Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)

1466 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE46F86BD (TV) 1 9.17857 (27) Inga priser
Samsung LE40F86BD (TV) 1 9.340908 (43) Inga priser
Samsung LE52F96BD (TV) 1 9.166666 (5) Inga priser
Samsung F96 70" LED - LE70F96BD (TV) 1 6.5 (1) Inga priser
28 relaterade trådar
Störningar i bilden vid uppstart av tv som försvinner efter en stund. (4 inlägg) 10 år sedan
Problem med Samsung LE40F86B (0 inlägg) 11 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
Reparationstips TV (9 inlägg) 12 år sedan
Samsung F86 eller Toshiba Z3030 (28 inlägg) 15 år sedan
Comhemhus och en Samsung LE-40F86 (9 inlägg) 16 år sedan
Tips på en LCD-TV som fungerar bra ihop med dator (18 inlägg) 17 år sedan
Ej nöjd med kvaliten på bilden! (35 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-46F86BD (52 inlägg) 17 år sedan
Playstation 3 & Wii surround? (2 inlägg) 17 år sedan
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg) 17 år sedan
Bild till Samsung LE 40F86 från dator via HDMI (19 inlägg) 18 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 18 år sedan
Samsung F86 linjestörning (10 inlägg) 18 år sedan
Fick hem min Le40f86BD idag.. (7 inlägg) 18 år sedan
TH-42PZ85 vs Samsung F86 (7 inlägg) 18 år sedan
Fixa egen hemmabio anläggning med Playstation3 (10 inlägg) 18 år sedan
PZ70 eller 40f86? (8 inlägg) 18 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 18 år sedan
samsung eller sony? (23 inlägg) 18 år sedan
Samsung LE-46F86 eller Samsung PS-50P96 (25 inlägg) 18 år sedan
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg) 18 år sedan
Inställningar till Samsung LE-40F86 (14 inlägg) 18 år sedan
Väggfäste för 46" f86 Samsung (LE-46F86BD) (5 inlägg) 18 år sedan
Vilken 46-47" (52 inlägg) 18 år sedan
Vilken Upplösning? HTPC > LCD (2 inlägg) 18 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 18 år sedan
LCD : Sharp HD1 & XL2 vs Samsung F96 & F86 (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 15 May 2008 - 20:31

HerrLarsson
  • HerrLarsson
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Ja ni, den här tv:n (f86) var ingen höjdare. Men är man van vid bildrörsapparater är det egentligen en orättvis jämförelse, de har ju utvecklats i några fler år.

Jag har hum bars på 24, 50 och 60 Hz. På 24 Hz är det så illa att det läget är helt oanvändbart. Det värsta är dock den osynk som uppstår ibland mellan ljud och bild. På t.ex. Morgonsoffan blir det osynk, men inte på Two and a Half Men (digital-tv via Scart). Via HDMI blir det också osynk, men bara ibland. Att det uppstår slumpvis betyder att jag inte kan ställa in någon fördröjning på ljudet.

Hjälpte det inte att gå in i service menyn o ändra spectrum spread? Kan tillägga att jag inte har några problem alls med osynkat ljud. Är super nöjd med tv:n nu, Det enda är att det är humbars på 50hz nu ist för 24 och 60, men vill man få bort dom så är det ju bara att sätta igång spectrum spread igen. Så det blir tvärtom ,lite dumt men ja, Hällre det än inget alls.

Postad 18 May 2008 - 15:06

Kabukiman
  • Kabukiman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hur tycker ni man ska ska göra om man nu hade bestämt sig för denna, men blev lite orolig nu med alla konstigheter som man läser om den här.

Att köpa den av någon Samsung norden återförsäljare verkar ju vara ett måste, trots ca 1500 kr mer.
Någon som vet vad den kostar på Mediamarkt?
Vart har ni hittat den billigast?

Och ska man vänta lite till med tanke på rykten om kraftiga pris sänkningar i Maj.
Dock har jag nyss beställt ett Canal digital abbonemang för att få se fotbolls em i HD, så kan inte vänta så länge till.

MVH/ Kabukiman

Postad 18 May 2008 - 18:47

mrlovermen
  • mrlovermen
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Köpte min för 24900 :- i media markt för drygt 3 mån sen.... var där i förra veckan o då kostade den 19900:- (jönköping)

Postad 18 May 2008 - 20:15

HerrLarsson
  • HerrLarsson
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Köpte min för 14999kr (F86) på media market för 2 månader sen.

Postad 18 May 2008 - 20:55

spottkobra
  • spottkobra
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Okej, ni som har F86 är ni nöjda med eran TV och vad den presterar med Digital-TV mark och sat sänning, DVD, Bluray mm?

Vad är ni nöjda med och kanske inte så nöjda med?

Postad 18 May 2008 - 21:30

vidtorin
  • vidtorin
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Okej, ni som har F86 är ni nöjda med eran TV och vad den presterar med Digital-TV mark och sat sänning, DVD, Bluray mm?

Vad är ni nöjda med och kanske inte så nöjda med?

Jag har haft tven i snart en vecka och jag är lite besviken på bilden... både via digital tv (boxer) och hdmi på datorn. Har provat flera inställningar men aldrig blivit riktigt nöjd. Men men... 12000 är ok för en så pass bra tv ändå.. Jag stog å valde melland f86 och m86 och på inwarehouse tyckte jag f86bilden var klart bättre. Men som sagt än så länge har jag inte fått in bilden lika bra som den såg ut där. :)

Dessutom har jag fula sträck när bilden rör sig snabbt när jag kollar på film via hdmi från datorn. Det kan iofs vara en inställningssak men jag kör 1920x1080@60hz vad jag hört är det bästa. Kanske någon vet hur man får bort? :)

Redigerat av vidtorin, 18 May 2008 - 21:32.

Postad 18 May 2008 - 21:54

xabba
  • xabba
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tja!
Jag har precis fått en ny Samsung via pixelgarantin (2 ljusa pixlar lös vid mörk bild).
Denna tv har firmware 1008! Så nu har det börjat röra på sig även på de svenska modellerna med lite nyare firmware....
Det jag testat hittills visar inga humbars

Postad 19 May 2008 - 17:03

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Tja!
Jag har precis fått en ny Samsung via pixelgarantin (2 ljusa pixlar lös vid mörk bild).
Denna tv har firmware 1008! Så nu har det börjat röra på sig även på de svenska modellerna med lite nyare firmware....
Det jag testat hittills visar inga humbars

xabba: Vilken panel har din tv? Vad jag har läst tidgare har firmware 1008 ingen effekt på humbar-problemet på f86:or med panel SS04. Men jag hoppas du har rätt och inte upptäcker dem senare! Har du testat 24p-läget?

Min tv är på reparation nu, mycket spännande att se vad som hänt med alla fel efter att den har kommit tillbaka. När den nu kommer tillbaka. Är det någon som har någon erfarenhet av ungefär hur lång tid det tar?

Postad 19 May 2008 - 17:27

vidtorin
  • vidtorin
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

xabba: Vilken panel har din tv? Vad jag har läst tidgare har firmware 1008 ingen effekt på humbar-problemet på f86:or med panel SS04. Men jag hoppas du har rätt och inte upptäcker dem senare! Har du testat 24p-läget?

Min tv är på reparation nu, mycket spännande att se vad som hänt med alla fel efter att den har kommit tillbaka. När den nu kommer tillbaka. Är det någon som har någon erfarenhet av ungefär hur lång tid det tar?

Hur kollar jag panel och firmware? Min tv klarar iaf inte 24 hz från datorn. Hackar som fan då. :)

Postad 19 May 2008 - 19:44

HerrLarsson
  • HerrLarsson
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Hur kollar jag panel och firmware? Min tv klarar iaf inte 24 hz från datorn. Hackar som fan då. :)

kanske är datorn som inte pallar?

Postad 19 May 2008 - 20:03

vidtorin
  • vidtorin
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

kanske är datorn som inte pallar?

Är fan en ny dator med 8800gtx kort så verkar konstigt. Kanske är något annat... för musen hackar fram när man drar den över skärmen och filmerna hänger inte alls med.

Postad 19 May 2008 - 20:59

ulfbo777
  • ulfbo777
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Borttaget

Redigerat av ulfbo777, 20 May 2008 - 17:05.

Postad 19 May 2008 - 22:33

vidtorin
  • vidtorin
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nu upptäckte jag humbars oxå. I eftertexterna till national treasure... ****... va sne man blir... man köper tv för 13000:- och den har så mycket fel å brister.

1. Vita breda sträck som rör sig neråt på skärmen (humbars)

2. Vid snabba rörelser från dator till hdmi så blire osynk i bilden som visar sig som sträck.

3. Grymt seg meny med dosan.

4. Ett ###### massa meckande med inställningar för att få bra bild.

Nej... blir att lämna tillbaka denna skittv till inwarehouse.

Förslag på ny? :)

Postad 20 May 2008 - 07:13

pike2k
  • pike2k
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Då har du en gråimport modell :D

Min första LCD, en 40F86BDX/XEE är på väg från Fyndbörsen. Ska bli spännade att se om man blir precis såhär besviken som 'vidtorn' :blink:

Nu upptäckte jag humbars oxå. I eftertexterna till national treasure... ****... va sne man blir... man köper tv för 13000:- och den har så mycket fel å brister.

1. Vita breda sträck som rör sig neråt på skärmen (humbars)

2. Vid snabba rörelser från dator till hdmi så blire osynk i bilden som visar sig som sträck.

3. Grymt seg meny med dosan.

4. Ett ###### massa meckande med inställningar för att få bra bild.

Nej... blir att lämna tillbaka denna skittv till inwarehouse.

Förslag på ny? :)

Postad 20 May 2008 - 09:08

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Hej,
undrar om någon har Samsungs firmware för LE40F86BD, fick en firmware skickad ifrån Samsung men de skickade tydligen för MD vilket jag läste försent så nu funkar inte TV och därför söker jag nu firmware :) om jag nu inte förstörde TVn med fell firmware..
Den firmware som behövs är den som möjliggör Canal Digital reciever över HDMI vilket TVn inte supporterar i original pga att den inte är HDMI 1.3 kompatibel fullt menas med att den inte stödjer HDMI 1.1 som Canal Digital har i sina HD boxar.
Har någon nämnd firmware så vore jag tacksam om ni kan maial den till mig på [email protected]
Det tog Samsung support i finland 4 månader att skicka upgraderingskitet och jag hoppas slippa vänta ytterligare 4 månader genom att någon som har filen kan vara så snäll och maila den.

/ulf

Förstår inte problemet, vad är MD?
Hur som helst - om TVn startar kan du göra en "roll back" till den senaste fungerade firmwaren, det finns menyalternativ för detta i menyn. Om inte kan du prova att starta TVn i service mode för att komma åt menyn där ifrån.

Postad 20 May 2008 - 11:05

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Då har du en gråimport modell :blink:

Min första LCD, en 40F86BDX/XEE är på väg från Fyndbörsen. Ska bli spännade att se om man blir precis såhär besviken som 'vidtorn' :)

Intressant. Har själv funderat på att köpa denna TV från Fyndbörsen. Med alla dessa problem som gråimporterna verka ha, så är det nog värt dessa 1500kr.

Postad 20 May 2008 - 12:55

pike2k
  • pike2k
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Har tyvärr ingen aning hur jag går in i servicemenyn och kollar FW release...

Matar den just nu över HDMI med en 5meters Supra kabel från en PC som skickar 1080p60 och har GRYMMA humbars på TVn, det ser otroligt kasst ut
Samsung borde fan skämmas att ens ha släppt en produkt med denna BUGGEN och om de inte fixar det snabbt och smidigt efter att jag kontaktar dem, blir det byte av TV

Postad 20 May 2008 - 14:05

vidtorin
  • vidtorin
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Har tyvärr ingen aning hur jag går in i servicemenyn och kollar FW release...

Matar den just nu över HDMI med en 5meters Supra kabel från en PC som skickar 1080p60 och har GRYMMA humbars på TVn, det ser otroligt kasst ut
Samsung borde fan skämmas att ens ha släppt en produkt med denna BUGGEN och om de inte fixar det snabbt och smidigt efter att jag kontaktar dem, blir det byte av TV

Join the club. Jag har ju DOA på inwarehouse så jag kan lämna in den och få en ny. Men eftersom det fortfarande är samma batch jag får en ny tv från så lär det vara samma fel på den jag får.

Ska hem och kolla firmware idag. De på inwarehouse visste typ inte ens vad det var när jag snacka med dem....

Postad 20 May 2008 - 18:29

Kabukiman
  • Kabukiman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
ulfbo777// Menar du att du inte får/fick någon bild alls med denna tvn och Canaldigitals HD box genom HDMI?

Fungerar dom inte alls tillsammans, kan du alltså inte titta på HD kanalerna?
Eller är det bara ljudet genom Hdmi kabeln som ej fungerar?

Någon som har denna tv och kör med CD och kan berätta hur era apparater lirar med varandra?

Postad 20 May 2008 - 19:49

HerrLarsson
  • HerrLarsson
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen mer än jag som har fått bort linjerna med hjälp av Service menyn och spectrum Spread?

Postad 20 May 2008 - 20:02

vidtorin
  • vidtorin
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Fortfarande ingen mer än jag som har fått bort linjerna med hjälp av Service menyn och spectrum Spread?

Jag vill inte ha en fix på det sättet. Jag vill ha ny firmware. Jag beställde som sagt från senaste batchen av inwarehouse. Jag har version 1007 från dec 2007.

Postad 21 May 2008 - 03:38

pike2k
  • pike2k
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

jag hittar inte ens in i servicemenyn för att kolla min firmware version
Jag har oxo lagt på dessa inställningarna http://www.hdtvtest....BD/Settings.php och de gör bilden mörkare, så humbars framträder mycket tydligare. Har även testat alla 3 HDMI ingångarna nu

Postad 21 May 2008 - 06:45

Unregisteredfe46967e
  • Unregisteredfe46967e
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Fast nu är det ju inte så att dom försvinner bara för det. Det som händer är att problemet bara flyttar sig till 50 Hz istället, dvs varje gång man ska kolla på en PAL-dvd film... Men visst, ska man bara köra på 60 Hz så funkar det ju. :P
Själv så hoppas jag på att en firmware-uppdatering ska fixa detta så att man kan se på både 50 och 60 Hz utan dessa ruskigt störande "rullande linjer"...

Postad 21 May 2008 - 07:54

pike2k
  • pike2k
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Har gjort följande observationer för F8'an... kör över HDMI2

Vid 1080p60 input så har jag humbars, men om jag ändrar NAME under INPUT till "PC" så försvinner humbars verkar det som ...!?
Kör jag utan "PC" som namn och startar om min PC, så glömmer tv'n bort 'JUST SCAN' inställningen - synnerligen irriterande
Dessutom drar den 22W i standby, detta var tydligen onormalt sade Samsung telefonisupport som jag precis samtalade med

Postad 21 May 2008 - 11:19

HerrLarsson
  • HerrLarsson
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Fast nu är det ju inte så att dom försvinner bara för det. Det som händer är att problemet bara flyttar sig till 50 Hz istället, dvs varje gång man ska kolla på en PAL-dvd film... Men visst, ska man bara köra på 60 Hz så funkar det ju. :P
Själv så hoppas jag på att en firmware-uppdatering ska fixa detta så att man kan se på både 50 och 60 Hz utan dessa ruskigt störande "rullande linjer"...

Mjo, sant iofs. Men det är ju ändå nåt man kan köra på sålänge, jag hoppas ju med på en Firmware uppdatering.

Postad 21 May 2008 - 12:32

pike2k
  • pike2k
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Såvida inte Ubuntu Hardy Heron buggar, så skickar TV'n dessutom ut fel EDID info.
Ubuntu tror att LE40F86 är en 7" Samsung (160mm x 90mm) och flera typsnitt är därför helt felskalade på desktopen.

Fick precis ett SMS att jag ska bli kontaktad av Jemacon för att de ska komma och hämta TV'n för service.

Postad 21 May 2008 - 17:39

vidtorin
  • vidtorin
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Verkar som om jag får lämna in min på service för att få firmware uppdaterat. Kul med en ny tv.

Jag tänker iaf DOA den jag fått nu och se om man får en med ny firmware. Annars får jag lämna in den och se om problemen försvinner efter firmwareuppdatering. Tur man åker till barcelona snart så man inte kommer sakna tven allt för mycket.

inwarehouse har sänkt tven med 900 kr nu. Så bra att man alltid blir blåst, köpte min för 900 kr mer för en vecka sen. :)

Postad 23 May 2008 - 01:49

pike2k
  • pike2k
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
är det någon skapat lämpliga modelines och övriga relevanta inställningar till LE40F8 för Linux (Ubuntu Hardy Heron) ?

Håller på och stångas med detta eftersom tv'n skickar ut felaktig EDID info där det bl.a. står att den endast stödjer 1080p60 och inga andra refreshrates vid denna upplösningen. Jag vill ha 24, 25, 50 samt 60Hz att välja mellan.

Postad 23 May 2008 - 16:31

Unregisteredfe46967e
  • Unregisteredfe46967e
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Till alla med "humbars" problemet på f86'an!!
Ringde in och felanmälde till samsungs support i måndags och i dag (fredag) så kom en kille från Assist i Skövde hem till mig. Jag följde noggrant vad han gjorde och frågade naturligtvis så mycket så möjligt :).
Det han gjorde vad att lägga in en separat update via serviceuttaget speciellt för detta fel. Alltså ingen ny firmware.
Enligt honom så hade samsung skickat honom en "bugfix" för just detta fel, så nu vet ni alla att det finns iaf! :)
Hade och har fortfarande fw 1007 om det nu hjälper nån...
Och tillslut, ja, dom "rullande linjerna" försvann på både 50 och 60 Hz!

Mvh grover76

Postad 23 May 2008 - 18:26

pike2k
  • pike2k
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Då är min fråga, bor du i en storstad som Malmö, Göteborg eller Stockholm ?
Isåfall är detta "premium service". Bor man inte i nån av dessa 3 städerna så verkar det som om det enda alternativet är att vara av med tv'n i 3 veckor. Rätta mig gärna om jag har fel

Ringde in och felanmälde till samsungs support i måndags och i dag (fredag) så kom en kille från Assist i Skövde hem till mig. Jag följde noggrant vad han gjorde och frågade naturligtvis så mycket så möjligt :).
Det han gjorde vad att lägga in en separat update via serviceuttaget speciellt för detta fel. Alltså ingen ny firmware.
Enligt honom så hade samsung skickat honom en "bugfix" för just detta fel, så nu vet ni alla att det finns iaf! :)

Mvh grover76

Postad 23 May 2008 - 19:32

Unregisteredfe46967e
  • Unregisteredfe46967e
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Då är min fråga, bor du i en storstad som Malmö, Göteborg eller Stockholm ?
Isåfall är detta "premium service". Bor man inte i nån av dessa 3 städerna så verkar det som om det enda alternativet är att vara av med tv'n i 3 veckor. Rätta mig gärna om jag har fel

Nej, bor i Falköping, knappast nån storstad... :) Dom ville ta in den på service först där också (Assist, Skövde) men jag stod på mig och hävdade att detta felet gick och fixa med en update och att det borde gå att göra på plats. Efter 2 dagar så ringde dom upp och sa att jag hade rätt ang. uppdateringen och att dom skulle komma hem och göra "servicen".
Du får ringa och försöka övertyga dom, nu vet vi ju att det går att genomföra iaf. :) Lycka till!

Postad 23 May 2008 - 21:54

Nobbe_82
  • Nobbe_82
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!
Vågar man köpa en F8:a efter att man läst allt detta? hade bestämt mig efter mycket velande mellan olika apparater men nu blir man orolig...

Postad 23 May 2008 - 22:08

pike2k
  • pike2k
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Är det förresten någon annan med 40F86 tv'n som dessutom har en s.k. WATT mätare ?
Jag mätte min till 22-24W i standby oavsett om den fina blå lampan lyser eller är avstängd.
En person på supporten sa att den ABSOLUT INTE skulle dra så mycket.

Skulle varit intressant att veta vad era drar i standby, för jag känner inte riktigt för att vara av med den i 3 veckor och sen få tillbaks den, så drar den fortfarande lika mycket...

Tack på förhand

Postad 23 May 2008 - 23:14

Kabukiman
  • Kabukiman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Skönt, då går det alltså att fixa humbars problemet (iaf så länge man köper Tvn av någon som säljer den av Samsung norden).

Men frågan kvarstår dock, är det någon som har F86:an och kör med Canal Digitals HD box och får det att fungera?

Vore ju för###### surt om jag beställer denna tv och sen inte kan titta på den...

Postad 25 May 2008 - 08:33

pike2k
  • pike2k
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har hittat service manualer till F8 & F9 serien. Där står det att samtliga modeller ska dra <1 W i standby.
Det kan man ju skriva, men vad drar era maskiner i standby ???
Där står mer intressant info, men låt oss diskutera en sak i taget

Är det förresten någon annan med 40F86 tv'n som dessutom har en s.k. WATT mätare ?
Jag mätte min till 22-24W i standby oavsett om den fina blå lampan lyser eller är avstängd.

Skulle varit intressant att veta vad era drar i standby, för jag känner inte riktigt för att vara av med den i 3 veckor och sen få tillbaks den, så drar den fortfarande lika mycket...

Tack på förhand

Postad 25 May 2008 - 08:57

HerrLarsson
  • HerrLarsson
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Skönt, då går det alltså att fixa humbars problemet (iaf så länge man köper Tvn av någon som säljer den av Samsung norden).

Men frågan kvarstår dock, är det någon som har F86:an och kör med Canal Digitals HD box och får det att fungera?

Vore ju för###### surt om jag beställer denna tv och sen inte kan titta på den...

Jag använder Canal Digitals HD box och upplever inga problem.

Postad 25 May 2008 - 10:27

fezon
  • fezon
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej!
Jagr har en f86:a och har en fråga: Testade att ställa om ljudet från PCM till Dolby Digital i inställningarna för den inbyggda digitalboxen i tv:n. Men Ljudet kom fruktansvärt mycket efter bilden. Det blev mycket bättre ljud och min reciver visade att det var 5.1 ljud. Men varför kommer ljudet efter???

Är det någon annan som har detta problem?

Postad 25 May 2008 - 20:49

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Hej!
Jagr har en f86:a och har en fråga: Testade att ställa om ljudet från PCM till Dolby Digital i inställningarna för den inbyggda digitalboxen i tv:n. Men Ljudet kom fruktansvärt mycket efter bilden. Det blev mycket bättre ljud och min reciver visade att det var 5.1 ljud. Men varför kommer ljudet efter???

Är det någon annan som har detta problem?

Jag har problem med att ljud-utgången (audio out) från TVn kommer före ljudet som spelas upp i TVns högtalare. Jag måste således dra ner volymen till 0 på TVn när man vill höra ljudet till externa högtalare - vilket är synd och irreterande. Oraken är att de är tvungen att lägga på en delay internt i TVn för att synka ljudet mot bilden (för att kompensera för bl a bildbehandlingen), men detta ljudet skickar man tyvärr inte ut i audio-out. Som jag förstår det gör alla tillverkare så här dåliga lösningar.

Postad 25 May 2008 - 20:54

Kabukiman
  • Kabukiman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Tack HerrLarsson!
Då vet jag att det ska kunna fungera iaf, antar att du kör genom HDMI kabel?.

Då blir det till att beställa denna tv i veckan, så man kan se lite HD tv äntligen ;)

Postad 26 May 2008 - 06:02

jflod
  • jflod
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Tack på förhand

MIn F86:a drar också 25W (vid 230V). Eftersom jag måste få linjerullningarna åtgärdade tänkte jag även anmäla detta fel.

Redigerat av jflod, 26 May 2008 - 06:03.

Postad 26 May 2008 - 08:08

d0h
  • d0h
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag ställde om time till 0 i helgen och nu har jag INGA humbars kvar på 60hz, har inte hunnit kolla 24/50hz ännu men nu är det en ren fröjd o sitta o lira GTA4 o alla andra spel ;) Satt verkligen o leta efter humbars men kunde inte se några och just i GTA4 så har dom varit väldigt tydliga innan jag satte time på 0.

Postad 26 May 2008 - 10:25

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Nu har min tv kommit tillbaka efter 1½ vecka hos Assist Workshop Stockholm. Jag trodde aldrig jag skulle säga det, men det har varit rätt skönt utan tv. ;)

Jag hade stora förhoppningar, men tyvärr är humbar-problemet precis lika stort som tidigare! Jag trodde först att det var borta när jag gjorde en snabbkoll, men så fort jag ändrade från läge Dynamic till Film såg jag de förhatliga rullande fälten. Skit. På både 24 och 60 hz...

Utfört arbete: Byte av ASSY PCB Main-AMLCD VE:LE40F86, justering koll ok.

Det blir ett samtal till supporten igen. Ska försöka få samma service som grover76.

grover76: Vem tjatade du på för att få uppdateringen? Samsung eller Assist? Om du har någon ytterligare information att delge oss, t.ex. namn på personen du hade att göra med och vad de kallade uppdateringen, kan du väl lägga upp den här? Namn kanske är lite känsligt, du får i så fall gärna skicka ett PM om det.
Assist i Stockholm verkade i alla fall inte ha någon som helst aning om att humbar-problemet existerade, det vore bra att kunna hänvisa till någon när jag pratar med dem.

Redigerat av Unregistered0b130625, 26 May 2008 - 11:25.

Postad 26 May 2008 - 16:46

jflod
  • jflod
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Precis samma åtgärd gjorde man för en dryg vecka sedan på min apparat i Sthlm.
Nu har jag dock precis fått min fixad på Assist Stockholm i Aspudden (nu vid 16-tiden idag). Dom fixade ny Firmware till FRC:n (Frame Rate Countern). Fick se ett mail som kommit från Samsung, Korea ursprungligen. Felet var tydligt beskrivet och att FRC behövde uppdateras med ny FW.
Detta hittade dom efter att jag varit där och påvisat felet på plats och att teknikern sedan börjat leta runt efter åtgärder.

Har nu kollat med mina källor och linjerna är helt borta i alla 50/60Hz-lägen och olika upplösningar.
Dock kan jag inte forcera 24Hz med PS3, då får man återigen ngt överliggande flimmer.
Nu kör jag vidare på 50/60Hz.

Läge att skicka in felåtgärdade apparater igen.

Postad 26 May 2008 - 20:29

HerrLarsson
  • HerrLarsson
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Tack HerrLarsson!
Då vet jag att det ska kunna fungera iaf, antar att du kör genom HDMI kabel?.

Då blir det till att beställa denna tv i veckan, så man kan se lite HD tv äntligen :)

Jajjemensan, jag kör med HDMI. Varför skulle det inte fungera förresten? :(

Postad 27 May 2008 - 03:37

Unregisteredfe46967e
  • Unregisteredfe46967e
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
dreamer, skickat dig ett PM!

Postad 27 May 2008 - 21:25

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Tack för PM:en!

Jag ska försöka få dem att komma hem och göra uppdateringen på plats, det kan ju inte vara lönsamt för dem att köra tv-apparater fram och tillbaka...

Postad 28 May 2008 - 20:34

Ztaffan
  • Ztaffan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ringde in och felanmälde till samsungs support i måndags och i dag (fredag) så kom en kille från Assist i Skövde hem till mig. Jag följde noggrant vad han gjorde och frågade naturligtvis så mycket så möjligt :lol:.
Enligt honom så hade samsung skickat honom en "bugfix" för just detta fel, så nu vet ni alla att det finns iaf! :(

Mvh grover76

Tjena,

Funkar det med 24Hz oxå? Hade en tekniker hemma hos mig för ett gäng månader sen och bytte FW till 2007, men det hjälpte inte juh inte speciellt mkt. vid 50/60 ser jag inte linjerna om jag absolut inte letar efter dom. T ex om jag kör upp winamp till max å markerar alla filer i local files så ser jag flimmret även vid 60 som jag kör från datorn. Vid film/spelande från datorn märker man inte av det annars.

Vid 24Hz så ser man de rullande linjerna hela tiden, även vid filmtittande och spelande. (inget skönt att lira spel på 24Hz kan jag säga dock).

Låter bra med en fix, men kolla gärna om dom är borta vid 24Hz oxå.

Staffan

Postad 29 May 2008 - 11:54

Mr.Hammer
  • Mr.Hammer
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Har haft 46F86 Sammy sedan oktober förra året, kopplad till en Humax 1000 hd box ,comhem ,via HDMI. Inga problem med rullande linjer. Aldrig sett dom överhuvud taget.
För en vecka sedan fick jag tillfälle att kopla in samsung Comhem 1 kronas box för att testa SD tv.( Enligt uppgift så skulle denna ge bättre bild på SD tv än Humax 1000 boxen). Med denna box så fick jag breda vågräta linjer som rullade uppifrån och ner. Så i mitt fall skyller jag på boxen, bara för kännedom för dom med Samsung 1 kronas box tillkopplad via scart.

Postad 30 May 2008 - 07:00

Unregisteredfe46967e
  • Unregisteredfe46967e
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Tjena,

Funkar det med 24Hz oxå? Hade en tekniker hemma hos mig för ett gäng månader sen och bytte FW till 2007, men det hjälpte inte juh inte speciellt mkt. vid 50/60 ser jag inte linjerna om jag absolut inte letar efter dom. T ex om jag kör upp winamp till max å markerar alla filer i local files så ser jag flimmret även vid 60 som jag kör från datorn. Vid film/spelande från datorn märker man inte av det annars.

Vid 24Hz så ser man de rullande linjerna hela tiden, även vid filmtittande och spelande. (inget skönt att lira spel på 24Hz kan jag säga dock).

Låter bra med en fix, men kolla gärna om dom är borta vid 24Hz oxå.

Staffan

Har kollat nu och tyvärr så verkar det inte vara allt som stämmer vid 24Hz uppspelning... Vet inte hur det var innan iofs då jag aldrig testade 24Hz innan uppdateringen. Kan dock säga att det inte är samma typ av "rullande linjer" som det var på 50/60Hz innan, utan mer ett typ av "flimmer" som syntes väldigt väl... Kör man på 1080p60Hz så blir det däremot kanon!
Mvh grover76

Postad 02 June 2008 - 19:19

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Nu är min tv också uppdaterad, FRC:n har den nyaste versionen av mjukvaran. Killen från Samsung (på hembesök) visste mycket väl vad jag talade om när jag berättade om felet. Min tv fungerar nu som den ska, i alla fall på 60 Hz! 24p har jag inte hunnit testa än, men jag räknar med att uppleva samma sak som grover76. Teknikern bekräftade att problemet inte försvinner helt, men att det blir mycket mindre märkbart efter uppdateringen.

Nu kan jag äntligen njuta lite av tv:n. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.