Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - LG 42PX5R

1696 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 februari 2006 - 22:39

EatMyRam
  • EatMyRam
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

klarar den även 1920x1080 via datan ???

<{POST_SNAPBACK}>

Dock så tycker jag att 1280x1024 ser bra ut också..vilket jag fortfarande tycker är lite mysko.
Måste skala om bilden väldigt bra :)

<{POST_SNAPBACK}>

Såg lite högre upp i tråden att du matar den med VGA och det är då faktiskt inte så konstigt som man skulle tro att du får en bättre bild. Det kan verka kontraintuitivt men så här är tumregeln:

Skärmar med fast upplösning (plasma/lcd)

ANALOG SIGNAL (VGA/komponent):
Mata med en upplösning som är HÖGRE än den fasta upplösningen (native). I de allra allra flesta fall är skärmarna väldigt väldigt bra på att skala NED, betydligt sämre på att skala upp.

DIGITAL SIGNAL (DVI/HDMI):
Mata med en EXAKT pixelperfekt upplösning (kräver ofta dator eller extern scaler, få DVD-spelare klarar att ge en pixelperfekt upplösning avseende timing, pixlar etc).

Det här betyder att t.ex. en analog signal på 1080, 1024 eller whatever som är högre (skalar ned) kan se bättre än ut än en digital 720p-signal (skalar upp och är inte pixelperfekt) på en 768-upplöst skärm (standard för de flesta plasma i 42-tumsstorleken).

Det här är naturligtvis en generell regel och det kan finnas undantag, men det stämmer för majoriteten av skärmar.

Kärnan i det här är alltså att det inte är korrekt att använda samma upplösning för ANALOG respektive DIGITAL anslutning, och om man vill se hur skärmen presterar bäst vid en jämförelse måste man ha olika angreppssätt för de olika signaltyperna, och digitalt ska alltid vara pixelperfekt! Vilket en digital 720p-signal ALDRIG är på en 768-skärm.

...och är en av anledningarna till att den analoga VGA-ingången ofta upplevs som bättre än den digitala... :ph34r:

Tjipp

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter som en vettig förklaring!
Dock så ser faktiskt 1280x1024 via HDMI också okej ut. Skarpare än VGA, men det är inte direkt en upplösning man vill använda när man surfar eller använder ordbehandlingsprogram. Men spel funkar dock utmärkt!

MEN.. har som vanligt lite bekymmer. Så fort denna plasma matas med en hdsignal från t.ex dvdspelare eller dator så får jag förvisso helbild på plasman. Men den skalar bort en del av kanterna.. Spelar jag däremot upp via dator i vanlig datorupplösningar som t.ex 1024x768 så får jag då "vanlig" ws format med sorgkanter och ser hela filmens bredd.

Finns inga inställning på vare sig plasman eller på dvd spelaren (samsung hd850) som kan få tvn att inte köra overscan och fylla ut hela bilden i 576/720/1080i. Kanske i något man kan pilla med i servicemenyn?

Nu är det inget stort problem eftersom det faktiskt inte försvinner SÅ mycket från kanterna. Och det känns ju tryggast att köra full bild på en plasma med tanke på inbränningar osv..
Men som sagt.. ganska irriterande när man vet om att den skalar bort kanterna på filmer..

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

ahhh......samma som med PY10. Det är alltså inte "fixat". Overscan sättningarna i service-menyn påverkar bara overscan för analog TV-bilden. I alla fall var det så för mej när jag labbade. Hittade aldrig något som fick ner overscan på DVI/HDMI ingången. Hittar du nåt så ropa högt :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ropar högt!
Eller.. nja.. Det fungerar ju bara om man kör via HTPC förstås. Men bättre än inget.
Kör plasman i 1280x720. Plasman känner av att det är hd format och låser därmed upp lite mer justeringsmöjligheter i menyn jämfört med vanliga datorupplösningar.

Kör helt enkelt ffdshow och väljer att under rezize lägga till en border för att slippa overscan.
Då får jag en bild som fyller ut nästan hela rutan och ändå har rätt bildformat i dom flesta filmer (får små sorgkanter ovanför och under, men betydligt mindre än när jag kör i vanlig datorupplösning)

Problemet med overscan i windowsmiljö när man kör i "hd läge" löste jag genom meedio som har en bra funktion för att kompenser overscan.

Hm, hittade overscan i servicemenyn också. Den stod på 5% , ändrade till 1% men jag såg ingen skillnad hdmi. Så, det är nog som du säger angående det.

Men nu är jag nöjd med det mesta. Overscan kan man leva med, är ju trots allt inte så mycket.
Fast det hade varit nice med någon form av firmware uppgradering som faktiskt kunde ta bort overscan och därmed också få lite "sorgkanter" så man ser hela bredden på bilden, som option då.. ungefär som ARC.

Fast, alla dessa filmformat osv gör mig snurrig. Erkänner att det känns som jag inte har det minsta koll på vad jag egentligen håller på med ;) Fast jag är nöjd, det funkar!

Edit: Har även testat att kompenser overscan / underscan i nvidias kontrollpanel, men det har inte funkat så bra för min del.

Redigerat av EatMyRam, 15 februari 2006 - 22:49.

Postad 16 februari 2006 - 03:00

Unregisteredc9fa9ae7
  • Unregisteredc9fa9ae7
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Hej!

Lite nybörjarfrågor som jag hoppas någon vill svara på! (svaren finns säkert någonstans i tråden men 1357 inlägg känns väl matigt att gå igenom)

-Ni som haft skärmen ett tag, hur är den att se fotboll på? Canal+ tex? Blir det lika "grötigt" som det sägs bli på lcd med eftersläpningar osv? Jag sitter tre meter från tv:n om ni tänker er det avståndet...? Eller är det bättre att gå ner i storlek för att få bättre bild?

-Lägsta pris i Sverige på den här skärmen är vad jag kan se drygt 25000:- (jag räknar inte oseriösa Megastyle.) I tyskland kostar samma skärm 19500:- plus frakt. Har någon här köpt den från Tyskland? Stämmer det att LGs garanti gör att man vid problem måste sända tillbaka skärmen till inköpsstället? Står man själv för frakten isf? Om inte, borde inte fler köpa sin skärm från Tyskland när prisskillnaden ändå är så pass stor? :)

-Om man nästan uteslutande köper en skärm för att se på sport, dvd samt tv, dvs att den inte kommer användas som datorskärm så mycket, är då plasma att rekommendera framför lcd?

-Slutligen; Med tanke på vad jag skrivit ovan, skulle ni då rekommendera mig att köpa Samsung LE40M61B eller LG 42PX5R?

Stort TACK till den som tar sig tid att svara!!

Postad 16 februari 2006 - 08:16

BMWM3
  • BMWM3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

-Om man nästan uteslutande köper en skärm för att se på sport, dvd samt tv, dvs att den inte kommer användas som datorskärm så mycket, är då plasma att rekommendera framför lcd?

Stort TACK till den som tar sig tid att svara!!

<{POST_SNAPBACK}>

Plasma är att rekommendera om du skall se på tv (sport etc.) !

Postad 16 februari 2006 - 09:58

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns butik i Umeå som har denna tv på demo?

Postad 16 februari 2006 - 13:17

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Apropå störningar i röda fält...

Såg i tråden att en del fått lite störande krypningar, konstigheter och andra knepigheter när de matat skärmen med progressiv signal ut från DVD-spelaren. Men att när de ställt om till sammanflätad signal (interlace) så försvinner det.

Det här beror med största sannolikhet på ett fel i DVD-spelarens MPEG-kodare och kallas för CUE (Chroma Upsampling Error) och syns bäst i röda partier (som då ser konstiga ut). Detaljer om CUE finns här. Det här syns bara när DVD-spelaren körs i progressivt läge och det finns följande lösningar på det:

1. Köp ny DVD-spelare som inte har CUE-fel!
Lista på DVD-spelare finns här. Varning, många kan bli besvikna över att deras fina DVD-spelare inte håller måttet på analysbordet...

2. Kör signalen genom en scaler som har ett CUE-filter (t.ex. Lumagens videoprocessorer).

3. Kör i sammaflätat läge (interlace) och låt skärmens processor ta hand om det hela (eftersom det är en skärm med fast upplösning görs bilden om till en progressiv bild - om du matar den med en progressiv signal åsidosätts de funktionerna i skärmens inbyggda processor).

Tyvärr är DVD-spelarna och då framför allt i progressivt läge en större bov i dramat än man vill tro. En safe bet är annars att använda VGA-ingången till det mesta. Det går alltid att få till en helt ok bild den vägen, when all else fails... :-)

Tjipp...

Postad 16 februari 2006 - 18:30

nikelilltroll
  • nikelilltroll
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har nu haft min 4PXR i tre dagar, och detta ang ljud.. ni som går i beställar tankar, inga ljud från min och inga pip eller annat elände, enda ljudet man hör ar nåt surr när den är på, men absolut inte högt eller störande. Ja har kanske 15-20 i volym på då.

Har analog signal, så bra bild som jag hoppats, mkt kompetent maskin för 22 loppor måste jag säga

Nu en FRÅGA!

Jag som amatör, vilken Dvd spelare ska jag köpa? Vill ha en med Hdmi som ja kan koppla till tv:n ta bilen imorrn o köpa en inom stor sthlm, säg den man ska ha grabbar!!??!

2 500 kan ja betala, d e väl ungefär taket

Tack på förhand om nån kan hjälpa mig.. ni hjälpte mig ju rätt i Tv valet som det känns..
:) :P

Postad 16 februari 2006 - 20:34

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Såg i tråden att en del fått lite störande krypningar, konstigheter och andra knepigheter när de matat skärmen med progressiv signal ut från DVD-spelaren. Men att när de ställt om till sammanflätad signal (interlace) så försvinner det.

Det här beror med största sannolikhet på ett fel i DVD-spelarens MPEG-kodare och kallas för CUE (Chroma Upsampling Error) och syns bäst i röda partier (som då ser konstiga ut). Detaljer om CUE finns här. Det här syns bara när DVD-spelaren körs i progressivt läge och det finns följande lösningar på det:

Lista på DVD-spelare finns här. Varning, många kan bli besvikna över att deras fina DVD-spelare inte håller måttet på analysbordet...

2. Kör signalen genom en scaler som har ett CUE-filter (t.ex. Lumagens videoprocessorer).

3. Kör i sammaflätat läge (interlace) och låt skärmens processor ta hand om det hela (eftersom det är en skärm med fast upplösning görs bilden om till en progressiv bild - om du matar den med en progressiv signal åsidosätts de funktionerna i skärmens inbyggda processor).

Tyvärr är DVD-spelarna och då framför allt i progressivt läge en större bov i dramat än man vill tro.  En safe bet är annars att använda VGA-ingången till det mesta. Det går alltid att få till en helt ok bild den vägen, when all else fails... :-)

Tjipp...

<{POST_SNAPBACK}>

där listan toppas av en spelare jag länge rekommenderat på detta forum, Oppo Digital som i Sverige heter BBK 971H. en spelare från...just det...China!

"Kineser, kineser...överallt är det kineser" eller vad var det Jerring sa nu igen...

Postad 16 februari 2006 - 21:14

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
[/quote]

ahhh......samma som med PY10. Det är alltså inte "fixat". Overscan sättningarna i service-menyn påverkar bara overscan för analog TV-bilden. I alla fall var det så för mej när jag labbade. Hittade aldrig något som fick ner overscan på DVI/HDMI ingången. Hittar du nåt så ropa högt :)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

[/quote]
Jag ropar högt!
Eller.. nja.. Det fungerar ju bara om man kör via HTPC förstås. Men bättre än inget.
Kör plasman i 1280x720. Plasman känner av att det är hd format och låser därmed upp lite mer justeringsmöjligheter i menyn jämfört med vanliga datorupplösningar.
[/quote]

Vad är det för möjligheter som du får tillgång till då?

Postad 16 februari 2006 - 21:29

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Tyvärr är DVD-spelarna och då framför allt i progressivt läge en större bov i dramat än man vill tro.   En safe bet är annars att använda VGA-ingången till det mesta. Det går alltid att få till en helt ok bild den vägen, when all else fails... :-)

Tjipp...

<{POST_SNAPBACK}>

där listan toppas av en spelare jag länge rekommenderat på detta forum, Oppo Digital som i Sverige heter BBK 971H. en spelare från...just det...China!

"Kineser, kineser...överallt är det kineser" eller vad var det Jerring sa nu igen...

<{POST_SNAPBACK}>

Japaner var det då, Koreaner/Kineser idag, vad blir det imorgon?

Postad 17 februari 2006 - 12:30

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag fik hem min LG Px4r i går. Fick ett ordentligt bra pris av min tv handlare. 23600 ink väggstativ. Grymt nöjd är jag måste jag säga DVD & speciellt Xbox 360 ser helt fantastiskt ut.

Tyvärr så får jag inte Comhem digital tv förrän i början av mars, och KabelVisions analoga är kasst kasst och dåligt. Inget roligt alls.

Men som sagt mars är ju snart här och då kan jag kommer LG:n till sin full rätt.

Kan bara rekommendera LG Px4r &xbox 360 ihop.... :huh: mums

Postad 17 februari 2006 - 14:15

T-Green
  • T-Green
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort en serviceanmälan hos Powermill pga. högt fläktljud fråm min PX5R. När jag sitter i soffan ca. 4m från TVn och tittar på TV i volym runt 15-20 så hör man fläkten mycket väl. Detta tycker jag är oacceptabelt för en såpass dyr plasma. I och med att jag fick den förra fredagen så sa de att jag skulle anmäla den som DOA (Dead On Arrival), vilket innebär att man får en ny från LG. Hoppas nu bara att man slipper att få en som låter lika mycket. Det vore ju inte så roligt! :huh:

Undrar hur många som det egenligen är fel på? Antar att inte alla köpare skriver om sina köp här på forumet, utan bara accepterar sin situation. Visst det kommer ju alltid att låta lite när man har en fläkt, men inte ska det låta så mycket så att man hör det på det avstånd jag sitter på. Eller?

Håller nu mina tummar för att det ska bli bra.

//T-Green

Postad 17 februari 2006 - 14:54

EatMyRam
  • EatMyRam
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
[quote name='perreb' date='Feb 16 2006, 21:14 ']
[/quote]

ahhh......samma som med PY10. Det är alltså inte "fixat". Overscan sättningarna i service-menyn påverkar bara overscan för analog TV-bilden. I alla fall var det så för mej när jag labbade. Hittade aldrig något som fick ner overscan på DVI/HDMI ingången. Hittar du nåt så ropa högt :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

[/quote]
Jag ropar högt!
[/quote]

Vad är det för möjligheter som du får tillgång till då?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Du får ju tillgång till alla de funktioner som du normalt har via hdmi ingången när du skickar hd signal från datorn.
XD Engine, Colour, Sharpness, Tint, plus mer ARC alternativ. Nu är det väl egentligen ganska poänglöst att ha dom funktionerna på tvn när man kan justera allting från datorn.. men ibland kan det ju även vara skönt o kunna justera genom fjärrkontrollen till tvn (har ingen fjärr till datorn..man kanske borde skaffa).

Dessutom, om man nu vill se filmer i hdformat, eller skala upp dvd film via ffdshow, och kan leva med lite overscan så är det lättast att mata tvn med hdsignal och på så sätt få maximal bildstorlek utan stora sorgkanter(?). Matar du med 1024x768 så får du förvisso superbild, men till priset av att du får ganska breda sorgkanter i många filmer. Och, jag inbillar mig.. rädd som jag är eftersom min plasma är ny.. att jag hellre kör filmen i "fullskärm" än med breda sorgkanter till en början.

Eller.. är jag helt ute o cyklar som vanligt :P

Redigerat av EatMyRam, 17 februari 2006 - 14:55.

Postad 18 februari 2006 - 23:37

sunki
  • sunki
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Nu har jag gjort en serviceanmälan hos Powermill pga. högt fläktljud fråm min PX5R. När jag sitter i soffan ca. 4m från TVn och tittar på TV i volym runt 15-20 så hör man fläkten mycket väl. Detta tycker jag är oacceptabelt för en såpass dyr plasma. I och med att jag fick den förra fredagen så sa de att jag skulle anmäla den som DOA (Dead On Arrival), vilket innebär att man får en ny från LG. Hoppas nu bara att man slipper att få en som låter lika mycket. Det vore ju inte så roligt! :)

Undrar hur många som det egenligen är fel på? Antar att inte alla köpare skriver om sina köp här på forumet, utan bara accepterar sin situation. Visst det kommer ju alltid att låta lite när man har en fläkt, men inte ska det låta så mycket så att man hör det på det avstånd jag sitter på. Eller?

Håller nu mina tummar för att det ska bli bra.

//T-Green

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nyligen köpt en Px5 jag med, och störs otroligt av fläktljudet! När jag sitter i soffan 3 meter bort, så måste jag höjja volymen till minst 25-30 för att ljudet ska drunka i högtalarljudet. Otroligt störande! Tänkte först att, jaha så ska det väl vara då. Men efter att ha läst i denna tråd att många inte alls hör någon fläkt, ja då blir det ju lite skillnad på toleransnivån.

Vet inte vad jag ska ta mig till, det är jobbigt med fläktljudet. Men att gå upp på vinden, hämta ner den stora kartongen och skicka iväg tv´n på service, det känns nästan oöverstigligt jobbigt! Särskillt om man klippte av de två banden som satt runt kartongen, den ###### bottnen är ju lös ffs!

*suck*

Eftersom man bor i norrland (östersund) så lär det knappast komma en reparatör på plats heller.
;/

Synd att man sabbar garantin om man öppnar tvn.. annars hade man ju enkelt kunnat byta fläkten.

Postad 19 februari 2006 - 00:11

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Bara en liten fundering.

Kan det vara så att man hör fläkten olika beroende på plasmas placering? Jag hade min PX4R ståeende på bordsstativet ca 25-30 cm från väggen och så var den helt tyst. Jag flyttade den lite bakåt för att få plats med DVD-spelaren och efter det tykte jag att den lät lite mer.

Kan det vara så om det står nära en vägg eller hänger på den, så kan väggen förstärka fläktens brum?

case

Postad 19 februari 2006 - 00:20

Minitankaren3
  • Minitankaren3
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Verkar ju inte så bra tänkt av LG i såfall eftersom man gärna vill ha den på väggen , men det kanske ligger nåt i din idé där.

Ni som har problemet testa o ta ner den från väggen.

//Tobbe

Postad 19 februari 2006 - 09:08

Leon69
  • Leon69
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Verkar ju inte så bra tänkt av LG i såfall eftersom man gärna vill ha den på väggen , men det kanske ligger nåt i din idé där.

Ni som har problemet testa o ta ner den från väggen.

//Tobbe

<{POST_SNAPBACK}>

Jag satte aldrig upp min på väggen eftersom det fanns ingen mening m det.

Ja eftersom plasman lät som den gjorde ! :D

Dvs högt stanby pip samt fläktljudet . . . .

Den är nu sedan över två veckor på service hos powermill & har ännu inte hört ngt från dem.

Ja det är tomt & trist utan min LG . . . . . :)

Postad 19 februari 2006 - 11:32

sunki
  • sunki
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Till er som skickat in er PX5 på service. Var har ni köpt den? Nätbutik? Vem stod för fraktkostnaden?
Jag kan nog tänka mig att skicka in den om LG står för frakten, och skickar en upphämtning. Inte en chans att jag pallar att ta mig till posten själv med monstret!

Postad 19 februari 2006 - 12:20

Minitankaren3
  • Minitankaren3
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Tråkigt nästan så man avskräcks från att köpa denna nu ju...

//Tobbe

Postad 19 februari 2006 - 18:18

Pebe
  • Pebe
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hei! Har lagt merke til at det kan oppstå "pixeldans" med de røde pixlene både på ps2, digital tv, og dvd. Kan se det ved store hvite partier. f.eks. ved snø (vintersport), eller under reklame med hvit bakgrunn. La også merke til dette når jeg spilte gta san andreas og ser mot sola. Legger kun merke til det hvis en sitter nærme tvn. (ca 1 meter) ikke noe plagsomt i hele tatt, men finnes det noen innstillinger som kan rette på dette? eks. justere rød? har ikke prøvd noe enda.

Postad 19 februari 2006 - 18:27

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0
Vad är "pixeldans"

Postad 20 februari 2006 - 05:15

Unregistered28265
  • Unregistered28265
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
:angry: Ok, jag gör ett nytt försök att ösa ur den bottenlösa kunskapsbrunnen här (den har väl inte sinat???)...

Är det verkligen ingen som kan ge tips om vad som gör vad i servicemenyerna?? Feg som jag är vill jag inte gå in och pilla blint i dom. Please HELP!!!

Postad 20 februari 2006 - 09:12

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Hade min PX4:a på stativet i början och har nu hängt upp den på väggen. Ingen skillnad
för mig angående fläktljudet. Är inget som jag störs av det minsta, den har vart tyst hela tiden.
Direkt när jag startar tv:n så hör jag fläktarna starta upp för att sen ett par sekunder senare
gå ner i varv och tystna. Aldrig hört att de har dragits upp i varv förrutom just vid start..

Ni som har problem med fläktljudet: Startar fläktarna för er för att sen inte gå ner i varv just vid
starten av tv:n?

/Micke

Bara en liten fundering.

Kan det vara så att man hör fläkten olika beroende på plasmas placering? Jag hade min PX4R ståeende på bordsstativet ca 25-30 cm från väggen och så var den helt tyst. Jag flyttade den lite bakåt för att få plats med DVD-spelaren och efter det tykte jag att den lät lite mer.

Kan det vara så om det står nära en vägg eller hänger på den, så kan väggen förstärka fläktens brum?

case

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 20 februari 2006 - 11:28

Unregistered9d056084
  • Unregistered9d056084
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Hade min PX4:a på stativet i början och har nu hängt upp den på väggen. Ingen skillnad
för mig angående fläktljudet. Är inget som jag störs av det minsta, den har vart tyst hela tiden.
Direkt när jag startar tv:n så hör jag fläktarna starta upp för att sen ett par sekunder senare
gå ner i varv och tystna. Aldrig hört att de har dragits upp i varv förrutom just vid start..

Ni som har problem med fläktljudet: Startar fläktarna för er för att sen inte gå ner i varv just vid

/Micke

Om min PX4R är kall varvar fläktarna upp rejält när jag startar den och avstannar sedan helt. Just då är den mycket tyst. Men sedan efter ett par minuter startar fläktarna igen när tempen har nått 20 grader. Då surrar fläktarna mycket. Låter som en mycket billig fläkt med ett hårt och skorrande ljud.

Postad 20 februari 2006 - 11:42

Pebe
  • Pebe
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Med "pixeldans" menes spredte røde pixler som slukkes og tennes. Danser liksom :angry: Minner litt om støy. Eller snø. (rød snø).

Postad 20 februari 2006 - 12:03

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

/Micke

Om min PX4R är kall varvar fläktarna upp rejält när jag startar den och avstannar sedan helt. Just då är den mycket tyst. Men sedan efter ett par minuter startar fläktarna igen när tempen har nått 20 grader. Då surrar fläktarna mycket. Låter som en mycket billig fläkt med ett hårt och skorrande ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Okey. Inte upplevt detta att fläktarna startar igen så som de gör i början vid start eftersom det
är ett tydligt fläktljud som jag hör då. Kan förstå att det ljudet blir ruskigt irriterande om det drar
igång sen igen vid tv tittande.. Ska kika om mina fläktar snurrar mkt efter en kväll av tittande på tv:n. Antingen är de mkt tystare eller så går mina helt enkelt inte upp alls lika mkt i varv som på din tv eftersom det aldrig vart frågan om något ljud i klass med uppstarten på fläktarna.
Jäkla tråkigt detta för drabbade.

Postad 20 februari 2006 - 17:23

Unregistered9d056084
  • Unregistered9d056084
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Okey. Inte upplevt detta att fläktarna startar igen så som de gör i början vid start eftersom det är ett tydligt fläktljud som jag hör då. Kan förstå att det ljudet blir ruskigt irriterande om det drar
igång sen igen vid tv tittande.. Ska kika om mina fläktar snurrar mkt efter en kväll av tittande på tv:n. Antingen är de mkt tystare eller så går mina helt enkelt inte upp alls lika mkt i varv som på din tv eftersom det aldrig vart frågan om något ljud i klass med uppstarten på fläktarna.
Jäkla tråkigt detta för drabbade.

Varven på fläkten är inte lika hög som när jag precis har slagit igång den. Men den låter ändå väldigt mycket. Jag tror att helt enkelt att jag har en dålig fläkt i min som låter mer. NoNoise står det på den, men det är inte så mycket "no noise" enligt min mening! :angry:

Det är fläkten som är placerad upptill som låter illa. Man kan se fläkten genom gallret.

Postad 20 februari 2006 - 23:53

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Det är obegripligt att de inte tillverkas med de tysta vätskelagrade fläktar som kan köpas för 150:- styck i vilken PC-butik som helst. När garantitiden på min PX4R gått ut så åker den fläkten ut direkt och blir ersatt med en tyst PC-fläkt. Visserligen hör jag inte mkt av den "vid normal ljudnivå i ett rum" men vad den nivån innebär är sannerligen olika per bostad.

Postad 21 februari 2006 - 00:35

Hämähäkki
  • Hämähäkki
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
är det 60mm eller 80mm fläktar i dom?

Postad 21 februari 2006 - 06:12

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Svar 60mm!!citerat:

Ska in med min till Powermill för pipet får se hur detta går nu!.

Postad 21 februari 2006 - 08:58

BMWM3
  • BMWM3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Då är man själv ägare av en 42PX5R ... körde igår två timmar och har hittils upptäckt att jag har standby tjut ... vet inte om jag ska anmäla detta . Får jag i så fall en ny direkt eller måste jag skicka iväg och vänta ?

Fläkten har jag sett , men min verkar tyst eller mindre ljudlig.

Ska prova lite DVD och digital tv ikväll och se vad jag tycker om bilden . Analogt är OK !

Postad 21 februari 2006 - 09:28

Unregistered9d056084
  • Unregistered9d056084
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Idag skickar jag min PX4R på service. Inget jag egentligen ville göra, men det är ett nödvändigt ont. Annars kommer jag reta ihjäl mig på oljudet. Då är det bara att hoppas att de verkligen får den att låta mindre.

Postad 21 februari 2006 - 11:29

BMWM3
  • BMWM3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Då är man själv ägare av en 42PX5R ... körde igår två timmar och har hittils upptäckt att jag har standby tjut ... vet inte om jag ska anmäla detta . Får jag i så fall en ny direkt eller måste jag skicka iväg och vänta ?

Fläkten har jag sett , men min verkar tyst eller mindre ljudlig.

Ska prova lite DVD och digital tv ikväll och se vad jag tycker om bilden . Analogt är OK !

<{POST_SNAPBACK}>

Svarar på mig själv ... Kommer att få en ny på plats . Powermill eller butiken kommer hem och byter. väntar bara svar på när dom kommer... :angry:

Postad 21 februari 2006 - 12:36

Unregistered28265
  • Unregistered28265
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Verkar som jag har haft tur med min PX5...inget standbytjut och inget fläktvrål.. :angry: ..enda anmärkningen jag har är att jag inte får till det röda i bilden ordentligt, trots allt pill i den vanliga menyn känns den fortfarande nästintill "självlysande"

Postad 21 februari 2006 - 15:02

Unregistered949893cc
  • Unregistered949893cc
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Tjena experter :angry:

Jag är ganska ny på detta och orkar faktiskt inte läsa igenom en forumtrån med 50 sidor, så här kommer min fråga;

Jag har sett att 42px5r bara har en RGB scart (3 totalt) så jag undrar hur man kopplar in sina externa komponenter?
Kan ni hjälpa mig med det?

Jag har en xbox (ej 360).
DVD spelare (utan hdmi, men tänker köpa en ganska snart).
ComHem dekoder.

Kan ni tala om för mig hur jag skall koppla ihop dessa för bästa resultat utan att behöva byta sladdar när jag exempelvis skall spela xbox.
Jag vill alltså plugga in allt och inte behöva koppla om kablarna, men ändå få absolut bästa resultat.

En annan sak; har läst om att Pioneers pdp-436rxe har en suverän bild och möjligen bättre än LG's, men att vissa har problem med inbränningar.
Har nu upplevt problem med detta eller irriterande eftersläpningar på 42px5r.

Har LG också problem med detta (som många plasma har vad jag har förstått) så är det kanske bättre att köpa Pioneers tv med tanke på att man får bättre bild.

Och en sista sak, på bilderna i era gallerier så verkar tv'n reflektera mycket (antar att det har med pianolacken att göra), är det någonting som ni irriterar er på.

ps/ infon om mina frågor kanske står i forumet, men det är för många sidor att gå igenom och hittar inget bra sökuttryck som beskriver mina frågor. \ds

//Topal

Postad 21 februari 2006 - 15:44

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Tjena experter :angry:

Jag är ganska ny på detta och orkar faktiskt inte läsa igenom en forumtrån med 50 sidor, så här kommer min fråga;

Jag har sett att 42px5r bara har en RGB scart (3 totalt) så jag undrar hur man kopplar in sina externa komponenter?
Kan ni hjälpa mig med det?

Jag har en xbox (ej 360).
DVD spelare (utan hdmi, men tänker köpa en ganska snart).
ComHem dekoder.

Kan ni tala om för mig hur jag skall koppla ihop dessa för bästa resultat utan att behöva byta sladdar när jag exempelvis skall spela xbox.
Jag vill alltså plugga in allt och inte behöva koppla om kablarna, men ändå få absolut bästa resultat.

En annan sak; har läst om att Pioneers pdp-436rxe har en suverän bild och möjligen bättre än LG's, men att vissa har problem med inbränningar.
Har nu upplevt problem med detta eller irriterande eftersläpningar på 42px5r.

Har LG också problem med detta (som många plasma har vad jag har förstått) så är det kanske bättre att köpa Pioneers tv med tanke på att man får bättre bild.

Och en sista sak, på bilderna i era gallerier så verkar tv'n reflektera mycket (antar att det har med pianolacken att göra), är det någonting som ni irriterar er på.

ps/ infon om mina frågor kanske står i forumet, men det är för många sidor att gå igenom och hittar inget bra sökuttryck som beskriver mina frågor. \ds

//Topal

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen expert så mer kunniga personer får svara ifall jag brister i kunskap =)

Om du nu ska köpa en DVD med HDMI så borde väl följande funka kanon:

DVD - HDMI
Xbox - Komponent
Comhem dekoder - RGB Scart

Har själv PX4R, dvs lillebror till PX5R. Dock är de identiska bildmässigt.
Har själv inte haft några problem med inbränningar men för någon kväll sen fastnade
faktiskt Windows loggan vid uppstart av datorn. Men efter ca 5 min av lite surfande så hade den
helt försvunnit. Tror inte själv att man behöver vara speciellt orolig, dock är det ju en del folk som
dras med det tydligen vad man kan se här på forumet. Men i de flesta fall ska inbränningen försvinna av sig själv och personligen är det inget jag är orolig över. Läser du Pioneer tråden är det nog några där också som har råkat ut för det.

Dock är det en del som har problem med fläktljud samt ett ljud vid standby läge med LG'n. Läs här på forumet och bilda dig en egen uppfattning.

Jag har själv inga problem alls med min plasma, har funkat kanon och kan varmt rekommendera den. Hoppas du blir nöjd med vilken plasma det nu än blir!

Lycka till!
Micke

Postad 21 februari 2006 - 16:09

Unregistered949893cc
  • Unregistered949893cc
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
ok, tack Micke för ett bra svar.

//Topal

Postad 21 februari 2006 - 16:48

AndyB
  • AndyB
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Ni som har högupplösta plasma, blir det sämre bild om man har dålig kvalitet på insignalen? Jag har boxer så vid tv tittande blir det säker bra men tänkte köra med min Bose dvd och den har ingen hdmi så blir det kass bild på en högupplöst plasma då?
Har fått för mig att det syns mer på en högupplöst än en lågupplöst om man har dålig insignal eller har jag fel?
Jag väljer mellan PX4RV eller PX5R.
Vad hade ni valt i mitt läge?

Postad 21 februari 2006 - 19:32

EatMyRam
  • EatMyRam
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Kan ett nätfilter möjligtvis avhjälpa pipet i standbyläge?

Postad 21 februari 2006 - 22:25

Hämähäkki
  • Hämähäkki
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Eatmyram: Jag testade med ett högkvalitets nätfilter ifrån Elfa på min Samsung som peep och tjöt i standby, inga förbättringar. Kontaktade även elbolaget som sa så här:
Övertoner kan orsaka störningar, grundfrekvensen i elnätet är 50 Hz och den "vanligaste" övertonen som man kan få problem med är tredje övertonen dvs. 150 Hz vilket leder till överbelastad nolledare.
När det gäller aukustiska störningar kan/kunde 23-25 övertonen orsaka störningar i analoga telefonanläggningar vilket uppfattas som ett brumm (1150 - 1250 Hz).
Om jag uppfattade din fundering rätt så var ljudet snarare av väldigt hög frekvens (20 - 22kHz), vilket tyder på att det är något annat i tvn som tjuter.

Postad 21 februari 2006 - 22:38

EatMyRam
  • EatMyRam
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Eatmyram: Jag testade med ett högkvalitets nätfilter ifrån Elfa på min Samsung som peep och tjöt i standby, inga förbättringar. Kontaktade även elbolaget som sa så här:
Övertoner kan orsaka störningar, grundfrekvensen i elnätet är 50 Hz och den "vanligaste" övertonen som man kan få problem med är tredje övertonen dvs. 150 Hz vilket leder till överbelastad nolledare.
När det gäller aukustiska störningar kan/kunde 23-25 övertonen  orsaka störningar i analoga telefonanläggningar vilket uppfattas som ett brumm (1150 - 1250 Hz).
Om jag uppfattade din fundering rätt så var ljudet snarare av väldigt hög frekvens (20 - 22kHz), vilket tyder på att det är något annat i tvn som tjuter.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, tackar för svaret.
Det är inget konsant pip, utan det kommer och går. Väldigt högfrekvent.. Där får man för att man bor i 1rok :) Dags att flytta till minst 2rok så man får separat sovrum. Allt för o slippa skicka iväg nya tvn, hehe

Postad 21 februari 2006 - 23:58

Hämähäkki
  • Hämähäkki
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Det var så lite så :) Hoppas jag får tillbaks min Sharp ifrån service imorgon, detta var då sjättegången jag fått packa ner en LCD-tv och skicka tillbaks antingen till ÅF eller Service :angry: Är det bara jag som är überpetig eller har jag oerhört dålig karma över mig :D Får väl se hur Sharpen fungerar efter service :blink:

Postad 22 februari 2006 - 06:23

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0

Det var så lite så :) Hoppas jag får tillbaks min Sharp ifrån service imorgon, detta var då sjättegången jag fått packa ner en LCD-tv och skicka tillbaks antingen till ÅF eller Service :angry: Är det bara jag som är überpetig eller har jag oerhört dålig karma över mig :D Får väl se hur Sharpen fungerar efter service :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ush, och jag som tyckte att 4ggr var mycket... :angry:

//Lorryquai

Postad 22 februari 2006 - 09:31

BMWM3
  • BMWM3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
En fråga till oss som har standby tjut :

Hur högt låter din plasma ? måste man stå brevid eller ligger det ett ljud som hörs i hela rummet ?

En fråga till en er som har tysta plasmor :

Om du lyssnar bakom plasman när den är avstängd , är det HELT TYST . Eller kan man ana något ljud , högfrekvent eller annat .

Visst skall en plasma vara HELT TYST i standby ?!

Redigerat av BMWM3, 22 februari 2006 - 09:32.

Postad 22 februari 2006 - 14:38

Hämähäkki
  • Hämähäkki
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0

Det var så lite så :) Hoppas jag får tillbaks min Sharp ifrån service imorgon, detta var då sjättegången jag fått packa ner en LCD-tv och skicka tillbaks antingen till ÅF eller Service :D Är det bara jag som är überpetig eller har jag oerhört dålig karma över mig :blink: Får väl se hur Sharpen fungerar efter service :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Ha ha :angry: Ja 4 gånger är ju inte helt fel det heller :angry:

Hörde med service idag och åtgärden vart att dom bytt ut nån enstaka resistor i nätdelen som i sin tur skulle reducera tjutet, surrandet och piipandet. Får väl se :angry:

BMWM3: Switchade nätdelar kan piipa/tjuta litegrann när dom står i standby också, men piiper det allt för mycket så är det ju absolut inte acceptabelt. Gör som jag gjort, skicka tillbaks dom och få nytt eller alternativt service. Jag tolererade inte tjutet iallafall.

På två Samsung, varav den andre så kunde jag höra tjutet 3-4 meter ifrån. På den fjärde hörde jag 5-6 meter ifrån eftersom den varierade såpass mycket att gå ifrån högt till lågt btw. såg att hbb.se sålt ut den som demo.. hehe stackars den som fått min gamle tv.

På Sharpen var det inte standby piipet jag störde mig på så sätt, det var mer tjutet/surret som kom ifrån den när den stod på.

Redigerat av Hämähäkki, 22 februari 2006 - 14:44.

Postad 22 februari 2006 - 15:11

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

En fråga till oss som har standby tjut :

Hur högt låter din plasma ? måste man stå brevid eller ligger det ett ljud som hörs i hela rummet ?

En fråga till en er som har tysta plasmor :

Om du lyssnar bakom plasman när den är avstängd , är det HELT TYST . Eller kan man ana något ljud , högfrekvent eller annat .

Visst skall en plasma vara HELT TYST i standby ?!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag måste haft tur med min px5:a eller så är jag döv. Min plasma är helt tyst i standby.Påslagen hör man ett svagt surr från fläkten, men inget som man tänker på eller störs av.

Postad 22 februari 2006 - 15:13

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Halloj.

Några här som provat DVD-film både genom HDMI och Komponent?

Jag har en PX4R och en Marantz 6600. Har ju kört med HDMI hela tiden och haft mycket bra bild.
Nu testade jag dock med komponent, bara för nöjes skull, och blev faktiskt positivt överraskad. Färggraderingar, flimmer (t.ex. i vissa scener när himlen/väggar i bakgrunden kan flimra lite) som kunde ses ibland via HDMI är nu betydligt mildare. Kanske snäppet sämre skärpa. Men att alla defekter i bilden som (ibland) syntes i vissa scener blev klart bättre, överväger nog till komponents fördel.

Har inte tjollrat på så mycket med inställningarna än, så nån slutgiltig dom har jag inte än. Men är det nån fler som gjort jämförelser och kan dela med er av era erfarenheter, så skriv gärna

Postad 22 februari 2006 - 15:22

BMWM3
  • BMWM3
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Det var så lite så :) Hoppas jag får tillbaks min Sharp ifrån service imorgon, detta var då sjättegången jag fått packa ner en LCD-tv och skicka tillbaks antingen till ÅF eller Service :blink: Är det bara jag som är überpetig eller har jag oerhört dålig karma över mig :angry: Får väl se hur Sharpen fungerar efter service :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Hörde med service idag och åtgärden vart att dom bytt ut nån enstaka resistor i nätdelen som i sin tur skulle reducera tjutet, surrandet och piipandet. Får väl se :angry:

BMWM3: Switchade nätdelar kan piipa/tjuta litegrann när dom står i standby också, men piiper det allt för mycket så är det ju absolut inte acceptabelt. Gör som jag gjort, skicka tillbaks dom och få nytt eller alternativt service. Jag tolererade inte tjutet iallafall.

På två Samsung, varav den andre så kunde jag höra tjutet 3-4 meter ifrån. På den fjärde hörde jag 5-6 meter ifrån eftersom den varierade såpass mycket att gå ifrån högt till lågt btw. såg att hbb.se sålt ut den som demo.. hehe stackars den som fått min gamle tv.

På Sharpen var det inte standby piipet jag störde mig på så sätt, det var mer tjutet/surret som kom ifrån den när den stod på.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske är för kräsen ... men jag hör det tydligt om jag står bakom plasman och lyssnar . MEN min tjej hör det inte eller hör det knappt .
Hör inte ljudet om jag står 1.5M-2M ifrån !?

Ska jag vara glad att allt annat fungerar och skita i ljudet , eller byta och kanske få andra fel på den nya :D

Postad 22 februari 2006 - 15:46

Leon69
  • Leon69
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Till er som skickat in er PX5 på service. Var har ni köpt den? Nätbutik? Vem stod för fraktkostnaden?
Jag kan nog tänka mig att skicka in den om LG står för frakten, och skickar en upphämtning. Inte en chans att jag pallar att ta mig till posten själv med monstret!

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte min vid technistore och en fraktfirma kom & hämtade plasman.

Får nu den åter på fredag & hoppas att allt är bättre igen. :)

Jag behöver inte betala ngt !

Postad 22 februari 2006 - 15:47

T-Green
  • T-Green
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Det var så lite så :) Hoppas jag får tillbaks min Sharp ifrån service imorgon, detta var då sjättegången jag fått packa ner en LCD-tv och skicka tillbaks antingen till ÅF eller Service :blink: Är det bara jag som är überpetig eller har jag oerhört dålig karma över mig :angry: Får väl se hur Sharpen fungerar efter service :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske är för kräsen ... men jag hör det tydligt om jag står bakom plasman och lyssnar . MEN min tjej hör det inte eller hör det knappt .
Hör inte ljudet om jag står 1.5M-2M ifrån !?

Ska jag vara glad att allt annat fungerar och skita i ljudet , eller byta och kanske få andra fel på den nya :D

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan väl inte se på TV då man står bakom den? Hör du endast ljudet av fläkten då du är bakom den ska du nog vara nöjd. Man ska ju inte leta fel. Det är ju om man vid normalt tittande stör sig på något man skall klaga!

// T-Green

Postad 22 februari 2006 - 20:06

Hämähäkki
  • Hämähäkki
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
1-2 meter är nog inte nån större fara, ifall den annars fungerar bra.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.