* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
5759 svar till detta ämne
Postad 04 December 2008 - 23:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det bas/mellanregister elementet har en sjukt snygg avrullning så det behöver inget LP-filter.
Kan lova att de låter otroligt snyggt.
Spridningen är helt enorm på dessa högtalare. Provade mina innan jag satte upp dem på vägg o körde den 2 och 2 i en vanlig stereo-uppställning.
Har aldrig varit maken till mer homogen ljudbild. Spelade ingen roll vart i rummet man stod, ljudbilden kollapsade aldrig.
Skulle vilja ha en 2 st a2 plus basmoduler i vardagsrummet som en lounge-anläggning.
IM-distorsionen? Hur skulle baselementet naturliga avrullning göra någon som helst skillnad på intermodulation-distorsionen? Alltså baselementet rullar av uppåt i frekvens (som alla storkoniga element gör när frekvensernas våglängd är betydligt mindre än baselementets verksamma radie). Detta element har en väldigt snygg avrullning (för applikationen) som matchas med diskantens avrullning (som får hjälp av en kondensator).
Tittar du exempelvis på pi60/i14 så finns där bara en enda spole som LP-filtrering för baselementet. Det gör att baselementet spelar med uppåt en 7 kHz eller så. Själva EQ:andet är inbyggt i elementen när det gäller Ino. Det medför att han kan använda sig av relativt enkla (som i få komponenter) delningsfilter.
Diskanten i pi60 familjen delas brantare vid ca. 3 kHz om jag minns rätt. Baselement och diskant spelar alltså sammverkande i ett stort register. De överlappar varandra. IÖ håller inte direkt på med några "skolboks" filter...
Elementen är väldigt snillrikt uppbyggda och jag tror inte man hittar motsvarighet till snyggt avrullande element någon annanstans. Elaktljudande uppbrytningar lyser med sin frånvaro.
Hassesolo: Som tätning mellan baskammare och diskantklossar rekommenderar jag vanlig latexfog. Fyll hålet som du borrat upp, dra sedan igenom kabeln. Fyll i ytterligare med latex så att du ser att det sluter tätt runt kabeln.
Plättlätt, stelnar aldrig helt och spricker inte upp.
Har tätat samtliga mina a2:or och mina i28 (går kabel mellan baselementens kaviteter) och det håller tätt. Ringer du till Ingvar så får du med största sannolikhet samma rekommendation.
Menar inte att av rullningen skulle leda till mer IM-disst, absolut inte Men att inte ha ett filter alls som delar upp i frekvens och låta ett element jobba från "0" - så långt upp i frekvens utan delning bidrar med ökar IM-disst och det oavsett element konstruktion  Jo, att av rullningen skulle " vara så fin" är ju tacka vare som jag skrev att dom har tyngt ner konen och gjort den långsammare = kan inte gå lika högt i frekvens och man får en mjukare och lägra av rullnings frekvens. Den finns som jag ser på saken inga filter som inte fungerar på exakt samma sätt som dem rent elektriskt alltid gör (alltså enligt skolboken om man säger så), och jag ser filter designen i en högtalare som 90% i dem flesta fall, men en sak e säker, att med "rätt" element i kombination med varandra så behöver man inte nödvändigtvis ha krångliga filter och kanske inget filter alls. Och det behöver ju inte vara något negativt alls, bara jag e som skeptisk allt som jämt och gillar att gräva mig in i konstruktioner Att man anpassar elementens data till att man inte ska behöva så avancerade filter är ju inget nytt, det är det många som sysslar med och i stort sätt alla större företag ( JBL, EV, Krell, Focal m.m.) producerar sina element helt själva och dom anpassar också elementen till konstruktionen. Men en sak som man ska vara mycket väl medveten om när det gäller filter designen är att det inte bara finns en sida på det hela, man får som alltid göra prioriteringar, IÖ har prioriterat att ha kunna ha så lite komponenter som möjligt i sina högtalare alltså ett "simpelt filter" och det e många andra företag som gör exakt samma Medan många anser att man tjänar på mer invecklade konstruktioner och det e klart att det finns för och nackdelar med båda, jag brukar försöka hålla mig så simpel som möjligt men utan att offra någonting för den sakens skull... Som sagt, dom låter säkert jätte bra, det sätter jag mig som sagt inte emot
Redigerat av DVD-ai, 04 December 2008 - 23:28.
Postad 04 December 2008 - 23:49
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Men en sak som man ska vara mycket väl medveten om när det gäller filter designen är att det inte bara finns en sida på det hela, man får som alltid göra prioriteringar, IÖ har prioriterat att ha kunna ha så lite komponenter som möjligt i sina högtalare alltså ett "simpelt filter" och det e många andra företag som gör exakt samma 
Kan nog lova dig att Ingvar inte gör det på grund av någon dogn om mindre komponenter är bättre för det är mindre komponenter i signalvägen. Snarare gör han nog det för han anser just det ger bäst ljud, oavsett om det är 100 komponenter eller 1 i signalvägen.
Postad 05 December 2008 - 22:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kan nog lova dig att Ingvar inte gör det på grund av någon dogn om mindre komponenter är bättre för det är mindre komponenter i signalvägen. Snarare gör han nog det för han anser just det ger bäst ljud, oavsett om det är 100 komponenter eller 1 i signalvägen.
exakt det jag skrev och om du tittar på ditt inlägg så märker du att du igentligen skriver samma sak två gånger hur som helst så är det olika prioryteringar och e inget fel i det Edit: Jag e sjukt sugen på att höra på ett komplett Ino system, men har inte haft möjligheten, råkar inte finnas någon som kunde tänka sig bjuda på en visning eller så, har bara hört PI60 och jag gillade det jag hörde
Postad 05 December 2008 - 23:11
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Har hört pi60 , profondusx-4 ock profondus y-2 .bra grejer alltihop men profondus y-2 är min favorit bland dessa
Postad 05 December 2008 - 23:16
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Edit: Jag e sjukt sugen på att höra på ett komplett Ino system, men har inte haft möjligheten, råkar inte finnas någon som kunde tänka sig bjuda på en visning eller så, har bara hört PI60 och jag gillade det jag hörde 
Du bor ju utanför stockholm...och där borde det ju finnas typ 7 miljoner ino-anläggningar i närområdet. I värsta fall får du väl ringa Ingvar och be att få komma på demo
Postad 06 December 2008 - 00:22
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo men "demar" han vad som helst ?!
även om jag vill höra något av dom större systemen då ?
Jag har ju redan hört PI60 som sagt så...
Jo man tycker ju att det borde finnas en del runt här som sitter på INO anläggningar modell trevliga och därför jag känner mig riktigt sugen på att kanske få tillfälle att höra en av dom finare uppsättningarna
Postad 06 December 2008 - 00:49
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Måste erkänna att jag är sugen på att höra
på ett par pi60 dels i stereo men också
gärna tillsammans med lämplig ino center
och 2 par surround högtalare i en 7.1 eller
kanske i en 7.2 setup. ...
Hm ..undrar om det finns nån i, eller omkring Sthlm
som har det ....
Postad 06 December 2008 - 12:37
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Oj vad sugen jag blir på att köpa ett par piP efter att ha läst genom den här tråden.. Verkar otroligt bra och tilltalas starkt av hela filosofin bakom både designen och företaget. Men mina föräldrar hade nog fått spel om jag skaffade ännu fler högtalare =P Sitter här med mina halvår gamla M-85, mina Ortofon som fortfarande inte är klara, ett par Audio Pro 2-25 som jag lånat av Repsam, ett par JVC som jag hittade och väntar på ett 5.0-paket från Dynavoice att ersätta mina nuvarande JWS-högtalare som fortfarande inte är sålda.. =)
Men någon gång ska jag skaffa piP, det lovar jag
Postad 06 December 2008 - 12:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag har lyssnat på Pip, men jag tyckte inte den va någe vidare ärligt talat
kan ju bero på rummet, men den lät i min öron nästan dåligt och det e ju inte meningen bara för att rummet verkar vara mediokert...
men har bara hört den en gång så... men PI60 va riktigt trevliga båda i "normala rum" och väl dämpat rum lär den riktigt bra
Postad 06 December 2008 - 13:18
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Har hört att det inte är så stor skillnad mellan piP och pi60 rent ljudmässigt, endast att pi60 har högre kapacitet samt går djupare. Hur mycket sanning ligger det i det? Tycker du verkligen att ljudbilden skiljer sig så pass mycket mellan dem? Det kanske berodde på förstärkaren eller annan kringutrustning?
pi60 kostar så pass mycket så den får jag isf vänta med tills jag har en mer stabil ekonomi, iom man måste åka till IÖ också (det måste man, va?). Men det hade ju varit riktigt kul att göra.
Redigerat av Se_BBB_e, 06 December 2008 - 13:19.
Postad 06 December 2008 - 13:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag upplevde dock skillnad, nu va det inta samma elektronik exakt, man ganska lika faktiskt så det borde inte göra tillräckligt mycket skillnad.
kan hända att man själv blir en Ino ägare framöver, vem vet
Då blir det nog PI60 eller i28 + moduler till (gillar resurser...)
Postad 06 December 2008 - 13:36
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Har hört att det inte är så stor skillnad mellan piP och pi60 rent ljudmässigt, endast att pi60 har högre kapacitet samt går djupare. Hur mycket sanning ligger det i det? Tycker du verkligen att ljudbilden skiljer sig så pass mycket mellan dem? Det kanske berodde på förstärkaren eller annan kringutrustning?
Skillnaden mellan piP och pi60 är inte så stor. piP sprider ju större och klarar inte av samma ljudtryck som pi60. Jag lyssnade på båda hos Öhman och under den korta demon så var det inga direkta stora fel man kunde finna hos piP. Möjligt att man finner dom med lite längre testtid. Det bästa är ju att åka på demon och lyssna
Postad 06 December 2008 - 17:23
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
jag upplevde dock skillnad, nu va det inta samma elektronik exakt, man ganska lika faktiskt så det borde inte göra tillräckligt mycket skillnad. kan hända att man själv blir en Ino ägare framöver, vem vet Då blir det nog PI60 eller i28 + moduler till (gillar resurser...)
Byt då inte bort dina thor mot pi60 innan du lyssnat på båda paren i samma rum , kan ju hända att thor låter bättre. Man kan lura sig väldeliga om man lyssnar på 2 par högtalare i olika miljöer ock sen är ljudminnet inte speciellt långt heller.
Postad 08 December 2008 - 01:11
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Byt då inte bort dina thor mot pi60 innan du lyssnat på båda paren i samma rum , kan ju hända att thor låter bättre. Man kan lura sig väldeliga om man lyssnar på 2 par högtalare i olika miljöer ock sen är ljudminnet inte speciellt långt heller. 
haha, ne det har du verkligen rätt i Mina Thor ligger i delar sedan någon månad tebax, ska bli helt nya lådor till dom nu runt jul
Postad 08 December 2008 - 08:55
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Innan helgen färdigställde jag mina profundusX-2-moduler som lägger ett rejält fundament åt piP. Delningen sker vid 80Hz i min Denon 2105 och det verkar iaf fungera som det är tänkt. Inga irriterande störningar kring delningen vilket jag var lite orolig över. Väntar på ett Behringer A500-steg som ska driva basarna.
Nästa uppgradering blir nog lite snik men bättre än 2105: ett inbytt cr8. Ska se om Ingvar har något liggandes. Men då måste jag väl även skaffa ett slutsteg till piP? Har lite småhugg på en 208:a och det skulle ju vara helt perfekt. Dock har jag inga sådana pengar nu efter en uppgradering som kostade mer än vad hela min anläggning kostat mig innan.
6 st. a1:or står också på schemat. Samt gråsvart heltäckningsmatta. Frågan är i vilken ordning fortsättningen kommer ske.
Postad 08 December 2008 - 09:39
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
haha, ne det har du verkligen rätt i
Mina Thor ligger i delar sedan någon månad tebax, ska bli helt nya lådor till dom nu runt jul 
Har som sagt lyssnat på pi60 ock luxor 8071 i samma rum , det var inte mkt som skilde paren åt under dom förutsättningar som rådde där i alla fall . Man hade förväntat sig spel mot ett mål med tanke på att pi60 kostar runt 20k i byggsats , men nix , så blev det inte . Dom lät så pass lika så man inte visste vilket av paren som spelade ibland . kan tilläggas att drivningen var en av öhman rekommenderad denon 2105 , CD spelare av hög klass ock basabsorbenter fanns det också.
Redigerat av sollerön, 08 December 2008 - 14:14.
Postad 08 December 2008 - 19:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har som sagt lyssnat på pi60 ock luxor 8071 i samma rum , det var inte mkt som skilde paren åt under dom förutsättningar som rådde där i alla fall . Man hade förväntat sig spel mot ett mål med tanke på att pi60 kostar runt 20k i byggsats , men nix , så blev det inte . Dom lät så pass lika så man inte visste vilket av paren som spelade ibland . kan tilläggas att drivningen var en av öhman rekommenderad denon 2105 , CD spelare av hög klass ock basabsorbenter fanns det också.
Jo jag har läst era resenationer från testet och tycker det va intressant helt klart, och Luxor 8017 är ju också högtalare som jag är bekant med som före detta ägare till ett par... som jag ångrar att jag sålde..
Postad 08 December 2008 - 20:24
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Ja ,vi gjorde det mest på skoj , Men det va riktigt hemst tydligen för så där kan man ju inte göra enligt vissa , men hur fn ska man då göra för att avgöra vilket högtalarpar man föredrar? Lyssna på ett par på ett ställe ock det andra paret på ett annat ställe? Då kan 100m löparna börja springa var för sig utan tidtagning (vem va snabbast?) lika dumt
Redigerat av sollerön, 08 December 2008 - 20:24.
Postad 08 December 2008 - 22:41
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Lyssnade på pi60s hos Ingvar idag ett par låtar. Det är en helt sinnessjukt bra högtalare. Vilken grym bas den klarar av. För 99,9% av befolkningen så räcker den och blir över. Jag kan verkligen rekommendera folk att åka på en demo, verkligen intressant.
Självklart ska man lyssna på högtalarna innan man köper dom.
Postad 08 December 2008 - 22:55
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
pi60 låter bra , inget snack om det , men det finns andra högtalare som gör det också .Lyssnar man på pi60 hos ingvar så står dom i ett perfekt lyssningsrum . Lyssnar man på högtalare i butiker så har dom i de flesta fall inte alls samma förutsättningar att låta bra . Därför jag förespråkar , vill man byta högtalare så lyssna på dom hemma om möjlighet finns
Redigerat av sollerön, 08 December 2008 - 23:13.
Postad 08 December 2008 - 23:35
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Ingvars rum är inte perfekt. Har hört dom i sämre rum med och dom är, enligt mig, överlägset bästa fullregisterhögtalarna jag har hört. Det finns ett par högtalare som är nära men ändå en bra bit ifrån, såsom Respons, Revel.
Postad 09 December 2008 - 00:07
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Är med högtalare precis som med allt annat , en del tycker si ock andra så
Postad 09 December 2008 - 00:47
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Är med högtalare precis som med allt annat , en del tycker si ock andra så 
Precis! Jag personligen är väldigt fundersam på varför alla dessa Ino ägare beter sig som en sekt? Jag anser Ino högtalare vara lättdrivna, ganska enkla högtalare med förhållandevis billiga komponeneter, som inte alls spelar bra jämförelsevis mot andra modeller/märken i samma prisnivå... ...som sagt, en del tycker si andra SÅ.
Postad 09 December 2008 - 00:56
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Jag personligen är väldigt fundersam på varför alla dessa Ino ägare beter sig som en sekt?
Sekt? Som XTZ sekten? B&W sekten? Att jantelagen är ett hinder är ju ingen nyhet. Oftast från folk som inte ens lyssnat på prylarna. Är med högtalare precis som med allt annat , en del tycker si ock andra så 
Korrekt. Folk är ute efter olika saker.
Postad 09 December 2008 - 01:06
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Nja, just "Ino folk" är enligt mig personligen väldigt/mer enkelspåriga än andra "grupperingar"...
Jag har inte ngt imot Ino!
Postad 09 December 2008 - 02:42
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Nja, just "Ino folk" är enligt mig personligen väldigt/mer enkelspåriga än andra "grupperingar"...
Det är inte så märkligt eftersom Ino distrubieras och "marknadsförs" på ett helt annat sätt än alla andra kommersiella högtalare. Konstruktören (Ingvar Öhman) är också väldigt öppen och förklarar gärna i tekniska termer hur han tänkt när han konstruerat högtalarna vilket tilltalar många (men kan förvirra många också eftersom han inte kommer med några enkla svar på svåra problem som säljare normalt är bra på att göra).
Postad 09 December 2008 - 02:48
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Hur många Ino ägare känner du väl? Låt mig giss, någonstans mellan noll och 0? Det enda som är enkelspårigt är detta ständiga "sekt" snacket som vissa behäftar sig med. Redan där har man förlorat diskussionen när man måste hitta på saker. Så du menar det är okej om en XTZ ägare är nöjd med sin produkt och gärna tipsar andra om det, men inte en Ino ägare?
Postad 09 December 2008 - 03:06
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Angående det du sa om XTC : Nej självklart inte!
Men min personliga åsikt ÄR ATT "Ino folk" faktiskt framhäver sina högtalare/köp osv på ett väldigt enkelriktat spår överlag, detta tycker jag/läser jag/hör jag väldigt ofta.
Jag KÄNNER 4 personer som har eller har ägt Ino burkar, och har pratat med dussintals som skapat/lyssnat sig på egna uppfattningar, varför skulle jag annars "argumentera"?
Detta är inget jag vill fortsätta att diskutera-totalt onödigt.
Ni får tycka att jag har fel i det jag säger om det känns så.?
Postad 09 December 2008 - 08:20
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Inget jag märker av alls. Det enda jag märker av är att många Ino ägare är folk som är allmänt intresserad av den verkliga fysiken bakom ljudåtergivning. Folk som läser molt, är med i LTS och kanske är mer svårflörtande när det gäller konstiga tweaks. Annars har jag inte märkt någon skillnad alla. Jag känner flera Ino ägare och dom är långt ifrån det du påstår, utan är vilka personer som helst. Såklart så är dom nöjda med sina köpa, som vem som helst är när man är nöjd med något.
Trist med denna ständiga stämpel.
Tillbaka till Ino, vilka har hört dom större delade systemen? i56 och i64s?
Postad 09 December 2008 - 09:28
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Jag känner den som har världens största Ino system! Det du.
Sedan må Ingvars rum inte vara "perfekt", men väääldigt speciellt är det  Kaos och välljud i skön förening. Tomma vin pavor, McD kartonger... och väldigt mysigt för en ljudnörd.
Men visst låter pi60s väldigt bra hos honom.
Postad 09 December 2008 - 10:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det system som jag skulle vara intreserad av är något i stil med I28 i fronten och sedan 4-8st moduler för att få löjligt med resurser i basen, vet ej vilka moduler dock (klart att dom största, vad dom nu heter... vore trevligt  ), och dessa pengar har jag inte så det lär ju dröja i villket fall så... (+ att man ska ha steg o grejer till detta !
Men skulle vilja höra ett sådant system, för som sagt så gillade jag PI60 och att ha det trevliga ljudet men med i stort sätt obegränsade dynamiska resurser vore ju barnsligt kul
Men det är väldigt nära till hands att jag bygger egna basmoduler, 2st med 2x seas "fin basar" 10" i var modul @ ca 100liter/st och driver dessa med ett fint Pa steg till sommaren. kommer inte att fattas dynamiska resurser där heller och bra kommer det att låta, löjligt bra till och med...  (men även där så går det en del pengar... även om jag redan har steget  )
Edit: kan hålla med om att man ofta från känslan av att Ino ägare är i någon slagt "sekt" men jag tror att det snarare beror på att dom framhävs på det sättat av andra och inte att dom själva har så mycket mad den saken att göra (vad jag har känt i alla fall..) Jag tycker att Ino är trevligt, det e bra med lite svenska högtalare och kul med en liten firma där man konstruerar högtalare och säljer i liten skala. Tycker det e lite segt med alla dessa "Jättar" som äger marknaden och jag gillar lite "udda" märken i allmänhet faktiskt
Redigerat av DVD-ai, 09 December 2008 - 10:04.
Postad 09 December 2008 - 11:42
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
i28 med profundusX-4 är det jag siktar mot nu, med en förhoppning om att det blir infraX-6 så småningom. Alternativt i28 med profundusY-4. Det vore mycket trevligt det med.
Postad 09 December 2008 - 12:11
Unregistered1532
-
Unregistered1532
-
Amatör
-
-
72 inlägg
i28 med profundusX-4 är det jag siktar mot nu, med en förhoppning om att det blir infraX-6 så småningom. Alternativt i28 med profundusY-4. Det vore mycket trevligt det med.
samma här. (Eller kanske i32)
Postad 09 December 2008 - 13:39
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Ingen idé att skaffa i28+basar om man inte bor i villa imo, jag kan spela så starkt med pi60 (utan att det låter på något sätt illa) att grannarna nästan tror att musikerna står i deras vardagsrum och spelar för fullt.
Postad 09 December 2008 - 13:56
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Ja , det du skriver är också högst inviduellt . Har varit hemma hos folk som sagt vilket jä tryck jag har i stereon , bett att få provlyssna ock i vissa fall nästan haft svårt att hålla mig för skratt (tryck har jag tängt)
Postad 09 December 2008 - 14:13
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Ja , det du skriver är också högst inviduellt . Har varit hemma hos folk som sagt vilket jä tryck jag har i stereon , bett att få provlyssna ock i vissa fall nästan haft svårt att hålla mig för skratt (tryck har jag tängt) 
Jo så är det väl, men bor man i lägenhet så kommer grannarna sätta gränsen om man inte förtrycker dem till att stå ut på något sätt. Pi60 på någorlunda hög nivå låter MKT till grannarna även i välisolerade hus.
Postad 09 December 2008 - 14:25
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Jo så är det väl, men bor man i lägenhet så kommer grannarna sätta gränsen om man inte förtrycker dem till att stå ut på något sätt. Pi60 på någorlunda hög nivå låter MKT till grannarna även i välisolerade hus.
Känner en som har ett par pi60 , håller med om att det går att dra på rätt friskt med dom utan att dom protesterar
Postad 09 December 2008 - 14:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
QRS 500 går också att spela förvånansvärt bra med trotts att det bara är "budget högtalare" i jämnförelse med PI60
i dom sitter det 8" bas och diskant från Vifa och låda på ca 50 liter eller så, riktigt roliga högtalare och jag gav bara 500kr för dom beggat och är löjligt nöjd med dom som andra hands stereo kan jag säga.
Att jag bytt till finare kondingar till diskanten gjorde också så att jag vann en del finlir ytterligare i diskanten/mellanregister och som original så låter dom nästan för bra för att vara sant redan då... (alltså för att kostat ca 3000-4000kr när serien va ny för ett några år sedan...)
Med dessa så får man käfftsmällar och magknip om rummet inte är allt för stort, och hoss mig (30m^2) så känns basen kan man säga, även grannana har klagat och dom bor 50m bort, tycker jag e ganska bra jobbat för dessa högtalare
Så, slutsatts, det går att få till ganska bra tryck med bara ett par 8" basar i ett system
Redigerat av DVD-ai, 09 December 2008 - 14:39.
Postad 09 December 2008 - 14:43
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Postad 09 December 2008 - 15:41
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Ingen idé att skaffa i28+basar om man inte bor i villa imo, jag kan spela så starkt med pi60 (utan att det låter på något sätt illa) att grannarna nästan tror att musikerna står i deras vardagsrum och spelar för fullt.
Nu är min primära tanke inte att kunna spela så det blåser om öronen, utan snarare behålla min nuvarande nivå men sänka distorsion till ett minimum. Det ska låta helt otvunget, hur komplicerat och krävande programmaterial jag än slänger in i systemet och aldrig någonsin det minsta pressat på de nivåer jag spelar på, även om jag skulle vilja köra vansinnesnivåer någon gång. Dessutom känns det onödigt att skaffa pi60 då jag redan har profundusX-moduler. pi60 skulle då alltså enbart spela över 80Hz och då känns det mer kostnadeffektivt att välja ett större toppsystem. Det stora bassystemet med minst fyra basmoduler är förutom att öka kapaciteten och sänka distoristionen ytteligare, även till för att öka antalet utstrålningspunkter och därmed få bukt med vissa rumsresonanser. Att säga att ingen i lägenhet behöver något annat än pi60 går inte, eftersom det inte är sant. i28 med minsta fyra basmoduler är dock sannerligen stor overkill för de flesta, men det är ju även min tanke, att skaffa mer kapacitet än jag behöver för att aldrig någonsin komma i närheten av systemets tak.
Postad 09 December 2008 - 15:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo det har dom, eller snarare så att Vifa bygger element med den data som Öhman vill ha
Men man kan ju säga att dom är "moddade" elelr vad man nu vill kalla det.
Postad 09 December 2008 - 15:51
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
i28 är ju väldigt vackra också, gäller bara att ha plats med baslådorna
Postad 09 December 2008 - 15:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo jag gillar i alla fall "Ino designen"
på något vis snygga i "all sin änkelhet"
Postad 09 December 2008 - 17:11
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Funktionell design, bra skit!
Postad 09 December 2008 - 17:31
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Fast det är inga bra skrythögtalare.  Ingen jag känner har hört talas om Ino Audio och för dem är bra högtalare sådana högtalare som har ett känt namn och ett dyrt utseende.
Inte för att det spelar så stor roll men det är lite jobbigt att se "visst pysen"-blicken när man försöker säga att de där konstiga burkarna (A2:orna) faktiskt är riktigt bra högtalare. När man sen säger att de är köpta av en något excentrisk man i en i en villa i Täby så tror de att man är helt knäpp. "16500 spänn för sex sådana där burkar som inte ens är ihopskruvade, är du knäpp!" ser man att de tänker.
De kanske har rätt.
Postad 09 December 2008 - 17:35
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Brukar bli rätt tyst på de som är skeptiska när jag sätter på lite Paco de Lucia eller annan bra akustisk gitarrmusik på mina pi60, då förstår de helt plötsligt hur verkligt musik kan låta...
Edit: framförallt för att de flesta ofta hör akustisk gitarr i verkligheten och därför "vet" hur det ska låta.
Redigerat av Erik_a80, 09 December 2008 - 17:37.
Postad 09 December 2008 - 22:46
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Jag känner den som har världens största Ino system! Det du.
Sedan må Ingvars rum inte vara "perfekt", men väääldigt speciellt är det Kaos och välljud i skön förening. Tomma vin pavor, McD kartonger... och väldigt mysigt för en ljudnörd.
Men visst låter pi60s väldigt bra hos honom.
Hmm, David eller? Fast, det ska ju finnas någon "galning" som köpte upp en 15-20 st av Ino gamla 15 tums element som han hade i gamla Profundus Z modulerna, som han skulle göra infra system av Ja, jag var hos Ingvar igår och, det är alltid lika trevlig att vara där. Lyssna på någon SACD med Dolly patton  som lät grymt bra. Ingen idé att skaffa i28+basar om man inte bor i villa imo, jag kan spela så starkt med pi60 (utan att det låter på något sätt illa) att grannarna nästan tror att musikerna står i deras vardagsrum och spelar för fullt.
Bor i en etta med i32s och Profundus Y-4, duger det?
Postad 09 December 2008 - 22:52
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Vad är detta för högtalare?
Orkar inte gå igenom denna långa tråd,men det låter som det kan va nåt för mig?
Var kan man provlyssna dessa då?
Postad 09 December 2008 - 22:57
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Dom större systemet får du lyssna hos ägare, dom mindre fullregisterhögtalarna kan man lyssna hos tillverkaren i sthlm.
Postad 09 December 2008 - 23:01
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Bor i en etta med i32s och Profundus Y-4, duger det? 
Du sover i en basmodul, äter i en och skiter i en tredje eller? Kul att du prioriterar ljudet, har du haft några problem med klagande grannar?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|