LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016
1744 svar till detta ämne
Postad 01 February 2017 - 08:51
Edja78
-
Edja78
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Ringblixt:
Intressant det där om krypströmmar.
När jag tänker efter de gånger som det hänt hade jag både tvättmaskin och torktummlare igång samtidigt några rum bort.
Igår tex var båda dessa avstängda och jag kunde lira 4 timmar utan någon avstängning.
Just nu har jag endast en ps4 pro inkopplad till TVn med en HDMI, ingenting annat. Både TV och PS4 hämtar ström ur samma uttag.
Grejen är, jag har aldrig haft liknande hdmi problem med andra TVn i huset (har 4 st). Så antingen är det LG eller PS4 PRO (normal ps4 har aldrig krånglat) som är känsliga.
Finns det något skydd man kan köpa till? Till datorer (tex servers) finns ju "boxar" som håller igång burken även om strömmen går, kan en sådan vara något? Jag är rädd för det du skriver att "de där tillfälliga avbrotten för eller senare blir permanenta."
Id99
"Har själv en stor keramisk klump jag lyckades muta att få köpa får många år sedan då det verkligen inte var lätt att hitta en att köpa, googlade nu och hittade zillion på dussinet så problem insikten verkar vara vida känd och kan enkelt åtgärdas nu, vet inte om det är något bra med dämpning men säkert bättre än den jag använder "
Jag förstår inte vad du menar med detta. Kan du förklara lite närmare är du snäll? Låter intressant. Alla lösningar, om någon vet om något bra, som hjälper till att inte förstöra hdmi på en 30k TV uppskattas 
Intressant att flera upplever exakt detta problem. Dem där krypströmmarna kryper omkring i allas hus 
Postad 01 February 2017 - 09:21
Kudde
-
Kudde
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Är det någon som har upplevt att TV (Oled E6) ibland tappar HDMI porten? Det hände första gången i fredags. Satt och lirade PS4 pro då helt plötsligt signalen dog, jag kunde växla till netflix appen (så TVn var på fortfarande) men HDMI1 gick inte att hitta. Jag stängde av och satte på TVn och då fungerade allt igen. Inga mer problem den kvällen.
Hela lördagen fungerade allt som vanligt - lirade säkert 5-6 timmar Yakuza 0. Sen hände det igen en gång på söndag..samma sak, ps4 pro gaming..bzzz...signal borta, porten hittas inte, tv måste startas om, allt funkar. Lirade vidare 3 timmar till efter det utan problem. Skitskumt!
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Det hänt mig att jag har startat min ps4 pro när tvn står i rätt källa dvs HDMI 3 i mitt fall och tvn har inte fattat att ps4:an är igång. Har hjälpt att dra ut och stoppa tillbaka HDMI kabeln så hoppade bilden igång. Dock har det bara hänt 1 gång. Vi kanske fortfarande lider av handshake problemet som tydligen fanns förut?
Postad 01 February 2017 - 09:39
Unregistered8addaf2c
-
Unregistered8addaf2c
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Ringblixt: Intressant det där om krypströmmar. När jag tänker efter de gånger som det hänt hade jag både tvättmaskin och torktummlare igång samtidigt några rum bort. Igår tex var båda dessa avstängda och jag kunde lira 4 timmar utan någon avstängning. Just nu har jag endast en ps4 pro inkopplad till TVn med en HDMI, ingenting annat. Både TV och PS4 hämtar ström ur samma uttag.
Grejen är, jag har aldrig haft liknande hdmi problem med andra TVn i huset (har 4 st). Så antingen är det LG eller PS4 PRO (normal ps4 har aldrig krånglat) som är känsliga.
Finns det något skydd man kan köpa till? Till datorer (tex servers) finns ju "boxar" som håller igång burken även om strömmen går, kan en sådan vara något? Jag är rädd för det du skriver att "de där tillfälliga avbrotten för eller senare blir permanenta."
Id99 "Har själv en stor keramisk klump jag lyckades muta att få köpa får många år sedan då det verkligen inte var lätt att hitta en att köpa, googlade nu och hittade zillion på dussinet så problem insikten verkar vara vida känd och kan enkelt åtgärdas nu, vet inte om det är något bra med dämpning men säkert bättre än den jag använder "
Jag förstår inte vad du menar med detta. Kan du förklara lite närmare är du snäll? Låter intressant. Alla lösningar, om någon vet om något bra, som hjälper till att inte förstöra hdmi på en 30k TV uppskattas 
Intressant att flera upplever exakt detta problem. Dem där krypströmmarna kryper omkring i allas hus 
Ja detta är ett omfattande ämne, kollade lite raskt här i forumet och står en del här, https://www.minhembi...howtopic=143631Kontentan är att vad som är jord kan variera, om du har ojordat och lite saker sitter på en fas och lite andra på en annan fas så kan du få nivåskillnad mellan det som borde vara nolla, ansluter du tv'n till utrustning som sitter i källaren så har kanske den fysikalisk jordpunkt som har en annan nivå än vad du har i lägenheten. Det finns faktiskt massor med senarion som ställer till det, kan fixas ibland med att sätta alla saker på samma grupp eller vända kontakten (låter säkert lite märkligt) men vad du eftersträvar är att du inte ska få en växelspännings nivå skillnad mellan jorden på antensladden, audio kabelsjord osv och där den ska pluggas in. Går att mäta med vanlig multimeter inställd på växelspänning. Ibland är enda lösningen att galvaniskt avskilja för att slippa brum, eller andra typer av störningar. Du känner säkert till begreppet jordfelsbrytare och klassisk diskbänk (metallrör ned i marken) kontra spis och stöt pga. av skillnad i jordpotential. Saken är att om du har ogjordade uttag och får upp en antennstigare så blir problemet inte så uppenbart om man nu inte råka känna den där kittlingen då man håller i jord ringen när du ansluter. Som sagt finns faktiskt tusen saker runt detta, ofta ett problem i äldre hyreshus då inget gjorts sedan urminnes tider och allt är ojordat men kanske man gjort uppgraderingar när det gäller tv och bredband. Och som privat person kör man alltid! UTP när det gäller nätverk, STP är att be om problem (jordproblem). STP är typ i tung industri med störningskällor osv. det behövs aldrig i ett hem. Och om man nu mot förmodan väljer STP ska allt från kablar till kopplingspunkter vara STP. En kuriosa sak i sammanhanget är att om jag kommer ihåg rätt så har man 5℅ chans i tätort att få något förstört av åska under en femårsperiod, men 95% om du sitter sist ut på landet på distributionen (upptag/spridning av mettal i marken som rör osv). Men lite spekulation här varför det också är av godo att inte ha nivåskillnad på jordförbindelsen då en puls i form av åska kommer över alla ledare men skillnaden av "två" vägar dvs mellan låt oss säga 70v lär bli rätt mycket större i just det ögonblicket. Spekulation som sagt. -ld99
Redigerat av Unregistered8addaf2c, 01 February 2017 - 10:05.
Postad 02 February 2017 - 07:46
Unregisteredba8de291
-
Unregisteredba8de291
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Ni som har en Oled E6, ändrar er TV om till HDR-läget om ni använder den inbyggda Youtube-appen och kollar på ett klipp i HDR??
Postad 02 February 2017 - 08:28
castortroy33
-
castortroy33
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Ni som har en Oled E6, ändrar er TV om till HDR-läget om ni använder den inbyggda Youtube-appen och kollar på ett klipp i HDR??
Tror inte HDR i youtube är klart för LG. Finns för Samsung vet jag. Har inte fått HDR ifrån youtube i LG appen. Inte heller ifrån Xbox One S heller. Någon som vet när det kommer fungera?
Redigerat av castortroy33, 02 February 2017 - 10:40.
Postad 02 February 2017 - 09:06
Unregisteredba8de291
-
Unregisteredba8de291
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Tror inte HDR i youtube är klart för LG. Finns för Samsung vet jag. Har inte fått HDR ifrån youtube i LG appen. Inte heller ifrån Xbox One S heller. Någon som vet nät det kommer fungera?
Ah på så vis :-)
Någon som vet var man kan ladda hem schysst demo-material i HDR, typ Chess och Nasa-videon från LG ?!
Postad 02 February 2017 - 09:56
castortroy33
-
castortroy33
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Ah på så vis :-)
Någon som vet var man kan ladda hem schysst demo-material i HDR, typ Chess och Nasa-videon från LG ?!
Denna sida: http://demo-uhd3d.co...rie.php?tag=hdr
Finns även fler 4K HDR. Ser fantastiska ut på LG Oled.
Postad 03 February 2017 - 11:38
Unregisteredcfdd2e5f
-
Unregisteredcfdd2e5f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Tog lite tid innan jag fick tummen ur att kontakta Elgiganten.
Det var inga konstigheter alls att få ut ett presentkort på 1000kr.
Dvs samma summa som min sk bildomptimering jag ej var nöjd med kostade.
Så skulle någon annan varit snabb (läs lika dum som jag, troligen inte ) att tacka ja till denna service så är det bara reklamera 
Postad 03 February 2017 - 14:32
valmont74
-
valmont74
-
Användare
-
-
108 inlägg
Tog lite tid innan jag fick tummen ur att kontakta Elgiganten.
Det var inga konstigheter alls att få ut ett presentkort på 1000kr.
Dvs samma summa som min sk bildomptimering jag ej var nöjd med kostade.
Så skulle någon annan varit snabb (läs lika dum som jag, troligen inte ) att tacka ja till denna service så är det bara reklamera 
Jag kan mycket väl tänka mig att kaliberingen Elgiganten gör är något på samma nivå som ens pensionerade föräldrar skulle kunna prestera. Bra att du fick pengarna tillbaka! 
Däremot kanske det finns professionella kalibrerare från mer inriktade hembiobutiker. Är det någon som fått sin C6 kalibrerad, blev du nöjd och vem gjorde det?
Postad 04 February 2017 - 00:09
Unregisteredcfdd2e5f
-
Unregisteredcfdd2e5f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag kan mycket väl tänka mig att kaliberingen Elgiganten gör är något på samma nivå som ens pensionerade föräldrar skulle kunna prestera. Bra att du fick pengarna tillbaka! 
Däremot kanske det finns professionella kalibrerare från mer inriktade hembiobutiker. Är det någon som fått sin C6 kalibrerad, blev du nöjd och vem gjorde det?
Grejen är just det att det inte är fråga om någon kalibrering. Säljaren kallade det kalibrering och sa att det var synd på en så bra TV som E6 att inte få ut det mesta av det. Kände där och då inte till att detta inte skulle vara ISF, tyckte 1000kr lät rimligt och man skulle även garantera att alla pixlar funkar.
Man har ju medvetet inte benämnt det som kalibrering på sin hemsida utan använder sig av uttrycket bildoptimering.
Men samtidigt har man målat in sig i ett hörn då det uttryckligen står att vi anpassar "din" TV med advancerad aperatur.
Mata in samma data för samma TV-modell gör ju inte min TV unik alls.
Så jag påpekade bara detta och att jag ej var nöjd så ställde man ut ett presentkort på 995kr 
Nu vet jag inte hur stor skillnad det kan vara mellan tex 100st E6 out-off-the-box?
OLED kanske har en jämnare grundbild/kvalitet än LED?
Men om man nu verkligen har kalibrerat ett exemplar och sedan aplicerat samma settings så torde min vara rimligen långt ifrån det ex man kalibrerat.
För den bilden jag får känns ganska mörk även vid ljusa sekvenser. Och mörka avsnitt är grådassiga som en halvtaskig OLED. Färgerna kändes väl hyfsat okej, men det är en varm alldeles för gul varm färgtemp som blir väldigt påtaglig från och till.
Min är inte kalibrerad, en vacker dag skall jag nog kosta på mig det.
Jag har gjort ett ihop-plock av diverse inställningar från nätet i nuläget och känner mig ganska nöjd med dessa.
Märkliga är bara att dessa kom verkligen nära (vad jag upplever som) en bra bild, medans Elgiganten settings inte alls var nära.
Så det får en ju att undra hur mkt det kan skilja som sagt.
Skulle någon vilja testa Elgigantens bild för skojs skull så följer den här, så sparar ni 1000kr bara så där  :
OLED: 43
Contrast: 91
Brightness: 60
Sharpness: 10
Colour: 50
Tint: 0
Dynamic c. : off
Super r. : off
Colour g. : normal
Edge e. : on
Colour f. : off
Gamma: 2.2
Whitebalance 2-p
High R: -17
High G: 1
High B: -6
Low R: 32
Low G: -27
Low B: 20
Advanced settings
Colour t. : warm2
Noise r. : low
MPEG noise r. : off
Black level: low
Real cinema: on
Motion eye care: off
TrueMotion: clear
Colour management system: Untouched
Postad 04 February 2017 - 04:30
Unregisteredcfdd2e5f
-
Unregisteredcfdd2e5f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Någon som känner sig insatt i HDR och kan sprida lite ljus på hur det funkar?
Jag har några filer i 4k 10bit.
Innebär 10bit per automatik här att jag får se ett "större" färgspektra när jag spelar upp dessa trots att TV:n (E6) INTE säger att det är HDR när man startar uppspelningen?
Eller kan jag helt inte dra nytta av 10bit om inte TV:n känner av det som HDR?
Några andra filer är 4k 10bit BT2020, när jag startar en av dessa så kommer HDR-rutan upp direkt.
Postad 04 February 2017 - 07:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Någon som känner sig insatt i HDR och kan sprida lite ljus på hur det funkar?
Jag har några filer i 4k 10bit.
Innebär 10bit per automatik här att jag får se ett "större" färgspektra när jag spelar upp dessa trots att TV:n (E6) INTE säger att det är HDR när man startar uppspelningen?
Eller kan jag helt inte dra nytta av 10bit om inte TV:n känner av det som HDR?
Några andra filer är 4k 10bit BT2020, när jag startar en av dessa så kommer HDR-rutan upp direkt.
10 bit innebär att materialet beskrivs med högre precision. Innebär i sig inte att materialet måste vara HDR (PQ/ST2084-kodat alt HLG kodat), det är två olika saker.
I praktiken är det väl dock så att 10 bit SDR (icke HDR) material inte är särskilt vanligt så min gissning är att dessa "filer" möjligtvis faktiskt är HDR men att mediauppspelaren inte hanterar dem rätt. Varpå heller inte tvn får nån "trigg" om att den ska växla över till HDR visning.
Hur ser bilden ut när du spelar upp dem?
Postad 04 February 2017 - 14:32
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Skulle någon vilja testa Elgigantens bild för skojs skull så följer den här, så sparar ni 1000kr bara så där :
OLED: 43
Contrast: 91
Brightness: 60
Sharpness: 10
Colour: 50
Tint: 0
Dynamic c. : off
Super r. : off
Colour g. : normal
Edge e. : on
Colour f. : off
Gamma: 2.2
Whitebalance 2-p
High R: -17
High G: 1
High B: -6
Low R: 32
Low G: -27
Low B: 20
Advanced settings
Colour t. : warm2
Noise r. : low
MPEG noise r. : off
Black level: low
Real cinema: on
Motion eye care: off
TrueMotion: clear
Colour management system: Untouched
Jahopp, från de inställningarna kan jag tydligt se att Elgiganten verkar blanda lite mellan Studio levels och PC levels... Till följd har de satt svartnivån alldeles för högt, vilket gör att bilden kommer att se dassig ut med en korrekt inställd videokälla - dessutom kommer bilden att klippa vitnivåer, och tinta dem... De har också valt att ha en hel del "automagi" påslaget, vilket försämrar t ex Bluray från hur det är tänkt att se ut. 
mvh
/Pär
Redigerat av Perra1, 04 February 2017 - 14:33.
Postad 04 February 2017 - 15:58
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jisses. Ja där går det inte ens att skylla på exemplarvariation. Bara fel helt enkelt.
Postad 05 February 2017 - 00:21
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Innebär 10bit per automatik här att jag får se ett "större" färgspektra
För att dra nytta av 10bit video med 4 gånger högre "upplösning" i färgerna så måste tvn stödja det och kunna visa alla 1024 gråskalesteg.
Det är ju skit enkelt att kolla upp om OLEDen fixar 10bit hela vägen från svart till 100% vitt
spela upp den här 10bit gråskale rampen
http://privat.bahnho..._10bit_8bit.mp4
(videon är bara några sekunder så du måste trycka paus för att utvärdera)
ser du inga graderingar/steg eller bandning på övre halvan då är det fullt flås med 10bit video.
undre halvan visar den klassiska 8bit gråskalan med 256 steg
Du ska alltså inte kunna urskilja några steg och övergångar alls på övre delen om det ska vara riktigt.
Ser du däremot bandning och tydliga övergångar på 10bit delen då är inte tvn helt optimal för 10bit video.
Sen kan det också vara så att den klarar 10bit graderingar från säg 100% vitt till 30% vitt och resten börjar visa steg i gråskalan.
Då tappar tvn bits nära svart helt enkelt.
Redigerat av sune bejas, 05 February 2017 - 00:25.
Postad 05 February 2017 - 12:42
Distanser
-
Distanser
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hur upplever ni att bilden är när ni ser material som är i HDR Dolby Vision?
Jag upplever ett brus och en bild som är sämre än "vanliga" HDR.
Varför?
Har en E6
Postad 05 February 2017 - 15:24
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hur upplever ni att bilden är när ni ser material som är i HDR Dolby Vision?
Jag upplever ett brus och en bild som är sämre än "vanliga" HDR.
Varför?
Har en E6
Beror inte det på vad man kollar på också? Tex Daredevil och Jessica Jones på Netflix är brusiga på alla Tv-apparater.
Postad 05 February 2017 - 15:34
Distanser
-
Distanser
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Beror inte det på vad man kollar på också? Tex Daredevil och Jessica Jones på Netflix är brusiga på alla Tv-apparater.
Jaså?
Har inte riktigt reflekterat över det. Men det är Netflix som det är från.
Postad 05 February 2017 - 17:05
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jaså?
Har inte riktigt reflekterat över det. Men det är Netflix som det är från.
Där har du problemet imo. Netflix dolby vision/HDR-material blandar väldigt mycket. Däremot ser vanligt 4k material som Breaking Bad och Better Call Saul otroligt bra ut.
Postad 05 February 2017 - 17:34
Unregistered531959af
-
Unregistered531959af
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Är det någon som har upplevt att TV (Oled E6) ibland tappar HDMI porten? Det hände första gången i fredags. Satt och lirade PS4 pro då helt plötsligt signalen dog, jag kunde växla till netflix appen (så TVn var på fortfarande) men HDMI1 gick inte att hitta. Jag stängde av och satte på TVn och då fungerade allt igen. Inga mer problem den kvällen.
Hela lördagen fungerade allt som vanligt - lirade säkert 5-6 timmar Yakuza 0. Sen hände det igen en gång på söndag..samma sak, ps4 pro gaming..bzzz...signal borta, porten hittas inte, tv måste startas om, allt funkar. Lirade vidare 3 timmar till efter det utan problem. Skitskumt!
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Byt HDCP till 1.4 i safe mode på PS4:an och invänta en uppdatering som löser problemet. Notera att HDR 4k fungerar ej på netflix via ps4an då. Ta bort quickstart+ i inställningarna på TV:n.
Redigerat av Unregistered531959af, 05 February 2017 - 17:47.
Postad 05 February 2017 - 17:50
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Byt HDCP till 1.4 i safe mode på PS4:an och invänta en uppdatering som löser problemet. Notera att HDR 4k fungerar ej på netflix via ps4an då. Ta bort quickstart+ i inställningarna på TV:n.
Senaste löser?
Postad 05 February 2017 - 17:53
Unregistered531959af
-
Unregistered531959af
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Vad menar du? QuickStart+?
Ej stabil funktion.
Postad 05 February 2017 - 18:04
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Vad menar du? QuickStart+?
Ej stabil funktion.
Nej men HDCP 2.2 failen på PS4. Eller ja kanske blanda ihop nåt nu
Postad 05 February 2017 - 18:19
Unregistered531959af
-
Unregistered531959af
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Tror inte det är bestämt när det kommer att åtgärdas, men bör bli gjort.
Redigerat av Unregistered531959af, 05 February 2017 - 18:59.
Postad 05 February 2017 - 19:10
Distanser
-
Distanser
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Där har du problemet imo. Netflix dolby vision/HDR-material blandar väldigt mycket. Däremot ser vanligt 4k material som Breaking Bad och Better Call Saul otroligt bra ut.
Ja precis. Det "vanliga" 4K materialet ser ju grymt ut.
Förstår inte varför de ska använda dolby vision när resultatet blir sämre.
Postad 08 February 2017 - 02:32
Unregistered72ffd002
-
Unregistered72ffd002
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
jag märkte idag att den inbygga netflix spelare i lg oled 65e visar dolby vision på daredevil och när jag spelar från min nvidia shield så är det hdr
både tv och shielden är kopplade trådlöst till samma nätvärk 
Untitled-1.jpg 312.18K
1 Antal nerladdningar
Postad 08 February 2017 - 06:20
Mrhenrik
-
Mrhenrik
-
Amatör
-
-
54 inlägg
jag märkte idag att den inbygga netflix spelare i lg oled 65e visar dolby vision på daredevil och när jag spelar från min nvidia shield så är det hdr
både tv och shielden är kopplade trådlöst till samma nätvärk 
Untitled-1.jpg
Inte så konstigt då Nvidia sheild inte stödjer Dolby vision.
Postad 08 February 2017 - 10:39
rogsm
-
rogsm
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Ja precis. Det "vanliga" 4K materialet ser ju grymt ut.
Förstår inte varför de ska använda dolby vision när resultatet blir sämre.
Har du något belägg för att DV skulle försämra bilden? Är det inte en fråga om hur bra grundmaterialet är?
Postad 08 February 2017 - 11:02
castortroy33
-
castortroy33
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Skillnaden mellan HDR och Dolby Vision på tjänster som Netflix märker jag inte själv. Dolby Visions framtid ligger nog i UHD släppen på skiva. Frågan är om det blir så mycket bättre än HDR, då jag förstått att LG:s 2016 års modeller egentligen är 10 bitar inte 12 som egentligen krävs för "äkta" Dolby Vision. Har läst det någonstans, rätta mig om jag har fel. Är ingen expert på området då det är komplicerat. Tror tyvärr det kommer ta lång tid innan 4K, HDR och Dolby Vision kommer se lika bra ut streamat som på skiva eller USB.
Ni som äger en så pass vass TV som LG:s Oled 2016. Köp en UHD spelare och bra skivor.
Det streamade ifrån Netflix ser ut som dynga i jämförelse. Faktum är att jag ofta får bättre bild från Com Hems Tivo 1080i än Netflix serier. Vet inte om det är apparna som är dåliga eller om det är serierna som är dåligt producerade. För mig är inte Netlix äkta HDR. Däremot testade jag Amazon Prime och 4K HDR material där och det såg lysande ut. Inte lika bra som UHD från skiva, men betydligt bättre än många serier från Netflix.
Men allt är inte dåligt på Netflix. Kanske är det vilken serie man ser på som är avgörande med. "Better Call Saul" är det grym bild på, "OA" är katastrof fast det ska vara Dolby Vision. "Daredevil" inget speciellt heller medan naturdokumentären "Berättelsen bakom bilderna" (ingen HDR) ser briljant ut.
Tekniken är ganska ny och precis som UHD släppen finns det både mediokra och lysande streamade släpp.
När ni köper UHD skivor, kolla bildbetygen på filmer ni köper innan, för filmerna är dyra, på tok för dyra i jämförelse med Blu Ray som ändå räcker för de flesta då "vanlig" Blu Ray fullständigt briljerar på LG Oled.
Oavsett så kommer jag byta min Samsungs UHD spelare, när LG:s UHD kommer. Nöjd med Samsungen, men tror LG:S kommande UHD spelare passar som handsken med LG:s Oled.
Sedan ska spelare stödja Dolby Vision så småningom, "äkta" eller ej. Det jag gillar är att LG:s UHD liksom Samsungs kommer ha en extra HDMI för ljud, för oss som inte hoppat på "Atmos tåget" och är nöjda med den förstärkare vi har.
Hoppas bara att jag på LG:s kommande UHD spelare, kan som i Samsungen gå in direkt i spelarens menyer och ändra bildinställningar, vilket varit guld för mig, då jag slipper ändra bildinställningar i TV:n. För har märkt att det inte finns "en inställning" för alla filmer. Vissa UHD släpp är mörkare.. vissa ljusare.. vissa mer färg osv. Egentligen samma sak med Blu Ray.
Redigerat av castortroy33, 08 February 2017 - 11:21.
Postad 09 February 2017 - 15:56
Unregisteredcfdd2e5f
-
Unregisteredcfdd2e5f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
10 bit innebär att materialet beskrivs med högre precision. Innebär i sig inte att materialet måste vara HDR (PQ/ST2084-kodat alt HLG kodat), det är två olika saker.
I praktiken är det väl dock så att 10 bit SDR (icke HDR) material inte är särskilt vanligt så min gissning är att dessa "filer" möjligtvis faktiskt är HDR men att mediauppspelaren inte hanterar dem rätt. Varpå heller inte tvn får nån "trigg" om att den ska växla över till HDR visning.
Tycker bilden känns identisk mellan 8 och 10bit. Iaf inte så stor skillnad att den är uppenbar det jag kunnat jämföra.
Jahopp, från de inställningarna kan jag tydligt se att Elgiganten verkar blanda lite mellan Studio levels och PC levels... Till följd har de satt svartnivån alldeles för högt, vilket gör att bilden kommer att se dassig ut med en korrekt inställd videokälla - dessutom kommer bilden att klippa vitnivåer, och tinta dem... De har också valt att ha en hel del "automagi" påslaget, vilket försämrar t ex Bluray från hur det är tänkt att se ut. 
mvh
/Pär
Ja, det var ju precis så bilden upplevs. Känns inte som att det ens är möjligt att någon ens skulle utgått från en TV och fått fram de inställningarna med utrustning.
För att dra nytta av 10bit video med 4 gånger högre "upplösning" i färgerna så måste tvn stödja det och kunna visa alla 1024 gråskalesteg.
Det är ju skit enkelt att kolla upp om OLEDen fixar 10bit hela vägen från svart till 100% vitt
spela upp den här 10bit gråskale rampen
http://privat.bahnho..._10bit_8bit.mp4
(videon är bara några sekunder så du måste trycka paus för att utvärdera)
ser du inga graderingar/steg eller bandning på övre halvan då är det fullt flås med 10bit video.
undre halvan visar den klassiska 8bit gråskalan med 256 steg
Du ska alltså inte kunna urskilja några steg och övergångar alls på övre delen om det ska vara riktigt.
Ser du däremot bandning och tydliga övergångar på 10bit delen då är inte tvn helt optimal för 10bit video.
Sen kan det också vara så att den klarar 10bit graderingar från säg 100% vitt till 30% vitt och resten börjar visa steg i gråskalan.
Då tappar tvn bits nära svart helt enkelt.
Tack för länk och info. Jag får det till att min tv tappar bits nära svart utifrån det du beskriver.
Ser ju att när man labbar lite med inställningarna så ändras det lite, men inte lyckats eliminera helt.
Jag tycker bilden är väldigt snarlik i både detalj/färg.
Postad 09 February 2017 - 16:09
Unregisteredcfdd2e5f
-
Unregisteredcfdd2e5f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Är det någon mer som upplever HDR färgerna som tokiga?
Mad max i HDR blir verkligen helt orange, tänker där i början ca 1 minut in när han står vid bilen.
Hittade en review någonstans som också skrev om detta, minns dock ej vart.
Det går ju att labba med inställningarna i HDR men jag har betydligt bättre bild när jag kör ISF ljus/mörk.
Det känns lite som att inställningarna för HDR är lite maxade för att få mer "popp" men det ger istället en bild jag tycker känns onaturlig.
Flera filmer i HDR har orange/röd ton utan att jag ändrat färger.
I Life of Pi HDR 1h48min in så är vuxne Pi verkligen helt orange/röd i ansiktet.
Edit: Hittade nu på blu-ray.com att man skrivit följande om Life och Pi och även refererar till Mad Max, så verkar vara erkännt problem där då kanske.
Unlike the fire effects in the UHD rendition of Mad Max: Fury Road, none of the CG artistry in Life of Pi appears to suffer from 4K/HDR treatment. In fact, the only questionable difference that I spotted was in the present-day scenes where the adult Pi is telling his story to the unnamed writer played by Rafe Spall. Because those sequences are intended as the film's anchor in reality, their palette is more realistic and they should look relatively similar on both the Blu-ray and the UHD, but, at least to my eye, the Blu-ray has more natural-looking fleshtones. This may simply be a matter of proper calibration, which, as of this writing, is still unavailable for UHD.
Postad 09 February 2017 - 16:40
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Tycker bilden känns identisk mellan 8 och 10bit. Iaf inte så stor skillnad att den är uppenbar det jag kunnat jämföra.
Man ska se tydlig skillnad om det ska vara riktigt
10bit färger och graderingar ser elakt skarpa och högupplösta ut jämfört med 8bit på en tv som stödjer och klarar av att visa 10bit video.
klarar tvn knappt 8bit nära svart så blir det inte bättre om man matar på med 10bit
fortfarande samma låga bits som tidigare.
Redigerat av sune bejas, 09 February 2017 - 16:41.
Postad 09 February 2017 - 18:03
Unregisteredcfdd2e5f
-
Unregisteredcfdd2e5f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
10bit färger och graderingar ser elakt skarpa och högupplösta ut jämfört med 8bit på en tv som stödjer och klarar av att visa 10bit video.
klarar tvn knappt 8bit nära svart så blir det inte bättre om man matar på med 10bit
Kan tyvärr inte säga att jag upplever skillnaden så som du beskriver den.
Tv:n är ju en LG E6 och skall väl klara 10-bit som jag förstått det?
Att jag streamar via mediaspelaren i TV:n borde väl inte ha någon påverkan?
För deep colours är ju bara valbart mot HDMI 1-4.
Postad 09 February 2017 - 18:35
Unregisteredcfdd2e5f
-
Unregisteredcfdd2e5f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
För att förtydliga, film som är i 10bit men ej uppfattas som HDR av TV:n pratar jag om.
På färgskalan du postade ser jag tydlig skillnad mellan 8 och 10bits graderingar
Postad 09 February 2017 - 22:02
Unregistered72ffd002
-
Unregistered72ffd002
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har Vu+ UNO 4K satellit box, när jag aktiverar hdmi ultra HD deep colour läge så händer det att jag får lite lag vid snabba bild rörelse på 1080p 50Hz tv sändningar.
Testade TravelXP 4K som skickar signalen med HDR men får inte info rutan (HDR)
http://www.eutelsat....d-channels.html
Skulle det kanske hjälpa med bättre HDMI kabel?
Är denna kabel tillräckligt bra?
https://www.hembiobu...ntech-hdmi-vit/
Redigerat av Unregistered72ffd002, 10 February 2017 - 01:22.
Postad 10 February 2017 - 08:08
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
1080p 50Hz tv sändningar.
Finns det sådana alltså?
Postad 11 February 2017 - 12:22
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Bara jag eller är det väldigt konstigt att 65' E6 och C6 har samma pris men att det sedan skiljer 8500 kr på 55'? Har det varit så hela tiden?
Postad 11 February 2017 - 14:25
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Bara jag eller är det väldigt konstigt att 65' E6 och C6 har samma pris men att det sedan skiljer 8500 kr på 55'? Har det varit så hela tiden?
Nej, 65" E6 har nyligen sänkts rejält i pris (kostade 29.990:- under 2 veckor) och priserna på övriga modeller är inte justerade.
Postad 15 February 2017 - 03:42
Unregisteredcfdd2e5f
-
Unregisteredcfdd2e5f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Så jäkla märkligt. Min slim remote slutade funka ikväll så när som på power och mute knappen. Kör nästa bara med slim och den har varit utan problem innan.
Det enda som sticker ut är att bilden försvann under spel på ps4 pro några sekunder och kom sedan åter.
Hur som helst, så drog jag ur batterierna i hopp om fix.
Men lösningen var betydligt enklare än så.
Håll in Home och Back i ca 5sek så lyser/blinkar Power knappen. Man bara siktar sedan mot TV och trycker OK/jog-wheel så reggar den fjärren igen.
Samma procedur för lilla/stora kontrollen.
Postad 15 February 2017 - 09:05
Edja78
-
Edja78
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Japp, då är det definitivt. Mina 30 dagar har gått ut, jag är permanent ägare till en E6 oled. Hade lite ångest sista veckan om vad jag skulle göra. Det finns saker som stör mig, samtidigt är detta en jäkla bra TV för majoriteten av min användning.
Hur gjorde ni andra som köpte rea E6? Är ni fortfarande nöjda?
Mitt största problem med E6 är ironiskt nog att bilden är riktigt dålig nära svart på netflix och hbo nordic. Speciellt när man har tex en nattscen där bilden är mörk och det kommer in en ljuskälla fr tex en bilstrålkastare, det blir pixligt och banding och fult utan dess like. Jag kan inte få det bättre. Nu har jag testat säkert 10 olika "pro-calibreringar".
Om ni har möjlighet, kolla:
Netflix 1080p, Santa Clarita Diet, ep 2, 2 min in... när dem är i öknen mitt i natten... kolla 2 min framåt och se hur er bild är, vore intressant att veta vad ni tycker?
Sen har jag en del problem med färg banding (som årsringar på ett träd) men det är så olika på vad som visas så det är svårt att ge en riktig felbeskrivning. Ser det även på PS4 pro, vissa spel, som tex For Honor. Har ni sett någon banding i något sammanhang på er version? Bra att veta sånt för mig innan jag kontaktar LG och frågar vad de tycker. Jag vill ju inte ha någon annan TV, men om det är något som är knas med mitt just ex. så kanske det skulle vara värt att försöka få en LG tekniker att titta på den.
Oavsett mitt gnäll ovan så är Oled för mig fortfarande bättre än LCD alternativ, då clouding störde mig mycket mer:)
Postad 15 February 2017 - 09:54
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Banding har jag upplevt som normalt när man streamar. Oavsett om det är 4k eller inte. Vissa spel har det också, Resident Evil 7 har mycket banding tex. Ett tips är ju att kolla det på någon annan skärm, upptäcker jag något brukar jag alltid kolla om samma problem är synligt på min datorskärm/surfplatta/mobil och där ser man samma grejer. Blir dock synligare på en bättre TV.
Postad 15 February 2017 - 10:25
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Japp, då är det definitivt. Mina 30 dagar har gått ut, jag är permanent ägare till en E6 oled. Hade lite ångest sista veckan om vad jag skulle göra. Det finns saker som stör mig, samtidigt är detta en jäkla bra TV för majoriteten av min användning.
Mitt största problem med E6 är ironiskt nog att bilden är riktigt dålig nära svart på netflix och hbo nordic. Speciellt när man har tex en nattscen där bilden är mörk och det kommer in en ljuskälla fr tex en bilstrålkastare, det blir pixligt och banding och fult utan dess like. Jag kan inte få det bättre. Nu har jag testat säkert 10 olika "pro-calibreringar".
Netflix 1080p, Santa Clarita Diet, ep 2, 2 min in... när dem är i öknen mitt i natten... kolla 2 min framåt och se hur er bild är, vore intressant att veta vad ni tycker?
Sen har jag en del problem med färg banding (som årsringar på ett träd) men det är så olika på vad som visas så det är svårt att ge en riktig felbeskrivning. Ser det även på PS4 pro, vissa spel, som tex For Honor. Har ni sett någon banding i något sammanhang på er version? Bra att veta sånt för mig innan jag kontaktar LG och frågar vad de tycker. Jag vill ju inte ha någon annan TV, men om det är något som är knas med mitt just ex. så kanske det skulle vara värt att försöka få en LG tekniker att titta på den.
Oavsett mitt gnäll ovan så är Oled för mig fortfarande bättre än LCD alternativ, då clouding störde mig mycket mer:)
tror att dessa problem inte kommer att finnas på sony eller panasonics oled
Postad 15 February 2017 - 11:27
Unregistered8517a803
-
Unregistered8517a803
-
Användare
-
-
217 inlägg
Någon som får 4k hdr på något annat än grand tour på amazon prine appen i lg e6 oled ?
Så j*vla störande att de har endast ett program man kan se i 4k och det är en rutten bilserie ush. Man vill ju se man in the high castle i 4k 
Ringde dem och försökte prata med dem, men det var som att prata med en 2åring.
Redigerat av Unregistered8517a803, 15 February 2017 - 13:40.
Postad 15 February 2017 - 12:43
kaiserfranz
-
kaiserfranz
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag håller med angående problemen med mörka serier. Kollar på Taboo, riktigt bra för övrigt, men här är det många mörka scener där det ser bedrövligt ut, särskilt om det även är lite dimma med. För min del blev det betydligt bättre genom att sänka brightness från 50 till 49, blev förvånad hur en sån liten ändiring gav sån märkbar skillnad, men jag antar att jag iofs går miste om en del skuggdetaljer istället.
Postad 15 February 2017 - 15:58
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
säger det mesta:
We're on like the 4th or 5th OLED generation and LG OLED tvs still has problems with floating blacks and streaking with so far as the 2016 sets meanwhile the CZ950 almost eliminated the problem entirely on the first game and the EZ1000 and Sony's A1E seems likely to knock it out of the ballpark when it comes to displaying slightly above black content vs LG.
Postad 15 February 2017 - 17:13
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
säger det mesta:
We're on like the 4th or 5th OLED generation and LG OLED tvs still has problems with floating blacks and streaking with so far as the 2016 sets meanwhile the CZ950 almost eliminated the problem entirely on the first game and the EZ1000 and Sony's A1E seems likely to knock it out of the ballpark when it comes to displaying slightly above black content vs LG.
Det vore toppen om detta stämmer. Litar inte riktigt på vad recensenter skriver. Jag vill veta vad användare tycker.
Tror dock att problemet med "floating black och streaking" kan vara mindre än på LG:s OLED TV:n.
Har själv chansen att lämna tillbak min 65E6 men jag kommer att behålla den.
Den har en del brister såsom lite vinjetting (höger sida) och ovannämda brister, men det går inte att få en LED tv för 29990 kr med mindre brister enligt mig!
Jag hatar clouding, banding och vill dra nytta av HDR10 och DV(Netflix, Amazon prime och UHD-filmer).
Ifall man ska köpa en LCD så behövs en high-end LCD med många zoner tex Sony Z9 som kostar nästan 20000 kr mer.
Postad 15 February 2017 - 21:27
Pachole
-
Pachole
-
Användare
-
-
113 inlägg
Kollade avsnittet och från 2 min in, upplever ingen banding men ljusbilden från strålkastarna kanske inte smetas ut perfekt mot den svarta himlen men tycker det är ok för att vara streamat.
Haft min E6 sedan april 2016 och är fortfarande nöjd!
Postad 16 February 2017 - 09:06
EscapeTheMatrix
-
EscapeTheMatrix
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag kommer förmodligen lämna tillbaka min E6 (55 tum) nästa vecka, my story:
För några veckor sedan köpte jag äntligen min OLED, har längtat i flera år, men väntat på att priset skulle gå ner och kvalitén upp. När jag läste att 3D skulle försvinna slog jag till. Fick 55:an för 23000 hos elgiganten.
+ Kanonbild med bra källor.
+ Rörelsehantering utan true-motion hur bra som helst.
- Dålig bild nära svart (som skrivits ovan).
- 3D inte alls så bra som utlovat.
- True-motion ingen höjdare.
Jag köpte TV:n för att få jättebra kontrast mellan mörka och ljusa scener och för att få bästa möjliga 3D. Inget av det är jag nöjd med. Ja, helt svarta scener är kanon, men i mörka scener tvingas jag mörka bilden för att slippa se de fula pixlarna och bandingen. Och då pratar jag ändå om bluray-skivor. Och 3D-bluray då? Jo kanon, men inte på hela bilden. Från min position i TV-soffan får jag inte röra huvudet i höjdled. Och hur jag än sitter så får jag cross-talk antingen högst upp eller längst ner i bilden. Några centimeter alltså.
I övrigt väldigt bra TV, men jag väntar hellre på en bättre OLED som faktiskt levererar vad som utlovas. Och får väl vara utan 3D...
Postad 16 February 2017 - 09:21
valmont74
-
valmont74
-
Användare
-
-
108 inlägg
Jag kommer förmodligen lämna tillbaka min E6 (55 tum) nästa vecka, my story:
För några veckor sedan köpte jag äntligen min OLED, har längtat i flera år, men väntat på att priset skulle gå ner och kvalitén upp. När jag läste att 3D skulle försvinna slog jag till. Fick 55:an för 23000 hos elgiganten.
+ Kanonbild med bra källor.
+ Rörelsehantering utan true-motion hur bra som helst.
- Dålig bild nära svart (som skrivits ovan).
- 3D inte alls så bra som utlovat.
- True-motion ingen höjdare.
Jag köpte TV:n för att få jättebra kontrast mellan mörka och ljusa scener och för att få bästa möjliga 3D. Inget av det är jag nöjd med. Ja, helt svarta scener är kanon, men i mörka scener tvingas jag mörka bilden för att slippa se de fula pixlarna och bandingen. Och då pratar jag ändå om bluray-skivor. Och 3D-bluray då? Jo kanon, men inte på hela bilden. Från min position i TV-soffan får jag inte röra huvudet i höjdled. Och hur jag än sitter så får jag cross-talk antingen högst upp eller längst ner i bilden. Några centimeter alltså.
I övrigt väldigt bra TV, men jag väntar hellre på en bättre OLED som faktiskt levererar vad som utlovas. Och får väl vara utan 3D...
Låter som ett måndags-ex. Jag har 65" C6 och fantastisk 3D och Blu-ray-uppspelning.
Byt den mot en ny, skulle jag säga. Lycka till!
Postad 16 February 2017 - 09:26
ROBRUG
-
ROBRUG
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Låter som ett måndags-ex. Jag har 65" C6 och fantastisk 3D och Blu-ray-uppspelning.
Byt den mot en ny, skulle jag säga. Lycka till!
Så du har inte problem med - Dålig bild nära svart (som skrivits ovan).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|