Xbox 360 bättre grafik och/eller prestanda än PS3 på de flesta MULTI-spel
1817 svar till detta ämne
Postad 18 november 2009 - 14:32
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Har inga andra bevis än vad mitt öga säger, alla andra säger ju också att 360 versionen är bättre. Kan ju vara signalen som nämndes ovanför ditt inlägg. kan vara kassa inställningar osv. Dom som testar seriöst kör ju samma signaler/tv/inställningar osv.
Men tro du på dom om du vill, vi flesta andra gör det inte.
Men man ser ju de skillnaderna som Lens of Truth tar upp på de bilderna. Eller vill du att det skall vara större skillnad än vad det är?!?
Postad 18 november 2009 - 14:36
mBr
-
mBr
-
Mästare
-
-
3 024 inlägg
jämför bilderna så ser du att det inte är samma kvalité på dom.
Postad 18 november 2009 - 14:38
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
En sak är säker, PS3 kontrollen är så mycket skönare. Då får gärna Xboxen ha 15% bättre grafik.
Smaksak. Dessutom handlar tråden om grafik när det gäller multi-spel. Finns en bra vs. här du kan prata om kontroll och ljud.
Postad 18 november 2009 - 14:39
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1 812 inlägg
Ingen som funderat på varför denna tråden skapades en gång i tiden? Läs gärna första inlägget: Hej! Jag har xbox 360 och ps3, Jag har jämfört grafiken på några nya demos dvs strangehold, jericho, samt sega rally. Grafiken är bättre på xboxet. Det är mera stuns i färgerna på xboxet och något skarpare bild. Jag har hdmi på båda konsollerna och tven är kalibrerad på båda hdmi ingångarna.
Det är skrivet av en person som ägde och gillade båda konsolerna.
Redigerat av Walkir, 18 november 2009 - 14:46.
Postad 18 november 2009 - 14:43
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
jämför bilderna så ser du att det inte är samma kvalité på dom.
Dom har inte varit lika noggranna som Lens of Truth, t.ex. inte tagit bilderna på riktigt samma ställe, samt att de klart inte haft samma utrustning som LoT har, men det är ett rätt långt steg från det till att påstå att bilderna är fejk.
Postad 18 november 2009 - 14:54
mBr
-
mBr
-
Mästare
-
-
3 024 inlägg
Fake kan betyda mer än bara att det är påhittade bilder.
Tänker inte tjata idag igen, skicka PM om du vill något mera.
Postad 18 november 2009 - 15:34
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
En sak som påverkar den personliga uppfattningen om huruvida en konsol som upplevs "ha bäst bild" är även att PS3 och 360 outputtar lite olika gammakurvor. Xboxen verkar ligga bortåt 2,5 medans PS3 ligger runt 2,2 (2,2 brukar även vara referens för hur en gammakurva "ska vara", med lite utrymme för modifikation beroende på rummets ljuskaraktär etc). Xboxen undertrycker även dom lite mörkare partierna i bilden vilket gör att man kan uppleva lite av sk "black crush" i spelen ibland, dvs dom mörka partierna upplevs för mörka och saknar detalj. Det här kan lätt göra att man tycker bilden är mera kontrastrik med lite mera punch i på 360 än på PS3. Personligen så föredrar jag den mera "korrekta" bilden från PS3, fast åas finns väl ingen standard inom bild i spelbranchen på samma sätt som inom film, även fast jag läst att många utvecklare tar fram spelen på ISF-kalibrerade skärmar. Tycker att det borde bli en standard även inom spel så småningom.
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 18 november 2009 - 15:36.
Postad 18 november 2009 - 16:04
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1 812 inlägg
Xboxen undertrycker även dom lite mörkare partierna i bilden vilket gör att man kan uppleva lite av sk "black crush" i spelen ibland, dvs dom mörka partierna upplevs för mörka och saknar detalj.
Tycker iofs att det beror till stor det på hur man ställt in sin TV, kopplat maskinen etc. Själv kör jag VGA och Intermediate RGB . Ger mer behaglig bild på min TV än om jag kör Extended via HDMI.
Postad 18 november 2009 - 17:43
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Vi har tagit upp detta för men det bör alltså tas upp en gång till:
1. Tråden handlar endast om grafiken i multispel.
2. När det kommer till ljus, kontrast med mera så är där en grundläggande skillnad. Eurogamer går igenom detta och hjälper en även att kalibrera detta om man vill, se te x deras skrivande om MW2.
MEN varken lens of truth eller eurogamer tar in detta i sina tankar och funderingar då detta är faktorer som ligger utanför spelet och som kan kalibreras bort.
Postad 18 november 2009 - 17:50
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Hmmm konstigt att dem här visar en annan sida av spelet där ps3 är mycket snyggare än xboxens.
http://www.videogame...mage_id=1222438
De bilderna säger inte mycket. Dels misslyckas de helt att ta 2 helt identiska bilder, alla är ungefär samma miljö men olika vinklar o rörelser på gubben. Eurogamer och LoT kör endast 100% identiska situationer för det är endast då du kan göra en rätt jämförelse. Sen så som sagt. Enkla bilder säger inget om screen tearing och fps. Men denna bilden visar klart screen tearing på PS3: http://www.videogame...l... und KameraVilket LoT sa var betydligt mer förekommande i PS3 versionen. Vidare tar alltid LoT upp direkt jämförbara bilder men zoom för att tydligt illustrera skillnaderna. Så ja AC2 är bättre på 360 men med tanke på att AC1 var samma fast ännu större skillnad så är det ej konstigt. Förutom högre fps o mindre screen tearing så har du bättre texture filtering o 2xAA istället för QAA
Postad 18 november 2009 - 18:23
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Så ja AC2 är bättre på 360 men med tanke på att AC1 var samma fast ännu större skillnad så är det ej konstigt.
Förutom högre fps o mindre screen tearing så har du bättre texture filtering o 2xAA istället för QAA
Det överdrivs ju e hel del också, både i den här tråden och i de där testerna. Enligt din summering från LoT så verkar det vara enorm skillnad på versioner, bättre på allt möjligt. Läser man summeringen från källan så skriver de "virtually identical" där den största skillnaden är mer screentearing, något som finns på bägge versionerna. avg FPS skiljer på typ 2 max 3fps i snitt på de olika klippen och laddtiden är 3 sekunder i snitt, verkligen en dealbreaker... Har läst på LoT ang. en jämförelse; " marginally superior" ... snacka om att använda ord för att förstärka något som knappt finns...
Postad 18 november 2009 - 18:29
mBr
-
mBr
-
Mästare
-
-
3 024 inlägg
Är väl ingen här inne som sagt att det är stor skillnad heller? Bara att den finns.
Postad 18 november 2009 - 18:57
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Det överdrivs ju e hel del också, både i den här tråden och i de där testerna.
Enligt din summering från LoT så verkar det vara enorm skillnad på versioner, bättre på allt möjligt. Läser man summeringen från källan så skriver de "virtually identical" där den största skillnaden är mer screentearing, något som finns på bägge versionerna. avg FPS skiljer på typ 2 max 3fps i snitt på de olika klippen och laddtiden är 3 sekunder i snitt, verkligen en dealbreaker...
Har läst på LoT ang. en jämförelse; "marginally superior" ... snacka om att använda ord för att förstärka något som knappt finns...
Har jag använt orden enormt bättre? Har bara sagt AC2 är bättre och inget annat. Jag gör exakt samma summering som LoT gör och INGET annat. Där ÄR högre FPS, där ÄR mer screen tearing på PS3, där ÄR bättre texture filtering. Sen att du måste skynda dig in för att minimera allt och försvara är väl minst lika ynkligt isf. Jag lägger aldrig några superlativ eller försöker förstora upp eller förminska, jag summerar bara. Många bäckar små blir stora. Visst hade det bara varit 3 mer fps så visst, men sen är där ca 5% mer screen tearing i bland - hela 10% mer i global vilket är ganska mycket. Så för folk som har problem med screen tearing så är det en big deal....... Eftersom du nu varit så duktig och läst på. Försök då minimera följande utslag från LoT: P E R F O R M A N C E "While neither version of Assassin’s Creed II performed perfectly, the Xbox 360 version had far less screen tearing than its PlayStation 3 counterpart." Men att du inte tog upp screen tearing alls är kanske för att det skulle få PS3 att se dålig ut....o jag kan också använda smilies
Redigerat av PalmiNio, 18 november 2009 - 19:00.
Postad 18 november 2009 - 19:05
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Men att du inte tog upp screen tearing alls är kanske för att det skulle få PS3 att se dålig ut....o jag kan också använda smilies 
Kan du inte läsa?  Läser man summeringen från källan så skriver de "virtually identical" där den största skillnaden är mer screentearing, något som finns på bägge versionerna
Har jag använt orden enormt bättre?
Som sagt, din summering gör att det ser ut att vara enorm skillnad, inte att du använder superlativ eller använder just de orden. Läser man källan så verkar det inte vara speciellt stor skillnad förutom just då screentearing - och utan den hade det blivit oavgjort enligt LoT.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 18 november 2009 - 19:09.
Postad 18 november 2009 - 19:13
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Kan du inte läsa? 
Som sagt, din summering gör att det ser ut att vara enorm skillnad, inte att du använder superlativ eller använder just de orden. Läser man källan så verkar det inte vara speciellt stor skillnad förutom just då screentearing - och utan den hade det blivit oavgjort enligt LoT. 
Som sagt, jag summerar och inget annat. - Högre fps - Ja sant - Bättre texture filtering - Ja sant - Mindre screen tearing - Ja sant - Bättre AA - Ja sant fast inte det som LoT säger utan det är QAA vs 2xAA - Bättre self shadowing - Ja sant Så inget annat sagt. Kunde sagt att screen tearing var bra mycket mindre mer skrev ej det, skrev bara mindre. Så jag försöker inte gå något håll, varken förstora eller förminska. De gånger jag gör det är det direkt synbart så som i Ghostbusters osv. Du försökte ju förminska screen tearing genom att säga 360 har det också, men att ha hela 10% mer är en rätt stor skillnad. Eller 200% mer om vi ska leka spinna med tal
Redigerat av PalmiNio, 18 november 2009 - 19:15.
Postad 19 november 2009 - 13:19
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2 097 inlägg
Vem sa att multiplattform spel överlag ser lite bättre ut på 360 men för bästa grafik välj PS3? Jag tror det ligger mycket sanning i det.
För min egen del spelar det ingen roll egentligen, jag har ju gift mig med playstation ändå. Hade ettan, tvåan och nu trean och alltid undvikit elaka microsoft. Jag har
Tekken 5
Unchartered: Drakes Fortune (exklusivt)
Killzone 2 (exklusivt)
Metal Gear Solid 4 (exklusivt)
F1:CE (exklusivt)
TopSpin 3
Silent Hill 5
Simpsons the Game
Devil May Cry 4
Och som jag ser det så skulle Silent Hill 5 kunna se bättre ut. Det kanske ser bättre ut på 360, det vet jag inte. Topspin och DMC4 ser inte bättre ut på 360 det vet jag. Och sen är resten exklusiva typ. Vill jag spela shooter kör jag killzone. Jag har Modern Warefare på PC och det är inte lika kul tycker jag. Eller så spelar jag MGS4 som är en seire jag följt från början. Eller kan man skjuta i Unchartered. Hur många shooters behöver man egentligen? Jag kan inte komma på att jag vill ha ett spel på 360 som inte har en motsvarighet på PS3 som ser lika bra ut eller bättre ut. Forza möjligtvis, men jag kan gott vänta till GT5 för jag tycker F1 är kul eller racing på PC som är mer sim än Forza.
Och jag är övertygad om att de som har 360 är helt nöjda med sitt utbud också. Klart att diskussionen att jämföra konsoller är intressant, men till en viss gräns. Den gränsen har väl passerats när forum startar sektioner som dom kallar för "consoll-wars"? Det liknar "min skola är bättre än din skola" propagandan som folk från KTH och Handelshögskolan verkade ha som ett latent brus i hjärnan som de var tvugna att överösa studerande från andra orter/skolor så fort de fick tillfälle.
Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 19 november 2009 - 13:25.
Postad 19 november 2009 - 17:06
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Fortfarande.... och jag skriver det igen. Kommer gömma inlägg sen annars.
VI PRATAR ENDAST MULTISPEL I DENNA TRÅD.
Där finns gott om PS3 vs 360 trådar där snacket om exklusiva spel haglar så håll det där.
Den som glider in med exklusiva spel får sitt inlägg flyttat.
Postad 27 november 2009 - 01:24
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Bayonetta är tydligen en av de största skitportarna i generationens historia på PS3: http://www.eurogamer...yonetta-faceoff360-versionen utnyttjar konsolens speciella styrkor som om det vore utvecklat av MS egna studios. Efter man var klar med den skickade man all data till SEGA så de fick göra så gott de kunde med PS3-v. Resultatet är smärtsamt tydligt, om inte på bilder så via långa laddningstider, urusel framerate och rejält med screentearing.    Spelet verkar ju kunna bli ganska bra också så... en försening på sin plats?
Postad 27 november 2009 - 03:09
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
De verkar ju inte gjort ett enda rätt om man kikar på de där videorna de har. Epic fail av SEGA.
Postad 27 november 2009 - 11:28
Ghorun
-
Ghorun
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Får kapa någon bekants 360 för detta spel, inte speciellt sugen på att köpa det när det är så pass mycket sämre.
Postad 27 november 2009 - 13:46
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Eurogamer: Ninja Gaiden 2 vs Ninja Gaiden 2 Sigma http://www.eurogamer...faceoff-articlePS3: + högre upplösning + bättre ljussättning + bättre AA (!) 360: + Fler fiender samtidigt + högre framerate i främst cutscenes. + bättre genomskinlighet Vinnare: PS3 (knappt). Detta är en rätt intressant jämförelse då de skrivit om hela motorn från början i Sigma, så detta är ett av de bästa exemplen på vad de 2 konsollerna är olika bra på.
Postad 27 november 2009 - 14:57
mBr
-
mBr
-
Mästare
-
-
3 024 inlägg
Kom ju bra mycket senare på ps3 också, så dom har nog hunnit putsa en del på det.
Postad 27 november 2009 - 15:14
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Eurogamer: Ninja Gaiden 2 vs Ninja Gaiden 2 Sigma
http://www.eurogamer...faceoff-article
PS3: + högre upplösning + bättre ljussättning + bättre AA (!)
360: + Fler fiender samtidigt + högre framerate i främst cutscenes. + bättre genomskinlighet
Vinnare: PS3 (knappt).
Detta är en rätt intressant jämförelse då de skrivit om hela motorn från början i Sigma, så detta är ett av de bästa exemplen på vad de 2 konsollerna är olika bra på.
Kom ju bra mycket senare på ps3 också, så dom har nog hunnit putsa en del på det.
Men varför i hellvete har de plockat bort blodet i PS3-versionen? Hade faktiskt tänkt köpa spelet men efter att jag hörde det känns det som att det kvittar
Postad 27 november 2009 - 15:27
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Förmodligen för att spelet sålde för dåligt på 360, mindre gore/blod = annan rating = bredare målgrupp = mer sälj.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 27 november 2009 - 15:28.
Postad 27 november 2009 - 15:35
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Putsa är väl dagens understatement, de skrev ju om hela spelet från början.
Postad 27 november 2009 - 15:45
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Förmodligen för att spelet sålde för dåligt på 360, mindre gore/blod = annan rating = bredare målgrupp = mer sälj.
Ja, det kanske finns folk som kollar vad det är för rating på spel... Har ju inga barn än så jag tänker inte på den aspekten
Postad 27 november 2009 - 16:04
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Men varför i hellvete har de plockat bort blodet i PS3-versionen? Hade faktiskt tänkt köpa spelet men efter att jag hörde det känns det som att det kvittar 
Ja, det kan jag förstå att spelet inte är värt att spela då.  Vem vill ha ett spel utan blood lixom? Det var bl.a därför jag slutade spela Tetris..  Kan förresten tipsa om Dragon Age, det innehåller massor med blod!  Blir törstig varje gång jag spelar det!
Postad 27 november 2009 - 17:34
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Ja, det kan jag förstå att spelet inte är värt att spela då. Vem vill ha ett spel utan blood lixom? Det var bl.a därför jag slutade spela Tetris.. Kan förresten tipsa om Dragon Age, det innehåller massor med blod! Blir törstig varje gång jag spelar det! 
...förstår inte poängen med ditt inlägg riktigt? Vad jag menar är att jag tycker att blodet var en viktig del av Ninja Gaiden 2. Såpass viktig att jag överväger att inte köpa spelet.
Postad 27 november 2009 - 17:36
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Vad jag menar är att jag tycker att blodet var en viktig del av Ninja Gaiden 2. Såpass viktig att jag överväger att inte köpa spelet.
Håller med, goes without saying
Postad 27 november 2009 - 22:32
Evil Nicke
-
Evil Nicke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Vad jag menar är att jag tycker att blodet var en viktig del av Ninja Gaiden 2. Såpass viktig att jag överväger att inte köpa spelet.
Word!! Du har väll det till xboxet?
Postad 27 november 2009 - 22:40
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Word!! Du har väll det till xboxet?
Nä, lånat det och kört igenom det ett par gånger men inte kommit till skott och köpt det än.
Postad 28 november 2009 - 22:15
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
...förstår inte poängen med ditt inlägg riktigt? Vad jag menar är att jag tycker att blodet var en viktig del av Ninja Gaiden 2. Såpass viktig att jag överväger att inte köpa spelet.
Min poäng var att det övergår mitt förstånd hur man kan dissa ett spel ENBART pga av att volymen blod skulle vara för liten. Själv sätter jag spelbarhet/kontroll/grafik/story/osv. etc. mm. låångt över mängden blod i ett spel(som för min del kommer på plats #999, dvs jag bryr mig inte alls). Men alla har olika preferenser antar jag. Något mera som var oklart?
Postad 28 november 2009 - 22:23
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Vafan slayer, i Ninja Gaiden ska blodet spruta i fontäner och kroppsdelar flyga, ok?
Tänk att spela Fairytale Fights UTAN att kunna glida omkring i blodpölar.. totalt meningslöst.
Postad 29 november 2009 - 09:10
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Hur är det med BF spelen på 360n? På ps3an är det noll AA... rikitgt kantigt om man kör på stor skärm... riktigt synd, för grafiken i övrigt är kanon... men är riktigt allergisk om det inte är nån AA... tur att man ska köpa BFBC2 till PC också... så man man kan spela utan massa konstiga kanter också...
Postad 29 november 2009 - 09:44
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Min poäng var att det övergår mitt förstånd hur man kan dissa ett spel ENBART pga av att volymen blod skulle vara för liten. Själv sätter jag spelbarhet/kontroll/grafik/story/osv. etc. mm. låångt över mängden blod i ett spel(som för min del kommer på plats #999, dvs jag bryr mig inte alls). Men alla har olika preferenser antar jag. Något mera som var oklart?
Nu är det klart som korvspad!
Postad 29 november 2009 - 10:15
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2 097 inlägg
ska blodet spruta i fontäner
För blod i fontäner rekommenderar jag Vandal Hearts (0:55)Jag hittade inget PS1 forum. Förlåt...
Postad 29 november 2009 - 10:24
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Iofs har jag aldrig spelat Ninja Gaiden öht, det kanske är lite av spelets signum att det ska vara "våldsamt"
på det sättet eller?
Postad 02 december 2009 - 13:24
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Xbox 360 vs. PS3 Face-Off: Round 23
Dragon Age Origins
PS3 - bättre texture filtering, mer rätt ljus o bättre Deept of field. Dock ingen AA.
360 - högre framerate o 2xAA
Spelets typ gör dock att frameraten o AA inte är lika avgörande.
Rock Band
- inga skillnader
Guitar Hero 5
- Som innan 720p på 360 o sub HD på PS3
FIFA 10
- Samma
Postad 08 december 2009 - 10:52
Salakingen
-
Salakingen
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
http://www.thelostga...nces-explained/360/PS3 Graphical Differences ExplainedIt seems that with each release of every major multiplatform title, the internet is immediately hit by floods of “X is better than Y version,” and console comparison videos. Yet is there any known reason as to why such differences occur and is it either an inevitability or something that can easily be avoided? Let’s take a look… The PlayStation 3 and the Xbox 360 use different GPU’s from different manufacturers, and whilst it’s clear to the user that the PS3 model has a stronger processor, what remains unclear is which has a better GPU. In such case, the PS3 uses a GPU made by Nvidia called the RSX, whereas the 360 uses a GPU made by ATI called Xenos. The Xenos is clocked at 500Mhz with a unified shader core and 48 unified pipelines and likewise the RSX also clocks at the same speed, but the difference is that the RSX has a dedicated shader core and only 24 pixel pipelines and 8 vertex pipelines. What difference do pipelines and shaders make I hear you ask? Well, simple shaders take 3D objects constructed of polygons and change it into what you see on the screen through the use of two types of shaders – vertex shaders and pixel shaders. The pixel shader is a type of shader program that computes colours, shadows, bump mapping, lighting etc, and the vertex shader is left with looking after pixels and adds special effects to objects in a 3D environment. Shader pipelines are simply the roads in which the data travels – the more the pipelines the better. Now the Xbox 360’s GPU has 48 unified shaders that can be used for both pixel shaders and vertex shaders, whilst the PS3 makes use of 24 pixel pipelines and 8 vertex pipelines. This means that the PS3 can’t get more then 24 pixel pipelines at any given time, whereas the 360 GPU can have 48 pipelines open to developers to be used for pixel and vertex pipelines therefore explaining why most multiplatform titles have a better frame rate on 360 than their PS3 counterpart. Now here’s the tricky bit, the Cell can be used to handle vertex calculations, which means it can decrease the work needed to be done on the GPU, which explains why some of the multiplatform games have framerate issues on the PS3. Developers don’t take the time and effort to change the coding from working on those 8 vertex shaders to the CPU which is done with Uncharted 2, even during the early PS3 lifecycle the SPU’s weren’t used. The Xenos ship is divided into 2 GPUs; the main Die and the daughter Die, which has 10mb of eDRAM. The eDRAM in the Xenos chip have self processing memory control which makes it possible for the Xenos chip to use anti-aliasing (AA) and alpha-blending without affecting the frame rate. Aliasing is needed when low resolutions occur, so the lower the resolution the more AA you will need. Even some of the 720p games need some good AA, and most of the current games on the market have sub-HD resolution like Halo ODST running on 640p and Modern Warfare 2 running on 600p resolution and up-scaled to 720p. So these games will need AA to make the graphics look smooth and so the majority of multiplatform games on Xbox 360 look cleaner and sharper then their PS3 counterpart. If PS3 games were running on native 1080p, AA wouldn’t be needed but in that case you’ll need high textures to match and each console isn’t capable of having both, but then again the Cell can be used to do AA calculations. Both GPU’s have an equal amount of memory, and half of the PS3 memory is XDR which gives it much faster access to the CPU which gives the PS3 an upper hand in some cases but that makes it harder to deal with two different sets of memories and that effects things like textures, but the 360 will need to decompress textures to be able to run the game smoothly because of the limitations the DVD creates and the none mandatory hard drive. The PlayStation 3 and the Xbox 360 have both great games that look amazing, but each has strengths that can be used to push each system. The PS3 has a faster CPU which helps the GPU, and the Cell is one of the rare cases which a processor can be used for graphical calculations, because it is strong enough to handle that along with physics, sound stream etc. Whereas the 360 has a better GPU with standard AA. So, despite differences at least we can now identify some reason behind the varied graphical output seen within multiplatform games.
Postad 08 december 2009 - 11:34
LillKille
-
LillKille
-
Veteran
-
-
1 680 inlägg
Tyvärr glömmer textförfattaren att svara på hypotesen han ställer i början av texten och sen håller jag inte riktigt med om att folk är generellt sett ovetandes om de skillnader i hårdvaruarkitekturen PS3 och 360 emellan. De diskussioner som uppstått mellan multiformatspelens bättre vara på den ena eller andre konsolen har inte uppstått från okunskap om hårdvaran, som driver spelen, utan ur människans behov att hävda att den "de" håller på är den bättre. Som sport, relegion, landstillhörighet etc ...
Det hade varit något mer intressant om han drog någon klok slutsats också istället bara för att rapa upp PS3/XBox GPU 101 ännu en gång. Tex kanske något så o-pk som att ta ställning och hävda att sett från utfallet av alla jämförelser som gjorts sen 2006 så är 360 arkitekturen att föredra och att HW tillverkare bör dra lärdom av det till nästa iteration av konsoler.
Postad 08 december 2009 - 15:36
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Det hade varit något mer intressant om han drog någon klok slutsats också istället bara för att rapa upp PS3/XBox GPU 101 ännu en gång. Tex kanske något så o-pk som att ta ställning och hävda att sett från utfallet av alla jämförelser som gjorts sen 2006 så är 360 arkitekturen att föredra och att HW tillverkare bör dra lärdom av det till nästa iteration av konsoler.
Slusatsen är väl egentligen bara att det bara borde finnas en konsol och att den borde haft PS3ans processor och 360s grafikkort.  Dvs det som vi alla vetat från dag ett.
Postad 09 december 2009 - 19:01
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Digital Foundry: Saboteur's unique PS3 anti-aliasingThe PS3 rendition of Pandemic's The Saboteur is different though. It's special. It's trying something new that's never been seen before on console, or indeed PC, and its results are terrific. In a best-case scenario you get edge-smoothing that is beyond the effect of 16x multi-sampling anti-aliasing, effectively delivering an effect better than the capabilities of high-end GPUs without crippling performance. Compare and contrast with Xbox 360 hardware, which tops out at 4x MSAA.
Postad 10 december 2009 - 09:04
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Digital Foundry: Saboteur's unique PS3 anti-aliasing

Läst lite om det. Roligt och se att ett spel som är multi och från en utvecklare som nu har gått i graven kommer och totalt chockar ALLA experter. Hur kan detta aldrig kommit fram innan? På Beyond forum har man en tråd helt ägnat åt det: http://forum.beyond3...?t=55634&page=4Ska alltså vara någon form av uträkning som letar upp kanter o jämnar ut dem. Görs i SPUn, en eller flera, och baseras på ljusnivåerna i bilden. Tydligen träffas inte alla linjer och rean texturer påverkas ej. När ljusnivån är för lika så missar man. Exempel:  Vid det gula så funkar det men nivån mellan den röda och det svarta är för lika så där hoppar den helt. Sett till att det kostar väldigt mycket att köra vanlig AA på RSX så har man nu en metod som dels ger en nivå av AA som tidigare inte varit möjlig på konsol till ett pris som nästan är 0 på RSX kraften. Detta förutsätter såklart att man har SPUer över men det lär inte vara något problem i multiplattformspel. 2 av utvecklarna i tråden har iaf redan hoppat på tåget. Tekniken skulle kunna funka på 360 också men PPUn är antagligen inte optimal för det.
Postad 10 december 2009 - 09:09
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
MLAA, som det heter, förklarat av Intel: http://visual-comput...ations/mlaa.pdfgrymma resultat
Postad 22 december 2009 - 17:48
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Bayonetta på PS3 --> Undvik. Taget från IGN. PS3 version: 4.5 Presentation Bayonetta has a great sense of style, but the constant load times are simply horrendous. 7.5 Graphics A good-looking game, but there's a lot of slowdown to be found in the PS3 version. 9.0 Sound Irresistible mix of upbeat jazz with intensely serious choirs. Voice acting is a bit campy but still extremely enjoyable. 8.5 Gameplay Bayonetta has one of the best combat systems I've ever experienced. Too bad the technical issues get in the way of the player's enjoyment. 9.0 Lasting Appeal This game was designed for multiple playthroughs. Chapters can be replayed at any time upon completion and there's plenty to unlock and purchase even after you've beaten the game. 8.2 Impressive OVERALL
360 version: 8.0 Presentation Incredible style mixes with a fantastic backstory. Mildly hampered by low-budget filmstrip cutscenes and a loose plot. 9.0 Graphics Bayonetta is an extremely good-looking game, both in terms of its art design and visuals. 9.0 Sound Irresistible mix of upbeat jazz with intensely serious choirs. Voice acting is a bit campy but still extremely enjoyable. 9.5 Gameplay Bayonetta has one of the best combat systems I've ever experienced. Fluid, fun and unique. 9.5 Lasting Appeal Bayonetta was designed for multiple playthroughs. Chapters can be replayed at any time upon completion and there's plenty to unlock and purchase even after you've beaten the game. 9.5 Incredible OVERALL
Postad 23 december 2009 - 00:22
edtjope
-
edtjope
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Ja, det är ju tur att man skaffade en Arcade när utvecklarna schabblar till det.. Suck, kan inte alla som utvecklar till PS3 bli tvingade att gå en kurs hos Naughty Dog
Redigerat av edtjope, 23 december 2009 - 00:22.
Postad 23 december 2009 - 02:15
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Ja, det är ju tur att man skaffade en Arcade när utvecklarna schabblar till det.. Suck, kan inte alla som utvecklar till PS3 bli tvingade att gå en kurs hos Naughty Dog 
Har inte så mycket med att de behöver gå kurser att göra som att de lät ett annat team ta hand om portningen
Postad 23 december 2009 - 23:21
bazookajoe_83
-
bazookajoe_83
-
Beroende
-
-
1 130 inlägg
Bayonetta var en väldigt dålig port av sega, tråkigt för de som tänkte köpa de till ps3. Nu tycker jag själva spelet var rätt dåligt men det kan säkert ha en viss charm för vissa.
Postad 24 december 2009 - 12:26
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1 302 inlägg
Ja för Naughty Dog har ju visat hur duktiga dom är på att göra multiplatform spel.....eller vänta nu?
Postad 24 december 2009 - 21:03
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
ehh han skriver ju tydligt att de ska gå kurs för porteringen till PS3. Och bevisligen är Naughty dog expert inom den kategorin.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|