Onkyo TX-SR607
2235 svar till detta ämne
Postad 29 November 2009 - 09:47
DavidB
-
DavidB
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Då har man hunnit leka runt lite. Beställde före 13.00 i onsdags och kånkade hem pjäsen redan i torsdags. Stickontakten är av den typ vi använder här trots att det var från Dustin (några som fått engelsk tidigare i tråden). Måste säga att den var både snyggare och mindre plastig än jag trott (silvervarianten) (Bytte upp mig från en Marantz SR-4500) Har också fått ganska låga värden på högtalarnivåerna efter rumskalibreringen, men tycker trots det inte att jag måste höja jättemycket för att få lagom lyssningsnivå. Jag kör 7.1 setup (SBL, SBR) med små matchade Argonhögtalare. Har hunnit se en Blurayfilm och i övrigt lyssnat på analog radio, radio via kabel, mp3 och Flac via Tvix samt TV-ljud via kabel. PLIIx movie eller stereo för TV och stereo eller PLIIx music för musik tycker jag låter bäst. Har kört med music optimizer för radio via com hem, förbättrar det lite platta komprimerade ljudet något. All ch stereo-läget har funkat bra om man vill ha på musik i bakgrunden (klassisk) Låter lika överallt i rummet. Som vanligt lite strul med HDCP och HDMI. Jag fick igång pass trough så att HD-boxen går fram till LCD'n genom 607an oavsett om den är på eller ej och även så att 607an känner av om ljudet är mute'at eller ej på LCDn, MEN jag tycker att det funkar skakigt. Har t ex krävts att jag startat upp 607an för att få bild innan jag stänger ner den. Jag vill ju att man ska kunna starta LCDn och HDboxen utan att behöva bry sig om 607an och alltid få bild... Har lyckats hitta passande koder för LCD och HDbox bland dem Onkyon stödjer. Är det någon som lyckats hitta en fungerande kod för Tvix 5100sh (eller Tvix öht)? On screen på LCD och opåverkad bild från HDMI-källorna fungerar för mig genom 607an. På det hela taget är jag mycket nöjd i förhållande till priset, mest imponerad av filmljudet hittills. Har fortfarande en del kvar att exprimentera med och tweaka.
Postad 29 November 2009 - 11:42
Mike_the_pipe
-
Mike_the_pipe
-
Användare
-
-
125 inlägg
Hämtade en på MM i fredags, SHIT va inställnings grejjer, väntar på frontarna med sen ska det pillas =)
Postad 29 November 2009 - 20:04
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
Hej på er!
Jag har precis börjat lugna ner mig efter en underbar upplevelse med min nya reciver
Jag är lite slö och orkar inte riktigt läsa igenom alla 44sidor;) Min fråga är går det att styra canal digitals HD-box utan HDD? men onkyo´s fjärr?????
///Peter
Postad 30 November 2009 - 15:08
Flash78
-
Flash78
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Kanske en dum fråga men frågar man inget får man inget veta.
Det är så här att jag tänkte använda recivern som radio och då såg jag att det följde med en antenn men den vill jag inte använda. jag tänkte köra 1 tvkabel från recivern och in i comhemjacket för att ta imot radiostationerna. Någon som vet om de finns ett uttag för antennkabel på recivern?
Postad 30 November 2009 - 15:19
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlägg
Kanske en dum fråga men frågar man inget får man inget veta.
Det är så här att jag tänkte använda recivern som radio och då såg jag att det följde med en antenn men den vill jag inte använda. jag tänkte köra 1 tvkabel från recivern och in i comhemjacket för att ta imot radiostationerna. Någon som vet om de finns ett uttag för antennkabel på recivern?
Det finns vanlig antenningång för att koppla på det sättet du önskar.
Postad 30 November 2009 - 15:32
Flash78
-
Flash78
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Tack, då blir det till o jaga en antennkabel
Postad 30 November 2009 - 23:07
coolajohan
-
coolajohan
-
Rookie
-
6 inlägg
Hämtade en på MM i fredags, SHIT va inställnings grejjer, väntar på frontarna med sen ska det pillas =)
Hej Mike Fick du prismatchat din Onlyo 607 på MM till under 4000:-? //Johan
Postad 01 December 2009 - 03:38
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hej på er!
Jag har precis börjat lugna ner mig efter en underbar upplevelse med min nya reciver Jag är lite slö och orkar inte riktigt läsa igenom alla 44sidor;) Min fråga är går det att styra canal digitals HD-box utan HDD? men onkyo´s fjärr?????
///Peter
det är en fråga ingen kan svara på därför finns det menyer i reciverns setup gå in under setupen välj 8. remote controller setup gå igenom menyerna så ser du om det funkar
Postad 01 December 2009 - 07:43
Mike_the_pipe
-
Mike_the_pipe
-
Användare
-
-
125 inlägg
Hej Mike Fick du prismatchat din Onlyo 607 på MM till under 4000:-?
//Johan
God morgon Johan, ja tillslut, deras prisgaranti gäller endast fysiska butiker i samma område så dustin funkade inte, men sen dagen efter sänkte även el-giganten och då var det klippt för dem =) Dem viste de inte själva än så dem ändrade priset när jag var där =) Så ja det fick jag...
Postad 01 December 2009 - 07:46
Mike_the_pipe
-
Mike_the_pipe
-
Användare
-
-
125 inlägg
Som vanligt lite strul med HDCP och HDMI. Jag fick igång pass trough så att HD-boxen går fram till LCD'n genom 607an oavsett om den är på eller ej och även så att 607an känner av om ljudet är mute'at eller ej på LCDn, MEN jag tycker att det funkar skakigt. Har t ex krävts att jag startat upp 607an för att få bild innan jag stänger ner den. Jag vill ju att man ska kunna starta LCDn och HDboxen utan att behöva bry sig om 607an och alltid få bild...
Någon som kan ge tips om pass trough, får det icke att fungera Hittar det inte ens i manualen btw kör canal digital hd-box genom hdmi kabel
Postad 01 December 2009 - 10:29
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
det är en fråga ingen kan svara på därför finns det menyer i reciverns setup gå in under setupen välj 8. remote controller setup gå igenom menyerna så ser du om det funkar
Jag hitta den igår men jag fick det inte å funka, tyvärr .... //Peter
Postad 01 December 2009 - 10:35
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Kanske varit uppe tidigsre men frågar ändå:
Kan man köra hdmi in från tex. xbox 360 och ta ut bilden via component från förstärkaren till projektorn?
Postad 01 December 2009 - 10:41
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlägg
Kanske varit uppe tidigsre men frågar ändå:
Kan man köra hdmi in från tex. xbox 360 och ta ut bilden via component från förstärkaren till projektorn?
Nej, men tvärtom går bra.
Postad 01 December 2009 - 11:03
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Ok, ja tvärtom vet jag. Men finns det någon vettig förklaring till varför man inte kan köra hdmi-component?
Postad 01 December 2009 - 11:04
gaffakungen
-
gaffakungen
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Ja det har varit uppe och nej, det går inte.
Postad 01 December 2009 - 11:09
biex
-
biex
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Ok, ja tvärtom vet jag. Men finns det någon vettig förklaring till varför man inte kan köra hdmi-component?
Läser du specen för just HDMI & HDCP så kommer du snart förstå varför, om de inte klarnar så kan du läsa eller söka i denna tråden. /BiEX
Postad 01 December 2009 - 11:15
kobran
-
kobran
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag hitta den igår men jag fick det inte å funka, tyvärr ....
//Peter
Om det är Humax 5000C-boxen du har så kan jag meddela att det fungerar alldeles utmärkt att styra den med Onkyons fjärrkontroll! Kommer dock inte ihåg vilken kod jag använde... / Kalle
Postad 01 December 2009 - 11:58
Spifflelight
-
Spifflelight
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan!
Fick denna Receiveren och Sony SS-FCR6000 5.0 på plats i går, låg på knäna hela kvällen och pillade, fäste kabelgömmor etc.
Var ett rejält lyft från ett tidigare Philips 1500kr's DVD/Hembiosystem får man ju säga.
Kör HDMI från TVIX och XBOX genom burken och upp till TV'n, vilket fungerar perfekt. Dock, jag har antennkabel rakt in i TV'n (Basutbud kabel, cheepskates), och undrar då hur jag lättast får ljud från TV'n och ner till Onkyon. (Går bara HDMI kabel där just nu).
TV'n är en Panasonic TH-42PX80, och jag har för mig att jag sett att den kan skicka lyd ut HDMI?
/HB
Postad 01 December 2009 - 13:49
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Hejsan! Kör HDMI från TVIX och XBOX genom burken och upp till TV'n, vilket fungerar perfekt. Dock, jag har antennkabel rakt in i TV'n (Basutbud kabel, cheepskates), och undrar då hur jag lättast får ljud från TV'n och ner till Onkyon. (Går bara HDMI kabel där just nu).
TV'n är en Panasonic TH-42PX80, och jag har för mig att jag sett att den kan skicka lyd ut HDMI?
/HB
TV´n kan inte skicka ut ljud via HDMI. Det ända sättet att få ut ljud från TV´n till förstärkaren är via den analoga Audio Out (RCA) utgången på baksidan.
Postad 01 December 2009 - 13:51
Spifflelight
-
Spifflelight
-
Rookie
-
2 inlägg
@TomasL
Tackar tackar, då vet jag det!
TV-tuner till TVIX nästa
/HB
Postad 01 December 2009 - 15:52
Flash78
-
Flash78
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Nu har jag fått igång radiodelen på recivern. Men är lite fundersam på att den bara sänder ut ljudet ur 4 av 5 högtalare. Den det inte låter ur är Centern. Måste jag ställa in det i inställningarna för recivern? Har kollat så ja inte råkat dra ur den kabeln när ja drog fram recivern, och ja har testkört en film och centern är i fortfarande men dock inget ljud i den när jag använder radiodelen.
Edit: Efter lite pillande så har ja nu fått igång grejerna.
Redigerat av Flash78, 01 December 2009 - 16:34.
Postad 02 December 2009 - 15:51
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
Om det är Humax 5000C-boxen du har så kan jag meddela att det fungerar alldeles utmärkt att styra den med Onkyons fjärrkontroll! Kommer dock inte ihåg vilken kod jag använde...
/ Kalle
Jaha;) då är det väl bara o börja prova igen..... Sen hade jag det så att bildväxlingen geon stärkare fungerade när den var i standby-läge men det funkar inte....nu mer....var hittar jag det igen...??? //Peter
Postad 02 December 2009 - 16:15
strejf
-
strejf
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej. Jag är rätt ny på det här med förstärkare och högtalare. Har alltid kört med bara tv-ljudet innan. Nu är jag sugen på en fetare upplevelse. Är på väg att köpa en Onkyo TX-SR607 och matcha ihop det med Harman Kardon HKTS11. Är det en bra/prisvärd kombination? Har en PS3, Dreambox 500S, Popcorn Hour A100 och en Samsung 650B som jag tänkt koppla till förstärkaren och högtalarna. Ska använda det till Film/Spel och Musik, är jag på rätt spår då för ~9000kr?
Postad 02 December 2009 - 19:42
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Är på väg att köpa en Onkyo TX-SR607 och matcha ihop det med Harman Kardon HKTS11. Är det en bra/prisvärd kombination?
Jag kör själv med just denna kombo. Jag kan inget annat säga att jag är grymt nöjd. Tycker det är otroligt hur mycket och bra ljud detta kan prestera. Jag använder det till film och musik,fungerar kanon. Grymt tryck i basen! Jag lyssnade på kombinationen hos Media Markt. Så åk till närmsta MM så borde dom ha detta för provlyssning.
Postad 02 December 2009 - 22:58
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Är det någon som kör denna ihop med XTZ 99.26 (frontar) och XTZ 99.25 shielded (center). Sitter idag med en nästan ny Marantz 5003 som jag antingen måste skaffa steg till eller sälja och köpa ny. Kanske då en TX-SR607. Men allt beror klart på om den orkar driva högtalarna fullt ut. Annars kanske man ska satsa på buggiga HK 255 istället..
Min setup är: XTZ 99.26 (frontar), XTZ 99.25 shielded (center), XTZ 99 W12.16 (aktiv sub), och Audio Pro Qube (bakhögtalare).
Redigerat av twebbas, 03 December 2009 - 19:40.
Postad 03 December 2009 - 00:47
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Annars kanske man ska satsa på buggiga HK 255 istället..
Buggiga HK 255? Utveckla gärna det. Förutom lite sega menyer så är den riktigt trevlig kan jag säga. Och jag vågar lova att 255an ger mer effekt än vad Onkyo's 607 gör...sen får Onkyo gärna skriva 7x110w i sina spec om de vill det
Postad 03 December 2009 - 09:08
strejf
-
strejf
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag kör själv med just denna kombo. Jag kan inget annat säga att jag är grymt nöjd. Tycker det är otroligt hur mycket och bra ljud detta kan prestera. Jag använder det till film och musik,fungerar kanon. Grymt tryck i basen! Jag lyssnade på kombinationen hos Media Markt. Så åk till närmsta MM så borde dom ha detta för provlyssning.
Läste på prisjakt att den skalar upp till 1080i och inte 1080p. Spelar det någon roll? Kan man stänga av uppskalning och låta TV'n sköta det istället? Tänkte köra in bilden från Dreamboxen via komponent och ut till tv'n med HDMI, det bör inte vara något problem att göra på det viset va? Hur är strömförbrukningen?
Postad 03 December 2009 - 09:55
Gojira
-
Gojira
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Läste på prisjakt att den skalar upp till 1080i och inte 1080p. Spelar det någon roll? Kan man stänga av uppskalning och låta TV'n sköta det istället?
Om du matar den med en signal som är 720p eller högre (eller om det var progressiv signal över huvud taget, minns inte riktigt) så skall den inte skala upp per automatik. 1080p in så blir det 1080p ut också.
Postad 03 December 2009 - 10:21
gaffakungen
-
gaffakungen
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Om du matar den med en signal som är 720p eller högre (eller om det var progressiv signal över huvud taget, minns inte riktigt) så skall den inte skala upp per automatik. 1080p in så blir det 1080p ut också.
Det är HDMI passthru oavsett signal, det är bara komponent/kkomposit som den skalar upp. Och då 1080i och inte p om det nu skulle spela någon roll för din bildvisare.
Postad 03 December 2009 - 10:58
toska
-
toska
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Buggiga HK 255? Utveckla gärna det. Förutom lite sega menyer så är den riktigt trevlig kan jag säga. Och jag vågar lova att 255an ger mer effekt än vad Onkyo's 607 gör...sen får Onkyo gärna skriva 7x110w i sina spec om de vill det 
Men om man tittar på cuben på 607:an så levererar den gryma 40 A. vilket är väldigt bra så jag gissar att den orkar driva en hel del högtalarmodeller. Vad ger 255:an?
Postad 03 December 2009 - 13:29
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Men om man tittar på cuben på 607:an så levererar den gryma 40 A. Vad ger 255:an?
Du hade inte skrivit så, om du inte visste  Kuber hit och dit. Själv lyssnar jag på musiken och sitter inte och gottar mig i kuber. Du kan inte på allvar tro att en 607 skulle klå en H/K 255 på effekt? Glöm det. Önskemätningar. För det första så blir 607 så fruktansvärt varm efter en stund att jag tvivlar på att den skulle orka driva ett par rejäla högtalare någon längre stund. Varför blir det varmt? Jo, slutstegen får jobba (för) hårt. Men med lättdrivna/svaga högtalare är den jäkligt OK för pengen. Jag har lyssnat på både 607 / 505e och H/K 255 när jag hade mina Dynavoice F-6or. Och jag tyckte då att Onkyon var trevligare. Nu har jag skaffat ett par Metas 700, en riktig 3-vägs högtalare. Och det finns ingenting i ljudbilden som tilltalar mig med Onkyo. Förstärkaren blir fort varm och när man börjar dra på lite så börjar det låta illa = Förstärkaren orkar inte = Dina högtalare går snart sönder. Detta händer inte med min 255 @35A+ Det är mina fakta.
Redigerat av Falcy, 03 December 2009 - 13:33.
Postad 03 December 2009 - 14:11
toska
-
toska
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
ja jo nu är det så att ja inte visste därav frågetecknet. Nu vet jag och jag ifrågasätter inte 225:an, menar bara att 607 inte är så svag som det kanske verkar.
Du har alldeles säkert rätt i dina iaktagelser. Jag har inte provat med olika högtalare så det kan jag inte kommentera.
Redigerat av toska, 03 December 2009 - 14:11.
Postad 03 December 2009 - 14:23
twezter
-
twezter
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej
Jag skall strax köpa en Onkyo TX-SR607, efter att läst alla inlägg på forumet här så blir valet på denna receiver.
Nu till min fråga, då ekonomin är lite ansträngd har valet fallit på Audio Pro Black Ruby, samt Audio Pro Black Ruby C som frontsystem, jag har Audiopro aktiv sub (kan inte namnet är på jobbet) med tillhörande satelliter sen tidigare, tror ni det kommer bli bra med detta eller skall jag satsa på något annat?
Priset är en mycket avgörande faktor, kom gärna med input i denna fråga.
Postad 03 December 2009 - 20:40
raysna
-
raysna
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjenare alla.
Jag är helt ny på detta forum...
Trillade dit nu och beställde just en TX-SR607 på Dustin..
Fick lite panik ser att dom börjat höjja prisera.
Ha det så bra alla...
Postad 03 December 2009 - 23:29
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Läste på prisjakt att den skalar upp till 1080i och inte 1080p. Spelar det någon roll? Kan man stänga av uppskalning och låta TV'n sköta det istället?
Tänkte köra in bilden från Dreamboxen via komponent och ut till tv'n med HDMI, det bör inte vara något problem att göra på det viset va?
Hur är strömförbrukningen?
den skalar inte upp hdmi bara componenet och composite du kan ställa då du matar en component signal med video knappen vad du vill den ska mata ut eller som den ska köra passthrue på alla signaler
Postad 04 December 2009 - 00:28
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
Hur är strömförbrukningen?
Idle:9w Hdmi thru:40w On:70w
Postad 04 December 2009 - 12:21
Unregistereda79cbddb
-
Unregistereda79cbddb
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej
Jag skall strax köpa en Onkyo TX-SR607, efter att läst alla inlägg på forumet här så blir valet på denna receiver. Nu till min fråga, då ekonomin är lite ansträngd har valet fallit på Audio Pro Black Ruby, samt Audio Pro Black Ruby C som frontsystem, jag har Audiopro aktiv sub (kan inte namnet är på jobbet) med tillhörande satelliter sen tidigare, tror ni det kommer bli bra med detta eller skall jag satsa på något annat? Priset är en mycket avgörande faktor, kom gärna med input i denna fråga.
Som student har man ju ofta det här problemet:) Jag råder dig att leta begagnat, man kan få väldigt bra grejer för pengarna om man har lite tålamod, köpte mina B&W begagnade och är mkt nöjd. Hade inte fått lika bra för pengarna om jag köpt nya grejer.
Postad 04 December 2009 - 17:22
Sersant
-
Sersant
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Slog till med en Onkyo 607 när EL-Giganten körde dem för 3990 fraktfritt och är nöjd hittills.
Jag har dock ett problem när jag ser på tv så blir det ibland ett gnisslande fågelljud i de bakre högtalarna när jag kör PL II eller Neo:6 cin. Detta problem har jag endast stött på när jag sett på simpson eller familjyguy.
Någon som har någon anning om vad som är problemet?
Postad 05 December 2009 - 16:08
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
Har ett HDMI problem: Använder DVD, Popcorn & Canal Digitals HD-box och 607 som funkar klockrent, men när jag försöker koppla in en laptop på 607 så blir bilden på TV svart d.v.s. inte blå som om det inte finns något där. Drar jag ur kabeln så blir det blått. Laptopen fungerar med extern skärm, men inte via 607 ?
Nån som har någon god ide ?
/staffan
Postad 05 December 2009 - 21:00
HaDo
-
HaDo
-
Forumräv
-
-
674 inlägg
Står säkert nånstans, men orkar inte läsa igenom alla sidor. Kan man ändra namnen på ingårna, tex. istället för "game" så står de PS3, Nintendo osv, osv?
Postad 05 December 2009 - 23:03
Unregisteredfb52551f
-
Unregisteredfb52551f
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Efter att ha försökt söka mig fram i den här tråden under 30minuter ger jag nu upp.....
Har letat i manualen och menyerna utan att hitta nån info om "Monitor Video out" som låter riktigt äckligt bra att ha.....
En 7" skärm i stereobänken skulle ju vara grym att ha om man ska programmera en inspelning på min Viasat HD PVR box, men får bara bild på monitor out om jag matar in något annat än HDMI i förstärkaren....
Tänk om man kunde fått ut en (om än sunkig) bild från monitor out till en liten skärm för att slippa dra igång projektorn i 3min för att fixa en inspelning.....
Nån som har ett bra tips ?
Postad 05 December 2009 - 23:12
berabe
-
berabe
-
Användare
-
-
124 inlägg
Inspelning av vad? är det ngt från en PRV är det väl bara att även dra en Videokabel (gul) förrutom hdmi från PRV till Stärkaren.
Detta eftersom inte signaler som kommer in via HDMI går att köra ut på annat än HDMI.
Postad 05 December 2009 - 23:31
ChristerN
-
ChristerN
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Har ett HDMI problem: Använder DVD, Popcorn & Canal Digitals HD-box och 607 som funkar klockrent, men när jag försöker koppla in en laptop på 607 så blir bilden på TV svart d.v.s. inte blå som om det inte finns något där. Drar jag ur kabeln så blir det blått. Laptopen fungerar med extern skärm, men inte via 607 ?
Nån som har någon god ide ?
/staffan 
Hej Jag hade samma problem (se tidigare i tråden) och fixade det genom byte av HDMI-kablar. Jag fick samma kabel (billig från Kjelle) att fungera klockrent direkt på TVn från min laptop men ingen bild om jag gick via 607-an. Prövade flera kablar av samma sort men ingen fungerade. Bytte då till en (svin-)dyr kabel och alla ploblem var lösta. (prövade sen med en lite mindre dyr kabel och det funkade med den också) Kom dock ihåg att det tar ett tag för 607-an att "känna av" signalen från datorn. Lycka till.
Postad 05 December 2009 - 23:36
ChristerN
-
ChristerN
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Efter att ha försökt söka mig fram i den här tråden under 30minuter ger jag nu upp..... Har letat i manualen och menyerna utan att hitta nån info om "Monitor Video out" som låter riktigt äckligt bra att ha..... En 7" skärm i stereobänken skulle ju vara grym att ha om man ska programmera en inspelning på min Viasat HD PVR box, men får bara bild på monitor out om jag matar in något annat än HDMI i förstärkaren....
Tänk om man kunde fått ut en (om än sunkig) bild från monitor out till en liten skärm för att slippa dra igång projektorn i 3min för att fixa en inspelning.....
Nån som har ett bra tips ?
Har inget tips men håller med dig om att man ibland vill ha en mindre skärm för att bara visa vissa inställningar etc. Sökte på HTPC-forumet om någon visste något om sådan maskin då jag även ser behovet på in-data sidan, tex när man vill välja musik från en mp3-skiva eller liknande. Jag hoppas det kommer en Asrock med ION-processor i form av en netbook som löser mina behov.
Redigerat av ChristerN, 05 December 2009 - 23:36.
Postad 06 December 2009 - 09:15
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
Hej Jag hade samma problem (se tidigare i tråden) och fixade det genom byte av HDMI-kablar. Jag fick samma kabel (billig från Kjelle) att fungera klockrent direkt på TVn från min laptop men ingen bild om jag gick via 607-an. Prövade flera kablar av samma sort men ingen fungerade. Bytte då till en (svin-)dyr kabel och alla ploblem var lösta. (prövade sen med en lite mindre dyr kabel och det funkade med den också) Kom dock ihåg att det tar ett tag för 607-an att "känna av" signalen från datorn. Lycka till.
Tack Christer, två snabba följdfrågor. Tipsa gärna på en kabel som du fick att fungera. Tror du följande Clicktronic från Kjelle skulle fungera. Nu har jag DVI ut från Laptopen och använder DVI-kabel ända fram till 607 där jag har en HDMD-DVIHur lång tid tar det för 607:an att känna av signalen ? /staffan
Postad 06 December 2009 - 09:35
Unregisteredfb52551f
-
Unregisteredfb52551f
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Inspelning av vad? är det ngt från en PRV är det väl bara att även dra en Videokabel (gul) förrutom hdmi från PRV till Stärkaren.
Detta eftersom inte signaler som kommer in via HDMI går att köra ut på annat än HDMI.
Kanske borde ha förtydligat mig lite.... Jag har en Viasat inspelningsbar HD box kopplad till förstärkaren via HDMI. Spelar in filmer man vill se nån gång på den, och använder ofta TV1000 Play HD. Man väljer HDMI eller nåt annat ut-format på boxen, men eftersom jag inte kan få ut både HDMI och en videosignal samtidigt kan jag ju heller inte få förstärkaren att lämna ifrån sig nån monitor out-signal utan att jag varje gång jag stänger av och startar boxen måste ändra utformat..... Hade man fått ut båda samtidigt hade det ju inte varit nåt problem.
Postad 06 December 2009 - 12:03
peggypeggy
-
peggypeggy
-
Rookie
-
6 inlägg
Tacksam för hjälp! Tror inte jag får ut maxvolymen ur förstärkaren. När jag vrider på ratten så är sista snäppet innan max anges 63 (maxvolum är i settings angivet som off). Om jag i setup, miscellandeous går till 6-1 Volume setup och gör så att maxvolume i stället är 79 så är det samma sak, dvs när jag vrider på volymratten så kommer jag till 63 och nästa snäpp anges max. Gör jag något fel eller kan det vara fel på min förstärkare eller ska det vara såhär?? Tycker inte att det är bra kräm i i anläggningen, borde vara mer kräm tycker jag.
Postad 06 December 2009 - 13:31
ChristerN
-
ChristerN
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Tack Christer, två snabba följdfrågor. Tipsa gärna på en kabel som du fick att fungera. Tror du följande Clicktronic från Kjelle skulle fungera. Nu har jag DVI ut från Laptopen och använder DVI-kabel ända fram till 607 där jag har en HDMD-DVI
Hur lång tid tar det för 607:an att känna av signalen ? /staffan 
Kom inte ihåg märket på den svindyra som jag bytte till men jag bytte mina två billiga Kjelle-kablar mot en Clicktronic-kabel (HDMI-HDMI) på Kjelle som funkar fint. Hur lång tid det tar, jag vet inte riktigt. Kanske 10 sek?
Postad 07 December 2009 - 08:07
extra-nico
-
extra-nico
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Så var det dags att även för mig att lägga en beställning på denna förstärkare. Har läst igenom forumet och skulle vilja ha svar på några frågor dock.
Om jag förstått det hela rätt (både enlig forumet och manualen) så är det en 7.2 (7 slutsteg), men med 9.2 utgångar. Det verkar som om någon här på forumet har fått ljud ur båda samtidigt, vilket jag finner tveksamt. Jag har ett 'Infinity PHI 51' -system (+ fyra "slask"-högtalare av tveksam kvalite). Dessa "slask"-högtalare hade jag tänkt montera som 'front speaker high' och 'surround back speaker'. Kommer givetvis att testa, men vilket av dessa konfigurationer anser ni på forumet är att föredra? Då man bara kan välja antingen det ena eller det andra.
Eftersom dessa utgångar förmodligen använder sig utav samma förstärkarsteg borde apparaten rent teoretiskt kunna skifta utgångarna "sömlöst" då 'front speaker high' och 'surround back speaker' knappast skall generera ljud samtidigt (=önsketänkande). Dock är väl detta relästyrt och knappast transistorstyrt, vilket skulle resultera i ett fasligt klickande med relät
Postad 07 December 2009 - 08:25
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Så var det dags att även för mig att lägga en beställning på denna förstärkare. Har läst igenom forumet och skulle vilja ha svar på några frågor dock.
Om jag förstått det hela rätt (både enlig forumet och manualen) så är det en 7.2 (7 slutsteg), men med 9.2 utgångar. Det verkar som om någon här på forumet har fått ljud ur båda samtidigt, vilket jag finner tveksamt. Jag har ett 'Infinity PHI 51' -system (+ fyra "slask"-högtalare av tveksam kvalite). Dessa "slask"-högtalare hade jag tänkt montera som 'front speaker high' och 'surround back speaker'. Kommer givetvis att testa, men vilket av dessa konfigurationer anser ni på forumet är att föredra? Då man bara kan välja antingen det ena eller det andra.
Eftersom dessa utgångar förmodligen använder sig utav samma förstärkarsteg borde apparaten rent teoretiskt kunna skifta utgångarna "sömlöst" då 'front speaker high' och 'surround back speaker' knappast skall generera ljud samtidigt (=önsketänkande). Dock är väl detta relästyrt och knappast transistorstyrt, vilket skulle resultera i ett fasligt klickande med relät 
7.2 stämmer bra det SB back ställs som front high i PL2z men ingen nackdel i det som tidigare sakt i forumet PL2z ger bra ljud och tar över SB back. PL2z är att föredra får mer rymd i ljudet. Du e inte låst till front high du har ju som sakt 9.2 högtalare varav 7.2 bara används åt gången då du kör med front high det vill säga du kan ju fortfarande välja andra format som tex SB back. På dvd så kör du ju ändå dolby digital eller dts vilket ändå bara stödjer 5.1 eller 7.1 (SB back) front high (PL2z) används mest bara för tv sändningar och musik. klickande ljud ja det får du stå ut med men inget störande
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|