

Problemet är att det tyvärr inte kommer fungera för att alla vet inte vad dom skall titta på och röstar då 'Nej'. Det är vanligare än vad man tror att man inte vet vad man skall titta på och samma gälller vid vanlig datoranvändning med LCD.

Vänta hellre på fler recensioner av TV'n där mer insatta får komma med sina erfarenheter.

Mvh

Redigerat av Unregistered98025e06, 14 april 2008 - 07:40.

Postad 14 april 2008 - 08:01

Unregistered7c4f906d
  • Unregistered7c4f906d
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Skulle inte vilja sitta och kolla fotbollsEM/OS i sommar med en ljus aura kring utövarna.

Fick CanalDigital installerat i lördags och kollade naturligtvis lite fotboll. Dock bara på CanalPlus Sport HD och det såg inte helt oväntat klockrent ut. Om du tänker kolla på EM via CD i HD behöver du i alla fall inte oroa dig för dålig bild ;)

Jag ska se derbyt ikväll och då kan jag kolla både på SD och HD och jämföra. Återkommer om "gloria-effekten"

Postad 14 april 2008 - 08:10

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Schysst.

Postad 14 april 2008 - 08:33

Unregistereda112c6ba
  • Unregistereda112c6ba
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Kör du i sportläget? Jag kör i bioläget konstant just nu, med nerdragna inställningar. Inga Halos i sikte alls, varken i HD-sändning eller SD-sändning.

Postad 14 april 2008 - 08:40

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Kör i expert läget med runt 50 på både kontrast och ljus. Allså låga värden som inte borde orsaka aura runt spelare.

Postad 14 april 2008 - 08:46

Unregisteredfe92bc66
  • Unregisteredfe92bc66
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Problemet är att det tyvärr inte kommer fungera för att alla vet inte vad dom skall titta på och röstar då 'Nej'. Det är vanligare än vad man tror att man inte vet vad man skall titta på och samma gälller vid vanlig datoranvändning med LCD.

Vänta hellre på fler recensioner av TV'n där mer insatta får komma med sina erfarenheter.

Mvh

Det innebär ju i så fall att man inte kan lita på vad någon annan än så kallade experter tycker. Så om jag säger nej jag har inga gloria-effekter när jag kollar på sport via vanlig SD hemma, så vet jag inte vad jag ska kolla på då...eller...?? Man får väl försöka att gå efter vad den stora massan tycker, annars så blir ju ett forum som detta ganska meningslöst.

Postad 14 april 2008 - 09:56

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Men tittade du inte på HD material? Eller gällde det SD tv via en box med HDMI?

Det är även mottagare för marksänd digitaltv i den boxen. Men jag kollade iochförsig via sattalit.
Boxen skalar ju upp allt SD material till 720p eller1080i beroende på vad man stallt in.
Det blir ju dock ingen "äkta" HD när man tittar på SD material.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.