Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 12 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 08 March 2008 - 18:53

MarAri
  • MarAri
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Är tvixen verkligen 139 mm hög? De få bilder jag har sett så ser det ju inte riktigt ut så.

Vanligtvis anges ju måtten i BxHxL, 183 x 139 x 75 mm.

Postad 08 March 2008 - 19:19

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0

Hårddiskproblemet är löst sedan jag uppdaterade till .44-firmware, nu rapporterar den 100% av hårddiskutrymmet. Jag kan dock fortfarande inte ansluta via FTP... :D

Har testat alla era tips utan att det går.

Stängt av windowsbrandväggen`?

Brandväggen - i OS X - är av, ja :D

Postad 08 March 2008 - 19:33

Neider
  • Neider
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Mitt problem angående ghosting löste sig. Köpte en ny hdmi-kabel som ett sista försök innan jag skulle skicka in den och det löste sig då, det är skillnad på skräpkablar och skräpkablar :D

Postad 08 March 2008 - 20:31

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Är tvixen verkligen 139 mm hög? De få bilder jag har sett så ser det ju inte riktigt ut så.

M;åtten stämmer, men det är BxLxH.

Postad 08 March 2008 - 20:42

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Brandväggen - i OS X - är av, ja :D

Jag förstod i alla fall att det var Mac när jag såg bilden. Alla program ser ut som små gulliga spel på Mac'ar... B)

Det lutar åt att det har med inställningarna att göra och att inte ha passive mode är en av dem som kan ställa till det ifall man sitter bakom brandvägg (vilket de flesta bör göra). Kan tyvärr inte hjälpa till med Mac-prylarna alls. :D

Postad 08 March 2008 - 21:18

Jetwash
  • Jetwash
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
(Yay mitt första inlägg!)

Har precis införskaffat mig en Tvix-6500. Testade att lägga upp lite apple trailers i 1080p men jag lyckas inte få nåt digitalt ljud från koax, när jag kör toslink så får förstärkaren fnatt och växlar febrilt mellan mpeg AAC och nåt annat. Kör jag analogt AAC så får jag ljud från filerna via toslink men inte spdif.

Någon annan som testat 1080p .mov trailers? (Det står på info att det är 6 kanals ljud på filmerna.)

Postad 08 March 2008 - 21:46

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Jag vill helst ha en hårddsik med 1TB minne och jag har funderat på Samsungs Spinpoint. Problemet är att det finns två olika modeller som jag inte vet skillnaden på:

Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB
och
Samsung SpinPoint F1 HD102UJ 16MB 1TB

jag skulle nog rekommendera dig att titta på den disken som depeche använder. samsungen må ha grymt mkt bättre prestanda än WD GP, men det är inte så relevant i en sån här maskin - och kolla på diagrammen här, det är ändå en hel del extra värme som måste transporteras bort om man kör på en samsung.

Postad 08 March 2008 - 23:10

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0

Jag vill helst ha en hårddsik med 1TB minne och jag har funderat på Samsungs Spinpoint. Problemet är att det finns två olika modeller som jag inte vet skillnaden på:

och

jag skulle nog rekommendera dig att titta på den disken som depeche använder. samsungen må ha grymt mkt bättre prestanda än WD GP, men det är inte så relevant i en sån här maskin - och kolla på diagrammen här, det är ändå en hel del extra värme som måste transporteras bort om man kör på en samsung.

Helt korrekt! Samsung SpinPoint vibrerar mycket, och alstrar mycket värme.

Jag kör numera med Western Digital-diskar både i min Mac Pro (4 st "vanliga") och i min Tvix (1 st GP). De vibrerar inte det minsta, och är svala. :)

Postad 09 March 2008 - 00:18

Lahe
  • Lahe
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

och

Helt korrekt! Samsung SpinPoint vibrerar mycket, och alstrar mycket värme.

Jag kör numera med Western Digital-diskar både i min Mac Pro (4 st "vanliga") och i min Tvix (1 st GP). De vibrerar inte det minsta, och är svala. :)

Tack så mycket för infon depeche, outdoor_miner och nurfen!

Då blir det la en WD disk då :blush: Jag har på något sätt fått för mig, när jag läst här på forumet, att de flesta som har problem med sin TViX också använder en WD disk. Det var därför jag ville ha en SpinPoin. Men nu när jag tänker efter när det gäller värmealstringen och det så tror jag nog att en WD blir bättre. Gött å höra att både depeche och nurfen är nöjda med sina WD diskar.

depeche, du har inte haft problem med din 1 TB hårddisk när det gäller värmen va? Och alla filmer flyter på som de ska va? hehe :D du vet, jag vill vara säker på att jag köper en bra disk de e därför jag frågar så mycket :D

Postad 09 March 2008 - 00:43

Unregistered1200
  • Unregistered1200
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
:)

Bifogad fil(er)

Postad 09 March 2008 - 01:07

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

depeche, du har inte haft problem med din 1 TB hårddisk när det gäller värmen va? Och alla filmer flyter på som de ska va? hehe :) du vet, jag vill vara säker på att jag köper en bra disk de e därför jag frågar så mycket :blush:

Jag har inte haft några som helst problem att spela upp HD-filmer.
Allt har flutit på klockrent.
Vad gäller värme så tror jag inte att jag kommer att få några problem.
Om jag läggar handen ovanpå på Tvixen så kan jag inte direkt säga att den känns varm.
Trodde faktiskt den skulle kännas varmare än vad den gör.

Postad 09 March 2008 - 08:25

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Var hittar man senaste beta firmware som fungerar, har fått ner en fil som tyvärr inte funkar?

Postad 09 March 2008 - 09:30

Rallymatte
  • Rallymatte
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har (för en gångs skull) fått en produkt som funkar bra från början. Alla mina teknikprylar har hittills haft någon slags fabrikfel så att jag varit tvungen att returnera minst en gång innan det fungerat. Jag måste vara radioaktiv eller nåt. Men Tvixen funkar, direkt. Förutom netshare-grejen dock. Varken jag eller min IT-polare har fått kläm varför det inte går att komma åt via Lan.

I alla fall. Jag har inte kört någon firmware uppdatering ännu. Kör alltså på 1.1.21. Nu funderar jag på om jag ska våga uppdaterna till 1.1.44 eller om nåt kommer skita sig då. Den funkar ju redan!
Frågan är också... måste jag installera alla uppdateringar fram till 1.1.44 eller kan jag gå direkt på den senaste? Inkluderar den senaste även de gamla?

Postad 09 March 2008 - 09:37

MarAri
  • MarAri
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

M;åtten stämmer, men det är BxLxH.

Fint! Ska se om jag kan hitta en tvix 6500 i närheten av malmö idag! :)

Postad 09 March 2008 - 10:04

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte höra med er som kör WLAN om det är något speciellt man måste göra för att få detta att funka. Håller på och hjälper en kompis att installera en 6500:a och igår köpte vi en WLAN USB-dongle som ser ut så här:

http://www.webhallen...od.php?id=51651

Vad jag har förstått så ska denna fungera med Tvix. Problemet är när man pluggar in denna så får vi aldrig valet att ställa in WLAN i setup:en. Är det något vi har missat? :)

Redigerat av MaxPayne, 09 March 2008 - 10:05.

Postad 09 March 2008 - 10:13

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

En Squeezebox vinner "hands down" i en jämförelse som musikspelare, men det är inte bara hårdvaran (SB3s mycket bättre display) utan framförallt mjukvaran med Squeezecenter 7 som skiljer. Men DViCo har uppmärksammat att många också vill ha "burken" för musikspelande och ska komma med en uppdatering om ett par månader.

Hupp, det var intressant! Fixar de detta med en SW-uppgradering alltså? Har du mer info och kanske källa :) ?

Postad 09 March 2008 - 10:39

Lahe
  • Lahe
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

depeche, du har inte haft problem med din 1 TB hårddisk när det gäller värmen va? Och alla filmer flyter på som de ska va? hehe :) du vet, jag vill vara säker på att jag köper en bra disk de e därför jag frågar så mycket :blush:

Jag har inte haft några som helst problem att spela upp HD-filmer.
Allt har flutit på klockrent.
Vad gäller värme så tror jag inte att jag kommer att få några problem.
Om jag läggar handen ovanpå på Tvixen så kan jag inte direkt säga att den känns varm.
Trodde faktiskt den skulle kännas varmare än vad den gör.

Okej! Då kör jag på WD. Nu kommer ju då självklart ett nytt problem. Det finns två diskar på 1 TB hos Western Digital. Vad är skillnaden på dessa två och vilken ska jag välja till min TViX? Du har den första av dessa två eller?

Western Digital Caviar GP WD10EACS 16MB 1TB
https://www.prisjakt...kt.php?p=208526

Western Digital Caviar RE2-GP WD1000FYPS 16MB 1TB
https://www.prisjakt...kt.php?p=247620

EDIT; Jag tog reda på skillnaden mellan dessa två på egen hand. Western Digital Caviar RE2-GP WD1000FYPS 16MB 1TB ska man tydligen använda vid RAID-konfigurationer, alltså när man vill få två eller fler hårddiskar att samarbeta som en enhet. Då blir det alltså den första, Western Digital Caviar GP WD10EACS 16MB 1TB, som passar bäst med TViXen och jag antar också att det är just den du har, Depeche.

Redigerat av Lahe, 09 March 2008 - 11:06.

Postad 09 March 2008 - 11:59

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jahaa då har man uppgraderat från .41 till .44 och har nu fått problem med iso filer som funkade felfritt på .41
vad ska man säga......

<EDIT>Glöm ovanstående, skulle precis lägga tillbaka .41 men tänkte att det var bäst att dubbelkolla innan och då funkade iso igen :) Det krävde bara en omstart och så funkande det igen. Vilken go leksak!!!!!!!!!!!!!!!</EDIT>

<EDIT 2 source=''MPCclub'>
FW Version / Bug: 1.1.44F / DVD-playback stutters after played HD stream
Bug relates to: VIDEO
Bug Found: When you play a DVD movie (ifo / iso), after you've played a HD stream like .mkv or .m2ts, the DVD plays with constant stuttering. I have to reboot the TViX to fix it.
Reproduction info: Play a HD movie for about 10 mins at least (.mkv or .m2ts), stop it and then play a DVD.
</EDIT>
Det visade sig visst att det var en liten bug ändå.

Redigerat av jsturess, 09 March 2008 - 22:25.

Postad 09 March 2008 - 13:03

MikoSad
  • MikoSad
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Icon Mode bugg?!

Har sorterat och fört över min mp3-musiksamling till TViXen.
För att få det hela lite snyggt har jag lagt album art i form av en Folder.jpg i alla album-mappar.
På så sätt tänkte jag dels kunna utnyttja Icon Mode för att få snygg listning av mina plattor och samtidigt få album art visad när låtens "INFO" visas under uppspelning.
Jag började med att testa ett fåtal plattor på en USB-sticka, vilket funkade perfekt.
Men när jag nu har fört över alla plattor till den interna disken på TViXen så vägrar den visa varken Ikoner eller album art under uppspelning.
Alltså, exakt samma mappar och filer funkerar klockrent på en USB-sticka, men inte när de ligger på den interna disken.
Går jag in i respektive mapp så ligger Folder.jpg där och jag kan visa den som en bild i TViXen, så det är inget fel på filen.

Känd bugg, eller gör jag något fel?!

Redigerat av MikoSad, 09 March 2008 - 13:05.

Postad 09 March 2008 - 13:34

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

I alla fall. Jag har inte kört någon firmware uppdatering ännu. Kör alltså på 1.1.21. Nu funderar jag på om jag ska våga uppdaterna till 1.1.44 eller om nåt kommer skita sig då. Den funkar ju redan!
Frågan är också... måste jag installera alla uppdateringar fram till 1.1.44 eller kan jag gå direkt på den senaste? Inkluderar den senaste även de gamla?

Det är bara att köra in den senaste, no need att ta dem stegvis.

Postad 09 March 2008 - 13:44

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

EDIT; Jag tog reda på skillnaden mellan dessa två på egen hand. Western Digital Caviar RE2-GP WD1000FYPS 16MB 1TB ska man tydligen använda vid RAID-konfigurationer, alltså när man vill få två eller fler hårddiskar att samarbeta som en enhet. Då blir det alltså den första, Western Digital Caviar GP WD10EACS 16MB 1TB, som passar bäst med TViXen och jag antar också att det är just den du har, Depeche.

Japp, det är den jag har.

Postad 09 March 2008 - 15:15

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

En Squeezebox vinner "hands down" i en jämförelse som musikspelare, men det är inte bara hårdvaran (SB3s mycket bättre display) utan framförallt mjukvaran med Squeezecenter 7 som skiljer. Men DViCo har uppmärksammat att många också vill ha "burken" för musikspelande och ska komma med en uppdatering om ett par månader.

Hupp, det var intressant! Fixar de detta med en SW-uppgradering alltså? Har du mer info och kanske källa :) ?

Den mesta infon kommer från MPC Club:

Firmware plans:
DvICo has launched a project which should turn the firmware around to stable
and mature in a time frame of 3-4 months. DViCo said it will keep offering
regular updates during this time so consumers can follow the progress, test,
and help iron out the issues.

The three core tasks in this project include:
1. Better tp(ts,m2ts, especially blue-ray rips) playback and trick play.
2. Better large AVI(more than 2G byte) file playback and trick play.
3. A music player which is more than just very basic music player.

På MPC Club står också info om att DViCO har kommit fram till att 6500 har en del hårdvaruproblem som gör att vissa enheter fungerar dåligt (de blir för varma, klockan tappar inställningen, USB-kontakten slutar fungera när man kopplar in en USB-disk när 6500 är igång).

The 5 fixes:
- Dummy HDD
- Heat Sink (custom made for DviCo)
- Diode fixing the clock
- ESD repair (USB ON problem)
- Add resistor (power on problem)

Som jag fattar det ska DViCO fixa detta utan kostnad för köparen. Om någon modifierat sin spelare så gäller inte garantin, men om modifikationen är för att motverka något "DViCO-fel" så gör man en "one-off" och fixar till dessa också.

Postad 09 March 2008 - 15:19

MikoSad
  • MikoSad
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Icon Mode bugg?!

Har sorterat och fört över min mp3-musiksamling till TViXen.
För att få det hela lite snyggt har jag lagt album art i form av en Folder.jpg i alla album-mappar.
På så sätt tänkte jag dels kunna utnyttja Icon Mode för att få snygg listning av mina plattor och samtidigt få album art visad när låtens "INFO" visas under uppspelning.
Jag började med att testa ett fåtal plattor på en USB-sticka, vilket funkade perfekt.
Men när jag nu har fört över alla plattor till den interna disken på TViXen så vägrar den visa varken Ikoner eller album art under uppspelning.
Alltså, exakt samma mappar och filer funkerar klockrent på en USB-sticka, men inte när de ligger på den interna disken.
Går jag in i respektive mapp så ligger Folder.jpg där och jag kan visa den som en bild i TViXen, så det är inget fel på filen.

Känd bugg, eller gör jag något fel?!

Efter lite testande kan jag svara mig själv.

När filerna ligger på den interna disken MÅSTE "Folder.jpg" heta "folder.jpg", enbart med gemena bokstäver.
Detta gäller INTE när filerna ligger på USB-sticka.

Skumt, men nu funkar det iaf! :)

Postad 09 March 2008 - 21:45

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Stöder TViX både SATA och ATA? Eller endast SATA?

När är det 2.0 versionen av TViX 6500 kommer ut? Samt, har någon här någon kunskap om huruvida m-7000 versionen och dess ventilation/värmeproblems vara eller icke vara?

Postad 09 March 2008 - 21:46

TheHulk
  • TheHulk
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Den mesta infon kommer från MPC Club:

Firmware plans:
DvICo has launched a project which should turn the firmware around to stable
and mature in a time frame of 3-4 months. DViCo said it will keep offering
regular updates during this time so consumers can follow the progress, test,
and help iron out the issues.

The three core tasks in this project include:
1. Better tp(ts,m2ts, especially blue-ray rips) playback and trick play.
2. Better large AVI(more than 2G byte) file playback and trick play.
3. A music player which is more than just very basic music player.

På MPC Club står också info om att DViCO har kommit fram till att 6500 har en del hårdvaruproblem som gör att vissa enheter fungerar dåligt (de blir för varma, klockan tappar inställningen, USB-kontakten slutar fungera när man kopplar in en USB-disk när 6500 är igång).

The 5 fixes:
- Dummy HDD
- Heat Sink (custom made for DviCo)
- Diode fixing the clock
- ESD repair (USB ON problem)
- Add resistor (power on problem)

Som jag fattar det ska DViCO fixa detta utan kostnad för köparen. Om någon modifierat sin spelare så gäller inte garantin, men om modifikationen är för att motverka något "DViCO-fel" så gör man en "one-off" och fixar till dessa också.

När skall dem fixa detta? Kommer det hem nått brev eller skickar dem ett e-mail?

Postad 09 March 2008 - 22:32

modE3
  • modE3
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

När skall dem fixa detta? Kommer det hem nått brev eller skickar dem ett e-mail?

De kommer gå ut med mer info angående detta i början på nästa vecka.

Kolla här, Club MPC http://www.mpcclub.c...;t=15911#118451

/Christian

Postad 10 March 2008 - 01:38

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Måste man ha Tvixen kopplad till datorn med nätverk för att fixa film ikonerna eller går det bra med USB också?

Ang album art: Vart sätter du "folder.jpg" mappen? I varje Musik mapp...dvs inne i varje album mapp?!

Redigerat av Unregistered1211, 10 March 2008 - 01:39.

Postad 10 March 2008 - 12:08

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Antar att de som har problem med att klockan inte fungerar får byta sin nuvarande till en fungerande så fort den nya batchen kommer till Sverige ???

Annars känns det som läge att reklamera...

Jag är inte helt säker på att det har med hårdvaran att göra. Jag är rätt säker på det motsatta. Det är ju inte som att det är en mekanisk klocka som sitter i TViX:en som inte går att korrigera. Det är ju något med mjukvaran, eller är det någon som har kunnat läsa någonstans där det bekräftas att det är ett hårdvarufel? Inte någon som en medlem på ett forum som har hört det av någon kompis kusin som känner en som läste det på en blogg. Annars skulle jag sätta min tilltro till mjukvaran och att den borde fixas genom en ny firmware (som med alla andra önskemål). Tror itne på en reklamation.

Skulle också vara roligt om någon kan ta reda på eller om någon vet HUR det där med klockan uppkommer. Är det när man spelar upp en viss fil, eller om man låter TViX:en stå avstängd en längre tid (nu bara slänger jag ut förslag bara för att skriva något men ni fattar vad jag menar tror jag). :)

Härlig skeptisk ton du lägger dig till med. :blink:

Här kommer mer info om att det verkligen är ett hårdvaruproblem,
och att Dvico kommer att laga alla enheter helt gratis. Snyggt jobba Dvico! :)

http://www.mpcclub.c...;t=15911#118451

Nu verkar det vara klart hos alla att det är ett hårdvaruproblem,
med en gigantisk räddningsaktion från Dvico på gång.

Någon som har luskat ut mer info än den som finns på MPC Club?

Hade varit schysst om någon på svenska agenuren Canman kommenterade detta,
men förmodligen är allt detta så nytt så att ingen vågar uttala sig.

Redigerat av Unregistered94c655a8, 10 March 2008 - 12:09.

Postad 10 March 2008 - 12:30

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Läser i feltråden på MPC ang. 6500,

>>Don't know what you missed on all the reporting but...
- DviCo will place a heatsink on the CPU
- Means the cooler can be set to LOW
- Means it cannot be audible from standing very close to the unit

In addition, DvICo explained they ase a dual ball bearing fan (not a cheap
one) and is open for all sugggestions to get a better cooler (which they
could not find) having the same size and better cooling and less noise
within a reasonable price range...

Enjoy
Hi-Jack>>>

Jag köpte en Tvix i helgen, hur får man dessa uppgraderingar?

Postad 10 March 2008 - 12:41

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Det är det som inte är klart

Det är fem saker som ska fixas med hårdvaran. från samma tråd!!!

1.- Dummy HDD
2.- Heat Sink (custom made for DviCo)
3.- Diode fixing the clock
4.- ESD repair (USB ON problem)
5.- Add resistor (power on problem)

Där går det också att läsa att när, var och hur det ska gå till,
inte är riktigt klart ännu, men kommer att bestämmas inom kort:

Spekulationerna är att Dvico fixar fri frakt till olika serviceställen,
som sedan fixar det hela och skickar tillbaka spelaren också det med fri frakt förstås. :)

Postad 10 March 2008 - 13:14

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag INTE att det är OK.
Varför skall vi acceptera att bli av med burken i en månad när man precis köpt den.
Sådana här burkar som Tvixen och liknade är färskvara som kanske har en eventuell livslängd på 1 - 1 1/2 år innan den blir helt omodern.
Då är en månad en hel del av det.
Skicka en ny v2 så skickar jag tillbaka min.
Det är dom som gjort fel och släppt en defekt produkt.
Dessutom är det en av dom dyraste spelarna på marknaden , lite mer kan man begära!

Postad 10 March 2008 - 14:20

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Nu kanske jag har missat något i tråden på MPCCLUB.. Men vad är det som säger att det kommer ta en månad? Annars kan jag hålla med dig. Schysst att de lovar att fixa det hela (vilket ett bra företag skall göra) men om man nu blir av med den i en månad så är det ju inte fullt så kul med tanke på ja, livslängden etc, även om denna produkt kommer att stå sig mycket länge till de flestas krav idag. Iaf mina.

Postad 10 March 2008 - 14:47

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Att det kommer att ta en månad är något som jag kallt räknar med.
Det är baserat på tidigare erfarenheter med defekta produkter.
Angående livslängd så är den väl något längre än vad det tar för Dvico att komma ut med Tvix 8500 vilket antagligen tar ca 1år.
Ursäkta min negativa inställning men har haft liknande erfarenheter för många gånger.

Postad 10 March 2008 - 17:23

jailbird
  • jailbird
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Att det kommer att ta en månad är något som jag kallt räknar med.
Det är baserat på tidigare erfarenheter med defekta produkter.
Angående livslängd så är den väl något längre än vad det tar för Dvico att komma ut med Tvix 8500 vilket antagligen tar ca 1år.
Ursäkta min negativa inställning men har haft liknande erfarenheter för många gånger.

Håller med ovan.. har bara haft min i 2veckor o vill inte bli av med den nu ;)

Postad 10 March 2008 - 17:34

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Det är tyvärr tvång att alla måste skicka in sina spelare inom den närmaste månaden
Annars lär spelaren låsas och aldrig mer kunna uppgradera nya firmware bl.a. Allt enligt MPC Club.

Postad 10 March 2008 - 17:38

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Det är tyvärr tvång att alla måste skicka in sina spelare inom den närmaste månaden
Annars lär spelaren låsas och aldrig mer kunna uppgradera nya firmware bl.a. Allt enligt MPC Club.

Nä det låter ju helt sjukt.
Om man inte har några problem med tvixen så måste man väl få köra vidare
och uppdatera som förut ?!?!

Postad 10 March 2008 - 17:51

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Depeche!

Sorry, bara min sura humor! ;)
Klart att man inte behöver skicka in den.

Det var det som var min poäng, om man störs mer att vara utan spelaren,
och/eller tror att det ska behöva ta en månad är det ju bara att ha den kvar hemma. :P

Postad 10 March 2008 - 17:54

Unregistered37af60ec
  • Unregistered37af60ec
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Kanske det är det dom räknar med att dom flesta kommer att göra!!

Till Dvico's försvar så är det vanligaste att tillverkarna förnekar felen in i det längsta , vilket inte skett här.

Redigerat av Unregistered37af60ec, 10 March 2008 - 17:58.

Postad 10 March 2008 - 17:56

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Depeche!

Sorry, bara min sura humor! ;)
Klart att man inte behöver skicka in den.

Det var det som var min poäng, om man störs mer att vara utan spelaren,
och/eller tror att det ska behöva ta en månad är det ju bara att ha den kvar hemma. :P

Ok hehe.

Postad 10 March 2008 - 19:09

ers
  • ers
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Känns som om det är enklare att reklamera den man har och samtidigt köpa den nya buggfixade...

/ Anders

Postad 10 March 2008 - 19:39

Galten
  • Galten
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
ursäkta, kanske en dum fråga? men ska man sätta jumpern på en sata disk till master å i såfall vilka stift är det som ska bryggas på en WD 500 gp ? på disken står det att det inte behövs men i manualen påstår man detta .. tacksam för svar

Galten

Postad 10 March 2008 - 19:50

Rallymatte
  • Rallymatte
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Det är bara att köra in den senaste, no need att ta dem stegvis.

Tackar för svar!
Om det nu av någon anledning skulle skita sig, finns det någon möjlighet att gå tillbaka till v.1.1.21? Hur gör man det i så fall?

Redigerat av Rallymatte, 10 March 2008 - 19:51.

Postad 10 March 2008 - 19:53

jailbird
  • jailbird
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

ursäkta, kanske en dum fråga? men ska man sätta jumpern på en sata disk till master å i såfall vilka stift är det som ska bryggas på en WD 500 gp ? på disken står det att det inte behövs men i manualen påstår man detta .. tacksam för svar

Galten

FINNS VÄL INGEN TILL EN SATA DISK

Postad 10 March 2008 - 20:05

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Nyfiken på om någon har gått tillbaka med sin Tvix och vad affären har sagt.
Min funkar bra förutom att klockan ställer om sig när jag startar om, och det verkar inte gå att koppla någon usb-enhet till den.
Funderar på att ta kontakt med Webhallen där jag köpte den och fråga vad dom säger.
Man vill ju inte vänta för länge med en spelar där det kanske är ett hårdvauproblem.

Postad 10 March 2008 - 20:09

cosmicp
  • cosmicp
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jag tog 400 bilder på semester i Sydafrika, körde en batchresize så att TViXen (jag har en 4100) skulle slippa läsa onödigt mycket data och skala om, sparade dem i en katalog, ställde in visningstid för bilderna - och det blev ett bildspel som fungerade hur bra som helst...

Vore fint att veta hur mycket du skalade bilderna? Vilken upplösning? Skalade du dom så mycket att bildkvaliteten blev märkbart sämre? (Jag förutsätter att du har en 1080-TV?)

/Per

Postad 10 March 2008 - 20:38

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Testade att koppla min Ipod till Tvixen och det funkade klockrent. Alltså inget hårdvaruproblem. skönt.
Såg att Dvico tagit bort Belkin som kompatibel usb-wlan.
Någon som använder Usb Wlan kort, så man vet vilken man ska köpa.

Postad 10 March 2008 - 20:58

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Tur att man väntade med att köpa denna, hatar att skicka in grejor för "lagning" när man nyss köpt dem! När tror ni de fullt fungerande kommer vara i butik?

Redigerat av Zugar, 10 March 2008 - 20:59.

Postad 10 March 2008 - 21:26

TheHulk
  • TheHulk
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
när den gamla är slut på lager,och det kan ta sin lilla tid,man får nog fråga butiken vilken version det är.

Redigerat av TheHulk, 10 March 2008 - 21:27.

Postad 10 March 2008 - 22:21

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Jag tog 400 bilder på semester i Sydafrika, körde en batchresize så att TViXen (jag har en 4100) skulle slippa läsa onödigt mycket data och skala om, sparade dem i en katalog, ställde in visningstid för bilderna - och det blev ett bildspel som fungerade hur bra som helst...

Vore fint att veta hur mycket du skalade bilderna? Vilken upplösning? Skalade du dom så mycket att bildkvaliteten blev märkbart sämre? (Jag förutsätter att du har en 1080-TV?)
/Per

Jag testade att göra det både i 1080- och 720-upplösning från ursprungliga 8-MPixelbilder. Jag har bara en 720p-TV, men den kan ta 1080p och skala om. När man kör ett bildspel med 8 sek per bild så märker man inte någon bildförsämring (valde hyfsat hög kvalitet), men skulle man noggrannt studera en bild länge skulle man väl hitta något att anmärka på.

Postad 10 March 2008 - 22:26

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Galten

FINNS VÄL INGEN TILL EN SATA DISK

JO DET FINNS DET jailbird...

Det spelar ingen som helst roll, du behöver inte bygla den när du köttar in den i Tvixen. bara tuta och köra efter korrekt formatering!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.