Tacksam för hjälp! Tror inte jag får ut maxvolymen ur förstärkaren. När jag vrider på ratten så är sista snäppet innan max anges 63 (maxvolum är i settings angivet som off). Om jag i setup, miscellandeous går till 6-1 Volume setup och gör så att maxvolume i stället är 79 så är det samma sak, dvs när jag vrider på volymratten så kommer jag till 63 och nästa snäpp anges max. Gör jag något fel eller kan det vara fel på min förstärkare eller ska det vara såhär?? Tycker inte att det är bra kräm i i anläggningen, borde vara mer kräm tycker jag.
Harman Kardon HKTS 11
(Högtalarpaket för hembio)
|
2
|
(98)
|
Inga priser | |
Sony BDP-S550
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
2
|
(19)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR607
(Förstärkare)
|
4
|
(130)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1610
(Förstärkare)
|
2
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 07 December 2009 - 08:53
Tacksam för hjälp! Tror inte jag får ut maxvolymen ur förstärkaren. När jag vrider på ratten så är sista snäppet innan max anges 63 (maxvolum är i settings angivet som off). Om jag i setup, miscellandeous går till 6-1 Volume setup och gör så att maxvolume i stället är 79 så är det samma sak, dvs när jag vrider på volymratten så kommer jag till 63 och nästa snäpp anges max. Gör jag något fel eller kan det vara fel på min förstärkare eller ska det vara såhär?? Tycker inte att det är bra kräm i i anläggningen, borde vara mer kräm tycker jag.
Postad 07 December 2009 - 18:52
7.2 stämmer bra det SB back ställs som front high i PL2z men ingen nackdel i det som tidigare sakt i forumet PL2z ger bra ljud och tar över SB back. PL2z är att föredra får mer rymd i ljudet. Du e inte låst till front high du har ju som sakt 9.2 högtalare varav 7.2 bara används åt gången då du kör med front high det vill säga du kan ju fortfarande välja andra format som tex SB back. På dvd så kör du ju ändå dolby digital eller dts vilket ändå bara stödjer 5.1 eller 7.1 (SB back) front high (PL2z) används mest bara för tv sändningar och musik. klickande ljud ja det får du stå ut med men inget störande
Tackar för bra svar!
Yttreligare en fråga:
Som jag tidigare skrev så har jag köpt på mig ett 'infinity phi 51' -system. För att få ett 7.1 -system hade jag tänkt koppa in två par högralare av minst sagt tveksam kvalité (ett par ännu icke slängda högralare från ett mycket billigt hemmbiopaket av det eminenta märket 'united'). Då jag inte har fått hem min 607:a ännu kopplade jag upp en av dessa 'united'-högtalare parallellt med en av infinity-högtalarna. Jag behöver kanske inte nämna att det är en viss skillnad i ljud. Frågan är om jag kan använda dessa ändå till att producera ljud till 'front speaker high' och 'surround back speaker'. Att det går förstår jag, men kommer det att bli skit? Att det bästa klart är ett likadant infinity-system till, men att lägga upp denna summa en gång till är dock tveksamt. Finns det något bra förslag till detta "problem".
Postad 07 December 2009 - 18:59
Det är inte så att du kör med rumskorrigering, Audyssey EQ, och har fått väldigt låga värden för varje högtalare ?Ingen som har något svar på min fråga eller som kan kolla hur samma inställningar ser ut på era receivrar? Postar frågan igen:
Postad 07 December 2009 - 22:17
http://www.eu.onkyo....tch-Swedish.pdfStår säkert nånstans, men orkar inte läsa igenom alla sidor. Kan man ändra namnen på ingårna, tex. istället för "game" så står de PS3, Nintendo osv, osv?
Kika på sida sv-78 i manualen ovan...
Postad 07 December 2009 - 23:07
Jag har ett superirreterande problem som jag går bet på.
Har precis införskaffat 607:an kopplat in allt låter skitbra men jag har ett problem med Blueray spelaren som är en Samsung BD P4600, det är så att när jag slår på den kommer samsung menyn upp på tvn som den ska, men så stoppar jag in en film, har bara testat dvd inte blueray ännu, då blinkar hdmi på onkyon och så får jag ingen signal på tv:n om jag då skiftar till nån annan source och tillbaka till bd så kommer bilden tillbaka, ända tills dvd menyn dyker upp då händer samma igen, får växla sen växla tillbaka, och väljer allt i menyn väljer starta film då händer det samma sak igen, men sen fungerar det hela filmen igenom...nån som har förslag vad jag skall prova/göra har testat allt i manualen kanske är det nått på BDn som gör det?
Ingen annan source gör så bara bd/dvd. ??
Tacksam för svar då detta är ENORMT irreterande...
Postad 07 December 2009 - 23:47
Tackar för bra svar!
Yttreligare en fråga:
Som jag tidigare skrev så har jag köpt på mig ett 'infinity phi 51' -system. För att få ett 7.1 -system hade jag tänkt koppa in två par högralare av minst sagt tveksam kvalité (ett par ännu icke slängda högralare från ett mycket billigt hemmbiopaket av det eminenta märket 'united'). Då jag inte har fått hem min 607:a ännu kopplade jag upp en av dessa 'united'-högtalare parallellt med en av infinity-högtalarna. Jag behöver kanske inte nämna att det är en viss skillnad i ljud. Frågan är om jag kan använda dessa ändå till att producera ljud till 'front speaker high' och 'surround back speaker'. Att det går förstår jag, men kommer det att bli skit? Att det bästa klart är ett likadant infinity-system till, men att lägga upp denna summa en gång till är dock tveksamt. Finns det något bra förslag till detta "problem".
jag e inte på topp ang högtalar frågor men de de du vill använda som front high ska nog funka bra själv har jag små pissiga gammla högtalare som front high och de funkar skit bra det viktiga är för dig att ställa in ohm inställningen i recivern till den ohm som matchar de lägsta ohm på högtalarna
Postad 08 December 2009 - 08:43
Kör canal digital box, vill få fram signalen utan att sätta på reciven, zone-2 är det om man kör högtalare i andra rum eller vad??
Postad 08 December 2009 - 09:13
Detta låter som ett typiskt HDMI "Handshake" problem. Har läst om flera som har haft liknande problem med just denna Samsung spelare. Den verkar vara riktigt kinkig vad gäller just detta. Det du kan testa är att uppgradera spelaren med senaste firmware (som i skrivande stund är 2.05). Testa också att exprementara med olika HDMI kablar. Det är dom tipsen jag kan ge dig kanske inte till mycket hjälp men...Please help!!!
Jag har ett superirreterande problem som jag går bet på.
Har precis införskaffat 607:an kopplat in allt låter skitbra men jag har ett problem med Blueray spelaren som är en Samsung BD P4600, det är så att när jag slår på den kommer samsung menyn upp på tvn som den ska, men så stoppar jag in en film, har bara testat dvd inte blueray ännu, då blinkar hdmi på onkyon och så får jag ingen signal på tv:n om jag då skiftar till nån annan source och tillbaka till bd så kommer bilden tillbaka, ända tills dvd menyn dyker upp då händer samma igen, får växla sen växla tillbaka, och väljer allt i menyn väljer starta film då händer det samma sak igen, men sen fungerar det hela filmen igenom...nån som har förslag vad jag skall prova/göra har testat allt i manualen kanske är det nått på BDn som gör det?
Ingen annan source gör så bara bd/dvd. ??
Tacksam för svar då detta är ENORMT irreterande...
Postad 08 December 2009 - 09:28
jag e inte på topp ang högtalar frågor men de de du vill använda som front high ska nog funka bra själv har jag små pissiga gammla högtalare som front high och de funkar skit bra det viktiga är för dig att ställa in ohm inställningen i recivern till den ohm som matchar de lägsta ohm på högtalarna
Tackar igen för svaret
Då kommer jag att ge mina überexklusiva "United"-högtalare en chans. Måste bara skruva isär dom för att kunna se ohm-talet på dom.
Postad 08 December 2009 - 17:38
har en fundering angående val utav impedans.
I instruktionsboken står det följande:
4ohms: Välj detta alternativ om
högtalarimpedansen är
mellan 4 ohm och 6 ohm.
6ohms: Välj detta alternativ om
impedansen för alla högtalare
är mellan 6 ohm och 16ohm.
Om man då har högtalare som är specade 4-8Ohm ex http://www.fynda.se/...php?prodid=3372, vad bör man välja?
Postad 08 December 2009 - 17:41
Postad 08 December 2009 - 18:49
hej!
har en fundering angående val utav impedans.
I instruktionsboken står det följande:
4ohms: Välj detta alternativ om
högtalarimpedansen är
mellan 4 ohm och 6 ohm.
6ohms: Välj detta alternativ om
impedansen för alla högtalare
är mellan 6 ohm och 16ohm.
Om man då har högtalare som är specade 4-8Ohm ex http://www.fynda.se/...php?prodid=3372, vad bör man välja?
det lättaste sättet att se va dina högtalare har för ohm är att skruva loss konerna det står där.
ställ aldrig ohm inställningen fel det kan resultera i skada på recivern även om recivern är skyddad för sånt till viss del så kan du skada den illa alternativt så kan du mäta ohm med ett instrument
edit: kollade upp dessa högtalare du länkade till det står på sidan 4-8ohm men googlade lite de är på 4ohm
Hmm då skulle ja ha labbat lite tex testat att ställa den på 6 ohms och lägre osv för att se va som blir bäst.
man ska aldrig labba med ohm inställningen om det faller över ohm gränsen så skadas recivern varje gång hörs oftast inte på engång om skada skett men ljudet blir dovare och dovare för varje gång ohm säkringen går
Redigerat av Duckface21, 08 December 2009 - 19:00.
Postad 08 December 2009 - 20:51
Vet att det är många som kör Onkyo 607 och Canton gle vad kör ni för inställningar?
Postad 08 December 2009 - 21:24
Väl hemma så fick jag en härlig hemkomstpresent ; Kräken har mördat min nya fina 607-A.
Det skumma är att den går igång, displayen lyser som vanligt och det går att växla mellan kanalerna. Dock får jag varken någon bild eller ljud över huvud taget....
Någon som har en aning vad som kan ha hänt?
Det hade smällt till rätt rejält, men enligt utsaga inte från stärkaren utan nånstans från sladdhärvan. Säkringen hemma gick.
Postad 08 December 2009 - 21:33
Någon som har testat den med Samsung Anynet+ och om det är något att ha över huvud taget?
Den kommer knappast sjunka mer i pris i mellandagarna om man nu får den för 3999 :- på Dustin Home?
Redigerat av Unregistered796285cf, 08 December 2009 - 21:34.
Postad 08 December 2009 - 21:59
det lättaste sättet att se va dina högtalare har för ohm är att skruva loss konerna det står där.
ställ aldrig ohm inställningen fel det kan resultera i skada på recivern även om recivern är skyddad för sånt till viss del så kan du skada den illa alternativt så kan du mäta ohm med ett instrument
edit: kollade upp dessa högtalare du länkade till det står på sidan 4-8ohm men googlade lite de är på 4ohm
man ska aldrig labba med ohm inställningen om det faller över ohm gränsen så skadas recivern varje gång hörs oftast inte på engång om skada skett men ljudet blir dovare och dovare för varje gång ohm säkringen går
Tack så mycket för svar!
upskattas!
Postad 08 December 2009 - 21:59
Hade också bekymmer med ohm inställningen till mina Canton gle (också 4-8 ohm) Ställde In förstärkaren på 4 ohms läget, kändes bäst så, har jag ställt in den galet eller?
Vet att det är många som kör Onkyo 607 och Canton gle vad kör ni för inställningar?
har du en ohm mätare så kan du mäta mellan plus o minus polerna på terminalerna på högtalarna kom i håg att koppla bort dem från förstärkaren bara annars förstör du mätaren. mätare finns o köpas lite varstans ..
annars så googla på dina högtalare du brukar hitta info i forum osv där andra mätt upp dem!
Postad 08 December 2009 - 22:05
Den kommer knappast sjunka mer i pris i mellandagarna om man nu får den för 3999 :- på Dustin Home?
Tänkte samma sak och beställde en från Dustin idag, de andra har ju höjt den ca 700:- kr
Om man verkligen vill vara säker på att det inte kommer bättre erbjudande under mellandagsrean, så får man låta bli att öppna kartongen från Dustin, då de ju har 30 dagars öppet köp.... :-)
Redigerat av jonasn, 09 December 2009 - 13:13.
Postad 08 December 2009 - 22:09
Blir inte det fel då impedansen ändras efter frekvensen? Hur vet man då att man får fram rätt värde?har du en ohm mätare så kan du mäta mellan plus o minus polerna på terminalerna på högtalarna kom i håg att koppla bort dem från förstärkaren bara annars förstör du mätaren. mätare finns o köpas lite varstans ..
annars så googla på dina högtalare du brukar hitta info i forum osv där andra mätt upp dem!
Postad 08 December 2009 - 22:13
4 ohm kör jag med ,verkar som det är den inställningen som gäller.Hade också bekymmer med ohm inställningen till mina Canton gle (också 4-8 ohm) Ställde In förstärkaren på 4 ohms läget, kändes bäst så, har jag ställt in den galet eller?
Postad 08 December 2009 - 22:56
Blir inte det fel då impedansen ändras efter frekvensen? Hur vet man då att man får fram rätt värde?
nej en högtalare är som ett stort motstånd vill säga hur mycket spolen släpper igenom du kan få ganska bra mätvärden med en ohm mätare.. om du har högtalaren kopplad till en reciver så ändras självklart ohm efter hur mycket spänning som färdas då det tvingar igenom spänningen på spolen på ett neutralt värde vill säga utan spänning så får du det riktiga värdet
Postad 09 December 2009 - 12:31
Det var nog rätt dumt, nu är den slut och har gått upp i prisKommer antagligen beställa denna förstärkaren imorgon...
Får hålla mig ett tag till...
Postad 09 December 2009 - 13:58
Det var nog rätt dumt, nu är den slut och har gått upp i pris
![]()
Får hålla mig ett tag till...
netonnet kanske
Postad 09 December 2009 - 14:42
Postad 09 December 2009 - 15:18
Duckface21: Ah då har jag lärt mej något nytt
trodde man kunnde pilla på ohmen lite fram och tillbax som man ville.
hehe bra det. det ska man definitivt inte. står ohm fel så skickar den för mycket kraft till högtalaren skapar kortslutning släpper man på 8ohm på en 4ohm högtalare så är det inte alls bra med tanke på 4ohm släpper igenom mer watt på spolen en va 8ohm högtalare gör vilket medför kortslutning på polerna.
den som vill testa ohm på lek skaffa ett 4ohm motstånd och 8ohm motstånd (finns i flesta trasiga apparater)
koppla på 12v plus och minus på varje sida så ser ni vad som händer 8 ohm kommer klara sig omkring 2min medans 4ohm ryker nästan på en gång det beror på att 4ohm släpper igenom mycket mer ström en va 8ohm gör och skapar fortare kortslutning.
Redigerat av Duckface21, 09 December 2009 - 15:24.
Postad 09 December 2009 - 15:53
Ang temp så ligger min på 50 gr men de kanske är en normal temp ?
Redigerat av Wesak, 09 December 2009 - 15:54.
Postad 09 December 2009 - 16:05
Har sen ett par v denna bra receiver hemma men har en del problem & är inte så duktig på alla inställningar som man tror.. Så finns det nån privat duktig hifi-person som gör hembesök hos folk för ställa in allt så det blir rätt emot en slant? (Bor i sthlm's innerstad)
Ang temp så ligger min på 50 gr men de kanske är en normal temp ?
behöver du göra så mycket är du okunnig så så finns ju det underbara inställningen audessy EQ plugga bara in micen på fronten sen följ anvisningarna klart
det andra du behöver göra e att kolla bak på dina högtalare vad de har för ohm 4 eller 8 ohm och sen går du till setup 2. speaker setup sen väljer du 1. speaker settings och ställer speaker impedance efter va som stog på dina högtalare kolla på alla högtalare på ohm har du olika ohm på olika högtalare så ställer du efter den högtalare som har lägst ohm.
svårare en så e det inte
Redigerat av Duckface21, 09 December 2009 - 16:06.
Postad 09 December 2009 - 23:51
Har ett Canton GLE system, 2 stora frontar, 2 subwoofers, center och 2 högtalare jag vill köra som high front (då de är för stora för att ställa bakom soffan), men då säger den "errorr" när man kör Audessey EQ, så kopplade om de till surround och då gick det bra, men är det rätt att göra så när de står som frontar?
Sen är jag också osäker på det där med 4-8 ohm, står både 4 och 8 ohm på Canton LE högtalarna, och beroende på vilken sida man kollar på står det 4 o 8, 8 eller eller 4-8. tror det är LE 207 och 202 och 205 jag har.
Slutligen undrar jag hur man får tag i tv koder och sånt för att kunna styra tvn från 607an, har en Samsung som är 3-4 år gammal, och den Playstation 3 som jag inte heller kan få att funka (hittar däremot Xbox i listorna). Hur gör jag?
Slutligen en lite offtopic fråga, vad händer om man stället 2 subwoofers på varandra? jätte dåligt? ok? eller bra? funkade inte bra att ha en subwoofer på vardera sida om tv-hyllan då de blev som 2 trappor för katterna att klättra upp i bokhyllan med för att ha ner prydnader.
Postad 10 December 2009 - 13:27
Postad 10 December 2009 - 13:37
ljud i centern än DD. Du har inte råkat sätta på late night mode på on?
Postad 10 December 2009 - 13:39
Redigerat av Unregistereda79cbddb, 10 December 2009 - 14:06.
Postad 10 December 2009 - 13:59
Redigerat av Unregistereda79cbddb, 10 December 2009 - 14:07.
Postad 10 December 2009 - 17:12
Är det bara jag som måste dra upp centerkanalen betydligt högre än frontarna för att höra dialogen bra? Utan att få tokhög volym när det blir lite pang pang.
ställ dynamic vol till light så får du bättre dialog utan förlust
Postad 10 December 2009 - 19:30
Nu till problemet !
När jag ska till kalibrera med microfonen så indikerar hö surround back detect error.
Förstår inte varför, låter ju likadant ur den som front högtalarna.
Redigerat av hugo_3, 10 December 2009 - 19:44.
Postad 10 December 2009 - 20:35
Detta låter som ett typiskt HDMI "Handshake" problem. Har läst om flera som har haft liknande problem med just denna Samsung spelare. Den verkar vara riktigt kinkig vad gäller just detta. Det du kan testa är att uppgradera spelaren med senaste firmware (som i skrivande stund är 2.05). Testa också att exprementara med olika HDMI kablar. Det är dom tipsen jag kan ge dig kanske inte till mycket hjälp men...
Tackar och bockar, firmware update tog bort problemet helt
Postad 10 December 2009 - 21:18
Har du kollat kablarna? Inte gjort fel med polerna?
Ja de är okej. Och högtalaren låter helt okej oxå. Bara det att jag får detect error.. hmm...
Redigerat av hugo_3, 10 December 2009 - 22:01.
Postad 10 December 2009 - 22:40
Postad 10 December 2009 - 22:55
Javisst, det går utmärkt. Kör själv så fast en PS2:a.Nån som vet om det går att koppla in xbox via RGB kablarna och sen ut via hdmi till tvn? eller måste man ha RGB mellan förstärkarn och tvn också?
Postad 11 December 2009 - 02:09
Nån som vet om det går att koppla in xbox via RGB kablarna och sen ut via hdmi till tvn? eller måste man ha RGB mellan förstärkarn och tvn också?
rgb? du menar komponent ypbpr. rgb finns i scart och kan inte kopplas till komponent inget illa menat ville bara rätta.
annars kan du koppla xboxens komponent till recivern och få ut det som hdmi men du måste ställa i setupen att den ska göra det sen kan du ställa skalnings upplösning på video knappen på recivern då du fått signal
Postad 11 December 2009 - 09:30
Har precis införskaffat en Onkyo 607 och måste säga att jag är mycket nöjd. Dock har jag en liten undran:
Jag har kopplat digitalboxen och ps3:an till förstärkaren och dragit en HDMI till TV:n. Ibland när jag
tittar på TV vill jag endast ha ut ljudet via TV:n och inte ut till 5.1 systemet.
Kanske är det "bara" en enkel inställning i förstärkaren, är det någon som vet?
Tack på förhand!
//Johan
Postad 11 December 2009 - 10:04
Postad 11 December 2009 - 10:42
Hej
Har precis införskaffat en Onkyo 607 och måste säga att jag är mycket nöjd. Dock har jag en liten undran:
Jag har kopplat digitalboxen och ps3:an till förstärkaren och dragit en HDMI till TV:n. Ibland när jag
tittar på TV vill jag endast ha ut ljudet via TV:n och inte ut till 5.1 systemet.
Kanske är det "bara" en enkel inställning i förstärkaren, är det någon som vet?
Tack på förhand!
//Johan
7. hardware setup -----> 2.HDMI----->hdmi control(RIHD) ON så får du ljudet till tv dock vill jag varna kör du bluray och matar hd ljud så kommer ljudet bara att spelas upp som dd eller dts efter det. för att hd ljud ska funka så måste denna inställning stå som OFF
Postad 11 December 2009 - 11:05
Är nybliven pappa till ett par vita (löjligt snygga) XTZ 99.36 och en Onkyo TX-SR607. Allting fungerar helt perfekt och j är nöjd bortsett från en liten grej. Det är nämligen så att jag kopplat min lilla dator (som jag spelar musik/film/etc) från till förstärkaren via hdmi och sedan tv:n från förstärkaren. Problemet är då att bilden blir för stor. Detta har jag löst tidigare då jag har haft datorn direkt till tv:n mha. Nvidias kontrollpanel då jag bara har ställt in storleken manuellt. Min tv är alltså hd-ready men har typ upplösningen 688 punkter eller nåt. När jag nu ställer in samma sak, via förstärkaren, svarar liksom inte bilden och den är för stor. Alternativet är att köra på en mindre upplösning och då istället förlora bild i form av en svar ruta kring bilden.
Lite rörigt, lite klurigt. Hoppas ni har någon form av lösning på detta.
Tack på förhand.
Postad 11 December 2009 - 11:21
Fick min 607 nyligen, men efter min 7 år gamla super enkla förstärkare utan någa direkta inställnings möjligheter, känner jag mig ofantligt förvirrad :S
Har ett Canton LE system, 2 stora frontar, 2 subwoofers, center och 2 högtalare jag vill köra som high front (då de är för stora för att ställa bakom soffan), men då säger den "errorr" när man kör Audessey EQ, så kopplade om de till surround och då gick det bra, men är det rätt att göra så när de står som frontar?
Sen är jag också osäker på det där med 4-8 ohm, står både 4 och 8 ohm på Canton LE högtalarna, och beroende på vilken sida man kollar på står det 4 o 8, 8 eller eller 4-8. tror det är LE 207 och 202 och 205 jag har.
Slutligen undrar jag hur man får tag i tv koder och sånt för att kunna styra tvn från 607an, har en Samsung som är 3-4 år gammal, och den Playstation 3 som jag inte heller kan få att funka (hittar däremot Xbox i listorna). Hur gör jag?
Slutligen en lite offtopic fråga, vad händer om man stället 2 subwoofers på varandra? jätte dåligt? ok? eller bra? funkade inte bra att ha en subwoofer på vardera sida om tv-hyllan då de blev som 2 trappor för katterna att klättra upp i bokhyllan med för att ha ner prydnader.
Postad 11 December 2009 - 12:23
Tjenare
Är nybliven pappa till ett par vita (löjligt snygga) XTZ 99.36 och en Onkyo TX-SR607. Allting fungerar helt perfekt och j är nöjd bortsett från en liten grej. Det är nämligen så att jag kopplat min lilla dator (som jag spelar musik/film/etc) från till förstärkaren via hdmi och sedan tv:n från förstärkaren. Problemet är då att bilden blir för stor. Detta har jag löst tidigare då jag har haft datorn direkt till tv:n mha. Nvidias kontrollpanel då jag bara har ställt in storleken manuellt. Min tv är alltså hd-ready men har typ upplösningen 688 punkter eller nåt. När jag nu ställer in samma sak, via förstärkaren, svarar liksom inte bilden och den är för stor. Alternativet är att köra på en mindre upplösning och då istället förlora bild i form av en svar ruta kring bilden.
Tack på förhand.
kör du overscan på tv? brukar heta olika saker på olika tv apparater prova stäng av den inställningen brukar finnas under zoom eller liknade är den på klipper den bort runt om bilden. annan sak som du kan göra är att ställa zoom i datorn har du ett ati grafikkort så finns det ett prog i datorn som heter catalyst control center i den kan du zooma och minska bilden i datorn för att passa in på tv. har du nvidia grafik kort så ska de finnas nått liknade under grafik inställningarna.
Postad 11 December 2009 - 12:41
Provar att posta om mitt inlägg då jag inte fick något svar, när alla efter mig fått det :S
Fick min 607 nyligen, men efter min 7 år gamla super enkla förstärkare utan någa direkta inställnings möjligheter, känner jag mig ofantligt förvirrad :S
Har ett Canton LE system, 2 stora frontar, 2 subwoofers, center och 2 högtalare jag vill köra som high front (då de är för stora för att ställa bakom soffan), men då säger den "errorr" när man kör Audessey EQ, så kopplade om de till surround och då gick det bra, men är det rätt att göra så när de står som frontar?
Har sett frågan från dig tidigare men frågan e för lång och svår att ta till sig skriv gärna en utförligare frågor nästa gång och kortare så ska du se att fler svarar.
Ska försöka svara nu på din fråga!
Fråga nr1:
Frågan ang error på audessy EQ finns igentligen 2 svar på det
nr 1: Kollat att polerna på kabeln är rätt vill säga + mot + och - mot- är det fel så kan den inte får ut rätt mätning.
nr 2: Högtalarna kan helt enkelt va för stora, ljudet blir för högt för mätningen i såna fall ställ det manuellt med ljud mätare. front high ska inte ha stora högtalare det kommer överrösta övriga!
Fråga nr2
Det med ohm kan du kolla upp med att skruva ut konerna på högtalaren o kolla bak på högtalar konen det står där vad för ohm den ska drivas med alternativt tar du en ohm mätare och mäter upp ohm på terminalen bak på högtalaren.
Fråga nr3
Koder står i manualen eller på setupen eller så kan du googla på nätet på sökorden (onkyo 607 remote codes) eller likande. Ps3 kan inte styras då den inte kör med IR den kör radio så bara sonys egna fjärr funkar till ps3.
Fråga nr4
Subwoffers kan du ställa som du vill efter eget behag. vill säga kan stå ovanpå varandra eller vart du vill i rummet behöver inte ens stå fram kan stå på sidan av soffan med eller bakom soffa du kan ställa den precis var som helst i rummet subar kör så låga bas ljud så du kan inte lokalisera vart det ljudet kommer i från
Redigerat av Duckface21, 11 December 2009 - 12:52.
Postad 11 December 2009 - 13:43
7. hardware setup -----> 2.HDMI----->hdmi control(RIHD) ON så får du ljudet till tv dock vill jag varna kör du bluray och matar hd ljud så kommer ljudet bara att spelas upp som dd eller dts efter det. för att hd ljud ska funka så måste denna inställning stå som OFF
Stort tack för hjälpen, då får vi testa när vi kommer hem.
//Johan
Postad 11 December 2009 - 14:10
Ja, se till så att inte overscan används, ibland kan det kallas "visa alla bildpunkter" eller liknande. Sen kan det vara så att en av HDMI-ingångarna (på TV:n) är mer anpassad för just PC-användning.Tjenare
Tack på förhand.
Postad 11 December 2009 - 15:23
Jag har testat alla olika format som min tv kan "visa" oc jag har som jag skrev använt Nvidias program för att anpassa bilden. Grejen är att det inte fungerar när jag kopplar bilden via förstärkaren. Alltså i Nvidias program kan jag bara välja en "färdig upplösning" och kan inte ställa in min egen när bilden går via förstärkaren. Jag skulle kunna lösa problemet genom att ha bilden till tv:n direkt och sedan ljud till förstärkaren, men det går inte då datorn bara har ett hdmi uttag.
Känns som en onödigt problem faktiskt, liten miss vid tillverkningen av förstärkaren.
Har någon en lösning bara skrik till.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Bing (1)
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000
12 filmer
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna