Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus SP4805 *

1993 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 november 2004 - 17:48

Unregistered2a1e3381
  • Unregistered2a1e3381
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Tackar!

Verkar som att dukens överkant till mitten på linsen kommer vara ca 25 cm för mig, låter det rimligt? Så jag inte räknat helt fel...måste ju konvertera till inches och allt också... ;)

En liten fråga till då bara, om man lägger projektorn uppochner, ungefär hur många mm är det från linsens mitt till ytan den ligger på? 25-30mm kanske? Nån som vill mäta...? :D

verkar rimligt...

http://www.infocus.c...nal-drawing.pdf
(för ritning)

gå in på http://www.infocus.c...&site_region=3 i fortsättningen, där finns mycket information

Postad 25 november 2004 - 20:28

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Perfekt! Bockar å bugar.

Nu ska förhoppningsvis alla mina småfrågor var slut....sen blir det väl en bunt andra när jag väl har igång projektorn och ska ställa in allt.... ;)

Postad 27 november 2004 - 20:21

Unregistereddf1302b5
  • Unregistereddf1302b5
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Vet någon om det finns en hdmi->m1 kabel att få tag på i sverige?

Postad 29 november 2004 - 10:14

Jonaski
  • Jonaski
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ni som byggt hushbox till era 4805:or, hur har ni det med temperaturen inne i lådan?

Jag har en box på G men det skulle vara kul att veta vad ni ligger på för temperatur. Vilken temperatur bör man inte ligga över? Vart mäter ni temperaturen?

Är det någon som inhandlat glas att ha framför linsen i Göteborgsområdet?
Skulle vara tacksam för tips!

Postad 30 november 2004 - 20:21

Unregistered92ec044a
  • Unregistered92ec044a
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tja Boys,

en fråga. Köpte mig en Pioneer 575A-S idag och kopplat ihop den med min
Infocus 4805. Men det är något jäkligt skumt, om jag kör 576i
från dvd-spelare så minskar bilden ner med drygt 5-10cm på alla kanter,
men om jag kör 576p från dvd-spelaren då fyller den ut helt och
hållet. Finns inte en chans i hades att jag borrar nya hål i taket för att
flytta projektor och dessutom bli tvungen att zooma in/ut varje gång jag switchar
mellan dvdspelare och digitalboxen....

Va beror det här på? jag har testat allt jag kan tänka mig, men som det
ser ut nu så får Pioneers sköta det progressiva och infocusens får vila....

/Förvirrad.

ps. körde en philips 737 innan och allt funka kanon, dock var det tvärstopp
att köra något annat än komposit..och herre ######r vilken skillnad det
blev med 575A-S och komponent :-)

Postad 01 december 2004 - 07:14

Unregistereddd9ce42b
  • Unregistereddd9ce42b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Men det är något jäkligt skumt, om jag kör 576i från dvd-spelare så minskar bilden ner med drygt 5-10cm på alla kanter, men om jag kör 576p från dvd-spelaren då fyller den ut helt och hållet.

Hej Dogge!

Jag kör sanna utrustning som du dvs 4805 och 575, detta fungerar kanon. Jag lider inte av det problem du nämner, med andra ord så ändras inte bildstorleken mella proggresivt och interlaced när man skiftar i spelaren. Utan tvekan så har jag valt att köra 575:an i lägen interlaced som ger bästa bilden enligt mig.

Du kan prova att ställa samma fråga i den officiella 575 tråden i avdelningen DVD-spelar och se om du får klokare svar där.

Postad 01 december 2004 - 09:56

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Nu äntligen finns det lite bilder i mitt galleri på min hushbox! Ett riktigt amatörbygge men tamejfan den funkar :D

Har inte räknat nånting på den i fråga om kylning, luftflöde, aerodynamisk utformning osv, bara mätte lite snabbt och snickrade ihop, vad mer kan man begära av en 17-åring? :D

Insuget är alltså bara ett öppet hål i lådan längst bak till vänster, och utblåset är en kanal som går rakt bakåt längst fram till vänster. För att putta ut luft samt för att få extra insugskraft och lite cirkulation i lådan monterade jag en 120mm chassifläkt vid utblåset. På bilderna var den inte helt färdig, bla saknades det hål för fjärr-signalerna och det satt inte en glasskiva framför linsen, vilket det gör nu. Detta hjälpte både kylning och ljudnivå då fläkten tidigare drog in hyffsat mycket luft här fram, nu tvingas den dra in allt där bak. Perfa tycker projektorn :P

En annana orsak till att projektorn inte hörs så mycket är hyllan som sitter monterad under. Denna är nu belagd med samma dämpmaterial som finns inuti projen, nu är det nästan tyst !

Fråga på om det är något ni undrar över!

För övrigt kollade jag på lite filmer igår, och ******** vilken skön stämning de blev i "salongen" nu! Början av sagan om ringen blev en helt ny upplevelse! Där är det inte högt ljud, utan mest lite musik som hörs svagt i bakgrunden. Dynamiken blev enormt mycket bättre och allt känns lugnare och behagligare. Lättare att sugas in i filmen när man inte hör en förbannad fläkt som viner hela tiden. Underbart :D

Postad 01 december 2004 - 10:40

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Lite imponerad faktiskt. :P

Kan du börja serietillverka? :D

Fredrik
InFocus

Postad 01 december 2004 - 10:57

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
hehe tack :P

Just de ja, pappkartongen som lådan står på ska snaras bytas ut mot något snyggare, ser fördjävligt ut nu :D

Postad 01 december 2004 - 12:59

Unregisteredeffc38ab
  • Unregisteredeffc38ab
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Bra jobbat Xenod!

Bilderna ger mig inspiration.

Jag börjar bygga min låda nästa vecka.

Postad 01 december 2004 - 13:01

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Och fortfarande ingen ny firmware....Vad gör dom hos Infocus egentligen??? Kan dom inte släppa den snart så att man kan få köra 848x480 eller liknande över VGA. Riktigt less på att vänta nu...

Postad 01 december 2004 - 13:41

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Hur funkar fjärren med hushbox...?

Postad 01 december 2004 - 14:56

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Karl:

I min hushbox har jag ett hål där som mottagaren sitter (finns ej med på bilderna, hade inte hunnit göra hålet då), så det är bara att rikta fjärren mot duken och trycka.

En annan finess med min låda är att locket är avtagbart, och när man ska rengöra dammfiltret så är även väggen bredvid projektorn (utluftskanalens vägg) löstagbar, så det är superlätt att rengöra filtret.

ms8618:

Skulle ja bygga en hushbox nu skulle jag nog bygga med både insug och utblås, helst med 2 stycken 120mm adda-fläktar. Då skulle man nog få rejält bra kylning och om man kör fläktarna på 9 volt även en EXTREMT tyst låda. Min låda är inte supertyst, men tack vare hyllan under den som är täckt med dämpmaterial så hör jag inte nånting nästan.

Postad 01 december 2004 - 17:51

Unregisteredeffc38ab
  • Unregisteredeffc38ab
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Xenod:

Så här funderar jag på att bygga en hushboxen till min 4805:a.

Grundtankarna är hämtade från Weimans hushbox.

För att suga ut luften används två Papst 80mm fläkt, 12dBa, 32,9 m³/t.

Lådan byggs i MDF och isoleringen är 30 mm.

4805:an hänger upp och ned i lådan.

Vad tror Du om detta bygge?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  hush.jpg   23,32K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredeffc38ab, 01 december 2004 - 17:52.

Postad 02 december 2004 - 17:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Och fortfarande ingen ny firmware....Vad gör dom hos Infocus egentligen??? Kan dom inte släppa den snart så att man kan få köra 848x480 eller liknande över VGA. Riktigt less på att vänta nu...

Vad händer om du väljer 848x477 på grafikkortet?

Fredrik
InFocus

Postad 02 december 2004 - 18:04

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Wow, seriöst ms8618, ritning och allt :lol:

De ser skitbra ut, förutom att jag skulle vara hyffsat rädd för kylningen så som du tänkt ha det nu! Du kan nog behålla själva lådan som den är, men jag skulle rekommendera 2 st 120 mm fläktar istället, en för insug och en för utblås. Det är mycket svårare att kyla en projektor i en låda än vad man tror!

Min fläkt är en 120 mm adda-fläkt som är specifierad till 16 dB/A, kör jag den på 9 volt är det omöjligt att höra den, på 12 volt kan jag höra den om det är knäpptyst i rummet! Måste köra den på tolv volt för att få bra kylning, de där "tysta" fläktarna flyttar ofta ganska lite luft i jämförelse med de lite mer högljudda, t.ex. som min jamicon som jag hade innan. Den flyttade snäppet mindre luft på 3 volt än vad min nuvarande gör på 12 volt!!

Så köp större fläktar och montera en som insug och en som utblås, annars är ja rädd att projektorn inte orkar få in nog med kylluft. Tror det kommer bli skitbra när det väl är färdigt faktiskt!

edit: ps. har du projen uppochner i lådan kommer den ta in luft på andra sidan, dvs. på samma sida som du har insuget, bara så du vet :)

och en sak till, planera hur du ska komma åt och stänga av den med strömbrytaren och rengöra dammfilter oxå :lol:

Redigerat av Unregistered9f972b61, 02 december 2004 - 18:06.

Postad 02 december 2004 - 18:11

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Vad händer om du väljer 848x477 på grafikkortet?

Fredrik
InFocus

Har inte testat det. Kan ju ge det ett försök.
Men allvarligt Fredrik, vad är det som tar sån tid med firmwaren? Om man bara lyckas få EN sak bättre så kan man ju släppa en release med denna och släppa nya allt eftersom man löser problem.

Eller är det så att man inte lyckas lösa VGA problemet med 4805:an?

Skulle du kunna göra oss/mig en tjänst & försöka kolla upp hur det går med firmwaren, skulle uppskattas enormt!

Edit: Pstrip klagar när man kör under 480, så 848x477 gick icket... Men som sagt Fredrik, kan du kolla om firmwaren är på G? NÅN måste ju veta tycker man :)

Redigerat av Jonas__W, 02 december 2004 - 21:31.

Postad 02 december 2004 - 21:32

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Jag har provat att ansluta en scaler (Cinemateq) till min InFocus 4805 via component. När jag kopplade bort scalern vägrade projektorn att visa bild (står hela tiden och söker) över den tidigare kopplingen direkt från DVD-spelaren. Jag har kört en factory reset utan resultat. Jag har även dragit ur projektorns nätkabel (norsk reset), även det utan resultat. Går jag in i projektorns meny över upplösning är det tomt i rutan. Vad jag förstår har projektorns mjukvara låsts sig. Vad ska jag göra? Kan det hjälpa att installera om mjukvaran 1.02?

Postad 03 december 2004 - 21:48

katana
  • katana
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej, har funderat på en 4805 som förstaprojektor men undrar över "regnbågar" som det pratas om i DLP-kretsar.
Hur yttrar dom sig?
Finns det nåt exempelfoto nånstans?
Har provat att söka här på forumet, men ej fått några träffar (kan bero på orutin).

Postad 04 december 2004 - 12:44

Unregistereddd9ce42b
  • Unregistereddd9ce42b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jag har provat att ansluta en scaler (Cinemateq) till min InFocus 4805 via component. När jag kopplade bort scalern vägrade projektorn att visa bild (står hela tiden och söker) över den tidigare kopplingen direkt från DVD-spelaren. Jag har kört en factory reset utan resultat. Jag har även dragit ur projektorns nätkabel (norsk reset), även det utan resultat. Går jag in i projektorns meny över upplösning är det tomt i rutan. Vad jag förstår har projektorns mjukvara låsts sig. Vad ska jag göra? Kan det hjälpa att installera om mjukvaran 1.02?

Börja med att kolla om kabeln verkligen är rätt kopplad, lättare att missa än man tror. Jag antar att du med projektor och DVD-spelare igång har tryckt på knappen "auto image", detta brukar göra att projen låser på en nyinkommen signal. Funkar inte detta så testa om du kan få igång en komposit eller S-Video ingång.

Inte mycket till hjälp kanske, men detta var vad jag kom på rent spontant. :(

Postad 04 december 2004 - 15:29

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Av någon underlig anledning så funkade projektorn efter att den varit avslagen över natten. Jag tänker inte ge mig än utan ska i nästa vecka prova scalern med en DVI-kabel. Dessutom har jag tittat på Cinemateq:s hemsida och hittat specifika inställningar för min upplösning. Återkommer med synpunkter.

Postad 05 december 2004 - 10:29

Jonaski
  • Jonaski
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har kopplat S-videokabel mellan en vanlig stereovideo (scart - s-video) till s-video ingången på projektorn och det resulterar i svartvit bild. Vad kan jag göra för att få färg?

Postad 06 december 2004 - 08:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
InFocus ScreenPlay 4805 VINNARE! i senaste numret av ALLT OM DVD. "En komplett mästare". B)

"mästare i ekonomiklassen." i senaste numret av ALLT OM HEMMABIO. :lol:

:D

Fredrik
InFocus

Postad 06 december 2004 - 16:54

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1 870 inlägg
  • 0
Please kopiera in testet här !!

Postad 06 december 2004 - 18:13

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0

Har kopplat S-videokabel mellan en vanlig stereovideo (scart - s-video) till s-video ingången på projektorn och det resulterar i svartvit bild. Vad kan jag göra för att få färg?

Ställ in i videon att den ska ge ut S-Video signal, inte komposit. Det bör vara felet.

Postad 06 december 2004 - 22:20

bioproj
  • bioproj
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!
Hittade ett test på projen.
Test 4805

Postad 07 december 2004 - 16:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Hej!
Hittade ett test på projen.
Test 4805

Jag var snabbare. :(

https://www.minhembi...90&searchtime=#

Fredrik
InFocus

Postad 09 december 2004 - 00:48

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Hur skickar jag annan upplösning än 1024x768 @ 59Hz till projektorn?

Oavsett vad jag väljer i windows att skicka ut, och oavsett frekvens så säger projektorn alltid samma sak? Skickar via en 4 meters Supra DVI-D kabel till en DVI-D till M1 omvandlare.

Har testat allt möjligt, men oavsett om jag sätter lägre eller högre upplösning, och oavsett vad jag väljer att skicka för frekvens så säger projektorn alltid 1024x768 @ 59Hz. Sen att bilden däremot ser väldigt olika ut beroende på vilken upplösning jag väljer är ju bara ännu lustigare....sätter jag 848x480 (854x480 går helt enkelt inte att skicka...i vare sig Power Strip eller grafikkortets egna custom-upplösningar) så verkar bilden i grund och botten vara riktig...men projektorn säger ändå samma sak.

Sen....man kan inte köra en högre upplösning än 848x480 @ 60Hz till projektorn utan att det ser jättedåligt ut? Text blir helt oläslig...spel ser mysko ut osv. Och går det att skicka den exakta upplösningen 854x480 på något vis? Har någon av er skickat en högre upplösning till projektorn, som även går att spela eller surfa på datorn med?

Jag antar att det är något jag måste ändra...frågan är bara vad, och vart?

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 09 december 2004 - 00:48.

Postad 09 december 2004 - 08:08

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Har inte hört om nån med DVI som har detta problem. Med VGA däremot så är det omöjligt att köra native upplösningen eller ens nära den. Det enda jag kan köra som ser någorlunda ut är 1024x768....

Väntar på att Fredrik ska kolla när nya firmwaren kommer ut. *hint, hint*...

Postad 09 december 2004 - 23:01

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Hm, kollade mer på det nu, och nu ändrade den faktiskt neråt när jag ändrade i PowerStrip... 848x480 blev faktiskt 848x480. 854x480 går däremot fortfarande inte att skapa på något sätt...testade 856x480, men det blev inte alls bra...

Och sen så hade jag stora problem när PowerStrip drog ner upplösningen till 848x480...bilden blev väldigt lustig, extremt bred och smal...alltså som bredare än 16:9, trots att 848x480 ska vara i stort sett 16:9 (väldigt nära ivf). Bilden var iaf väldigt långsmal...mycket långsmalare än en 2,35:1 bild. Testade givetvis olika lägen på projektorn, men det var det riktiga 16:9 läget som var mest "rätt"....eller minst fel kanske man ska säga... :)

Och högre upplösning än 1024x748 kan jag inte få ut....med högre upplösning än så så panorerar jag bara runt i bilden på InFocusen....alltså visar den bara en inzoomad del av bilden då, i sin 1024x768 upplösning.

Försökte sända ut ett HDTV klipp via datorn (såg perfekt ut i datorn, på skärmen, flöt utmärkt och allt). Men för att få den till helskärm på InFocusen i 16:9 var jag tvungen att ge ut 848x480 upplösningen, och då såg bilden inte något vidare ut tyvärr...rätt pixlig. Pixligare än en bra DVD film.

Hur ska jag bära mig åt för att skicka äkta HDTV format (1080i) till projektorn via en DVI kabel? Och hur anpassar jag bilden så att den inte blir bredare eller mer utdragen än den ska vara?

Vill väldigt gärna ha hjälp med detta....då jag inte har en aning hur jag gör. Är jättenöjd med hur den presterar med vanlig 576i och 480i från DVD-spelaren, men via DVI-kabeln från datorn får jag inte till det alls som ni förstått.....ser ju klart sämre ut, trots 1080i upplösningar på videon... :)

En liten snabb fråga på slutet bara...man kan väl mata InFocusen med 1080i via DVI? För det verkar som man kan göra egna .inf filer att installera i windows med hjälp av PowerStrip. Som det är nu verkar den tro att 1024x768 är maxupplösningen jag kan ge ut. Bara ge ett snabbt svar på detta ifv...så jag lugnt kan testa det utan att råka försöra något.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 09 december 2004 - 23:03.

Postad 10 december 2004 - 03:18

rockrockaren
  • rockrockaren
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Angående interlacing,
Jag matar med komponent från ett xcard.
Är interlacing något som sköts automatiskt eller är det något man kan ändra i menyn på projektorn? Bör jag sträva efter interlace:at eller de-interlace:at?
Och vad är interlacing?

Postad 10 december 2004 - 03:52

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Först: Välkommen till forumet! :)

Det du söker är de-interlacing. Och det gör projektorn alltid, den kan inte visa en interlaced (icke progressiv) bild. Just InFocusen är försedd med en av marknadens bästa de-interlacers, vilket gör att det är "onödigt" att mata den med en de-interlaced signal (även kallad progressiv).

Projektorer med sämre de-interlacers inbygda däremot mår oftast bättre om dom får en progressiv signal redan från början. För InFocusen får man ha en riktigt bra spelare för att verkligen tjäna på det...med en enklare spelare tappar man oftast istället bara på det.

Kort förklarat är de-interlacing något som behövs göra för att kunna visa en "hel" frame på en gång. När en film spelas in så spelas den in med hela frames (hela bilder), men för att dra ner på hur mycket bandbredd som krävs vid sändningar osv (som behövdes förr, dock inte längre idag) så gör man om bilden till interlaced. Det innebär att man klipper ut vågräta rader ur en bild, så den bara är hälften så stor (men med tomma luckor emellan, alltså samma format, bara mindre lagringsyta), och på följande "bild" gör man samma sak, fast inverterat. På så vis tar det två "bilder" för att få en "hel bild", eller en frame. Det tar alltså 50 stycken sådana halv-bilder för att få en framerate på 25 FPS, vilket är PAL-standarden. En projektor kan bara visa progressiva bilder, alltså hela bilder, därför måste någonstans bilderna sättas ihop i förväg. Detta som kallas de-interlacing.

En spelare som kan ge ut en de-interlaced signal har något som kallas progressive scan, och är ett populärt försäljningsargument idag. Slutresultatet beror givetvis på hur bra denna de-interlacing är dock, så det är därför det är så bra att InFocusen redan har bra inbyggd sådan...behöver man aldrig oroa sig för det. :)

Vad du matar projektorn med ser du genom att det antingen är ett litet "i" eller ett litet "p" efter siffrorna som anger upplösningen. Alltså tex "576i" eller "480p" osv (där "i" givetvis står för interlaced, och "p" för progressive).

Hoppsan...blev visst inte så kort svar ändå....ja, ja...så är det när man är uppe på natten å inte kan sova. :unsure:

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 10 december 2004 - 03:54.

Postad 10 december 2004 - 21:36

rockrockaren
  • rockrockaren
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Okej så att det står 480i och 576i innebär att mitt xcard matar med Interlace:ad bild och det är bra eller spelar ingen roll för min projektor de-interlace:ar den?

Postad 11 december 2004 - 00:14

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Japp.

Postad 11 december 2004 - 00:24

Unregistered7bfad6df
  • Unregistered7bfad6df
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Var kan man köpa extra lång nät sladd till 4805? Kan man bara köpa en från kjell o company eller måste man ha en speciel nät sladd??

Postad 11 december 2004 - 05:32

Mortisaga
  • Mortisaga
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
smoky:
IF SP4805 har så vitt jag kan se en vanlig IEC320 anslutning så det går säkert utmärkt att köpa en längre RKK apparatkabel (eller skarvkabel). Lämpligtvis ser du till så att den är S-märkt.
Då alla parter verkar vara överrens om att projektorn gör sig bäst takmonterad borde också IF skicka med en längre kabel (nästan samma kostnad).

Postad 11 december 2004 - 10:36

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Verkar vara svårt att få svar på mina frågor jag ställde tidigare....ingen som kört lite med DVI från en PC som kan hjälpa? ;) Ingen som vet annars hur jag ställer in PowerStrip för att få bilden rätt till 4805:an....verkar som att den iaf ändrar upplösningen på riktigt nu, till skillnad mot windows...som bara skickar ut samma oavsett vad jag gör. Problemet då är bara vad alla inställningar i PowerStrip ska vara....skickade ut 1080i, men fick bara massa flimmer...så något var ju osnykat helt tydligt. Projektorn registrerade dock 1920x1080, så den biten var rätt.

Har under tiden testat lite annat och har nu en liten bunt andra frågor.....kanske någon som kan hjälpa med dessa istället?

DVD-spelare....vad kör ni med? Och vad tycker ni blir bäst från den, interlaced eller progressiv signal?

Jag har experimenterat med min H/K DVD25:a en del....och tycker att jag får bättre skärpa, bättre dynamik och klart mer punch i det vita när jag kör progressivt....däremot får jag taggigare sidförflyttningar och mycket störande flimmer i hela bilden...ungefär som en 50Hz CRT TV....alltså ostabil bild, med flimmer i allt. Det senare av de två problemen gör det omöjligt för mig att stå ut med progressiv signal....jag har testat pilla på phase, tracing osv, men utan förbättring. Har även en störande störning ungefär 5 cm ner från överkant på bilden...ett vågrät sträck över bilden som ligger osynkat med resten....ändrar jag sync på projektorn så flyttar bara sträcket sig litegrann, det försvinner inte. :D

Går detta att lösa, och vad är felet? Och går flimmret i hela bilden att minska/lösa? Vad beror det på? När jag skickar interlaced är bilden hur stillsam och behaglig som helst...men lite gråare och sämre skärpa då istället...

Förutom detta undrar jag vad man vinner bildmässigt på en bättre DVD-spelare? Bör man satsa rejält på en riktigt fin proggresiv spelare som slår InFocusen på de-interlacingen, eller kan jag vinna märkbart med en bättre spelare än H/Kn, men ändå interlaced? Någon som vet en bättre spelare, antingen interlaced eller progressivt, än en H/K DVD25 för max 5-6.000 kr....som passar bra till InFocusen?

Vill gärna höra om det är någon som jämfört H/Kns bild mot andra spelare, och hur denna egentligen står sig mot dagens senaste spelare.

Postad 11 december 2004 - 15:14

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1 021 inlägg
  • 0
Jag var och tittade på denna projektor idag och tyckte väldigt mycket om den. De lätträknade nackdelarna jag kunde se var fläktljud och design (gillar inte fetto-stilen). Det sistnämnda är väl gränsfall, den är absolut inte råful. Men jag tycker inte formen är så där jättesnygg heller. Hursomhelst ska den ju ändå sitta i taket så man ser den ju knappt ändå...

Bilden (som är det relevanta) var mycket bra. Färgerna var underbara! Några regnbågar såg jag inte. Jag lyckades bara "tvinga" fram dem vid ett fåtal tillfällen (var tvungen att testa) men på det sättet sitter man inte när man ser på film.

Mitt val står mellan denna och Toshiba MT200. Jag tror nog att det lutar åt MT200'an ändå, mest pga fläktljudet hos InFocusen. Behöver dock införskaffa en rejäl DVD-spelare samtidigt, eftersom de-interlaceingen inte ska vara lika bra på MT200 som på SP4805. Min nuvarande spelare kan bara skicka S-video och jag vill gärna ha DVI eller åtminstone komponent.

-- Patrik

Postad 11 december 2004 - 17:23

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Någon som vet en bättre spelare, antingen interlaced eller progressivt, än en H/K DVD25 för max 5-6.000 kr....som passar bra till InFocusen?

kanske Pioneer DV-668AV kan va nått med HDMI ?
prata med lennart på Hembioconsult.

Postad 11 december 2004 - 22:20

Unregistereddd9ce42b
  • Unregistereddd9ce42b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Var kan man köpa extra lång nät sladd till 4805? Kan man bara köpa en från kjell o company eller måste man ha en speciel nät sladd??

Jag köpte en vanlig "datorsladd" från komplett.se, fungerar ypperligt. Dessutom så var det billigt. Under 30:- för 4 meter.

Postad 13 december 2004 - 06:34

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0

Någon som vet en bättre spelare, antingen interlaced eller progressivt, än en H/K DVD25 för max 5-6.000 kr....som passar bra till InFocusen?

kanske Pioneer DV-668AV kan va nått med HDMI ?
prata med lennart på Hembioconsult.

Kör du med en sådan själv? Har du haft möjlighet att jämföra digital överföring mot komponent? Åsikterna verkar ju gå isär....vissa föredrar detaljrikedomen och skärpan i digital överförning, medan vissa föredrar den mjukare och "behagligare" analoga komponentbilden...

Är det något jag saknar när jag kör komponent är det just lite skärpa...i övrigt är bilden kanon. Samtidigt har man ju tyvärr så oerhört många filmer med inte riktigt super-inspelningar eller super-utgåvor...och där kanske den digitala överföringen bara förstör med istället.... :blink:

Och fortfarande ingen som kan hjälpa mig med inställningar för att få ut olika upplösningar med rätt frekvenser och rätt format på bilden via PowerStrip? :blink: Vet inte riktigt vart jag ska vända mig annars....och är väldigt osäker på om jag ska pilla helt själv....när jag lyckades mata fel frekvens till den en annan gång stängde projektorn bara av sig...som tur är utan några som helst skador, bara att sätta igång den igen...men man vill ju inte råka göra så fler gånger.

Postad 13 december 2004 - 07:36

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Hej Nerevarine!

HTPC och DVI-inställningar har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men jag kanske kan hjälpa dig lite med ditt dvd-spelarproblem.

Anledningen till att du upplever en sån stor skillnad mellan interlaced och progressivt är att projektorn behandlar dessa två signaler ganska olika. Att du får "mer punch" i det vita när du kör progressivt beror förmodligen på att du inte gjort nya kalibreringar i projektorn när du byter mellan de olika signaltyperna.

Jag skulle definitivt rekommendera dig att köra interlaced signal och sen göra en ny kalibrering av projektorn. Fördelarna med interlacedsignalen är närapå perfekt de-interlacing och en mycket högre kontrasttålighet!! Med progressiv bild får du snöblindhet nästan direkt i riktigt vita områden, vilket i flera fall kan leda till mer "bildbrus" oxå.

Så stoppa i en bra kalibreringsskiva och dra upp kontrasten ett par snäpp, jag kör min på 63 har jag för mig!

Postad 13 december 2004 - 07:53

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Tjena, och tack för svaret! :blink:

Jag har faktiskt kalibrerat om från grunden, så jag har snabbval nummer ett för interlaced filmtittande, och snabbalternativ tre för progressivt filmtittande.

Använde mig av den hyffsat enkla, men ändå mycket funktionella kalibreraren på Star Wars DVD-skivorna.

Och jag får faktiskt mycket vitare vitt, även vid exakt samma ljusstyrka och kontrast (i förhållande till kalibreringsbilden givetvis, inte i förhållande till siffrorna i projektorn). Då tänker säkert någon att a-ha....han har högre White Peak på progressive...men nopp, den är på 100 på båda, då som dom säger på Big Screen, det vita ändå inte slår över.

Likaså är det som jag säker lite bättre djup och detaljrikedom i bilden när jag kör progressivt. Så det verkar ha sina fördelar ändå....men inte med min nuvarande spelare, mestadels för det enormt störande 50Hz-liknande flimmret, samt det osynkade strecket jag nämde i överkant på bilden.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 13 december 2004 - 07:54.

Postad 13 december 2004 - 18:59

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Nu finns ny programvara, version 1.13, till InFocus 4805, med en rad förändringar. Kan laddas hem från InFocus hemsida.

Postad 13 december 2004 - 21:25

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Nu finns ny programvara, version 1.13, till InFocus 4805, med en rad förändringar. Kan laddas hem från InFocus hemsida.

Tack för tipset!

Men jag såg inget om nån förändring med native support genom VGA!!!! B) :) .

Om Infocus inte fixat detta eller fixar detta snart så blir det då ingen ny Infocus för mig i framtiden, hur bra bild de än har. Kan man inte ens fixa support för det, ja då är det f*n illa! Kanske till och med kan få byta in den mot en Toshiba MT200 om man har tur, den fungerar ju trots allt inte som den ska enligt mig.

Postad 13 december 2004 - 23:15

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
länkar e bra

Postad 14 december 2004 - 01:00

Dan.k
  • Dan.k
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0
men fan vad irriterande jag har registrerat mig på Infocus hemsida den 2 aug, men ändå så säger den att S/N inte är registrerat, och sen när jag gör en ny registrering så säger det att det redan finns en reg. och att den är gjord den 2 aug.

:) vill ju ha ny mjukvara .. grrr..

EDIT

Ändrade lite på mitt S/N nummer så fick jag filen tack 784 B)

Redigerat av Dan.k, 14 december 2004 - 02:16.

Postad 14 december 2004 - 02:50

Dan.k
  • Dan.k
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0
Hmm uppgraderat...

Verkar fungera bra den här men... 848x480 via Dvi är inte bra allt blev bara suddigt och jag har flippat mellan native 16:9 och 4:3 men inget gör den bättre, någon som har upplevt samma?

EDIT : hittade felet.. i förra versionen så skulle man ha på adapterscaling i grafikkorts inställningarna.. i den här ska man ha MONITORSCALING!!

:)

Redigerat av Dan.k, 14 december 2004 - 03:06.

Postad 14 december 2004 - 10:12

elvirh36
  • elvirh36
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ändrade lite på mitt S/N nummer så fick jag filen tack 784 :)

Jag fick samma fel som du när jag försökte ladda ner.

Hur ändrar jag serienumret så jag får det att funka?

Postad 14 december 2004 - 10:49

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Jajemen, men då så har man fått sig damm i EN TILL 4805... Fick min första utbytt och nu sitter det två st stora dammprickar där igen. Åhhh vad less man blir.
Tja, man blir ju långt ifrån sugen på en till Infocus! Inget Native support genom VGA och dammproblem.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.