Ja bla samsung har ett separat reglage för ljus bagrundsljus.
Ja men det gäller väl enbart LCD's där du kan ställa nivån på bakgrundsljuset?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
41 relaterade trådar
Postad 12 April 2012 - 11:41
Ja men det gäller väl enbart LCD's där du kan ställa nivån på bakgrundsljuset? Postad 12 April 2012 - 12:05
Även samsungs plasma kan det. Edit: Jag skall labba lite mer när jag kommer hem idag, bla kolla service menyn och se om jag kan komma fram till något och även uppdatera TV:n till den nya mjukvaran 3.29. Får se hur allt slutar om TVN åker ut eller inte, hehe... Jag har kalibrerat i ca 2 år, så lite erfarenhet har man. Kan även säga att jag misstänker att min spelar LG BD390 inte riktigt visar allt korrekt. Får se om jag hittar några fel och återkomma som sagt. Redigerat av Calby, 12 April 2012 - 12:12. Postad 12 April 2012 - 20:55
j*vla skit alltså, min skärm drar så in åt **** åt rött och det är inte spelaren det är fel på heller.
Man börjar ju bli fundersam. Va in i service menyn och kollade runt och där kan man ändra R Gain samt R Cut under vit balans. Vet inte riktigt vilka av dom två jag skall ändra och vad dom gör? Antar att R gain är för ljusstyrkan, men vet inte vad r cut är. Edit: Om jag ökar contrasten på Bd spelare så sjunker rött konstigt nog. Redigerat av Calby, 12 April 2012 - 21:22. Postad 12 April 2012 - 21:29 R Cut är för när den ska "klippa" röda i skuggpartier (Lekmans förklaring) Postad 12 April 2012 - 23:15
Nja där har du lite fel. Cut påverkar den nedre delen utav gråskalan. Dvs röd ljusstyrka. Gain påverkar den överdelen utav gråskalan ca 60-100%. Dvs röd kontrast. Postad 13 April 2012 - 02:41
Din skärm distar i de olika grundfärgernas ljus pga överdriven kontrast. Prova att backa kontrasten rejält. Du kommer art få mindre ljus, men det är vad din display klarar, som det är nu har du valt en kompromiss som snedvrider bilden mest i toppen, men påverkar hela ljusbalansen - både i gråskala och färg. Om du hade haft möjlighet att svepa gråskala och luminans så hade du sett hur gamuten hade varierat med olika nivåer. När du höjer output från källan flyttar du upp hela skalan, och klipper således rött ännu tidigare. Både din och Linus beskrivning av "Cut" (eller bias, low etc) är rätt, det är i grunden en brightnesskontroll för rött (dumt namn på reglage som sätter nivå på gränsvärde för svart!). Det finns inget bestämt Q-värde över hur långt upp/ner en två-punkters gråskalereglage tar, inte heller hur långt ner gain/drive/high etc går. Det är naturligtvis "önskvärt" att förändringar i botten inte medför dramatiska skillnader i toppen, men det är snarare undantag än regel Med vänlig hälsning, Pär Postad 13 April 2012 - 07:03
Det är ju det som är grejen spelar ingen roll hur mycket jag sänker kontrasten så får jag inte bort det röda. Det spelar absolut ingen roll har testat. Sen när jag boostar kontrasten genom att höja den via min BD spelare så försvinner det röda men då blir det blå helt åt skogen. Sen enligt testbilderna på AVCD så har jag inte för hög kontrast, jag kan se alla "blinkade staplar" i hela deras WTW bild. Postad 13 April 2012 - 10:10
Tjaa, ska man vara petig så är det ju förstås inte bakgrundsljuset man justerar på samsungs plasmor - en plasma är ju inte är konstuerad enl den principen. Men ja, i båda fallen justerar man ju det generella ljusflödet. Panelljuset eller nått i den stilen ("panelkräm"? Skulle dock vilja säga att panelljus i plasma påverkar bilden på många fler sätt än att det bara flyttar kontrastomfånget så liknelsen med bakgrundsljus hos lcd haltar lite ändå (det kan hända oönskade grejjer när man snurrar på lcd bakljus med men det är en snällare operation om man säger så). Hos andra tillverkare är ju panelljus funktionen gömd men då är det snarare så att olika bildminnnen (dynamic, movie etc) använder sig av olika mkt pådrag av "panelljuset" så i nån mån finns funktionen där med. I vissa fall undrar jag dock om det inte är bättre om det alltid är valbart dock, en del verkar ju tycka att t.ex. nya VT50 har lite väl lite ljusflöde i Pro-lägena, för att dra ett exempel... Men det är väl som vanligt, ljusflöde kontra bildkvalité...och jag antar att slimmad design och miljötalibaner inte gör saken bättre. (OT) Snurrade på en cheapo Sammy plasma (D450) i helgen. Absolut ingen finlirare men jag är ändå överraskad över hur, efter endel justering i Filmläget och med ljuset i rummet kontrollerat, pass trevlig bild man kan få för under 4K SEK i 43 tum. Helt sjukt egentligen. Speciellt om man tog det lite lungt med panelljuset. Postad 13 April 2012 - 10:15
Det är ju det som är grejen spelar ingen roll hur mycket jag sänker kontrasten så får jag inte bort det röda. Det spelar absolut ingen roll har testat. Sen när jag boostar kontrasten genom att höja den via min BD spelare så försvinner det röda men då blir det blå helt åt skogen. Sen enligt testbilderna på AVCD så har jag inte för hög kontrast, jag kan se alla "blinkade staplar" i hela deras WTW bild. Postad 13 April 2012 - 10:26
För att förtydliga, vad du Calby kan göra om det inte funkar att sänka kontrasten (gain) i tv:n vet jag inte (att mixtra med nivåerna i spelaren, som inte heller hjälpte, tror jag inte på alls). Min erfarenhet av LG är väl att så länge man håller sig under contrast säg 80 eller nått sånt så ska de inte spreta så mkt. Låter som ett "kört" fall.
Mitt inlägg var mera lite allmänt bludder om regleget "panelljus" (som förövrigt inte ska förväxlas med kontrast/gain). Postad 13 April 2012 - 10:55
Jag får sänka kontrasten yttligare, efter detta skulle jag inte rekommendera LG åt någon pga. detta, iaf inte om man vill ha korrekt bild. När jag kalibrerade en Samsung plasma rattade jag in den under 2h. En sak jag upptäckte med LG va att när jag gick in i service menyn så och gick ut igen så blev bilden lite mer OK. Verkar nästan som att dom ändringar man gör blir permanenta och att factory reset inte fungerar. Låter skumt men det va så iaf. Kanske är just denna TV som har en bugg eller något vet faktiskt inte. Postad 13 April 2012 - 20:08
Oj då,
Nu har jag verkligen fått till det, fixade buggen inne i service menyn och nu har jag rattat in den. Dock lite fin slipning på CMS innan. Har en liten fråga, skall jag använda mig utav grönt i gråskalan för att bosta till gamman, eller förstör det mer än vad det gör nytta? Kolla på PDF filerna och skriv vad ni tycker FtL på 30.
cms.pdf 86.12K
20 Antal nerladdningar CMS
newgrey.pdf 57.65K
19 Antal nerladdningar Grey
Postad 15 April 2012 - 11:29
Hej igen,
Nu har jag verkligen gått till botten med LG:n det visade sig att det är en bugg i mjukvaran på TV:n gällande 21 punkts gråskalan. Dock går denna bugg att ta bort genom att sänka kontrasten markant. Bla. AVS forum har sett denna i deras review gällande denna TV. Trots att min Gamma + gråskala är superbra enligt mätningarna så är den totalt värdelös i verkligheten om man kollar på grårampen så ser man kraftiga färgskiftningar. Detta kommer jag ta bort genom att sänka kontrasten ikväll, men lite tråkigt att man lär gå under 30 ftL men så är det och jag gillar verkligen korrekt bild framför lite ljus då jag för det mesta kollar på film i ett kolsvart rum. Så 20-25 FtL kommer inte bli så dåligt ändå. Här kan ni se hur pass bra mätningarna är enligt mätaren men funkar inte riktigt bra i verkligheten, detta är ett tydligt exempel på att man inte alltid skall lita på mätarna.
gray finish.pdf 41.72K
9 Antal nerladdningar
Final_CMS.pdf 86.04K
7 Antal nerladdningar
Postad 15 April 2012 - 11:32 Det var ju det jag försökte säga....... Postad 15 April 2012 - 20:43
Så där, nu va man klar med TV:n från ****t.
Det visade sig att det finns en bug i FW som gör så att det man kalibrerar i 20 punkter inte får någon effekt på gråskalan. Dock så fick jag till det tämligen bra på 2 punkter eller vad tycker ni? Jag fick sänka kontrasten så att jag hamnade på 20 ftl (sänkte till 68) pga annars så försvann så pass mycket detaljer i det vita. Samt att gråskalan blev mycket bättre. Spelar ingen roll egentligen för mig som att jag endast kollar på film / tv på kvällarna. Före:
Pre_CMS.pdf 86.07K
11 Antal nerladdningar
pre_gray.pdf 53.85K
7 Antal nerladdningarEfter:
after_CMS.pdf 85.75K
10 Antal nerladdningar
after_gray.PDF 49K
14 Antal nerladdningarEn sista kommentar gällande denna TV, andra tillverkar borde ta efter LG då gråskalan samt CMS va ganska bra out of the box om man säger så. Edit: Vill ha feedback, så ni kan kommentera mina resultat osv. Redigerat av Calby, 15 April 2012 - 20:46. Postad 16 April 2012 - 07:08
Kanske smaksak men jag tar hellre lite fel i vitbalans och/eller gamma (eller vad det nu är för radda fel man får dras med) än sitter och tittar på en 20 ftL bild... (med window patterns, right?). Skulle vara om man alltid har kolsvart i rummet möjligen.
Vad tar du helst om du bara tittar på riktigt material, hyffsade mätningar och kontrast på 68 eller sämre mätningar och kontrast på 85-90? Postad 16 April 2012 - 20:44
Perra det har du rätt i faktist, jag har den där endast för natten. Jag gjorde nyss en ny för dagtid / ljus i rummet den blev nästan perfekt lite kvar att göra på gråskalan. Vad tycker du perra om min CMS? fick ner deltan på alla förutom rött, men den är under Delta 1 så det är ändå ok. Samma lumiance på allt vilket inte borde bli några problem samt bra värden om man kollar siffrorna. Men som att du är en utav dom mer erfarna så undrar jag om du anser att man kan justera något? Ni andra får självklart svara med.
20 point grayscale.pdf 53.24K
32 Antal nerladdningar
CMS.pdf 85.8K
28 Antal nerladdningarP.S Avatar ser väldigt bra ut på TV:n nu iaf. Redigerat av Calby, 16 April 2012 - 20:46. Postad 17 April 2012 - 07:08
Perra? Snarlik avatar iofs...
Mätmässigt tycker jag det ser bra ut. Såg att du fick ner gamma-puckeln vid 90%, i teorin lite mer kontrast i bilden kanske (plasma är iofs rätt lurigt här, med tanke på ABL och så). Vitbalans har jag inget att orda om och att prioritera primär luminace och sekundär hue i färgrymden, precis som din rapport förespråkar, kan jag hålla med om. Om sen bilden är bra har jag inte en susning om (mätningarna är ju bara ett stickprov i en mkt större helhet)... Redigerat av pacman, 17 April 2012 - 07:18. Postad 17 April 2012 - 14:30
Bilden ser helt ok ut, dock så är det som du säger det är lite mycke kontrast vid 90 skall försöka fixa till det senare. LG tog mig på allvar gällande buggen och dom tom gav adressen till deras display teckniker och lite annat som ville ha mina spec och grafer. Postad 04 May 2012 - 18:24
Scanning backlight, som det heter på Sharps LED:ar, hur mycket tycker ni det påverkar eftersläpningar och ev clouding? Finns 4 lägen, Av, låg, hög och Scan. TV:n är rätt så ny för mej (60" -831) så jag har inte provat jättemycket än, men tycker att den clouding som väl finns vid helsvart skärm, blir som minst på ''scan'' läget. Men jag förstår inte riktigt skillnaden på ''scan'' och de andra lägena som t.ex ''hög'', hur det fungerar. Någon som vet..?
Postad 05 May 2012 - 15:43
bra kalibrerat Calby
20 point IRE skulle man ha på tvn vad är det för tv och vad kör du med för hårdvarukalibrerare? känner inte igen programmet. sen ser man inte vad du har för ljusstyrka vid max vit? 29.3 på vitt? inte cd/m2 va? svartnivån ser man inte heller har du mätt den? jag kör med Chroma Pure och i1 Display PRO så här ser kalibreringen ut från min tv https://www.minhembi...c_id=396264.jpg Edit: ser även att du kör med dE76 som felavikelsevärden kan du ändra till det nya CIE94? läs här: http://www.avsforum....d.php?t=1397169
Redigerat av Unregistered1008, 05 May 2012 - 16:01. Postad 05 May 2012 - 22:53
Hej, Jag använder mig utav CalMan , Jag kan tyvärr inte mäta om min TV pga. Pararells inte fungerar med Mac OS X Mountain lion än. Det fina är att jag balanserar gråskalan först med 2-punkts sedan justerar jag med 20-punkts 29.3ftl, dvs ca 100 cd/m2 TV:N är en LG 50PK350 Spelare: LG BD390 Svartnivån mäter jag aldrig då jag anser att man endast kan kalibrerar in den rätt med ögat, vilket mönstret i DVE duger bra till. Kan inte mäta 0% svart pga. min TV släcker ner sig då efter ca 10 sec. Kan mäta på 5% sedan och posta när pararells fungerar. Gråskalan skall man mäta med dE76, vad har du fått något annat ifrån? Edit: För övrigt har jag fått gamman till prick 2.2 och allt mellan delta 0,5 - 2 i gråskalan. Så är det värdelöst att inga har utvecklat en bra mjukvara till Mac OS. Vägrar sätta mig vid en MS dator.. Redigerat av Calby, 05 May 2012 - 23:06. Postad 06 May 2012 - 13:48
Det funkar även igenom en vanlig pc, som kör mac os x lion, som sen kör windows igenom vmware. Kan du både ha mac å windows på samtidigt.
Bara ett tips.. Redigerat av Unregistered9dec5957, 06 May 2012 - 13:49. Postad 06 May 2012 - 16:44
Det kommer att hållas en ISF certifiering 22-24 maj i Stockholm - det är en ISF level I och II kurs sammanslaget. Det finns ett fåtal platser kvar, bara att höra av er om det är intressant så skickar jag mer information
The ISF Level I Certification Training is for those who have not previously attended ISF training, for those who attended an ISF Certification seminar more than five years ago, or for those wishing to refresh themselves on the basics of display calibration services. ISF LEVEL I - Covers Global Standards, 3D mathematical imaging models, front panel controls, two point color balance, an introduction to color management as well as basic video processing, aspect ratios, the 3x3 component/RGB Matrix, HD and SD decoding, and a step by step calibration process. We also focus on design as well as calibration of front projection with multiple screen technologies and deploying the correct colorimeter for specific applications. The ISF Level II Advanced Video Systems Calibration Seminar is for previously certified ISF calibrators and for those attending a combined Level I / Level II training course. The ISF Level II seminar includes two full days of supervised, hands-on full calibration of multiple display devices, plus presentation of advanced calibration topics. The ISF level II Advanced seminar provides you with the necessary skills to start offering professional calibration services immediately upon completion of the course, and provide a hands-on approach to ISF software guided solutions for advanced calibration. ISF LEVEL II - Covers a hands on approach to ISF software guided solutions for advanced calibration, plus system parameters including: EEDID /HDMI verification, 3D color management, multipoint color balance, optimizing multiple processing engines, system building diagnosis, Gamma/EOTF, advanced Gamut matching/distortion/manipulation, and other recent innovations. mvh Pär Postad 06 May 2012 - 18:50
då kan du ju ha en riktigt dassig bild trots dina flashiga värden. svartnivån är ju den viktigaste biten den bestämmer hur mycket djup i bilden du får. jaha prata med utvecklarnna av Chroma Pure så får du nog ett svar. jag vet inte mer än att CIE94 är nyare än dE76 alltså borde den mäta mer riktigt sen är 100cd/m2 ingen standard standarden för Rec709 är 120cd/m2 men du sitter ju på en plasma så då förstår jag om det är svårt att uppnå utan att offra svärtan. Redigerat av Unregistered1008, 06 May 2012 - 18:57. Postad 06 May 2012 - 19:50
Kör OS X 10.0.8 Mountain Lion DP 3.1 som den beta testare man är. Jag lyckades få Pararelles att fungera nu, så nu kan jag leka med CalMan igen.
Jag har ingen dassig bild utom den är super bra med tanke på vilken TV jag har. Jag vet det gällande svärtan men varför skall jag ens mäta den när jag kan kolla genom DVE testpatterns för att få en bra svärta? Detta gör dom flesta faktiskt, men alla kör sina egna metoder. Du svarade på frågan exakt själv, det är vad displayen visar som är avgörande i slutändan.
100cd/m2 vet jag inte är någon standard, jag kör som sagt en plasma, det är inga som helst problem för mig att gå upp till 120cd/m2 utan att offra svärtan. Jag kan få bra svärta ändå, men om jag går så högt så blir det inte bra i den miljön jag har TV:n. Sedan så blir gråskalan helt åt skogen. RGB stycker iväg, gamman blir helt vajsing osv. Så här får jag kompensera lite. Sedan så fungerar dE76 hur bra som helst jag lovar, sen spelar det ingen roll vad Chrome Pure osv säger. Calman te.x rekommenderar dE76 och även dom är proffs på det dom gör. Tror smaken har med baken att göra. Om du kollar på mina mätningar på te.x CMD så ser du på sidan en liten förklaring osv hur man skall kalibrerar med dom tabeller jag använder mig utav. Eller vad säger du Perra gällande dE76 och CIE94? Jag hade verkligen gått kurserna Perra om jag hade kunnat. Har råkat ut för en bilolycka så just nu så är hela mitt företag lite upp och ner. Sen när ni kör kurserna kan ni fakturera då? Vet du om det är OK från SKV om man lyfter momsen på den? Internutbildning Postad 06 May 2012 - 21:25
Jag är ny här, så ber om ursäkt om jag har hamnat i fel tråd? Jag undrar om det är någon som har en Shart LC60LE831S och skulle vilja dela med sig av sina bildinställningar?
Postad 07 May 2012 - 08:05 Rec709 definerar inte nått max-ljusflöde i huvudtaget. Och 120 cd/m2 är överhuvudtaget inte mer rätt än 100 cd/m2. Vet inte varför du gång på gång hävdar det, felaktigheter blir inte mer rätt bara för att man upprepar dem. Men om det är så viktigt för dig att följa ITU-dokument så kan man fråga sig varför du kalibrerar mot en 2.2 gamma, Rec1886 definerar en 2.4 slope. Calby>> Problemet med dE76 är att den, iaf så som den används by default i calman, inte påvisar problem längre ned i gråskalan. Se på dina egna mätningar, "RGB Balance" hintar om lite avvikelser från 30% och nedåt. Men samtidigt säger "DeltaE 1976" att allt är frid och fröjd med värden nära noll. Does not compute, eller hur? Växla till t.ex. dE u'v' och du kommer få mer överensstämmande dE angivelser. larssonrobin>> Ja nu är du i fel tråd, leta upp en tråd som rör din Sharp tv istället. Denna tråd handlar om kalibrering, inte "kopiera inställningar från varandra". Redigerat av pacman, 07 May 2012 - 08:20. Postad 07 May 2012 - 15:47
Jag kör med dEuv i inställningarna i CalMan dvs dom som är som default. Postad 07 May 2012 - 15:58
Aha, ja namngivningen av valen kanske har ändrats, länge sen jag körde calman. I vilket fall som helst så är det "does not compute" med de val du har nu.
Postad 07 May 2012 - 17:36
Inte ofta man får rätta Paccis, men även solen har sina fläckar EBU rekommenderar 80cd/m2 för grading i mörkt rum, och 100cd/m2 i ljust rum - för grade1, för grade 2 och 3 lite annorlunda. 5.1 Luminance ranges When a luma signal of 100% white (digital level is 940 in 10-bit systems, see Note 1) is input, the display should provide an adjustable preset including the ability to produce a reference luminance level, for example of 80 cd/m2. However, it should be adjustable so that the 100% luminance (see Notes 2&3) on the screen can be set to provide luminance levels within the ranges: Grade 1 Monitor: 70 to at least 100 cd/m2 (Note 4). Grade 2 Monitor: 70 to at least 200 cd/m2. Grade 3 Monitor: 70 to 250 cd/m2 or to 400 cd/m2 in adverse conditions. Note 1: 100% luminance on the screen corresponds to a luma signal of digital level 940 (in 10-bit), and the black level corresponds to a luma signal of digital level 64 (in 10-bit). The highest value of luma signal is digital level 1019 (in 10-bit). The luma level 1019 is called ‘Super-white’ or ‘109% white’, by the formula (1019 - 64)/(940 - 64) = 1.09. Note 2: 100% luminance on the screen is defined as the luminance of a luma signal of digital level 940, but levels 941 through 1019 should also be correctly displayed and should track any adjustment made to the 100% luminance level. Note 3: The 100% luminance is measured on a white patch occupying the central 13.13% horizontally and vertically (as described in EBU Tech 3273, § 3.5), perpendicular to the centre of the screen. Note 4: ITU-R BT.500-11 requires monitor brightness up to 200 cd/m2 for tests simulating domestic viewing conditions. Note 5: Automatic brightness limiters shall not be used for Grade 1 or Grade 2 Monitors. De stipulerar även en gamma om 2.35 +-0.15, och inte power function (logaritm i oändligheten) utan logaritm till ungefär digital 16, sedan mer eller mindre linjärt rak. Kan kolla upp mer exakt om det behövs, annars finns det skrivet i EBU – TECH 3325 och EBU – TECH 3320 mvh /Pär Postad 08 May 2012 - 06:49
Har inte sagt nått om vad EBU rekommenderar (tror jag har det där dokumentet skräpandes nånstans på skrivbordet btw
Poängen är förstås att det, för alla situationer, är fel att hänga upp sig på ett visst exakt ljusflöde (och att det skulle finnas nått exakt ljusflöde definierat i ITU-R BT709), vilket alla dessa rekommendationer (finns ju fler än EBUs) tydligt vittnar om. Redigerat av pacman, 08 May 2012 - 06:57. Postad 08 May 2012 - 13:51
Då tycker jag att du plockar fram det ur skräphögen, och läser vad Richard Salomon (ordf i displaygruppen för EBU) säger Jag är inte med på vad du menar? Det finns nämligen tydliga riktlinjer för vilket ljusflöde skärmar skall uppnå och ligga inom, just för att man skall kunna jämföra äpplen med äpplen - och inte grada på en skärm som har 60cd/m2 och sedan kolla hur det blev på 90cd/m2 Det blir inom grading en gigantisk skillnad, och när jag kalibrerade en skärm som just hamnade inom just från 60 -> 90cd/m2 så var de tvungna att göra om 2veckors jobb - just för att de efteråt såg skillnader och nyanser som tidigare varit för dämpade med det lägre ljusflödet. Men just specifikationen av X Y Z för olika colorspsce är ju dinte direkt efinierad till någon ljusstyrka, det är helt korrekt - den är egentligen inte heller specificerad till något annat än coordinater, så "whats the point"? Med vänlig hälsning, Pär Postad 08 May 2012 - 18:50 Whats the point? Att ITU-R BT709 inte specar en exakt ljusstyrka - såsom Patrik G hävdar lite då och då. Postad 08 May 2012 - 19:52
Aha, ok - det är jag med på 100%, men däremot är standarden för ljusflöde på kalibrerad skärm (oavsett SMPTE_C, EBU eller rec709) grading 80cd/m2 i mörkt rum (med neutral grey), och 200cd/m2 i dagsljust rum.
Att det sedan varierar enormt hos de flesta är en annan sak Jag tror att Patrik G blandar bort sig med vad som är standard, och vad som har varit ungefärligt klassiskt ljusflöde från en normal CRT, dvs 35ftL eller ungefär 120cd/m2. Det är dock ingen standard som någon jag känner till jobbar emot, däremot brukar man hänvisa som referens till d65 belyst fotopapper, som belyses till ungefär 120cd/m2 - men det är inte displayen som skall trycka på den nivån mvh /Pär Postad 09 May 2012 - 06:40
Det kanske är allmänt känt men jag hittade ingen info när jag sökte. Till min stora glädje upptäckte jag för några veckor sedan att man återupptagit utvecklandet av programmet HCFR Colorimeter, nu som open-source. Det är John Adcock (insert joke), flitig postare på avsforum, som tagit tag i det. Flera från ursprungsteamet har anslutit sig och bidrar i olika utsträckning med arbetet.
Äntligen kan jag använda min i1Display Pro 3 utan att vara bunden till X-Rites egna program. Hur de har kunnat implementera fullt stöd för den utan licens, och utan att på något sätt bryta mot någon upphovsrättslag, hänvisas till tråden på avsforum.com (http://www.avsforum....d.php?t=1393853). Mer info finns på http://sourceforge.net/projects/hcfr/. Senaste versionen är 3.0.4.0. Postad 09 May 2012 - 08:27 Blir det 140 cd/m2 för ett mellanljust rum då? Ärligt talat, alltså är det i praktiken fel att, för alla situationer och utan hänsyn till övriga faktorer, hänga upp sig på ett visst exakt ljusflöde. Eftersom lämpligt ljusflöde, föga förvånande, varierar med ljusförhållandena i rummet. Det var väl lite the point 2 i den mån det fanns nån. Personligen tycker jag upp mot just 120 cd/m2 är en bra riktlinje som brukar kännas bra, kräver rummet klart mer än så börjar det ändå kännas whatever eftersom rummet är för dåligt... Postad 13 June 2012 - 20:08
Hejsan! Jag har en 55" vt30 som jag satt och ändrade lite inställningar.. men jag undrar vad är alla de olika IRE? För kunde inte upptäcka någon större skillnad.. de va 10-100 IRE man kunde ändra mellan..
Postad 14 June 2012 - 08:43
Här är en riktigt bra kalibreringsguide som kommer att ge dig svar : http://www.curtpalme...pic.php?t=10457 Postad 14 June 2012 - 11:51
någon som kan tippsa om någon som kan göra bra kalibrering till ny panasonic plasma,
och inte för dyrt (pengarna tog slut på tv*en) i typ Bromma Postad 14 June 2012 - 17:27
Det är antingen en gamma eq eller finjustering av gråskalan för bestämda intesitetsvärden - den ska du inte röra utan kunskap och instrument då den kan introducera massor av bandning och andra bildproblem. Återställ och låt bli, eller kontakta en certifierad kalibrerare med godkända instrument och bra erfarenhet. Med vänlig hälsning, Pär Postad 14 June 2012 - 17:33
Vad är inte för dyrt? En seriös Kalibrering av certifierad kalibrerare med godkänd utrustning kostar, beroende på vem du anlitar, från ca: 3000kr och uppåt. Ska du ha kalibrerat, eller bara justerat? Köp en DVE och kör på THX läget så hamnar du relativt nära, kostar ett par hundralappar, men är lååångt ifrån den upplevelse du kan få med bilden helt kalibrerad. Jag har kalibrerat ett 10-tal VT50, och skillnaden blir IMO mycket stor. Med vänlig hälsning, Pär Postad 14 June 2012 - 20:08
Tackar för svaret och jag ställde tillbaka allt så de är lugnt Postad 15 June 2012 - 06:50
Hej Pär, vet ej om jag får fråga i forumet ? men Perra1 jobbar du i stockholm ? har du något tel.nr Postad 19 June 2012 - 07:10
Iofs, knappast överraskande. Hade det inte varit för undertecknad hade nog 100% av min bekantskapskrets kört out-of-the-box. Postad 23 June 2012 - 16:12
Hej alla. Jag har skickat efter Calman DIY+C6 från Spectracal och får grejerna på to eller fre så jag tänkte praktisera på min tv nästa helg. Det är en bravia kdl-40ex600 och den är verkligen fattigt utrustat med reglage och inställningsmöjligheter som det verkar. Har någon av er duktiga forumvänner kalibrerat en sån. När jag kolla jämförelsena på samtida apparater i ex serien så har de betydligt fler inställningsmöjligheter så just 600 serien verkar vara nån budget på budget eller är det några dolda funktioner nånstans? Tacksam för svar. Lasse .PS. Jag mejlade till Sony och dom hade ingen aning, dom tyckte jag skulla kontakta Spectracal!! Vad är det för företag som ber kunderna och vända sig till andra företag ang. support på deras produkter! Som dessutom inte är i branchen.
Redigerat av Askungen, 23 June 2012 - 16:16. Postad 27 June 2012 - 22:29
Hej igen. Kan någon vänlig själ tala om för mig vad vissa termer verkligen betyder. Min engelska är lite knagglig. Jag undrar vad följande är och vad som orsakar vad det nu är.
Judder bandning moire artifacts clouding men det tror jag jag vet vad det är och går inte kalibrera bort. Det finns nog fler ord men jag kan inte komma på nåt nu. Ni kanske kan? Tacksam för svar. Postad 01 July 2012 - 14:05
Som glad amatör, är det DVE (på Bluray) som gäller om man vill ställa in sin TV? Inte för svår att använda (läsa manualer klarar jag, trots att jag är man)?
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |