Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *

1677 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 mars 2006 - 12:41

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Är det nån som har läst Bigscreens test? Där står det att de sänkte färgmättnaden till -15 vid "living room". Hittar saturation när jag har hdmi signal i menyn, men inte när jag kör analogt vga från datorn. Då finns helt plötsligt inte saturation med i menyn. Har ändrat till RGBCMYK elr vad det heter och ändrat saturation till -15 på alla sex värden. Nån som vet om det har samma effekt?

<{POST_SNAPBACK}>

Man har VÄLDIGT stora begränsningar när man kör VGA, så dom inställningarna finns inte.

Postad 17 mars 2006 - 15:01

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
mina färgskiftningar är så när som borta går bara att se lite svagt på helvit bild o har varit så
bra länge nu!
nu till en annan fråga är det någon som vet vad en lampa till tw600 kostar i tajland?
en kompis bor där men åcker till sverge några gånger om året o kan köpa med en om jag vill.

Postad 17 mars 2006 - 16:05

frewe
  • frewe
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Mina skiftningar är nästan borta dom med. Jag fick för mig att de försvann när jag fick upp projjen på en hylla och därmed minskade lens-shift avsevärt...??

Annars har jag en fråga om "inbränning". Jag ser mycket på hockey i 4:3-format och när jag nu kollar in en testbild (eller en allmänt ljus bild) så finns det tydliga vertikala "linjer" där 4:3-bilden "slutar" på en 19:9 duk.

Är det något som är permanent? Något som jag kan göra för att inte få bestående problem/motverka dess linjer?

Trevlig helg!!

Postad 17 mars 2006 - 23:05

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

nu till en annan fråga är det någon som vet vad en lampa till tw600 kostar i tajland?
en kompis bor där

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det vore intressant att veta! Kan du inte fråga din kompis? ;)

Postad 18 mars 2006 - 23:27

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Är det nån som har läst Bigscreens test? Där står det att de sänkte färgmättnaden till -15 vid "living room". Hittar saturation när jag har hdmi signal i menyn, men inte när jag kör analogt vga från datorn. Då finns helt plötsligt inte saturation med i menyn. Har ändrat till RGBCMYK elr vad det heter och ändrat saturation till -15 på alla sex värden. Nån som vet om det har samma effekt?

<{POST_SNAPBACK}>

Man har VÄLDIGT stora begränsningar när man kör VGA, så dom inställningarna finns inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har bara kört komponent, och RGB från digitalbox än så länge (via adaptern). Men ska snart köpa HDMI och VGA-kabel också så jag kan testa det. Så nu undrar jag om det är sämre inställningsmöjligheter via dessa överföringar och i så fall varför. Blir det svårare att kalibrera in en bra bild då? Är bilden bättre via HDMI/DVI från dator än om man kör med vanlig VGA-kabel.

Postad 19 mars 2006 - 22:29

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

en kompis bor där

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det vore intressant att veta! Kan du inte fråga din kompis? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

jag ska be honom o kolla när han åcker tillbaka till tailand men han åcker inte tillbaka förns i maj

Postad 21 mars 2006 - 07:41

Ultimatum
  • Ultimatum
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!
Har precis gått å köpt en Epson EMP-TW 520 och har ett litet problem med bilden. När jag projicerar så är den vänstra sidan av bilden 3 cm längre än den högra sidan. Använder inte lensshift funktionen alls utan projjen är så rak som som den bara går. Har det nåt med att projjen kanske lutar något ändå ( är takmonterad) eller är det fel på projjen? Mycket tacksam för svar eller funderingar... ;)

Postad 21 mars 2006 - 08:34

Unregistered341d893c
  • Unregistered341d893c
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Ultimatum ifall bilden är 3 cm högre på vänstra sidan beror det på att linsen är längre ifrån vänstra sidan av duken än den högra. Du flyttar projektorn åt vänster och vrider den åt höger, eller vrider du den åt höger och använder lensshiften för att flytta bilden tillbaka till duken. Ifall den inte håller 16:9 beror det på att den inte står i våg, lutar projektorn blir bilden högre i förhållande till 16:9 formatet samt att det blir svårt att få till en bra skärpa.

Redigerat av Unregistered341d893c, 21 mars 2006 - 08:38.

Postad 21 mars 2006 - 19:33

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Nu har min tw600 kommit tillbaka från reparation! Och mina färgskiftningar är som bortblåsta!
Även en ny lampa monterades vid reparationen.

Någon som bor i Stockholms trakten och har ColorFacts och som skulle vilja tjäna en slant? :D

/JmLab

Postad 21 mars 2006 - 22:01

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1 612 inlägg
  • 0
JmLab

Hur lång tid tog det från att du skickade din tills du hade den tillbaka?
Jag ska nog inte skicka min som det ser ut nu. Mina enorma färgskiftningar är nästan obefintliga nu.
SKUMT! Men bra!
Man får hoppas att det förblir så.

Postad 21 mars 2006 - 22:49

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Kommer inte ihåg när jag skickade den.. men första kontakten med Epson tog jag den 15 feb -06 och jag fick tillbaka den idag! Så jag tycker att dom var snabba med reparationen iaf!
Iaf med tanke på att den skickades till Japan tur och retur :D

/JmLab

Postad 21 mars 2006 - 23:24

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har bara kört komponent, och RGB från digitalbox än så länge (via adaptern). Men ska snart köpa HDMI och VGA-kabel också så jag kan testa det. Så nu undrar jag om det är sämre inställningsmöjligheter via dessa överföringar och i så fall varför. Blir det svårare att kalibrera in en bra bild då? Är bilden bättre via HDMI/DVI från dator än om man kör med vanlig VGA-kabel.

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som vet? Någon måste väl ha provat att köra både VGA och digitalt från datorn till projjen så de kan berätta om vilka skillnader de upplevde?

Postad 22 mars 2006 - 07:50

Ultimatum
  • Ultimatum
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Ultimatum ifall bilden är 3 cm högre på vänstra sidan beror det på att linsen är längre ifrån vänstra sidan av duken än den högra. Du flyttar projektorn åt vänster och vrider den åt höger, eller vrider du den åt höger och använder lensshiften för att flytta bilden tillbaka till duken. Ifall den inte håller 16:9 beror det på att den inte står i våg, lutar projektorn blir bilden högre i förhållande till 16:9 formatet samt att det blir svårt att få till en bra skärpa.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för hjälpen! Efter lite pillande så har jag fått ordning på bilden. :D NU till en annan fråga, kör komponent från dvdn och undrar vilket aspect man skall köra bilden från min TW 520 på? Har min HK 22 inställd på 16:9 och progressive ut. Anatar att det är Wide aspecten man skall köra på från projjen? Återigen mycket tacksam för svar och funderingar. :D

Postad 22 mars 2006 - 08:16

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Anathema:
Jag kör med VGA kabel och efter att ha pillat lite med inställningarna
har jag svårt att se hur bilden ska kunna bli bättre med DVI.
Får klockrena färger och flimmerfri bild.
Till skillnad från tex S-video, Scart och Komponent kan man ju med
VGA/DVI köra pixelperfect så varje pixel får sin exakta information
och även om det teoretiskt sett borde vara bättre med DVI så är nog
skillnaden minimal. Ni som har testat både VGA och DVI får mer än
gärna motbevisa min teori.

Postad 22 mars 2006 - 22:01

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
OK, tackar. Funderade på att uppgradera min HTPC med ett grafikkort med DVI men om man får så bra bild via VGA på TW600 så avstår jag nog. Dags att sparka igång Powerstrip då. Funderar även på att införskaffa en sån där Marantzspelare som alla pratade om tidigare i tråden hehe...

Först ska jag dock göra en rejäl utvärdering av mina färgskiftningar och fatta ett beslut om jag ska skicka in den på service eller ej. Det är oerhört intressant att vissa av er verkar bli av med problemen efter hand. Fortsätt att posta era intryck om hur skiftningarna förändras! Någon skrev också att det var skillnad beroende på olika signaltyper men det låter ju väldigt märkligt.

Postad 23 mars 2006 - 08:26

Khan
  • Khan
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har upptäckt en "ljusfläck" på min bild, som är stor som knytnäve på min 180cm breda duk. Syns bara när det är mörkt på den delen av duken.

Fick för mig att det var något på linsen som reflekterades, men det försvann inte när jag rengjorde den. Har för mig att man kan få smuts och damm på panelerna, kan man/vågar man rengöra dem, och i så fall hur gör man? Eller är det ett service ärende?

Postad 26 mars 2006 - 20:34

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
Cine4home är klara med TW600 dock endast på tyska än så länge, poängmässigt vann den mot TX200.

Kontras/svärta lika
Skärpa och interpolation TW600
Färger och tempratur TW600
Deinterlacing TX200
Övriga aspekter

Tack vare sin ljusstyrka fick den priset "Living room projector of the year" ;)

Jämför man alla D5:or som Cine4home testat ser det ut så här.

Kontrastomfång
TW600/TX200
Z4
900

Skärpa och interpolation
Z4
TW600
900
TX200 (detta beror på chroma bug och inte på skärpan)

Färger och tempratur
TW600
900
TX200
Z4

Deinterlacing
900
Z4
TX200
TW600

Övriga aspekter
TW600/TX200
Z4
900

Totala bild poäng
TW600/Z4
900
Tx200

Om man kör progressivt (går förbi projjens deinterlacing) via t.ex. en DVD så är TW600 vinnare.

Redigerat av ZoomAir, 26 mars 2006 - 20:57.

Postad 26 mars 2006 - 21:38

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1 612 inlägg
  • 0
Zoomair

Hur går det med eran recention??
Har ju hållit på ett bra tag med den nu. Men det gör inget för jag tror den kommer att vara mycket bra och genom arbetad. Men man är ju sugen på den!

Postad 26 mars 2006 - 21:40

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Zoomair

Hur går det med eran recention??
Har ju hållit på ett bra tag med den nu. Men det gör inget för jag tror den kommer att vara mycket bra och genom arbetad. Men man är ju sugen på den!

<{POST_SNAPBACK}>

Klar och inskickad för kodning, dröjer inte länge till i alla fall ;) ;)

Redigerat av ZoomAir, 26 mars 2006 - 21:41.

Postad 26 mars 2006 - 21:43

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1 612 inlägg
  • 0
Nice!

Är det någon som är bra på tyska som kan skriva upp de inställningar som Cine4home fick för D65.

Postad 26 mars 2006 - 21:44

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
De inställningarna kommer att vara helt värdelösa på din projektor eftersom det inte kommer att ge samma resultat - du har ju en helt annan setup än de ;)

mvh

/Pär

Postad 27 mars 2006 - 15:44

Tony_Soprano
  • Tony_Soprano
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kort fråga.
Om jag förstått rätt: vid 0 lens shift. Projiceras bildens mitt mot projjens center?

/T

Postad 27 mars 2006 - 15:46

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Kort fråga.
Om jag förstått rätt: vid 0 lens shift. Projiceras bildens mitt mot projjens center?

/T

<{POST_SNAPBACK}>

Yes vid 0 lensshift är linsen i mitten på bilden :P

Postad 27 mars 2006 - 19:46

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Linsen är mitt i bilden ja, men linsen sitter ju på ena sidan av projjen hehe :P

Postad 27 mars 2006 - 22:29

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för hjälpen! Efter lite pillande så har jag fått ordning på bilden. :o NU till en annan fråga, kör komponent från dvdn och undrar vilket aspect man skall köra bilden från min TW 520 på? Har min HK 22 inställd på 16:9 och progressive ut. Anatar att det är Wide aspecten man skall köra på från projjen? Återigen mycket tacksam för svar och funderingar. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Nej du ska använda squeeze för anamorfiska filmer (äkta 16:9) och normal för icke-anamorfiska filmer (4:3). Wide är ett slags super-zoom läge tror jag liknande det som brukar finnas på WS TV:s och det är inget jag använder mig av personligen.

Postad 28 mars 2006 - 00:16

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Tror jag har en hel del FPN (har inte haft någon LCD-proj tidigare så vet ej). Någon annan som har problem med detta? Syns mest vid panoreringar, när bilden sveper över ljusa fält. Ljusgråa eller ljusblåa (typ himlen). Alltså precis som med VB då. Påminner lite om VB men är lite mindre regelbundet än VB så jag antar att det är FPN.

Någon som observerat detta med tw600?

(Det är inte jättefarligt men tillräckligt för att man ska störa sig en del)

Postad 28 mars 2006 - 08:45

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Tror jag har en hel del FPN (har inte haft någon LCD-proj tidigare så vet ej). Någon annan som har problem med detta? Syns mest vid panoreringar, när bilden sveper över ljusa fält. Ljusgråa eller ljusblåa (typ himlen). Alltså precis som med VB då. Påminner lite om VB men är lite mindre regelbundet än VB så jag antar att det är FPN.

Någon som observerat detta med tw600?

(Det är inte jättefarligt men tillräckligt för att man ska störa sig en del)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft turen att få ett ex helt utan färskiftningar. Tvärr har jag samma fenomen som du.
Problemet är inte ränderna i sig utan att vissa filmer hackar fram i FPN. Vissa TV-utsändningar kan bli besvärliga oxå. Om jag kör normal istället för squeeze kan det minska.

Postad 28 mars 2006 - 09:19

Tony_Soprano
  • Tony_Soprano
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Vad innebär FPN?

/T

#EDIT
Aha.. hitttade det.

"Perhaps another side of the reducing SDE with the 500U, is that I was more aware of Fixed Panel Noise (FPN) than with previously viewed projectors. FPN arises when different adjacent pixels have different apparent gain or brightness with a uniform input signal. With FPN, an image of uniform brightness can look streaked or dirty, just like having a dirty projection screen. This is most noticeable during pans in which a uniformly colored object moves across the screen. In these cases, a stationary pattern becomes more noticeable. For whatever reason, I was aware of FPN with the 500U, and it is not normally something that bothers me with other projectors, although all projectors have it to a greater or lesser extent."

"With all digital or fixed panel projectors (non CRT), the grid between the individual pixels is static, wasted space and can be a source of what is known as Fixed Pattern Noise (“FPN”). FPN is most commonly referred to as the “Screen Door Effect,” and many viewers find FPN to be objectionable when it is noticeable. I certainly do, and I consider FPN to be one of the major reasons that I may someday replace my reference 11HT."

källa: http://www.hometheaterhifi.com/forum/

Redigerat av Tony_Soprano, 28 mars 2006 - 12:04.

Postad 28 mars 2006 - 15:11

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Ni som nu har haft denna ett tag är ni nöjda ? Jag hade TW200 förrut och nu har jag lyckats få Gumman min att skaffa ny projje är det värt ett köp ?

Postad 28 mars 2006 - 19:09

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Cine4home är klara med TW600 dock endast på tyska än så länge, poängmässigt vann den mot TX200.

Kontras/svärta lika
Deinterlacing TX200
Övriga aspekter

Tack vare sin ljusstyrka fick den priset "Living room projector of the year" :wub:

Kontrastomfång
TW600/TX200
Z4
900

Skärpa och interpolation
Z4
TW600
900

Färger och tempratur
TW600
900
TX200
Z4

Deinterlacing
900
Z4
TX200
TW600

Övriga aspekter
TW600/TX200
Z4
900

Totala bild poäng
TW600/Z4
900
Tx200

Om man kör progressivt (går förbi projjens deinterlacing) via t.ex. en DVD så är TW600 vinnare.

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för infot. Låter kanonbra. Väntar ivrigt på din recension.
En fråga angående ovanstående. Vad innerbär "TX200 (detta beror på chroma bug och inte på skärpan)" ?

Postad 28 mars 2006 - 21:26

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Kontras/svärta lika
Deinterlacing TX200
Övriga aspekter

Tack vare sin ljusstyrka fick den priset "Living room projector of the year" :wub:

Kontrastomfång
TW600/TX200
Z4
900

Skärpa och interpolation
Z4
TW600
900

Färger och tempratur
TW600
900
TX200
Z4

Deinterlacing
900
Z4
TX200
TW600

Övriga aspekter
TW600/TX200
Z4
900

Totala bild poäng
TW600/Z4
900
Tx200

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för infot. Låter kanonbra. Väntar ivrigt på din recension.
En fråga angående ovanstående. Vad innerbär "TX200 (detta beror på chroma bug och inte på skärpan)" ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det betyder att det är chroma bug som drar ner betyget i den kategorin och inte skärpan, om man läser kategori namnet "Skärpa och interpolation " och sen ser det dåliga betyget kan man tro att skärpan är dålig men så är inte fallet, därför påpekade jag det ;)

Redigerat av ZoomAir, 28 mars 2006 - 21:28.

Postad 28 mars 2006 - 21:42

DJ Berndt
  • DJ Berndt
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
men är det att just testexemplaret hade den där chromabuggen, eller har alla det?

Postad 28 mars 2006 - 21:50

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

men är det att just testexemplaret hade den där chromabuggen, eller har alla det?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen aning faktiskt, inte hört nått om det förut :wub: dock är inte chroma bugg nått som varierar med olika exemplar t.ex. som färgskiftningar eller VB, utan är en miss i "designen".

Redigerat av ZoomAir, 28 mars 2006 - 21:52.

Postad 28 mars 2006 - 21:54

DJ Berndt
  • DJ Berndt
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
ajdå.. står och väger mellan en tw600 och en tx200. pipro har precis sänkt priset på tx200 så att den ligger 1000 kr lägre än tw600 idag. men ja.. betalar ju hellre 1000 kr mer och får en buggfri projektor :wub:

Postad 28 mars 2006 - 21:55

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

ajdå.. står och väger mellan en tw600 och en tx200. pipro har precis sänkt priset på tx200 så att den ligger 1000 kr lägre än tw600 idag. men ja.. betalar ju hellre 1000 kr mer och får en buggfri projektor  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, nä ta inte chroma buggen så hårt, har som sagt inte hört nått om den innan jag läste Cine4home recensionen.

Postad 28 mars 2006 - 22:07

DJ Berndt
  • DJ Berndt
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

ajdå.. står och väger mellan en tw600 och en tx200. pipro har precis sänkt priset på tx200 så att den ligger 1000 kr lägre än tw600 idag. men ja.. betalar ju hellre 1000 kr mer och får en buggfri projektor  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, nä ta inte chroma buggen så hårt, har som sagt inte hört nått om den innan jag läste Cine4home recensionen.

<{POST_SNAPBACK}>

okej.. tack för de orden :wub: nu kan jag sova lite lugnare i natt förhoppningsvis!

Postad 28 mars 2006 - 22:23

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
CUE eller chromabugg är endast något som kan uppstå vid MPEG dekodning, om det uppstår i TX200 har jag svårt att förstå hur :wub:

Jag har sett ett antal TX200 (runt 5st) och har inte lagt märke till detta - jag är vanligtvis rätt uppmärksam på just CUE. Förmodligen är det något annat problem, eller en batch som inte har varit bra - varför vet jag inte....

mvh

/Pär

Postad 29 mars 2006 - 00:29

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Vad innebär FPN?

/T

#EDIT
Aha.. hitttade det.

"Perhaps another side of the reducing SDE with the 500U, is that I was more aware of Fixed Panel Noise (FPN) than with previously viewed projectors. FPN arises when different adjacent pixels have different apparent gain or brightness with a uniform input signal. With FPN, an image of uniform brightness can look streaked or dirty, just like having a dirty projection screen. This is most noticeable during pans in which a uniformly colored object moves across the screen. In these cases, a stationary pattern becomes more noticeable. For whatever reason, I was aware of FPN with the 500U, and it is not normally something that bothers me with other projectors, although all projectors have it to a greater or lesser extent."

"With all digital or fixed panel projectors (non CRT), the grid between the individual pixels is static, wasted space and can be a source of what is known as Fixed Pattern Noise (“FPN”). FPN is most commonly referred to as the “Screen Door Effect,” and many viewers find FPN to be objectionable when it is noticeable. I certainly do, and I consider FPN to be one of the major reasons that I may someday replace my reference 11HT."

källa:  http://www.hometheaterhifi.com/forum/

<{POST_SNAPBACK}>

Jo precis så är det för mig. Jag har precis köpt en duk så jag gick fram och kollade om det var skit på duken hela tiden. Men testade sedan med lensshiften och såg att "skiten" följde med då.

Men Screen Door effect är väl något annat? Har han inte blandat ihop begreppen? Screen Door effect är väl hönsnätseffekten som man ser om man sitter för nära bilden (har för stor bild eller för låg upplösning)? Det har väl inget med FPN att göra?

Ja det är fel i det nedre av de två citaten du citerat. Hehe

SDE = Screen Door Effect

FPN = Fixed Panel Noise

VB = Vertical Banding

RBE = Rainbow effect (för DLP-projjar)

Färgskiftningarna tror jag inte vi hittat något förkortning för än men mina har i alla fall flyttat sig nu. Det röda är i den högra delen av duken nu och inte den vänstra som det var innan.

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 29 mars 2006 - 00:31.

Postad 29 mars 2006 - 00:35

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Kollade just in Pacmans rec. av tx200 och han hade visst sett lite FPN på den också även om det verkar ha varit lite mindre än på min.

Postad 29 mars 2006 - 10:29

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

CUE eller chromabugg är endast något som kan uppstå vid MPEG dekodning, om det uppstår i TX200 har jag svårt att förstå hur :)

Jag har sett ett antal TX200 (runt 5st) och har inte lagt märke till detta - jag är vanligtvis rätt uppmärksam på just CUE. Förmodligen är det något annat problem, eller en batch som inte har varit bra - varför vet jag inte....

mvh

/Pär

<{POST_SNAPBACK}>

Hur ser CUE/Chromabugg ut? Om man nu vill leta efter det :D

Postad 29 mars 2006 - 11:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Palle>>
Postad bild
Postad bild

Kan inte minnas att jag såg något CUE-liknande på de två Tx200 jag hade hemma men å andra sidan har jag missat saker förr. :D Tror ändå bara problemet uppstår på tyska bredgrader, skåne får ev. passa sig. :) Men nån med Tx200 får väl kolla.

Ohh...detta var visst en Tw600-tråd, sorry.

Postad 29 mars 2006 - 12:12

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Är det inte så att chromabuggen kan ligga i vissa DVD spelare?
Cine4home använder spelare från Denon som jag trode hade det problemet.

Postad 29 mars 2006 - 14:25

DJ Berndt
  • DJ Berndt
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Kan inte minnas att jag såg något CUE-liknande på de två Tx200 jag hade hemma men å andra sidan har jag missat saker förr.  :D Tror ändå bara problemet uppstår på tyska bredgrader, skåne får ev. passa sig.  :) Men nån med Tx200 får väl kolla.

usch, det där såg inte grannt ut.. men en cromabuggsprojektor måste väl vara en returnerbar projektor?

Postad 29 mars 2006 - 14:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Kanske ska säga att bilden ovan är rätt inzoomad - om nån trodde nått annat.
Som sagt, bara att be nån med Tx200 och kolla. Under förutsättning att de har en CUE-fri dvd-spelare förstås (t.ex. Denons och Marantz senaste).

edit:
CUE uppkommer alltså vid Mpeg-dekodning, dvs det kan mkt väl vara så att såväl den dvd-spelare eller för den delen digitalbox du har hemma lider av CUE. Detta utan att du sett det och framförallt finns det ingen chans i världen att man kan lämna tebaks den till fabriken. Ingen elektronik och framförallt programvara i världen är 100% perfekt. Sov lungt ändå dock. :)

Redigerat av pacman, 29 mars 2006 - 15:05.

Postad 29 mars 2006 - 16:14

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
pacman: Tackar för ovan lysande illustration av CUE/Chromabugg

Redigerat av Palle, 29 mars 2006 - 16:16.

Postad 29 mars 2006 - 17:28

DJ Berndt
  • DJ Berndt
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
är de inzoomade? det förklarar saken! :) i vilket fall, så tycker jag ändå inte att det ser grannt ut!

nej, seriöst nu.. ponera att man skulle råka få fingrarna på en chromaprojje;

varför skulle man inte kunna få åberopa garantin i ett sådant fall? en sån där bild ska man väl inte behöva glo på under ett par år framöver. i stället för öl och chips till filmen, hade man fått knapra sobril!
dessutom verkar det ju vara ett fel som bara drabbar vissa batcher (annars skulle väl ingen köpa, i detta fallet, tx200?), och då borde det ju vara tydligt att det är ett fabrikationsfel på just de projektorerna?!

vh daniel.

Redigerat av DJ Berndt, 29 mars 2006 - 17:40.

Postad 30 mars 2006 - 11:33

Tony_Soprano
  • Tony_Soprano
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Går det att ha TW600 rättvänd monterad i taket. Dvs funkar lenshift nedåt sas.

/T

Postad 30 mars 2006 - 12:04

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Går det att ha TW600 rättvänd monterad i taket. Dvs funkar lenshift nedåt sas.

/T

<{POST_SNAPBACK}>

YES, spelar ingen roll hur den är vänd.

Redigerat av ZoomAir, 30 mars 2006 - 12:04.

Postad 30 mars 2006 - 13:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

varför skulle man inte kunna få åberopa garantin i ett sådant fall? en sån där bild ska man väl inte behöva glo på under ett par år framöver. i stället för öl och chips till filmen, hade man fått knapra sobril!
dessutom verkar det ju vara ett fel som bara drabbar vissa batcher (annars skulle väl ingen köpa, i detta fallet, tx200?), och då borde det ju vara tydligt att det är ett fabrikationsfel på just de projektorerna?!

<{POST_SNAPBACK}>

Wow vad sobril det måste säljas ute i landet! :) Har du nån aning om hur många CUE dvdspelare/digitalboxar det finns där ute egentligen? Inte jag heller men det är MÅNGA. Har inte hört nån som lyckats åberopa garantin pga detta, men visst, lycka till. ;)

Bilder som visar felet hittar ni ju i testet. De verkar tro att det är ett mjukvarufel i skalningsfiltrena i HDMI-recivern och att det i så fall kan fixas via ny firmware. Nån med Tx200 och DVE (bilden är iofs från Peter Finzel testdisc tror jag men har inte DVE nått liknande?) borde kunna kolla upp om felet finns på svenska ex. Får upplysa Tx200-ägarna om det. :huh:

Postad 30 mars 2006 - 19:20

DJ Berndt
  • DJ Berndt
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
haha, nej, är det ett fel som bara kan drabba dvd-spelare och digitalboxar sätter det ju allt i ett helt annat perspektiv.
jag hade uppfattningen att det var projektorn som hade cromabuggen.. :huh:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.