Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba Z3030 - 37"-52"

1520 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 February 2008 - 22:18

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Tänkte fira min 52" z3030 som anlände ikväll med att skriva första inlägget i denna tråd. Några första intryck:

- TV:en känns gedigen
- Full HD för datorn fungerade bra med pixemappning i full hd efter att ha valt pc-läget på skärmstorleken och sedan låta Nvidia själv autoinställa storleken mot 1920x1080
- Efter inställningarna tidigare i tråden blev bilden betydligt finare
- Datorn hänger inte alls med att spela upp filmer i den nya upplösningen. Dags för uppgradering...
- Texten på skärmen blir skitliten. Måste trycka upp storleken lite

Bilder kommer snart :)

Postad 19 February 2008 - 22:53

Abraham
  • Abraham
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Hej

Här sitter man som många andra och funderar på vilken tv man skall köpa. Mitt val står främst mellan 47Z3030, 46ZF355 och 52Z3030. Jag sitter ca 3-4 meter från tv:en och kommer att nyttja den på följande sätt:

5% film (DVD/BD), 95% av allt filmtittande kommer att göras på projjen.
20% Spel PS3
5% Dator
70% SDTV, möjligen kanske detta uppgraderas till HDTV, men utbudet är större på SDTV. Kör tele2 just nu.

Vad är skillnaden på 46ZF355 och 52Z3030, förutom att storleken skiljer? Dem har väl tom samma panel-typ?

Det kommer bli ganska svårt att se samtliga live/samtidigt och hemma hos mig, vilket vore det ultimata. Jag vill gärna bena ut skillnaderna mellan de tre nämnda modellerna, om det är någon som sett dem mot varandra vore det intressant att veta vad ni tycker och vilka skillnader ni upplever?

Jag tycker att det är väldigt svårt att jämföra och hitta den bästa tv:en när man står i en butik, dels pga att de är felinställda, sitter högt upp och det är väldigt många att titta på. Nu har jag inte så stora möjligheter att se någon av de nämnda modellerna, men ska försöka se någon iaf innan köp.

Hur pass stor skillnad tycker ni att det är mellan någon av dessa och en vanlig “tjock-TV”, när man ser på SDTV?

Tack för hjälpen!!!

Postad 20 February 2008 - 14:57

Kitte
  • Kitte
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag är ännu en av dem som:
1) Köpt teven (47Z3030) osedd
2) Utgår från Tomas_L's inställningar B)

och måste säga att jag är väldigt nöjd! Jag ser teve genom en IPTV-box (Motorola 1910) som är ansluten via HDMI och tar ljudet via toslink till förstärkaren. Jag har också en Vista MCE dator ansluten via VGA kabel och blev riktigt överraskad över den goda bildkvaliteten såväl vid datoranvänding som vid filmtittande. Via IPTV-boxen ser jag än så länge bara SD material medan jag har lite blandat DVD-rippar och HD på hårddisken. Jag skall kasta i ett passivt kylt grafikkort snart och tar då ut signalen via HDMI. Shipsimulator 2008 blev tyvärr ingen höjdare med den inbyggda grafikkretsen...

Nu har jag inte så mycket referensmaterial från tidigare då min förra tv var en 28" tjocktv som fick signalen från en Motorola 1510 IPTV-box över SCART, så jag kan inte slänga mig med termer och analyser som ni gör :D Men allting känns tipptopp! Frugan har tydligen också accepterat teven för nu sitter hon igen i soffan (avstånd ca 3,5 m) från att först demonstrativt ha lagt sig på golvet en bra bit bort ;)

Redigerat av Kitte, 20 February 2008 - 15:00.

Postad 21 February 2008 - 21:46

midwell
  • midwell
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag funderar själv på att köpa 47:an och kollade med Toshiba Sverige idag, där Mattias West (08-7344673) på deras support uppger att dom har 100% pixelgaranti om du köpt den via svensk ÅF.

Japp, de har sagt samma sak till mig. Problemet är bara att ingen av deras återförsäljare verkar ha den inne (såvitt jag vet). T.ex. Elgiganten har haft den i systemet i över en månad men det finns ingen indikation på att den är på väg enligt deras kundtjänst. Hi-Fi klubben är en annan återförsäljare men när jag ringt har de sagt att de inte skall ta in Z3030.

Själv har jag beställt min från Inwarehouse och hoppas på det bästa när det gäller pixlarna.

Jag fick tag på en 47Z3030 från Elgiganten. De verkar dock inte riktigt ha sitt system hopkopplat med Toshibas, så säljaren fick ringa Toshiba. Då var det inga problem. Leveransen tog dock ett bra tag, ca 2,5 vecka.

Postad 22 February 2008 - 07:13

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Är de ngn som vill se den live å bor nära Lidköping så finns 47" uppställd
på Elgiganten där. Dom hade även fler i lager plus att 42 å 52 var påväg in.
Så bor ni i närheten så.

Postad 22 February 2008 - 11:30

zipzipzipzip
  • zipzipzipzip
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som har någon koll på hur man uppdaterar sin Firmware ?

Har läst genom man. men där vissar den bilder på inställninginsmenyn/(undermeyer) som inte ens finns och välja för den menyn som är med 42: Z3030 tv.

Annars riktigt nöjd med tv har haft den i 2 månader nu.... har dock problem o köra med dvi-hdmi, men det skyller jag på grafikkortet.

Postad 22 February 2008 - 11:50

Unregistereda935097d
  • Unregistereda935097d
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nu är min 42Z3030 inköpt och jag är jättenöjd :)

Min fråga är bara hur jag kopplar datorn till TV:n via DVI-HDMI för att även få ljud. Jag förmodar att jag kan koppla från datorns S/PDIF-utgång, men vart kopplar jag in ljudet till TV:n?

Jag vill alltså koppla både ljud och bild rätt in i TV:n utan att använda en receiver (för att vara övertydlig).

Postad 22 February 2008 - 13:50

zipzipzipzip
  • zipzipzipzip
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Nu är min 42Z3030 inköpt och jag är jättenöjd :)

Min fråga är bara hur jag kopplar datorn till TV:n via DVI-HDMI för att även få ljud. Jag förmodar att jag kan koppla från datorns S/PDIF-utgång, men vart kopplar jag in ljudet till TV:n?

Jag vill alltså koppla både ljud och bild rätt in i TV:n utan att använda en receiver (för att vara övertydlig).

vissa grafikkort klarar av och skicka ljud också genom dvi-hdmi (fast de är få)( HD serien. tex hd2600xt, äldre modller vet jag inte )

tv har en s/pdif in gång bak på tv, om jag kommer ihåg rätt.

Postad 22 February 2008 - 19:59

Unregisterede477d65e
  • Unregisterede477d65e
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Jag funderar själv på att köpa 47:an och kollade med Toshiba Sverige idag, där Mattias West (08-7344673) på deras support uppger att dom har 100% pixelgaranti om du köpt den via svensk ÅF.

Japp, de har sagt samma sak till mig. Problemet är bara att ingen av deras återförsäljare verkar ha den inne (såvitt jag vet). T.ex. Elgiganten har haft den i systemet i över en månad men det finns ingen indikation på att den är på väg enligt deras kundtjänst. Hi-Fi klubben är en annan återförsäljare men när jag ringt har de sagt att de inte skall ta in Z3030.

Själv har jag beställt min från Inwarehouse och hoppas på det bästa när det gäller pixlarna.

Jag fick tag på en 47Z3030 från Elgiganten. De verkar dock inte riktigt ha sitt system hopkopplat med Toshibas, så säljaren fick ringa Toshiba. Då var det inga problem. Leveransen tog dock ett bra tag, ca 2,5 vecka.

Får man fråga vad den kostade på Elgiganten?

Edit: Någon annan (hippo6?) som vet vad den kostar på elgiganten eller annat ställe som säljer "svenska" Toshiba?
Pris på både 42" och 47" är av intresse.

/8BEE

Redigerat av Unregisterede477d65e, 22 February 2008 - 20:04.

Postad 23 February 2008 - 02:15

Unregistered5c29b037
  • Unregistered5c29b037
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Chansade och köpte en 52" av Pixmania....
Det gick bra, TV'n är hel och fräsh. Håller tummarna att den förblir sån.

Kan ju passa på och lämna mina intryck av heffaklumpen (TV-bänken ser ut som ett kaffebord nu).

Positivt:
Om man slår på brusreducering (DNR) på analog TV så blir kvalién godkänd.
Digital SDTV är otroligt bra (Comhem), den klart mest positiva överraskningen.
Har inte HDTV ännu, men kan bara anta att man kommer få en fantastikt bra bild.
Hanterar snabba rörelser, skalning, deinterlacing, färgåtervining mycket bra,
den här burken har nog den vassaste bildbehandlingen, tillsammans med Sony, just nu.
S-PVA panelen (Samsung) ger mycket bra svärta.
100/120Hz + interpolering fungerar!!

Negativt:
Lätt backlight bleed i alla hörn.
Om man ska ansluta en PC så ska man ha klart för sig att skärmen är kalibrerad för TV-signaler, gamma för RGB ligger långt ifrån 2.2 som är normen för en monitor.
Bara en användarinställning kan sparas i menyn.

Inställningarna som jag har gjort funkar bra på alla ingångar, sitter 2,5 meter ifrån, har därför ställt ner backlight.

Picture menu:
Active Backlight: On
Film Stablization: Smooth
Active Vision M100: On
xvYCC: Auto
3D Colour mgmt: On

Base colour adj:
Red Saturation: -3
Blue Saturation: -4
Magenta Saturation: -3

Picture settings:
Backlight: 50
Contrast: 60
Brightness: 59
Color: 50
Tint: 0
Sharpness: -50 <- Text i windows gillar inte Sharpness
Black Stretch: Off
Mpeg NR: Off
DNR: Off
Colour Temperature: Natural

Och slutligen så har jag ett tips till er som tänker ansluta ett ATI grafikkort via HDMI, sätt HDMI-adaptern på den övre porten.
Man kan aldrig undvika Murphy, kopplade så klart in den på den undre, slet mitt hår i en timme när TV'n vägrade upptäcka HDMI efter att man bytt källa.

Postad 23 February 2008 - 09:14

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
aalex, är de Z3030 du handlat på Pixmania? Jag trode det bara var ZF355 som led av backlight bleed i hörnen. Fråga, du sitter 2.5 meter i från, blir det inte för nära när du kollar SD? När det är HD så vill man ju förståss ha så stor bild som möjligt för att kunna inögna all härlig bildkvalité . Själv har jag 3.3m till TVn och funderar på om 52Zf355 blir lagom. Den är ju rätt slimmad så jag tror inte den kommer se för klumpig ut..

Postad 23 February 2008 - 14:56

Unregistered5c29b037
  • Unregistered5c29b037
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

aalex, är de Z3030 du handlat på Pixmania? Jag trode det bara var ZF355 som led av backlight bleed i hörnen. Fråga, du sitter 2.5 meter i från, blir det inte för nära när du kollar SD? När det är HD så vill man ju förståss ha så stor bild som möjligt för att kunna inögna all härlig bildkvalité . Själv har jag 3.3m till TVn och funderar på om 52Zf355 blir lagom. Den är ju rätt slimmad så jag tror inte den kommer se för klumpig ut..

Stämmer, har 52z3030.

Backlight bleed beror på att ramen inte håller tätt och ljus läcker igenom. ZF har ju en mindre ram, vet dock inte om probemet där är värre?

Angående skärmstorlek och tittavstånd, alla kompisar tyckte att "du kan ju inte sitta så nära om du köper en 52'a", men det stämmer inte alls.
En skärm kan aldrig bli för stor, efter 10 min så hade jag vant mig och började undra varför jag inte köpte en större.
Klart att gamla divx i 480x208 numer är otittbara , men så länge källmaterialet är av hygglig kvalite så är det numer en upplevelse att titta på film.

Om man ska välja Z eller ZF beror på vilken design man föredrar.
Skillnad i storlek är marginell
52z3030
Dimensions (W/H/D): 1280/847/390 mm with ped. stand
Dimensions (W/H/D): 1280/792/147 mm without ped. stand
Weight with/without ped. stand: 45,1 / 39,8 kg

52zf355
Dimensions (W/H/D): 1214/805/325 mm with ped. stand
Dimensions (W/H/D): 1214/747/149 mm without ped. stand
Weight with/without ped. stand: 42,5 / 36,6 kg

Jag orkade inte planera för en väggmontering, valde Z serien fär att jag gillde den boomerangformade foten.
Skillnaden i pris (inkl. frakt) på ca 4,5 tusen gjorde valet enkelt.

Postad 24 February 2008 - 22:19

mad_cow
  • mad_cow
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tjena!

Har en fundering angående digital/analog mottagning i TV:n... Om några veckor drar F1 säsongen igång, och skulle då vilja kolla på detta digitalt (sitter idag med analog comhem), vill dock inte lägga ut pengar på ett abonemang från comhem just nu, utan tänkte köra med en inomhus antenn och ta gratiskanalerna från marknätet. Men då jag dessutom vill kunna kolla på 3:an och 5:an (ej gratis i marknätet) måste jag samtidigt kunna få in de analoga kanalerna.

Min fråga nu är om det fungerar att köra med en T-koppling och sedan använda en inomhus antenn OCH det analoga från väggutaaget samtidigt in i TV:n och sedan bara skifta mellan analog/digital mottagare när man ska kolla på de olika kanalerna?

/mad_cow

Postad 25 February 2008 - 07:31

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Får man fråga vad den kostade på Elgiganten?

Edit: Någon annan (hippo6?) som vet vad den kostar på elgiganten eller annat ställe som säljer "svenska" Toshiba?
Pris på både 42" och 47" är av intresse.

/8BEE
[/quote]

Tror att den 47":an som stod uppställd låg på 27 tusen nånting,kommer inte ihåg exakt men ska dit senare idag å kolla lite så då ska jag kolla exakt.

25999:- var de visst för 47":an.

Redigerat av hippo6, 26 February 2008 - 07:11.

Postad 25 February 2008 - 08:27

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Min fråga nu är om det fungerar att köra med en T-koppling och sedan använda en inomhus antenn OCH det analoga från väggutaaget samtidigt in i TV:n och sedan bara skifta mellan analog/digital mottagare när man ska kolla på de olika kanalerna?
/mad_cow

Det bör gå.

Postad 26 February 2008 - 03:21

Unregistered79450e75
  • Unregistered79450e75
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Nu har då min 42" äntligen andlänt. Jag köpte min när Expansys sålde dem för 13700kr, vilket är ett najs pris. :) Tog dock mer än 1 månad för den att komma pga att dom fick slut på lagret. Men det var väl värt det. Skriver detta på tv:n, jädrar vad fin den är. ;)

Har hunnit spela lite 360 på den (Halo 3 är så fint att man gråter), men ingen blu-ray än så länge. Ska koppla ihop 5.1-systemet snart med, sen blir det Eve Online och grejer. =)

Redigerat av Unregistered79450e75, 26 February 2008 - 03:21.

Postad 26 February 2008 - 09:26

Modano9
  • Modano9
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Var på Meida Markt i växjö igår, tydligen får dom in några 42" o 47" i början av nästa vecka. Jag beställde en 42" (pris 17990:-) tyckte även att säljare sa 21990:- för 47"

Har följt denna forumtråd lite till o från, men priserna måste vara ganska bra för att vara fyskisk butik eller??

Svara någon som vet

Postad 26 February 2008 - 11:23

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej

Jag har ett tips till alla er (och era flickvänner/fruar) som tycker att det är jobbigt att stega igenom ingångsmenyn på TV när man byter källa. Skaffa en Logitech Harmony fjärrkontroll.
Jag köpte en Harmony One och den kan växla ingångarna direkt.
Hur bra som helst.

Mer info:
http://www.avforums....ad.php?t=703988

/Ansy

Postad 26 February 2008 - 13:44

ucam
  • ucam
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Var på Meida Markt i växjö igår, tydligen får dom in några 42" o 47" i början av nästa vecka. Jag beställde en 42" (pris 17990:-) tyckte även att säljare sa 21990:- för 47"

22990 för 47" på MM i Gbg.

Postad 26 February 2008 - 13:48

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Frugan har tydligen också accepterat teven för nu sitter hon igen i soffan (avstånd ca 3,5 m) från att först demonstrativt ha lagt sig på golvet en bra bit bort :D

Klaga hon på att den var FÖR STOR :)
Det är alltså inte så vanligt som man tror att tjejer klagar på att "den är för liten" ;)

Boogie - lycklig över att tjejen gillar 100"s (projektorduk) ;) - man

Postad 27 February 2008 - 12:51

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Nu finns Z3030 på Smartson:
http://smartson.se/t...iba-47z3030.htm

Sammanfattning
Med sitt slimmade och eleganta utseende är tv:n läcker att se på. Enhetens prestanda ger inte upphov till samma lovord. Upplösningen är 1920x1080 pixlar och bildkvaliteten är bra, speciellt i hd-format där färgerna beskrivs som livliga och naturtrogna. Det stora problemet är svärtan som vid riktigt mörka scener ger ett grått skimmer över bilderna. Testarna menar att det krävs en del justeringar innan resultatet blir som bäst. De inbyggda högtalarna på 20 watt är av mycket god kvalitet enligt alla testare.

Hdtvtest - “Clean minimalistic design”
Home cinema choice 3/5 “Impressed with the sets visual performance”
What video 4/5 “Stunning looks”
What hifi 3/4 “Impressive sound”

Redigerat av doppko, 27 February 2008 - 12:52.

Postad 27 February 2008 - 16:11

Buckner
  • Buckner
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Puh då har jag tagit mig igenom alla 46 sidorna, mycket intressant information!

Ett par frågetecken dock.
Då jag varit nära köp av en Philips 9632 innan vill jag försäkra mig om att 42" modellen inte har input lag på hdmi portarna. Detta och interlace problemen 9632 led av när man kopplade datorn via dvi->hdmi och körde 1080p var nämligen.

Någon som kan bekräfta?

En annan sak som många frågat men vad jag kan se ingen fått svar på är hur (om man kan) man uppgraderar firmware?

Postad 27 February 2008 - 19:50

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
i sammanställningen på smartson står det att flera av testarna påpekar ryckighet vid snabba rörelser.. lät inte så kul, har sett fenomenet på andra apparater i butik och det ser verkligen fördjävligt ut.

Hur upplever ni som har tv'n detta?

Postad 28 February 2008 - 10:11

Mr_Iggy
  • Mr_Iggy
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

i sammanställningen på smartson står det att flera av testarna påpekar ryckighet vid snabba rörelser.. lät inte så kul, har sett fenomenet på andra apparater i butik och det ser verkligen fördjävligt ut.

Hur upplever ni som har tv'n detta?

Tjena!

Har haft TV:n nu i 3 mån och aldrig upplevt någon ryckighet. Tittar både på analog och digital SDTV, DVD samt BD.

/A

Postad 28 February 2008 - 11:17

Yorgon
  • Yorgon
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Fick tillbaka min tv igår, eller rättare sagt en ny tv, funkar finfint. :P Komplett skötte sig ypperligt, inget tjafs alls.

Postad 28 February 2008 - 13:24

Sickan007
  • Sickan007
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Var på MediaMarkt och kollade på 47" z3030 och blev riktigt sugen. Tror dock att 47" är lite för stort för mitt vardagsrum och funderar istället på samma modell fast 42" (+bättre ekonomiskt) men den fans inte uppstäld på MediaMarkt. Är dock lite bekymrad över svärtan som tydligen ska vara bättre på 47". Hur stor skilland är på bildkvaliten mellan de två modellerna?

Postad 28 February 2008 - 17:13

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Nu finns Z3030 på Smartson:
http://smartson.se/t...iba-47z3030.htm

Sammanfattning
Med sitt slimmade och eleganta utseende är tv:n läcker att se på. Enhetens prestanda ger inte upphov till samma lovord. Upplösningen är 1920x1080 pixlar och bildkvaliteten är bra, speciellt i hd-format där färgerna beskrivs som livliga och naturtrogna. Det stora problemet är svärtan som vid riktigt mörka scener ger ett grått skimmer över bilderna. Testarna menar att det krävs en del justeringar innan resultatet blir som bäst. De inbyggda högtalarna på 20 watt är av mycket god kvalitet enligt alla testare.

Hdtvtest - “Clean minimalistic design”
Home cinema choice 3/5 “Impressed with the sets visual performance”
What video 4/5 “Stunning looks”
What hifi 3/4 “Impressive sound”

Det kan lätt bli feltolkningar när man ska sammanställa ett stort antal tester. Svärtan är absolut inget stort problem, utan som många recensenter skriver "det enda som man egentligen kan klaga på". Det betyder inte att den är dålig eller ett "stort problem". Det räcker med att läsa sammanfattningarna för att hitta en recensent som tycker att svärtan är bra och det är den för att vara en LCD. Men de skriver också att den kräver en del justering för att bli "som bäst" och det kan jag hålla med om. Det finns en hel del att hämta genom att justera TV:n. Något "grått skimmer" är det inte tal om, såvida man inte tittar på TV:n med fabriksinställningar i ett nedsläckt rum.

Någon ryckighet vid snabba rörelser finns inte heller, jag kan tänka mig att de har feltolkat omdömen om den brittiska motsvarigheten till vår marksända digital-tv, freeview. Tydligen så är kvaliteten på de brittiska sändningarna rätt usel vilket man inte är tv:ns fel. Det kan också var en feltolkning av 24p/judder-frågan, något som jag inom kort hoppas kunna ge en liten uppdatering om... :P

Redigerat av Tomas L, 28 February 2008 - 17:21.

Postad 29 February 2008 - 13:47

JockeBr
  • JockeBr
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
För oss med 47:an. Är Tomas L:s inställningar ett riktmärke även på PC (via hdmi) eller bör man då ha helt andra inställningar för att få en så pass bra bild som möjligt vid filmtittande. Tänkte lite på aalex inlägg längre upp i tråden men då han har 52:an...

Tacksam för svar!

Postad 29 February 2008 - 13:56

Bangeman
  • Bangeman
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har nu haft min 47Z3030DG i en dryg vecka, och har ett irriterande problem. Använder den inbyggda digitalmottagaren med CA-modul och boxerabonnemang, och har ändrat ordningen på kanalerna i TV:ns meny. Allt frid och fröjd (förutom att man inte kan använda sifferknapparna för den ordningen, utan är begränsad till P+ och P-), tills man stänger av TV:n för natten och ska köra igång den dagen efter. Då är inställningen av ordningen på kanalerna borta! Verkar som om TV:n tappar inställningarna för just detta när den står avstängd en längre tid (funkar om man har den avstängd en kortare stund).

Är det någon annan som har samma problem? Lösning?

Postad 29 February 2008 - 19:59

mad_cow
  • mad_cow
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tjena!

Har upptäckt en lite mysko sak med tv:n..

Låg i sängen för några dagar sedan och läste, och helt plötsligt knäppte tv:n till ute i vardagsrummet (det där knäpp ljudet från relät när man startar och stänger av tv:n). Gick ut och kollade, men tv:n stod i standby och allt var frid och fröjd. Samma sak hände sedan igår när jag kom hem vid 23-tiden på kvällen.

Någon annan som har upptäckt samma sak?? Tv:n fungerar ju bra och allt, men man blir ju lite nyfiken på vad det är som händer.

/mad_cow

Postad 29 February 2008 - 21:53

Modano9
  • Modano9
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Grym tv, fick min idag
Tack Media Markt

Postad 01 March 2008 - 15:07

Unregistereda935097d
  • Unregistereda935097d
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Nu är min 42Z3030 inköpt och jag är jättenöjd ;)

vissa grafikkort klarar av och skicka ljud också genom dvi-hdmi (fast de är få)( HD serien. tex hd2600xt, äldre modller vet jag inte )

Kan omöjligt hitta någon S/PDIF-ingång, om det inte är den som det står PC/HDMI1-audio på. Den har ju dock två ingångar L/R. Är det denna som man skall koppla in i TV:n från datorn kanske?

För övrigt var ljudet osynkat när det gick ut från laptophögtalarna. Betyder det att det kommer vara samma problem om jag lyckas få ut ljudet från TV:n?

Postad 01 March 2008 - 23:00

Buckner
  • Buckner
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Grym tv, fick min idag
Tack Media Markt

Vad tog MM för 42"?

Postad 01 March 2008 - 23:50

zipzipzipzip
  • zipzipzipzip
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej

jag har haft problem i 2-3 m ånader o få min hdmi o fungera känns som jag har testat allt.
Men lddade ner "codec pack" mest av en slump o nu fungerar det:)) ¤glad som ajg vet itne vad!!
förstår inte varför det fungerar efter det ...menme najg är nöjd.
kan vara ett tips om det finns någon annan som itne får någon bild genom hdmi

(fick bild genom vga)

Postad 02 March 2008 - 00:23

Modano9
  • Modano9
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Grym tv, fick min idag
Tack Media Markt

Vad tog MM för 42"?

17990:- i växjö. fanns några till på lager (igår...)
21990:- för 47" (fanns några kvar av den också)

Postad 02 March 2008 - 14:09

MiGorLech
  • MiGorLech
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

FRÅGA:
de-interlacingen ska ju vara bra på denna enligt hdtvtest.co.uk men jag ser då och då typiska de-interlacing problem. Det syns oftast på en liten del av bilden tex en mun på en nyhetsuppläsare eller benen på en hund som springer på fält. Se http://en.wikipedia....i/Deinterlacing första bilden som exempel, fast i mitt fall är det bara en väldigt liten del av bilden.
Är inte van med att se på LCD under så långa perioder (min första LCD-TV) så min fråga är om detta är något någon annan känner igen också? Skulle vara skönt om någon kunde stilla min oro :P

Såg nu att en person på AVForum (#2914 av StardustOne) undrar över "moire" effekter. Detta skulle också kunna vara det jag menar med frågan ovanför.

Är det någon som känner igen detta?

Redigerat av MiGorLech, 03 March 2008 - 08:28.

Postad 02 March 2008 - 15:19

PeterC
  • PeterC
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hej!

Var på MediaMarkt i Göteborg i fredags där dom har en 47Z3030D uppställd mitt emellan en Samsung LE-46F86BD (?) och en Sony 46W3000. Äntligen fick man möjlighet att se den live innan man vågar köpa den. Jag försökte även justera inställningarna, men glömde tyvärr ta med mig de som Tomas L postat (iofs inte anpassade för butiksmiljö), men fick till en ganska behaglig bild tycker jag.

Hade även nöjet att springa på en annan läsare av MinHembio som var där för att kolla in Toshiban :P. Vad var ditt intryck av den och de andra?

I går (lördag) var jag även inne en snabb sväng på Hi-Fi Klubben i Göteborg och tittade på en 40XF355D. Det var första gången jag blev riktigt imponerad över bilden på en LCD i butik. Min gissning är att de lägger ner lite mer möda med inställningarna än vad de stora elektronikbutikerna gör. Gissar också att de visade Casino Royale på Blu-Ray till skillnad från MediaMarkt som hade en slinga i 1080i.

Jag tror dock det blir en 47Z3030D för min del.

/Peter

Redigerat av PeterC, 02 March 2008 - 15:25.

Postad 03 March 2008 - 10:47

Buckner
  • Buckner
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Sådär då var min 42"z3030d på väg från inwarehouse, den fanns i lager så hoppas den kommer i veckan.
Värre var det med nya tv möbeln, 6 veckor leveranstid på den ;)

Edit: Verkar som den skickas redan idag, nice!

Redigerat av Buckner, 03 March 2008 - 11:48.

Postad 03 March 2008 - 13:32

Unregistered5c29b037
  • Unregistered5c29b037
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Såg nu att en person på AVForum (#2914 av StardustOne) undrar över "moire" effekter. Detta skulle också kunna vara det jag menar med frågan ovanför.

Är det någon som känner igen detta?

Ja, labbade med color temp warm, kom på att SDTV inte gillar för hög kontrast, dra ner den till 70 eller lägre så försvinner det.

Postad 03 March 2008 - 19:18

Unregisteredca490738
  • Unregisteredca490738
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Tjena!

Har upptäckt en lite mysko sak med tv:n..

Låg i sängen för några dagar sedan och läste, och helt plötsligt knäppte tv:n till ute i vardagsrummet (det där knäpp ljudet från relät när man startar och stänger av tv:n). Gick ut och kollade, men tv:n stod i standby och allt var frid och fröjd. Samma sak hände sedan igår när jag kom hem vid 23-tiden på kvällen.

Någon annan som har upptäckt samma sak?? Tv:n fungerar ju bra och allt, men man blir ju lite nyfiken på vad det är som händer.

/mad_cow

Hallå!

Samma hände med min TV tidigare idag. "Knäpp" ljudet - grön lampa några sekunder och sen "knäpp" ljud igen för att sen återgå till att endast den röda lampan lyser.
Någon mer som har samma "problem" ?

Postad 03 March 2008 - 20:32

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Moire-effekt lider (mer eller mindre) alla fpd av. När ett regelbundet mönster inte passar exakt på pixlarna så uppstår lätt moire.

Nu över till 5:5 pulldown-frågan: funkar 24p på Z3030 på "rätt sätt"? Det finns många olika åsikter och enligt mina tester så verkar Film Stabilization:Standard innebära 5:5 pulldown på 24p. Detta till synes utan interpolering. Men på engelska forum så finns de som bestämt hävdar att "Film Stabilization" ALLTID innebär interpolering. De påstår att de har pratat med ingenjörer på Toshiba (Toshiba har fabriker i UK). Men ingenjörerna hävdar även att 5:5 pulldown är "automatiskt" när man matar tv:n med en 24p källa. Men så är inte fallet vilket ledde till HDTVtests slutsats att tv:n inte klarar 5:5 pulldown eftersom 24p ger 3:2 pulldown judder.

FS:standard tar bort juddret, men är det "äkta", orörd 24p? Problemet är att det är svårt att se om FS:standard innebär en "mild" interpolering. Det finns vissa scener i filmer som är utmanande för interpolering, men tyvärr så äger jag själv inte någon av dessa BD-titlar. Men efter att läst om VAD som orsakar problem så insåg jag att jag rätt enkelt (trodde jag då) skulle kunna göra en egen testfil som jag kan spela upp med min PS3. Jag jobbar dagligen med 3D studio där jag kan göra animationer i olika upplösningar och format, även HDTV/24p. Det var inte riktigt så enkelt, men efter hel en del testande och konverterande, så har jag nu en testfil som rätt effektivt (iaf på en Toshiba) visar om bilden interpoleras, ett "tortyrtest" för interpolering.

Kort instruktion: Filen spelas lämpligen upp med PS3 (eller HTPC) med forcerad 24p. Sitt gärna nära, 1-1,5 meter från TV:n, så ser ni bättre. Testa med AVM100=AV, sedan PÅ och sedan FS=Standard och Jämn. När bilden är interpolerad så får TV:n problem med de många parallella linjerna. Skillnaden är ganska stor, men förväxla inte moire med de problem som ni kommer att se då tv:n interpolerar. Rapportera gärna era resultat här!

Skärmdump och fil (1080/24p, 20 sek, ca: 26mb):
Interpolation_test_012c.mp4

Bifogad fil(er)

Redigerat av Tomas L, 03 March 2008 - 20:34.

Postad 03 March 2008 - 23:15

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Tjena, intressant test!
Jag har nu testat filen på min ps3/47z3030 och 24p aktiverat, jag är dock ingen expert (knappt heller amatör) i området utan delger bara mina resultat:

* Uppfattar ingen skillnad på när M100=off jämfört med när M100=on och FS=standard.
Däremot är det stor skillnad om FS är satt till jämn eller av. Då får TVn stora problem att visa rutnätet och det ser förj*kligt ut helt enkelt.

Jag kör i default FS=jämn, men bör detta innebära att man ska ändra FS till standard när man ser BD med stöd för 24p ?

/ Tobbe

Moire-effekt lider (mer eller mindre) alla fpd av. När ett regelbundet mönster inte passar exakt på pixlarna så uppstår lätt moire.

Nu över till 5:5 pulldown-frågan: funkar 24p på Z3030 på "rätt sätt"? Det finns många olika åsikter och enligt mina tester så verkar Film Stabilization:Standard innebära 5:5 pulldown på 24p. Detta till synes utan interpolering. Men på engelska forum så finns de som bestämt hävdar att "Film Stabilization" ALLTID innebär interpolering. De påstår att de har pratat med ingenjörer på Toshiba (Toshiba har fabriker i UK). Men ingenjörerna hävdar även att 5:5 pulldown är "automatiskt" när man matar tv:n med en 24p källa. Men så är inte fallet vilket ledde till HDTVtests slutsats att tv:n inte klarar 5:5 pulldown eftersom 24p ger 3:2 pulldown judder.

FS:standard tar bort juddret, men är det "äkta", orörd 24p? Problemet är att det är svårt att se om FS:standard innebär en "mild" interpolering. Det finns vissa scener i filmer som är utmanande för interpolering, men tyvärr så äger jag själv inte någon av dessa BD-titlar. Men efter att läst om VAD som orsakar problem så insåg jag att jag rätt enkelt (trodde jag då) skulle kunna göra en egen testfil som jag kan spela upp med min PS3. Jag jobbar dagligen med 3D studio där jag kan göra animationer i olika upplösningar och format, även HDTV/24p. Det var inte riktigt så enkelt, men efter hel en del testande och konverterande, så har jag nu en testfil som rätt effektivt (iaf på en Toshiba) visar om bilden interpoleras, ett "tortyrtest" för interpolering.

Kort instruktion: Filen spelas lämpligen upp med PS3 (eller HTPC) med forcerad 24p. Sitt gärna nära, 1-1,5 meter från TV:n, så ser ni bättre. Testa med AVM100=AV, sedan PÅ och sedan FS=Standard och Jämn. När bilden är interpolerad så får TV:n problem med de många parallella linjerna. Skillnaden är ganska stor, men förväxla inte moire med de problem som ni kommer att se då tv:n interpolerar. Rapportera gärna era resultat här!

Skärmdump och fil (1080/24p, 20 sek, ca: 26mb):
Interpolation_test_012c.mp4

Postad 04 March 2008 - 10:53

Unregistereda935097d
  • Unregistereda935097d
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Nu är min 42Z3030 inköpt och jag är jättenöjd ;)

Kan omöjligt hitta någon S/PDIF-ingång, om det inte är den som det står PC/HDMI1-audio på. Den har ju dock två ingångar L/R. Är det denna som man skall koppla in i TV:n från datorn kanske?

För övrigt var ljudet osynkat när det gick ut från laptophögtalarna. Betyder det att det kommer vara samma problem om jag lyckas få ut ljudet från TV:n?

Sry för att quota mig själv men är det verkligen ingen som kan svara på den här frågan?

Postad 04 March 2008 - 12:56

maghed32
  • maghed32
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Z3030 har ingen optisk (S/PDIF) ingång, den har bara optisk utgång. Så om du vill ha in ljudet från datorn till TVn så får du använda någon av RCA ingångarna, den du nämner nedan för PC/HDMI1 om du har bilden från datorn inkopplad via VGA eller Hdmi1. Gissar att du har en analog ljudutgång på din PC som du kan använda?
Om du vill använda optisk (digital) signal från PCn så får du dra ljudet till en Receiver eller dyligt som stöder det.

Postad 04 March 2008 - 17:11

Unregistereda935097d
  • Unregistereda935097d
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Z3030 har ingen optisk (S/PDIF) ingång, den har bara optisk utgång. Så om du vill ha in ljudet från datorn till TVn så får du använda någon av RCA ingångarna, den du nämner nedan för PC/HDMI1 om du har bilden från datorn inkopplad via VGA eller Hdmi1. Gissar att du har en analog ljudutgång på din PC som du kan använda?
Om du vill använda optisk (digital) signal från PCn så får du dra ljudet till en Receiver eller dyligt som stöder det.

Bilden går ju genom DVI-HDMI, ljudet antog jag att jag tar från datorns S/PDIF-utgång. Är det från S/PDIF till TV:ns RCA ingång jag kör då? Har jag fattat det rätt då?

EDIT: När jag läser vad du skriver igen verkar det inte fungera att koppla genom S/PDIF till RCA eller?

Redigerat av Unregistereda935097d, 04 March 2008 - 17:14.

Postad 04 March 2008 - 17:16

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Tjena, intressant test!
Jag har nu testat filen på min ps3/47z3030 och 24p aktiverat, jag är dock ingen expert (knappt heller amatör) i området utan delger bara mina resultat:

* Uppfattar ingen skillnad på när M100=off jämfört med när M100=on och FS=standard.
Däremot är det stor skillnad om FS är satt till jämn eller av. Då får TVn stora problem att visa rutnätet och det ser förj*kligt ut helt enkelt.

Jag kör i default FS=jämn, men bör detta innebära att man ska ändra FS till standard när man ser BD med stöd för 24p ?

/ Tobbe

Nja, det går nog i 99% av fallen att använda "jämn", testfilen har som syfte att visa problem med interpoleringen, men det är få scener i filmer som ser ut som i filen. En liten varning, en nackdel med filen är att man lär sig att se hur det ser ut när interpoleringen får problem! ;)

Jag drar samma slutsats som du: FS:Standard stänger av interpolering och därmed så är alltså FS:Standard = 5:5 pulldown. Vincent på HDTVtest har alltså fel när han säger att TV:n inte klarar 5:5 pulldown på 24p och Toshiba har fel när de säger att 5:5 pulldown är "automatisk" när TV:n tar emot en 24p signal, man måste välja FS:Standard för att aktivera 5:5 pulldown.

Personligen så kommer jag nog att använda "jämn" eftersom det ger lite mjukare panoreringar utan att (enligt min mening) förstöra den "cinematiska upplevelsen". "Jämn" innebär också en klart förbättrad rörelseskärpa. Dessa två fördelar överväger med råge de få fall då interpoleringen ger problem.

Postad 04 March 2008 - 18:35

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

EDIT: När jag läser vad du skriver igen verkar det inte fungera att koppla genom S/PDIF till RCA eller?

Helt riktigt, spdif är digitalt ljud och rca är analogt ljud (egentligen är rca en kontakttyp, men ingen verkar bry sig om det).

Du får plocka ut ljudet analogt från datorn, med osynkproblem som trolig följd. Eller köpa en receiver som kan plocka ut ljudet via spdif. Det finns även datorhögtalarpaket (ex Logitech Z5500 och Z5450) som kan hantera digitalt ljud.

Postad 04 March 2008 - 21:53

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Ni som funderar på att köpa 47", tänk på att ni kan beställa 52" för ca 25.500 kr från Tyskland inklusive frakt och VISA-avgift!

En fråga: Vissa färger har en tendens att lysa lite för starkt, vilken inställning är det jag ska dra ned på för att dämpa färgen? Jag har använt mig av inställningarna tidigare i tråden.

Postad 04 March 2008 - 23:59

Buckner
  • Buckner
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Då har man fått sin 42" från inwarehouse. Leverans 27h från beställning!

Första intrycket är mycket bra, kör med Tomas L´s inställningar som utgångspunkt men har inte hunnit testa så mycket.
Den mesta tiden har gått till att dreggla över Burnout Paradise, Halo 3, Devil may cry 4 och Assassins creed från 360 via hdmi. Funkar grymt bra, även guitar hero utan märkbar fördröjning.

Tvn är aningen tjock men ser förhoppningsvis bra ut på väggen där den skall upp snarast.

Det som tog ett tag att få rätt på var 1080p från min MacMini 2.0Ghz. Som standard ville den bara köra 1080 interlaced. Bilden var knivskarp (-20 i skärpa) och 100% pixelmappad, men bilden låg ca 2 cm utskjuten åt vänster.
Efter nån timmas googleing löste jag det med SwitchRes X och Custom inställningarna

148.5
1920 1080
88 4
44 5
148 36
67.5 60

Positive sync på båda och ingen interlace.

En omstart senare var bilden helt rätt.

Det jag kan tycka mig se är aningen felsync mellan ljud och bild när ja kör från datorn (dvi->hdmi ljud via rca) om detta beror på materialet eller något annat har jag inte lyckats få reda på ännu. Någon annan som sett liknande?

Postad 05 March 2008 - 11:15

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Om jag förstått det hela rätt tar alla platt-tv lite tid på sig att processa bilden vilket resulterar i att ljudet kommer först och det uppstår osynk, jag har som du tänkt köra dator till tv'n via hdmi fast ljudet ut till datorns 5.1 system och jag är lite orolig för osynk. Kanske kan man justera detta i datorn, alltså en delay på ljudet.

Skulle vilja veta om detta problem bara uppstår när man separerar ljud och bild, blir det osynk även om man skickar ljud och bild via hdmi till tvn eller blir det samma delay på ljudet då?

Någon som löst detta problem i datorn utan att ha en extra förstärkare med lipsynk funktion?

Är det samma problem med plasma eller är det främst lcd som lider av detta?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.